גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשמלית ושמה תנופה: הטרנדים הלוהטים של תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי

תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי בחודש שעבר הייתה אחד האירועים החשובים ביותר בתעשיית הרכב העולמית ● אילו מכוניות הוצגו שם, ומהן הבשורות החדשות שיצאו ממנה

BAIC ARCFOX ECF  / צילום: יחצ
BAIC ARCFOX ECF / צילום: יחצ

AION S: חוסמים לטסלה את הדלת

חברת GAC ממחוז גואנגזו היא אחת הכוכבות העולות של תעשיית הרכב הסינית וללא ספק גם אחת הקולניות שבהן. היא נסחרת בבורסה בהונג קונג ובחמש השנים האחרונות מפגיזה את השוק עם מערך צפוף של דגמים חדשים ומתקדמים, שחלקם מעוצבים ועוברים פיתוח הנדסי בארצות הברית ובאירופה. החברה גם הקפידה להופיע בשנתיים האחרונות בתערוכות רכב בארצות הברית ובאירופה בליווי הצהרות על כוונות לייצא כלי רכב למערב החל מתחילת העשור. אף שעיקר מכירותיה מתמקדות כיום בדגמי SUV עם מנועי בנזין מקובלים, היא לא מחמיצה את ההזדמנות לרכוב על הטרנד החשמלי ואף הקימה לשם כך תת-מותג "חשמלי" צעיר וסמי-עצמאי בשם AION, שמטרתו להתחרות ישירות בטסלה.

הדגם הסדרתי הראשון של המותג, שיוצא לשוק הסיני בחודש מאי, הוא מכונית סדאן בשם AION S שמיועדת להתחרות ישירות בטסלה 3. יש לה עיצוב מערבי נאה ועדכני, ממדים נדיבים - אורך של 4.77 מ', בסיס גלגלים באורך 2.75 מ' - ותא נוסעים עם ערכה מקיפה של מערכות אקטיביות לסיוע בנהיגה.

במוקד העניין שלה נמצאת כמובן הנעה חשמלית ובמקרה דנן מדובר במנוע חשמלי בודד בהספק 180 כ"ס וסוללה בקיבולת מכובדת של כ-59 קילוואט-שעה. לטענת החברה, משיגה המכונית טווח של עד 510 ק"מ בין טעינות, יותר מגרסת הבסיס של טסלה 3. עם זאת, צריך לזכור ששיטת המדידה הסינית שונה מזו המקובלת במערב, כך שמדובר ככל הנראה בטווח ריאלי של כ-360-340 ק"מ. גם המחיר מושך את השטיח מתחת לטסלה 3. גרסת הבסיס שלה יוצאת כיום לשוק הסיני במחיר של קצת פחות מ-21 אלף דולר אחרי סובסידיה ממשלתית, כמעט 5,000 דולר פחות מהמתחרה האמריקאית. המכונית עשויה להגיע לכאן למבחן טרום-שוק כבר בשנה הבאה.

aion - s  / צילום: יחצ

BAIC ARCFOX ECF: חצי מחיר מאאודי

המפתח לקפיצת הדרך שמבצעים כיום הסינים בתחום הרכב החשמלי הוא כסף. החברות הסיניות נהנות ממימון פרטי וממשלתי כמעט ללא תחתית וגורפות רווחי עתק מייצור מכוניות "מסורתיות" ומשיתופי פעולה עם יצרנים זרים. והכסף הזה מופנה בשנים האחרונות לרכישת המשאבים ההנדסיים המתקדמים ביותר שקיימים בתעשיית הרכב הגלובלית.

קחו למשל את רכב הפנאי הגדול "ECF" (שם זמני) מבית המותג "ARCFOX" של חברת BAIC, שהוצג השנה בתערוכה בתצורה כמעט מוכנה לייצור, כהקדמה לקראת השקתו המסחרית ותחילת ההזמנות בסוף השנה.

חברת BAIC הייתה עד לפני כמה שנים יצרנית אפרורית בבעלות ממשלתית, שעיקר הכנסותיה הגיעו משיווק כלי רכב חסרי ייחוד ומפעילות ייצור משותפת עם יונדאי. אבל כיום יש לחברה משאבי עתק וה-ECF משקף אותן היטב. על העיצוב חתום וולטר דה-סילבה, לשעבר מנהל מחלקת העיצוב של אלפא-רומיאו ופולקסווגן, והרכב מבוסס על פלטפורמה חשמלית מודולרית, שפיתחה עבור החברה קבלנית ההנדסה מאגנה, המספקת פלטפורמה דומה גם ליגואר.

הרכב, עם בסיס גלגלים באורך 2.9 מ', מצויד בתא נוסעים עתיר אלקטרוניקה וביכולות אוטונומיות בדרגה 3 בחסות מובילאיי ויש לו סוללה מתקדמת מתוצרת סינית עם טווח מוצהר של עד 600 ק"מ - משהו כמו 400 ק"מ ריאליים. הרכב גם תומך בטעינה באמצעות עמדות הטענה מהירות של 280 קילוואט שפיתחה עבורה הספקית המערבית אינפינאון, שמבטיחות קצב טעינה מהיר כמעט פי 2 מרכבי טסלה וכמעט פי 3 מרוב המתחרות. המחיר עדיין לא פורסם, אולם אם לסמוך על התמחור הסיני, אפשר לצפות לכ-30% פחות מהמחיר של אאודי "ETRON", יגואר E-PACE ושות'.

המותג ARCFOX כבר הופיע בכמה תערוכות מערביות, האחרונה בהן הייתה תערוכת ז'נבה השנה, עם כוונות מוצהרות להיכנס לשוק הרכב האירופי בשנתיים הקרובות. לא היינו פוסלים את האפשרות שכלי הרכב ינחתו גם כאן בעתיד הנראה לעין.

ARCFOX  / צילום: יחצ

HAVAL F7X: הרגלים ישנים

אף שהסינים רוכשים כיום את שירותיהם של בתי עיצוב הרכב הגדולים בעולם, כנראה שעדיין קשה להם להיפטר מהרגלים ישנים כמו למשל שכפול של עיצובים אייקוניים של רכבי יוקרה. הפעם הגיע תורם של אנשי ב.מ.וו לשרוף פיוז או שניים כאשר נתקלו בתערוכה בגרסה הסדרתית של הדגם HAVAL F7X מבית "גרייט-וול".

הרכב, שנראה כמו העתק של ב.מ.וו X4, ואולי גם קצת מרצדס GLC קופה, מבוסס על ה-SUV החדש "H7", שהושק בשנה שעברה. הוא נמוך ממנו ב-3 ס"מ, שנמתחים לאורך 4.62 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.72 מ'. לא רק הפרופורציות הן "בהשראה גרמנית". גם תא הנוסעים מאמץ לא מעט אלמנטים משותפים, אם כי בינתיים לפחות ללא מערכות הבטיחות הסמי-אוטונומיות של הגרמניות.

הרכב מוצע בשלב הראשון עם שני מנועי טורבו בנזין: בנפח 1.5 ליטר עם 169 כ"ס ובנפח 2 ליטרים עם 197 כ"ס, כאשר שני המנועים משודכים לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים. הרכב יוצע עם הנעה כפולה או רגילה וכדרכה של גרייט-וול, יגיע די מהר לשוקי הייצוא, אם כי בינתיים ללא תקינה אירופית. זו תצטרך כנראה להמתין להופעת גרסה היברידית-נטענת, כנראה בשנה הבאה. המותג גרייט-וול כבר נכח בישראל עד לפני כשנתיים.

HAVAL F7X / צילום: יחצ

גילי "גיאומטרי": חוד חנית גלובלי

קבוצת GEELY הסינית היא חברה רבת פעלים, שניצבת בראש החץ של חדירת כלי הרכב הסיניים למערב. בין השאר, היא בעלת הבית של וולבו השוודית ושל לוטוס הבריטית, מקדמת במרץ מותג רכבי פנאי חדש שמיועד לאירופה ומחזיקה בחבילת מניות לא מבוטלת בדיימלר הגרמנית. כעת מציבה גילי את הכוונות גם על טסלה ובתערוכת שנחאי היא השיקה מותג חדש ומתוחכם של מכוניות חשמליות.

השם שנבחר למיזם, GEOMETRY, הוא קצת מוזר, כדרכם של הסינים, והוא מיועד כבר מבראשית להוות "מותג גלובלי" שישווק באירופה, אסיה וארצות הברית. הפרויקט עצמו מרשים ומושקע, כפי שניתן לצפות מחברה שהרוויחה כמעט 2 מיליארד דולר בשנה שעברה. המיזם יכלול 25 דגמים שיושקו בשש השנים הבאות והראשון הוא סדאן משפחתית, שמיועדת לתת מענה לטסלה 3.

המכונית, "גיאומטרי A", מציגה עיצוב שמרני באופן מפתיע כאשר רק הגריל החסום מלפנים מעיד כי זו חשמלית "נטו". היא משתרעת לאורך 4.73 מ', ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ויש לה מקדם גרר אווירודינמי נמוך מאוד, שמעיד על הנדסה קפדנית במנהרת רוח. מערכת ההנעה די שגרתית: מנוע חשמלי בהספק 163 כ"ס וסוללה מתוצרת סין שמוצעת בשתי דרגות קיבולת: לטווח של 410 ק"מ ולטווח של 500 ק"מ על-פי הסטנדרט הסיני. המהירות המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש וגילי טוענת לתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות.

תא הנוסעים משכפל כמה מהפיצ'רים המוכרים של טסלה כולל מסך LCD "צף" בגודל 12.3 אינץ' שמשמש כלוח פיקוד ושלל מערכות הייטק. כל זה במחירים שנעים בין כ-31 ל-37 אלף דולר לפני סובסידיות, בהתאם לטווח ולאבזור. המכונית מיועדת להימכר גלובלית ולהגיע לאירופה בתוך כשנה, אבל בינתיים תצטרך החברה לעמוד בביקוש הפנימי למכונית בסין, שנכון לעכשיו, כמעט עולה על היקף הייצור.

GEELY גילי  גיאומטרי  / צילום: יחצ

עוד כתבות

Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

מנוצ'ין: לא מרגיש "נוח" עם המטבע הדיגיטלי של פייסבוק

שר האוצר האמריקאי מצטרף למתקפה על הליברה והביע חשש מניצול של המטבע הדיגיטלי לפעולות טרור ● לדבריו מדובר בסוגיית הביטחון הלאומי של ארה"ב

חיים כהן  / צילום: איל יצהר, גלובס

רפק מחזקת את הדירקטוריון עם חיים כהן כיו"ר ועם לימור דנש כדירקטורית בלתי תלויה

חברת רפק, שעלתה בשבועות האחרונים לכותרות כאחת השותפות שזכו במכרז חברת החשמל לרכישת תחנת הכוח אלון תבור מידי חברת החשמל, מחזקת את הדירקטוריון שלה באנשי ביטוח ופיננסים בכירים

דב קוטלר / צילום: גדי דגון, יח"צ

אי אמון מהול בהפתעה: במינוי דב קוטלר למנכ"ל הפועלים עצר הדירקטוריון את "שרשרת הירושה"

ההמלצה של ועדת האיתור והבחירה של הדירקטוריון מלמדות על רצון עז להביא לבנק משהו שונה, לתת קונטרה של ממש ולעצור את רצף המינויים הפנימיים ● בנק הפועלים הפך במרוצת השנים לבית גידול למנהלים מצוינים בכל המערכת הבנקאית ולכן מדובר בהפתעה

מימין: אייל שוחט ודניאל בירנבאום  / צילום: יח"צ

דניאל בירנבאום מפנה את תפקיד מנכ"ל סודהסטרים לאייל שוחט

דניאל בירנבאום יעבור לתפקיד יו"ר החברה, שנמכרה לפני כשנה לפפסיקו ● שוחט מכהן בשנתיים האחרונות כמשנה למנכ"ל סודהסטרים

תאגיד השידור כאן / צילום: יעל בר נתן באדיבות פירמה

סוף לתוכני התאגיד ביוטיוב? גוגל הסירה את הערוץ בערבית

ערוץ כאן 33 הוסר לאחר שהתקבלו 3 תלונות על הפרת זכויות יוצרים בפלטפורמה, שמקשה מאוד על ההגנה עליהן

דולר-שקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

השקל נחלש מול הדולר לאחר מדד יוני המפתיע

מדד יוני הפתיע את השוק עם ירידה של 0.6% ● רונן מנחם, מזרחי-טפחות: "לכל היותר חשבו שירד שליש מזה; סביר יותר שריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי"

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

לא פוראבר: חברת הנדל"ן סטרוברי פילדס בוחנת פדיון מוקדם של האג"ח שהנפיקה בת"א

החברה הזרה, שהנפיקה שתי סדרות אג"ח שהיקפן כ-570 מיליון שקל, צפויה להשתלב במהלך הנפקה של חברה אם בארה"ב ● מדובר בחברת נדל"ן זרה שלישית מתחילת השנה שצפויה לעזוב את הבורסה בת"א

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים בורנשטיין

אחרי עשור רה"מ נזכר "לקחת אחריות" על מחדל הדיור הציבורי: אלה הבעיות הדחופות

זכאי הסיוע בדיור נדחקים כבר שנים מסדר היום ● בסוף השבוע האחרון, כשקמפיין הבחירות ברקע, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא "לוקח אחריות", וספג ביקורת מ"ישראל ביתנו" כמי שמנסה "לגנוב" מהם מנדטים ● "גלובס" עושה סדר ומנתח את הבעיות הדחופות של התחום

הבניינים ברחוב בן יהודה 52 / צילום: איל יצהר, גלובס

הדירה שלכם, המרפסת של המדינה: הדרישות של נת"ע

הקמת הרכבת הקלה מחייבת לא רק הריסה והפקעה של בניינים שלמים, אלא גם של חלקי בניינים ומרתפים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ

הנגיד הפיל את הדולר? שפל של למעלה משנה מול השקל

הדולר ירד במהלך המסחר היום לשפל של 3.53 שקלים לדולר, השער הנמוך ביותר מאז אפריל 2018; זאת על רקע דבריו של נגיד בנק ישראל, שאמר כי הבנק עשוי להעלות את שער הריבית בחודשים הקרובים ● גורמים נוספים התומכים במגמת התחזקות השקל היא מכירות מט"ח עונתיות על ידי יצואנים ומחזורי המסחר הדלילים בקיץ

דיוויד סידרנסקי (מימין), עידו צעירי ויובל קבילי, IBF. "לא נשאף רק לאקזיטים" / צילום: יח"צ

קרן ההשקעות IBF ביצעה סגירה ראשונה של קרן שנייה

היקף הסגירה והיקף הקרן לא נמסרו, אולם ככל הנראה תהיה זו קרן בסדר גודל דומה לזה של הקרן הראשונה של IBF, שגייסה 70 מיליון דולר ● בין המשקיעים בקרן השנייה: הראל ביטוח וקרן CBG

אורי לוין / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

איך ממשיכים את המומנטום ומה עושים עם כאל: האתגרים של מנכ"ל דיסקונט החדש, אורי לוין

מנכ"ל דיסקונט הנכנס, שמינויו הוכרז היום, יקבל לידיו בנק חזק בהרבה משקיבלה קודמתו לילך אשר-טופילסקי ● ההצלחה שלה בחילוץ דיסקונט מדשדוש היא גם האתגר שלו: הוא יידרש לשמור על הצמיחה המואצת, להוביל התייעלות נוספת, לחמוק מהפסדים באשראי אחרי צמיחה מואצת, להחליט אם למכור את כאל ולפצח את שוק אפליקציות התשלומים ● ועוד לפני כן, הוא צריך לבנות הנהלה חדשה

השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

וול סטריט ננעלה בשיא חדש: מניית טבע צנחה 7.7%; מנוצ'ין הפיל את הביטקוין

שר האוצר האמריקאי מנוצ'ין המשיך את קו ההתנגדות של הבכירים בארה"ב נגד הליברה של פייסבוק ● בורסות אירופה ננעלו בעליות בהובלת הדאקס הגרמני ● טבע סופגת הורדת המלצה מצד מורגן סטנלי, שחתך בנוסף את מחיר היעד ל-6 דולרים ● סימנטק דוחה את ההצעה של ברודקום לרכישתה, ומנייתה צנחה

גיא גיסין / צילום: מתן פורטנוי

עד 200 אלף שקל לחודש לעורך דין: כמה עולה הסדר החוב של אי.די.בי? התעריפון נחשף

הסדר החוב המסתמן בקבוצת אי.די.בי כבר מושך אליו שורה של מומחים המבקשים לגבות סכומי עתק עבור שירותיהם ● ההצעות לייעוץ משפטי שהתקבלו ממשרדי גיא גיסין ורון ברקמן, וההצעה לייעוץ כלכלי שהגיש פרופסור אהרון עפר, גבוהות בעשרות אחוזים מהרף המקסימלי שאותו מביא הנאמן לאישור מחזיקי האג"ח

דוד אדרי / צילום: תמר מצפי

העליון הותיר את ההרשעה בהרצת האג"ח בפסגות על כנה; הפחית מעונשי המאסר של דוד אדרי ושי בן דוד

(עדכונים): הערעורים של אדרי ובן דוד על גזר הדין התקבלו חלקית: עונש המאסר שנגזר על אדרי יופחת מ-54 חודשים ל-42 חודשי מאסר בפועל, ועונש המאסר שנגזר על בן דוד יעמוד על 22 חודשי מאסר בפועל במקום 30 חודשים ● חקירת הפרשה התפוצצה ב-2010, אז התברר כי רשות ניירות ערך חוקרת חשד לתרמית חמורה שביצעו בכירי פסגות לשעבר בבית ההשקעות הגדול במדינה

איריס שטרק/ צילום: שלומי יוסף

רואי החשבון נגד עורכי הדין: הקרב על כרטיס הכניסה למגרש המשחקים החדש

המהפכה בתחום מינוי שוויוני של בעלי תפקידים בתיקי חדלות פירעון תידחה לשנה הבאה ● בינתיים, נשיאת לשכת רו"ח מנסה לשנות את המצב המפלה, שלפיו הזירה נשלטה בידי עורכי דין ● בפאנל בסוגיה בכנס הלשכה, תמכו השופטים במינוי עמיתיהם עורכי הדין, בעוד הרו"חים סברו ההיפך ● האם המציאות תשתנה?

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

יציבות בפתיחה בת"א: מניות בתי ההשקעות בעלייה לאחר ההנפקה המוצלחת של אלטשולר גמל

המדדים המובילים נפתחו ביציבות לאחר השיא שנקבע אמש בוול סטריט ● מדד יוני ירד הרבה מעבר לצפוי; קצב האינפלציה יורד אל מתחת לרף התחתון ביעד האינפלציה של בנק ישראל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה רחוקה מלממש את הפוטנציאל: מחזור שפל של 315 מיליון שקל בת"א אתמול

מחזורי המסחר הגדולים ביותר למניה בודדת עמדו אתמול על פחות מ-10 מיליון שקל בכל אחת משתי מניות הבנקים הגדולים – לאומי והפועלים ● יתר מניות ת"א 35 ריכזו מחזורי מסחר של מיליוני שקלים בודדים כל אחת

IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ותודה למדינת ישראל שהביאה אותנו עד ל-IPO: ההנפקות הראשוניות הגדולות בבורסה בת"א

מחלקת המחקר בבורסה אספה עבור "גלובס" את 40 ההנפקות הראשוניות הגדולות של שלושת העשורים האחרונים ● מי מההנפקות הגדולות הסתיימה בתספורת ומי בקריסה מהדהדת, איך כבשו החברות הממשלתיות את צמרת ההנפקות ומי המתברגת החדשה לעשיריה הראשונה

מפעל לייצור כלי עבודה בסין / צילום: רויטרס

מחיר מלחמת הסחר 1: כלכלת סין צמחה בקצב האיטי ביותר מאז 1992

מתחי הסחר עם ארה"ב והימנעות של עסקים מהשקעות גדולות גברו בהשפעתם על התמריצים שהגיעו מבייג'ינג ● כלכלנים צופים כעת הקלות נוספות מטעם המדינה לעידוד הצמיחה