גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשמלית ושמה תנופה: הטרנדים הלוהטים של תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי

תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי בחודש שעבר הייתה אחד האירועים החשובים ביותר בתעשיית הרכב העולמית ● אילו מכוניות הוצגו שם, ומהן הבשורות החדשות שיצאו ממנה

BAIC ARCFOX ECF  / צילום: יחצ
BAIC ARCFOX ECF / צילום: יחצ

AION S: חוסמים לטסלה את הדלת

חברת GAC ממחוז גואנגזו היא אחת הכוכבות העולות של תעשיית הרכב הסינית וללא ספק גם אחת הקולניות שבהן. היא נסחרת בבורסה בהונג קונג ובחמש השנים האחרונות מפגיזה את השוק עם מערך צפוף של דגמים חדשים ומתקדמים, שחלקם מעוצבים ועוברים פיתוח הנדסי בארצות הברית ובאירופה. החברה גם הקפידה להופיע בשנתיים האחרונות בתערוכות רכב בארצות הברית ובאירופה בליווי הצהרות על כוונות לייצא כלי רכב למערב החל מתחילת העשור. אף שעיקר מכירותיה מתמקדות כיום בדגמי SUV עם מנועי בנזין מקובלים, היא לא מחמיצה את ההזדמנות לרכוב על הטרנד החשמלי ואף הקימה לשם כך תת-מותג "חשמלי" צעיר וסמי-עצמאי בשם AION, שמטרתו להתחרות ישירות בטסלה.

הדגם הסדרתי הראשון של המותג, שיוצא לשוק הסיני בחודש מאי, הוא מכונית סדאן בשם AION S שמיועדת להתחרות ישירות בטסלה 3. יש לה עיצוב מערבי נאה ועדכני, ממדים נדיבים - אורך של 4.77 מ', בסיס גלגלים באורך 2.75 מ' - ותא נוסעים עם ערכה מקיפה של מערכות אקטיביות לסיוע בנהיגה.

במוקד העניין שלה נמצאת כמובן הנעה חשמלית ובמקרה דנן מדובר במנוע חשמלי בודד בהספק 180 כ"ס וסוללה בקיבולת מכובדת של כ-59 קילוואט-שעה. לטענת החברה, משיגה המכונית טווח של עד 510 ק"מ בין טעינות, יותר מגרסת הבסיס של טסלה 3. עם זאת, צריך לזכור ששיטת המדידה הסינית שונה מזו המקובלת במערב, כך שמדובר ככל הנראה בטווח ריאלי של כ-360-340 ק"מ. גם המחיר מושך את השטיח מתחת לטסלה 3. גרסת הבסיס שלה יוצאת כיום לשוק הסיני במחיר של קצת פחות מ-21 אלף דולר אחרי סובסידיה ממשלתית, כמעט 5,000 דולר פחות מהמתחרה האמריקאית. המכונית עשויה להגיע לכאן למבחן טרום-שוק כבר בשנה הבאה.

aion - s  / צילום: יחצ

BAIC ARCFOX ECF: חצי מחיר מאאודי

המפתח לקפיצת הדרך שמבצעים כיום הסינים בתחום הרכב החשמלי הוא כסף. החברות הסיניות נהנות ממימון פרטי וממשלתי כמעט ללא תחתית וגורפות רווחי עתק מייצור מכוניות "מסורתיות" ומשיתופי פעולה עם יצרנים זרים. והכסף הזה מופנה בשנים האחרונות לרכישת המשאבים ההנדסיים המתקדמים ביותר שקיימים בתעשיית הרכב הגלובלית.

קחו למשל את רכב הפנאי הגדול "ECF" (שם זמני) מבית המותג "ARCFOX" של חברת BAIC, שהוצג השנה בתערוכה בתצורה כמעט מוכנה לייצור, כהקדמה לקראת השקתו המסחרית ותחילת ההזמנות בסוף השנה.

חברת BAIC הייתה עד לפני כמה שנים יצרנית אפרורית בבעלות ממשלתית, שעיקר הכנסותיה הגיעו משיווק כלי רכב חסרי ייחוד ומפעילות ייצור משותפת עם יונדאי. אבל כיום יש לחברה משאבי עתק וה-ECF משקף אותן היטב. על העיצוב חתום וולטר דה-סילבה, לשעבר מנהל מחלקת העיצוב של אלפא-רומיאו ופולקסווגן, והרכב מבוסס על פלטפורמה חשמלית מודולרית, שפיתחה עבור החברה קבלנית ההנדסה מאגנה, המספקת פלטפורמה דומה גם ליגואר.

הרכב, עם בסיס גלגלים באורך 2.9 מ', מצויד בתא נוסעים עתיר אלקטרוניקה וביכולות אוטונומיות בדרגה 3 בחסות מובילאיי ויש לו סוללה מתקדמת מתוצרת סינית עם טווח מוצהר של עד 600 ק"מ - משהו כמו 400 ק"מ ריאליים. הרכב גם תומך בטעינה באמצעות עמדות הטענה מהירות של 280 קילוואט שפיתחה עבורה הספקית המערבית אינפינאון, שמבטיחות קצב טעינה מהיר כמעט פי 2 מרכבי טסלה וכמעט פי 3 מרוב המתחרות. המחיר עדיין לא פורסם, אולם אם לסמוך על התמחור הסיני, אפשר לצפות לכ-30% פחות מהמחיר של אאודי "ETRON", יגואר E-PACE ושות'.

המותג ARCFOX כבר הופיע בכמה תערוכות מערביות, האחרונה בהן הייתה תערוכת ז'נבה השנה, עם כוונות מוצהרות להיכנס לשוק הרכב האירופי בשנתיים הקרובות. לא היינו פוסלים את האפשרות שכלי הרכב ינחתו גם כאן בעתיד הנראה לעין.

ARCFOX  / צילום: יחצ

HAVAL F7X: הרגלים ישנים

אף שהסינים רוכשים כיום את שירותיהם של בתי עיצוב הרכב הגדולים בעולם, כנראה שעדיין קשה להם להיפטר מהרגלים ישנים כמו למשל שכפול של עיצובים אייקוניים של רכבי יוקרה. הפעם הגיע תורם של אנשי ב.מ.וו לשרוף פיוז או שניים כאשר נתקלו בתערוכה בגרסה הסדרתית של הדגם HAVAL F7X מבית "גרייט-וול".

הרכב, שנראה כמו העתק של ב.מ.וו X4, ואולי גם קצת מרצדס GLC קופה, מבוסס על ה-SUV החדש "H7", שהושק בשנה שעברה. הוא נמוך ממנו ב-3 ס"מ, שנמתחים לאורך 4.62 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.72 מ'. לא רק הפרופורציות הן "בהשראה גרמנית". גם תא הנוסעים מאמץ לא מעט אלמנטים משותפים, אם כי בינתיים לפחות ללא מערכות הבטיחות הסמי-אוטונומיות של הגרמניות.

הרכב מוצע בשלב הראשון עם שני מנועי טורבו בנזין: בנפח 1.5 ליטר עם 169 כ"ס ובנפח 2 ליטרים עם 197 כ"ס, כאשר שני המנועים משודכים לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים. הרכב יוצע עם הנעה כפולה או רגילה וכדרכה של גרייט-וול, יגיע די מהר לשוקי הייצוא, אם כי בינתיים ללא תקינה אירופית. זו תצטרך כנראה להמתין להופעת גרסה היברידית-נטענת, כנראה בשנה הבאה. המותג גרייט-וול כבר נכח בישראל עד לפני כשנתיים.

HAVAL F7X / צילום: יחצ

גילי "גיאומטרי": חוד חנית גלובלי

קבוצת GEELY הסינית היא חברה רבת פעלים, שניצבת בראש החץ של חדירת כלי הרכב הסיניים למערב. בין השאר, היא בעלת הבית של וולבו השוודית ושל לוטוס הבריטית, מקדמת במרץ מותג רכבי פנאי חדש שמיועד לאירופה ומחזיקה בחבילת מניות לא מבוטלת בדיימלר הגרמנית. כעת מציבה גילי את הכוונות גם על טסלה ובתערוכת שנחאי היא השיקה מותג חדש ומתוחכם של מכוניות חשמליות.

השם שנבחר למיזם, GEOMETRY, הוא קצת מוזר, כדרכם של הסינים, והוא מיועד כבר מבראשית להוות "מותג גלובלי" שישווק באירופה, אסיה וארצות הברית. הפרויקט עצמו מרשים ומושקע, כפי שניתן לצפות מחברה שהרוויחה כמעט 2 מיליארד דולר בשנה שעברה. המיזם יכלול 25 דגמים שיושקו בשש השנים הבאות והראשון הוא סדאן משפחתית, שמיועדת לתת מענה לטסלה 3.

המכונית, "גיאומטרי A", מציגה עיצוב שמרני באופן מפתיע כאשר רק הגריל החסום מלפנים מעיד כי זו חשמלית "נטו". היא משתרעת לאורך 4.73 מ', ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ויש לה מקדם גרר אווירודינמי נמוך מאוד, שמעיד על הנדסה קפדנית במנהרת רוח. מערכת ההנעה די שגרתית: מנוע חשמלי בהספק 163 כ"ס וסוללה מתוצרת סין שמוצעת בשתי דרגות קיבולת: לטווח של 410 ק"מ ולטווח של 500 ק"מ על-פי הסטנדרט הסיני. המהירות המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש וגילי טוענת לתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות.

תא הנוסעים משכפל כמה מהפיצ'רים המוכרים של טסלה כולל מסך LCD "צף" בגודל 12.3 אינץ' שמשמש כלוח פיקוד ושלל מערכות הייטק. כל זה במחירים שנעים בין כ-31 ל-37 אלף דולר לפני סובסידיות, בהתאם לטווח ולאבזור. המכונית מיועדת להימכר גלובלית ולהגיע לאירופה בתוך כשנה, אבל בינתיים תצטרך החברה לעמוד בביקוש הפנימי למכונית בסין, שנכון לעכשיו, כמעט עולה על היקף הייצור.

GEELY גילי  גיאומטרי  / צילום: יחצ

עוד כתבות

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק

טראמפ אומר שהגיע עם סין להבנות משמעותיות בחלק מסעיפי הסכם הסחר

טראמפ אמר שארה"ב וסין הגיעו להסכם סחר ראשוני וסיימו את "השלב הראשון" בדרך לחתימה על הסכם סופי ● בהסכמות נכללים כמה תחומי מסחר, בהם שירותים כלכליים, קנין רוחני ורכישות של תוצרת חקלאית ● המכס על מוצרים תוצרת סין שהיה אמור להתחיל ביום ג' הקרוב מושהה לעת עתה

צב ים עם קשית תקועה בפיו/ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

הגיליון הירוק: פרויקט מיוחד על משבר האקלים

הגיע הזמן להודות בכך: למשבר האקלים יש השלכות כלכליות מובהקות והאחריות מוטלת על כולנו ● למה לא באמת מדובר בסוגייה פוליטית, מה ההשלכות של עוד כמה מעלות ואיך עסקים בעולם כבר נערכים עם פתרונות ● מגזין G של "גלובס" הוקדש השבוע כולו לסיקור משבר האקלים. קבלו הצצה

פקק תנועה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

פקקים ומחסור בחניה: הפתרון הוא (גם) הסברתי

מאות חברות טכנולוגיה פועלות במטרה לסייע ולפתור בעיות תחבורה בארץ ובעולם ● אולם זה לא מספיק – נדרש מאמץ חינוכי והסברתי לשכנע את הציבור ● דעה

טקס הסמכת עורכי דין בשנה האחרונה/ צילום: איל יצהר

"הביאו לי חד קרן עם גלימה": הדרישות המוגזמות של משרדי עורכי הדין

על משרדי עורכי הדין להתאים את עצמם לשוק התעסוקה החדש על ידי שיטות מיון מקצועיות והגמשת תנאי הסף ● דעה

תת ניצב אלי אסייג/ צילום: איל יצהר

"נתייחס לתאונת עבודה כמו שמתייחסים לחקירת רצח": המחלקה החדשה של המשטרה לטיפול בתאונות בנייה נחשפת

יחידת פלס אמורה לתת מענה לחקירת תאונות באתרי בנייה • בראיון ראשון חושפים מפקדי היחידה והאחראים עליה מלהב 433, את שיטות העבודה - מהאזנות לקבלנים, איסוף מודיעין אלקטרוני ועד שימוש בצוותי בילוש

סופת הטייפון הגיביס ביפן / צילום: רויטרס

הרשויות ביפן: על 8 מיליון איש לעזוב את בתיהם בעקבות סופת טייפון

רוחות חזקות וגשמים בהיקף חסר תקדים מכים היום את טוקיו ואזורים נרחבים במרכז יפן ● מזג האוויר החריג, שהגיע במסגרת סופת הטייפון הגיביס, הוביל את ממשלת יפן להצהיר על מצב חירום בכוננות הגבוהה ביותר

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

תביעות ענק ומוניטין בצניחה: דורי בנייה הרימה ידיים. כך זה נראה מאחורי הקלעים

הליך משפטי של חברת אינסטלציה לגביית חוב הוביל את החברה להגשת בקשה להקפאת הליכים ● בדיקת "גלובס" מגלה שהחברה איננה מעורבת בשום פרויקט נדל"ני, וכי לקריסתה "אחראים" פרויקטים שבנתה בעבר ושבגינם היא נתבעת על ליקויים רבים

 עו"ד מיכאל דבורין /צילום: יונתן בלום

"במשרד עורכי דין תל אביבי ממוצע יש 80% שמאלנים ו-20% ימנים וגם הם 'בארון'"

עו"ד מיכאל דבורין, היועץ האסטרטגי-פוליטי לקמפיין של הליכוד, בראיון אישי ● על הילדות בירושלים, על הסכמי אוסלו, על הבחירה במשפטים, על ההתמודדות בבחירות ללשכה, ועל התיקים הפליליים נגד ראש הממשלה

העולם נלחם בפערי שכר מגדריים / צילום: shutterstock

שווים ושוות פחות: איך למנוע את הרצח הבא

לצערנו הנתונים מראים שעדין נשים מופלות ולנשים קשה יותר להתקדם מגברים ● חלק מהעניין נובע מכך שנשים שואפות פחות וזה בעקבות החינוך שניתן להן ● דעה

יאיר דוכין, ויצמן נגר, אביחי שניר ואפרת טולקובסקי / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו לקראת הסופה התחבורתית המושלמת בגוש דן. פקק של יממה"

המחירים בשמים? המשקיעים אשמים במשבר הדיור? הממשלה מגזימה בהתערבות בשוק? חסרות דירות? ● בפאנל "גלובס" כינסנו הפעם 4 חוקרים: ד"ר אפרת טולקובסקי, ד"ר ויצמן נגר, ד"ר יאיר דוכין וד"ר אביחי שניר, שמסכימים כי הדרך לפתור את משבר הדיור חייבת לעבור דרך תשתיות התחבורה

טלגרם / צילום: שאטרסטוק

ה-SEC עצר מכירת מטבעות הדיגיטליים של טלגרם בשווי של 1.7 מיליארד דולר

המכירה הייתה אמורה להתקיים החל מסוף החודש הנוכחי ● ברשות אמרו כי פרויקט המטבעות הדיגיטליים של טלגרם המכונה "גרם" ("Grams") נכשל ברישום למכור מטבעות דיגיטליים

נתניהו ומנדלבליט/  צילום: אלכס קולומויסקי / ידיעות אחרונות

היועמ"ש נגד "התערבות נתניהו במדיניות האכיפה ביו"ש": "צבר מקרים חמורים, פגיעה בשלטון החוק"

עו"ד ארז קמיניץ במכתב חריף: ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו פועל למנוע פינוי התיישבות לא חוקית ביהודה ושומרון ● בפגישה שנערכה מנדלבליט דרש מנתניהו כי יבהיר כי אסור למשרדו להתערב בהליכי האכיפה והפיקוח בהתנחלויות

אביב כוכבי צילום: ארז חרודי – עושים צילום

בצל ההסלמה הביטחונית, הקבינט אישר לאחרונה תוספת לביטחון שהיקפה עשוי להגיע לכ-320 מיליון שקל

ל"גלובס" נודע כי התוספת תובא בקרוב לאישור הוועדה המשותפת לוועדת הכספים וועדת חוץ וביטחון והיא מיועדת למימון פרויקט בטחוני רגיש הקשור לבטחון השוטף ● הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר האוצר משה כחלון נפגשו אתמול

סינגפור מראה כללי/צילום:shutterstock אס איי פי קריאייטיב

תיירות ומשבר האקלים: סינגפור מדגימה איך אפשר להפוך לימון סביבתי ללימונדה תיירותית

סינגפור היא אחת המדינות המוטרדות מאוד כבר עכשיו מנזקי האקלים, בעיקר מעליית פני הים ● את הדאגה המוצדקת ניתבה לשורה של פרויקטים סביבתיים, שהפכו גם לאתרי פנאי ולאטרקציות תיירותיות

מטבע של 5 שקל /צילום: תמר מצפי

מדוע השקל הוא המנצח הבלתי מעורער של שוק המטבעות?

השאלה היא לא מדוע השקל חזק, אלא מדוע הוא הכי חזק בעולם ● דעה

מתוך אלבום האינסטגרם של מיכל נגרין

סופו של מותג: על נפילתה של מיכל נגרין

הגורמים שתרמו להצלחה השיווקית של מיכל נגרין, יוצרת התכשיטים שהפכה את האופנה לאומנות, הם גם אלה שנעלו וגידרו את ההצלחה והביאו לדעיכה של מפעל חייה ● דעה

Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

פרוייקט הקריפטו של פייסבוק קורס? ויזה, מאסטרקארד ואיביי עוזבות

בין החברות שפרשו מן הפרויקט הן ויזה, מאסטרקארד, סטריפ, ואיביי ●  הרקע לעזיבת החברות הן בשל חששות רגולטוריות ● נזכיר כי בשבוע שעבר חברת פייפאל הודיעה כי תפרוש מן הפרויקט

אמבולנס של מגן דוד אדום / צילום: תמר מצפי

חשד לחיסול באור יהודה: גבר בן 37 נהרג מפיצוץ רכב

התקרית אירעה סמוך לכניסה לעיר בכביש 412 ● צוותי מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותו של נהג הרכב, תושב העיר המוכר למשטרה וככל הנראה השתייך לארגון הפשיעה של מיכאל מור

מיליארדר / אילוסטרציה: Shutterstock

הגרף שמסעיר את ארה"ב: כך נהנים המיליארדרים של אמריקה משיעורי מס נמוכים במיוחד

בעיצומו של דיון ציבורי ער על אי השוויון בארה"ב, מפרסמים החוקרים פרופ' עמנואל סאיז ופרופ' גבריאל זוקמן, ממצאים חדשים: משקי הבית העשירים ביותר בארה"ב נהנים משיעור מסים של 23%, לעומת ממוצע של 28% בכלל האוכלוסייה • לשם השוואה, בשנות ה־60 הם שילמו מעל 50%

אהרון ברק ואיילת שקד /צילום: רפי קוץ

האקדח המעשן שהעליונים הניחו על שולחן הממשלה

מי היו השרים שביקשו לאתגר את מערכת המשפט, ומה גרם לכישלונם הפוליטי בדרך לשינוי? • אילו מחירים אנחנו משלמים בגלל החובה שמטיל ביהמ"ש על שרי הממשלה לפרוש עם הגשת כתב אישום • וגם, מדוע צריך להתנגד למתווה הנבצרות של הנשיא ● דעה