גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יקרה אם שדה דב לא ייסגר במועד המתוכנן בעוד שבועיים, ומי ישלם את המחיר?

רגע לפני סגירת שדה דב, המאבק עולה שלב נוסף עם הפגנה של המתנגדים, ובראשם ראש עיריית אילת, מול ביתו של רה"מ • מה ההשלכות במקרה של דחיית הסגירה, מי היחיד שיכול להכריע בנושא, והאם הציבור שוב ישלם את המחיר? ● "גלובס" עושה סדר בסאגת שדה התעופה בת"א

שדה דב / צילום: כדיה לוי
שדה דב / צילום: כדיה לוי

שבועיים לפני הסגירה הצפויה של שדה דב, המאבק עולה שלב. אתמול (ב') הפגינו ראשי המאבק, בהנהגת ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ומאות מתושבי העיר מול ביתו של ראש הממשלה בירושלים, במטרה לנסות ולשנות את גורל השדה שאמור להיסגר ב-1 ביולי - מועד שנקבע לפני שנה במסגרת החלטת בג"ץ.

במקום תוכניות גרנדיוזיות, אפשר לשפר את התחבורה הציבורית לשדה התעופה רמון | דניאל שמיל

אם הדבר יקרה, והשדה לא ייסגר במועד המתוכנן, אזי מדובר בהפרה של הסכם שכרתה המדינה עם בעלי הקרקעות באזור, שכבר הצהירו כי הם מתכוונים לתבוע את המדינה בסכום של 4 מיליארד שקל בטענה כי פלשה לשטח לא שלה (אגב, הסדר הפקעה של השטח צפויה לפי הערכות לעלות למדינה 6 מיליארד שקל נוספים). השאלה האם זה בכלל אפשרי, ומה המשמעויות הנלוות? "גלובס" עושה סדר. 

1. עלויות שיכולות להגיע גם ל-18 מיליארד שקל למדינה 

במסגרת צוואר הבקבוק שהולך וסוגר על שדה דב בשבועות האחרונים, המאבק בין המתנגדים לסגירת השדה לבין התומכים בסגירתו לא יורד מסדר היום הציבורי בתזמון אומלל של תקופת בחירות. כל העיניים נשואות לאדם היחיד שבסמכותו לבטל את ההחלטה - והוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשבוע שעבר נפגש נתניהו כדי לדון בנושא עם ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי; עם יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס; ועם מנהל בית החולים יוספטל, ד"ר אלדר ברקוביץ'. יצחק הלוי, כך לפי מקורבים, יצא מהשיחה בתחושה שראש הממשלה מנסה למצוא דרך משפטית שתאפשר לו לדחות את מועד סגירת השדה. בפועל - על שולחן היועמ"ש לא מונחת כל בקשה למתווה משפטי כזה.

האם זה בכלל אפשרי? גורם במשרד המשפטים שאיתו שוחחנו אתמול אמר כי אם הדרג המדיני יהיה מוכן להשאיר את שדה דב ולהשלים עם עלויות שנאמדות ב-12-16 מיליארד שקל, ועלולות אף להגיע ל-18 מיליארד שקל לפחות לאור שקלול אובדן הכנסות ממיסוי מיחידות הדיור שלא ייבנו - אזי היועמ"ש יידרש להשלכות ולדרך המשפטית שתאפשר זאת.

2. המדינה תידרש לשלם כ-5 מיליארד שקל

על הקרקע שבו נמצא כיום שדה דב בתל-אביב צפויות להיבנות 16 אלף יחידות דיור, וההערכות הן שכ-14 אלף יחידות דיור נוספות ייבנו בשטח הצפוני עד לגבול עם הרצליה (שלא נבנות כיום בגלל מיקומו של השדה). 70% מהשטח הכללי של השדה שייך למדינה ומיועד לבנייה של דירות ברות-השגה, שטחי מסחר ומלונאות.

בשלב הראשון צריכה הקרקע שעליה יושב נמל התעופה לעבור תהליך של טיהור, שיכול לקחת בין 3 ל-6 חודשים ואילך, תלוי ברמת הזיהום. עבודת הפירוק של השדה עצמו צפויה לקחת 4-5 חודשים, כאשר התוכנית המתארית לבנייה עתידה לקבל תוקף עד אוקטובר.

נקודת המוצא של מטה המאבק היא שלא "ייבנה במקום ולו צריף אחד" בחמש השנים הקרובות לפחות, ולכן הם מבקשים לדחות את מועד סגירת השדה. במקביל, לפי תוכנית של ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, הם מציעים בנייה בשלבים - כ-4,500-5,000 יחידות דיור בשלב זה והשארת מסלול ההמראות והנחיתות.

עם זאת, גורמים ממשלתיים, לרבות רשות מקרקעי ישראל, פוסלים את התוכנית, שכן היא תחזיר את כל התהליך לאחור. כך שלא במקרה רשות מקרקעי ישראל מתבטאת בחריפות נגד ביטול סגירת השדה.

מבחינת רשות מקרקעי ישראל, תהליך היתר הבנייה על-ידי קבלנים נעשה לאחר שיווק הקרקע, ולפי גורמים ברשות, אם יישאר מתווה כלשהו שעליו יהיה שדה פעיל - הקרקע לא תשווק. "לא משווקים קרקע תפוסה, בוודאי כשיש אי-ודאות לגביה".

כאן גם נכנסת המשמעות הכספית לתמונה: המדינה צפויה להפסיד 4 מיליארד שקל עבור הזכויות שבעלי הקרקעות "העניקו" לה במסגרת הסכמים משפטיים, ועוד מיליארד שקל שיתבעו מנהלי הגוש הגדול על דמי השימוש רטרואקטיבית בשדה התעופה. עוד יתבעו, לפי ההסכמים, סכום של 150 מיליון שקל לשנה - עד שתגובש תוכנית אחרת. 

"ניסיונך למצוא תירוץ ביטחוני להמשך פעולתו של שדה דב קרס", כתבו אתמול בעלי הקרקעות לראש העיר אילת. "האחריות והמנהיגות מחייבים כי תדאג לתושביך ולא תנהל מאבק עקר".

באשר לקריאה של יצחק הלוי כי תושבים שזקוקים לטיפולים רפואיים ישלמו את מחיר סגירת שדה דב, הטיחו מנהלי הגוש נגדו: "אתה הוא שבחרת להציג את מצוקת חולי אילת הנוסעים לטיפולים באזור המרכז, במקום להילחם עד חורמה על זכותם של תושביך לרפואה טובה בעירם. זו המלחמה הנכונה, ולא תנאי ההגעה של חולים אלה למרכז (שידוע לך היטב שלא תפגע לרעה)... דאג להימצאות קבועה ורציפה של רופאים בכירים בבית החולים יוספטל, דאג למכשור רפואי ראוי בו. דאג להפיכת יוספטל לבית חולים מרכזי לאזור כולו. דאג לשאטלים רצופים לשדה התעופה רמון בשלב ראשון ואף לרכבת בהמשך. דאג לכל מה שראויים תושבי עירך לקבל".

3. הצבא ערוך לצאת מהשדה במועד שנקבע 

הפעילות האזרחית בשדה דב פועלת מכורח היותו שדה צבאי. לפי ההסכם שנחתם לפני יותר מעשור עם מנהלי הגוש, הצבא הוא זה שייצא אחרון מהשדה במטרה לסתום את הגולל על האפשרות לפעילות אזרחית. משרד הביטחון כבר העביר חוות-דעת לפיה אין לו צורך ביטחוני בהמשך הפעלת שדה דב, והצבא ערוך לצאת מהשדה בעוד שבועיים.

תאורטית, ניתן להכשיר פעילות אזרחית עם הצבה של נציגות צבאית במקום; מעשית, משרד המשפטים התייחס בעבר למחטף שכזה והצהיר כי לא יקבל אותו. ושוב, גם כאן נשואות העיניים לאיש אחד - ראש הממשלה שהוא גם שר הביטחון, כשברקע נזכיר כי מנכ"ל משרד הביטחון אמר בעבר כי לדחיית סגירת השדה תהיה משמעות ביטחונית שלילית.

במקביל, שליש ממימון פרויקט העברת בסיסי צה"ל לנגב, שעתיד להסתיים לפי הערכות עד ל-2024-2025, ימומן לפי החלטת האוצר מכספי שדה דב. אם דחיית השדה תידחה, יהיה צריך למצוא מימון אחר. לדברי גורם בכיר באוצר, "המשמעות של אי-סגירת השדה היא שהמדינה תצטרך למצוא מקור אחר לכסף הזה על רקע הגירעון שבו היא נמצאת. זה אומר שמי שישלם הוא הציבור, דרך מסים וקיצוצים". 

4. השמשת השדה הישן באילת? פתרון לא ריאלי 

הרעיון להשמיש את שדה התעופה הישן באילת שעלה בימים האחרונים לכותרות הוא לא ריאלי - לפחות לא בטווח הנראה לעין. מבחינת רשות שדות התעופה, כל המערכות שהיו בשדה התעופה בעיר פורקו, כך שמדובר בתהליך שייקח שנה לפחות. 

נזכיר כי שדה התעופה באילת פונה מטעמי ביטחון ולאור אי-התאמתו לנחיתה של מטוסים מטיסות בינלאומיות. זאת בנוסף לעובדה שבשדה התעופה רמון הושקעו 1.7 מיליארד שקל, והדבר ינטרל את הפעילות הפנים-ארצית בו.

"זה רעיון הזוי", אמר ל"גלובס" גורם בכיר. "השדה באילת פעל מכורח היתרים זמניים, כשברקע היה ברור שהוא ייסגר". 

ביקורת קשה נשמעת גם על היעדר תשתיות והצורך בשיפור הנגישות לנוסעים. "במקום לסדר רכבת קלה לאילת מהשדה - דבר לא מסובך לעשות - בנו שם מסלול ארוך שלא לצורך. זה עיוות שאפשר לתקן", אומר אותו גורם. 

5. הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה תיפגע?

אל הלחץ שהופעל כדי להבטיח את פינוי השדה הצטרפה בימים האחרונים גם חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), החברה הממשלתית המופקדת על תכנון ויישום קווי הרכבת הקלה ועל הקו הירוק שאמור לשרת את שכונות המגורים שיקומו בשטחי השדה.

הקו הירוק של הרכבת הקלה מתוכנן לעבור מהרצליה דרך תל-אביב עד חולון וראשון-לציון, עם שלוחה לאוניברסיטה ולרמת החייל.

אתמול, על רקע טענות כי דחיית סגירת השדה תוביל לקשיים בביצוע עבודות הקו הירוק, שיגר ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, מכתב לראש הממשלה וטען כי "החלופות המוצעות אינן גורמות לאף קושי בביצוע עבודות הקו הירוק (הכוונה לתוכנית הבנייה בשלבים - מ.ר.ח). בכל אחת מהחלופות הוכנה תוכנית אלטרנטיבית, מאושרת סטטוטורית, להעברת הקו הירוק, בין שברחוב אבן גבירול ובין שברחוב לוי אשכול, ולכן אין שום מניעה שהשדה יישאר פתוח עוד מספר שנים. הקו הירוק אינו מכשול להמשך הפעלת שדה דב ובכל החלופות אינו מעכב את ביצוע העבודות בקו".

במילים אחרות, חולדאי מציע להזיז את מסלול הקו הירוק כך שיעבור מזרחה משטחי השדה. חלופה זו אומנם מאושרת סטטוטורית, אבל תפגע בקישור התחבורתי של תושבי השכונה עתידית.

בינתיים, גם בנת"ע לא חיכו להתפתחות בדרמות של שדה דב. שם נערכו עם אופציה חלופית למקרה שמועד סגירת השדה יידחה: "התוואי המאושר לקו הירוק כולל שתי חלופות במקטע שדה דב - אחת בשטח המיועד לפינוי ואחת דרך רחוב לוי אשכול. נת"ע תוכל להיערך במסגרת לוחות הזמנים לביצוע כל חלופה שתיבחר, ובלבד שתתקבל החלטה סופית", נמסר מהחברה. 

עוד כתבות

טרודו עם בוחרים פוטנציאלים /צילום: רויטרס

החרדות הכלכליות של תושבי קנדה ינצחו בבחירות בעוד שבוע

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ויריבו השמרן אנדרו שיר נושאים עיניים לפרברי טורונטו, שמהם תבוא ההכרעה בבחירות בשבוע הבא • אף שתמונות ישנות של טרודו מחופש לשחור עלולות לפגוע בתמיכה בו, מה שמעניין את הבוחרים הם מחירי הדיור ומס שמייקר את הנסיעה

נתיבי איילון, הנחל ומסילת הרכבת לפני ההרחבה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המקטע השלישי של פרויקט הנתיבים המהירים יוצא לדרך

במסגרת העבודות ייסלל נתיב נסיעה נוסף ממחלף קק"ל ועד למחלף שבעת הכוכבים בשני הכיוונים ● כמו כן ייבנו שני גשרים המחברים ישירות את הנתיב המהיר בכביש 20 לנתיב המהיר בכביש 5 ● הפרויקט צפוי להסתיים בשנת 2025

נתי סיידוף / צילום: אבשלום ששוני

יוסטון יש לנו בעיה: שו"ב צופה הפסד של 16-12 מיליון דולר מעיכוב בפרויקט הקמת נתיבי אגרה

החברה הודיעה כי השותפות הקבלנית המקימה את כבישי האגרה, שבה מחזיקה שו"ב 21.6%, הודיעה לה כי העיכוב נגרם "מגורמים שונים שחלקם אינם בשליטת החברה, ובכלל כך מספר אירועי מזג אוויר"

טראמפ וארדואן במטה נאט"ו בבלגיה ביולי / צילום: רויטרס

"אל תהיה טיפש": המכתב המדהים של טראמפ לארדואן

בתאריך 9 באוקטובר הציע נשיא ארה"ב לנשיא טורקיה להגיע להסכמות, וכתב לו: "אתה לא רוצה להיות האיש האחראי לטבח אלפי אנשים, ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה של טורקיה"

מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק

מארק צוקרברג: "לפייסבוק תפקיד חשוב במניעת תוכן שגורם לקיטוב"

מנכ"ל פייסבוק נאם בשידור חי ופרש את משנתו בנושא חופש הביטוי ● בפוסט שפרסם יממה קודם לשידור הנאום כתב צוקרברג כי יתייחס לאיומים המרכזיים על חופש הביטוי, וכי הנאום הוא זיקוק של כל הדברים שלמד על הנושא בשנים האחרונות

מטוסי בואינג 777 / צילום: GECAS

תע"א תסב מטוסי בואינג 777 עבור GECAS במאות מיליוני דולרים

התעשייה האווירית מרחיבה את פעילותה בתחום הסבת המטוסים: במסגרת הסכם חדש שעליו היא חתמה עם GECAS, היא תסב עבורה 15 מטוסי בואינג 777 מתצורה של מטוסי נוסעים לתצורת מטען

אמנון אברמוביץ / צילום: יונתן בלום

אמסלם לרשות השנייה: דברי אברמוביץ' ובן עמי על נתניהו - "חציית קו אדום"

השימוש במילים מתפילת קדיש, שעשו אמש פרשן חדשות 12 אמנון אברמוביץ' והמגיש עודד בן עמי בהקשר של סוף עידן נתניהו, מעוררות סערה ● בן עמי: "לא ראוי לייחס לי כוונות נסתרות" ● לרשות השנייה הגיעו 2,000 תלונות בנושא; יו"רית הרשות: "האמירות ראויות לכל גינוי; שוקלת לפתוח הליך הפרה"

עופר שלח / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עופר שלח: התר"ש לצה"ל לא מעניין את נתניהו כבר שנה שלמה

ח"כ עופר שלח הוסיף בפוסט פייסבוק נוקב במיוחד כי "רק כעת משתמש נתניהו בכך להפעלת לחץ פוליטי על כחול לבן"

חוגגים עליות ב-NYSE  / צילום: רויטרס

וול סטריט ננעלה בעליות: טבע זינקה ב-12%, IBM נפלה לאחר ירידה במכירות זה הרבעון החמישי ברציפות

מדד הנאסד"ק טיפס ב-0.4%, הדאו ג'ונס הוסיף 0.1% לערכו ● ארה"ב וטורקיה הסכימו על הפסקת אש בסוריה ● נעילה הססנית בבורסות אירופה לאחר שהמחוקקים בבריטניה מטילים ספק בעסקת ברקזיט ● מורגן סטנלי עקף את התחזיות לרבעון

דונלד טראמפ ממתין לנאום במליאת האו"ם / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס

68 אלף סיבות לארדואן לזרוק את המכתב של טראמפ לפח

טראמפ אמר כי הטורקים "עושים הרבה כסף" מייצוא פלדה לארה"ב, אך לפי נתוני משרד הסחר האמריקאי, התמונה נראית אחרת ● מעבר לכך, על התרומה לשוק העבודה האמריקאי של ייצוא הסחורות והשירותים לטורקיה, בהם הייצוא הביטחוני, טראמפ לא היה מעוניין לוותר ● הנה המספרים

אלי לוי, מור בית השקעות \ צילום: איל יצהר

זינוק של 60% במדד הנדל"ן מתחילת השנה לא הרתיע את מור השקעות מרכישת מניות אדגר וחג'ג'

חרף מחירי השיא שבהן נסחרות רבות מחברות הנדל"ן בת"א, מנהלי השקעות עדיין רואים בהן הזדמנות קנייה ● כבר בימים שמיד לאחר העסקאות, מור מורווח בשיעור דו-ספרתי על ההשקעות באדגר ובחג'ג' נדל"ן ● ילין לפידות השקיע 40 מיליון שקל במניות מגה אור, גם לאחר שהכפילו את מחירן ב-2019

הנשיא ריבלין ונתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

הליכוד: כל ראשי גוש 55 הצהירו כי יתנגדו לממשלת מיעוט

לדברי הליכוד, ההתחייבות הזו תמנע את האפשרות שבני גנץ יקים ממשלת מיעוט, כיוון שממשלה שכזו לא תוכל להתרחב

ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Yves Herman, רויטרס

כל מה שצריך לדעת על ההתקדמות החדשה בהסכם הברקזיט

ראש ממשלת בריטניה הודיע היום כי הגיע להסכם חדש עם האיחוד האירופי ● מה בדיוק חדש בהסכם והאם זה אומר שהברקזיט יוצא לפועל? ● "גלובס" עושה סדר

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בנימין נתניהו פרסם מתווה לממשלת אחדות

נתניהו פנה לח"כ בני גנץ והציע בין השאר הקפאת הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ואימוץ מתווה אטיס לחוק הגיוס

תיירים צופים בציור קיר של אירועי "בלאדי סאנדיי". הגבולות בין צפון אירלנד ואירלנד שוב במוקד המחלוקת   / צילום: Clodagh Kilcoyne, רויטרס

כשהאדמה הבריטית רועדת תחת רגלי הנמר הקלטי

אחרי שהכלכלה האירית התרסקה כתוצאה משילוב של המשבר העולמי ומשבר פנימי, היא חווה צמיחה גבוהה במיוחד בעשור האחרון ● אבל לא בפעם הראשונה בהיסטוריה אירלנד לומדת שגורלה שזור בזה של בריטניה, ובמקרה של ברקזיט ללא הסכם, היא עלולה להינזק אף יותר ממנה

מורט מנדל / צילום: קרן מורט מנדל

המיליארדר והפילנתרופ מורטון ל' מנדל, מייסד קרן מנדל, הלך לעולמו

מנדל, ציוני נלהב, בן 98 במותו, תרם למוסדות שונים בישראל למעלה מחצי מיליארד דולר

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

לקראת הסדר בפרשת משככי הכאבים בארה"ב? דיווח: טבע וחברות נוספות מציעות פיצויים בכ-50 מיליארד דולר

לפי הדיווח, חמש חברות שעסקו בייצור ובהפצה של משככי הכאבים מציעות לשלם פיצויים בסכום של כ-22 מיליארד דולר במזומן ועוד כ-28 מיליארד דולר בתרופות ובשירותים

אופניים ברכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

אופניים אאוט, קורקינטים אין: הכללים החדשים של רכבת ישראל

החל מה-1 בדצמבר תוגבל העלאת אופניים שאינם מתקפלים לרכבות בשעות השיא בבוקר ואחה"צ ● המגבלה לא תחול על אופניים מתקפלים שארוזים בתיק נשיאה ייעודי ועל קורקינטים

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה / צילום: רויטרס

שווי המשכורת השנתית של מנכ"ל מיקרוסופט: 43 מיליון דולר

משכורתו של נאדלה גבוהה ב-66% לעומת משכורתו בשנה שעברה, שעמדה על 26 מיליון דולר, אך היא נמוכה יותר ממשכורתו ב-2014, שהייתה 84.3 מיליון דולר, השנה בה נכנס לתפקיד

בית מרקחת / צילום: בריאן וולסטון, רויטרס

על מה בעצם משלמת טבע כל כך הרבה כסף

הטענות הן שהחברות התעלמו מהידע הרפואי הנצבר לגבי סכנות המוצרים, והעלימו עין מכמויות התרופות העצומות שזרמו לשוק