גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל היוקרה: שוק הרכב מתקרר דווקא בחודשים החמים בשנה

נתוני מכירות הרכב של ינואר-פברואר מצביעים על מגמה הולכת ומעמיקה - ירידה במכירות לעומת השנים הקודמות ● "גלובס" עושה סדר: מה גרם למכירות בפברואר להתכווץ ב-7%, לאן נעלם כמעט שליש מפלח היוקרה ומה שמצפה לנו אחרי הבחירות?

סוכנות מרצדס בהרצליה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
סוכנות מרצדס בהרצליה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

רכישת רכב פרטי חדש היא ההוצאה השנייה בגובהה של משקי הבית בישראל והיחס בין כוח הקניה של הצרכנים בארץ למחירי הרכב (כולל מסים) הוא מהנמוכים בעולם המפותח. לפיכך המכירות בשוק הרכב החדש מהוות אינדיקטור רגיש ומדויק למצב הכלכלה הישראלית כולה והן משקפות - ולעיתים חוזות - את רמת התעסוקה, היקף ההכנסה הפנויה, התשואה על השקעות חלופיות וכדומה.

לפיכך הצניחה של 7% בנתוני מכירות הרכב החדש של בחודש פברואר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שפורסמו השבוע, צריכה להדליק שורה של נורות אדומות בדסק של הדרג המקצועי באוצר. היא מבשרת, כנראה, על עומק הבור הכלכלי שעתיד להיחשף לאחר הבחירות. בחישוב שכולל את ינואר ופברואר, הירידה מעט נמוכה יותר, ומסתכמת ב-3.5%.

בולמי זעזועים לא מתפקדים

ינואר-פברואר הם החודשים החשובים ביותר בשנת המכירות של שוק הרכב המקומי. הם משקפים צבר הזמנות בהיקף של עשרות אלפי יחידות, שנאגר במהלך הרבעון האחרון של השנה הקודמת בהמתנה ל"החלפת שנת הדגם".

השנה גם נוסף לשוק מימד ממריץ של "פאניקה צרכנית", בשל הודעת האוצר על עדכון המס הירוק באפריל הקרוב, שבעקבותיו אמורה להתרחש התייקרות רוחבית בדגמי רכב נפוצים רבים. על סמך ניסיון העבר, פרסום כזה אמור היה להריץ את הלקוחות לסוכנויות, אבל זה לא התרחש פרט למקרים נקודתיים כמו טיוטה ראב4 החדשה. לא מן הנמנע שללא אותו תמריץ חיצוני, נתוני הירידה במכירות בפברואר היו הופכים להיות דו-ספרתיים.

מכיוון שהאוצר לא פרסם לאחרונה נתונים רשמיים שמצביעים על הרעה משמעותית בכלכלה הישראלית (כמקובל לפני בחירות), הדרך היעילה ביותר לאתר את הסיבות לירידה היא שיטת האלימינציה. כלומר, שלילת גורמים פנימיים בענף הרכב שהיו עשויים להוביל לשינוי המגמה.

בשוק הרכב הישראלי קיימים לא מעט "בולמי זעזועים" יעילים שאמורים למתן ירידות חריפות בביקוש. המרכזי שבהם הוא היצע נרחב וזול יחסית של אשראי לרכישת רכב. על פי הערכות בענף, בשנתיים האחרונות כ-30%-40% מרכישות הרכב החדש בישראל בוצעו באמצעות מימון ישיר או עקיף.

בהערת אגב נציין, כי האשראי אמור גם לסייע ללקוחות פרטיים ומוסדיים להתגבר על הבעייתיות הקיימת כיום בשוק הרכב המשומש. זאת באמצעות "גישור" בין פרק הזמן, שהולך ומתארך, בין ההוצאה על רכישת רכב חדש לתקבול ממכירת הרכב הישן. נכון לפברואר 2019, האשראי לרכב עדיין זמין בשפע, אבל ככל הנראה הנכונות של הלקוחות להשתמש בו פוחתת.

בולם זעזועים נוסף הוא "שוק האפס קילומטר", שצבר פופולריות רבה בשנים האחרונות. השוק הזה מאפשר ליבואנים להמריץ מכירות באמצעות מתן הנחות משמעותיות לחברות הליסינג, שמצדן "מגלגלות" את הסחורה ללקוחות פרטיים בהנחות ניכרות ממחירי המחירון הרשמיים. במקביל הוא מאפשר ליבואנים "להעיף מלאים" מתיישנים.

בדיקה שערכנו השבוע מגלה כי ההיצע בשוק הזה עדיין נרחב, כולל דגמים חדישים יחסית ממודל 2019, שמוצעים לצד דגמים מתיישנים ב"מסירה מהירה" עם הנחות של 8% עד 17% מהמחירון. לפיכך גם הסיבה הזו יורדת מהרשימה.

בולם הזעזועים השלישי הוא שערי המטבע, שבישראל יש להם משקל רב בתמחור הרכב החדש בשל המיסוי הכבד. אלא ששער הדולר נמצא כיום ברמתו הנמוכה ביותר מזה כשנה, לאחר ירידה של כמעט 7.7% לעומת מארס אשתקד, ואילו שער היורו נמצא ברמתו הנמוכה ביותר מזה חמישה חודשים. המגמה הזו אמורה להעניק לרוב היבואנים גמישות בתמחור, והיא אכן באה לידי בשלל מבצעי הנחות וימי מכירות בתחילת השנה. בפועל גם זה לא עזר, ואין ספק שאם מגמת שערי המטבע הייתה פחות חיובית ליבואנים, קרוב לוודאי שהירידה במכירות הייתה חריפה יותר.

הגורם האחרון שניתן לשלול אותו הוא מחסור אפשרי בהיצע ובאספקות בחלק המרכזי של השוק, שמשתרע בטווח המחיר של כ-70 עד 170 אלף שקל. הבדיקה הפרטנית פשוטה יחסית מכיוון שארבעה מותגים - יונדאי, קיה, טויוטה וסקודה - שולטים בכ-50% מהמכירות בשוק. כל המותגים הללו נערכו היטב עם מלאים לתחילת השנה - וכולם רשמו בחודשיים הראשונים יציבות יחסית במכירות. לפיכך, מכוניות לא חסר כרגע.

ומה לגבי הפקקים המחמירים? בהעדר חלופות ראויות של תחבורה ציבורית, אפשר בהחלט לשלול גם את האפשרות של "התאמת הביקוש למצב הכבישים".

הקריסה הגדולה בפלח היוקרה

אם את הנסיגה בכלל השוק אפשר לכנות, בינתיים, "הצטננות", הרי מה שקורה בפלח רכבי היוקרה מתחילת השנה הוא כבר בגדר וירוס שפעת אלים. המכירות של שלושת מותגי היוקרה הגרמנים, מרצדס, אאודי וב.מ.וו, שבאופן מסורתי מחלקים ביניהם כמעט 70% מהשוק, התכווצו בינואר-פברואר בשיעור משמעותי מאוד של 27%.

ירידות בשיעור דו-ספרתי נרשמו גם בקאדילק ובאינפיניטי. אמנם וולבו ולקסוס רשמו עליה נאה בשיעור של 46% ו-24% בהתאמה, אבל אלה עדיין "שחקני קו שני" בפלח. העלייה שלהם רחוקה מלפצות על "היעלמות" כמעט שליש נפח המכירות בפלח בהשוואה לשנים עברו.

נקדים ונציין שלפלח היוקרה יש חוקי משחק ייחודיים משלו. החודשים ינואר ופברואר הם חודשי מפתח בפלח. הם מרכזים בין 40% ל-60% מכלל המכירות השנתיות בשל שיקולי יוקרה וסטטוס של הרוכשים, שנלווים ל"החלפת שנת הדגם".

עוד מאפיין ייחודי של הפלח הזה הוא רגישות נמוכה יחסית לתנודות כלכליות, שנוטות להשפיע על שוק הרכב העממי. מטבע הדברים מי שיש לו הכנסה פנויה של 50 עד 200 אלף דולר לרכישת רכב חדש, לא נסוג מהרגלי הצריכה הקבועים בשל שינויים קלים בריבית ובשוק ההון ו/או הנדל"ן.

היציבות הזו הפכה את המכירות בפלח היוקרה למעין "מבחן עמידות" לכלל שוק הרכב. פלח היוקרה תמיד הקדים את המגמה של כלל השוק, לחיוב ולשלילה, ובשנים בהן הוא עלה משמעותית כל השוק "נגרר" אחריו.

התכווצות ראשונה אחרי 10 שנים

כאמור, כל "חוקי המשחק" הללו נשברו השנה, ובפעם הראשונה מתחילת העשור נרשמה התכווצות משמעותית בפלח היוקרה. שחקנים בענף טענו השבוע כי המצב נובע מצירוף נסיבות חריג, שקשור לכלל תעשיית הרכב. יצרני הרכב האירופאים הגדולים עדיין נאבקים כיום ברעשי הלוואי של המעבר של האיחוד האירופאי למבחני פליטה חדשים, WLTP, בספטמבר האחרון. חלקם סובלים מעיכובים ממושכים בתוכניות הייצור שלהם, במיוחד בדגמים היברידיים-נטענים שבשנתיים האחרונות הובילו את הביקוש בישראל.

אצל יצרנים אחרים זו "תקופת ביניים" בין השקות של משפחות דגמים חדשות וחשובות. דלק יבואנית ב.מ.וו, למשל, ממתינה להגעת דורות חדשים של דגמי מפתח, כמו סדרה 3 ורכב הפנאי X5. למרצדס חסרים בהיצע דגמי פלאג-אין חשובים, שיגיעו רק לקראת סוף השנה, באאודי מתעכבת האספקה של סדרה Q3 החדשה וכך הלאה. ובכל זאת, כבר ראינו שנים עם פערים ומחסור נקודתי במלאים, ועדיין לא היה בכך די כדי להטות את המגמה בשוק, בוודאי שלא בכזו עוצמה.

הסבר נוסף, סמוי מהעין, עשוי להיות הפעילות המוגברת של שוק הייבוא המקביל ו"הזעיר", שרובה ככולה מתמקדת ברכבי יוקרה. בישראל פועלים כיום מעל 70 יבואנים "זעירים" שיכולים לייבא עד 20 כלי רכב חדשים בשנה ועוד עשרות יבואנים מקבילים. לאלה יש פוטנציאל לייצר נפח מכירות של מעל אלף יחידות בשנה. חלקם עושים זאת כיום בערוצים שיווק ממוסדים כמו אתרי ה"אפס קילומטר". ועדיין, בהתחשב בשיווק הסופר-אגרסיבי בחודשים האחרונים של היבואנים הסדירים בפלח, לא סביר להניח שזו הסיבה המרכזית לירידה.

תמונה קודרת, ולא רק בשוק הרכב

בשורה התחתונה: לאחר שלילת גורמי ההשפעה המסורתיים של השוק, אפשר להניח שההתקררות המשמעותית של השוק בחודשי המכירות "החמים" ביותר, שהתרחשה למרות הציפיות למגמה הפוכה (ביקוש שנועד להקדים את התייקרות "המיסוי ירוק"), נבעה במידה רבה מאותו מרכיב פסיכולוגי שקרוי "מדד האופטימיות של הציבור". או כפי שהוא מכונה בישראל "סקר אמון הצרכנים". אין לנו נתונים עדכניים של המדד הזה ביחס לפברואר 2019 וממילא המדד הנהוג בישראל אינו מדויק מספיק כדי לבודד את שוק הרכב. 

אבל במקרה שלנו, התוצאות בשטח מדברות בעד עצמן. סביר להניח שעדכון המס הירוק באפריל יעניק תנופה מסוימת לשוק בשלושת החודשים הבאים, בעיקר בשל הצטיידות מוגברת של שוק הליסינג וההשכרה בכלי רכב "במחירים הישנים". בשוק מצפים להרוויח מפערי תיווך משמעותיים בעת מכירה עתידית. אבל לאחר שיחלוף הזעזוע המלאכותי, האופק הכלכלי נראה בעייתי מאוד, ולא רק בענף הרכב. 

עוד כתבות

דב קוטלר / צילום: גדי דגון, יח"צ

מבוי סתום במו"מ: ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בבנק הפועלים

לטענת ההסתדרות, הרקע לסכסוך הוא מבוי סתום במו"מ על הסכם שכר; חלוקת דיבידנדים בסך מיליארד שקל לבעלי המניות על רקע מכירת המניות בישראכרט, ללא תגמול לעובדים; והליכי התייעלות של ההנהלה, שהרעו את תנאי העובדים ● פועלים: "שלב הדיונים טרם מוצה"

רון קובי ראש עיריית טבריה/  / צילום: שלומי יוסף

בג"ץ דחה את עתירת רון קובי: השימוע יתקיים היום אחה"צ

ראש עיריית טבריה טען כי מכיוון שאנו בתקופת בחירות ובממשלת מעבר, יש להורות על ביטול השימוע שאמור להיערך היום במשרד הפנים עקב אי-הצלחתו להעביר את תקציב העירייה לשנת 2019 ● השופט נעם סולברג דחה את בקשתו על הסף

האפיפיור פרנציסקוס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

שערורייה כספית בוותיקן: כספי תרומות מיוחדות שנועדו לחלשים ונזקקים הופנו לכיסוי הגירעון

רק 10% מכספי קרן "הפרוטות של פטרוס", שמגייסת מדי שנה בחודש יוני כ-55 מיליון דולרים וכפופה ישירות לאפיפיור, שימשו למטרה הייעודית

 בית חולים הדסה עין כרם / צילום: איל יצהר

הסכסוך בדרך לביהמ"ש? נשות הדסה רוצות לממש את הווטו ולהדיח את רוטשטיין

הארגון, שהוא הבעלים של ביה"ח הדסה בירושלים, מבקש לסלק מתפקידו את מנהל בית החולים בטענה שהוא פועל נגדו • בהדסה דוחים את "הניסיון לגמד את עשייתו" של רוטשטיין • במשרד הבריאות מסכימים שרוטשטיין אינו טיפוס "קל", אבל אומרים שאין לו כרגע תחליף

סקר הסקרים

סקר הסקרים: סער בראשות הליכוד מחליש את המפלגה, אבל מכניס את הבית היהודי לכנסת

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת

ג'ודי ניר מוזס / צילום: לם וליץ

הפוגה במאבק השליטה ב"ידיעות": ג'ודי שלום ניר מוזס מיישרת קו עם אחיה על רקע כתב האישום

אחותו של המו"ל הודיעה לעליון כי היא מושכת את הערעור שהגישה על ההחלטה שלא להתיר לה לעיין במסמכי עסקת "ידיעות אחרונות", בעקבות כתב האישום שהוחלט להגיש נגד אחיה ● עורך דינה: "ג'ודי היא אשת משפחה, ובשעת צערו של אחיה היא לא תצטרף לצרים עליו"

בוריס ג’ונסון / צילום: רויטרס

הבחירות בבריטניה: 4 מסקנות בעקבות הניצחון המוחץ של ג'ונסון

ההפסד הצורב ביותר של מפלגת הלייבור מאז 1935 מראה שהציבור הבריטי דחה את הרפורמות הקיצוניות שקורבין הציע ● במה שונה ג'ונסון מתאצ'ר, והאם הוא יצליח לשמור על סקוטלנד וצפון אירלנד בממלכה? ● ניתוח "גלובס" לתוצאת הבחירות בבריטניה

יהלום בצורתו הגולמית מוצג למכירה במרכז אפריקה / צילום: Emmanuel Braun, רויטרס

רוסיה מציעה להפסיק את החרם על "יהלומי הדמים" של אפריקה

רוסיה מציעה לעצור את החרם על יהלומי הדמים שמגיעים מהרפובליקה המרכז אפריקאית ● "יהלומי דמים" הוא הכינוי שניתן ליהלומים שתהליך הייצור שלהם נעשה באמצעות פגיעה והרג של בני אדם

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

כיצד דלף מאגר נתונים פנימי של התאחדות התעשיינים לאחד הצדדים בבחירות לנשיאות

פרופ' אהוד קינן מהטכניון שלח במהלך השבוע האחרון מכתב תמיכה נלהב במועמדותו של שמואל דונרשטיין לנשיאות הארגון ● בהתאחדות טוענים כי רשימת התפוצה של המכתב מתבססת על רשימת תפוצה פנימית של הארגון ודורשים לקבל מקינן את שמו של האדם שנתן לו גישה לנתונים

שלט חוצות של קמפיין משותף של פרטנר TV ואמזון פריים וידאו / צילום: באדיבות זניט

אמזון רוצה אתכם גם במסך: יוצאת בקמפיין משותף עם פרטנר TV

סלקום לא נותרה אדישה למהלך של המתחרה, והיא מכריזה היום על חתימת הסכם עם אמזון בישראל להפצת אפליקציית אמזון פריים וידאו על גבי ממיר סלקום, ותאפשר גם גישה ישירה מכפתור ייעודי בשלט לתכני אמזון

זוג קשישים יושב על ספסל ציבורי / צילום: שלומי יוסף

איך עומדים בעול הכלכלי של טיפול בילדים ובהורים מזדקנים בו זמנית? ככה המדינה יכולה לעזור

העלייה בתוחלת החיים ובגיל ההולדה מעמידה דור שנדרש לטפל בהוריו ובילדיו במקביל, והנטל הנפשי והכלכלי קשה מנשוא ● לפי מחקר חדש, המדיניות הישראלית עדיין לא מדביקה את הנעשה בעולם ● מה המדינה יכולה לעשות כדי להקל על המטפלים בהוריהם המבוגרים

הייטק גלובלי / אילוסטרציה: שאטרסטוק

הקטר שעדיין מושך את המשק: יצוא ההייטק עלה ב-12%

יצוא השירותים של ענפי ההייטק ברבעון השלישי של 2019 הסתכם ב-7.2 מיליארד דולר ● התחדשה העלייה במספר המשרות הפנויות במשק

דודי אפל / צילום: אמיר מאירי

נדחתה על הסף תביעת דודי אפל נגד מיכאל צ'רנוי וזאב רום

ביהמ"ש קבע כי התביעה על סך 239 מיליון שקל שהגיש דודי אפל התיישנה זה מכבר, שכן מטענות שהעלה אפל בהליכים קודמים עולה כי כל העובדות הנדרשות לצורך הוכחת תביעתו, שנוגעת לעסקה שהתרחשה ב-2001, היו ידועות לו כבר אז

אבי ניר, מנכ"ל קשת ויוסי ורשבסקי, מנכ"ל רשת / צילומים: רפי דלויה, תמר מצפי, יח"צ, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

משבר חריף בין קשת לרשת על רקע הדרך לחישוב הרייטינג

המשבר, ששיאו בפיצוץ פגישה שהתקיימה בין שתי בעלות הרישיון, עלול להשפיע על מכירת הפרסום בטלוויזיה החל מינואר 2020

דוד מחלב, מנכ"ל פוינטר. מחפש הזדמנויות / צילום: רוני שיצר

מה שכח לספר לנו דוד מחלב, מנכ"ל פוינטר לשעבר

מנכ"ל הפעילות הבינלאומית של פוורפליט, דוד מחלב, יעזוב את התפקיד בסוף חודש ינואר ● מחלב יישאר "על הפיירול" של החברה עד יוני 2021 וימשיך ויקבל עד אז שכר והטבות

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח לעמ

רה"מ נתניהו השתבח במדיניות הדיור ושיא המחירים נשבר

מדד מחירי הדירות רשם עלייה נוספת של 0.6% נוספים ובסך הכל ב-2.6% בשנה האחרונה, וב-3% מתחילת 2019 ● אפשר להאחז במדד, אבל יעד הורדת מחירי הדירות כבר לא ייושם בממשלה הנוכחית ויותר סביר, שהשיא יוסיף להשבר בחודשים הקרובים ● פרשנות

ג'אק סבג, מנכ"ל שותפות רא"מ / צילום: אסף לב

המחשבה להפיק נפט בישראל פרנסה לא מעט סאטיריקנים: ראיון עם האיש שרוצה להחזיר אותה לאופנה

המחשבה להפיק נפט מאדמת הארץ ישראל פרנסה לא מעט סאטיריקנים, אבל לאחרונה נראה כי המשקיעים מאמינים מעט יותר להבטחות של השותפות רא"מ ● בראיון ל"גלובס", המנכ"ל ג'אק סבג מדבר על אתגרי המימון שבדרך ועל התקוות להכנסות גבוהות בעתיד

פרופ' אביעד הכהן, פרופ' איילת בלכר־פריגת והשופטת אסתר חיות / צילום: כפיר קרן

נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות מסבירה מה השלכות המחסור בעובדות ועובדים סוציאליים

לרגל ציון 30 שנה לחתימת ישראל על האמנה הבינלאומית לזכויות הילד, נערך בשבוע שעבר במרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" כנס בינלאומי בנושא

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

לקראת הפתיחה בת"א: להב והכשרת הישוב ימשיכו לרכז עניין

מניית להב אל.אר זינקה אתמול על רקע דיווח כי מנכ"ל מליסרון לשעבר, אבי לוי, מפנה חלק ממימוש ההחזקות במליסרון לרכישת השליטה ● מגה אור דיווחה אתמול על עסקה לרכישת השליטה בחברה הבורסאית המקרטעת ארנה סטאר גרופ

נחום איצקוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס

מנהל רשות ההשקעות עזב כנס לאחר מחאה של עשרות משתתפים

כנס משותף למשרד הכלכלה והתעשייה ולעיריית קריית שמונה שהתקיים היום בקריית שמונה התפוצץ זמן קצר לאחר שהחל, וזאת לאחר שעשרות ממשתתפיו התפרצו בצעקות ובשריקות לעבר מנהל רשות ההשקעות, נחום איצקוביץ'