גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורשה למתחילים: גרסת הבסיס של המקאן היא רכב ספורט ראוי

גרסת הבסיס של פורשה מקאן מוכנה ומזומנה לרכב על הגל של פליטי ההיברידיות, שיתייקרו בינואר הקרוב ● יש לה מחיר פתיחה אגרסיבי יחסית למותג, עיצוב פנים וחוץ עתיר סטטוס ויכולת דינמית, שראויה לרכב ספורט ● חבל רק שתחושת הביצועים של מנוע ה-2 ליטר מעט פושרת

פורשה מקאן / צילום: יחצ
פורשה מקאן / צילום: יחצ

פלח רכבי ה-SUV המפוארים היה בשנתיים האחרונות מנוע הצמיחה של שוק היוקרה הישראלי, אבל פעולתו של "המנוע" הזה הייתה רחוקה מאוד מלהיות סדירה. הטבת המס על דגמים בעלי הנעה היברידית-נטענת יצרה בתוך הפלח פערי מיסוי משמעותיים, דחקה הצידה את דגמי הבנזין והדיזל ויצרה ערבוביה רצינית בהיררכיה המסורתית של הדגמים. כך, למשל, לא נדיר לראות דגמי SUV היברידיים-נטענים מהקטגוריה הגדולה, עם רמת אבזור גבוהה מאוד, שעולים כמו - או פחות - מדגמי SUV בגודל בינוני עם הנעה רגילה ועם רמת אבזור נמוכה יותר משמעותית.

אבל בינואר הקרוב אמור לעבור השוק רציונליזציה, כשיוגבלו הטבות המס לרכבי פלאג-אין יוקרתיים. המהלך עשוי לחסל להיטי מכירות מוטבי-מס, אך מנגד הוא יחזיר את הביקוש לדגמים "רגילים", שהאספקה שלהם סדירה הרבה יותר - במיוחד בתקופה של מחסור בסוללות בשוק העולמי, שבו השוק האירופי מקבל עדיפות אספקה על חשבון ישראל.

בין הנהנים מהשינוי עשוי להיות גם פורשה מקאן 2 ליטר החדש. עם מחיר בסיס של 525 אלף שקל, הוא עדיין נדרש להתמודד עם דגמי פלאג-אין יוקרתיים גדולים ומאובזרים יותר, כולל אחיו הגדול מבית, קאיין הייבריד. אבל לאחר שהשוק "יחזור לעצמו", הוא עשוי לצאת מהפינה השיווקית אליה נדחק.

כמו קודמו, מודל 2019 החדש של המקאן חולק עם אאודי Q5 את הפלטפורמה הבסיסית, אבל עיצובו החיצוני לא משאיר ספקות לגבי מוצאו ומיתוגו המיוחס. החרטום האגרסיבי מזכיר פורשה 911 שהתנפחה לממדי SUV, מפסק הגלגלים הרחב ומרכז הכובד הנמוך יחסית יוצרים רושם של מכונית קופה שרירית והזנב משתפל ונמתח לאחור בזווית יותר תלולה מזו של Q5. ביחד עם חישוקי 20 אינץ' אימתניים (אופציה), וסמלי מותג מרשימים מקבלים את "חווית הסטטוס" של נהיגה בפורשה, אפילו בחניה. רכב המבחן שלנו זכה על הכביש לתשומת לב רבה מעוברי אורח ומנציגי החוק, שחרגה בהרבה מהמקובל בכלים עם נפח מנוע ומחיר דומים.

הכניסה לתא ממשיכה את האווירה המיוחדת. המושבים ממוקמים נמוך יחסית למפלס מכסה המנוע ומקנים תחושה של ישיבה ברכב ספורטיבי שרוע, שאינה אופיינית ל-SUV גבוהים. מושבי הספורט העמוקים תומכים היטב בגוף, למרות היעדרם של כמה מצבי כוונון שאותם אנחנו רגילים לקבל במושבי יוקרה (אופציה).

רכב

מסורת יוקרתיות לצד הייטק עדכני

מערך הפיקוד המסורתי של פורשה משלב מסכים גדולים והייטק עדכני, אבל לא מזניח מוזרויות נוסטלגיות של המותג דוגמת "מפתח התנעה" שנמצא משמאל לנהג, מד סל"ד גדול במרכז וכו'. הצד הרציונלי שלנו הזכיר לנו שמדובר בתרגיל מחוכם במיתוג. הצד האמוציונלי התעקש להעלות בזיכרון רגעי אושר נשכחים מאחורי ההגה של 911. צג המולטימדיה הענק מחזיר אותנו למאה ה-21 עם שלל אפליקציות ורזולוציה גבוהה, וכך גם מערך מקיף של מערכות בטיחות עדכניות. בנוסף אליו, יש גם מערך מצלמות היקפי, גג שמש פנורמי ועוד.

מרחב הפנים טיפוסי לקבוצה עם שפע של מרווח לראש ולכתפיים, אבל מרווח הרגליים מאחור פחות נדיב מזה של ה-Q5 ושל כמה מתחרים מהפלח. גם תא מטען של 500 ליטר לא ירשים משפחות גדולות. איכות החומרים והייצור גבוהה מאוד, כמקובל אצל פורשה, ובידוד הרעשים מצוין. אבל מי שרוצה סממני פאר "פורשאים", כמו הגה GT, דיפוני עור נוספים וכו', יצטרך לגהץ כהוגן את כרטיס הפלטינה שלו.

פורשה, כמקובל בקרב יצרני העילית, נוהגת להציע גרסאות בסיס "בסיסיות" שפתוחות לאינספור שדרוגים טכנולוגיים וקוסמטיים, שמוסיפים אחוזים רבים למחיר הכולל. המדיניות הזו בולטת באגף הדינמי-טכנולוגי, שבו הציפיות - שלנו לפחות - ל"תחושת פורשה" היו גבוהות. רכב ההדגמה שלנו צויד במנוע ה-2 ליטר טורבו-בנזין המוכר של קבוצת פולקסווגן-אאודי, שמייצר 252 כ"ס ו-38 קג"מ ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. זהו מנוע יעיל ונמרץ, שמאיץ את הכלי השמנמן מאפס ל-100 קמ"ש בקצב מכובד של 6.9 שניות ומאפשר לשייט במהירויות אוטובאן גם על כביש 6.

אבל אם תרצו לקבל עם המנוע הזה קצת יותר "פלפל" נוסח פורשה, כמו אפשרות לכיול יותר אגרסיבי של הבולמים וצליל מפלט מסעיר, תצטרכו לרכוש חבילת "ספורט" שעולה כ-13 אלף שקל. זו עדיין לא כוללת את מתלי האוויר, שהם אופציה נפרדת ויקרה.

בדגם הבסיס מקבלים צליל תרבותי, תגובת דוושה סבירה אך לא מרגשת, שיכוך זעזועים די נוקשה, שנוטה לטלטל את המרכב על בורות ישראלים קשוחים - לא מעט באשמת חישוקי הענק עם הצמיגים נמוכי החתך - וצריכת דלק סבירה.

הנהיגה מחפרת על המגרעות

כל זה נשכח ונסלח כאשר עולים לראשונה על כביש ראוי. מהנדסי פורשה, שחתומים (ללא קרדיט) על כיול המתלים של חלק גדול מכלי הרכב הסדרתיים בעולם - מסין ויפן ועד אירופה ארה"ב - לא הזניחו את הג'וניור שלהם והעניקו לו טיפול דינמי שראוי למותג. כאשר בוחרים במצב התכנות הספורטיבי ההגה הופך כבד, מהיר ומדויק יותר מכל כלי אחר, שבו נתקלנו עד היום בפלח הזה. הגלגלים עוקבים אחר קווי האספלט כמו מסילה ונטיית הגוף בפניות אגרסיביות בלתי מורגשת. אפילו בלי הגאדג'טים וחבילות הספורט האופציונליות ממדיו ומשקלו של הכלי כאילו מתפוגגים על כבישים צרים ומתפתלים. אנחנו יכולים רק לדמיין כיצד מרגישות גרסאות הטורבו החזקות של המקאן, שמצוידות בכל הגאדג'טים המחוכמים.

לרכב יש גם מצב "שטח", אולם בהיעדר מתלי אוויר הוא משנה רק את התכנות של העברת הכוח ולא מגדיל את מרווח הגחון המוגבל. שעשועי עפר וסלעים אינם מומלצים.

525 אלף שקל הם מחיר מעניין למי שרוצה "כרטיס כניסה" למותג פורשה ולא מוכן להסתפק ברכב משומש. במחיר זה גרסת ה-2 ליטר ההתחלתית תספק את הבונוסים החברתיים הנלווים למותג, ביצועים יעילים והתנהגות כביש משמחת לנהגים חובבי הגה. אבל מי שירצה למצות את הפוטנציאל החבוי יצטרך לצלול לתוך רשימת האופציות היקרות או להעפיל לגרסת ה-S עם מנוע V6 340 כ"ס וביצועים הרבה יותר מסעירים. אם כבר פורשה, אז למה להתפשר. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3-30

ב-365 אלף שקל, לפני תוספות, מציעה ב.מ.וו את גרסת ה-30 של ב.מ.וו X3 החדש. הממדים החיצוניים דומים למקאן, תא הנוסעים מרווח יותר ותא המטען קולט 550 ליטר. המנוע בגרסה זו הוא 2 ליטר טורבו בנזין עם 252 כ"ס, ההנעה כפולה והתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 6.3 שניות

ב.מ.וו/ צילום: יחצ

וולבו XC-60 T8

370 אלף שקל, אחרי הטבת המס, עולה גרסת ה- T8 כפולת ההנעה של וולבו XC60 . המנוע הוא 2 ליטר טורבו, עם גיבוי של מנוע חשמלי חזק וסוללה. ההספק המשולב 407 כ"ס והתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 5.3 שניות. תא הנוסעים מרווח ומאובזר היטב אך תא המטען קטן יותר והמשקל העצמי נכבד

וולבו/ צילום: יחצ

ריינג'רובר איווק SE

489 אלף שקל עולה הגרסה המאובזרת של ריינג'רובר איווק החדש. העיצוב רענן ויוקרתי, תא הנוסעים שופע גאדג'טים והמנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 249 כ"ס ו-37 קג"מ, שבסיוע תיבה אוטומטית בת 9 מהירויות מזניק את הרכב מאפס ל-100 ב-7.5 שניות. ההתנהגות פחות ספורטיבית אך יש יכולת שטח

ריינג'רובר/ צילום: יחצ

עוד כתבות

רוכב אופניים בתל אביב/ צילום: איל יצהר

רוכבים על גל הפינטק: החברה שתבטח לכם את האופניים

המהפכה הדיגיטלית שהפכה את העיתונות, הטלוויזיה, המסחר הבינ"ל ומה לא, מגיעה גם לתחום הפיננסים ● במדור חדש זה נעסוק במה שקורה וחם בעולם הפינטק הצומח במהירות ● והפעם: הסטארט-אפ Laka שמציע מודל מקוון מקורי לביטוח לאופניים

הבניין ברחוב יהודה עמיחי 6 בתל אביב / צילום: כדיה לוי

חברה בקבוצת רכישה ניצלה את מעמדה - ותפצה את שאר חברי הקבוצה ב-2.2 מיליון שקל

בעלת פנטהאוז בבניין בגוש הגדול בצפון ת"א חויבה לשלם לחברי קבוצת הרכישה פיצוי, לאחר שקיבלה תוספת ניכרת של שטחי גג מבלי ששילמה עבורן ● כמו כן, נקבע כי בעלה ניצל את היותו פעיל בקבוצה כדי להשיג הטבות כלכליות על חשבון יתר החברים

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

ירידות קלות בת"א; המדדים משייטים סביב רמות הפתיחה

המדדים המרכזיים מאבדים עד 0.3% ● פז דיווחה אמש על ירידה של 7.4% ברווח הנקי ל-126 מיליון שקל ● מניית פועלים מאבדת 1.5% במחזור הגבוה בתל אביב

טרמינל 1 - צילום לפני אירוע פתיחה/ צילום: סיוון פרג'

טסים לחו"ל? טרמינל 1 בנתב"ג יהיה סגור מחר עד השעה 13:00

בעקבות תרגיל של חטיבת הביטחון בנתב"ג, בין השעות 08:00 ל-13:00 מחר כל הפעילות של טרמינל 1 תיעצר, והנוסעים יופנו להמראות מטרמינל 3

שלמה פילבר / צילום:  שלומי יוסף

פילבר על המניע להפוך לעד מדינה: "יכולתי לצאת זכאי, אבל אין לי 3 שנים מיותרות ולא 2 מיליון שקל מיותרים"

שלמה פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, הוא עד מפתח בניסיון של הפרקליטות להוכיח את יחסי השוחד בין נתניהו לאלוביץ' ● אלא שפילבר טוען כי על אף שהונחה ע"י רה"מ לטפל בענייני בזק, הוא פעל באופן תקין

נפגעי הקורקינטים - 20 בנובמבר 2019

אתמול באיכילוב: 12 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי / צילום: רויטרס

"איזו ארץ איומה, הם ניסו להפיל אותי": אוקראינה היא הקורבן האמיתי של שימועי האימפיצ'מנט של טראמפ

כך אמר נשיא ארה"ב על אוקראינה, עפ"י עדות בשימועי האימפיצ'מנט ● יום אחר יום, אוקראינה מופשטת עירומה בבית הנבחרים האמריקאי ● אוקראינה, עוד מעט בת 28, היא אולי המפסידה הגדולה ביותר במאבק הכוח בוושינגטון ● פרשנות

גדעון סער / צילום: טל שניידר, גלובס

גדעון סער: יש לקיים פריימריז לראשות הליכוד אם הולכים לבחירות שלישיות

ניהול השקעות. דרוש מנהל בעל ידע, ניסיון ומסירות

תרומה קטנה, הכנסה גדולה: מה מאפשר למנהל התיקים לקבל החזרי עמלות מחבר הבורסה

בחוק הייעוץ נאסר על החברות לניהול תיקים לקבל תשלומים בגין ניהול תיק, שאינם שכר והוצאות כפי שנקבע בהסכם ההתקשרות ● לחוק הזה יש חריג אחד - האם הוא בכלל נחוץ? ומה באמת יודעים עליו הלקוחות המנוהלים?

תחנת הכח אלון תבור /  צילוםיוסי זמיר חברת החשמל

אנרג'יאן תמכור לתחנת אלון תבור גז טבעי בכמיליארד דולר על פני 15 שנים

המחיר בעסקה נמוך בכ-40% מזה שמשלמת חחברת חשמל עבור גז ממאגר תמר ● העסקה מותנית בהשלמת הרכישה של אתר אלון תבור על ידי קבוצת MRC - הכוללת את  מאיר שמיר, רפק, קרן ג'נריישן קפיטל וחברה סינית - מידי חברת החשמל תמורת כ-1.9 מיליארד שקל

אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון החדש / צילום: אביב אברמוב

איפוס הוצאות המימון הרבעוניות הקפיץ את רווחי מליסרון ברבעון השלישי ב-25%, ל-131 מיליון שקל

ענקית הקניונים נהנתה מתחילת השנה מעליית שווי של קרוב ל-400 מיליון שקל בנכסיה ● בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הציגו הקניונים האזוריים של הקבוצה גידול של 3.5%, עם פדיונות בהיקף של 5.2 מיליארד שקל ● הצומח ביותר הוא קניון רמת אביב שהציג גידול של 5.6% בפדיונות

קזינו באילת / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

אחרי ששוויו הוערך בעבר במיליארד דולר: קזינו לוטרקי ביוון צפוי להימכר ב-15 מיליון אירו

חברת קווינקו, המחזיקה במחצית מהשליטה בקלאב הוטל לוטרקי, צופה רווח של 5.5 מיליון אירו ממכירתה ורווח דומה ממכירת קרקע בקמבודיה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

היום הגורלי של ראש הממשלה נתניהו מגיע: היועמ"ש ימסור את החלטתו בתיקי נתניהו הערב ב-19:30

הערב צפוי היועמ"ש אביחי מנדלבליט להודיע על הגשת כתב אישום נגד נתניהו בגין שחיתות ציבורית ● לראשונה בתולדותינו תופיע על מסמך משפטי רשמי הכותרת: מדינת ישראל נגד ראש ממשלת ישראל

הון שחור לא טוב לחברות סגורות / צילום: shutterstock

האם הגיע הסוף למקלטי המס - ואיך זה קשור לעומר אדם?

3 ישראלים נעצרו השבוע בחו"ל, כיוון שלא דיווחו כראוי לרשות המסים על הכנסותיהם ● במקביל נקבעו כללים חדשים במקלטי מס רבים בעולם שעלולים להבריח את החברות שהתאגדו אצלם ● המלחמה הגלובלית בכסף השחור עולה מדרגה, והפעם הרשויות לא מרפות ● האזינו 

הנשיא ריבלין ויו"ר הכנסת אדלשטיין / צילום: מיכאל דימנשטיין , לע"מ

ריבלין: "גורל חברי הכנסת לא חשוב יותר מגורל הזקנה בבית החולים"

הנשיא ראובן ריבלין מתח ביקורת קשה על הפוליטיקאים בשל כישלון ניסיונות הקמת הממשלה ● "ב-21 הימים הללו, אתם תשבו איש איש לנפשו, עם מצפונו, ותצטרכו לענות על שאלה אחת בלבד: מהי חובתי כלפי מדינת ישראל?"

ישי דוידי / צילום: איל יצהר

קרן פימי נכנסת לביומד: רוכשת 12% ממניות חברת קמהדע תמורת כ-30 מיליון דולר

פימי רוכשת החזקות מקרן ברוש ליאון רקנאטי ויונתן האן ● העסקה נעשתה במחיר שוק המשקף לחברה שווי של כ-240 מיליון דולר

נפגעי הקורקינטים - 20 בנובמבר 2019

לראשונה בישראל: "גלובס" ואיכילוב עם מספר נפגעי תאונות הקורקינטים

בני דרייפוס / צילום: כדיה לוי

"הגיע הזמן שמדינת ישראל תמסד את העיקרון של דיור בהישג יד, ולא רק כתגובה למשבר"

מנכ"ל משרד השיכון בני דרייפוס עושה בראיון ל"גלובס" חשבון נפש מקיף על התוכנית הלאומית לסיוע למחוסרי דיור • "מחיר למשתכן הוכיחה שהמדינה יכולה להשפיע אם היא רוצה"

הפגנה של "המרד בהכחדה" / צילום: NOAH BROWNING, רויטרס

סערה בגרמניה: אחד ממייסדי "המרד בהכחדה" המעיט בחשיבות השואה, והתנצל

בראיון עם השבועון הגרמני "צייט" אמר רוג'ר האלאם, אחד ממקימי הארגון הגלובלי, כי השואה אינה יוצאת דופן לעומת מקרים אחרים של ג'נוסייד ● היום פרסם התנצלות על דבריו: "אני מצטער מאוד על המלים שבהן השתמשתי"

ברני סנדרס/  צילום: רויטרס

ברני סנדרס בעימות הדמוקרטי: "אני פרו-ישראלי, אך אנו צריכים לדאוג לפלסטינים"

הסכסוך הישראלי-פלסטיני פרץ (בקצרה) לעימות הדמוקרטי אמש ● הסנאטור ברני סנדרס העלה ביוזמתו את הנושא: "שוב אין זה מספיק טוב להיות פרו-ישראלי" ● זכה בתשואות ● התקפה על הילארי קלינטון