גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל אל על גונן אושיסקין ל"גלובס": התחרות בענף התעופה תחריף ב-2019

הבוקר פרסמה אל על את הדוח השנתי לשנת 2018 ● המנכ"ל גונן אושיסקין התייחס בשיחה עם "גלובס" גם לתאונת המטוס של בואינג: "החברה לא מפעילה את הדגם המדובר, ואנחנו ממשיכים לעקוב ולראות האם עלולות להיות לזה השפעה עלינו. בינתיים עסקים כרגיל"

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר

עולם התעופה סוער בימים אלה בעקבות תאונת המטוס הקטלנית באתיופיה, בה נהרגו 157 נוסעים ואנשי צוות עם התרסקות מטוס הבואינג 737 מקס 8. התאונה, שהתרחשה 5 חודשים אחרי שנהרגו 189 נוסעים ואנשי צוות בהתרסקות של אותו מטוס באינדונזיה, הובילה לתגובה חריפה בענף, כשאירופה, סין והודו הכריזו אתמול (ג') כי יקרקעו את פעילות המטוסים הללו בשטחן. רשויות התעופה בסין אף הודיעו כי ישהו הזמנה של יותר מ-100 מטוסים מהדגם הזה מבואינג. מניית בואינג הגיבה בצלילה.

הבוקר (ד') פרסמה אל על את הדוח השנתי לשנת 2018, ובו היא מציינת את התלות שלה ביצרנית בואינג, לאור העובדה שכל צי המטוסים של אל על כולל מטוסי בואינג בלבד. יודגש כי אל על לא מחזיקה את דגם המטוס שהתרסק, 737 מקס 8, ואין לחברה תוכנית לרכוש מטוסים מהדגש הזה (מטוס צר-גוף שיכול לטוס למרחק של עד 6,500 ק"מ). עם זאת, מצבה של בואינג בימים אלה עשוי להטריד את אל על.

"אני סמוך ובטוח כי בואינג היא חברת ההנדסה הכי טובה בעולם. אם יתברר שיש תקלה כלשהי בדגם הזה, אין לי ספק שידעו להתמודד עם זה", אמר הבוקר ל"גלובס" מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין. "רשויות התעופה בארה"ב לא נקטו שום צעד, גופי המקצוע ממתינים עד שהחקירה תסתיים. לגבי אל על, החברה לא מפעילה את הדגם המדובר, ואנחנו ממשיכים לעקוב ולראות האם עלולות להיות לזה השפעה עלינו. בינתיים עסקים כרגיל".

אושיסקין שוחח עם "גלובס" בעקבות דוחות אל על שפורסמו הבוקר. בדוחות נערכת אל על להחרפה נוספת בתחרות במהלך 2019, לאור פרסומים של חברות תעופה זרות על הרחבת פעילותן בישראל.

האם לאור זאת מחירי הטיסה צפויים לרדת?

"המחיר הממוצע של כרטיס טיסה באל על ב-2018 עלה במעט לעומת 2017, למרות התחרות. ברור לנו שככל שההיצע גדל על הביקוש, יהיה לחץ על המחיר. אלא שלאור עליית מחירי הנפט, ענף התעופה צריך ללמוד להתאים את המחירים למחירי התשומות".

השפעת הדומיננטיות של חברות הלואו קוסט שכבר חולשות על יותר מ-20% מהפעילות התעופתית בנתב"ג הובילה את אל על, בדומה לחברות תעופה אחרות, לקבוע מדיניות תמחור חדשה ומדורגת ל-3 רמות מחיר - כרטיס בסיסי, כרטיס הכולל מזוודה והושבה וכרטיס גמיש. 3 רמות המחיר הללו מוצעים בטיסות החברה לאירופה, לדרום אפריקה ולמזרח.

האם שיטת התמחור הזו תיושם גם בטיסות לארה"ב?

"אל על מחויבת בדיווח על מהלכים שהיא נוקטת. לא נוכל לאשר, אם כאשר ובכלל ניישם את המדיניות הזו בטיסות לצפון אמריקה", אמר אושיסקין.

התחרות העיקרית שחוללו חברות הלואו קוסט היא אמנם ביעדים לאירופה (אל על מפעילה טיסות ל-26 יעדים באירופה), אלא שהתחרות לא נעצרת כאן - אל על מתמודדת עם תחרות עצומה בקווים למדינות אסיה. בין המתחרות שלה, חברת התעופה היינאן איירליינס הסינית, שהגדילה משמעותית את הפעילות שלה בקווים מישראל; קתאי פסיפיק, המפעילה טיסה יומית להונג קונג; אייר אינדיה, החברה היחידה שנהנית מהאפשרות לקצר את המסלול ולטוס מעל שמי ערב הסעודית לדלהי; חברה נוספת מסין שפתחה קו לישראל היא סצ'ואן איירליינס לישראל; וחברות נוספות שפוזלות לכאן. גם ארקיע הגדילה פעילותה במדינות אסיה והוסיפה לטיסות הישירות לבנגקוק גם קווים להודו (גואה וקוצ'ין).

לא במקרה אל על בוחרת להתמקד בהגדלת הפעילות שלה ביעדים לצפון אמריקה - בקווים הללו היא מתחרה בטיסות הישירות עם יונייטד, דלתא ואייר קנדה (ובקווים לא ישירים עם מגוון חברות בהן טורקיש, לופטהנזה, בריטיש ועוד) - התחרות בקווים הללו אגריסיבית פחות לאור הביקוש היציב, גם של הקהל החרדי בקווים לארה"ב.

יצוין כי ב-2018 נרשמה עלייה של 9% בתנועת הנוסעים בקווים מנתב"ג לצפון אמריקה לעומת השנה הקודמת. אל על רשמה גידול של 7% בתנועת הנוסעים של החברה בטיסותיה הישירות לאזור זה לעומת שנת 2017.

האם אל על מחזקת את הקווים שלה בצפון אמריקה על חשבון יעדים במדינות אסיה?

"הצמיחה בארה"ב מתרחשת לאור העובדה שהחברה צומחת במטוסים נוספים ובניצולת גבוהה יותר ליעדים בצפון אמריקה. באשר לשוק באסיה, לא הגדלנו את הפעילות שלנו שם, אבל גם לא הקטנו. כל שוק מקבל את הטיפול שלו. ב-2019 נפתח טיסות לסן פרנסיסקו, ללאס וגאס ועוד טיסות עונתיות לאורלנדו. ב-2020 החברה תפתח קו לשיקגו. כל המהלך הזה משלים עבודה של כמה שנים. גם בקווים לניו-יורק הגדלנו את הפעילות".

כרטיסי הטיסה של החברה נמכרים ברובם באמצעות סוכני נסיעות ומשווקי חבילות תיירות ובמישרין על-ידי החברה לחברות ויחידים. ב-1 ביוני אל על תפסיק לשלם לסוכני הנסיעות עמלה (5%). בדוח אף מפורט כי ב-2018 המכירות באתר האינטרנט של אל על גדלו ב-4% (כולל מכירת חבילות, מכירת שירותים נלווים ושדרוגים), והן הסתכמו בכ-331 מיליון דולר. כמות הכרטיסים שנמכרה באמצעות האינטרנט במהלך שנת 2018 גדלה ב-5.1% לעומת 2017 (מתוך זה הקניות באמצעות המובייל גדלו ב-37%).

האם אתם מעריכים שערוץ המכירה הישירה יגדל על חשבון המכירה דרך סוכנים בגלל השינוי במבנה העמלות לסוכנים?

"זה מהלך שבו אתה נותן לכוחות השוק ולצרכן להגיד את דברו, וגם את הבחירה שהסוכנים יבחרו לעשות. אנחנו מאמינים בכל הערוצים של המותג והמוצר וברשת הנתיבים שלנו".

נתח השוק של אל על מבין כלל החברות הפועלות מנתב"ג מסתכם בכ-25%, מה שמקזז את ההנחה שאל על זכאית לה בתשלומי האגרות לרשות שדות התעופה. האם אל על פועלת בנדון?

"אל על פנתה למדינה בבקשה לשנות את מודל ההנחות שלפי החוק מותנה בנתח השוק. אנחנו מצפים מהמדינה להביא לידי ביטוי את היתרונות שלנו בשוק הישראלי, במותג ובגודל, ולא במונחים של נתח שוק".

מצבת כוח-האדם של אל על קטנה משנת 2017 ל-2018 בכל האגפים (אל על מעסיקה כ-6,100 עובדים קבועים וזמניים). ב-2018 השקיעה החברה כ-27 מיליון דולר באימונים ובהדרכת עובדים. הסגמנט היחיד שגדל הוא של מספר הטייסים, שעלה מ-568 ב-2017 ל-593 ב-2018. מספר הדיילים ירד ל-1,409.

האם המשמעות היא שאל על צמצמה את מספר הדיילים המוצבים בטיסות?

"התאמת פרופיל השירות בטיסות לאירופה, מעבר למשפחות המחיר של כרטיסי הטיסה, כלל גם הצבה של פחות דייל בטיסה בחלק מהנתיבים".

מדינת ישראל מממנת 97.5% מעלויות האבטחה של חברת התעופה הישראליות - שיעור שהלך וגדל עם השנים. ההסכם של אגף הביטחון של אל על, האמון על אבטחת הטיסות של כל החברות הישראליות עם המדינה, צפוי לפוג ב-31 לדצמבר 2019. אם תנאי ההסכם הקיים ישתנו, תהיה לכך משמעות גדולה מאוד עבור אל על. בעניין זה אומר אושיסקין: "אנחנו סמוכים ובטוחים שמה שהיה הוא מה שיהיה - המדינה היא שקובעת את סידורי האבטחה, והיא זו שתישא בהוצאות".

שני נושאים שאל על לא מפרטת נתונים מספריים לגביהם נוגעים לכרטיסי הבונוס להם זכאים עובדי החברה עבורם ועבור בני ביתם, כולל עובדים שפרשו. מדובר בכרטיסי טיסה בחופשה (בחינם או בהנחה), על בסיס מקום פנוי או על בסיס מקום מובטח. זכות זו מעוגנת בהסכם הקיבוצי (ולגבי מנהלים בכירים, למעט דירקטורים, בהסכמי העבודה האישיים שלהם). בדוח מצוין כי קיימת מכסת כרטיסים מוגבלת, אולם לא מפורט מה היקפה הכספי והכמותי.

נתון אחר שלא מפורט בדוח מתייחס לנקודות שצברו חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על ושיעור מימושם בהתאם (כלומר המרת הזכויות לכרטיסי טיסה בפועל). מספר חברי המועדון מסתכם בכ-2.1 מיליון חברים. שיעור הנוסעים שהם חברי מועדון הנוסע המתמיד מתוך כלל הנוסעים עמד ב-2018 על 28% (ללא שינוי משנה קודמת). כמות כרטיסי האשראי הממותגים (מועדון פליי קארד) עומד על 314 כרטיסים. בדוח מציינים כי "בשנים 2016-2018 חל גידול בהכנסות החברה מפעילות הפליי קארד, אם כי בשיעורים שאינם מהותיים ביחס להיקף ההכנסות של החברה".

בתוך כך נזכיר כי החל מ-1 באפריל משנה מועדון הנוסע המתמיד של אל על את תנאי צבירת הנקודות ואת תנאי מימושן.

עוד כתבות

אמיר אוחנה / צילום: לשכת עורכי הדין

האם משרד החינוך כבש את צמרת התקציבים של משרדי הממשלה?

משרד החינוך היה ידוע כמספר 2 הנצחי של ספר התקציב, אך לפי שר המשפטים אמיר אוחנה "בשנה האחרונה, תקציב החינוך עבר את תקציב הביטחון. זה לא היה בתולדות המדינה" ● בדקנו האם זה נכון ● המשרוקית של "גלובס"

יוסי לוי / צילום: איל יצהר

לאחר שהמניה הכפילה את שווייה בשנה: אינטרגאמא מוכרת למור השקעות 6% מההון

בית ההשקעות ישקיע כ-9 מיליון שקל במניות רדומות ובאופציות למניות רדומות של חברת ההחזקות, ויהפוך לבעל עניין בה ● העסקה נעשית לפי מחיר מניה הקרוב ל-68 שקל – נמוך בכ-12% משווי המניה היום

אהוד ברק / צילום: איל יצהר

אהוד ברק במכתב ל"דיילי מייל": הסירו את הכתבה עד שבע הערב

"הכפשתם את ברק באופן מכוון כדי לגרום לו נזק בלתי הפיך וכדי להביא תועלת ליריביו הפוליטיים", נכתב במכתב ששיגר אהוד ברק היום באמצעות עו"ד באנגליה לאתר ה"דיילי מייל"

בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף

לא רוצה לשלם מס של 8 מיליון שקל: בר רפאלי תגיש מחר ערעור

מחר חל המועד האחרון להגשת הערעור של בר רפאלי לביהמ"ש העליון, על חיובה לשלם מס בישראל על הכנסות בהיקף עשרות מיליוני שקלים בחו"ל בשנים 2009 ו-2010 ● טענת עורכי הדין בערעור תהיה, כי מרכז חייה ועסקיה של רפאלי בשנות המס הרלוונטיות היה מחוץ לישראל, לא כל שכן בהיותה בת זוגו הקבועה של הכוכב ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו לאורך שנים

שי באב"ד/ תצלום: ליאור מזרחי

מנכ"ל האוצר: "האגו זו המחלה הישראלית ובמגזר הממשלתי זה מגיע לרמות מטורפות"

במסגרת הרצאה על איך מקדמים רפורמות מתח מנכ"ל האוצר שי באב"ד ביקורת נוקבת על המגזר הציבורי ● "לצערי אין בממשלה אחריותיות. אם אתה טוב אתה לא מתוגמל בשום דבר. אם אתה רע אף אחד לא יודע. אם לא כתבו עליך כלום בדוח המבקר ולא הגעת ל-433 – אז אתה מצויין"

 יונתן סולומון, מנכ"ל ביומיקס/ צילום: איל יצהר

ביומיקס מתמזגת לחברת בלנק צ'ק בבורסת ניו יורק ומגייסת 70 מיליון דולר

החברה שצמחה במהירות מחממת FutuRX משלבת בין שני תחומים בחזית הטכנולוגיה – מיקרוביום ופאג'ים – כדי ליצור טיפולים לאקנה, מעי דלקתי ומחלות כבד ● חברת התרופות ביונדווקס גייסה 20 מיליון דולר בזכויות

משה רונן / צילום: שלומי יוסף

התחדש משפטו של רונן משה; מבקש לפסול את הודאותיו במשטרה בצל פרשת מסינג

רונן משה מואשם בשני מקרים של מתן שוחד וכן בעבירה של הלבנת הון, וזאת במסגרת פרשיית משנה של פרשת השחיתות ב"ישראל ביתנו" ● סניגוריו של משה ביקשו לנהל תחילה משפט "קטן" בתוך המשפט המרכזי בטענה כי יש לפסול את שלוש ההודאות שמסר משה במשטרה ביחס לחשדות נגדו, וזאת על רקע חשיפת פרשת גיל מסינג

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

היקום ההפוך שמנחה את המשקיעים: זו התעסוקה, לא הריבית

למרות נתונים כלכליים מעודדים בארה"ב, כמו דוח התעסוקה שהתפרסם בסוף השבוע, המשקיעים בוחרים להמשיך להתייחס לשאלה אחת בלבד, שנראה כי כבר אבד עליה הכלח - האם הריבית תרד או תעלה, ובאיזה שיעור

צילום מסך מתוך אתר חברת FlyPark

קיבלו צו הרחקה מנתב"ג? אז מה: פליי פארק ממשיכה לפעול בשטחי נמל התעופה

לאור ריבוי תלונות על שירות לקוי, בסוף אפריל הוציאה רשות שדות התעופה צו הרחקה לחברה ● אבל במציאות, לא נראה שחל שינוי בהתנהלות החברה ● תגובת החברה: "הצו לא תקף לגבינו. חבל שלא מציינים את עשרות אלפי הלקוחות שכן נהנים ממחיר נמוך ושירות מצוין"

מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock

בג"ץ הכריע: סוכני נסיעות לא יוכלו למכור ביטוחים לחו"ל

אובדן רווחים של 26 מיליון שקל בשנה: בג"ץ אישר את החלטת רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון שאסרה על סוכני הנסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל, בטענה כי רק מי שמוסמך למכור ביטוח יכול לעשות זאת ● "ניצחון גדול למבוטחים, שהיו מטופלים עד כה על ידי גורם לא מפוקח"

הטסלה של אלון מאסק ן / צילום: רויטרס

פעם ממשלת ארה"ב הניעה את המרוץ לחלל. היום כבר לא

ארה"ב לא ניסתה מאז תוכנית החלל "אפולו", שעלתה 25 מיליארד דולר, משהו שאפתני ויקר בקנה מידה כזה ● גם בימינו האמריקאים עדיין לוקחים סיכונים ופותרים בעיות, אבל הם לא מצפים שהממשל יעשה את זה ● פרשנות

אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן

הנזק שגורם אייל לפידות לנורמות בשוק ההון הישראלי

חבילת השכר העצומה שקיבל אייל לפידות בשיכון ובינוי – יותר מ-100 מיליון שקל בחמש שנים - הגבירה את תחושת התיאבון אצל מנהלים רבים במשק ● זהו נזק עצום הנובע משרשור של חוסר פרופורציה שנולד ממקרה אחד חריג ● אבל לפידות בסך הכול ביקש וקיבל את מה שרצה, והאצבע המאשימה צריכה להיות מופנית אל המאשרים ● דעה

אמזון/ צילום:   Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

נפתחה חקירת הגבלים עסקיים נגד אמזון באיחוד האירופי

החקירה תבחן את השימוש של החברה בדאטה שהיא אוספת על סוחרי צד שלישי שמוכרים דרך הפלטפורמה, כדי לבחון אם היא מנצלת לרעה את תפקידה ● לפי הנציבות, החקירה תבחן "איך השימוש בדאטה שנאסף מסוחרים ע"י אמזון, כקמעונאית, משפיע על התחרות" ● הנציבות ידועה תחת כהונתה של וסטגר, שצפויה להסתיים בקרוב, ידועה בהטלת קנסות כבדים על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות

אפליקציית אובר / צילום: רויטרס

בין עזיבת כ"ץ לבחירות הנוספות: האם לאובר נפתח חלון הזדמנויות

השינויים בצמרת משרד התחבורה עשויים להוות חלון הזדמנויות לכניסה של שירותי הסעות שיתופיים על נוסח אובר וליפט ● כניסתם, שנחסמה עד כה, עתידה "לשבש" באופן מהותי את כללי המשחק בשוק ● "גלובס" מנתח: מה יקרה למוניות, האם המחירים באמת יירדו וכיצד יגיב שוק הרכב המקומי

נטפליקס בסלקום / צילום: יח"צ

האסטרטגיה של סלקום נחשפת: לא רק סלולר

לידי "גלובס" הגיעה מצגת עם תוכנית הפעולה של סלקום לשנים הקרובות, והיא כוללת שורת צעדים דרמטיים ● בין היתר: צמצום ההשקעות בסלולר, הפחתה משמעותית בעלויות התפעול וחיפוש מנועי צמיחה חדשים, בדגש על תחום הטלוויזיה ● אלא שבינתיים לא נראה באופק תחליף הולם לסלולר

מגדלי גינדי בשוק הסיטונאי בתל אביב / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה הרשויות המקומיות מעדיפות שלא לקדם בעצמן דיור בר השגה

כבר חמש שנים שהמדינה מתירה לראשי הערים להשתמש בקרקעות ציבוריות לבניית דיור להשכרה במחיר מפוקח, אבל אף פרויקט עדיין לא קם: לראשי הערים אין מספיק קרקעות, אין תמריץ ואין מודל כלכלי ● ככה מקדמים תוכנית בכאילו ● "גלובס" בודק את הכשלים בשוק השכירות: כתבה שנייה בסדרה

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

לא לפרוטוקול בלבד: המכרז הציבורי הגדיל את שווי אלטשולר שחם גמל ופנסיה

אלטשולר שחם גמל ופנסיה קיבלה במכרז הציבורי ביקושים גבוהים וחריגים של 150 מיליון שקל ושוויה עודכן מעלה ל-1.15 מיליארד שקל

פרופיל הפייסבוק של מארק צוקרברג / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

בדקתם איך אתם נראים כזקנים? לכו תדעו לאן המידע שלכם הגיע

תנאי השימוש של האפליקציה מאפשרים להשתמש בתמונות שמשתמשים מעלים לאפליקציה ● מאחורי האפליקציה עומדת חברה רוסית, שכבר פיתחה אפליקציות דומות בעבר

גניבת מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

אישום: "גאון מחשבים" ישראלי גנב מטבעות דיגיטליים ב-6 מיליון שקל

החשוד, אליהו גיגי, נעצר בחשד שהוא ואחיו גנבו יותר מ-100 מיליון דולר, אך כתב האישום לבסוף מצביע רק עליו כאשם, ועל סכום קטן בהרבה ● על פי כתב האישום, גיגי הקים וניהל כמה אתרי אינטרנט שהיוו תשתית לביצוע עבירות פליליות ולהפקת רווח כספי, והפיץ תוכנות שחדרו למחשביהם של גולשים וגנבו מהם מטבעות דיגיטליים

מה אפשר לקנות ב- 2.1 מיליון שקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מה אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל במרכז הארץ?

דירת 3 חדרים ברמת גן, דירת 4 חדרים בהוד השרון, בקריית אונו או בבני ברק