גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבי אדרי: "אל על תהיה חייבת לצאת למהלך של התייעלות"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר את הדברים בכנס התעופה של איגוד הטייסים הישראלי ● "עוד לא יבשה הדיו מהסכם הטייסים של ארקיע שכלל פיטורי התייעלות. אין לי ספק שגם אל על תידרש למהלך כזה", הוסיף אדרי

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

כך אמר היום (ה') בכנס התעופה של איגוד הטייסים הישראלי, אבי אדרי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "עוד לא יבשה הדיו מהסכם הטייסים של ארקיע שכלל פיטורי התייעלות. אין לי ספק שגם אל על תידרש למהלך כזה". עוד אמר אדרי כי נושא אבטחת הטיסות חייב לצאת מידי אל על לרשות המדינה.

עתיד התעופה ההישראלית לנוכח הקיטון בחלק היחסי של החברות הישראליות שלא נהנות מהגידול במספר הנוסעים. כשמסתכלים קדימה לעתיד לרבות האיום על סגירת שדה דב, קשה לחלץ אופטימיות מהמנהלים של חברות התעופה הישראלית. " נתב"ג יהיה סתום אם לא תוך שנתיים אז תוך ארבע" אמר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. בנימה אופטימית אמר "אל על תהיה עם צי של כמעט 50 מטוסים ועשרות יעדים. נהיה תחרותיים שזה הכי חשוב ונהיה גם יעילים כדי שנוכל לתת פייט אמיתי לריאנאייר איזי גט ו-וויז אייר"

אוסישקין התייחס לדבר שר התחבורה המשבח את מהפכת השמים הפתוחים אותה הוא מגדיר כמהפכה הצרכנית המשמעותית ביותר של השנים האחרונות. "שר התחבורה מדבר על רפורמה של שמים פתוחים ותחרות הוגנת. אלא שהדברים סותרים כי אין תחרות שיוויונית והוגנת. פתיחת נתיב תעופה מעל סעודיה לאייר אינדיה, משרת את המדינה אבל בטוח פוגע בתעופה ישראלית ואל על בפרט. אמרנו את זה לפני שנה וכעת אני אומר בוודאות שאל על נפגעה מזה. מדברים על פיצוי לתעופה הישראלית אבל כלום לא קרה. תאפשרו לנו להתחרות ונעשה כמיטב יכולתנו. לא חושב שיש מישהו למעלה בממשלה שמסתכל על כל המרכיבים של התעופה הישראלית, אין ראייה הוליסטית שהיא מחויבת אמירה שרק שמים פתוחים עושים את ההבדל היא פשוט לא נכונה".

עוד אמר אושיסקין "אנחנו לא רואים את התהליכים הגלובליים בצורה נכונה. למשל בממשלה לא מפנימים את המשמעות של פתיחת שדה תעופה בטורקיה עם 320 חניות שאמור לקלות 60-70 מיליון נוסעים השנה. הטורקים (טורקיש איירליינס) טסים 10 פעמים בקו מתל אביב ואנחנו לא יכולים. בוודאי שהייתי רוצה לטוב לטורקיה אבל לצערי זה משהו שלא הולך להשתנות ואנחנו טסים שעתיים יותר להודו. איש עסקים לא יסכים לבזבז את הזמן שלו ככה. יש סכנה שחייבת להיות ברמה פוליטית לאומית".

מנכל ישראייר אורי סירקיס התייחס למחדל האבטחתי בישראל במובן של מחסור בכוח אדם. סירקיס סיפר כי ישראייר הטיסה בשבוע שעבר את עובדי חברת פלייטיקה לאירוע באיביזה באמצעות ארבעה מטוסים. במצב תקין המטוסים היו חונים באיביזה ומאובטחים. אלא שמחסור באנשי אבטחה אילץ הטסה של מטוסים ריקים לוולנסיה, חניה שם ליומיים וחזרה לאיביזה לאיסוף 700 הנוסעים. "זה עלה לנו 70 אלף דולר. 100 דולר לנוסע וזה משום שיש חוסר הלימה בין הפעילות העסקית שלנו התיירותית ובין האמצעים של הבטחון התעופתי. למרות שהשר אמר שבמקביל לפתיחת השמים הוקצו משאבים דרושים לנושא. אולי המשאבים הוקצו אבל הם לא מתאימים לקצב צמיחת החברות הישראליות". ריאנייר דיווחה בשבוע שעבר פעם ראשונה על ירידה ברווחים. מרווח של 1.4 מיליארד לפחות מ-900 מיליון אירו. מלכת הלואו קוסט ירדה לרווח של 6 אירו לנוסע. אנחנו שילמנו 100 דולר לנוסע כי לא היו משאבים. אי אפשר להתחרות בצורה כזו".

סירקיס התייחס לעולמות המים בהשוואה לעולמות השמים בתעופה. שם, הוא אומר יש קונסולידציה חזקה של 6 חברות. גם בתעופה נדרשת קונסולידציה. ניסינו להתמזג עם אל על וזה לא הצליח. נמשיך לנסות בעתיד גם עם חברות אחרות. אין הצדקה לריבוי חברות תעופה בשוק הישראלי כשבעולם חברות מתמזגות ומאחדות כוחות.

ניר דגן מנכל ארקיע התייחס לנושא התשתיות ואמר "שדה התעופה רמון הוא כישלון חרוץ.

עוד אמר דגן כי "מדברים על גידול של 13 מיליון נוסעים בישראל ב-20 השנים הבאות. השאלה היא האם המדינה הולכת לטפל בתיירות בעצמה או של בוקרשט? עם יצוא ישראלים לאירופה. הורג אותי לראות את המדינה מפקירה את נכסיה בתיירות לאילת וגם בצפון". את הדברים האלה אמר דגן בהתייחס לסגירה הצפויה של שדה דב ב-1 ביולי הקרוב.

כדוגמה על הצלחה של שדה עירוני הוא דיבר על שדה התעופה בלונדון שממוקם במרכז העיר: "רצו לסגור אותו בשביל נדל"ן. היום בכלל לא מבינים איך חשבו על זה. אנחנו משוגעים לסגור שדה תעופה בתל אביב. השדה הזה בלונדון הוא מנוע כלכלי עם מסלול שקצר ב300 מטר מזה של שדה דב. זה שדה שמטיס 4 מיליון נוסעים בשנה ומכניס ארבעה מיליארד פאונד. בטורונטו יש שדה עם מסלול של 1200 מטר בלבד והוא מטיס שני מיליון נוסעים. אם לא נפעל נבכה לדורות", אמר דגן וקבע - "רמון הוא כשלון. יש צניחה נוראית בכמות הביקושים. נוסעים שעוברים ברמון לא רוצים לעבור בו יותר. גם רשות שדות התעופה יודעת את זה. אבל, אפשר לתקן את השדה תוך שבועיים. יש ירידה של 23 אחוז מנתבג כי לא כייף לטוס מנתבג. גם אנחנו וגם ישראייר הורדנו מחירים ומנסים בכוח להחזיק את העסק הזה. יש לי את התוצאות של מאי והן אפילו גרועות יותר".

ברשות שדות התעופה הגיבו לדברים: "ארקיע גובה מהציבור הישראלי על טיסה פנים ארצית של חצי שעה פי 10 ויותר ממחיר טיסה בינלאומית מרמון ל-45 יעדים באירופה, זאת על אף העובדה שברמון אין מסים בתעופה פנים ארצית. אם חברת ארקיע מחפשת אשמים בירידה בתנועת הנוסעים לרמון כדאי שתבדוק את מחירי כרטיסי הטיסה שהיא גובה מהישראלים לפני שתאשים את רמון בכישלון. אנשים היום טסים ללונדון דרך לוטון כי זה יותר זול. המחיר הוא החלק המכריע בהחלטת הצרכנים האם לטוס".

דגן התייחס לסגירה הצפויה של שדה דב באומרו "בצער אני אומר שמדינת ישראל היא כריש נדלן. שעובדים עלינו בעיניים. אומרים שיש בעיות משפטיות עם בעלי קרקעות פרטיים, זה לא נכון. יש שרים וחכים אומרים שאין בעיה עם הפרטיים בפתרון של השארת שדה תעופה במתווה של מסלול אחד. הזכויות שלהם מובטחות. מי שמוריד את השאלטר הוא משרד האוצר. אמרו לי במפורש ׳אתה מפריע לנו להעלות את מחירי הנדל"ן. ביום שמורידים עליכם את השאלטר כל חלק של שדה דב יעלה במיליון דולר. אני מבין את האינטרס של כל בעל קרקע פרטית שיודע צריך טיפה לחכות והוא יודע שהוא יקבל את הקרקע שלו. מי שלכאורה תפסיד היא המדינה. בעבר המדינה שאמרה שההפסד שלה הוא 2-4 מיליארד היום זה 10 ואחרי שישמעו אותי היום יגידו שההפסד מאי סגירת שדה דב זה 17 מיליארד דולר. כי כל רגע המספרים צומחים. הפרטיים יקבלו את הנדלן שלהם והמדינה היא שתצטרך להחליט מה יותר חשוב לה. תעופה ואלפי עבודה וגידול בתל"ג או נדל"ן ל'מיליארדון העליון'. אם נשאיר מסלול אחד הוא יאפשר גם להוציא 5 מיליון נוסעים. מסלול אחד (המתווה רון חולדאי, מר"ח) יאפשר לתת את הקרקעות לפרטיים ולייצר שדה תעופה עירוני. אין בעית נדל"ן כי אפשר לבנות לגובה. הממשלה ומשרד האוצר צריכים להחליט מה הם מעדיפים".

אבי אדרי כאמור התייחס גם לנושא אבטחת הטיסות של החברות הישראליות שנמצא בידי אל על ומייצר מתיחות בינה ובין החברות האחרות, "זה שאל על נושאת מגן דוד על הכנפיים שלה זה אירוע. אל על לא צריכה לטפל בבטחון. המדינה צריכה לטפל בזה. ואז לא יווצר מצב שלא יוכלו להוציא טיסות כי אין כוח אדם, זה נושא שצריך להחנות אצל המדינה ולא בקרב חברות התעופה".

נושא התחרות הלא שיוונית בקרב בין החברות הישראליות והחברות הזרות שמקבלות מענקים ועידוד ממשלתי לטוס לישראל עלה גם בתחום הקארגו המתפתח. גם עפר גלבוע מנכל ויו"ר חברת ק.א.ל טען ש"לא מספיק לפתוח את השמים אלא חייבים לצייד אותנו בכלים לפחות שווים למתחרים שלנו בעולם. השמיים נפתחו בישראל בצורה חסרת תקדים, פתחנו שערינו לרווחה גם למדינות שתומכות בחברות התעופה שלהן. נדרשת הרמוניזציה עם רגולציה אחת עם שפה אחת ועם רישיונות שמאושרים הדדית. הענף יכול לשגשג ולפרוח אם הוא יתחרה חופשי על כל המשאבים אבל התעופה הישראלית כיום מוגבלת, היא לא יכולה לטוס מזרחה למשל. בק.א.ל מיצינו את זכויות הטיסה ואת כוח האדם. ולאחרונה פתחנו חברה נוספת בבלגיה שתשתף פעולה עם קאל, היות שלא יכולנו להשתתף באף ברית יצרנו ברית של חברות אחיות לנטוורק בינלאומי שמרכזו באירופה ולא בישראל שלא יכולה לשמש כהאב בינלאומי 360 מעלות".

"רב הנסתר על הגלוי בעתיד התעופה", סיכם אוסישקין. "ללא מדיניות ממשלתית בתשתיות והסכמים בינלאומים ובילאטרליים והחלטה מהי תחרות הוגנת, יהיה קשה להתחרות עם חברות שמוכרות ב30 אירו טיסה לאירופה", כך אוסישקין.

עוד כתבות

רוני שטרנבך / צילום: יחצ

עילדב מצטרפת לטרנד החוץ-בנקאי: רוכשת 25% מחברת מלרן המספקת אשראי לעסקים במגזר הערבי

עילדב תשקיע במניות מלרן, שנמצאת בשליטת ריאן מואנד, 21 מיליון שקל, נוסף על מתן הלוואה של 17 מיליון שקל ● בהמשך מתוכננת הנפקה של מלרן בבורסה

דר יגאל לוריא חיון מנהל מדעי של המרכז לחקר קנאביס ברמבם / צילום:  פיוטר פליטר דוברות רמב"ם

מרכז רפואי רמב"ם הקים מרכז ייעודי לחקר הקנאביס

המרכז מנוהל ע"י ד"ר יגאל לוריא חיון ומתמקד בתפקיד הקנאביס בתקשורת הבין-תאית במצבי תחלואה

פרויקט BLUE בצפון תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד השיכון פותח בבדיקה: האם פרויקט BLUE התחזה לקבוצת רכישה

הממונה על חוק המכר במשרד השיכון, עמית גריידי, אישר כי פתח בבדיקה של תהליכי המכירה בפרויקט היוקרה שנמצא בצפון ת"א, אותו יזמה חברת קנדה ישראל ● הרקע לבדיקה: תביעה שהוגשה נגד החברה, שהעלתה טענות לפיהן המכירה בוצעה כקבוצת רכישה כדי "לחמוק" לכאורה מהוראות חוק המכר

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה  / צילום: מוסה קאוואסמה, רויטרס

פלסטין-קוין? הרשות הפלסטינית בוחנת אימוץ מטבע דיגיטלי במקום השקל

ראש הממשלה החדש של הרשות, מוחמד אשתייה, אישר באירוע רשמי ברמאללה כי ממשלתו עשויה להשתמש במטבע דיגיטלי ● עפ"י דיווח באתר אל-מוניטור, אשתייה רואה בכך אפשרות לחיזוק חירותה של הכלכלה הפלסטינית, כך שישראל לא תוכל לחסום אותה ● "אנו לא מוכרחים להישאר תלויים בשקל"

ועידת MAD 2019 / אילוסטרציה: יח"צ

דת, מותגים ואמונה בוועידת MAD השנתית של "גלובס"

מכדורגל, דרך מלחמת הכוכבים ועד טבעונות - המותגים הפכו לדתות החדשות ● הצטרפו אלינו בהיכל התרבות בתל-אביב לשיחות על כדורגל, הערצה, טבעונות - ואיך כל הדברים האלה מתקשרים לשיווק, פרסום ומיתוג

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

המסחר בתל אביב ננעל בעליות: ת"א 35 עלה ב-1.27%

מדד ת"א 125 עלה ב-0.96% ● גזית גלוב סיכמה על רכישת מניות המיעוט בחברה-הבת אטריום תמורת 565 מיליון אירו וזינקה ב-11%; בעלת השליטה בה, נורסטאר, זינקה ב-13% ● סלקום צנחה ב-7.4%

בניין הבורסה של ניו יורק בוול סטריט / צילום: רויטרס, Mike Segar

וול סטריט ננעלה בעליות על רקע ציפייה לחידוש השיחות עם סין

הדאו ג'ונס עלה ב-0.65% ו-S&P 500 ב-0.67% והנאסד"ק טיפס ב-0.58% ● העליות נתמכו באופטימיות לאחר דיווח של בלומברג ולפיו שיחות הסחר בין ארה"ב לסין צפויות להתחדש בדרג בכיר בשבוע הבא ● מחיר הנפט עלה ב-1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות - מדד דאקס זינק ב-1.65%, מדד פוטסי 100 הבריטי הוסיף 0.51% ומדד קאק 40 הצרפתי עלה ב-0.92% ● מדד סטוקס 600 הכלל אירופי עלה ביותר מ-1%

יונל כהן, ויגאל אהובי / (צילום:  תמר מצפי, אביב  חופי

שינויים בבית הזהב: דן וייס מונה ליו"ר בתי הדיור המוגן במקומו של יונל כהן

דן וייס מכהן כדירקטור בבית הזהב מסוף שנת 2018 ● כהן, מבעלי השליטה בבית הזהב, ובעברו מבכירי ענף הביטוח בישראל, עמד בראש הדירקטוריון של בית הזהב מדצמבר 2019, ובחודש שעבר עדכן על רצונו לסיים את התפקיד

בוריס ג’ונסון. מעולם לא היה תומך ברקזיט אדוק / צילום: רויטרס

בוריס ג׳ונסון יחליף את תרזה מיי בראשות ממשלת בריטניה

מחר צפויה ראשת הממשלה המכהנת תרזה מיי להגיש את התפטרותה למלכת אנגליה, וג'ונסון צפוי להיכנס לתפקיד ● ג'ונסון זכה ב-92 אלף קולות מתוך 140 אלף הקולות בתוך המפלגה השמרנית. שר החוץ ג'רמי האנט, שהתמודד מולו, קיבל 46 אלף קולות בלבד ● גל התפטרויות שרים צפוי להתרחש בשעות הקרובות

מחאת האחים והאחיות/  צילום: הסתדרות האחים והאחיות בישראל

משרד הבריאות הודיע שיפחית את שכר האחיות – והכשיר את הדרך לשביתה

שביתת האחים והאחיות היום הביאה לביטול מאות ניתוחים ורבבות ביקורים במרפאות ● הן מוחות על הפחתה בשכר בעקבות מאבקן במבדקי איכות שהיו אמורות לעבור, אבל דורשות שיפורים בכל המערכת ● רק שלא ישכחו גם את מלחמתן בעוזרי הרופאים

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט  / צילום: Lucas Jackson, רויטרס

מיקרוסופט השקיעה מיליארד דולר בחברת המחקר OpenAI

חברת OpenAI, שאלון מאסק הוא אחד ממייסדיה, עוסקת בפיתוח בינה מלאכותית "כללית" (AGI), כלומר בינה מלאכותית בגרסה עתידנית שתהיה גמישה ותעסוק בכמה תחומים שונים ● בעקבות ההשקעה החברות צפויות לפתח יחד טכנולוגיות

אבי פישר, סאמר חאג' יחיא ויורם יאיר / צילום: סיון פרג

חיזקו ואימצו: מי הוזמנו והגיעו בשעת ערב לקריה בתל אביב

את הקריה בתל אביב פקדו אמש נציגי ונציגות המגזר העסקי לצד חברי וחברות פורום מטכ"ל לכבוד אירוע ההוקרה השנתי של פרויקט "אמץ לוחם" של המלכ"ר "יחד למען החייל"

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס Thomas Peter

אפל במגעים מתקדמים לרכוש מאינטל פעילות שבבים לסמארטפון

העסקה, שנאמדת בכמיליארד דולר וייתכן שתושג כבר בשבוע הבא, תספק ליצרנית האייפון גישה לפעילות הפיתוח של אינטל ועשויה לחסוך לה שנים של עבודה ● זאת לאחר שהמו"מ בין שתי הענקיות קרס לפני כמה חודשים, כשאפל חתמה על חוזה עם קוואלקום

חיים הורוביץ / צילום: אביב חופי

למרות התרסקות של 50% מהשיא: חג'ג' והורוביץ משקיעים עוד 3 מיליון שקל ביוניבו

איש העסקים עידו חג'ג' מעמיק את ההשקעה בתחום הקנאביס יחד עם משקיעים נוספים, בהם חיים הורביץ' ● סקטור הקנאביס רשם ירידות של עד 80% מהשיא למרות האישור ליצוא מישראל, שלא קורה בפועל על רקע מספר מכשולים, בהם תקנים מהיק"ר ופערים בין התקנים בישראל מול זה האירופי

ראשי נובוקיור עם המנכל אסף דנציגר  /צילום:נאסדק

נובוקיור קיבלה שיפוי ביטוחי למוצר לטיפול בסרטן המוח

החברה הישראלית כבר נסחרת לפי שווי של 6.7 מיליארד דולר

מנכ"ל סמארטאייר, ארז בוסו / צילום: יח"צ

סמארטאייר ותלמה נסיעות מקימות חברה משותפת לניהול אתרים

חברת Smartair, המציעה מנוע חיפוש טיסות ולהרכבת חופשה בחו"ל, השלימה סבב גיוס בהיקף של 6 מיליון דולר, ובעקבותיו תקים בשותפות עם קבוצת תלמה נסיעות ותיירות חברה להקמה וניהול אתרי תיירות בארץ ובחו"ל

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

הסדר חוב בטבע? "תיאורטית זה ייתכן, אבל בשביל זה צריך להניח התממשות של כל התרחישים השליליים"

בזמן שמניית טבע מגרדת תחתית חדשה, נרשמות ירידות גם במחירי האג"ח שלה, והן נסחרות בתשואות של עד 9% ● לדברי סבינה לוי מלידר שוקי הון, שמתייחסת לאתגר מחזור החוב, "זה לא סוד שטבע נמצאת בתקופה מאתגרת וברמת מינוף גבוהה; החשש נוגע לאי-ודאות בנוגע לפיצויים שטבע תיאלץ לשלם במסגרת התביעות, ושעלולים לפגוע בתזרימים שלה ולהשפיע על כושר הפירעון"

ירון יצהרי / צילום: ענבל מרמרי

מדטרוניק ממשיכה בהסתערות: תפיץ את מוצרי חברת Viz.AI

זהו הסכם השיווק הרביעי השנה עליו חותמת ענקית המכשור הרפואי עם חברה ישראלית ● Viz.AI מייצרת טכנולוגיה העושה שימוש בבינה מלאכותית כדי לנתח במהירות ובדייקנות סריקות CT לשם אבחון מהיר ומדויק של שבץ

סמי תותח, יו"ר ומנכ"ל זמני של מטומי / צילום: יח"צ

נאמן האג"ח התנגד ומטומי הסירה את ההצעות לחלק בונוסים לבכירים לשעבר

אתמול פרסמה חברת האינטרנט זימון לאסיפת בעלי מניות, שכלל הצבעה על בונוסים בהיקף של עשרות אלפי דולרים כל אחד לסגן הנשיא לאסטרטגיה לשעבר, עידו ברש, סמנכ"לית הכספים לשעבר קרן פרג' וגיל קליין, שניהל את החברה הבת Mobfox ● האסיפה בסוף אוגוסט תכלול רק שני סעיפים: אישור מדיניות התגמול וכן אישור הביטוח לדירקטורים ולבכירים

פאנל "רב, כומר, קאדי ונזיר נפגשים לדבר על שיווק ומיתוג" / צילום: תמר מצפי, גלובס

"יהודים טובים בשיווק אבל לא בשיווק היהדות, כי עובדה שנותרנו מעטים"

כך אמר הרב נפתלי רוטנברג בפאנל  "רב, כומר, קאדי ונזיר נפגשים לדבר על שיווק ומיתוג" בוועידת 2019 MAD של "גלובס" ● ד"ר איאד זחאלקה: "אנחנו חיים בעידן המודרני, כשהכל פתוח ונגיש, אין לנו מטען פנימי, הכל חיצוני, אין לנו עוגן בחיים האלה, לכן הדת היא העוגן"