גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשמלית ושמה תנופה: הטרנדים הלוהטים של תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי

תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי בחודש שעבר הייתה אחד האירועים החשובים ביותר בתעשיית הרכב העולמית ● אילו מכוניות הוצגו שם, ומהן הבשורות החדשות שיצאו ממנה

BAIC ARCFOX ECF  / צילום: יחצ
BAIC ARCFOX ECF / צילום: יחצ

AION S: חוסמים לטסלה את הדלת

חברת GAC ממחוז גואנגזו היא אחת הכוכבות העולות של תעשיית הרכב הסינית וללא ספק גם אחת הקולניות שבהן. היא נסחרת בבורסה בהונג קונג ובחמש השנים האחרונות מפגיזה את השוק עם מערך צפוף של דגמים חדשים ומתקדמים, שחלקם מעוצבים ועוברים פיתוח הנדסי בארצות הברית ובאירופה. החברה גם הקפידה להופיע בשנתיים האחרונות בתערוכות רכב בארצות הברית ובאירופה בליווי הצהרות על כוונות לייצא כלי רכב למערב החל מתחילת העשור. אף שעיקר מכירותיה מתמקדות כיום בדגמי SUV עם מנועי בנזין מקובלים, היא לא מחמיצה את ההזדמנות לרכוב על הטרנד החשמלי ואף הקימה לשם כך תת-מותג "חשמלי" צעיר וסמי-עצמאי בשם AION, שמטרתו להתחרות ישירות בטסלה.

הדגם הסדרתי הראשון של המותג, שיוצא לשוק הסיני בחודש מאי, הוא מכונית סדאן בשם AION S שמיועדת להתחרות ישירות בטסלה 3. יש לה עיצוב מערבי נאה ועדכני, ממדים נדיבים - אורך של 4.77 מ', בסיס גלגלים באורך 2.75 מ' - ותא נוסעים עם ערכה מקיפה של מערכות אקטיביות לסיוע בנהיגה.

במוקד העניין שלה נמצאת כמובן הנעה חשמלית ובמקרה דנן מדובר במנוע חשמלי בודד בהספק 180 כ"ס וסוללה בקיבולת מכובדת של כ-59 קילוואט-שעה. לטענת החברה, משיגה המכונית טווח של עד 510 ק"מ בין טעינות, יותר מגרסת הבסיס של טסלה 3. עם זאת, צריך לזכור ששיטת המדידה הסינית שונה מזו המקובלת במערב, כך שמדובר ככל הנראה בטווח ריאלי של כ-360-340 ק"מ. גם המחיר מושך את השטיח מתחת לטסלה 3. גרסת הבסיס שלה יוצאת כיום לשוק הסיני במחיר של קצת פחות מ-21 אלף דולר אחרי סובסידיה ממשלתית, כמעט 5,000 דולר פחות מהמתחרה האמריקאית. המכונית עשויה להגיע לכאן למבחן טרום-שוק כבר בשנה הבאה.

aion - s  / צילום: יחצ

BAIC ARCFOX ECF: חצי מחיר מאאודי

המפתח לקפיצת הדרך שמבצעים כיום הסינים בתחום הרכב החשמלי הוא כסף. החברות הסיניות נהנות ממימון פרטי וממשלתי כמעט ללא תחתית וגורפות רווחי עתק מייצור מכוניות "מסורתיות" ומשיתופי פעולה עם יצרנים זרים. והכסף הזה מופנה בשנים האחרונות לרכישת המשאבים ההנדסיים המתקדמים ביותר שקיימים בתעשיית הרכב הגלובלית.

קחו למשל את רכב הפנאי הגדול "ECF" (שם זמני) מבית המותג "ARCFOX" של חברת BAIC, שהוצג השנה בתערוכה בתצורה כמעט מוכנה לייצור, כהקדמה לקראת השקתו המסחרית ותחילת ההזמנות בסוף השנה.

חברת BAIC הייתה עד לפני כמה שנים יצרנית אפרורית בבעלות ממשלתית, שעיקר הכנסותיה הגיעו משיווק כלי רכב חסרי ייחוד ומפעילות ייצור משותפת עם יונדאי. אבל כיום יש לחברה משאבי עתק וה-ECF משקף אותן היטב. על העיצוב חתום וולטר דה-סילבה, לשעבר מנהל מחלקת העיצוב של אלפא-רומיאו ופולקסווגן, והרכב מבוסס על פלטפורמה חשמלית מודולרית, שפיתחה עבור החברה קבלנית ההנדסה מאגנה, המספקת פלטפורמה דומה גם ליגואר.

הרכב, עם בסיס גלגלים באורך 2.9 מ', מצויד בתא נוסעים עתיר אלקטרוניקה וביכולות אוטונומיות בדרגה 3 בחסות מובילאיי ויש לו סוללה מתקדמת מתוצרת סינית עם טווח מוצהר של עד 600 ק"מ - משהו כמו 400 ק"מ ריאליים. הרכב גם תומך בטעינה באמצעות עמדות הטענה מהירות של 280 קילוואט שפיתחה עבורה הספקית המערבית אינפינאון, שמבטיחות קצב טעינה מהיר כמעט פי 2 מרכבי טסלה וכמעט פי 3 מרוב המתחרות. המחיר עדיין לא פורסם, אולם אם לסמוך על התמחור הסיני, אפשר לצפות לכ-30% פחות מהמחיר של אאודי "ETRON", יגואר E-PACE ושות'.

המותג ARCFOX כבר הופיע בכמה תערוכות מערביות, האחרונה בהן הייתה תערוכת ז'נבה השנה, עם כוונות מוצהרות להיכנס לשוק הרכב האירופי בשנתיים הקרובות. לא היינו פוסלים את האפשרות שכלי הרכב ינחתו גם כאן בעתיד הנראה לעין.

ARCFOX  / צילום: יחצ

HAVAL F7X: הרגלים ישנים

אף שהסינים רוכשים כיום את שירותיהם של בתי עיצוב הרכב הגדולים בעולם, כנראה שעדיין קשה להם להיפטר מהרגלים ישנים כמו למשל שכפול של עיצובים אייקוניים של רכבי יוקרה. הפעם הגיע תורם של אנשי ב.מ.וו לשרוף פיוז או שניים כאשר נתקלו בתערוכה בגרסה הסדרתית של הדגם HAVAL F7X מבית "גרייט-וול".

הרכב, שנראה כמו העתק של ב.מ.וו X4, ואולי גם קצת מרצדס GLC קופה, מבוסס על ה-SUV החדש "H7", שהושק בשנה שעברה. הוא נמוך ממנו ב-3 ס"מ, שנמתחים לאורך 4.62 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.72 מ'. לא רק הפרופורציות הן "בהשראה גרמנית". גם תא הנוסעים מאמץ לא מעט אלמנטים משותפים, אם כי בינתיים לפחות ללא מערכות הבטיחות הסמי-אוטונומיות של הגרמניות.

הרכב מוצע בשלב הראשון עם שני מנועי טורבו בנזין: בנפח 1.5 ליטר עם 169 כ"ס ובנפח 2 ליטרים עם 197 כ"ס, כאשר שני המנועים משודכים לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים. הרכב יוצע עם הנעה כפולה או רגילה וכדרכה של גרייט-וול, יגיע די מהר לשוקי הייצוא, אם כי בינתיים ללא תקינה אירופית. זו תצטרך כנראה להמתין להופעת גרסה היברידית-נטענת, כנראה בשנה הבאה. המותג גרייט-וול כבר נכח בישראל עד לפני כשנתיים.

HAVAL F7X / צילום: יחצ

גילי "גיאומטרי": חוד חנית גלובלי

קבוצת GEELY הסינית היא חברה רבת פעלים, שניצבת בראש החץ של חדירת כלי הרכב הסיניים למערב. בין השאר, היא בעלת הבית של וולבו השוודית ושל לוטוס הבריטית, מקדמת במרץ מותג רכבי פנאי חדש שמיועד לאירופה ומחזיקה בחבילת מניות לא מבוטלת בדיימלר הגרמנית. כעת מציבה גילי את הכוונות גם על טסלה ובתערוכת שנחאי היא השיקה מותג חדש ומתוחכם של מכוניות חשמליות.

השם שנבחר למיזם, GEOMETRY, הוא קצת מוזר, כדרכם של הסינים, והוא מיועד כבר מבראשית להוות "מותג גלובלי" שישווק באירופה, אסיה וארצות הברית. הפרויקט עצמו מרשים ומושקע, כפי שניתן לצפות מחברה שהרוויחה כמעט 2 מיליארד דולר בשנה שעברה. המיזם יכלול 25 דגמים שיושקו בשש השנים הבאות והראשון הוא סדאן משפחתית, שמיועדת לתת מענה לטסלה 3.

המכונית, "גיאומטרי A", מציגה עיצוב שמרני באופן מפתיע כאשר רק הגריל החסום מלפנים מעיד כי זו חשמלית "נטו". היא משתרעת לאורך 4.73 מ', ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ויש לה מקדם גרר אווירודינמי נמוך מאוד, שמעיד על הנדסה קפדנית במנהרת רוח. מערכת ההנעה די שגרתית: מנוע חשמלי בהספק 163 כ"ס וסוללה מתוצרת סין שמוצעת בשתי דרגות קיבולת: לטווח של 410 ק"מ ולטווח של 500 ק"מ על-פי הסטנדרט הסיני. המהירות המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש וגילי טוענת לתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות.

תא הנוסעים משכפל כמה מהפיצ'רים המוכרים של טסלה כולל מסך LCD "צף" בגודל 12.3 אינץ' שמשמש כלוח פיקוד ושלל מערכות הייטק. כל זה במחירים שנעים בין כ-31 ל-37 אלף דולר לפני סובסידיות, בהתאם לטווח ולאבזור. המכונית מיועדת להימכר גלובלית ולהגיע לאירופה בתוך כשנה, אבל בינתיים תצטרך החברה לעמוד בביקוש הפנימי למכונית בסין, שנכון לעכשיו, כמעט עולה על היקף הייצור.

GEELY גילי  גיאומטרי  / צילום: יחצ

עוד כתבות

חנויות סוגרות בניו יורק / צילום: David Boe, AP

מודי'ס: רבע מהכלכלה האמריקאית נמחקה במגפת הקורונה

מניתוח מקיף שנעשה בוול סטריט ג'ורנל עולה כי התפוקה היומית בארה"ב ירדה ב־29% ביחס לשבוע הראשון של מרץ, לפני גל סגירת העסקים

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

אל על: משרד האוצר לא מאשר את חבילת הסיוע לחברה

חברת התעופה עדכנה כי נציגי המשרד מסרו לה בעל פה כי לפי עמדת הצוות המקצועי אין לאשר את החבילה ● אל על: "התמיכה חיונית על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם ההשלכות המהותיות של משבר הקורונה"

עובד בצוות הרפואי מבצע בדיקת קורונה ברשות הפלסטינית / צילום: Mussa Qawasma, רויטרס

ערכות בדיקת הקורונה מסין בדרך לרשות הפלסטינית ועזה

AID GENOMICS, הפועלת בשת"פ עם התאגיד הסיני BGI, הודיעה על הקמת "מעבדת ענק לביצוע 3,000 בדיקות קורונה ביום לתושבי עזה והרשות הפלסטינית" ● בימים האחרונים יוזמה דומה של מיי הריטייג' בשיתוף BGI הוקפאה ע"י משרד הבריאות ללא נימוק

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

החסכונות נגמרו: הסיבה שהכלכלה לעולם לא תתקן את עצמה

כלכלן אחד טען כי מיתונים הם תוצר שדות מגנטיים על השמש, ואחר הסביר כי מיתון משתולל מפני שאנחנו חוסכים יותר מדי ● אך ישנה סיבה מדוע העולם גולש למיתון, והיא שונה מכל מה שחשבו בכלכלה הקלאסית ● האזינו

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

שר התקשורת אמסלם הורה להחזיר את ניידות המספרים לפעולה מלאה

לאחר שנשקלה האפשרות להמשיך בהגבלות על הפעילות השיווקית בתחום הניידות, ולאחר שהתברר בשיחות עם החברות כי הניידות נמצאת תחת שליטה, ואין סכנה לרציפות התפקודית עקב כך – הוחלט על חזרה מלאה של ניידות המספרים לפעילות

עירא פלטי/ צילום: אורה בשן

סרגון: הכנסות הרבעון הראשון נפגעו, אופטימיות להמשך השנה

בעוד שהמשלוחים במהלך הרבעון השני עלולים להיות מושפעים לרעה בשל ההגבלות העולמיות על פעילות עסקית ואזרחית, סרגון מאמינה שהביקושים החזקים למוצרים ולשירותים שלה ימשיכו במהלך שנת 2020

גונן אוסישקין  / צילום: איל יצהר

הישיבה הלילית שפוצצה, ההלוואה שנתקעה והתקווה בראש הממשלה: העתיד של אל על נראה קודר מתמיד

על רקע האיום של רואי החשבון לרשום בדוחותיה הערת עסק חי, באל על זקוקים בדחיפות לכ-400 מיליון דולר ● אלא שהפגישה עם מנכ"ל האוצר נכשלה, ובנק דיסקונט מתנה מימון לחברה בערבות מדינה ● הליכה לפירוק עלולה להשאיר את החברה ללא צי המטוסים שלה

שמועת קורונה 30 / אילוסטרציה: גלובס

מדריך מיוחד: האם נתניהו קרא למגפה "קשקוש" ועוד שמועות קורונה שהגיעו אליכם בווטסאפ

זהירות: הסרטון שבו נתניהו קורא לקורונה "קשקוש" הוא כוזב ● קראתם בפייסבוק על תרופה מוזרה למגפה? קיבלתם בוואטסאפ הודעה מלחיצה ממקור עלום? ● בודקי העובדות של "גלובס" מבררים את השמועות הטריות

עסקים סגורים בתקופת משבר הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

הישראבלוף של החל"ת: כך מנצלים מעסיקים את העובדים שלהם, ואת המדינה

מבדיקת "גלובס" עולה כי מעסיקים שהוציאו עובדים לחל"ת בעקבות משבר הקורונה, ממשיכים לדרוש מהם למלא משימות • חלק מהעובדים מדווחים על מענקים שהובטחו להם ברגע שישובו לעבודה, אבל רובם עושים זאת ללא תמורה ובלבד שהמעסיק יקלוט אותם עם החזרה לשגרה

יומן קורונה / אילוסטרציה: גלובס

איך מזהים פייק ניוז ובדיקות קורונה במקדונלד'ס: הצטרפו ליומן הקורונה של גלובס

ניוזלטר חדש של "גלובס" מגיש לכם מדי יום את מיטב התכנים והפודקאסטים שלנו • נכנסתם לבידוד? כתבו לנו ונשמח לארח לכם לחברה

שטרות ישראלים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מה צפוי להיות השווי של מיליון שקל בעוד 10 שנים ב-3 ניירות שונים?

האם השווקים הפיננסיים בישראל יצאו משיווי משקל? ● מה כדאי לרכוש כיום לטווח ארוך: אג"ח ממשלת ישראל, אג"ח בנקאיות או מניות בנקאיות? מה תעשה השקעה בת מיליון שקל בעוד 10 שנים?

בורסות אירופה / צילום: Associated Press

ראלי ענק בוול סטריט: הדאו ג'ונס זינק ב-7.7%, מדד הנאסד"ק זינק ב-7.3%

בבית הלבן מדברים על פוטנציאל להתייצבות בהתפשטות המגפה; האטה בספרד, באיטליה ובגרמניה ● נדחתה הפגישה בין מדינות אופ"ק לבעלות בריתן, הנפט איבד גובה ● הזהב זינק ב-3% ● מניית בואינג המריאה בכ-19%

אמיר ירון/ צילום: איל יצהר

עקב משבר הקורונה: בנק ישראל הוריד את גובה הריבית במשק ל-0.1%

בבנק המרכזי צופים כעת צמיחה שלילית של כ-5% בשנת 2020 ● מצפים כי תחילת ההתאוששות ברבעון השלישי תביא לצמיחה של כ-9% ב-2021 ● הבנק יפעיל תוכנית להגדלת היצע האשראי לעסקים קטנים וזעירים וירחיב את תוכנית הריפו כך שתכלול גם אג"ח תאגידיות כבטוחה

עמיר פרץ ובני גנץ  / צילום: אלעד מלכה

פרץ הודיע על פיצול העבודה-מרצ: סיעת העבודה תתמזג לתוך כחול לבן

יו"ר העבודה: "הלכנו לאיחוד כי הייתה סכנה שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה. כיום איננו רואים עין בעין את האופן בו יש לשרת את עם ישראל" ● ח"כ מרב מיכאלי: "כדי לסדר שני תיקים לעמיר פרץ ואיציק שמולי לא זורקים מפלגה של בן גוריון, רבין ופרס"

כוחות ההצלה הקזחיים מפנים את הריסות המטוס / צילום: ועדת החירום של משרד הפנים בקזחסטן

סיכום תאונות התעופה ב-2019: ירידה במספר התאונות ביחס ל-2018, אולם עם 240 קורבנות

שנת 2019 הסתיימה עם 53 תאונות אוויריות - 8 מתוכן הוגדרו כתאונות קטלניות שגבו את חייהם של 240 בני אדם, רובם נהרגו ב-3 תאונות

מאבטח בסניף בנק לאומי. בבנקים מסבירים כי הם ממשיכים לעבוד ויש להם הוצאות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בנק ישראל טען שהבנקים לא מעלים ריביות, ואז הגענו לאותיות הקטנות

ראשי הבנקים הגדולים נפגשו עם שר האוצר, מנכ"ל משרד והחשב הכללי, בצל התקפות על הקושי של עסקים קטנים ובינוניים לקבל אשראי, דווקא כשהם זקוקים לפתרון תזרימי מיידי

משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock

החברות הסלולריות יקבלו דחייה בתשלום אגרות התדרים

הדחייה בתשלום היא לסוף הרבעון השני, ונועדה להקל במעט על המצוקה התזרימית של החברות בעקבות משבר הקורונה

אייל אלחיאני, מייסד טריא. / צילום: איל יצהר, גלובס

ההלוואה שהסתבכה: לאן נעלמו 25 מיליון שקל שהלוותה טריא לחברה שקרסה?

חברת ההשקעות החברתיות העניקה הלוואה לקבוצת דלהום, שנכנסה לחדלות פירעון בחודש שעבר עם חובות המוערכים בכ–137 מיליון שקל לשורת גופים פיננסיים • אלא שההלוואה הגיעה לבעל השליטה בדלהום, ולא ברור שהיא אכן שימשה למטרה שלשמה ניתנה

מטוס ישראייר / צילום: יחצ

הסכם בין הנהלת ישראייר לטייסים: ישארו לעבוד ויקצצו 50% משכרם לחודשיים

כדי לאפשר לחברה להמשיך לפעול ולמנוע פיטורי טייסים, השכר של 60 טייסים יקוצץ באפריל ובמאי ● הקיצוץ יתבצע על כל מרכיבי השכר, אך ההפרשות הסוציאליות יהיו מהסכום המלא

אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

מנדלבליט לנתניהו: תוקף כל תקנות החירום עלול להתערער, החלף אותן בחקיקה

מנדלבליט מוסיף כי "הימנעות הממשלה מאישור הצעות החוק המונחות על שולחנה והבאתן לכנסת, עלולה להיות בעלת תוצאות קשות להתמודדות של הממשלה עם נגיף הקורונה"