גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשקיע, נבנה ונסלול, אבל לא נילחם באמת ברכבים הפרטיים: איך המפלגות מתכוונות לפתור את הפקקים

"גלובס" חושף את עמדות המפלגות ב–16 הסוגיות הכלכליות הבוערות ביותר ● והפעם: איך פותרים את בעיית הפקקים ● רוצים לדעת מי המפלגה שהכי מתאימה לכם? מאץ' בחירות: שחקו וגלו

פקקי תנועה/   א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום
פקקי תנועה/ א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום

מה שאלנו: כיצד בכוונתכם לפתור את בעיות התחבורה בישראל?

כחול לבן: לאפשר לעובדים לעבוד גם מהבית

בטווח הקצר מבטיחים במפלגה להקים קבינט תחבורה שיאגד את כל המוסדות הרלוונטיים לקידום מהיר של תהליכים, עידוד תחבורה שיתופית (תוך התחשבות בהשפעה על נהגי המוניות) וסבסוד התחבורה השיתופית בפריפריה.

עוד צעדים בטווח הזמן המיידי הם ויסות שעות הכניסה למטרופולין ת”א, עידוד חברות לאפשר לעובדים לעבוד יום בשבוע מהבית ובחינת מתן הקלות במס לעובדים שנוסעים בתחב”צ - כנגד מיסוי הטבת חניה.

בטווח הארוך התוכניות הן להוסיף בכל שנה 50 ק”מ של נתיבי תחבורה ציבורית והגברת האכיפה בהם, תגבור המערך בפריפריה, לסלול קו רכבת עוקף ב"ש שייתן מענה לערי הנגב ולעיר הבה"דים ולהפעיל מערך הסעות מתחנות הרכבת ואליהן.

■ ניתוח "גלובס": תוכנית רצינית ויצירתית (עם קריצה לממסד הביטחוני בדמות הרכבת לבסיסי צה"ל בדרום)

מי המאץ' הכלכלי שלכם? לחצו כאן לשחק

מאץ' הבחירות

הליכוד: למה להביע עמדה כשאפשר לא?

הליכוד לא פרסמה תוכנית מפורטת וגם לא מצע, ולכן נבחן אותה לפי הצעדים שנקטה ב-10 שנים האחרונות, תחת השר ישראל כ"ץ. משרד התחבורה בראשות כ"ץ מקדם שלל פרויקטים של תחבורה ציבורית, אבל כולם סובלים מעיכובים ותקלות. בשנים אלה גם גדל מאוד מספר כלי הרכב על הכבישים, והמדינה ממשיכה להכניס עשרות מיליארדים בשנה ממסי רכב.

■ ניתוח "גלובס": האם מי שבמשמרתו התפתח המשבר החמור בתחבורה מסוגל ומתאים לחלץ אותה מהמבוי הסתום?

העבודה

מהעבודה נמסר כי למפלגה יש תוכנית אסטרטגית לתחבורה שמבוססת על ארבעה עקרונות: השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית במקום עוד כבישים; פחות מכוניות; עיבוי והוזלת קווי תחבורה ציבורית; וקידום אמצעי תחבורה חלופיים בנוסף לשיפור והשקעה.

עוד אמרו כי בכוונתם לפעול להקצאת יותר משאבים למאבק בתאונות הדרכים ולהחלת חובת סלילת שבילי אופניים על רשויות מקומיות.

ניתוח "גלובס": התחלה מבטיחה אך קשה לדעת האם מאחורי הכותרות מסתתרת תוכנית רצינית ומעשית

חד"ש-תע"ל: גם ערבים זכאים לנסוע ברכבת

לפי הרשימה של איימן עודה ואחמד טיבי, יש לתת עדיפות לתחבורה הציבורית על פני כלי הרכב הפרטיים, יש להעדיף את התחבורה הציבורית המסילתית - שתגיע לכל יישוב - שמונה מעל 20 אלף תושבים, בפרט בערים הערביות. בנוסף, יש להעניק יותר סמכויות לרשויות המקומיות ולשלב בין תחבורה מסילתית לבין שבילי אופניים.

■ ניתוח "גלובס": התייחסות חשובה לבעיה הנקודתית של חיבור יישובים ערביים לתחבורה ציבורית. היתר ערטילאי

חכ איימן עודה/ צילום: דוברות הכנסת

הימין החדש: הרשויות המקומיות יטפלו

ממפלגתם של שקד ובנט נמסר כי בכוונתם לאפשר ולעודד תחבורה שיתופית, לפתוח את התחבורה הציבורית לתחרות ולעודד רשויות מקומיות להתאגד יחד, להציע וליישם פתרונות תחבורה בתוכן ואליהן.

■ ניתוח "גלובס": נעים בכיוון בנכון, אך יידרש הרבה יותר מזה כדי להצליח במהפכה הנדרשת בתחבורה

איחוד מפלגות הימין

ענו כי בכוונתם לפעול לשיפור תנאי התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה, ולהמשך פיתוח התשתיות.

■ ניתוח "גלובס": לא באג'נדה שלנו

יהדות התורה: השבת קודמת לפקקים

המפלגה לא מפרסמת מצע וגם לא ענתה לפניית "גלובס" בנושא. בקדנציה האחרונה, כשעבודות תשתית הכרחיות ברכבת בוצעו בשבת, המפלגה איימה במשבר קואליציוני ואף מנעה הקמת רשויות מטרופוליניות.

■ ניתוח "גלובס": למרות שבוחריהן המשתמשים הכבדים ביותר בתחבורה הציבורית אין למפלגות החרדיות מה לומר

ש"ס

ש"ס לא מסרה התייחסות לפניית “גלובס”. בקדנציה האחרונה יו”ר המפלגה דרעי דרש להעניק פטור ממע”מ בתחבורה ציבורית לאוכלוסיות חלשות, ובסופו של דבר הוסכם על הוזלה במחירי הנסיעה לכלל האוכלוסייה.

■ ניתוח "גלובס": הוזלת התחבורה הציבורית מסייעת לשכבות החלשות אך אינה עוזרת לשכנע בעלי רכב פרטי לעבור לאוטובוסים

מרצ: נפתור, אבל לא נפרט ממש איך

במרצ מציעים השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית ובפיתוח נתיבי תחבורה ציבורית והקמת רשויות מטרופוליטניות לתחבורה ציבורית.

■ ניתוח "גלובס": מתמקד בעיקר, אך קצר מדי

כולנו: הרכב האוטונומי יציל אותנו

מפלגת כולנו מתכננת מספר צעדים: גיבוש תוכנית אסטרטגית לתחבורה ציבורית והקמת קבינט תחבורה לצורך שילוב זרועות וראייה כלל מערכתית, הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, קידום המטרו בגוש דן, המשך הרחבת מערך הרכבת הכבדה, וסלילת הרכבת הקלה ברחבי הארץ.

בנוסף, מפלגת כולנו תפעל גם לקידום “תחבורת העתיד”, דוגמת קידום הכנסת רכבים אוטונומיים עם הגעתם לבשלות, שיאפשרו הקטנת מספר כלי הרכב הפרטיים על הכביש, ותחבורה ציבורית בקווים דינמיים על פי ניתוח ביקושים ב”זמן אמת” תוך שימוש ב-big data.

■ ניתוח "גלובס": ראייה רחבה שמשמעה שהמדיניות הנוכחית תיושם גם בעתיד. בנוסף, לדעת מומחים כניסת רכבים אוטונומיים רק תחריף את בעיית הגודש

בחירות, כולנו

ישראל ביתנו: תחבורה? זה לא אנחנו

במפלגתו של אביגדור ליברמן לא ענו על שאלה זו. זאת למרות שליברמן בעצמו כיהן בעבר כשר התחבורה.

■ ניתוח "גלובס": התעלמו מנושא שמטריד ללא ספק רבים מבוחרי המפלגה

גשר: שעות עבודה גמישות

לגשר יש תוכניות מפורטות: מתן תמריצים למעסיקים לאפשר לעובדיהם לעבוד בשעות גמישות. תמריצים אלו יכולים לבוא בדמות שיעורי מס מופחתים, כאשר שיעור ההפחתה ייקבע בהתאם למספר השעות הגמישות שנרשמו בכל חודש; עידוד התחבורה השיתופית; פיתוח תשתיות להסעת המונים; הרחבת נתיבי תחבורה ציבורית בכניסה למרכזי הערים ושירותי הסעות לתחנות הרכבת.

עוד מציעה המפלגה לתמרץ רשויות מקומיות לפתח מודלים לתחבורה ציבורית קהילתית בשכונות רלוונטיות (שאטלים) במקום אוטובסים ועידוד רכיבה על אופניים והליכה במרכזי הערים. הדרך לכך היא הוספת שבילי אופניים, רמזורי הולכי רגל ארוכים יותר, הגברת האכיפה בשבילי האופניים ובמדרכות, הצבת עמדות טעינה ועוד.

■  ניתוח "גלובס": מבט מעמיק, כוללני ויצירתי על בעיות התחבורה המרכזיות

זהות

מרשימתו של פייגלין נמסר כך: נאפשר שירותי שיתוף כמו אובר, נאפשר תחבורה המונית בבעלות פרטית (כלומר קווי אוטובוס בבעלות פרטית ובהפעלה חופשית שאינם כפופים לתכנון המרכזי של הממשלה).

■  ניתוח "גלובס": אין כאן מדיניות תחבורה אלא נגזרת של ההשקפה הכלכלית של המפלגה המקדשת את הקניין הפרטי

עוד כתבות

שירות ההסעות האוטונומי־חשמלי של פולקסווגן בהמבורג/  צילום: יח"צ

מבאיידו הסינית ועד גוגל: הפרויקט הישראלי שהצית קרב ענקים גלובלי

פרויקט "המוניות הרובוטיות" של מובילאיי ופולקסווגן בישראל דחף חברות ענק מסין ומארה"ב לפתח מוצרים דומים • במקביל, באיידו הסינית מנסה לאיים על ההגמוניה של מובילאיי בתחום המצלמות החכמות • בזמן שכולם רבים, הרגולטור בישראל לא מגבש כללים שיאפשרו להפעיל את השירות

בוריס ג‘ונסון. / צילום: רויטרס Henry Nicholls

בוריס ג'ונסון משנה כיוון? הצהיר כי הברקזיט תלוי ב"תיאום" עם האיחוד האירופי

ג'ונסון שבר שתיקה ושינה טקטיקה בקמפיין שבו ניסה בעיקר להעביר את הזמן, בשל התקרית בסוף השבוע שבה תועד צועק על בת-זוגו וסופג צעקות, בריב שגרר הזמנת משטרה לדירתה בלונדון ● עד לאחרונה עמד ג'ונסון על שאיפתו לברקזיט קשה, ללא תיאום

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים; הנאסד"ק איבד 1.5%

ה-S&P 500 עם איבד היום מערכו 0.95% והדאו ג'ונס ירד 0.67% ● תשואת האג"ח האמריקאית ל-10 שנים מאיימת לשבור את רמת ה-2% ● אלו של ממשלת גרמניה ל-10 שנים רושמות שפל היסטורי ● אלרגן צפויה להימכר לאבווי תמורת 63 מיליארד דולר, כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל"

תינוק/ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

חברת הייסנס יצרנית המוצר "בייביסנס" נערכת להנפקה בקנדה

הייסנס שבבעלות חיים שטלריד ובנו יניב שטלריד נוסדה ב-1991 ● לפי אתר החברה יש לה פטנט ייחודי שנבדק והוכח מחקרית כמוניטור הראשון ללא מגע עם גוף התינוק ●

בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד

סמוטריץ': "לצערי את הנעשה אין להשיב. שדה דב ייסגר. מה שאנחנו מבקשים זה דחייה של 3 שנים"

(עדכון) ● שר התחבורה הנכנס הציע בדיון בוועדת הכספים לדחות את הסגירה בחקיקת בזק בתוך 48 שעות ● גפני: "אנחנו קוראים לראש הממשלה לקבל את המתווה של שר התחבורה" ● אתמול היה אמור להתקיים דיון בהשתתפות ראש הממשלה בכדי להכריע האם חקיקת בזק שתאפשר את דחיית סגירת השדה היא ריאלית או לא, אך הדיון לא התכנס בסופו של דבר

בראשית סלפי ירח / צילום: באדיבות ספייס IL והתעשייה האווירית

חוכמת ההמונים מגיעה אל החלל: היעד הבא של "בראשית" ייבחר ע"י הציבור

הירח כבר קטן על ישראל: כחודשיים וחצי אחרי ההתרסקות של החללית הישראלית בראשית על הירח, הודיעה הערב SpaceIL כי מסע נוסף לירח באמצעות חללית שתיקרא "בראשית 2" אינו מאתגר מספיק ● ב-SpaceIL אמרו הערב כי "חזרה על מסע דומה לא מציבה את הרף הנדרש ממשימות פורצות דרך ועל כן, הוחלט לחפש אתגר משמעותי אחר

ברק רוזן, אסף טוכמאייר בועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר

עיריית נתניה אישרה פרויקט רחב היקף באיזור התעשייה שכולל משרדים, מסחר, יח"ד לשכירות, דיור מוגן ומלונאות

את התוכנית יזמה חברת קנדה ישראל, שרכשה בנובמבר האחרון את הקרקע תמורת 134 מיליון שקל ● בשטח פועל מפעל המתכות אורדן ולפי בקשת החברה שונה ייעוד הקרקע לעירוב שימושים נרחב ● התוכנית אושרה כעת להפקדה ותובא לעיון הוועדה המחוזית

הראל לוקר / צילום: איל יצהר

בדרך לטלטלה בתעשייה הביטחונית? תע"א רוצה להתמזג עם רפאל

הראל לוקר אומר ל”גלובס” כי הרעיון לאיחוד בין שתי החברות הביטחוניות נמצא על סדר היום: "אין היגיון לשתי חברות ממשלתיות שמתחרות בעולם בתחום הטילים" • בעבר הועלה הרעיון למיזוג ואף התקיימו מגעים חשאיים בניסיון לקדם את הנושא, אולם רפאל התנגדה

רכבים חשמליים תוצרת סין / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עכשיו כשכלי הרכב ההיברידיים מתייקרים, האם כדאי לעבור למכונית חשמלית?

צמצום הטבת המס לרוכשי מכוניות היברידיות פסח, בינתיים לפחות, על רוכשי מכוניות שמונעות בחשמל בלבד ● "גלובס" עושה סדר: מה הסיכויים שהמס על מכוניות חשמליות יעלה בעתיד, לאיזה מרחק מספיקה הסוללה והאם הן מהוות אלטרנטיבה למכונית רגילה?

יוסי כהן ראש המוסד / צילום: תמיר ברגיג

ראש המוסד בשבוע הסייבר: "ממשלות וחברות עסקיות חייבות לשתף פעולה"

יוסי כהן אמר את הדברים לרגל קבלת אות מגן הסייבר על-ידי המוסד; מייק רוג'רס, ראש ה-NSA היוצא: "האפיזודה מול איראן גורמת לי לחשוב, האם המגזר הפרטי נתפס כהמשך של המדינה?"

עזרא סיידוף  / צילום: ליאור מזרחי	,

סוף לפרשת המעונות: גם עזרא סיידוף חתם על הסדר טיעון

על פי ההסדר יודה עזרא סיידוף, כי קיבל מהמדינה עבור שרה נתניהו, בני משפחתה ואורחיהם ארוחות מוכנות בשווי של כ-175,000 שקל, בד בבד עם העסקת מבשלת במעון ראש הממשלה ● סיידוף, אשר שימש כסמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד רה"מ, יורשע על פי הודאתו בשלוש עבירות של קבלת דבר תוך ניצול מכוון של טעות הזולת

הבניין הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות: אלביט מערכות צנחה ביותר מ-3%

ת"א 35 ירד ב-0.3%, ת"א 90 איבד 0.8% ● נכסים ובנין צנחה ב-7.6% ● טבע עלתה ב-0.7%, פריגו טיפסה ב-1.6% ● המחזור הכולל בשוק המניות הסתכם ב-1.1 מיליארד שקל

ג'ון בולטון/ צילום: רויטרס Jim Young

בולטון: פנינו לרוסים בנושא נוכחות הכוחות האיראניים בסוריה, עמדתנו בנושא ברורה

היועץ לביטחון לאומי השיב היום לשאלות כתבים ישראלים וציין כי נושא הסגת הכוחות האיראניים מתוך סוריה נמצא על סדר היום ● באשר לוועידת סדנאות השגשוג לשלום שנערכת היום בבחריין, אמר בולטון כי זו תהיה טעות מצד האיראנים לנסות מהלכי תוקפנות שיפריעו ויסיחו את הדעת מן הדיונים שם

מנכ"ל מקורות, אלי כהן / צילום: סיון פרג'

מענק של 25 אלף שקל ופיטורי עובדים: נחתם הסכם העבודה במקורות

הלילה הושגו הסכמות עם ההסתדרות, שיאפשרו פרישה של 140 עובדים בפריסה של חמש שנים ● זהו הסכם העבודה הראשון במקורות מזה 40 שנה

אור בוקובזה, חן אבני ודוד שרז, מקימי מיזם Venn / צילום: חן זיו

קרן ההון סיכון פיטנגו השקיעה במיזם הנדל"ן Venn, בסבב של 40 מיליון דולר

בסבב הגיוס השתתפו גם קרן המילטון ליין (כנציגת New York State Common Retirement Fund) וקרן ברידג'ס ישראל, המתמקדת בהשקעות אימפקט ● Venn הוקמה בשנת 2016 על ידי שלושה יוצאי סיירת מטכ"ל המנכ"ל אור בוקובזה, דוד שרז וחן אבני, והיא מציעה דיור שיתופי ואפליקצייה שנועדה להעניק לדיירים בו תחושת מעורבות בחיי קהילה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מדד דאו ג'ונס צפוי לרשום את חודש יוני המוצלח מאז 1938

האיתות של הפדרל ריזרב על אפשרות להפחתת ריבית קרובה שלחה את המדדים בוול סטריט לעליות נאות בשבוע שעבר ● מדד 500 S&P בדרך להציג את חודש יוני הטוב ביותר שלו מאז שנת 1955

מנאמה בירת בחריין. / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

המבחן הראשון של תוכנית טראמפ: שלום אזורי תמורת 50 מיליארד ד'

תוכנית השלום של הנשיא האמריקאי יוצאת לדרך בבירת בחריין - ללא הפלסטינים שהחרימו וישראל ששלחה אנשי עסקים פרטיים בלבד • מדוע נבחרה דווקא בחריין לארח את האירוע, ומה גורם לאמריקאים להאמין כי תוכנית התמריצים הכלכלית תהיה זו שתחסל את האיבה ההיסטורית בין ישראל לפלסטינים

מתקפות הסייבר הולכות ומתעצמות/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

למה רוב החברות הישראליות לא עושות ביטוח סייבר

רק ל-13% מהחברות במשק יש ביטוח מפני מתקפות סייבר - כך עולה מסקר של מערך הסייבר ● שני שרביט, סמנכ"לית בכירה למדיניות במערך, מזהירה כי במקרה של מתקפת סייבר נרחבת "הפגיעה הכלכלית במשק עלולה להגיע למיליארדי דולרים. מצב של תת ביטוח הוא מצב מטריד"

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

בדרך להסדר חוב: אג"ח אידיבי נופלות בבורסה בתל אביב

הסחרור בקבוצת אידיבי נמשך: לאחר פרישתו של סמנכ"ל הכספים, דווח כי בעל השליטה אלשטיין לא תפוי להמשיך לספק תמיכה פיננסית ● האג"ח של אידיבי פתוח נסחרות בתשואה לפידיון עמוק ברמת "זבל"

ג'יימי דיימון / צילום: רויטרס

מטבע הקריפטו של ג'יי.פי מורגן מתחיל בניסוי אצל לקוחות הבנק

על פי דיווח בסוכנות הידיעות "בלומברג", לקוחות עסקיים של בנק ההשקעות האמריקאי התחילו להשתתף בניסוי עם המטבע הדיגיטלי JPM Coin, שעליו הכריז ג'יי.פי מורגן בפברואר ● לדברי מנהל מיזם הבלוקצ'יין של הבנק, "הטכנולוגיה טובה מאוד, אבל תהליכי הרישוי והאישור שלה לוקחים זמן"