גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהאוויר, מהים ומהיבשה: הסטארט-אפים מנסים לחדור לשוק הרכב מכל כיוון אפשרי

לצד חברות האוטו–טק המבוססות, מופיעות מתחת לרדאר עוד ועוד חברות צעירות שמפתחות טכנולוגיות מרתקות ● מה הקשר בין פסיכולוגיה וריחות לרכב, איך ממציאים מחדש את הרכב החשמלי, וכיצד יתרוממו לאוויר מכוניות הדור הבא ● שנתיים לעסקת מובילאיי: כתבה שנייה בסדרה

ההנפקה של ליפט./Shutterstock  צילום:א.ס.א.פ קריאייטיב
ההנפקה של ליפט./Shutterstock צילום:א.ס.א.פ קריאייטיב

בסוף החודש שעבר החל המסחר במניות חברת התחבורה השיתופית lyft. כזכור, ליפט הודיעה בתשקיף שלה כי לא רשמה עד היום כל רווח וכי אין ודאות, שרווחים יופיעו בעתיד הנראה לעין. אך למרות זאת, ביום הראשון למסחר זינקה מניית החברה ב-20% מעל מחיר ההנפקה למחיר ששיקף לה שווי של מעל 25 מיליארד דולר לחברה. מאז הספיקה המניה לצנוח בחדות אל מתחת למחיר ההנפקה ולגלח כמה מיליארדים מהשווי, אך מחירה עדיין משקף תשואה על הנייר של אלפי אחוזים למשקיעים הראשונים.

דרמה גדולה עוד יותר, בליווי מסחר תזזיתי לא פחות, צפויה ללוות בקרוב את הנפקת הענק של Uber, לפי שווי מטרה של כ-110 מיליארד דולר. גם היא חברת תחבורה "חכמה" שיכולתה להרוויח הוטלה לא פעם בספק.

מהפכת האוטו-טק "משבשת" שוק גלובלי ועשיר, שבו יש ביקוש ממשי ל"ברזלים" ושירותים. ולמרות העובדה שהכסף שזורם כיום לתחום לא נטול ספקולטיביות, הטכנולוגיות והביקוש שמניעים אותו הם ממשיים מאוד.

ישראל נמצאת כיום בעמדה יוצאת דופן לקטוף את פירות הביקוש. ענף האוטו-טק הפך בשנתיים לזרם חשוב בתעשיית ההייטק הישראלית, ועל-פי הערכות מועסקים בו כיום קרוב ל-3,000 עובדים, כמחציתם ב"מובילאיי" ובמרכז הפיתוח של ג’נרל מוטורס בהרצליה. השווי המצרפי של החברות בענף, שמגולם בהערכות השווי לפיהן בוצעו הגיוסים האחרונים, מוערך ב-2.5 עד 3.5 מיליארד דולר, לא כולל מובילאיי. זאת למרות השלב המוקדם יחסית במחזור החיים שלהן, ולמרות העובדה שרובן עדיין רחוקות מהנפקה ציבורית או מאקזיט.

בשבוע שעבר, בחלק הראשון של הסקירה הרוחבית של הענף שנכתבת במלאת שנתיים ל"אקזיט" של מובילאיי, התמקדנו בחברות הסטארט-אפ של "הגל הראשון" - חברות בנות שנתיים-שלוש, שלרובן יש כבר מוצרים בשלים ולקוחות או לפחות "לקוחות בדרך". בחלק הזה נעסוק בחברות שרק התחילו להגיח מבין הצללים עם טכנולוגיות מרתקות.

השוק צפוף ונצריך לחפש נישות חדשות

בהערכה זהירה, פועלות כיום בישראל מעל 150 חברות סטארט-אפ בתחום האוטו-טק, אבל חברות חדשות רבות ממשיכות לצמוח מתחת למסכי הרדאר. החברות הללו נהנות מיתרונות ברורים לעומת חברות הגל הראשון, אבל גם סובלות מחסרונות.

היתרון הגדול שלהן מתבטא בכך שהן נכנסות לשוק השקעות "חם", עם ביקוש יתר שמבוסס על המוניטין הנצבר של ישראל בתחום. לרבים מהשחקנים הגדולים בעולם יש שלוחות לאיתור השקעות בישראל, ואנשיהם הופכים כמעט כל אבן בחיפוש אחרי טכנולוגיות חיוניות.

מצד שני, חלק נכבד מהתחומים האטרקטיביים ביותר בשוק, דוגמת חיישנים היקפיים לרכב אוטונומי, סייבר-סקיוריטי, אפליקציות שיתוף וכו’, כבר תפוסים. גם ההתלהבות של יצרני הרכב, הספקים והמשקיעים בענף ביחס לטכנולוגיות ייעודיות ל"רכב ללא נהג" - כלומר אוטונומיה בדרגה 5 - הולכת ומתקררת. זאת, במקביל להערכה שכלי רכב אלה לא יוצעו לשוק בהיקף נרחב לפני סוף העשור הבא.

כתוצאה מכך, בחלק מחברות הגל השני והשלישי ניתן לראות מגמה ברורה של פניה לנישות חדשות. הן לא קושרות בהכרח את גורלן ואת לוח הזמנים שלהן עם רכב בדרגת אוטונומיה 5. כמה מהן מכוונות לטווח הזמן המיידי, אחרות לטווח הרבה יותר רחוק. המשותף לכולן הוא חדשנות רב-תחומית ופורצת דרך.

טכנולוגיה מהחלל וריחות מרגיעים

דוגמה אחת בה נתקלנו לאחרונה היא "VOYAGE 81", שצצה במקביל גם בפורטפוליו של קרן "מניב" וגם של חממת סטארט-אפ "דרייב" של קבוצת מאיר. החברה, שהוקמה על ידי בועז ערד מאוניברסיטת בן גוריון עדיין לא יצאה רשמית מהמצב "השקט" שלה, אבל מהמידע הזמין ברשת עולה שהיא מפתחת, ככל הנראה, חיישן אופטי בעל יכולת לזהות ולנתח את הסביבה בצבע ובתדרי קרינה שונים, ולהפיק מהם מידע חיוני לנהיגה. הטכנולוגיה הזו מוכרת מתחום חקר החלל, והיכולת למזער ולהוזיל אותה עשויה לשפר משמעותית את "ראיית המכונה" של כלי רכב חכמים, עם או בלי נהג.

סטארט-אפ אחר, MOODIFY של היזם יגאל ארנון, מנסה לשלב שני תחומים שונים לחלוטין - פסיכולוגיה ובינה מלאכותית - כדי לעקוב אחרי מצבו הפסיכולוגי של הנהג ולשפר את בטיחות הנהיגה. הטכנולוגיה של החברה משתמשת בזיהוי פנים בזמן אמת לצד ניתוח קולי ואבחון סימנים חיוניים של הנהג כדי לזהות מצבים פסיכולוגיים מסוכנים כמו מתח, חרדה, דיכאון ואפילו "מיקרו-שינה". הפתרון שלהם הוא לספק התערבות קצרה ומותאמת אישית באמצעות מפזר ריחות מתוחכם שמיועד להשרות רוגע על הנהג.

אם כבר עוסקים באוויר, הסטארט-אפ CRISPIFY, למשל, מציע חיישן ייחודי לזיהוי וניהול איכות האוויר בתוך הרכב ומחוצה לו. זאת באמצעות חיבור למסד נתונים בענן ולבינה מלאכותית. המערכת מיועדת להתחבר לכל מערכת מיזוג ברכב, ולשפר את האוויר אוטומטית או באמצעות התערבות של הנהג דרך אפליקציה.

לא מוותרים על מכוניות מעופפות

עוד כיוון התפתחות טיפוסי שמאפיין את חברות האוטו-טק של "הגל החדש", הוא הרחבת השימושיות של טכנולוגיות שפותחו במקור למטרות שונות לחלוטין והסבתן לתחום הרכב. חלק מהחברות בתחום הזה נגזרות מחברות ותיקות, שכבר מייצרות הכנסות מתחומים כמו ספנות, רפואה, חלל וכדומה.

לא חסרות דוגמאות אקזוטיות. קחו למשל את תחום כלי הרכב המעופפים. כבר ראינו כמה חברות סטארט-אפ שהציעו רעיונות שובי דמיון ומושכי קהל, חלקם מפיתוח ישראלי, אבל לפחות בינתיים השוק הזה קצת מתקשה עדיין להמריא (ותסלחו לנו על הקלישאה).

חברת OPTIVECTOR פיתחה טכנולוגיה מוגנת פטנטים של רוטור ייחודי, שנועדה במקור עבור כלי שיט. לפי אתר החברה, היא עדיין בשלב השקט שלה, אבל פי המידע ברשת הטכנולוגיה שלה מהווה "פריצת דרך שנותנת מענה לחסרונות של כלי רכב עם המראה אנכית, כמו רחפנים ומכוניות מעופפות, תוך שהיא מספקת שיפור בטווח הטיסה, ביחד עם הפחתה של רמת הרעש וללא מגבלות המהירות שטיפוסיות לכלי רכב רוטוריים קיימים". האם פריצת הדרך שתהפוך את הרכב המעופף מחזון למציאות תגיע מסטארט-אפ קטן ששוכן בתל אביב?

מנוע חשמלי וחכם גם לקורקינטים

מהפכה לא פחות גדולה, אבל עבור כלי רכב קרקעיים, מתכננת חברת הסטארט-אפ IRP SYSTEMS מנס-ציונה. גם כאן מדובר בחברה שמגיעה לתחום הרכב מכיוון שונה לחלוטין, הפעם מתחום האיירוספייס שבו עוסקת החברה האם שלה NEXUS.

הסטארט-אפ הזה מתכנן ליצור מהפכה בשוק הרכב החשמלי באמצעות "מנועים חשמליים מוגדרי תוכנה", שמפותחים כולם עצמאית בחברה, כולל הבקרים והאלגוריתמים. על פי נתוני החברה, ניתן להתקין את הטכנולוגיה הזו בכל סוג רכב עם הנעה חשמלית - החל מאופניים וקורקינטים חשמליים, כלה במכוניות חשמליות ופלאג-אין ואפילו באוטובוסים ובמטוסים בעלי הנעה חשמלית. לטענת החברה, המערכת מאריכה את הטווח בין טעינות, מגדילה את המומנט והמהירות ומעניקה "חוויית נהיגה יוצאת דופן".

בהתחשב בחשיבותו של שוק הרכב החשמלי, אם הטענות הללו יוכחו כברות יישום לפס ייצור המוני ובמחירים הגיוניים, ייתכן שמסתתר כאן עוד "חד קרן" ישראלי בין הצללים.
ואילו הסטארט-אפ "CU-BX" החל בכלל את דרכו בעולם הביו-רפואה עם טכנולוגיה להשגחה מרחוק על חולים, בעיקר קשישים, באמצעות חיישנים. את הטכנולוגיה הזו מרחיבה כיום החברה גם לזיהוי מצב הערנות, הנוחות והמצב הפיזי של הנהג והנוסעים בכל רכב, אוטונומי או לא.

להצטייד במשקיעים עם סבלנות ארוכה

אלה רק כמה דוגמאות מרתקות ושובות דמיון של חברות ישראליות חדשות ושאפתניות שנמצאות בדרך לחשיפה ציבורית. הן פונות לנישות שונות בתכלית, אבל כולן יגיעו, במוקדם או במאוחר, לפתחה של תעשיית הרכב ושל חברות הלוואי שלה.
כדי להבין מה מצפה לחברות שעושות כיום צעדים ראשוניים ואופטימיים בדרך לשוק הרכב, פנינו לאורן בצלאלי, מנכ"ל HARMAN ישראל, שהיא כיום חלק מקבוצת סמסונג אלקטרוניקה.

HARMAN מפתחת מגוון טכנולוגיות לשוק האוטו-טק העתידי - מסייבר סקיוריטי ועדכון תוכנה מרחוק ועד לניתוח נתוני רכב - והטכנולוגיות שלה, שפותחו בישראל, יגיעו בעתיד ללמעלה מ-350 מיליון כלי רכב באמצעות חוזי אספקה חתומים עם 24 יצרני רכב.
הטיפ הטוב ביותר שיש לבצלאלי לחברות הסטארט-אפ הצעירות בענף הוא להצטייד במשקיעים עם הרבה אורך רוח. "תחום האוטו-טק מתאפיין ב’זמן עד להכנסות’ (T2R) ארוך מאוד", הוא אומר. "כשנתיים-שלוש מיום החתימה על חוזים מול הלקוחות ועד שהטכנולוגיות עולות לכביש ומתחילות לייצר הכנסות. זאת בהתאם למודל התשלום של תעשיית הרכב שמתבסס על תשלום עבור מערכת שמותקנת בפועל בפס הייצור". הוא הוסיף כי "מי שלא בונה על אקזיט מוקדם צריך לחשוב על מקורות הכנסה צדדיים לתקופת הביניים". ¿

עוד כתבות

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

באדיבות הפד: התייצבות בשוק האג"ח האמריקאי

שוק האג"ח האמריקאי חוזר לתפקד, דבר שמסמן כי האמצעים החריגים שנקט הפדרל רזרב כדי להתמודד עם השפעת הקורונה על הכלכלה, אכן מקלים את המחנק באשראי

צ'אנגפנג זאו (CZ), מנכ"ל Binance, גיא בן-ארצי, מנכ"ל Bancor  / צילום: רויטרס, יח"צ

מייסדיה הישראלים של חברת הבלוקצ'יין בנקור נתבעים בבקשה לייצוגית בארה"ב

אייל הרצוג, יהודה לוי והאחים גיא וגליה בן-ארצי הם בין הנתבעים ברשימה של 11 בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו בניו יורק בסוף השבוע שעבר ● לטענת התובעים, המטבעות הדיגיטליים שהונפקו ע"י בנקור, בייננס וחברות בלוקצ'יין אחרות הם למעשה ניירות ערך שלא נרשמו כחוק

חנויות סגורות בקניון רמת אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

S&P מעלות: צפויה ירידה חדה בהכנסות המרכזים המסחריים

אחרי זינוקים של 40%-80% שרשמו המניות הבולטות בתחום הנדל"ן המסחרי ב-2019, מתחילת השנה ועד כה קוצץ שוויין של כמה מהן עד ליותר מ-40%

גליה רהב / צילום: איליה מלניקוב, גלובס

האחראית על מתחם הקורונה בשיבא: "הבעיה שלנו תהיה להחליט את מי להנשים ואת מי לא"

היא מנהלת את המכון למחלות זיהומיות בשיבא כבר שנים והתמודדה עם התפרצות האיידס, אבל אף אחד לא הכין את פרופ' גליה רהב לאתגר הרפואי הגדול ביותר שידענו. ועכשיו היא גם נבחרה להדליק משואה ביום העצמאות ● הרופאות שמובילות את המלחמה בנגיף הקורונה בישראל ● ליידי גלובס

ארבע עשרים וארבע לפנות בוקר בסניף יוחננוף במרכז נס ציונה / צילום: יובל לידור

רגע לפני ההסגר: 4 לפנות בוקר, שעה ו-40 דקות בתור לסופרמרקט

בלילה האחרון נרשמו דיווחים על תורי ענק מחוץ לסופרמרקטים, כשלקוחות ביקשו להגיע לרשתות בשעות החריגות האלה בתקווה למצוא סניפים עמוסים פחות עם מבחר גדול יותר לאחר חידוש המלאים בחצות

המשטרה סוגרת את הרחוב הראשי ז'בוטינסקי בכניסה לבני ברק בדרך להטלת סגר על העיר על פי הוראות הממשלה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

הסגר החל; משרד הבריאות ירחיב את מספר הבדיקות בבתי האבות

ממחר ב-15:00 ועד מחרתיים ב-7:00 לא ניתן יהיה לצאת מן הבית לצורך הצטיידות במזון ● תוקף ההחמרות הוא עד יום שישי ב-6:00 ● צו משרד הבריאות לחבישת מסכות ייכנס לתקוף בראשון בבוקר ● מספר מקרי הקורונה בארץ עומד על 9,248; מספר המתים - 65

חדווה בר / צילום: יונתן בלום

דאגה בבנק ישראל: נסיקה חדה בשיעור הצ'קים החוזרים והמבוטלים בשל משבר הקורונה

שיעור הצ'קים החוזרים זינק ב-140% - מכ-2.5% מסך הצ'קים שהוצגו לפירעון בשגרה לכ-6% ● במקביל הוכפל כמעט פי חמישה שיעור הצ'קים המבוטלים, מ-0.35% ל-2% ● בנק ישראל מתריע: "יש לכך השלכות שיכולות להוביל לסנקציות"

בנייה בגני תקווה / צילום: תמר מצפי, גלובס

לקראת פסח: רשות מקרקעי ישראל יוצאת בסדרת הקלות

בין היתר - תשלומים לספקים וללקוחות ישולמו באופן מיידי, ללא דחיית אשראי ספקים/לקוחות, גם אם נקבע כך במסגרת ההסכם מול הספק או הלקוח; פינוי פולשים מבתי מגורים מאוכלסים לא יבוצע בשלב זה אלא בהתאם להנחיות היועמ"ש

פרויקט בנייה של אאורה ביהוד / צילום: איל יצהר, גלובס

מפחדים מהעלאת ריבית: הקורונה הטיסה את לקיחת המשכנתאות ב-50% לשיא כל הזמנים

הסיבות: העלאת רף המגבלה להלוואה במשכון הדירה והחשש מעליות ריבית ● סך המשכנתאות שניתנו במרץ 2020 עמדו על כ-9 מיליארד שקל ● משכנתאות בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל הוקפאו ● בבנקים מעריכים כי המשבר יבוא לידי ביטוי בנתוני אפריל

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

יום מסחר תנודתי בוול סטריט: מדד דאו ג'ונס מחק 900 נקודות וננעל בירידות

רכבת ההרים במדדים בוול סטריט הסתיימה בטריטוריה האדומה, ושלושת המדדים המובילים איבדו 0.3%-0.1%, לאחר שבמשך היום נרשמו עליות של יותר מ-3% ● בארה"ב פועלים לאישור סיוע נוסף לעסקים קטנים

חי גאליס, מנכ"ל ביג  / צילום: ארז בנקר, יח"צ

ביג מתעכבת בהשלמת רכישתו של מרכז מסחרי בסרביה מידי אביב ארלון

בדצמבר דיווחו החברה על העסקה במסגרתה אמורה ביג לרכוש את מרכז הקניות שהקימה אביב ארלון בעיר זרניאנין בתמורה לסכום של 24.95 מיליון אירו ● מדובר על מרכז קניות מניב בעל שטח מסחרי להשכרה של 23.36 אלף מ"ר עם שיעור תפוסה של כ-100% בקירוב

הפגנת העצמאים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הכסף בחשבון: 122 אלף מהעסקים שנמצאו זכאים למענק מהמדינה כבר קיבלו אותו

רשות המסים העבירה ביומיים האחרונים כחצי מיליארד שקל לזכאים למענק מהמדינה; המענק הממוצע עומד על כ-4,000 שקל ● אתמול אחה"צ, שלחה רשות המסים הודעות סמס לעשרות אלפי עסקים שזוהו כפוטנציאליים לקבלת המענק וטרם הגישו בקשה

מפעל עשות אשקלון / צילום: יח"צ

אלביט הגישה הצעת רכש להחזקות הציבור בעשות אשקלון, המניה מזנקת

ההצעה היא לפי מחיר של 7 שקלים למניית עשות ובהיקף כולל של כ-24.8 מיליון שקל

סניף של סופר פארם / צילום: בר אל, גלובס

אפקט הקורונה: סופר-פארם סוגרת זמנית 9 סניפים

זאת על רקע ירידה משמעותית בפעילות באותם סניפים, כשבחברה העדיפו לנייד את כוח-האדם לטובת חנויות עמוסות ופעילות האונליין ● גם היצע המוצרים בסניפים ישתנה, לאור ירידה בביקוש למוצרי קוסמטיקה ולייף סטייל ועלייה בביקוש למוצרי הפעלות לילדים

מיכאל בירנהק / צילום: איל יצהר, גלובס

“ה'ביטחוניזציה' של משבר הקורונה היא תקדים מסוכן. לא הצבא צריך לנהל אותו"

פרופ' מיכאל בירנהק, מומחה לדיני פרטיות, מתריע מפני הצעדים שעושה המדינה באמצעות גופי הביטחון כדי לאסוף מידע על אזרחי ישראל: "משבר אזרחי צריך להיות מנוהל ומפוקח באמצעות כלים אזרחיים וע"י גורמים אזרחיים" ● מזהיר גם מ"תקדימים שיישארו ביום שאחרי"

שמועת קורונה 30 / אילוסטרציה: גלובס

מדריך מיוחד: כך תדעו איך להתייחס לשמועות הקורונה שהגיעו אליכם ממקורות לא רשמיים

קראתם בפייסבוק על תרופה מוזרה למגפה? קיבלתם בוואטסאפ הודעה מלחיצה ממקור עלום? ● בודקי העובדות של "גלובס" מבררים את השמועות הטריות

משה כחלון / צילום: רפי קוץ

תדברו על זה בליל הסדר: הגרלה מחודשת ל-418 דירות מחיר למשתכן

אחרי שבהגרלות קודמות של מחיר למשתכן לא היה להן ביקוש, משרד הבינוי והשיכון מוציא להגרלה חוזרת 418 דירות ב-11 ערים

קובי חזן. / צלם: אורן קאן

זמן להשקיע ? "אני ממליץ למי שנמצא על הגדר לרדת ממנה"

קובי חזן, המנהל את קרן הגידור אמידה, מעריך כי בנקודת הזמן הזו כדאי לחזור להשקיע במניות, "אבל חייבים לעשות את זה בצורה סלקטיבית" ● באיזה מגזרים לדעתו כדאי להתמקד ?

יומן קורונה / אילוסטרציה: גלובס

האותיות הקטנות שכדאי לעצמאים לקרוא בדרך למענק והמקרה השבדי: הצטרפו ליומן הקורונה של גלובס

ניוזלטר חדש של "גלובס" מגיש לכם מדי יום את מיטב התכנים והפודקאסטים שלנו • נכנסתם לבידוד? כתבו לנו ונשמח לארח לכם לחברה

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

לאחר דיון בבית הדין לעבודה: הנהלת רשת ועובדי חדשות 13 חוזרים לשולחן המו"מ

עד לסיום המו"מ תוקפא הוצאתם לחל״ת של 21 עובדי חדשות 13 המועסקים בתכניות 5 עם יעקב אילון וחדשות היום עם אלי ומירי