גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרחק מתשומת הלב של הציבור: כך מקדמת את עצמה ישראל לפרויקט שיגביר את ההשפעה הסינית באזור

הציבור הטרוד אולי לא שם לב, אך מדינת ישראל ממשיכה להעמיק את השתלבותה בפרויקט שנועד להעצים את ההשפעה הכלכלית והפוליטית של סין באזור • מדוע הקו האדום והנמל בחיפה הם רק כרטיס הכניסה של הסינים לישראל, ואיך משתלב האוטו-טק בתוכנית

שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה./ צילום: רויטרס
שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה./ צילום: רויטרס

אחד הכללים הבסיסיים ביחסים בינלאומיים הוא שאין ארוחות חינם. הכלל הזה נכון שבעתיים, כאשר על הפרק נמצאים יחסים בין מדינות קטנות למעצמות-על. אבל נראה כי בשנים האחרונות מעדיפה ישראל להתייחס לרומן המתהדק עם סין, במיוחד בתחום התחבורה, כאל מזנון חינם בשיטת "אכול כפי יכולתך".

בערב יום העצמאות 2015 פרסמנו כאן כתבה שנשאה את השם "המנדט הסיני", והארנו בה בפנס על השתלבותה המואצת של ישראל, בהובלת משרד התחבורה של ישראל כ"ץ, בפרויקט של הממשל הסיני המכונה "דרך המשי החדשה", או Belt and Road Iniative בשמו הרשמי (BRI). הפרויקט נועד להרחיב את השפעתה הכלכלית והפוליטית של סין באמצעות נתיבי תחבורה וסחר יבשתיים וימיים בין סין לאירופה, דרך אסיה, המזרח התיכון ואגן הים התיכון, בהשקעה של יותר מטריליון דולר.

ערב יום העצמאות 2019 חזרנו לבדוק את "התמונה הרחבה", ומצאנו שהרחק מתודעת הציבור הרחב, ישראל משולבת כיום כמעט אינטגרלית באותה יוזמה תחבורתית-כלכלית-מדינית סינית, שחובקת כיום כמעט 50 מדינות, ושיש בה לישראל תפקיד מפתח.

שילוב מואץ בדרך המשי

מי שסבור שאנו לוקים בעודף דרמטיות, מוזמן להציץ בהודעות הממשלתיות האחרונות הנוגעות לפרויקט. אנחנו לא מתכוונים לאלה של ממשלת ישראל, שמעדיפה לשמור על עמימות ציבורית בנושא - די מובן לאור חוסר הנחת הגובר של האמריקאים כלפי המעורבות הישראלית במיזם - אלא על ההודעות של ממשלת סין.

בשלהי אפריל האחרון נערך בבייג'ין הפורום השנתי, השני במספר, של המדינות החברות ביוזמת ה-BRI. נכחו בו 37 ראשי מדינות מאסיה, המזרח התיכון ואפריקה, שלחלק גדול מהן אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל, וגם משלחת רשמית מכובדת מישראל, שזכתה מהמארחים להרבה כבוד - ולא בכדי.

נזכיר - חברות סיניות, חלקן בשליטה ממשלתית, מעורבות בשנים האחרונות בישראל בפרויקטים תחבורתיים ציבוריים בהיקף של מיליארדי דולרים, הבולט ביניהם הוא "הקו האדום" בתל אביב, ו"נמל המפרץ" החדש שמוקם בחיפה, וינוהל על ידי חברה סינית ממשלתית בזיכיון ל-25 שנה החל מ-2021. וזו כנראה רק ההתחלה.

ב-26 באפריל, בסמוך לוועידת פורום ה-BRI, ערכה "הנהלת חברת נמלי הרכבת הבינלאומית של צ'נגדו" אירוע נפרד משלה. הגוף הסיני הזה אחראי על הקמת "נמלי רכבת" לאורך הנתיב היבשתי של "דרך המשי" החדשה, מסין לאירופה. מדובר במסופי מטענים, שמצוידים בכל התשתיות הלוגיסטיות והממשלתיות (מכס, אזור סחר חופשי וכו') של נמל ימי, אולם אינם נמצאים בהכרח בקרבה לים אלא נועדו לשרת קווי רכבות מטען בינלאומיות.

הקמת נמל כזה דורשת מעורבות ממשלתית והשקעה לא מבוטלת, ומטבע הדברים יש בו צורך רק כאשר מדובר בקווי רכבת שחוצים מדינות. לכן, הופתענו לשמוע את הסינים מבשרים כי נחתם חוזה להקמת "נמל" כזה בישראל, שיוקם בשלוש השנים הקרובות במקביל לעוד 40 נמלים לאומיים לאורך נתיב דרך המשי מסין לאירופה.

מכיוון שלישראל אין קווי רכבת בינלאומיים, נראה כי מאחורי הקלעים ממשיך משרד התחבורה לקדם ולתקצב במרץ צעדים אופרטיביים להגשמת "חזון המזרח התיכון הגדול" של השר כ"ץ, שבמסגרתו תחובר רשת המסילות המקומית לרשת הירדנית, ומשם למדינות המפרץ עם נקודת מוצא מנמל חיפה החדש, בניהול סיני כאמור.

התוכנית הזו עשויה להיות קשורה לדיווחים מסין על התקדמות במו"מ בין ישראל לסין על הקמת "אזור סחר חופשי" ישראלי-סיני בשטח ישראל.

נדגיש, שלמרות הדיווח בתקשורת הסינית לא הצלחנו למצוא אף גורם רשמי מקומי, ששמע על תוכניות להקמת נמל יבשתי כזה בארץ. משרד התחבורה, כהרגלו, סירב להגיב.

זו לא האינדיקציה היחידה. מספר ימים לפני הוועידה נערך בסין טקס, שבו נחשף בפני נציגי נת"ע פס הייצור לקרונות הממונעים של הקו האדום העתידי בתל אביב, ונחשפו הקרונות הראשונים שיוצרו עבור ישראל. ההודעה הרשמית לעיתונות בסין מצטטת את נציג נת"ע שאמר באירוע, כי "על פי הניסיון הטוב שהיה לנו עד היום, אני באמת מצפה שהצוותים וההנהלה של CRRC ישתתפו בקווים העתידיים שלנו". הכוונה לקו הסגול והקו הירוק, שעלותם נאמדת ב-15 מיליארד שקל.

למותר לציין, שהתבטאות כזו של נציג ממשלתי ישראלי ממש לפני יציאתו של מכרז בינלאומי לוקה קצת בחוסר טקט, אם נאמר זאת בעדינות. האם זהו רמז לעתיד?

האוטו-טק עם הפנים מזרחה

תחום נוסף שבו נשאבת כיום ישראל במהירות ליוזמת "דרך המשי" הסינית הוא תחום האוטו-טק. לכאורה, לתחום המתוחכם הזה אין שום קשר לפרויקטים התחבורתיים והכלכליים הכבדים של ה-BRI. אבל כאשר ממקדים את הפוקוס, מתחיל להופיע מכנה משותף כזה בעקיפין.

מתוך כ-1.5 מיליארד דולר שהשקיעו חברות סיניות בכ-300 חברות היי-טק ישראליות בחמש השנים האחרונות (על פי המחקר האחרון של IVC), תחום האוטו-טק תופס חלק הולך וגדל עם השקעה של יותר מ-100 מיליון דולר, על-פי הערכות.

השנה עלתה המעורבות הממשלתית הסינית בהשקעות באוטו-טק הישראלי למדרגה כמעט גלויה. ניקח למשל את סבב הגיוס הגדול האחרון של חברת הסטארט-אפ אינוויז (Innoviz) בחודש מרץ השנה, שבו גייסה החברה למעלה מ-130 מיליון דולר. את סבב הגיוס הזה הובילו שלוש קרנות סיניות.
בראשן נמצאת "קרן ההשקעות התעשייתיות SINO-BLR ", קרן-בת של צ'יינה מרצ'נט קפיטל, שהוקמה באפריל 2017, עם נכסים בהיקף כ-585 מיליון דולר. מקור המימון הבלעדי של הקרן הוא "הוועדה לפיקוח ולניהול נכסים של מועצת המדינה", או במילים אחרות מפלגת השלטון הסינית. ייעודה המוצהר המופיע בכתובים הוא "סיוע ליישום פרויקט BRI (דרך המשי)".

אז מה לקרן בשליטת הממשלה הסינית, שמיועדת לקדם פרויקט תחבורה אסטרטגי ורחוקה מאוד מהגדרה של VC, ולהשקעה של עשרות מיליוני דולרים בסטארט-אפ ישראלי שמפתח רדאר לייזר? לא ברור, אבל כנראה בהייטק לא שואלים יותר מדי שאלות כשמדובר בכסף זמין ובהבטחה לקשרים בינלאומיים.

באינוויז אמרו לנו בתגובה, כי "מדובר בקרן פיננסית לכל דבר ועניין, שיש לה פורטפוליו עשיר וקשרים ענפים וחובקי עולם, כך שביכולתה להעניק ערך מוסף אמיתי לחברות שבהן היא משקיעה... השוק הסיני הוא כוח משפיע ברמה העולמית, וההשקעה הזו מאפשרת לנו העמקה נוספת לשוק יעד ואסטרטגי זה". אינוויז, נזכיר, היא רק חברה אחת מני רבות שמאמצת כיום את הנוסחה, שלפיה כסף סיני שווה לקוחות פוטנציאליים.

אינטרסים או יחסים קרובים?

אל מול האורות האדומים הללו ולמרות חוסר הנחת הגובר והולך של של האמריקאים מהשתלבות ישראל במיזם הסיני, נשמעים כאן לא מעט קולות רשמיים שטוענים כי בניגוד לכמה מהמדינות החלשות והנתונות להשפעה כלכלית ושלטונית, שמהוות רוב החברות בפורום "דרך המשי", ישראל היא מדינה חזקה, שנמצאת בשליטה על גורלה. "אלה יחסי ווין-ווין. העניין שמגלה בנו סין הוא אות של כבוד ועדות ליחסים ייחודיים וחמים, שישראל תצא נשכרת מהם כלכלית ואסטרטגית תוך שמירה על עצמאות מלאה", אמר לנו גורם במשרד החוץ.

בנוגע לאותם יחסים "ייחודיים וחמים" נפנה את תשומת הלב לעיתונות הלבנונית, שמדווחת לאחרונה כי חברות סיניות מגלות כיום עניין רב בשיקום ובניהול נמל טריפולי בלבנון, כנראה כשער להרחבת פעילות סין לשיקום סוריה ולהקמת נתיב ימי-יבשתי חדש למדינות אחרות באזור. האם זו "תוכנית מגירה" למקרה שהאופציה הישראלית לא תניב פירות?

ביחס לשמירה על העצמאות, נפנה את תשומת הלב לעשרות סעיפי הסיכום של הפורום, שפורסמו בימים האחרונים בסין. כמו למשל, "תוכנית שיתוף חוויה" למדינות החברות, במסגרתה יוזמנו בשנים הקרובות לסין "10,000 נציגים ממפלגות ומגופים פוליטיים, גופי השפעה ודמויות פוליטיות מהמדינות החברות", כדי להחליף דעות על הפרויקט.

אולי אנחנו פרנואידים, אבל לנו זה נשמע כאילו המלצר כבר נמצא בדרך עם החשבון.

עוד כתבות

רחוב בתל אביב תחת הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מתנדב מד"א נפגע מאבנים שהושלכו במאה שערים; מספר המתים מהנגיף בישראל עלה ל-43

מספר החולים בארץ עומד על 7851 אנשים. מספר החולים במצב קשה עומד על 115, מתוכם 98 חולים מונשמים ● מספר הנדבקים בקורונה ברחבי העולם עומד על 1,141,425 איש. 61,205 מתו מהמחלה ● חולץ היום על ידי המשטרה מטייל ששבר את רגלו בעת טיול בנחל כזיב בניגוד להוראות, בכנרת נאלצו הפקחים להרחיק 50 איש שלא נשמעו להוראות הסגר

משה ברקת/ צילום: רפי קוץ

ברקת יאפשר למוסדיים לדחות אג"ח ולהחליף חוב בקלות לחברות לוות שנקלעו למשבר

מנייר התייעצות שתפרסם רשות שוק ההון עולה כי התוכנית שלה לשיקום החברות הטובות שנקלעו לקשיי החזר באג"ח תכלול בין היתר דחייה של עד שנה בתמורה לתוספת בריבית של 0.55% ועד 3.5%, ללא תספורת בחוב 

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מחדל בתי האבות: דיירת שישית ממשען מתה לאחר שנדבקה בקורונה

האישה, בת 84, סבלה ממחלות רקע ● מניין החולים בישראל הוא 7,851, ו-46 מתו מהנגיף ● בשעות הבוקר יתווספו מתחמי "היבדק וסע" גם בערים נוף הגליל ועראבה ● 750 מתו באיטליה בתוך יממה. המלכה אליזבת בנאום עידוד לאור התפשטות הקורונה: "נהיה חזקים"

יוסי כהן, המוסד, איל וולדמן, מלאנוקס, אמיר גל אור, INNONATION, שי ויניגר,  למונייד / צילום: Gali Tibbon, AP, כדיה לוי, קובי קנטור, שלומי יוסף

מזוודות מלאות דולרים במזומן, שומרי ראש וניסיונות שוד: כך הופך שוק הציוד הרפואי לשוק שחור

אנשי הרכש הרפואי יושבים בדרך-כלל במשרד ומתמודדים עם טפסים ורגולציה, אבל ימי הקורונה שינו לחלוטין את המצב ● העסקאות מבוצעות במזומן, ומי שממצמץ מפסיד את הסחורה ● המרוץ הבינלאומי גורם לזינוק במחירים ולמרדף נואש אחרי מכונות הנשמה ומסכות

דונלד טראמפ / צילום: Alex Brandon, Associated Press

דעה: המשל על הנמלה, הצרצר, המגפה והפדרל רזרב

הנמשל העולה מהמעשייה המפורסמת - האחריות האישית של כל אדם למעשיו –היה אחד מאבני היסוד של האבות המייסדים של אמריקה ● מאז קמה "אמריקה התאגידית", שבה חברות הענק ומנהליהן לא נדרשים לשאת באחריות לכישלונותיהם ● הקורונה והכלכלה - מה הלאה?", כתבה שנייה בסדרה

מרכז הסחר העולמי בוול סטריט, ניו יורק, העמוס בדרך כלל, שומם / צילום: John Minchillo, Associated Press

מספר המתים בניו יורק צפוי לעקוף הלילה את זה של אסון התאומים

מושל ניו יורק מדווח על "הזינוק הגדול ביותר ביום אחד במספר המתים מאז תחילת המגפה" – 562 הרוגים, מ־2,373 אתמול ל־2,935 היום ● באסון התאומים נהרגו 2,977 איש

ניר כנורי, טוטנאור / צילום: יח"צ

"סטריליזציה היא הנשק האולטימטיבי - ה-F15 כדי למנוע התפשטות חיידקים"

ניר כנורי, מנכ"ל יצרנית מכונות הסטריליזציה טוטנאור: "יש לנו נוכחות נרחבת בבתי חולים ומרפאות בעולם, ואנחנו רואים שקיים מחסור אדיר במסכות בעיקר מסוג N95 ובציוד נלווה"● "ביציאה מהמשבר יהיה ביקוש גדול לציוד שלנו"

דביבונים מוערמים בכלובים צפופים בשוק לחיות בר במחוז Guangzhou. לא הסיקו מסקנות לאחר מגפת הסארס / צילום: Xinhua, Liu Dawei, Associated Press

לסוחרי חיות הבר בסין היה לובי פוליטי חזק. כך הם קיבלו הגנה מהממשלה וכך התפרצה הקורונה

ד"ר פיטר לי, מומחה למדיניות הסינית לחיות בר, מסביר כי במשך שנים שכנעה התעשייה את ההנהגה בבייג'ינג שהיא תורמת לתעסוקה, מצילה חיים ומגנה על הטבע: "קבוצה קטנה החזיקה אומה שלמה בת ערובה" • האיסורים שהוטלו אחרי התפרצות הסארס בוטלו מהר, הפעם אולי זה ייגמר אחרת

כך תשמרו (קצת) על הכושר / איור: אייל אונגר

כושר בסגר הביתי: מכניסים את הבטן

רוצים לפתח ריבועים בבטן בתקופת הבידוד? תמשיכו לחלום ● אבל חמשת התרגילים האלה יעזרו לכם לחזק את שרירי הבטן בדרך לשם

רמי גראור / צילום: איל יצהר

מנכ"ל שירות התעסוקה: "אף אחד לא חזה כזה צונאמי של אבטלה"

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מספר על הרגע שבו התברר שיהיו יותר ממיליון מובטלים, על החלשים שפוטרו ראשונים ועל הרופאים הפרטיים שהגיעו ללשכות, ומעריך כי מאות אלפים יתקשו לחזור למעגל העבודה ● פורטפוליו

עסקים סגורים בצל ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, תל אביב. / צילום: איל יצהר, גלובס

היקף הפונים לקרן לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים זינק ל-18 אלף

לפי הערכות האוצר, הקרן תעביר בשבועיים הקרובים למעלה מ-2 מיליארד שקל לעסקים שפנו אליה בבקשות לאשראי ● מספר הבקשות שכבר אושרו עמד כרגע על עשרות בודדות

מסעדת אילבן מדיסון פארק בניו יורק / צילום: AP

בצל הקורונה: המסעדה שזכתה בשלושה כוכבי מישלן הופכת לבית תמחוי

"אילבן מדיסון פארק", הממוקמת בניו יורק ונחשבת לאחת המסעדות הטובות בעולם, מתגייסת לסייע לצוותים הרפואיים ולנזקקי העיר, ותגיש כ-3,000 ארוחות ביום במחירי בית תמחוי

פרופ’ ברכה רגר / צילום: איל יצהר, גלובס

מה חושבת הווירולוגית הבכירה בישראל על הסיכוי למצוא חיסון לקורונה

פרופ' ברכה רגר מאוניברסיטת בן גוריון, מהווירולוגים הבכירים בישראל, חשבה בתחילת הקריירה שלה שחיסונים יעשו לווירוסים מה שעשתה האנטיביוטיקה לחיידקים • באופן אירוני, היא אומרת ל"גלובס", הצלחתם הובילה לנטישת התחום ומענקי המחקר נעלמו • עכשיו אנחנו משלמים את המחיר

דונלד טראמפ / רויטרס

פרשנות - נבואת הזעם והחורבן של טראמפ: "יהיה הרבה מוות בשבוע הבא"

בממשל מעריכים כי המגפה תגיע אל שיאה "בתוך ששה עד שבעה ימים" בשלושת המרכזים העירוניים המועדים ביותר לפורענות: ניו יורק, דטרויט וניו אורלינס ● 93,000 מתים הם עכשיו האומדן הזהיר, המספר עשוי להגיע ל-176,000

מעבדה של BGI בסין. החברה הייתה אמורה לשלוח לישראל עשרות מכונות בדיקה / צילום: China Stringer Network, רויטרס

התוכנית הגרנדיוזית להקמת מעבדה שתבצע אלפי בדיקות קורונה ביום בישראל הותירה שובל של סימני שאלה

בתחילת השבוע הודיע הסטארט–אפ הישראלי מיי–הריטג’ כי יקים בשיתוף חברה סינית מעבדה שתבצע 10,000 בדיקות קורונה ביום • זמן קצר לאחר מכן הקפיא משרד הבריאות את המיזם ללא הסבר • בכירים במערכת הבריאות, בהייטק ובאקדמיה מעלים שורה של שאלות • מאחורי הקלעים של ההקפאה

וואהן, השבוע / צילום: רויטרס - Aly Song

סין אחרי המלחמה: כך נראית החזרה לשגרה במקום שבו הכל התחיל

התושבים מסתובבים עם מסכות, הילדים עדיין לומדים מהבית, על תיירות אין מה לדבר והעסקים הקטנים לא מצליחים להרים את הראש. המסע הסיני לשגרה החל לפני חודשיים, וכבר אפשר לראות שגם כשאין יותר נדבקים בקורונה, החזרה לנורמליות איטית וארוכה

ניתוח/צילום:shutterstock

אקזיט בצל הקורונה: בכמה נמכרה חברת המכשור הרפואי אפיפיקס

החברה מקבוצת טרנדליינס פיתחה מערכת פחות פולשנית לניתוחי עקמת לבני נוער ● הרוכשת, רוב הסכום ישולם במניות של Orthopediatrics, העוסקת בתחום האורתופדיה לילדים

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

משרד התקשורת מעריך: לא נידרש לחקיקה שתעצור את ניידות המספרים

תהליך החקיקה לעצירת ניידות המספרים הוא למקרה קיצון בלבד שנראה כרגע שאינו באופק ● שר התקשורת אמסלם מקיים היום דיון בנושא

מוזיאון הלובר, צרפת / צילום: AP Photo, AP

מסביב לעולם ב-360 מעלות: 5 סיורים וירטואליים תרבותיים במיוחד

תכננתם לבלות את חופשת הפסח בחו"ל, וכעת אתם מוצאים את עצמכם בעיקר על הספה, מחפשים איך להעסיק את הילדים? גם בימים אלה תוכלו להעניק להם ניחוח תרבותי מרחבי העולם

ספרים מומלצים ברוח התקופה

"ניסו, אתה מפוצץ באגו": ספרים לימים מערערים

העדכני, המצויר וההיסטורי ● ספרים מומלצים ברוח התקופה