גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרך המשי של המאה ה-21 מפלגת את אירופה

בעוד סין רותמת עוד ועוד מדינות לחזון הכלכלי השאפתני שלה, מדינות היבשת שוב בולטות כמי שמדברות בכמה קולות: חלקן כבר חתמו על ההסכם בעוד אחרות עדיין מתנדנדות ● עם זאת, בסופו של דבר נראה שאירופה בדרכה להפוך לחלק מהמיזם תמורת כמה דרישות מבייג'ין

נשיא סין שי נשיא רוסיה פוטין ומנהיגים נוספים  בבייג’ין   / צילום: רויטרס Jason Lee
נשיא סין שי נשיא רוסיה פוטין ומנהיגים נוספים בבייג’ין / צילום: רויטרס Jason Lee

זה פרויקט התשתיות הגדול ביותר של המאה ה-21. מאות מיליארדי דולרים המושקעים בבניית כבישים, בהקמת ובשדרוג נמלים, מסילות רכבת ורשתות חשמל שיאפשרו תנועה חופשית של סחורות ובני אדם בציר מזרח-מערב על גבי הגלובוס.

ההיקף מדהים - קרוב ל-80 מדינות ברחבי העולם כבר חתמו על הצהרת "דרך המשי החדשה", או ה-Belt & Road Initiative כפי שהיא מכונה כעת על ידי ממשלת סין - והמיזם אחראי לאוטוסטרדה במונטנגרו כמו גם לקו רכבת באתיופיה, לשדרוג נמל בפקיסטן כמו גם לחיבור כביש לג'יבוטי. הפרויקט הסיני נועד לשרטט מחדש את התחבורה העולמית, להרחיב את ההשפעה והמסחר של המדינה לאסיה, לאירופה, לאפריקה ולאמריקה הלטינית, ולהבטיח את עתידה של סין הרחק אל המאה ה-22.

על הדרך, הוא מציב את מדינות אירופה בעמדה מוכרת: האם לפעול יחד או לבד?

בסוף השבוע האחרון ננעלה בבייג'ין הפסגה השנייה של יוזמת "דרך המשי של המאה ה-21" שאירח נשיא סין, שי ג'ינפינג. לצד היותה מפגן כוח של הסינים - נציגי 150 מדינות מרחבי העולם הגיעו לבירת סין, מהם 37 ראשי מדינות - הציגה הפסגה עד כמה אירופה מפוצלת בסוגיה. בעוד איטליה שלחה את ראש הממשלה שלה, ג'וזפה קונטה, אוסטריה את הקנצלר שלה, סבסטיאן קורץ, ושווייץ את נשיאה, אולי מאורר, חלק ממדינות אירופה האחרות הסתפקו בנציגים פחותי דרג.

מי שהחרימו את הוועידה לחלוטין היו נציגי ארה"ב והודו, המתנגדים לתוכנית ורואים בה ניסיון לגבש הגמוניה סינית עולמית.

העובדה כי אירופה מדברת בכמה קולות, ולא בפעם הראשונה, בלטה לעין. "האפשרות שהתשתיות החדשות ישמשו למסחר ולתעשייה ולהעלאת רמת החיים בעולם היא אינטרס עולמי, גם של אירופה", הציג שר הכלכלה הגרמני, פיטר אלטמאייר, שהיה נציג ארצו לכינוס, חלק מהחששות האירופיים מהפרויקט בראיון שהעניק מבייג'ין לטלוויזיה הגרמנית, "אבל יש סכנה שהן יהפכו למכשיר פוליטי שנועד להשפיע על משטרים ברחבי העולם".

בסוגיה אחת אלטמאייר היה ברור: "אולי בשנים הקודמות לא שמנו מספיק לב לפרויקט החשוב הזה, אבל עכשיו המצב השתנה. האיחוד האירופי צריך לעשות את שיעורי הבית שלו, להתנהג בביטחון ולהיראות מאוחד".

איפה תעבור דרך המשי החדשה

החזון של האיש החזק

ה-Belt & Road Initiative היא אחת מהיוזמות המרכזיות של שי ג'ינפינג, נשיא סין לתקופה בלתי-מוגבלת והאיש החזק ביותר במדינה שנאבקת עם ארה"ב על מעמד המעצמה החזקה ביותר בעולם (ראו מסגרת). כבר לפני שש שנים, בביקור בקזחסטן, הציג שי את ה"חזון" שמדריך אותו - דרך המשי. "אני יכול לשמוע את הדהודי פעמוני הגמלים מצדי ההרים ולראות את העשן המתאבך מהמדורות שחיממו את הסוחרים בלילה במדבר", אמר.

מיד לאחר מכן שמה סין את הנוסטלגיה בצד, באופן טיפוסי, והפרויקט אינו כולל גמלים או מדורות, אלא תחנות כוח ורשתות חשמל, מסילות ברזל והרבה מאוד אספלט, שנועדו לבצר את מעמדה כיצואנית מובילה ולדאוג להשגת המשאבים שתהיה זקוקה להם בעתיד באמינות ובזול.

הפסגה הקודמת, שהשיקה את היוזמה באופן רשמי, התקיימה לפני שנתיים. לפי הערכות, עד כה הושקעו או שוריינו לא פחות מ-900 מיליארד דולר בשורת הסכמים בילטרליים עם כ-80 מדינות ברחבי העולם תחת מטריית הפרויקט. בנק ההשקעות האמריקאי מריל לינץ' העריך כי עד העשור הבא תעבור ההשקעה הסינית בפרויקט את רף 1.5 טריליון דולר. חלק מהפרשנים העריכו כי עלות הפרויקט תעמוד על 6 טריליון דולר עד 2049.

רק בפסגה שהתקיימה בסוף השבוע האחרון נחתמו הסכמים בשווי 64 מיליארד דולר בין ממשלת סין וחברות סיניות ממשלתיות לבין כמה מנציגי המדינות שבאו לבייג'ין, התגאה הנשיא שי.

מהצד הסיני, הפרויקט הפך לקו המנחה של מדיניות החוץ שלה לעשורים הקרובים. חלק קוראים לה "תוכנית מרשל הסינית", כפי שההשקעות המסיביות של ארה"ב באירופה ההרוסה שאחרי מלחמת העולם השנייה הביאו לבום כלכלי בשני צדי האטלנטי; חלק קוראים לה "גלובליזציה בסגנון סיני", משום ש-90% מהחברות הקשורות בבניית התשתיות החדשות, בין שהן נמל בפקיסטן או רכבת במזרח אפריקה, הן סיניות.

החברות ידועות בכך שהן מספקות עבודה לעובדים סינים הבאים לכמה שנים, גרים במחנות, ואז עוזבים מבלי שהפרויקט הביא ליצירת משרות מקומיות.

זו רק אחת מהסיבות שהפרויקט כולו שנוי במחלוקת. המערב רואה כיצד סין חודרת לעסקי התשתיות שלו, כיצד היא מפתחת ומנצלת משאבים באפריקה, כיצד היא הופכת משטרים לתלויים בה ובהלוואות שהיא מחלקת, בעוד היא עצמה נשארת סגורה למערב.

אבל בעוד דנים בעניין בין וושינגטון לבריסל, בין ברלין לפריז, סין מתקדמת במהירות שיא ומצליחה לרתום עוד ועוד מדינות לחזון שלה.

מסילת הרכבת בדואיסבורג, גרמניה/ צילום: רויטרס

יוון חתמה ראשונה

המדינה האירופית הראשונה לחתום על הצהרת דרך המשי החדשה, באוגוסט 2018, הייתה יוון. למעשה, ממשלת יוון הענייה מכרה את השליטה בנמל פיראוס השוקק לחברה הממשלתית הסינית "קוסקו" (COSCO) כבר ב-2016, תמורת 300 מיליון יורו.

אבל מזכר ההבנות שחתמו בשנה שעברה שרי החוץ של שתי המדינות מקיף יותר, וחוזה לנמל תפקיד כשער הימי לאירופה בסופה של דרך המשי הימית שסין בונה בעזרת נמלים באסיה ובמזרח אפריקה. החתימה משקפת כיצד כל הפעילות הסינית ברחבי העולם הקשורה לתשתיות מוצאת את מקומה מתחת לחזון של שי.

פריצת הדרך האמיתית, מבחינת הסינים, אירעה במארס האחרון, כשאיטליה חתמה באופן רשמי על הצהרת דרך המשי, במהלך ביקורו של שי ברומא ופגישתו עם ראש הממשלה קונטה.

איטליה היא אולי המדינה השנייה באירופה שהצטרפה לחזון, אבל הראשונה מבין קבוצת ה-7G. הממשלה ברומא, שמורכבת על ידי קואליציה שאינה מקבלת את מרותה של בריסל, חתמה עם הסינים על הסכמים הכוללים מצד אחד את פתיחת השוק הסיני לחברות אנרגיה איטלקיות ואת הגברת התיירות בין המדינות, ומצד שני השקעה סינית בשווי 7 מיליארד דולר בנמלי גנואה וטרייסטה.

שי לא הסתיר את שביעות רצונו מהעסקה, שזכתה לביקורת מיידית מצד ארה"ב והאיחוד האירופי. "איטליה פתחה את שערי אירופה בפני הסינים", הכריזו כלי התקשורת ביבשת.

אחרי איטליה הצטרפה - בצעד הצהרתי יותר מאשר מעשי - גם לוקסמבורג, ודיונים החלו גם עם אוסטריה על חתימה אפשרית. הגעתו של קורץ לבייג'ין, ונוכחותם בפסגה גם של ראשי ממשלות קפריסין ופורטוגל, מצביעה על מגמה אופטימית מבחינת הסינים.

מי שחיזקה אותה הייתה שווייץ, שאינה חברה באיחוד האירופי אך שותפה באזור הסחר החופשי האירופי (EFTA). נשיא שווייץ מאורר חתם בתום הפסגה בבייג'ין על הצהרה לשיתוף פעולה בין המדינות תחת חזון ה-BRI. דריסת הרגל הסינית באירופה העמיקה.

מהצד השני, גרמניה, צרפת ובריטניה לא הביעו התנגדות חריפה לתוכנית, אלא התמקדו בדרישות לשינויים כדי להצטרף אליה. הן דרשו כי סין תפתח את השוק שלה לחברות אירופיות אם ברצונה לקבל גישה לתשתיות ביבשת, הן דרשו יותר שקיפות במכרזים ובחוזים שהם חלק מהיוזמה, ואפילו אפשרות שחברות אירופיות ייקחו בהם חלק. הן גם דורשות התחשבות באיכות הסביבה.

ברמיזה בלבד, האירופים גם מודאגים מכך שהסינים טומנים "מלכודת חוב" למדינות נחשלות באפריקה (וגם במזרח אירופה), שלא יוכלו להחזיר את ההלוואות הנוחות שהן מקבלות כיום - ויהיו לכן נתונות להשפעה מצד בייג'ין בעניינים גיאופוליטיים.

נמל גוודאר בפקיסטן  / צילום: רויטרס, Caren Firouz

מרקל ביקשה הדדיות

"היוזמה הסינית חייבת להוביל לסוג מסוים של תן וקח, לסוג מסוים של הדדיות, ואנחנו עדיין קצת מתווכחים על זה", המעיטה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בחומרת העימות סביב הפרויקט.

בהתאם לכך, שיגרה מרקל לבייג'ין את מקורבה אלטמאייר, שדיווח לתקשורת הגרמנית אחרי סוף השבוע כי הסינים נכונים לבצע רפורמות ולפתוח את השוק שלהם לחברות גרמניות, וכי הוא יחזור ביוני עם משלחת אנשי עסקים. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, היה קצת יותר תקיף. הוא קרא לנשיא סין שי "לכבד את האחדות של האיחוד האירופי ואת הערכים שלו".

אבל גם אם לא חתמו באופן רשמי, מדינות אירופה כמו גרמניה וצרפת הן כבר חלק מהחזון הסיני. העיר התעשייתית הגרמנית דואיסבורג - בעבר חלק ממחוז הרוהר הגרמני שסיפק פלדה ופחם לשתי מלחמות עולם ולתעשייה הכבדה הגרמנית - שנקלעה לקשיים כלכליים ולאבטלה גואה, זוכה בשנים האחרונות לסוג של תחייה כלכלית בגלל הפרויקט הסיני.

הנמל של דואיסבורג על הריין הוא התחנה האירופית הראשונה של רוב הקרונות בקו הרכבת הארוך בעולם, שמביא לאירופה מוצרים סיניים בכמויות (150 רכבות בחודש, דרך קזחסטן ומוסקבה) ומחזיר לסין שמן זית, ביגוד ומכוניות אירופיות. הקו הוא חלק רשמי מה-BRI, והתקוות של התושבים המקומיים משקפות את המשיכה לחזון הסיני, אפילו בלב גרמניה. "אנחנו העיר הסינית של גרמניה", אמר ל"גרדיאן" בגאווה ראש העיר של דואיסבורג, "אולי נהפוך לשער של סין לאירופה". 

קו הרכבת מומבסה־נאירובי, קניה / צילום: רויטרס, Noor Khamis

עוד כתבות

פטריק דרהי / צילום: רויטרס

ענף במשבר: שוק הסלולר זקוק לתיקון גם במחיר היעלמות של אחת החברות מהזירה

המבצע של הוט מובייל בשיתוף סאני, חבילת סלולר ב-14.9 שקל לחודש, מטלטל את השוק, והשאלה היא מי תמצמץ ראשונה - הוט או חברה אחרת • מה רוצה להשיג בעל השליטה פטריק דרהי, למה הסיכוי שהרגולטורים יתערבו הוא קלוש, ומה מרוויחה סאני מהמהלך? • 7 הערות על הענף השברירי

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

הרשתות לא הציגו מחירים באינטרנט - וייקנסו ב-2.6 מיליון שקל

הרשות להגנת הצרכן הודיעה ל-10 רשתות מזון בולטות כי יוטל עליהן קנס כולל של 2.6 מיליון שקל, בטענה כי הפרו את חוק המזון בסעיפים הנוגעים להצגת מחירים באינטרנט

מזודות חכמות: הדור הבא/ צילום: יחצ

האינטרנט של הדברים החכמים: הגאדג'טים שמגדירים מחדש יעילות

פלסטר ש"נותן" תרופות, מזוודה עם מנעולים המבוססים על טכנולוגיות זיהוי, שעון שמכוון את עצמו לזמן המקומי וארגז חול עם חיטוי אוטומטי שמזהה חתולים שונים

פרויקט עזריאלי Town, ת"א / הדמיה: יח"צ

סמסונג שכרה 6 קומות בפרויקט עזריאלי Town בת"א

החברה שכרה 9,000 מ"ר במחיר משוער של 120-140 שקל למ"ר בפרויקט ● לפי דוח החברה לרבעון השני של 2019, מרבית שטחי המשרדים בפרויקט שווקו

מרכז ביג באירופה / קרדיט צילום: ביג

דוחות טובים לביג: ה-NOI עלה ב-5% ל-155.7 מיליון ש' ברבעון

הרווח הנקי של ביג ברבעון השני עלה בכ-3% לעומת הרבעון השני אשתקד ל-54.6 מיליון שקל ● ה-NOI מחנויות זהות בישראל ובארה"ב עלה ב-3.5% במחצית וב-1.2% ברבעון השני

יוסף ג'בארין   / צילום: דוברות הרשימה המשותפת

האם ח"כ יוסף ג'בארין שולט בנתונים על העצורים המינהליים בישראל?

חבר הכנסת מהרשימה המשותפת יוסף ג'בארין הפתיע כשטען כי בערך 500 עצורים מינהליים כלואים בישראל מבלי שנשפטו ● האם זה אכן המספר? ● המשרוקית של גלובס

פרויקט מתחם צעירים האצל חולון / הדמיה: אלד פסגות, יח"צ

אור ירוק לפרויקט תמ"א 38 נרחב בתל גיבורים בחולון

במסגרת הפרויקט יתווספו 59 דירות ל-80 דירות קיימות בחמישה בניינים ברחוב האצ"ל שבחולון

אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי

לפידות הותיר חותם: הפסד של 44 מיליון שקל לשיכון ובינוי ברבעון, גם בעקבות עלייה ניכרת בהוצאות שכר הבכירים

את המחצית הראשונה של השנה סיימה קבוצת הנדל"ן והתשתיות ברווח של 465 מיליון שקל, הודות למכירת עיקר החזקותיה בחברת הנדל"ן ADO הפועלת בגרמניה בעיתוי אופטימלי ● על יתרת ההחזקה ב-ADO נרשם ברבעון השני הפסד של כ-45 מיליון שקל

יואב וינברג / צילום: עינת לברון

מניית אמת מחשוב צונחת: דוח חלש יחסית בהשוואה לדוחות טובים שפרסמו חברות אחרות ממגזר ה-IT

רווחי החברה ברבעון צנחו בחצי, והיא מסבירה זאת בעסקאות מהותיות בשיעורי רווח נמוכים מהממוצע

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

נעילה חיובית בת"א; בית שמש זינקה 11%, מיטרוניקס ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.24%, ת"א 90 טיפס ב-0.7% ● רבל דיווחה על זינוק ברווח הנקי ברבעון השני ● מנועי בית שמש קופצת לאחר הדוחות ● חלל תקשורת ממשיכה לטפס ● אמת והמלט נופלות לאחר הדוחות

ברוך מרזל / צילום: איל יצהר

עימות בין תומכי "עוצמה יהודית" ובין טיבי מחוץ לאולם ביהמ"ש

הדיון בבג"ץ בבקשות לפסילת "עוצמה יהודית" ומועמדיה הסתיים בעימות מחוץ לאולם בין תומכי המפלגה ממשיכת דרכו של הרב כהנא ובין ח"כ אחמד טיבי וכמה ממלוויו ● תומכי "עוצמה יהודית" קראו לעבר טיבי: "אתה תומך בשאהידים, תחזור למקום שבאת ממנו" - וטיבי השיב להם: "אני בעל הבית פה"

משחק ליגה בין בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב  / צילום: עודד קרני, מנהלת הליגות

ליגת העל חוזרת: חמש סיבות שהכדורגל הישראלי נשאר מאחור

ליגת העל בכדורגל חוזרת ביום שבת ● למרות החגיגה, ישנן המון סיבות לדאגה לנוכח מצב הענף בישראל ● כתבי "גלובס" התארחו באולפן "גלובסטוק" ונתנו כמה סיבות למה הכדורגל הישראלי נמצא בפיגור לעומת שאר העולם ● האזינו בבינג'

ברק בכר, הפועל ב"ש / צילום: אמיר כהן

לעמוד על הקווים עם חרב מעל הראש: מעמד המאמנים בליגת העל הגיע השנה לשפל חדש

מאמן בליגת העל הוא ככל הנראה אחת המשרות הכי לא יציבות במשק הישראלי ● מה הגורמים לכך, איך זה פוגע בחוויית הצפייה של האוהדים, וכיצד אפשר לשנות את המצב? • דעה

מפעל של רבל / צילום : אתר החברה

רבל: עלייה של 25% בהכנסות ל-65 מיליון אירו; המניה קופצת

רבל שבשליטת קיבוץ רביבים ושמוליק וולודינגר רשמה עלייה ברווח הנקי מ-1.13 מיליון אירו ברבעון השני של 2018, לרווח נקי של 2.4 מיליון אירו ברבעון השני השנה ● ה-EBITDA ברבעון השני של 2019 הגיע לשיא של כ-10.4 מיליון אירו

שוק הפשפשים של פייסבוק / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המערב הפרוע של פייסבוק: שאריות מזון, שיניים תותבות ואיפור משומש לכל המעוניין

זירת המסחר של פייסבוק הושקה לפני שלוש שנים, וכיום אחד מכל שלושה אמריקאים עושה בה שימוש ● הזירה הפופולרית הפכה לכר פורה להונאות, בין השאר בשל יותר מ-100 מיליון חשבונות מזויפים ברשת החברתית ● הענקית מנסה לצמצם את התופעה באמצעות הגבלת גיל, דרישת ותק וטכנולוגיית בינה מלאכותית

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

מדד מנהלי הרכש בארה"ב נפל לשפל של עשור, והאינדיקטור שמזהיר מפני מיתון מופיע שוב

מדד מנהלי הרכש של Markit למגזר הייצור בארה"ב ירד בניגוד לציפיות לשפל שלא נראה מאז שנת 2009 ● התשואה על האג"ח האמריקאי ל-10 שנים משקפת תמורה נמוכה יותר מזו של האג"ח הקצרות, וזאת בפעם השלישית תוך שבוע

אנשים בחוף ים בעת גל חום בצרפת  / צילום: Eric Gaillard, רויטרס

התחזית: ב-2030 יאבדו 80 מיליון עבודות במשרה מלאה בגלל החום

דוח של ארגון העבודה הבינלאומי מזהיר כי ההתחממות הגלובלית היא איום ממשי על פריון העבודה בעולם כולו, שעלותו עשויה להגיע ל-2.4 טריליון דולר ● המזגנים, שהצילו את עובדי המשרדים, לא רק מחריפים את בעיית ההתחממות, הם יוצרים "איי חום" בערים צפופות שפוגעים בתנאי העבודה של העובדים בחוץ ● בגרמניה, בעקבות גל החום האחרון, הירוקים כבר דורשים לעגן בחוק הקלות בימים חמים במיוחד

בניין חדש בגבעתיים. אין כיום סנקציה שתאכוף על הקבלן לבצע את האמור בחוק, ובזמן / צילום: איל יצהר, גלובס

יש לקבוע סנקציות על קבלן שיאחר ברישום הדירה בטאבו

תיקון חוק המכר וקביעת קנס ששיעורו ידוע יאיצו במוכרים להשלים את רישום הבניין כבית משותף ● דעה

דירה למכירה ברעננה / צילום: שלומי יוסף

4 הבהרות חשובות של רשות המסים בנושא מיסוי מקרקעין

מאות פניות מגיעות בכל שנה לחטיבה המקצועית ברשות המסים ● בדוח הסיכום של החטיבה המקצועית פורסמו ארבע מהן, והתשובות עליהן

איתי בן זאב (מימין), אמנון נויבך ושחקני ליגת הבורסה לניירות ערך  / צילום: סיון פרג'

שריקת פתיחה: מנהלת הליגות לכדורגל פתחה את המסחר

וגם: יואל נוה, לשעבר הכלכלן הראשי באוצר, מצטרף לחברת הפינטק פיוניר