גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספורט אלגנט: מה קורה כשיצרניות היוקרה נכנסות למרוץ ה-SUV

ראשי התיבות SUV כבר מזמן איבדו בארץ את מרכיב הספורט, ובטח שלא רואות יותר מדי "שטח" ● אבל בעולם דווקא מתייחסים לכך ברצינות, כשגם יצרניות היוקרה נכנסות למרוץ עם גרסאות אימתניות

מזראטי לבנטה טרופיאו /  צילום: יחצ
מזראטי לבנטה טרופיאו / צילום: יחצ

ב.מ.וו X4M "קומפטישן"| הקשחת השלדה

הסיכוי שמישהו ייקח את ה-SUV הגדול שלו למסלול מרוצי כביש הוא אפסי ובכל זאת, קברניטי ב.מ.וו סבורים שיש כיום לקוחות שיהיו מעוניינים גם באפשרות הזו. אם לא בפועל, אז לפחות בתיאוריה. כך נולדה לה גרסת ה-X4M "Competition" החדשה, שבהחלט ניתן לכנות אותה "רכב כביש-שטח-מסלול". בתיאוריה, זו "עוד" גרסה חזקה ומהירה עד כדי גיחוך של ה-X4 האופנתית, עם מנוע 3 ליטרים שעבר את הטיפול של סדנת הספורט של ב.מ.וו ומייצר 510 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ. הרכב יכול לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.1 שניות ולשנע משפחה על מטענה במהירות של עד 280 קמ"ש.

אבל, זו רק ההתחלה. הרכב קיבל טיפול יסודי ברוח מכוניות מסלול כולל הקשחה משמעותית מאוד של השלדה; בקרה אלקטרונית של תנודות הגוף בפניות ומחשב מנוע, שמאפשר לנהג להעביר כמעט 80% מהמומנט לגלגלים האחוריים, לנתק את כל הבקרות האלקטרוניות ולייצר לעצמו בהינף מתג "מכונת דריפטינג" מסמרת שיער, שרק במקרה היא נראית כמו SUV וגם יכולה לנוע בשטח. הבלמים הוקשחו וחושלו לעמוד בעומס של נהיגת מסלול, ההגה כויל לתגובה סופר זריזה ותיבת ההילוכים מקבילה לזו של גרסאות ה-M המהוללות לכביש, עם העברות אולטרה-מהירות במצב הספורטיבי.

יש גם אפשרות לתכנת את בקרת המשיכה בצורה ליברלית מאוד וכמובן ערכה קוסמטית מקיפה כולל חישוקי 21 אינץ’ עם צמיגי ענק, עיטורים של סיבי פחמן ומערכת פליטה מוגדלת - עם צליל בהתאם. ומי שמוצא את העיצוב הספורטיבי של ה-X4 קצת מוחצן לטעמו, יוכל להזמין את כל הטוב הזה גם ב-X3 בעלת העיצוב "המשפחתי".

המכונית תגיע במהלך השנה לארץ ותעלה מן הסתם פחות מגרסאות ה-M של ה-X5, שעלו בסביבות מיליון שקל.

ב.מ.וו X4M /    צילום: יחצ

למבורגיני URUS | עורק חדש של ביקוש

כאשר למבורגיני השיקה באמצע 2018 את רכב הכביש-שטח הראשון שלה צקצקו הטהרנים בלשונם. "נו, עוד מותג ספורטיבי אקזוטי מוכר את נשמתו". כיום הקולות המבקרים נאלמים דום. עם קרוב ל-400 מכירות בתוך 8 חודשים, במחיר ממוצע של כ-171 אלף אירו ליחידה לפני מסים, ועם רשימת הזמנות שנמתחת כמעט שנה וחצי קדימה במקומות כמו סין, רוסיה והמפרץ הפרסי, ה-SUV האיטלקי החדש מצא/המציא עורק עשיר ורווחי מאוד של ביקוש גלובלי.

אחת הסיבות להצלחה היא השקעה של משאבי הנדסה ניכרים כדי לשמור על ה-DNA של רכבי הספורט של המותג. השלדה והמרכב משלבים בתוכם משטחים נרחבים של אלומיניום וסיבי פחמן, שמפחיתים את המשקל העצמי לפחות מ-2.2 טונות ואילו מערכת ניהול מנוע מתקדמת מאפשרת לנהג "לתפור" על-פי טעמו כמעט כל אלמנט דינמי, כולל העברת עד 87% מהמומנט לגלגלים האחוריים בנהיגת מסלול. יש גם ניהוג אקטיבי של הגלגלים האחוריים ומתלי אוויר נשלטים אלקטרונית שמאפשרים לרכב לשמור על מרכז כובד נמוך מאוד בנהיגה ספורטיבית אך גם לייצר מרווח גחון ראוי לנסיעה על דרכי עפר.

וישנו כמובן המנוע. V8 טווין-טורבו בנפח 4 ליטרים שמייצר 650 כ"ס ב-6,800 בסל"ד ומומנט של 85 קג"מ. התיבה האוטומטית מכוילת במחלקת הספורט-המוטורי של אאודי והתוצאה בהחלט מרשימה: אפס ל-100 קמ"ש ב-3.6 שניות, אפס ל-200 ב-12.8 שניות ו-305 קמ"ש מרביים לאמיצים. גם כאן מופקדים על הבלימה בלמי פחמן קראמיים. החברה טוענת שהרכב גם נוח וחלק מספיק כדי להתמודד אפילו עם זחילה יומיומית בפקקים וברחובות הערים.

ללמבורגיני עדיין אין סוכנות רשמית בארץ, אך זה לא הפריע ל-2 מכוניות כאלה, לפחות, לנחות בישראל בשבועות האחרונים.

למבורגיני URUS /    צילום: יחצ

בנטלי בנטיגה | 1 קמ"ש יותר מהלמבורגיני

כל ניסיון להבין את תכלית הקיום של רכב דוגמת "בנטלי BENTAYAGA" דורש מיומנות בפסיכולוגיה. מי שמשלם כמעט 2.4 מיליון שקל, אחרי מסים, עבור "כביש-שטח", שמיוצר בעבודת יד, נמתח לאורך של יותר מחמש ורבע מטרים, (כמעט) לעולם לא יורד לשטח וברוב המקרים מאחורי ההגה שלו נמצא נהג פרטי, אינו עושה זאת בגלל שהוא "צריך" רכב כזה אלא כדי למלא חסך פסיכולוגי. לפיכך, גם אין מקום לשאלה למה סדרת הבנטיגה "צריכה" גרסת ביצועים כמו ה-SPEED החדשה, עם מנוע 12 צילינדרים טורבו, שמייצר 635 כ"ס ו-90 קג"מ.

מה שבטוח הוא, שכדאי לצייד את הנהג הפרטי ברישיון מרוצים כי גרסת הדגל החדשה מסוגלת להניע את הרכב מאפס ל-100 ב-3.9 שניות ולהגיע למהירות לא מוגבלת של 306 קמ"ש. אלו הם שני קמ"ש סמליים, אבל חשובים, יותר מגרסת הדגל של מזראטי/פרארי ו-1 קמ"ש יותר מהמהירות המוצהרת של למבורגיני "אורוס". ומכיוון שבלימת SUV במשקל כמעט 3 טונות, שדוהר ב-306 קמ"ש, היא לא עניין של מה בכך, מצויד הכלי בבלמי דיסק עצומים מחומרים קראמיים, שיכולים לעמוד בטמפרטורה של יותר מאלף מעלות.

כדי לבדל את ה"ספיד" דגם מהבנטיאגה של "פשוטי העם", מצוידת הגרסה הזו בחישוקי 22 אינץ’ ממותגים, שמיוצרים בכמות מוגבלת אך ורק עבור הדגם הזה. יש עוד כמה פריטים קוסמטיים ייחודיים, שיבשרו לעוברי האורח בחניה של הקזינו במונטה קרלו (או בדובאי) שלפניהם גרסה מיוחדת. את כל השאר משאירה החברה, כמקובל, להתאמה אישית על-פי טעמו של הלקוח - כולל צבע וחומרי הדיפון, בחירה בין שניים או שלושה מושבים מאחור וכו’.

והמחיר? בסביבות 228 אלף אירו לפני מסים, כ-45 אלף יותר מגרסת ה-W12 "הסתמית".

בנטלי בנטיגה /    צילום: יחצ

מזראטי לבנטה טרופיאו | הלב של פרארי

כשלמבורגיני שלפה מהשרוול את ה-URUS תחת הכותרת "ה-SUV המהיר בעולם", פרארי, השכנה והיריבה הוותיקה ממחוז אמיליה רומנה, מצאה את עצמה בבעיה. פרארי נשבעה לא אחת בפומבי כי לעולם לא "תרד בדרגה" ולא תייצר רכבי SUV. אבל מצד שני, ה-URUS זכתה להצלחה לא מבוטלת והיא מאיימת להכפיל ולשלש את מכירות המותג המתחרה. הפתרון שהגו קברניטי פרארי הוא גרסת ה-TROFEO החדשה של ה-LEVANTE מבית החברה-הבת מזראטי. במשפחת הלבנטה לא חסרים כבר היום דגמים חזקים ומהירים, אבל הטרופאו הוא ללא ספק עליית כיתה. בליבו נמצא מנוע ה-V8 טווין טורבו בנפח 3.8 ליטרים של פרארי, שמכויל לספק 590 כ"ס ו-73 קג"מ, מה שהופך אותו למנוע החזק ביותר של המותג אי פעם.

הלב הקולני של פרארי מסוגל לדחוף את הכלי המאסיבי מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות ולמהירות סופית של 304 קמ"ש. את הכוח מרסנת שלדה עם מתלי אוויר אקטיביים ומערכת הנעה כפולה, שזכתה לטיפול במחלקת ההנדסה המהוללת של החברה האם ומי שרוצה לחיות "על הקצה", יכול לנתק את ההנעה הכפולה, להעביר מלוא הכוח לאחור ולדחוף את הרכב להחלקות אובדניות על המסלול. כראוי לדגם דגל, הטרופאו גם זוכה לטיפול מיוחד במחלקת החייטות והקוסמטיקה של המותג האיטלקי.

כל הטוב הזה אמור לנחות בישראל בקרוב במחיר משוער של כמיליון שקל.

עוד כתבות

אפליקציה של ויזה / צילום: יח"צ

האם ויזה גילתה דרך להרוג בעדינות חברות פינטק חדשות?

הבנקים מחויבים לאפשר לחברות פינטק להתקשר אל חשבונות הלקוחות שלהם, אבל איך זה מתבצע בפועל? ● חברת Plaid היא אחת מיצרניות צינורות התקשורת שעונות על הצורך ● האם ויזה קנתה את החברה כדי לפתח אותה או כדי להרוג אותה בעדינות? ● האזינו 

אורן עזר / צילום: איל יצהר

הצלחת הניסוי בשבדיה מתדלקת את מניית אלקטריאון: קפצה פי 21 בפחות מ-3 שנים

החברה נטולת ההכנסות, שפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים, נסחרת בשווי של קרוב למיליארד שקל ● הניסוי שעליו דיווחה אלקטריאון היה בטעינה אלחוטית סטטית של משאית חשמלית על מסלול ניסויים באי גוטלנד

רחוב רשב"ם 3, רמת השרון / הדמיה: n-trace אנטרייס הדמיה אדריכלית

דיירי הבניין במרכז רמת השרון שיקבלו דירה חדשה ומרפסת

התחדשות עירונית ברמת השרון: משלוש קומות ו-12 דירות ל-8 קומות ו-28 דירות

זוהר לוי - יו"ר סאמיט / צילום: יחצ

מכונת המזומנים של זוהר לוי: מחיקת החברה הבת מהמסחר בלונדון תניב לסאמיט תזרים של 176 מיליון אירו

סאמיט, הפועלת בשוקי הנדל"ן של ישראל וגרמניה, נסחרת בשווי שיא של 3.9 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה תשואה של 800% בעשור האחרון ● החברה הבת, סאמיט גרמניה, מעוניינת לבצע רכישה עצמית של שליש ממניותיה, בפרמיה של 1.4% על מחיר המניה בבורסה

חיים כץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה את בקשת החסינות של ח"כ חיים כץ

(עדכון) - לפני כשבועיים קיבלה ועדת הכנסת את בקשתו של ח"כ כץ להעניק לו חסינות, וכעת הבקשה אושרה גם במליאה ● ח"כ גדעון סער: "כל הרטוריקה של 'עיר מקלט' לא מתאימה כאן" ● משמר הדמוקרטיה לבג"ץ: לבטל את הענקת החסינות לח"כ כץ

הפגנה של פעילים לאומניים במדינת ג'ורגיה שבארה"ב / צילום: רויטרס

בשנה החולפת: הוכפלה התעמולה נגד מיעוטים בארה"ב

לפי דו"ח חדש של הליגה למניעת השמצה, תועדו 2,713 מקרי תעמולה גזענית של תומכי "העליונות הלבנה" באמריקה בצורה של עלונים ומדבקות ב־2019 – יותר מפי 2 מאשר ב-2018

מתחם לפינוי בשכונת נווה דוד, חיפה / צילום: פאול אורלייב

רוצים עוד 25 מ"ר? יש לכם 45 יום לחתום: בחיפה נכנסים למרוץ נגד הזמן בפרויקטי פינוי בינוי

עיריית חיפה הציבה אולטימטום להחתמה על מיזמי פינוי בינוי בתנאים משופרים - אחר כך תוגבל התמורה לדיירים ל-12.5 מ"ר בלבד

תלונה לוועדת האתיקה אינה לשון הרע / צילום: shutterstock

בית המשפט המחוזי נגד משרד הביטחון: "פעל במגמתיות כדי להסתיר פרטי ההתקשרות עם מכון מנדל"

המחוזי קיבל את בקשת ארגון לביא שטען לחוסר שקיפות מצד משרד הביטחון ● "להתעלמות מבקשות המידע יש מחיר"

הרכבת הקלה בירושלים. משתלבת במרקם העירוני/צילום: נחשון פיליפסון

קו הכסף: כך הרוויחו יזמי הרכבת הקלה בירושלים מיליארד שקל על חשבון המדינה

בעלי המניות של הזכיינית סיטיפס עשו עסקה חלומית בזמן שהמדינה שילמה שכר לימוד אסטרונומי ● בין המרוויחים: קרן המורים והגננות שעשתה סיבוב מדהים עם תשואה של מאות אחוזים תוך פחות מ-4 שנים

בני גנץ / צילום: דנה בר-און, יח"צ

ח"כ גנץ: דיון החסינות של כץ יהיה האחרון, אקים ועדה חיצונית

יו"ר כחול לבן הודיע כי יפעל להוציא את הדיונים על החסינות מהכנסת ולהעביר אותם לוועדה שתוכל לקבל "החלטה עניינית ומקצועית" ● "עצם הדיון של חברי הכנסת בחסינות חבריהם הוא פתח לשחיתות"

ספינת קרוז מול יפן עליה נמצאו נוסע חולה והרשויות לא מאשרות להוריד את הנוסעים / צילום: 	STF, AP

בגלל בהלת הקורונה מנו ספנות תידחה את הפלגותיה במספר שבועות

"מאחר ועונת ההפלגות טרם החלה ולאור הרגישות הציבורית, הוחלט לדחות במספר שבועות את פתיחת העונה לסוף חודש אפריל במקום לתחילתו" ● עוד נמסר כי החברה תאפשר לקבל החזר כספי על ביטולים

עומס תנועה בניו יורק./  צילום: Mary Altaffer AP

קץ האוטופיה של אובר וליפט: כך התנפצו ההבטחות להפחתת העומס בכבישים

עוד ועוד ערים בארה"ב, בהן ניו יורק, סן פרנסיסקו ושיקגו, מטילות מסים חדשים על נסיעות במסגרת חברות ההיסעים המקוונות, לאחר שמחקרים חדשים הראו כיצד הן מקפיצות את העומס על הכבישים לעתים אפילו בעשרות אחוזים

רפת / צלם: תמר מצפי

משבר העגלים עם הרשות הפלסטינית מחכה להכרעת הבוחר

הפסקת יבוא העגלים מישראל לרשות הפלסטינית הוא אחד משורת צעדי המחאה הכלכליים שנוקטת הרשות, אך הוא מאיים להידרדר למלחמת סחר של ממש ● הסכמות חלקיות כבר יש ועתה ממתינים לדרג המדיני

אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

לשון הרע לא מדבר אל ביהמ"ש: עד כמה באמת משתלם לתבוע דיבה בישראל

החוק בארץ מקל בכל הנוגע להגשה ולניהול תביעות לשון הרע ומאפשר לתבוע כ-70 אלף שקל ללא צורך בהוכחת נזק ● אולם מבדיקת "גלובס" עולה שלא תמיד משתלם לרוץ לביהמ"ש: מתוך 66 תביעות שהוגשו בינואר אשתקד, טרם ניתן פסק דין מנומק אחד, על אף שב-27 תיקים הדיון הסתיים

שכונת "דניה הירוקה" / הדמיה: אנדו סטודיו

חיפה: התנגדויות תושבי דניה נדחו - ואושר הפרויקט להקמת 226 יח"ד בדרום השכונה

הוועדה המחוזית חיפה הטילה את האחריות על שיפור דרכי התחבורה בשכונה בעת חירום על העירייה, ותוכנית הבינוי תחויב בקבלת אישור ע"י רשות הכבאות ● עמותת המתנגדים הודיעה על כוונתה לערער על ההחלטה

אלכס שניידר, בעלים משותף של מישורים / צילום: Viktor Korotayev, רויטרס

חברת מישורים מוכרת נכס בפתח תקווה ב-43 מיליון שקל

מדובר ב"בית מישורים" - מבנה בן 6 קומות שממוקם ברחוב השילוח בקריית מטלון עם שיעור תפוסה בהיקף 83% ● המבנה נרכש ע"י מישורים לפני 12 שנה בתמורה ל-19 מיליון שקל

נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס

ארה"ב מתגאה: סיכלנו את פרויקט צינור הגז "נורד סטרים 2" מרוסיה לגרמניה

שר האנרגיה האמריקאי אמר כי הולך להיות עיכוב ארוך מאוד בהשלמת פרויקט "נורד סטרים 2"

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

גם פתאל בפנים: יותר מ-20 חברות בבורסת ת"א כבר "נדבקו" בווירוס הקורונה וספגו ירידות חדות

בין הנפגעות הבולטות: אוריין, אל על וכנפיים ● היום הצטרפה אליהן פתאל החזקות, לאחר שדיווחה על צפי לביטול הזמנות

גיל שרון, אבי גבאי, איציק בנבנישתי, רן גוראון וטל גרנות־‏גולדשטיין / צילום: ליאור מזרחי, תמר מצפי, רמי זרנגר ושלומי יוסף. עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

בלי תשתיות ובלי טלוויזיה: למה כולם מתעניינים פתאום דווקא בגולן טלקום?

סלקום, פרטנר ופלאפון מנהלות מגעים לרכישת המפעילה הקטנה והרווחית שהנכס העיקרי שלה הוא הלקוחות • המיזוג ההגיוני ביותר, עסקית ורגולטורית, הוא בין סלקום לגולן טלקום - מה שלא מפריע למתחרות לקפוץ לזירה ולהעלות את מחיר העסקה

סקר הסקרים

סקר הסקרים: שבועיים לבחירות, נראה שגם הפעם ממשלת אחדות היא האפשרות היחידה

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת