גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקים כרגיל? מה מסתתר מאחורי המספרים האחרונים של שוק הרכב המקומי

מאחורי השורה התחתונה האופטימית כביכול של מכירות הרכב ברבעון הראשון של 2019, מסתתרים עיוותים צרכניים ותחרותיים שהולכים ומעמיקים בשל התערבות רגולטורית בשוק ● מה צופנת הקפיצה במכירות במרץ לגבי המשך השנה, איך חגגו המוסדיים על חשבון הלקוחות הפרטיים, ואיך הפכה ישראל למעצמת היברידיות גלובלית

רכבים היברידיים מתוצרת טויוטה בנמל חיפה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבים היברידיים מתוצרת טויוטה בנמל חיפה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתבונן מבחוץ עשוי לקבל את הרושם ששוק הרכב הישראלי סיים את הרבעון הראשון של 2019 בשגשוג וביציבות מופתית. כמעט 100 אלף כלי רכב חדשים נמכרו בשלושה חודשים, ירידה של 2.7% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אבל כפי שאמרנו לא פעם, השורה התחתונה יכולה להיות מטעה מאוד. בחינת נתוני המכירות לעומק מגלה עיוותים חריפים כתוצאה מהרגולציה של האוצר, מהתעצמות הריכוזיות בשוק ועוד.

נתחיל בשורה התחתונה. נתוני חודש מרץ היו חזקים, עם כמעט 30 אלף מכירות, אבל זאת משתי סיבות עיקריות, שאף אחת מהן לא קשורה לעוצמת השוק או להתחזקות הכלכלה.

הסיבה "המסורתית" היא ביקושים ערים של רכבי השכרה לקראת עונת הפסח, שנחשבת לאחת מעונות השיא של התיירות הנכנסת. אבל השנה נוספה גם רוח גבית מכיוון "עדכון המס הירוק" שהובילה רשות המסים ונכנס לתוקף בתחילת אפריל. כאן התמונה מתחילה להיות יותר מורכבת.

בדיעבד, "בהלת המכירות" בחודש מרץ שקדמה לעדכון המיסוי הירוק, לא הייתה מחויבת המציאות. בפועל שיעור ההתייקרות הממוצע במחירוני אפריל של הדגמים הרלוונטיים לאותה הטבת המיסוי הירוק נע סביב 3%. זהו שינוי זניח אם מביאים בחשבון שההנחות ה"פרטיות" הטיפוסיות בשוק הרכב הישראלי מתחילות כיום בכ-5% ממחיר המחירון בעת סגירת עסקה באולמות התצוגה לבין 15% ויותר במסלול "אפס קילומטר" - אליו נשוב בהמשך.

אומנם יש יבואנים שטוענים כי ההתייקרות הייתה אמורה להיות גבוהה יותר אלמלא כמה גורמים ממתנים, כמו שער נוח של מטבעות היבוא ונכונות של יצרני הרכב "לספוג" חלק מההתייקרות כדי לשמור על מעמדם התחרותי. אבל עדיין, מבחינת השינוי במחיר לצרכן מדובר ברוב מהומה על לא מאומה.

ישראל שיאנית העולם ברכבים היברידיים

ההבדל בין סוחרים ללקוחות פרטיים

אז למה בכל זאת הגיב השוק בעוצמה כזו בחודש מרץ? התשובה תלויה בסוג הלקוחות. סוחרי הרכב וחברות הליסינג ביצעו רכישות "טקטיות". כלומר, הם רכשו דגמים מבוקשים לפני ההתייקרות במחיר "הישן", הפיצו אותם ללקוחות הליסינג התפעולי במחיר "החדש" והפנו את העודפים לערוץ השיווק המקביל שלהם תוך ניצול פערי המחיר להגדלת האטרקטיביות של ההנחות.

עוד בונוס חשוב למהלך הזה סיפק המחירון המרכזי בשוק, "לוי יצחק", שהקפיץ אוטומטית את מחירי המשומשות של הדגמים מהשנתונים האחרונים במחירון אפריל, וכך הוסיף כמה אחוזים לשווי המאזן של מלאי הרכב שבידי חברות הליסינג.

בניגוד לשחקנים המוסדיים החזקים שמכירים היטב את כל הניואנסים של פערי המחיר והעיוותים, הלקוחות הפרטיים ביצעו רכישות "פסיכולוגיות". במהלך חודש מרץ "הופגזו" אמצעי המדיה והאולמות במסרים שדוחקים בלקוחות מתלבטים למהר ולהזמין רכב חדש לפני "קפיצת המחיר הצפויה באפריל בעקבות המס הירוק".

מכיוון שנוסחת המס הירוק הישראלית היא סוג של חידה שרזיה לא מובנים אפילו למומחי מס בינלאומיים, לקוחות מהשורה הבינו רק את החלק של "עליית המס" ולא ירדו לדקויות. הפאניקה נוצלה אפילו להאצת המכירות של דגמים שמלכתחילה ניצבו בקבוצות הירוקות 12-14, ולפיכך לא היו צפויים להתייקר כלל כתוצאה מעדכון המס. בקיצור, ביצוע מושלם לתיאוריה השיווקית של "מכירות הפחדה".

לקראת "הבור" של המשך השנה

קפיצת המכירות המלאכותית בחודש מרץ, שקדמה לעדכון מס הירוק, היא רק קצת הקרחון של עיוות השוק, שיצרה הרגולציה. בחודש מרץ ביצעו יבואני הרכב שחרורים המוניים של כלי רכב מהמכס למלאים שלהם. המספר המדויק של כלי רכב ששוחררו מהמכס בחודש שעבר לא פורסם, אבל אפשר למצוא לו הערכה בדוח הכנסות המדינה ממסים לחודש מרץ שבו נכתב כי "בחודש זה התקבלו תקבולים חריגים בסדר גודל של שני מיליארד שקל מהקדמת יבוא רכבים, עקב כניסת הנוסחה החדשה של המיסוי הירוק בחודש אפריל 2019".

מס הקנייה הממוצע לרכב חדש בישראל עומד על כ-35 אלף שקל על פי נתוני האוצר, ולפיכך מדובר בשחרור מוקדם של כ-58-60 אלף כלי אלף מעבר לנורמה. זהו מלאי טיפוסי של כחודשיים-שלושה, אבל צריך לזכור שגל השחרורים התמקד בעיקר בדגמי "מיינסטרים", שמושפעים מעדכון המס הירוק. הפעלת "פילטר" מגלה שמדובר במלאי של ארבעה ואולי אפילו של חמישה חודשים.

זהו עיוות משמעותי שממנו ניתן לקבל שתי תחזיות לגבי התנהגות שוק הרכב בהמשך השנה. הראשונה והמתבקשת היא שהיקף היבוא בחודשים הבאים צפוי לרדת בצורה חדה, ואיתו גם הכנסות המדינה ממסים.

כלומר, אם מישהו באוצר מיהר לפתוח שמפניה לנוכח "ההתכווצות המפתיעה" של הגירעון במאזן הלאומי עקב הקפיצה בהכנסות ממסים עקיפים ברבעון הראשון, הוא מוזמן להחזיר את הפקק למקום. עד סוף השנה, ואולי אפילו בתחילת 2020, צפויה ירידה חדשה ועקבית ביבוא ושחרור כלי רכב חדשים, ובמקביל כמובן גם ירידה בהכנסות המדינה ממס קנייה על רכב.

ההנחות יתרחבו ככל שיעבור הזמן

התחזית השנייה היא שמאסת השחרורים עתידה להגדיל משמעותית את הלחץ על היבואנים "לדחוף" את כלי הרכב ששוחררו מהמכס. הסיבה לכך היא שעלותם כבר שולמה למדינה מכיסם במזומן או באמצעות אשראי יקר. אומנם יבואני הרכב הם גופים נזילים מאוד, אבל שני מיליארד שקל זה בהחלט לא כסף קטן, אפילו עבורם.

הלחץ הזה יורגש - ולמעשה כבר מורגש - לאורך כל שרשרת השיווק של כלי הרכב החדשים בארץ. מבחינה תיאורטית, נותרו עוד שלושה רבעונים של מכירות עד תום השנה. אבל בפועל, בשל המתווה "העונתי" של השוק הישראלי בעשור האחרון, שכולל ירידה ניכרת במכירות בעונת חופשות הקיץ והחגים ודעיכה טוטאלית בביקוש ברבעון האחרון, נותרו לענף רק שלושה-ארבעה חודשי מכירות "נורמליים" עד תום 2019.

הלחץ כבר מתבטא במבצעי שיווק אגרסיביים, הן לפרטיים והן בעקיפין למסלול ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג. ניתן להניח שההנחות ילכו ויתרחבו ככל שסוף השנה תתקרב. המגמה הזו תקזז משמעותית את השפעת המיסוי הירוק על המחירונים ותיצור לחץ גם על המחירים בשוק הרכב המשומש, שבלאו הכי נמצא במצוקה מתמשכת. בקיצור, לא מן הנמנע כי מי שאץ-רץ להקדים רכישות בחודש מרץ וטרם מכר את רכבו הישן, יגלה ששכרו יצא בהפסדו.

הפכנו למעצמת היברידיות גלובלית

כאשר מחדדים את הרזולוציה ויורדים לנתוני המכירות הפרטניים של הרבעון הראשון, מתעצמת התחושה שהתערבות הרגולציה קרובה לאיבוד שליטה ולערעור יסודות שוק הרכב. הנה, למשל, נתון שקופץ מיד לעין: כ-40.3% מכלל מסירות הרכב החדש ברבעון הראשון של 2019 התרכזו בשלושה מותגים בלבד (מתוך כ-25): יונדאי, קיה וטויוטה. מדובר בעלייה של כ-4% בנתח המצרפי של המובילות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

המכנה המשותף לכל המותגים הוא דומיננטיות בשוק כלי הרכב ההיברידיים, במיוחד בדגמי "מיינסטרים". ברבעון הראשון לבדו נמכרו בישראל יותר מ־16,500 כלי רכב היברידיים, לא כולל רכבי יוקרה. זה, לכשעצמו, נתח חסר תקדים של כ-17.8% מכלל המכירות בשוק הרכב הישראלי באותו רבעון. אבל כאשר מפעילים "פילטר" לסינון מסחריות, רכבי מיני ודגמי פרמיום, ונותרים עם הפלחים המרכזיים, כלומר משפחתיות וג'יפונים, מקבלים נתח שמתקרב ל-35%.

רק בשביל פרופורציה: באירופה, כולל מדינות איגוד הסחר החופשי האירופי, עמד נתח השוק של ההיברידיות בכל שנת 2018 על 3.9%, וגם זה אחרי קפיצה שנתית של כ-33%. גם בארצות-הברית שיעור מכירות ההיברידיות, כולל פלאג-אין, לא עבר את ה-5% ואפילו לא בסין, שבה תמיכה ברכב עם הנעה אלטרנטיבית היא מדיניות ממשלתית מוצהרת.

מי באמת מרוויח מהטבת המס?

איך זה קורה? במשפט אחד, הטבות מס נדיבות שמתורגמות לרווחיות מרשימה. אנחנו לא מכירים את המחירים המדויקים שבהם מוכרים היצרנים את כלי הרכב הללו ליבואנים בישראל, אבל יש לנו "טריק" קבוע להערכת המרווחים בשוק - המחיר שבו מוצעים דגמים שונים במסלול ה"אפס קילומטר".

הממצאים שהעלה החיפוש שלנו השבוע מרשימים. יונדאי איוניק "פרמיום", גרסת הציים, מוצעת באתרים בכ-117 אלף שקל, כמעט 19 אלף שקל, או 14%, פחות ממחיר המחירון הרשמי של היבואן אחרי עדכון המס הירוק. קיה נירו הייבריד מוצעת בהנחה טיפוסית של כ-9%, טויוטה CHR מוצעת באתרים בהנחה של 8%-10% מהמחירון, ואפילו קורולה הייבריד החדשה כבר מוצעת בהנחה של כמה אחוזים.
כל המחירים הללו הם לפני מיקוח, אחרי עדכון המס הירוק באפריל ואחרי רווח "התיווך" של חברות הליסינג. ועוד לא התייחסנו כאן לשוק היוקרה, שחלק נכבד ממנו קרס ברבעון הראשון בין היתר בגלל היעדר זמינות של דגמים היברידיים ונטענים.

חסידי "שיטת מצליח" יקראו לנו רואי שחורות. "כבר שנים שאתם מתלוננים על עיוותים, והשוק בינתיים רק מתחזק", הם יגידו. אין ספק, שגם זו שיטה לניהול סיכונים. אבל חוקי הכלכלה המודרניים אומרים שלכל התערבות חיצונית יש מחיר, במוקדם או במאוחר. השאלה הגדולה של שוק הרכב הישראלי היא מי ישלם אותו.

עוד כתבות

מיכה קאופמן/  צילום: שלומי יוסף

לאחר זינוק של 90% ביום המסחר הראשון: מניית פייבר ירדה אל מתחת למחיר ההנפקה

היום מסתיימים 180 הימים שבהם בעלי המניות בחברת הטכנולוגיה הישראלית היו מנועים ממכירתן, ונראה כי בשוק חוששים מפני אפשרות של מימושים במניה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

תביעה נגד שלמה אליהו: מתעלם מהסכם שכר-טרחה בעסקת נדל"ן

עו"ד גד ירדני ומשרד ירדני-אמיראס, שסיפקו שירותים משפטיים למגרש שמכר לאחרונה אליהו ב-305 מיליון שקל, טוענים כי אליהו והרוכשים של הפרויקט הפרו את הסכם שכר-הטרחה עמם ● לטענתם, בחוזה מובטחים להם אחוזים מעסקת הענק ומהתמורה על הדירות שייבנו בו בעתיד

המחיר היקר שמשלמים על הקלות בהיתרי בנייה / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המחיר היקר שמשלמים על הקלות בהיתרי בנייה

בעלי זכויות מעדיפים פעמים רבות להיענות לדרישות של מחלקות הנדסה בעיריות ומבקשים הקלות על סעיפים שלאו דווקא מוגדרים כך בחוק, כדי לחסוך בזמן ובביורוקרטיה ● הדיירים עשויים לשלם על כך כאשר יידרשו לשלם בהמשך היטל השבחה

המבנה לשימור ברחוב רוטשילד-55/ צילום: איל יצהר

הגיע הזמן לחשוב לא רק על מתחמים לפיתוח אלא גם על מתחמים לשימור

צפיפות המגורים הממוצעת בברצלונה גבוהה פי ארבעה מהצפיפות הממוצעת בירושלים ובת"א, אבל מי אמר שמרכזי הערים רחובות והוד השרון חייבים להתנהג כמו ברצלונה?

סמסונג סאני / צילום: יחצ

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בסאני יבואנית סמסונג

לדברי העובדים, המשבר בסאני נגרם נוכח מבוי סתום וגרירת רגליים של ההנהלה במשא-ומתן להסכם קיבוצי ראשון בחברה, תוך ביזוי מתמשך של נציגות העובדים וניסיונות להכשיל את התאגדותם בהסתדרות

יעקב פרנקל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מגובה בסל מטבעות ובנגיד לשעבר: סאגה משיקה מטבע קריפטו "יציב"

כמעט שלוש שנים לאחר שהוקם, השיק היום מיזם הבלוקצ'יין Saga, שנוסד על ידי משה חוגג ועידו שדה מן, מטבע דיגיטלי "יציב" ● עם צוות היועצים של החברה נמנים הפרופסורים לכלכלה יעקב פרנקל, מיירון שולס ודן גלאי

אלון מאסק. / MIKE BLAKE / צילום: רויטרס

אלון מאסק קונה גם את השכנים: אלה הנכסים עליהם הוא הוציא 100 מיליון דולר בתוך 7 שנים

כמו מיליארדרים אחרים לפניו - בכל במה שנוגע לנדל"ן שלו, מאסק נוהג לקנות את כל השכונה: ב-7 השנים האחרונות, מאסק וחברותיו בע"מ צברו אשכול של 6 בתים בשני רחובות בשכונת בל אייר שבלוס אנג'לס וכן אחוזה בת 100 שנה בצפון קליפורניה ליד מטה טסלה

הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque

נקודת האל-חזור: הדמוקרטים הציגו שני סעיפי אישום נגד טראמפ

יו"ר ועדת המשפט של בית הנבחרים: "אנו חייבים להבהיר: אף אחד, אפילו לא הנשיא, אינו מעל החוק" ● סעיף האישום הראשון: הנשיא ניצל לרעה את סמכויותיו ● סעיף האישום השני: הנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים ● תהליך האימפיצ'מנט צפוי להסתיים עד סוף השנה; משפט טראמפ בסנאט – בינואר

ניר שטרן / צילום: תמר מצפי

משקיעה מפתיעה בהנפקת סלקום: קרן העושר הנורבגית רכשה מניות במיליוני שקלים

השקעה בחברות ישראליות ציבוריות אינה אירוע נדיר עבור הקרן הנורבגית, אך השתתפות בהנפקה בבורסת ת"א היא בהחלט עניין חריג עבורה ● הקרן, שהזרימה ביקושים בהיקף של כ-18 מיליון שקל בשלב המוסדי של הנפקת סלקום, קיבלה בסופו של דבר מניות בהיקף הקרוב ל-7 מיליון שקל

אבי כץ / צילום: יונתן בלום

רשות ני"ע הטילה קנס מינהלי של 300 אלף שקל על קרן הגשמה

הרשות קבעה כי הקרן הציעה לציבור "ניירות ערך בשותפויות הקבוצה ללא תשקיף, בניגוד לחוק ניירות ערך וכן בניגוד לפטורים שנקבעו בחוק לחובת פרסום תשקיף"

מטוס הדרימליינר העשירי של אל על הנקרא אילת  / צילום: יוחאי מוסי

כמה תעלה לכם טיסת הניסוי בקו החדש של אל על לאוסטרליה?

ההודעה ההיסטורית על בחינת הפעלת הקו הישיר לאוסטרליה יצאה עם פרסום דוחות אל על לרבעון השלישי ● אלה לוחות הזמנים והמחירים של הקו הניסויי החדש

אוטובוס של "דן" / צילום: תמר מצפי

דן חייכן: כל אחד מחברי חברת התחבורה יקבל כ-430 אלף שקל

קבוצת משקיעים שגיבש בית ההשקעות ווליו בייס תרכוש 40% ממניותיהם של יותר מאלף חברי דן לפי שווי חברה של כ–1.3 מיליארד שקל, ותקבל אופציה לרכישת 10% נוספים ● טרם העסקה ימכור פנחס רוטנברג, נכדו של מייסד חברת החשמל, את מניותיו בדן תמורת 140 מיליון שקל

יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף

שטייניץ: "עידן הפחם בישראל יסתיים בשנת 2025"

שר האנרגיה נאם בוועידת האקלים במדריד והכריז כי בסוף שנת 2019 תתבצע ההפחתה בשימוש בפחם עד כדי 50%, ויסתיים השימוש בפחם בתחנות הכוח עד שנת 2025 ● אדם טבע ודין: "ישראל נכשלת ביישום הסכם פריז. אנחנו עדיין לא מפנימים שהעולם השתנה, הכלכלה השתנתה ואנחנו נשארים הרחק מאחור"

ראשי מפלגות הכנסת ה-22 לצד נשיא המדינה ונשיאת בית המשפט העליון / צילום: דוברות הכנסת

מתקרבים לסבב ג': הונחה הצעת חוק לפיזור הכנסת ה-22

לאחר שאפסו הסיכויים להרכיב קואליציה בפרק הזמן, מתכוונים בכנסת לשנות את סעיפי הפיזור כך שהבחירות לא יערכו תוך 90 ימים, אלא יוקדמו ליום 2 במרץ 2020 ● בפרק המימון של מערכת הבחירות, שילבו הח"כים מספר הוראות שיאפשרו להם להשיג תקציב לבחירות, אחרי שכל המפלגות נטלו הלוואות בשנה האחרונה וטרם החלו להחזירן

 

סידני אוסטרליה  / צילום: shutterstock אס.איי.פי קריאייטיב

שתי חברות ישראליות שנסחרות באוסטרליה גייסו כמה מיליוני שקלים בהנפקות פרטיות

החברות הן אפסווילאג', שמפתחת תוכנה לעסקים קטנים, והרמד, שמפתחת מוניטור לשימוש בהריון

אלברטו סלזאר, נייקי / צילום: רויטרס

ארה"ב: מאות עובדות ועובדי נייקי הפגינו במחאה על יחס החברה לנשים

400 עובדות ועובדי חברת הלבשת הספורט הפגינו במחאה על היחס של החברה לנשים שכולל שכר נמוך יותר משל גברים והתנהגות לא ראויה ● העובדים ניצלו את אירוע חניכת הבניין החדש של החברה שנקרא על שם מאמן ריצה שהפעיל לחץ נפשי וסימם אתלטיות ואתלטים שאימן

מטוסים של איזי ג‘ט ווויז אייר./ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

עמלת איות: מדוע חברות התעופה מקשות על שינוי השם בכרטיסי טיסה, ומה אפשר לעשות?

מי שיופיע בשדה התעופה עם כרטיס טיסה שהשם הרשום עליו אינו תואם במדויק לזה המופיע בדרכון - מסתכן בכך שלא יעלו אותו לטיסה ● חברות התעופה לא ממהרות להסכים לשנות, גם לא תמורת תשלום ● הסיבה: חוקים מיושנים וחשש מספסרות

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

מיזוג הבנקים מזרחי טפחות ואגוד יוצא לדרך: רשות התחרות לא תערער

רשות התחרות הודיעה הבוקר כי לא תערער על החלטת בית הדין לתחרות לאשר את מיזוג הבנקים "לאחר דיון פנימי שנערך ברשות" ● מניית אגוד מזנקת ב-10% בבורסה בתל אביב

לוגו: האח הגדול

הוט שידרו פורנו בערוץ "האח הגדול" - במה יפוצו הצופים?

הפיצוי - במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הוט, בעקבות מחדל שבו באמצע שידורי ערוץ "האח הגדול" שודר בטעות סרט פורנו, ועברו מספר דקות עד שהתקלה תוקנה

נוחי דנקנר / צילום: רפי קוץ

בית המשפט התיר לפרסום: נוחי דנקנר הועבר מכלאו בשל חקירה פלילית שנפתחה נגדו

על מהות החשד ויתר הפרטים עדיין מוטל צו איסור הפרסום ● החקירה הפלילית מגיעה בזמן רגיש עבור דנקנר, יו"ר אי.די.בי לשעבר, שמקווה לקבל חנינה מנשיא המדינה ● בעקבות החקירה, המשטרה מבקשת מהנשיא ריבלין להקפיא את ההחלטה בבקשת החנינה