גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשקיע, נבנה ונסלול, אבל לא נילחם באמת ברכבים הפרטיים: איך המפלגות מתכוונות לפתור את הפקקים

"גלובס" חושף את עמדות המפלגות ב–16 הסוגיות הכלכליות הבוערות ביותר ● והפעם: איך פותרים את בעיית הפקקים ● רוצים לדעת מי המפלגה שהכי מתאימה לכם? מאץ' בחירות: שחקו וגלו

פקקי תנועה/   א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום
פקקי תנועה/ א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום

מה שאלנו: כיצד בכוונתכם לפתור את בעיות התחבורה בישראל?

כחול לבן: לאפשר לעובדים לעבוד גם מהבית

בטווח הקצר מבטיחים במפלגה להקים קבינט תחבורה שיאגד את כל המוסדות הרלוונטיים לקידום מהיר של תהליכים, עידוד תחבורה שיתופית (תוך התחשבות בהשפעה על נהגי המוניות) וסבסוד התחבורה השיתופית בפריפריה.

עוד צעדים בטווח הזמן המיידי הם ויסות שעות הכניסה למטרופולין ת”א, עידוד חברות לאפשר לעובדים לעבוד יום בשבוע מהבית ובחינת מתן הקלות במס לעובדים שנוסעים בתחב”צ - כנגד מיסוי הטבת חניה.

בטווח הארוך התוכניות הן להוסיף בכל שנה 50 ק”מ של נתיבי תחבורה ציבורית והגברת האכיפה בהם, תגבור המערך בפריפריה, לסלול קו רכבת עוקף ב"ש שייתן מענה לערי הנגב ולעיר הבה"דים ולהפעיל מערך הסעות מתחנות הרכבת ואליהן.

■ ניתוח "גלובס": תוכנית רצינית ויצירתית (עם קריצה לממסד הביטחוני בדמות הרכבת לבסיסי צה"ל בדרום)

מי המאץ' הכלכלי שלכם? לחצו כאן לשחק

מאץ' הבחירות

הליכוד: למה להביע עמדה כשאפשר לא?

הליכוד לא פרסמה תוכנית מפורטת וגם לא מצע, ולכן נבחן אותה לפי הצעדים שנקטה ב-10 שנים האחרונות, תחת השר ישראל כ"ץ. משרד התחבורה בראשות כ"ץ מקדם שלל פרויקטים של תחבורה ציבורית, אבל כולם סובלים מעיכובים ותקלות. בשנים אלה גם גדל מאוד מספר כלי הרכב על הכבישים, והמדינה ממשיכה להכניס עשרות מיליארדים בשנה ממסי רכב.

■ ניתוח "גלובס": האם מי שבמשמרתו התפתח המשבר החמור בתחבורה מסוגל ומתאים לחלץ אותה מהמבוי הסתום?

העבודה

מהעבודה נמסר כי למפלגה יש תוכנית אסטרטגית לתחבורה שמבוססת על ארבעה עקרונות: השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית במקום עוד כבישים; פחות מכוניות; עיבוי והוזלת קווי תחבורה ציבורית; וקידום אמצעי תחבורה חלופיים בנוסף לשיפור והשקעה.

עוד אמרו כי בכוונתם לפעול להקצאת יותר משאבים למאבק בתאונות הדרכים ולהחלת חובת סלילת שבילי אופניים על רשויות מקומיות.

ניתוח "גלובס": התחלה מבטיחה אך קשה לדעת האם מאחורי הכותרות מסתתרת תוכנית רצינית ומעשית

חד"ש-תע"ל: גם ערבים זכאים לנסוע ברכבת

לפי הרשימה של איימן עודה ואחמד טיבי, יש לתת עדיפות לתחבורה הציבורית על פני כלי הרכב הפרטיים, יש להעדיף את התחבורה הציבורית המסילתית - שתגיע לכל יישוב - שמונה מעל 20 אלף תושבים, בפרט בערים הערביות. בנוסף, יש להעניק יותר סמכויות לרשויות המקומיות ולשלב בין תחבורה מסילתית לבין שבילי אופניים.

■ ניתוח "גלובס": התייחסות חשובה לבעיה הנקודתית של חיבור יישובים ערביים לתחבורה ציבורית. היתר ערטילאי

חכ איימן עודה/ צילום: דוברות הכנסת

הימין החדש: הרשויות המקומיות יטפלו

ממפלגתם של שקד ובנט נמסר כי בכוונתם לאפשר ולעודד תחבורה שיתופית, לפתוח את התחבורה הציבורית לתחרות ולעודד רשויות מקומיות להתאגד יחד, להציע וליישם פתרונות תחבורה בתוכן ואליהן.

■ ניתוח "גלובס": נעים בכיוון בנכון, אך יידרש הרבה יותר מזה כדי להצליח במהפכה הנדרשת בתחבורה

איחוד מפלגות הימין

ענו כי בכוונתם לפעול לשיפור תנאי התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה, ולהמשך פיתוח התשתיות.

■ ניתוח "גלובס": לא באג'נדה שלנו

יהדות התורה: השבת קודמת לפקקים

המפלגה לא מפרסמת מצע וגם לא ענתה לפניית "גלובס" בנושא. בקדנציה האחרונה, כשעבודות תשתית הכרחיות ברכבת בוצעו בשבת, המפלגה איימה במשבר קואליציוני ואף מנעה הקמת רשויות מטרופוליניות.

■ ניתוח "גלובס": למרות שבוחריהן המשתמשים הכבדים ביותר בתחבורה הציבורית אין למפלגות החרדיות מה לומר

ש"ס

ש"ס לא מסרה התייחסות לפניית “גלובס”. בקדנציה האחרונה יו”ר המפלגה דרעי דרש להעניק פטור ממע”מ בתחבורה ציבורית לאוכלוסיות חלשות, ובסופו של דבר הוסכם על הוזלה במחירי הנסיעה לכלל האוכלוסייה.

■ ניתוח "גלובס": הוזלת התחבורה הציבורית מסייעת לשכבות החלשות אך אינה עוזרת לשכנע בעלי רכב פרטי לעבור לאוטובוסים

מרצ: נפתור, אבל לא נפרט ממש איך

במרצ מציעים השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית ובפיתוח נתיבי תחבורה ציבורית והקמת רשויות מטרופוליטניות לתחבורה ציבורית.

■ ניתוח "גלובס": מתמקד בעיקר, אך קצר מדי

כולנו: הרכב האוטונומי יציל אותנו

מפלגת כולנו מתכננת מספר צעדים: גיבוש תוכנית אסטרטגית לתחבורה ציבורית והקמת קבינט תחבורה לצורך שילוב זרועות וראייה כלל מערכתית, הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, קידום המטרו בגוש דן, המשך הרחבת מערך הרכבת הכבדה, וסלילת הרכבת הקלה ברחבי הארץ.

בנוסף, מפלגת כולנו תפעל גם לקידום “תחבורת העתיד”, דוגמת קידום הכנסת רכבים אוטונומיים עם הגעתם לבשלות, שיאפשרו הקטנת מספר כלי הרכב הפרטיים על הכביש, ותחבורה ציבורית בקווים דינמיים על פי ניתוח ביקושים ב”זמן אמת” תוך שימוש ב-big data.

■ ניתוח "גלובס": ראייה רחבה שמשמעה שהמדיניות הנוכחית תיושם גם בעתיד. בנוסף, לדעת מומחים כניסת רכבים אוטונומיים רק תחריף את בעיית הגודש

בחירות, כולנו

ישראל ביתנו: תחבורה? זה לא אנחנו

במפלגתו של אביגדור ליברמן לא ענו על שאלה זו. זאת למרות שליברמן בעצמו כיהן בעבר כשר התחבורה.

■ ניתוח "גלובס": התעלמו מנושא שמטריד ללא ספק רבים מבוחרי המפלגה

גשר: שעות עבודה גמישות

לגשר יש תוכניות מפורטות: מתן תמריצים למעסיקים לאפשר לעובדיהם לעבוד בשעות גמישות. תמריצים אלו יכולים לבוא בדמות שיעורי מס מופחתים, כאשר שיעור ההפחתה ייקבע בהתאם למספר השעות הגמישות שנרשמו בכל חודש; עידוד התחבורה השיתופית; פיתוח תשתיות להסעת המונים; הרחבת נתיבי תחבורה ציבורית בכניסה למרכזי הערים ושירותי הסעות לתחנות הרכבת.

עוד מציעה המפלגה לתמרץ רשויות מקומיות לפתח מודלים לתחבורה ציבורית קהילתית בשכונות רלוונטיות (שאטלים) במקום אוטובסים ועידוד רכיבה על אופניים והליכה במרכזי הערים. הדרך לכך היא הוספת שבילי אופניים, רמזורי הולכי רגל ארוכים יותר, הגברת האכיפה בשבילי האופניים ובמדרכות, הצבת עמדות טעינה ועוד.

■  ניתוח "גלובס": מבט מעמיק, כוללני ויצירתי על בעיות התחבורה המרכזיות

זהות

מרשימתו של פייגלין נמסר כך: נאפשר שירותי שיתוף כמו אובר, נאפשר תחבורה המונית בבעלות פרטית (כלומר קווי אוטובוס בבעלות פרטית ובהפעלה חופשית שאינם כפופים לתכנון המרכזי של הממשלה).

■  ניתוח "גלובס": אין כאן מדיניות תחבורה אלא נגזרת של ההשקפה הכלכלית של המפלגה המקדשת את הקניין הפרטי

עוד כתבות

אילהן עומאר / צילום: רויטרס

"מחוקקים דמוקרטים בוחנים צעדי גמול נגד שגריר ישראל בארה"ב"

רשת עיתוני מקלאצ'י: זעם במפלגה הדמוקרטית על רון דרמר ועל שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן בשל התפקיד שמילאו בפרשת המחוקקות מסורבות הכניסה לישראל ● תומס פרידמן: "יהודי שחושב להצביע בעד טראמפ כי הוא פרו-ישראלי – אוויל"

בית הרוס בפלורידה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הזדמנות סוערת: משקיעי הנדל"ן שמרוויחים כסף מהוריקנים, משריפות ומסופות טורנדו

כאשר אסון טבע מכה באחד ממדינות ארה"ב, לרוב אנשים חסרי ביטוח, ולעתים גם כאלה בעלי אחד, נאלצים למכור את בתיהם הפגועים בזול ● משקיעים חובבי סיכון קונים את הבתים האלה, משפצים אותם ומציפים לעצמם ערך: "לכו בעקבות נתיב הסערה"

 נוני  מוזס/ צילום: מגד גוזני

תיקי נתניהו: החל השימוע של מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס

מוזס חשוד בניסיון לשחד את לנתניהו בתיק 2000 ● קו ההגנה שנוקטות הסנגוריות הוא שהפרשנות שהעניקו היועמ"ש והפרקליטות לשיח שהתקיים בין מוזס לנתניהו היא שגויה ואינה תואמת את התמונה העובדתית והנורמטיבית

מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ

התביעה של המתחרים, החזרה המוזרה ממנה והכסף הגדול: מה מסתתר מאחורי מכרז "לא לדאוגוסט"?

חברת אינטלקט, אשר הפסידה במכרז להפקת פרויקט הדגל של משרד התרבות לטרגט - מפיקת חגיגות ה-70, תבעה את המשרד בטענה להעדפה של המתחרה ● אז מדוע ברגע האחרון נסוגה, אחרי שכבר פנתה לביהמ"ש? ● בענף ההפקה חוששים שמדובר רק בקדימון לטקס הדלקת המשואות

ג’ף בזוס, מנכ”ל אמזון /  צילום: רויטרס, JOSHUA ROBERTS

הרוחניות שעשויה לפוצץ את הבועה והקהילה היהודית בניו יורק נגד אמזון: מה קרה השבוע בהייטק

המייסד השקט של מלאנוקס נחשף, איך ההייטק הישראלי מתמודד עם השקל החזק, המחאה של הקהילה היהודית בניו יורק נגד אמזון, והאם פייסבוק משתמשת בהאוסטפארטי הישראלית כדי לאותת לרגולטורים? ● כל מה שהיה השבוע בתעשיית ההייטק

מורי קסלר  / צילום: יחצ פריגו

הניתוח הצליח, המניה נפלה: קרן סטארבורד מכרה כשליש ממניותיה בפריגו בהפסד של כ-100 מיליון דולר

הקרן האקטיביסטית נכנסה להשקעה בחברה הפארמה ב-2016, ודרשה ממנה להתמקד בעסקי הליבה ● למרות שהצליחה לכפות שינויים על דירקטוריון פריגו ועל מהלכיה - היא מכרה חלק ניכר מהחזקותיה בהפסד של 40%

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

דוחות חזקים הקפיצו את מניית אלטשולר שחם גמל: השלימה זינוק של 30% מההנפקה לשווי של 1.6 מיליארד שקל

הרווח הנקי הרבעוני של המצטרפת החדשה לבורסה זינק בכמעט 90% לכ-20 מיליון שקל, ובמחצית השנה עלה בכ-80% ל-39 מיליון שקל ● בתוך פחות מחודש השלימת מניית החברה קפיצה של 30% בערכה

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה  / צילום: יוסי זמיר

המל"ג והטכניון בחוץ: הסדר ניגוד העניינים של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן נחשף

מבקר המדינה החדש מתניהו אנגלמן יימנע מעיסוק בענייני המועצה להשכלה גבוהה, הטכניון והמועצה האזורית גזר ומעיסוק במוסדות שבני משפחתו מועסקים בהם ● בשבועות שחלפו מאז מינויו נמתחת ביקורת רבה על אמירותיו ומעשיו של אנגלמן, שקודם לתפקיד ע"י רה"מ נתניהו

עמיר פרץ/ צילום: תמר מצפי

מה חושב נפתלי בנט על המצע הכלכלי של עמיר פרץ, ולמה הקמפיינים הפוליטיים מקרטעים

במערכת בחירות נטולת תכנים מהותיים בלטה השבוע התוכנית הכלכלית של מפלגת העבודה, אך גם היא התעלמה מנושא הגירעון התופח ● התגובה של נפתלי בנט לא איחרה להגיע: "יהפכו אותנו לוונצואלה" ● בינתיים, בליכוד "סומכים על נתניהו" ● פרשנות

ניוזלטר הייטק הון סיכון מנהל סטארטאפ   / צלם: save as

קנטאר מדיה זכתה במכרז על מדידת הרייטינג ל-7 השנים הבאות

גברה על חברת נילסן ● בוועדת המדרוג הוחלט להשתמש בהזדמנות זאת להשביח את שיטת המדידה באופן שתתאים לעידן החדש: לא עוד נתוני צפייה נפרדים לטלוויזיה ולדיגיטל, אלא תוצאה אחת שמאגדת את נתוני הצפייה בכל הפלטפורמות

ההפגנה בפתח תקווה במוצאי שבת / צילום: דנה קופל

הדבר היחיד שעליו אלדד יניב ובן גביר מסכימים: כך מתעלמת המשטרה מהלכת בג"ץ על ההפגנות בפ"ת

השינוי ביחס המשטרה למפגיני פתח תקווה מעורר תהיות לא רק משום שההנחיות מנוגדות לכאורה להלכת בג"ץ, אלא גם כי ניכר כאן יחס לא עקבי של המשטרה כלפי מחאות והפגנות ● את ההפגנה האלימה לעתים של יוצאי אתיופיה המשטרה בחרה להכיל, ולמפגינים מול בית היועמ"ש היא התייחסה באופן שונה לחלוטין

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק

לקראת השבוע בשווקים: האם העליות צפויות להימשך

הפד יפרסם את פרוטוקול הישיבה האחרונה בה הוחלט להוריד את הריבית ● שוק האג"ח ימשיך לעמוד במוקד לאחר האיתות בשבוע החולף לקראת מיתון ● מחר יתפרסמו בשוק המקומי נתוני הייצור התעשייתי ופדיון בענפי המשק לחודש יוני ● ביום חמישי יפורסמו נתוני הייצור באירופה ובארה"ב ● התחזית השבועית של "גלובס"

אירוע קריסת המרפסות בפרויקט של החברה בחדרה / צילום: גיל ארבל

אחרי קריסת המרפסות ואורתם סהר: האם משרד רו"ח דלויט והדירקטורים בחברה עומדים בפני תביעה?

דוח שהגישו נאמני הסדר החוב של אורתם סהר לבית המשפט כולל ממצאי חקירה לגבי נסיבות קריסתה ב–2016 • בין הממצאים: רשלנות של הדירקטורים ונושאי משרה בחברה ועיוותים בדוחות הכספיים שרואי החשבון החיצוניים לא התריעו לגביהם • דלויט בתגובה: איננו מתייחסים בתקשורת לנושאים הקשורים ללקוחותינו

אלכס שניידר, בעלים משותף של מישורים / צילום: Viktor Korotayev, רויטרס

הסכסוך בין בעלי השליטה במישורים: בלוטרייך דורש משניידר להימנע מלהמליץ על רחל תורג'מן כדח"צית בחברה

באסיפת בעלי מניות החברה המתוכננת בימים הקרובים הם יתבקשו לאשר בין היתר את מינויה של רחל תורג'מן, שאת מועמדותה העלה על הפרק אלכס שניידר ● גיל בלוטרייך במכתב לנציגי שניידר: "מוטב לבעלי השליטה שלא להציע מועמד מטעמם לדח"צ בסבב הנוכחי"

משה כחלון / צילום: רויטרס

הירידה ביבוא הרכבים הכבידה: צמיחה של 1% בלבד ברבעון השני של השנה

הירידה בהוצאה לצריכה פרטית, לצד ירידה משמעותית ביבוא כלי הרכב, הכבידו על הצמיחה ברבעון השני ● בנטרול השפעת המסים על היבוא הצמיחה הסתכמה ב-3.1%, בדומה לרבעון הראשון, לאחר עלייה של 3.2% ברבעון הראשון ● במקביל פורסמו נתוני ההוצאה הלאומית לבריאות ב-2018, שהגיעה ל-7.6% מהתמ"ג - אחוז המימון הציבורי נמוך מהממוצע ב-OECD

פייסבוק / צילום: רויטרס

חיסיון פסיכולוגי? לא אם אתם עובדי קבלן של פייסבוק

בודקי התוכן של פייסבוק, שמועסקים דרך חברת קבלן, נחשפים במסגרת עבודתם לתכנים קשים במיוחד, ולכן הם זכאים לפגישות עם פסיכולוגים ● לפי דיווח אתר "The Intercept", מנהלים בחברת הקבלן אקסנצ'ר ניסו ללחוץ על המטפלים כדי שיפרו את החיסיון וישתפו אותם בתוכן השיחות עם העובדים

עו"ד יהונתן קלינגר, אלי בז'רנו, מני רוזנפלד / צילום: שלומי יוסף, ניצן בר

מחזיקי הביטקוין יוצאים לקרב נגד הבנקים שמסרבים לשרת אותם

בשורה של תביעות ופניות שהוגשו באחרונה ונחשפות כעת ב"גלובס", מתחילים מחזיקי מטבע דיגיטלי ישראלים להיאבק בסירובם הגורף של הבנקים לאפשר להם להפקיד כספים או לפתוח חשבונות ● בעתירת חופש מידע שהוגשה השבוע, נדרש בנק ישראל להציג לציבור את מדיניות הבנקים בעניין

מנכ"ל Ninebot מציג את הקורקינט האוטונומי KickScooter T60 / צילום: Florence Lo, רויטרס

קורקינט חשמלי חדש יסיע את עצמו באופן אוטונומי לתחנת ההטענה

יצרנית הקורקינטים החשמליים הסינית Segway -Ninebot Group חשפה בסוף השבוע קורקינט אוטונומי למחצה, שיוכל להחזיר את עצמו לתחנת הטענה באופן אוטומטי ● לפי דיווח ברויטרס, החברה מסרה באירוע ההשקה כי הקורקינט החדשני צפוי להיות זמין בשנה הבאה

אודי בן שימול / צילום: טל שחר, יח"צ

העסקה הושלמה: סודקסו רוכשת את חטיבת ההסעדה של ISS ב-30 מיליון שקל

זאת כפי שנחשף ב"גלובס" ● רכישת חטיבת ההסעדה של ISS תהפוך את סודקסו לאחד השחקנים המשמעותיים ביותר בענף ההסעדה לחברות, עם נתח שוק של 14% ● בנוסף לתשלום עבור הפעילות, סודקסו הצרפתית לוקחת על עצמה גם את החובות שהיקפם אינו ידוע

סירי. חוסר גבולות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כפירת מלאי: איך השפע חיסל את דת המותגים סופית?

אולי קשה להאמין בכך, אבל הימים שבהם המותגים היו דת חלפו מן העולם, ולא נראה שצפוי להם קאמבק ● למה? שפע! הסיפור של ההיצע האינסופי הוא הטרגדיה של המותגים