גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במקום תוכניות גרנדיוזיות, אפשר לשפר את התחבורה הציבורית לשדה התעופה רמון

עומס נוסעים, פקקים ואיחורים לטיסות - אלה ועוד גרמו להצעה שספק אם היא רצינית - להחזיר לשימוש את שדה התעופה באילת, דבר שיקשה על הפעילות בשדה התעופה החדש ברמון שבו הושקעו 1.7 מיליון שקל ● אבל אפשר למצוא לבעיה פתרון פשוט וזול בהרבה ● פרשנות

שדה התעופה רמון / צילום: ששון טירם
שדה התעופה רמון / צילום: ששון טירם

עבור מי שהתרגל לטוס לשדה הישן והצפוף באילת, שדה התעופה רמון נראה כמו שיפור של ממש - מרווח ונעים הרבה יותר לנוסעים. אבל כל זה נכון עד הרגע בו יוצאים מהטרמינל הממוזג לשמש הקופחת. מחוץ לו אין פינה מוצלת, והנוסע שמנסה להסתגל לחום נדרש לבחור בין שתי אופציות גרועות: האם הוא רוצה לעלות על מונית ולשלם למעלה מ-100 שקל על נסיעה קצרה לעיר; או לחכות לאוטובוס מאסף שנוסע בין כל מלונות העיר, ושזמן הנסיעה בו עולה על 40 דקות - פי שניים מאשר במונית.

כל זאת כאשר הכביש לאילת פנוי, במיוחד אם לא מדובר בעונת התיירות. בפסח האחרון, למשל, עומס הנוסעים לאילת הוביל לפקקים שלפי עדויות ארכו יותר משעה וחצי וגרמו לנוסעים לאחר לטיסות ולעיכובים רבים - מה שסביר להניח יתרחש שוב בקיץ הקרוב. 

כאשר אלה פני הדברים, אין פלא שחברות התעופה מדווחות על ירידה בביקוש לטיסות לאילת, מגמה שעשויה להתעצם כאשר ייסגר גם שדה דב בתל-אביב. ברור שהפתרון לכך לא יהיה השמשה מחדש של שדה התעופה הישן באילת, הצעה שנשמעה שלשום ולא ברור עד כמה הייתה רצינית. החזרת השדה לפעילות תימשך לפחות שנה ותקשה על הפעילות בשדה התעופה החדש ברמון, שבו הושקעו 1.7 מיליון שקל.

אפשר למצוא לבעיה פתרון פשוט וזול בהרבה. השדה ברמון, כך נראה, נבנה ללא מחשבה מספקת על התחבורה הציבורית באילת - עיר שגם ככה תמיד הייתה בה תדירות דלילה של אוטובוסים, ושהמבקרים בה מסתמכים על מוניות. אוטובוס מאסף אחד אינו פתרון אטרקטיבי לנוסעים שממהרים לטיסה או לנוחתים שכבר בילו כמה שעות בנסיעות ובטיסה.

אחד הפתרונות שחוזר ועולה הוא רכבת קלה בין השדה לעיר. ותיקי ענף התשתיות זוכרים הבטחות כאלה מלפני עשור ויותר, ולאחרונה גם ראש העיר מאיר יצחק הלוי חזר על הרעיון והשווה את הרכבת המיועדת לזו הפועלת בשדה התעופה סכיפהול, סמוך לאמסטרדם. אבל רכבת כזו אפילו לא תוכננה ובטח שלא מוכנה לביצוע. אומנם יש תוכניות מפורטות יותר לרכבת מהירה לאילת שתיסע מהעיר עד לבאר-שבע ומשם למרכז הארץ, אך גם הקמתה לא מתוקצבת ומקודמת כיום.

פתרון פשוט יותר הוא יצירת של כמה קווים שיובילו לאזורים שונים באילת (קו לאזור המלונות וקו אחר לחוף אלמוג, למשל). ניתן גם להשתמש במערכת להזמנת שאטלים כמו זה שמפעילה ויה בתל-אביב (שירות באבל), וכך נוסעים שמתכננים להגיע למקומות סמוכים יוכלו לנסוע יחד מהשדה ולשוב אליו בתום החופשה.

כמו כן, שני נתיבי נסיעה נסללו בכביש 90 בין אילת לשדה התעופה רמון, אך כדי להתגבר על הפקקים יש להפוך אותם לנתיבי תחבורה ציבורית, לפחות בעונות התיירות העמוסות.

כמו בהרבה פרויקטים עצומים בתחום התשתיות, גם בשדה התעופה רמון אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. אי-אפשר לפתוח שדה תעופה חדש בלי שירות תחבורה ציבורית יעיל. החדשות הטובות הן שאפשר לתקן את המצב במהירות ובהשקעה נמוכה יחסית, מבלי להניח מסילות או להקים לתחייה שדה תעופה שכבר נסגר. 

עוד כתבות

ונציה/ צילום:רויטרס

חוששים? בואו לפה. כך מדינות אירופה מנצלות את סחבת הברקזיט כדי לפתות את עשירי בריטניה

איטליה ומדינות אחרות באירופה חותכות מסים ומציעות תמריצים כדי לשכנע את העשירים לעבור לגור אצלן ● האי ודאות סביב פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי והחשש שמא ממשלה סוציאליסטית תחליף את השמרנים מחזקים את הפיתוי

נכס של הרץ בניו אורלינס / צילום: מצגת החברה

סלקטיביות באמריקאיות: קשיים בהנפקת המניות המתוכננת של חברת הרץ בת"א

במסגרת ההנפקה תכננה הרץ גרופ לשנות את סיווגה לקרן השקעות בנדל"ן בארה"ב (קרן ריט), כחלק ממהלך הנפקה הנחשב ארוך ומורכב יחסית, והינו ראשוני מבין חברות הנדל"ן האמריקאיות שעד היום גייסו אג"ח בבורסה המקומית

בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'

טבע בדרך לסלק איום קיומי? "ההסדר המתגבש בפרשת האופיואידים - תרחיש טוב בהרבה מזה שהשוק ציפה לו"

עפ"י ההסדר המתגבש בפרשת משככי הכאבים, טבע תשלם 250 מיליון דולר במזומן ובעיקר תספק את התרופה נגד השפעת האופיואידים, בשווי של כ-23 מיליארד דולר, במשך עשור ● בלידר שוקי הון מסבירים כי "עלות הייצור עבור טבע היא 1.5-3 מיליארד דולר, סכום שהיא תמצא בקלות בתזרים המזומנים שלה" ● בפייפר ג'פרי אופטימיים פחות

פרויקט תמ"א 38./ צילום: איל יצהר

הולנת"ע: סמכויות הוועדות המקומיות יורחבו והן יוכלו לאשר תוכניות לחיזוק מבנים ללא צורך בהיתר בנייה

הוועדה המליצה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה לסיים את תמ"א 38 בעוד שלוש שנים, שבמהלכן בקשות להיתרים יטופלו כרגיל

העמוד של קפה עלית באמזון / צילום: צילום מסך

שטראוס החלה למכור קפסולות קפה באמזון ישראל

החנות המקוונת של שטראוס לשוק המקומי עלתה תחת השם "עלית", ולפי שעה ניתן למצוא בה רק מארזי קפסולות קפה תואמות נספרסו שמייצרת שטראוס, ולא מוצרים נוספים של החברה

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

אמסלם הבהיר: אבקש אישור ממנדלבליט לחתום על עסקת בזק

ביקום הודיעה כי היא צופה שעסקת בזק תיחתם עד 7 בנובמבר ● בסביבת שר התקשורת טוענים כי אין בכוונתו לעכב חתימה על העברת היתר השליטה בבזק, אך הוא רוצה לוודא שהיועמ"ש, בנוסף למחלקה המשפטית במשרד התקשורת, מאשרים לו לחתום

התמכרות למשככי כאבים  / צילומים: shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כך התמכרה האומה האמריקאית למשככי כאבים. ואיך הסתבכה גם טבע הישראלית בפרשה

מספרי מקרי המוות בארה"ב משימוש בתרופות אופיואידות עלה ב-2018 לכ-70 אלף איש בשנה, לעומת כ-8,000 בסוף שנות ה-90 • מדוע התרחש הזינוק במספר מקרי המוות, מי אשם במגפת ההתמכרות ואיך הסתבכה חברת טבע הישראלית? • גלובס מאמ;לק

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

נעילה חיובית: ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5%, טבע זינקה ב-11%

ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5%, מדד ת"א 125 הוסיף כ-0.4% ות"א 90 עלה בכ-0.3% ● טבע זינקה ב-11% לאחר שאישרה רשמית את הדיווח על פשרה במסגרת פרשת האופיואידים בארה"ב, ומנייתה זינקה בוול סטריט ● פרוטליקס זינקה ב-32%

פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

צריך לתת לתמ"א 38 למות בכבוד

ההחלטה להאריך את תוקף תוכנית תמ"א 38 לשלוש שנים נוספות אמורה להביא לתקופה של ודאות תכנונית ● עם זאת, התנגדות חלק מהעיריות, ובראשן עיריית ת"א, מסמנת כי יהיה קשה לשמור על התוכנית בחיים ● דעה

חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי  / צילומים: תמר מצפי

כבר לא עסקת חייו: השיעור שקיבל עמוס לוזון מההשקעה בדורי בנייה

מי שהייתה אחת מחברות הבנייה הבולטות בארץ עשתה בשבוע שעבר עוד צעד לקראת סופה עם הגשת בקשה להקפאת הליכים ● מה שנראה כעסקת חייו של עמוס לוזון, לנוכח זינוק 1,000% במניה לאחר שהשתלט על קבוצת א.דורי, נראה כעת פחות זוהר: המניה צנחה ב-70% מהשיא, ותשואות האג"ח קפצו

רכבים חדשים / צילום: shutterstock

"יצרניות הרכב מחממות את תעשיית האוטו-טק בישראל, יש כאן הרבה כישרון"

ג'ו הייר, האחראי על תחום האוטו-טק בבנק ההשקעות קרדיט סוויס, מסביר בראיון ל"גלובס" מה הבעיה של יצרניות הרכב, נותן עצות לסטארט-אפים הישראליים ("צריכים משקיעים עם סבלנות"), וצופה לאן תתפתח התעשייה העולמית ("הרבה כסף יופנה לפיתוח מערכות הפעלה לרכב וסוללות")

בני גנץ בבאר שבע, יום ג׳ 3 בספטמבר / צילום: אבישי פינקלשטיין, יח"צ

הזדמנות וחשש בצידה: המנדט עבר לבני גנץ. מה צפוי לו בימים הקרובים?

אחרי שלא הצליח להרכיב ממשלה, בנימין נתניהו החזיר אתמול את המנדט לנשיא המדינה בצעד נדיר ● האם יו"ר כחול לבן בני גנץ יכול להצליח?

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

מכה לג'ונסון: הפרלמנט עיכב הליך אישור הסכם ה"ברקזיט"

הפרלמנט הצביע, לראשונה אי פעם, בעד הסכם "ברקזיט" כלשהו, אך דחה את דרישת הממשלה לאשר אותו בחקיקת בזק ● המשמעות: ככל הנראה מועד ה"ברקזיט" יידחה אחרי ה-31 באוקטובר ●  הליש"ט ירדה ב-0.7% מול הדולר לאחר ההפסד בהצבעת לוח הזמנים

תחנת הכוח בבאר טוביה./ צילום: מצגת החברה

אקזיט קטן בבאר טוביה: איש עסקים אמריקאי ימכור מניותיו בתחנת הכוח IPM ב-9 מיליון דולר

מייקל מונלייט קיבל הצעת רכישה מגוף פרטי, המשקפת שווי של כ-800 מיליון שקל לתחנת הכוח ● שותפיו של מונלייט נדרשים להחליט עד אמצע נובמבר אם ברצונם להפעיל זכות סירוב ראשונה לעסקה ● גלובל פאוור, השותפה גם היא ב-IPM, מסרה כי "החברה לומדת את הודעת המציע ותבחן את צעדיה בהתאם"

לווייני תקשורת של סאטקום באפריקה  / צילום: אתר החברה

מניית סאטקום קופצת: חידוש חוזה בקונגו בכ-28 מיליון דולר לשלוש שנים

גילת טלקום, חברה-בת בבעלות מלאה של סאטקום, חידשה חוזה לאספקת שירותי תקשורת לוויינית עם חברת התקשורת וודאקום ● בסאטקום מציינים, כי הרווחיות התפעולית הממוצעת מהחוזה בקונגו בשנים הקודמות הייתה בשיעור של כ-30%

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס

האם אפשר להקים ממשלה גם ללא תמיכת רוב חברי הכנסת?

שתי מערכות הבחירות האחרונות המחישו עד כמה קשה לקבל את אמון הכנסת להרכבת ממשלה ● מה קשה יותר: להקים ממשלת מיעוט או להפיל אותה? צללנו ללשון החוק ● המשרוקית של גלובס

רומן זדורוב / צילום: חגי אהרון

למרות התחייבות שרת המשפטים, הפרקליטות סירבה לאשר בדיקות DNA נוספות על גופה של תאיר ראדה בזירת הרצח

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה ל"גלובס" כי "עד כה בוצעו מספר בדיקות ומעבר להן לא נמצא צורך בביצוע בדיקות נוספות" ● משרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, נמסר: "כל בדיקה שיכולה לשפוך אור ולתת מידע חדש צריכה להיעשות, מבלי לחסוך בכסף או בכוח אדם"

דוכן של אינטל בסין / צילום: China Stringer Network, רויטרס

שבבים של תשואה: למה כדאי לשמור על חשיפה למניות שבבים

במהלך חמש השנים האחרונות הניבו מניות השבבים תשואת יתר משמעותית על מדד ה–S&P 500 ● גם במבט קדימה חברות הסקטור צפויות לבלוט בזכות חסמי כניסה גבוהים, חשיבות אסטרטגית, הערכות שווי הוגנות ורמות שווי נמוכות יחסית

הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria

"אתה אדיר!" טראמפ מברך את נתניהו ליום הולדתו ה-70

נשיא ארה"ב חתם בסוף הברכה לנתניהו בכתב ידו והוסיף: "אתה אדיר" ● אמש קיבל נתניהו גם שיחת טלפון אישית מהנשיא פוטין

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון /צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

התמונה גרועה יותר מהצפוי: הצמיחה של המשק ברבעון השני של השנה - 0.6% בלבד

הלמ"ס פרסמה את האומדן השלישי לנתוני הצמיחה, שחושף כי ההאטה חריפה הרבה יותר מכפי שנמדד באומדן השני ● ללא מסים נטו על היבוא מדובר בקצב צמיחה של 2.7%, לעומת 3.1% כפי שנמסר באומדן השני