גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשיורד גשם כולם נרטבים: מלחמת הסחר העולמית בדרך לשוק הרכב הישראלי

מלחמת הסחר הולכת ומחריפה במהירות ומאיימת לשאוב לתוך המערבולת את כל תעשיית הרכב העולמית ● אם יתממש התרחיש הזה, עליית מחירים רוחבית בשוק הרכב הישראלי, ואולי גם שינויים במבנה התחרותי, יהיו כמעט בלתי נמנעים

מפעל של יונדאי בסלובקיה./ צילום:רויטרס
מפעל של יונדאי בסלובקיה./ צילום:רויטרס

המונח "מלחמת סחר" עלול להיראות רחוק ותלוש לציבור הישראלי, שמורגל במלחמות מוחשיות יותר. אבל גם למלחמות סחר בין מעצמות וגושים, כמו זו שנמצאת כיום בעיצומה, יש נזק היקפי והנזק הזה עשוי להיות מורגש היטב בחודשים הבאים בכיסם של צרכני שוק הרכב הישראלי.

תעשיית הרכב העולמית התבססה בעשורים האחרונים על זרימה חופשית ונטולת פרוטקציות של חומרי גלם, חלפים, מנועים וכלי רכב מוגמרים בין מדינות וגושי סחר לצורך הורדת עלויות - ואלה לא דברים באוויר. מי שיפתח את מכסה המנוע של הרכב החדיש שלו ימצא בו שלל רכיבים, חלקם רכיבי מפתח, מתוצרת קוריאה, סין, יפן ואפילו ארצות-הברית.

אלא שכיום הזרימה החופשית הזו כבר מופרעת קשות על ידי מדיניות הפרוטקציוניזם של הממשל האמריקאי. רק השבוע סימן שר הסחר האמריקאי את עיגול המטרה ואמר כי "הסיבה שמכוניות הן כה חשובות לתמונת הסחר האמריקאית היא שכחצי מגירעון הסחר שלנו מגיע ממוצר בודד, רכב, והחצי השני מגיע מאזור גאוגרפי שקרוי סין".

איום המכסים האמריקאי על תעשיית הרכב והחלפים עשוי להתרחב בשבועות הקרובים מיצרנים בסין ליצרנים באירופה, יפן וקוריאה ודי ברור, שמבחינת רבים מהם זה עשוי להיות "תרחיש יום הדין", שיתווסף לקשיים שממילא ניצבים כיום בפני התעשייה, כמו החמרת הדרישות להפחתת הזיהום, "החישמול" המואץ של התעשייה, ה"ברקזיט" ועוד.

"הפרעה" בעוצמה כזו תשפיע גם על שוק מבודד כמו שלנו והיא עשויה להוביל להתייקרות מהותית של מחירי כלי הרכב החדשים, קשיי אספקה ואולי גם העלמות של דגמי מפתח מהשוק המקומי. עוצמת ההפרעה תשתנה בהתאם ל"מוצא" של כלי הרכב.

הקוריאנים: סוף למדיניות ההיצף?

כמעט אחד מכל שלושה כלי רכב חדשים שנמכרו בישראל בשליש הראשון של 2019, היו מתוצרת יצרנים דרום קוריאנים - בעיקר של קונצרן יונדאי מוטורס והחברה-הבת קיה. אחת הסיבות לחדירה המואצת של הקוריאנים לישראל הייתה תמחור היצף, שנשען במידה רבה על מערך ייצור ויצוא גלובלי יעיל מאוד של היצרן - שמקיף את אירופה, הודו, ארצות-הברית ודרום קוריאה. זאת לצד מדיניות סחר תומכת מאוד של ממשלת דרום קוריאה.

אבל המערך הגלובלי היעיל ומוטה היצוא הזה גם הופך את תעשיית הרכב הקוריאנית, ואת כלכלת דרום קוריאה בכלל, לפגיעה מאוד למלחמות סחר. ברובד הרחב תלויה כיום הכלכלה הדרום קוריאנית כולה בשוק האמריקאי ובשוק הסיני, שבשנה שעברה תפסו יחדיו כ-37% מכלל היצוא של המדינה.

ברובד השני, שנוגע ספציפית לתחום הרכב, לקונצרן יונדאי מוטורס יש כיום מערכי רכש וייצור נרחבים של רכיבים, חומרי גלם ומנועים הן בסין והן בארצות-הברית וכולם תלויים אלה באלה. הטלת מכסים הדדיים תחבל משמעותית במבנה העלויות ההדוק של החברה.

ברובד השלישי נמצאים כלי רכב המוגמרים מתוצרת דרום קוריאה, שלצד מנועים ורכיבי מפתח נוספים, שמיוצאים לארצות-הברית, עלולים לספוג בימים הקרובים מכסים בגובה של עד 25%. לא מדובר בסכומים זניחים: ב-2018 הסתכם יצוא הרכב והחלפים של קוריאה לארצות-הברית ב-13.6 מיליארד דולר.

אומנם בימים האחרונים עושים הקוריאנים מאמצים נואשים לשכנע את בתי הנבחרים בארצות-הברית להעניק להם פטור מלא או חלקי מגזרות המס, בין השאר בשל שיתוף הפעולה המדיני/צבאי ההדוק נגד צפון קוריאה, אבל המדיניות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כרגיל, היא בלתי צפויה.

לפי הערכות עדכניות של לשכת הסחר הקוריאנית, מלחמת סחר מלאה ונטולת מגבלות בשילוב עם מדיניות של פרוטקציוניזם אמריקאי עשויה לגרום להתכווצות שנתית של 7% בכלל יצוא הרכב הקוריאני ולאובדן תוצר כולל של כ-37 מיליארד דולר בשנה לכלכלת קוריאה. הנזק יתפשט גם למפעלי הייצור של החברה באירופה, שמהם מגיעים אלינו דגמים רבים. בשורה התחתונה מלחמת סחר גלובלית תפגע בהכנסותיה של יונדאי מוטורס ותוריד מהפרק "מותרות" כמו מלחמה על כיבוש נתחי שוק, על חשבון רווחיות, כפי שמתרחש בישראל. וזה עוד לפני ההשפעה השלילית והבלתי צפויה על שערי המטבע.

בשלב הראשון ההתייקרות לא תתבטא בהכרח במחיר הרשמי לצרכן של דגמי הרכב החדש, אבל היא בהחלט תורגש במחיר "האמיתי", כלומר בהקטנת הנחות עמוקות לציי הרכב. בקיצור, מדובר ב"זינוק בעליה" עם פוטנציאל לשינוי ביחסי הכוחות התחרותיים בשוק הרכב הישראלי.

האירופאים והיפנים: פגיעה מיידית בפלח היוקרה

אף שהקוריאנים נמצאים במרכז רדיוס הפגיעה, לאירופאים וליפנים אין מה למהר ולחגוג. אם לא יחולו שינויים של הרגע האחרון, גם תעשיית הרכב האירופאית עלולה להישאב בקרוב מאוד אל המערבולת של מלחמת הסחר האמריקאית. בשבועות הקרובים תכריע ארצות-הברית האם להטיל מכס על כלי רכב מתוצרת אירופה ועל רכיבי מפתח, שמיוצאים לארצות-הברית, כאשר את עיקר המכה צפויים לספוג, בשלב הראשון, היצרנים הגרמנים בהובלת מרצדס, ב.מ.וו וקונצרן פולקסווגן, שבשנה שעברה מכרו בארצות-הברית כלי רכב בשווי של כ-31 מיליארד דולר.

אומנם לשתי היצרניות הראשונות יש מפעלי ייצור גדולים בארצות-הברית, שבשנה שעברה ייצרו כ-750 אלף מכוניות, והן מעסיקות עשרות אלפי עובדים, אבל גם המפעלים האלה מייבאים מאירופה מנועים, תיבות הילוכים ורכיבי מפתח נוספים. יתר על כן, כ-44% מתפוקת מפעלי הרכב של הגרמנים בארצות-הברית הופנתה ליצוא בשנה שעברה, כולל 95 אלף מכוניות לסין. זאת לצד עוד כ-690 אלף כלי רכב גרמנים שיוצרו באירופה ונמכרו בשנה שעברה בארצות-הברית. לפולקסווגן אין מפעל ייצור של אאודי בארצות-הברית, אבל יש לה מפעלי ייצור במקסיקו, שגם הם תחת איום, והיא מכרה בשנה שעברה בארצות-הברית כ-223 אלף רכבי אאודי מתוצרת גרמניה.

המשמעות המיידית של הטלת המכסים על האירופאים תהיה התייקרות משמעותית בעלויות הייצור, פגיעה בהכנסות בהיקף של מיליארדי אירו בשנה וייתכן שאף בחינה מחדש של כדאיות הייצור בארצות-הברית.

כל אלה ישפיעו בשלב הראשון על פלח רכבי היוקרה הישראלי. זאת מכיוון, שארצות-הברית היא המקור לרוב רכבי הפנאי והכביש-שטח של ב.מ.וו ומרצדס, שנמכרים בישראל, ואלה תופסים כיום נתח של כמעט 70% ממכירות המותגים הגרמנים בארץ, אם משקללים גם את היבוא האישי והעקיף.

כבר היום סובלים חלק מהדגמים הללו מבעיות אספקה, במיוחד בגרסאות ה"פלאג-אין" הפופולריות, והטלת מכסים על מנועים שמגיעים מאירופה לארצות-הברית, למשל, לצד התכווצות היצוא לסין, עשויה לפגוע בהובלה התחרותית המסורתית שלהם בישראל.

אלא שגם מותגי היוקרה הלא-גרמנים, שנהנו בשנה החולפת מחולשתה של "השלישייה הגרמנית", לא נמצאים במצב הרבה יותר טוב. וולבו נמצאת בבעלות סינית, יש לה מפעלי ייצור בארצות-הברית, בסין ובאירופה ומלחמת הסחר כבר הכניסה אותה למהומה לוגיסטית ואילצה אותה לעכב/להקפיא תוכניות ייצור של דגמי מפתח.

גם ללקסוס יש חשיפה מהותית מאוד הן לשוק האמריקאי והן לשוק הסיני וגם היא עלולה לספוג מהלומת-עלויות אם יחליט הממשל האמריקאי להכליל את יצרני הרכב היפניים "ברשימה השחורה" של המועמדים להטלת מיסוי.

ועוד לא הזכרנו את היצרנים האירופאים "הקלאסיים", שאין להם כמעט נגיעה לשוק הרכב האמריקאי, אבל סובלים מחשיפה משמעותית לשוק הרכב הסיני שנמצא כיום בצניחה כתוצאה ממלחמת הסחר. ועוד לא דיברנו על היצרנים היפנים, שמייצרים באירופה את רוב כלי הרכב שנמכרים בישראל וגם הם נמצאים בדרך לגיהנום לוגיסטי בשרשרת האספקה הגלובלית שלהם. במאמר מוסגר נציין, שהפגיעה המעמיקה בשוק הרכב הסיני עלולה להאיץ את לוח הזמנים ליצוא כלי רכב אלינו, אבל זה עדיין על הנייר.

בעבר רווחה בשוק הרכב הישראלי האמרה "מה שרע ליצרנים טוב ליבואנים". כלומר, יצרן שנמצא במצוקת מכירות בחלק מהשווקים האסטרטגיים שלו ישאף להגדיל את היצוא לישראל, בתנאים נוחים יותר ליבואן, כדי להיפטר ממלאים ולהגדיל את ניצולת הייצור שלו.

אלא שהסיטואציה הנוכחית שונה. אם לא תיבלם ברגע האחרון מלחמת סחר ללא עכבות, היא תפגע בכלל שרשרת העלויות והלוגיסטיקה הבסיסית של תעשיית הרכב. המצב הזה עשוי ליצור הזדמנויות עסקיות נקודתיות בשוק הרכב - במיוחד ליבואנים עקיפים - אבל בטווח הארוך הוא יפעל לרעת היבואנים והצרכנים. במיוחד לאור מדיניות המיסוי האגרסיבי שמוטלת בארץ על כלי רכב וחלפים הפועלת כמכפיל כוח לכל תנודה חיצונית. לפיכך, נראה שהאמרה הרלוונטית יותר לסיטואציה הזו היא "כשיורד גשם כולם נרטבים". ובמקרה דנן, מדובר במבול תנכ"י. 

עוד כתבות

פרופ’ ברכה רגר / צילום: איל יצהר, גלובס

"איבדנו את תשתית הידע, חסרים חוקרים שמבינים את הנגיף"

פרופ' ברכה רגר מאוניברסיטת בן גוריון, מהווירולוגים הבכירים בישראל, חשבה בתחילת הקריירה שלה שחיסונים יעשו לווירוסים מה שעשתה האנטיביוטיקה לחיידקים • באופן אירוני, היא אומרת ל"גלובס", הצלחתם הובילה לנטישת התחום ומענקי המחקר נעלמו • עכשיו אנחנו משלמים את המחיר

מפעל רכב מושבת 
של GM בקוריאה הדרומית
צילום: רויטרס, Yonhap News Agency

עוד מכה נוחתת על תעשיית הרכב: חשש מגל פשיטות רגל של ספקים

ספקית רכיבים גרמנית הודיעה היום על פשיטת רגל ויצרנית רכב חשמלית עצמאית הגישה בקשה להקפאת הליכים ● גרמניה מושיטה רשת ביטחון לחברות סטארט-אפ

מנהל רשות המסים ערן יעקב./ צילום:  כדיה לוי

בעקבות הפרסום בגלובס: המדינה תהפוך את המענק לעצמאים לקצת יותר משתלם

האפשרות להגשת הבקשות למענק באתר רשות המסים יוצאת לדרך • מוקדם יותר השבוע פרסמנו כאן כי המענק כפוף לתשלום מס • בעקבות הביקורת ב"גלובס" ניתנו הקלות שונות למקבלי המענק ובוטלה החובה לשלם ביטוח לאומי עליו

יורי מילנר \ צילום: רויטרס

משקיע העל יורי מילנר תורם 3 מיליון מסכות לשימוש צוותי חירום בארץ

תרומת המסיכות, הצפויות להגיע לארץ באמצע השבוע הבא, נעשתה בתיאום עם הקונסול הכללי של ישראל בסן פרנסיסקו, מר שלומי קופמן, ותועבר למגן דוד אדום, אשר יהיה אמון על חלוקת המסיכות

חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP

האם מספר המתים באיטליה גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים ?

ניתוח של "וול סטריט ג'ורנל" מעלה כי באזורים שהוכו במיוחד במגפה, איטליה לא מדווחת על אלפי מקרי מוות ●   "אנשים מתים מבלי שנבדקו כי הזמן והמשאבים מוגבלים", אומר יוג'ניו פוסאטי, סגן ראש העיר קוצ'אליו

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכת הבריאות טובה, אבל נמתחת לקצה שלה

בדיון על מערכת הבריאות רה"מ בוחר להבליט מדדים שמתמקדים ביחס עלות–תועלת, שבהם ישראל מצטיינת • אבל העובדה שאנחנו בריאים יותר בשגרה לא מבטיחה שנתמודד היטב בחירום • רק תסתכלו על איטליה וספרד, שמדורגות בראש המדד שבו מתגאה נתניהו ● המשרוקית של גלובס

מרטין סורל מנכ"ל WPP/ צילום: רויטרס

תחרות הפרסום "אריות קאן" לא תתקיים השנה

לאחר התפרצות הקורונה הודיעו המארגנים על דחיית התחרות לאוקטובר - היום התקבלה הודעה על ביטולה הסופי

פעולות חיטוי נגד נגיף הקורונה בעיר העתיקה של ירושלים / צילום: Mahmoud Illean, AP

מעל 7,000 מקרי קורונה בארץ; 2,874 אנשי צוות רפואי בבידוד

357 חולים החלימו מהנגיף ● 115 במצב קשה, כולל 95 מונשמים ● 5 אנשים מתו מהנגיף ביממה האחרונה, מספר המתים בארץ הגיע ל-40 אנשים

צ'אנגפנג זאו, מנכ"ל בורסת הקריפטו Binance שנפרצה / צילום: רויטרס

עסקת ענק בשוק הקריפטו: אתר CoinMarketCap נרכש על ידי בייננס

החברה הסינית שמחזיקה בבורסת הקריפטו הגדולה בעולם, הודיעה היום על רכישתו של האתר הפופולרי ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים ● על פי דיווחים שלא אושרו רשמית, היקף העסקה מוערך ב-400 מיליון דולר

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית וגוגל, השבוע בנאום בבריסל  / צילום: Yves Herman, רויטרס

גוגל משיקה אתר שמאפשר לראות באיזה מדינות הבידוד החברתי עובד

האתר כולל פילוח לפי מדינות, ושופט את הצלחת המדיניות על פי מדדים כמו שהות בפארקים, חנויות, מקומות עבודה ועוד

חדוה בר/ צילום איל יצהר

בנק ישראל לא מרוצה מהבנקים ותוקף: "חיוני שהם ימשיכו לספק אשראי, בדגש על עסקים קטנים ובינוניים ומשקי בית"

המפקחת במכתב לראשי המערכת הבנקאית: "אני שבה וקוראת לכם לבחון מחדש את מדיניות התמחור של ההלוואות בעת הזו, ובפרט ללקוחות שערב המשבר עמדו בתשלומים כסדרם, ואשר סביר להניח שהקושי שלהם הוא נזילותי באופיו"

דרור פויר/ צילום: יונתן בלום

דעה: המטרה לא מקדשת את השקר

ככל שהקורונה תימשך, תעמיק שליטת הכוחות הנעלמים בחיינו. אני מקווה שעוד לא מאוחר מדי, אבל לפי הרפלקסים שלי, הסוסים שברחו מהאורווה כבר מתו מזקנה

זוהר לוי - יו"ר סאמיט / צילום: יחצ

שיאני השכר: 18 מיליון שקל לזוהר לוי בסאמיט, 12 מיליון שקל לחן ליכטנשטיין באדמה

רף הכניסה לדירוג 100 שיאני השכר בבורסה בת"א - 4.5 מיליון שקל ● בין השיאנים שהחברות אליהן משתייכים פועלות בחו"ל - כמה ממנהלי חברת הנדל"ן איי.די.או, שקיבלו סכומים חד-פעמיים בגין סיום תפקידם על רקע שינוי השליטה בחברה ● רק שתי מנהלות בין מאה שיאני השכר הישראלים

בדיקת קורונה לצעיר בבני ברק / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

בני ברק הוכרז כ"אזור מוגבל"; מספר המתים עלה ל-36

מספר הנדבקים בישראל עלה ל-6,857, מתוכם 108 חולים קשה ● 338 איש החלימו ושוחררו ● הכרזה על אזור עם תחלואה גבוהה כ"אזור מוגבל" תאפשר להגביל את תנועת הציבור בכניסה וביציאה מהאזור

חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP

יותר ממיליון חולים ברחבי העולם; 471 מתים בצרפת היום

סך מקרי הקורונה בעולם חצה את רף המיליון, כאשר יותר מרבע מהמקרים מגיע מארה"ב ● איטליה דיווחה אתמול על סך קורבנות בנפש של 13,155 עם שיעור תמותה מהנגיף של 11.8% ● סך הקורבנות בצרפת מגיע ליותר מ-4,500 בני אדם

נפתלי בנט ובנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, כדיה לוי, גלובס

המסמך שחזה את הכל: לאן נעלמה התוכנית הממשלתית למלחמה במגפה?

קואליציה של ארגוני שקיפות, ובראשם צדק פיננסי, חשפו השבוע כי בכירי מערכת הבריאות כיום הגישו כבר ב-2007 תוכנית פעולה מפורטת למצב של התפרצות נגיף • התוכנית חוזה בדיוק של כמעט אחד לאחד את הסוגיות הקשות, אז למה בקושי שמעתם עליה?

ניר כנורי, טוטנאור / צילום: יח"צ

"סטריליזציה היא הנשק האולטימטיבי - ה-F15 כדי למנוע התפשטות חיידקים"

ניר כנורי, מנכ"ל יצרנית מכונות הסטריליזציה טוטנאור: "יש לנו נוכחות נרחבת בבתי חולים ומרפאות בעולם, ואנחנו רואים שקיים מחסור אדיר במסכות בעיקר מסוג N95 ובציוד נלווה"● "ביציאה מהמשבר יהיה ביקוש גדול לציוד שלנו"

אתגר 14 הימים של "גלובס" / צילום: unsplash, גלובס

זה המחיר הכבד שישלמו האוכלוסיות החלשות במדינה: הצטרפו לאתגר 14 הימים של גלובס

ניוזלטר חדש של "גלובס" מגיש לכם מדי יום את מיטב התכנים והפודקאסטים שלנו • נכנסתם לבידוד? כתבו לנו ונשמח לארח לכם לחברה

ישראל צריכה למנות צאר כלכלי חזק / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

פרשנות: קבלו צ'ק של 500 שקל - הנקודה שבה נתניהו צודק וכל הכלכלנים טועים

אף כלכלן סביר מהזרם המרכזי לא יסכים להגיד מילה טובה על מהלך של חלוקת צ'קים להמונים, אבל כוחו של המהלך שביצע נתניהו הוא בכך שיש לו הצדקה ערכית

בירה קורונה / אילוסטרציה: שאטרסטוק

מגפת הקורונה הכניעה את בירה קורונה: הייצור ייפסק זמנית

ממשלת מקסיקו הכריזה על מצב חירום בריאותי במדינה והורתה על השבתה של מפעלים וענפים לא חיוניים ● באחרונה אמר מנכ"ל חברת האם כי מבחינת הקורונה, הם צופים שהרבעון הראשון של 2020 יהיה הגרוע ביותר מזה עשור