גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חייבים לאפשר לשדה דב להמשיך לפעול. ההחלטה נעשתה מתוך הרבה אינטרסים ואגו, ללא מחשבה אמיתית"

מאחורי הקלעים של פינוי שדה דב ב-1 ביולי, גורמים בכירים המעורבים בהחלטה יוצאים נגדה: "נתב"ג הולך ונסתם - להעמיס עליו טיסות נוספות לא יהיה נכון" • בכיר מענף התעופה ל"גלובס": "כשסוגרים שדה תעופה במדינה שאין בה תשתיות, אין בה אלטרנטיבות ואין בה מקום לשדות תעופה - צריך לקחת בחשבון איזה מנוע צמיחה כלכלי מוותרים, ולא כמה יחידות דיור בונים לעשירים ולתושבי חוץ"

שדה דב / צילום: איל פישר
שדה דב / צילום: איל פישר

"חייבים לאפשר לשדה דב להמשיך לפעול... בסוף לא באמת שקלו את העניין לעומק. הרבה אינטרסים, הרבה אגו, ללא מחשבה אמיתית" - כך כתב בימים האחרונים גורם בכיר במערך התכנון ולשעבר בכיר במשרד האוצר לגורמים בכירים במשרד ראש הממשלה המטפלים בנושא שדה דב, ובו המליץ להם לשקול שוב את סגירת השדה המתוכננת ב-1 ביולי. 

במכתב שהגיע לידי "גלובס" הביע הבכיר את התנגדותו הנחרצת לסגירת השדה משני טעמים עיקריים: "ראשית, לאור מצב שדות התעופה במדינת ישראל בכלל והצורך של שדה תעופה מטרופוליני בעיר תל-אביב, בדומה לערים גדולות בעולם כמו לונדון וברלין. מצב שדות התעופה בישראל הוא רע וצר מלהכיל את מגוון האפשרויות הנדרשות. גם את שדה התעופה בהרצליה רצו לסגור, ומנעתי זאת בכל דרך. זאת ועוד, נתב"ג הולך ונסתם, ובקרוב יהיה צר מלהכיל את צורכי התעופה, ולהעמיס עליו טיסות נוספות לא יהיה נכון.

"הסיפור כאילו נדרשות יחידות דיור במרכז הוא לא רציני. כל הסיפור הוא גריעה של כ-10 אלף יחידות דיור. תאכפו על פדלון (משה פדלון, ראש עיריית הרצליה - מ.ר.ח) לממש את התוכניות (לבניית אלפי יחידות דיור במקום שדה התעופה בעיר - מ.ר.ח), ויש לך את היחידות האלה. את גלילות שמדרום לכביש 5 עוד לא מימשו, שלא לדבר על אדמות תע"ש המפונה מרמת השרון ומחנות הצבא ושדות התותים שבאזור. הסיפור של תביעת בעלי הקרקעות - להערכתי בתכנון נכון הם יקבלו את חלקם.

"בקיצור, אני בעד באופן מוחלט להשאיר את השדה ואף להכשיר אותו לטיסות קצרות יחסית כשדה מטרופוליני של תל-אביב. במקרה הזה יש את תמיכת העיר - מה שמקל על העניין. חייבים למנוע בכל דרך את התוכנית של רשות מקרקעי ישראל לחרוש ולהרוס את השדה ב-1 ביולי. יש עוד זמן עד שהבניינים ייבנו, והבניינים הראשונים לא ייבנו באזור השדה. חייבים לאפשר לשדה להמשיך לפעול, כי האי המלאכותי לא נראה באופק, ובסוף לא באמת שקלו את העניין לעומק. כל זאת מבלי לציין את המשמעות לתושבי אילת ולתיירות". 

"למה לא מדברים על הכסף ששדה דב יכניס למדינה?"

לצד הטענה המרכזית שנשמעת כיום כנגד סגירת שדה דב לפיה תושבי אילת ינותקו מהמרכז, גורם בכיר המעורה בנושא אמר ל"גלובס" כי הנושא התעופתי לא נלקח בחשבון - לא ההכנסות הפוטנציאליות משדה דב; ולא העובדה שתנועת הנוסעים רק גדלה, והתשתיות התעופתיות בנתב"ג לא מותאמות לכך. 

"למה לא מדברים על הכסף שהשדה הזה יכניס למדינה? זה מנוע צמיחה לאומי. רואים את זה בנמלי התעופה שפועלים באמצע העיר בלונדון ובטורונטו. מנהלי השדות שם התמודדו עם סיפור דומה שרצו לסגור אותם לפני חמש שנים בשביל נדל"ן. הם נלחמו והשאירו את השדות, וכל אחד מהם מטיס 4-5 מיליון נוסעים בשנה. בלונדון השדה מכניס למדינה 5 מיליארד ליש"ט כל שנה, ובטורונטו 2 מיליארד דולר. שדה תעופה הוא מנוע צמיחה.

"כשסוגרים שדה תעופה במדינה שאין בה תשתיות, אין בה אלטרנטיבות, ואין בה מקום לשדות תעופה - צריך לקחת בחשבון איזה מנוע צמיחה כלכלי מוותרים, ולא כמה יחידות דיור בונים לעשירים ולתושבי חוץ על חוף הים של תל-אביב. בשביל זה אזרחי המדינה ישלמו בתשתית לאומית".

תשתית שבעלי קרקע פרטיים מחזיקים בזכויות עליה. 

"בעלי הקרקע יקבלו את כל מה שמגיע להם, והם הרי רק מחכים למכור את הקרקע במיליון דולר יותר ביום שהשדה ייסגר. האבסורד הוא שרמ"י (רשות מקרקעי ישראל) הפכה להיות כרישת הנדל"ן של המדינה, על חשבון תשתית של שדה תעופה".

שדה דב פועל מכורח היתר צבאי. אם הוא לא ייסגר, איך יוכל להמשיך לפעול?

"אפשר להמשיך להפעיל את השדה על-ידי צה"ל גם אחרי שהטייסת שלו יוצאת. היא צריכה להתפנות, וטוב שכך. חיל האוויר ימשיך להפעיל את מגדל הפיקוח ואת כל שירותי המסלול עבור הפעילות בשדה דב. כבר היום יש הסכמים בין משרד התחבורה, רש"ת (רשות שדות התעופה) ומשרד הביטחון שמקבל כסף על מתן השירותים במגדל הפיקוח. זה התנהל גם בעובדה ובשדה בחיפה, וגם בשדה דב, פשוט צריך להמשיך עד שרש"ת תאזרח את מגדל הפיקוח ותיקח פיקוד על השדה".

"בלי שדה דב, רמון יכול להפוך למסלול למירוצי מכוניות"

רש"ת מבחינתה מעדיפה להעביר את פעילות הטיסות לאילת לנתב"ג. היא קיבלה 230 מיליון שקל מרמ"י לטובת ההיערכות לזה. 

"כשחשבו ב-2012 שזה הפתרון, מצב התעופה בארץ היה שונה. תנועת הנוסעים בנתב"ג הייתה 12.4 מיליון, וכמות הנוסעים בטיסות הפנים-ארציות עמדה על 733 אלף נוסעים. ב-2018 עברו בנתב"ג 22.3 מיליון נוסעים, ובפנים-ארצי 591 אלף. כלומר, כבר אז הייתה ירידה, כי נתב"ג הוא לא פתרון נוח לטיסה פנים-ארצית. מנגד, התנועה של הנוסעים בטיסות בינלאומיות זינקה, והיא תמשיך לגדול.

"היום אין לנתב"ג יכולת להכניס את הטיסות לאילת. נתב"ג סתום - אין בו מקום לדלפקים, עמדות חניה או ביטחון וכו'. רש"ת יגידו שהם ערוכים, כי אם זה לא כך, לפי ההסכם עם רמ"י הם יצטרכו להחזיר את הכסף שקיבלו. תאמיני לי שהם מתפללים ששדה דב לא ייסגר. גם הם יודעים שמי שיגיע לנתב"ג יעדיף לנסוע לחו"ל. מספר הטיסות לאילת ירד בוודאות, המחיר של הטיסות שיישארו יעלה ב-30%, וחברות התעופה ימשיכו לפרנס את בתי הקזינו בבוקרשט - מבחינתן הן יטיסו ישראלים לשם ולא לאילת".

מדברים על כך שהמרחק של רמון מאילת הוא שיפגע בפעילות הפנים-ארצית.

"התנועה הגדולה של רמון היא שדה דב, בלעדיו רמון יכול להפוך למסלול למירוצי מכוניות. הוא לא יכול להישען רק על פעילות בינלאומית. גם המענקים שמקבלות החברות הזרות ממשרד התיירות ושבגללם הן באות לכאן - לא יימשכו לנצח". 

עוד כתבות

הפגנת יוצאי אתיופיה  / צילום: מאיר המאירי

למפיצי הפייק ניוז יש טקטיקה, והיא הולכת ומשתכללת

הירי בסלומון טקה ומחאת יוצאי אתיופיה בתחילת החודש עדיין מסעירים את הרשת ● כשרובנו ניסינו ללמוד את הפרטים, הרשתות החברתיות התמלאו בשמועות וספקולציות, והאמת עדיין נותרה בעלטה ● איך מייצרים פייק ניוז, ומי מפיץ אותן? ● "המשרוקית של גלובס" בדקה את הסיפורים שמנסים למכור לנו ● האזינו

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

האם ההתנגדות של ראש הממשלה לטיפולי המרה נעצרת בשערי הכנסת?

ראש הממשלה בנימין נתניהו התנער פומבית מדבריו של שר החינוך רפי פרץ על טיפולי המרה להומוסקסואלים ● אבל כיצד הצביעו חברי הקואליציה שלו על הצעת חוק לאיסור טיפולי המרה לקטינים? ● המשרוקית של גלובס

חיים הורוביץ / צילום: אביב חופי

למרות התרסקות של 50% מהשיא: חג'ג' והורוביץ משקיעים עוד 3 מיליון שקל ביוניבו

איש העסקים עידו חג'ג' מעמיק את ההשקעה בתחום הקנאביס יחד עם משקיעים נוספים, בהם חיים הורביץ' ● סקטור הקנאביס רשם ירידות של עד 80% מהשיא למרות האישור ליצוא מישראל, שלא קורה בפועל על רקע מספר מכשולים, בהם תקנים מהיק"ר ופערים בין התקנים בישראל מול זה האירופי

ארנק דיגיטלי / צילום: shutterstock

בנק ישראל: אפליקציות התשלומים וארנקים דיגיטליים משמשים לתשלום של 1% מההוצאה היומית של הציבור

אפליקציות התשלומים, כגון הביט של הפועלים, פפר של לאומי ופייבוקס של דיסקונט, וארנקים דיגיטליים, כגון אלה של ענקיות הביגטק הבינלאומיות ואפליקציות מקומיות אחרות, היוו בסוף 2018 רק 1% בבחינת "התפלגות שווי ההוצאה היומית באחוזים על פי אמצעי תשלום", כך על פי נתונים שנכללו ב"קטע מתוך הסקירה השנתית של מחלקת המטבע שתפורסם בקרוב" של בנק ישראל

אייפקס, פרבר של ראלי, בירת קרוליינה הצפונית./ צילום: /Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

הערים יקרות מדי: הפרברים האמריקאים שוב פורחים

העלייה ביוקר המחיה בערים האיצה במילניאלס לעזוב אותן לטובת ערים קטנות - בתנאי שיש בהן מקומות עבודה ומזג-אוויר טוב

כיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: כדיה לוי

חפשו את הצל: למה אחרי כל ההשקעה כיכר דיזנגוף החדשה נטושה בשעות היום?

הכיכר התל-אביבית אינה היחידה, ובחום הלוהט של הקיץ הישראלי גם ירידה של שלוש-ארבע מעלות היא משמעותית ● אז למה חסר כל-כך הרבה צל במרחב הציבורי שלנו, אף שההשקעה בו טובה לתושבים וגם חוסכת כסף למדינה?

וול סטריט / צילום: רויטרס

נעילה חיובית בוול סטריט: מניית אינטק פארמה התרסקה 82%

המשקיעים בוול סטריט נערכים לקראת שבוע עמוס דוחות ● ווסטרן דיגיטל בלטה בעליות במניות הטק ● אינטק פארמה הישראלית התרסקה לאחר כישלון בניסוי ● טבע איבדה גובה ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

רחוב בוואלטה, בירת מלטה./ צילום: /Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

במלטה מאמינים בטכנולוגיה: כל חוזי השכירות במדינה יירשמו בבלוקצ'יין

הטכנולוגיה החדשה אמורה לחזק את הפיקוח על החוזים ולפגוע בשוק השחור בתחום, ומלטה צפויה להיות המדינה הראשונה בעולם להשתמש בה בשוק השכירות למגורים, כבר ב-2020 ● מלטה זכתה לכינוי "אי הבלוקצ'יין", לאחר שהתקינה מסגרת רגולטורית ידידותית לטכנולוגיות של מסדי נתונים מבוזרים

אתר בנייה בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הפיצוץ בין משרד השיכון לבין הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה היה רק עניין של זמן

הסיבה העיקרית לעדכוני מדדי מחירי הדירות היא איטיות בדיווחים על עסקאות של לשכות מס בערים מסוימות. כאן מתקיימת המציאות הישראלית המוכרת של סחבת, רשלנות, חוסר מקצועיות ● פרשנות

אריה דרעי באירוע ההשקה של קמפיין ש"ס / צילום: יעקב כהן, יח"צ

דרעי: סמוטריץ' צריך לפעול משפטית נגד תחבורה ציבורית בשבת

בהשקת קמפיין הבחיירות של ש"ס, דרעי האשים את ליברמן בבחירות אך אמר שאינו תוקף אותו כי הוא "מעולם לא פגע אפילו בכוס מים של אדם דתי" ● דרעי הציב רשימת הבטחות ובהן: העלאת שכר המינימום באלף שקל, חידוש פרויקט שיקום השכונות, טיפול שיניים חינם לקשישים וחינוך חינם מגיל אפס

הטסת חיות המחמד/ צילום: Terminal4Pets

יותר כלבים - יותר תנאים: חברות התעופה מקשיחות את מדיניות הטסת חיות המחמד

עם הגידול בתנועת הנוסעים והמודעות הגוברת להיותו של בוני הכלבלב או מיצי החתולה חלק אינטגרלי מהמשפחה, חברות התעופה מעלות את "רף הקבלה" לבעלי חיים בטיסות ● הישראלים, כצפוי, כבר גילו את הפרצה המאפשרת להטיס את הכלב בחינם ● ואיזו מדינה היא המחמירה ביותר?

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס

טעויות הקלדה מוזרות וציון חריג מחבר ועדה: כך מונה אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס

נתניהו וכחלון הכריזו על מינוי אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס החדש, ואז גילו שצריך לכנס ועדת איתור ● גם הוועדה בחרה ביצחקי, אלא שעיון במסמכיה מעלה כי ציון ההתאמה שניתן לו היה גבוה מהניקוד האמיתי שקיבל ● באוצר מסבירים זאת ב"טעות הקלדה" ובמפעל הפיס מוסרים כי ליצחקי אין חלק בהליך ● ומדוע חבר בוועדה העניק ליצחקי את הציון הנדיר 100?

אחיות / שאטרסטוק / צילום: שאטרסטוק

חדרי ניתוח במתכונת חירום: המדריך המלא לשביתת האחיות

הסתדרות האחיות פתחה בשביתה לאחר כישלון המו"מ עם משרד הבריאות ● במסגרת השביתה יעבדו צוותי האחיות במתכונת מצומצמת ובמקרי חירום בלבד, וכן בכל מחוז תוקם ועדת חריגים ● אילו שירותי בריאות לא יינתנו, וכיצד יתנהלו חדרי הלידה - כל הפרטים בפנים

יוסף גרינפלד / תמר מצפי

התכתשויות בגזרת יוסף גרינפלד: "הנאמן נוהג בי ביד ברזל"; עו"ד שפירא: "הוא מפר החזרים"

ההליך המשפטי של איש העסקים יוסף גרינפלד, המצוי בהסדר נושים, ממשיך להיות רווי יצרים וסכסוכים בינו לבין הנאמן על נכסיו, עו"ד עופר שפירא ● גרינפלד מבקש לבטל את כל המגבלות שהוטלו עליו ועל רעייתו בהליך: "הנאמן מחזיק בי כבן-ערובה" ● שפירא מתנגד: "התקפות חסרות דרך ארץ על בעל תפקיד"

אחיות / צילום: Shutterstock

האחיות ישבתו מחר לאחר שפגישתן עם משרד הבריאות התפוצצה

שביתת האחיות מתוכננת לצאת לדרך מחר כמתוכנן - עבודת האחיות תתקיים במתכונת חירום בלבד בכל מערכת הבריאות

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

בנתה את עצמה: שיכון ובינוי נכנסת למדד הדגל של הבורסה בעדכון הקרוב

כניסתה של שיכון ובינוי למדד ת"א 35 תהיה על חשבון יחידות ההשתתפות של ישראמקו, שעוזבת את המדד אחרי תשע שנים ● מניית אלקטרה נדל"ן, שזינקה ביותר מ-50% מתחילת השנה לשווי המתקרב ל-1 מיליארד שקל, תצטרף למדדי ת"א 125 ות"א 90

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

הישראלים קנו באינטרנט השנה 20% יותר מבשנה שעברה. אילו חברות נהנו מבליץ הקניות?

מי הנהנה הגדול מזה שהישראלים קונים יותר באינטרנט? בעיקר אתרים בינלאומיים שלפי ההערכות גרפו לקופתם 13 מיליארד שקל מסך הקניות המקוונות של צרכנים ישראלים – יותר מפי 2 מהיקף הקניות באתרים הישראלים

פרויקט BLUE בצפון תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד השיכון פותח בבדיקה: האם פרויקט BLUE התחזה לקבוצת רכישה

הממונה על חוק המכר במשרד השיכון עמית גריידי אישר כי פתח בבדיקה של תהליכי המכירה בפרויקט היוקרה שנמצא בצפון ת"א, אותו יזמה חברה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר ● הרקע לבדיקה: תביעה שהוגשה נגד החברה שהעלתה טענות לפיהן המכירה בוצעה כקבוצת רכישה כדי "לחמוק" לכאורה מהוראות חוק המכר

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

יציבות בת"א: גזית גלוב מזנקת 10%, דלק צונחת כ-5%

גזית גלוב סיכמה על רכישת מניות המיעוט בחברה-הבת אטריום תמורת 565 מיליון אירו; נורסטאר מזנקת ב-12% ● סלקום צונחת בכ-6%, אודיוקודס עולה לאחר הדוחות, שיכון ובינוי מטפסת ב-1.3%, ואלטשולר שחם גמל ממשיכה צפונה

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

איילת שקד מול המהפכה האנטי פמיניסטית: לאיפה נעלמו הנשים מהפוליטיקה והעסקים?

גברים בארץ ובעולם חזרו לדחוק נשים מעמדות מפתח בתירוץ שקמפיין #METOO גורם להם לחשוש מהאשמות-שווא ● רק הדור הצעיר, שהגברים בו לא מוכנים לפגוש את ילדיהם רק כשיצאו לפנסיה, יכול להביא לשינוי אמיתי ולשוויון הזדמנויות ● פרשנות