גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במקום תוכניות גרנדיוזיות, אפשר לשפר את התחבורה הציבורית לשדה התעופה רמון

עומס נוסעים, פקקים ואיחורים לטיסות - אלה ועוד גרמו להצעה שספק אם היא רצינית - להחזיר לשימוש את שדה התעופה באילת, דבר שיקשה על הפעילות בשדה התעופה החדש ברמון שבו הושקעו 1.7 מיליון שקל ● אבל אפשר למצוא לבעיה פתרון פשוט וזול בהרבה ● פרשנות

שדה התעופה רמון / צילום: ששון טירם
שדה התעופה רמון / צילום: ששון טירם

עבור מי שהתרגל לטוס לשדה הישן והצפוף באילת, שדה התעופה רמון נראה כמו שיפור של ממש - מרווח ונעים הרבה יותר לנוסעים. אבל כל זה נכון עד הרגע בו יוצאים מהטרמינל הממוזג לשמש הקופחת. מחוץ לו אין פינה מוצלת, והנוסע שמנסה להסתגל לחום נדרש לבחור בין שתי אופציות גרועות: האם הוא רוצה לעלות על מונית ולשלם למעלה מ-100 שקל על נסיעה קצרה לעיר; או לחכות לאוטובוס מאסף שנוסע בין כל מלונות העיר, ושזמן הנסיעה בו עולה על 40 דקות - פי שניים מאשר במונית.

כל זאת כאשר הכביש לאילת פנוי, במיוחד אם לא מדובר בעונת התיירות. בפסח האחרון, למשל, עומס הנוסעים לאילת הוביל לפקקים שלפי עדויות ארכו יותר משעה וחצי וגרמו לנוסעים לאחר לטיסות ולעיכובים רבים - מה שסביר להניח יתרחש שוב בקיץ הקרוב. 

כאשר אלה פני הדברים, אין פלא שחברות התעופה מדווחות על ירידה בביקוש לטיסות לאילת, מגמה שעשויה להתעצם כאשר ייסגר גם שדה דב בתל-אביב. ברור שהפתרון לכך לא יהיה השמשה מחדש של שדה התעופה הישן באילת, הצעה שנשמעה שלשום ולא ברור עד כמה הייתה רצינית. החזרת השדה לפעילות תימשך לפחות שנה ותקשה על הפעילות בשדה התעופה החדש ברמון, שבו הושקעו 1.7 מיליון שקל.

אפשר למצוא לבעיה פתרון פשוט וזול בהרבה. השדה ברמון, כך נראה, נבנה ללא מחשבה מספקת על התחבורה הציבורית באילת - עיר שגם ככה תמיד הייתה בה תדירות דלילה של אוטובוסים, ושהמבקרים בה מסתמכים על מוניות. אוטובוס מאסף אחד אינו פתרון אטרקטיבי לנוסעים שממהרים לטיסה או לנוחתים שכבר בילו כמה שעות בנסיעות ובטיסה.

אחד הפתרונות שחוזר ועולה הוא רכבת קלה בין השדה לעיר. ותיקי ענף התשתיות זוכרים הבטחות כאלה מלפני עשור ויותר, ולאחרונה גם ראש העיר מאיר יצחק הלוי חזר על הרעיון והשווה את הרכבת המיועדת לזו הפועלת בשדה התעופה סכיפהול, סמוך לאמסטרדם. אבל רכבת כזו אפילו לא תוכננה ובטח שלא מוכנה לביצוע. אומנם יש תוכניות מפורטות יותר לרכבת מהירה לאילת שתיסע מהעיר עד לבאר-שבע ומשם למרכז הארץ, אך גם הקמתה לא מתוקצבת ומקודמת כיום.

פתרון פשוט יותר הוא יצירת של כמה קווים שיובילו לאזורים שונים באילת (קו לאזור המלונות וקו אחר לחוף אלמוג, למשל). ניתן גם להשתמש במערכת להזמנת שאטלים כמו זה שמפעילה ויה בתל-אביב (שירות באבל), וכך נוסעים שמתכננים להגיע למקומות סמוכים יוכלו לנסוע יחד מהשדה ולשוב אליו בתום החופשה.

כמו כן, שני נתיבי נסיעה נסללו בכביש 90 בין אילת לשדה התעופה רמון, אך כדי להתגבר על הפקקים יש להפוך אותם לנתיבי תחבורה ציבורית, לפחות בעונות התיירות העמוסות.

כמו בהרבה פרויקטים עצומים בתחום התשתיות, גם בשדה התעופה רמון אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. אי-אפשר לפתוח שדה תעופה חדש בלי שירות תחבורה ציבורית יעיל. החדשות הטובות הן שאפשר לתקן את המצב במהירות ובהשקעה נמוכה יחסית, מבלי להניח מסילות או להקים לתחייה שדה תעופה שכבר נסגר. 

עוד כתבות

פז אשדוד / צילום: רפי קוץ

עידן ניר שטרן בפז נפתח עם הפסד תפעולי בבית הזיקוק באשדוד ומכירת פזקר לאינרום

ההפסד התפעולי הרבעוני המוערך באשדוד, בהיקף של 60 מיליון שקל - על רקע השבתת מתקנים ועליית מחיר הנפט ● ההסכם למכירת החברה הבת פזקר, המייצרת מוצרי איטום ובידוד לענפי הבנייה, תמורת כ–135 מיליון שקל: ● פז משקיעה 10 מיליון דולר בחברת האנרגיה הנקייה של בני לנדא

נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס

הבית הלבן מודיע: נתניהו וגנץ יבקרו בבית הלבן בשבוע הבא

בהודעה נמסר: "ארה"ב וישראל הן שותפות חזקות וביקורו של ראש הממשלה מהווה הזדמנות לדון על סוגיות ביטחון לאומי ונושאים אזוריים"

פקקי תנועה באיילון/ צילום: איל יצהר

אלו הם הכבישים שבהם משרד התחבורה רוצה להפעיל נתיב פלוס

במשרד התחבורה בוחנים את הרחבת "נתיב פלוס" לכבישים נוספים, כשבין היתר שוקל המשרד לייעד נתיבים לתחבורה ציבורית ונסיעה שיתופית בכבישים 1 ו-4 ● המשרד מקדם את הנתיבים החדשים למרות שלא מתבצעת אכיפה מספקת בקיימים: אחד מכל 4 נהגים בנתיב נוסע בו בניגוד לחוק

שלמה איזנברג / צילום: תמר מצפי, גלובס

מלם תים צופה הכנסות בהיקף כולל של עד מיליארד שקל בפרויקט הקמת מרכזי ההספקה לצה"ל

תספק לזכיין שירותי תקשוב, הצפויים להסתכם להערכתה ב-20-40 מיליון שקל לשנה על פני כל תקופת הפרויקט

מפגש פורום משאבי אנוש /  צילום:  איל יצהר

תפקידיו החדשים של הממונה על משאבי אנוש

פורום של כ-20 אנשי משאבי אנוש וייעוץ ארגוני בכירים התכנסו כדי לדבר על האתגרים החדשים שלהם בעולם העבודה: מדוע זה לגיטימי שעובד יבקש לעבוד מהבית או במשרה חלקית, איך נערכים לעולם של סוגים שונים של חוזי העסקה ומה היתרון של התנסות של עובדים בתפקידים שהם ממש לא מכירים

דני כהן, קרן ויולה / צילום: תמוז רחמן

שותף מנהל בקרן ויולה: "לא אשקיע בסטארט-אפ שאין לו שיווק גאוני"

דני כהן, שותף מנהל בקרן ההון סיכון ויולה, שובר את המיתוס וטוען: "חברה צריכה קודם כל שיווק מעולה - ורק אחר-כך מוצר טוב" ● הוא גם מתנגד לתפיסת הסטארט-אפיסט הצעיר: "בחברות הגדולות שהשקענו בהן, היזמים מעל גיל 40" ● מתוך הפודקאסט של ערן גפן "חצי שעה של השראה"

בניין אינטל / צילום : צילום: Reuters, Ronen Zvulun

אינטל עקפה את תחזיות ההכנסות והרווח ברבעון: המניה קופצת במסחר המאוחר

פעילות השבבים לחוות השרתים דחפה את אינטל להכנסות של 20 מיליארד דולר - כמיליארד דולר מעל לתחזיות האנליסטים ● ההכנסות הרבעוניות משקפות צמיחה של 8% לעומת הרבעון המקביל, הרווח הנקי עלה ב-1% • מובילאיי סיימה את 2019 עם הכנסות של 879 מיליארד דולר וצמיחה של 26%

טל רז / צילום: סיון פרג'

עוזב ומוכר: טל רז מימש מניות שיכון ובינוי ב-1.3 מיליון שקל

לאחר המכירה, נותרו בידיו של רז מניות בשווי נוכחי המתקרב ל-2.5 מיליון שקל ● לפני הצטרפותו לאפקון משו"ב שימש בין היתר כמנכ"ל עיתון מעריב וכמנכ"ל כלל פיננסים

יגאל רייחלגאוז וקרינה אודינייב, מייסדי קורטיקה / צילום: ענבל מרמרי

המערכת שתחליף את מפתחי האלגוריתמים הפיננסיים

הסטארט-אפ Fintica, חברת בת של Cortica, מפתח מערכת שמייצרת אלגוריתמים לזיהוי תבניות בשוק המסחר הבורסאי - החל מתבניות של הזדמנויות רווח מורכבות ועד לתבניות של הונאות מתוחכמות ● אלגוריתמים אלה לומדים ומשתנים כל הזמן, ללא צורך במהנדסי תוכנה

מה אפשר לקנות ב-900 אלף שקל בדרום הארץ / צילומים: בר אל, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איזו דירה תוכלו לקנות ב-900 אלף שקל בדרום ישראל?

קוטג' בדימונה, דירת 5 חדרים בערד או דירת 4 חדרים באשקלון ובאר שבע

ביל אבוט, מנכ"ל הולמרק הפורש / צילום: FayesVision/WENN.com, רויטרס

מנכ"ל חברת האם של ערוץ המשפחה האמריקאי פורש בגלל שידור פרסומת חתונת לסביות

ביל אבוט, המנכ"ל הפורש, אמר בנובמבר שערוץ הולמארק יהיה פתוח לתוכניות להט"ביות, וגרם בכך לכמה צופים למתוח ביקורת על האפשרות הזו

 

הדס שטייף/  צילום: שלומי יוסף

חומרי החקירה שדולפים בפרשת אפי נוה: מהתקופה שהיו אצל שותפה של הדס שטייף

בדיקת "גלובס" מגלה כי מדובר בחומרים שהופקו מהמכשירים הניידים של נווה בין התאריכים 19 לדצמבר 2018 ל-23 לדצמבר 2018 ● החומרים תויקו לתיקיות עם שמות לפי נושאים ואישים חשובים, לרבות שופטים, והועברו להתקן נייד

ניר צוק. ירידה חדה בשכר / צילום: תמר מצפי

החברות הכי שוות: פאלו אלטו, טבע ואלטיס בין מקומות העבודה הטובים ללהט”בים

כך לפי סקר שערך ארגון Human Rights Campaign הפועל לזכויות הלהט"ב בארה"ב ● מקומות עבודה טובים אחרים לקהילה כוללים את אמזון, אפל, וולמארט ולא מעט חברות תרופות

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 22 בינואר

אתמול באיכילוב: 7 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

טראמפ בעצרת בחירות במישיגן / צילום:  Leah Millis : צילום

מה גרם לדונלד טראמפ לצייץ 142 פעם ביום אחד?

הרוב המוחלט של ציוצים התמקד במשפט ההדחה וכללו ציוצים מקוריים לצד שיתופים (ריטוויט) של ציוצים אחרים ● השיא הקודם בבית הלבן עמד 123 ביום אחד ● לטראמפ 71 מיליון עוקבים בטוויטר

מלון סוליי באילת / צילום: יח"צ

יותר תיירים, יותר לינות - סיכום 2019 במלונות בישראל

4.5 מיליון ה תיירים שהגיעו לישראל ב-2019 שיפרו גם את מספר הלינות שהגיעו לשיא: בשנה זו נרשמו כ-12.1 מיליון לינות תיירים ב מלונות בישראל, עליה של 4.7% לעומת שנת 2018

לוגו GETT גט טקסי

רווח תפעולי? ל-Gett יש דרך מעניינת להסתכל על המציאות

חברת Gett (גט) הודיעה שהיא עברה לרווחיות תפעולית, אבל מה מסתתר באותיות הקטנות?

מפגעי הפסולת שתועדו במטמנת עברון  / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

השופט פלאח: "הסבלנות שהנהיגו בתי המשפט כלפי מזהמי הסביבה פקעה"

בית משפט השלום בחיפה הטיל על מטמנת עברון, קיבוץ עברון ומנהליו קנס של מיליון שקל, התחייבות כספית של 2 מיליון שקל לשלוש שנים, ומאסר מותנה על המנכ"ל ● "ידע כל נושא משרה בתאגיד, שאל לו לפגוע באיכות הסביבה, אחרת עלול הוא למצוא את מקומו, מהיום והלאה, מאחורי סורג ובריח"

אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

בנק ישראל שוב מתערב בשוק המט"ח

הבנק רוכש דולרים בהיקפים משמעותיים ● זאת על רקע פעילות של גורמים ספקולטיבים והתחזקות שער השקל מעבר ל"חלון" שהגדיר הבנק

סוחרי מניות בבורסת ניו יורק  / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

עונת הדוחות בוול סטריט מעלה הילוך: האם השוק באמת יקר מדי?

נכון לתחילתה של עונת הדוחות לרבעון הרביעי של 2019, כ-10% מהחברות הנכללות במדד S&P 500 דיווחו על תוצאות כספיות הגבוהות בממוצע בכ-1% מעל לציפיות המוקדמות - כך שבינתיים מסתמנת עונה זו כחלשה מהממוצע ● במבט לשנה הקרובה, יש פער משמעותי בין הציפיות מכיוון המיקרו לציפיות מכיוון המאקרו