גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמוטריץ': "לצערי את הנעשה אין להשיב. שדה דב ייסגר. מה שאנחנו מבקשים זה דחייה של 3 שנים"

(עדכון) - שר התחבורה הנכנס הציע בדיון בוועדת הכספים לדחות את הסגירה בחקיקת בזק בתוך 48 שעות ● גפני: "אנחנו קוראים לראש הממשלה לקבל את המתווה של שר התחבורה" ● אתמול היה אמור להתקיים דיון בהשתתפות ראש הממשלה בכדי להכריע האם חקיקת בזק שתאפשר את דחיית סגירת השדה היא ריאלית או לא, אך הדיון לא התכנס בסופו של דבר

בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד
בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייצב הבוקר בוועדת הכספים בדיון המשך לגבי סגירת שדה דב. "את הנעשה אין להשיב. שדה התעופה שדה דב ייסגר", אמר סמוטריץ'. "מה שנעשה באמצעות חקיקת בזק שהיא אפשרית תוך 48 שעות: נדחה את מועד הסגירה לפחות ב-3 שנים ובמקביל נקדם את כל התכניות כפי שהן". המועד המתוכנן לסגירת השדה הוא בשבוע הבא, ה-1 ביולי.

סמוטריץ' הגיע מוכן היטב לדיון, כשהוא שטח את כל ההשלכות האפשרויות למהלך שהוא יוזם. מי שלא הגיע ועורר את זעמו של יו"ר הוועדה משה גפני, הם נציגי האוצר והמשפטים (לרבות סגן היועמ"ש ארז קמיניץ') מהם ציפה לבוא עם תשובות קונקרטיות לשאלת המהותית ביותר: כמה יעלה למדינה לדחות את סגירת שדה דב, מהלך שיש לגביו הסכמה גורפת בקרב כל סיעות הכנסת.

מתוך הדיון בנושא שדה דב / צילום:  טלי טננבוים,

בתום הדיון הסוער שבמהלכו השתיק גפני את עורכת הדין רחל זכאי המייצגת את בעלי הקרקעות הוחלט לבקש מהממשלה דחייה של סגירת שדה דב בכדי לדון בנושא. מטרת הדחייה כפי שהסביר גפני היא "לא לגעת בנושאים עצמם שאולי יתקיימו בוועדות אחרות או בממשלה, לא לגעת בזכויות של האנשים שם", אלא לבחון את ההשלכות על סמך חוו"ד של משרדי הממשלה שגפני מקווה לקבל. "אנחנו נטבע לדין היסטורי על זה שגרמנו לנזקים כלכליים שסגירת אילת תביא למדינה. כמה מיליארדים המדינה תפסיד מזה שאילת תיסגר? זה יהיה הרי משל לעומת ההפסד שמדינת ישראל תספוג. חייבים לדעת מה אומר משרד המשפטים על העניין - לא ראוי לקבל כך החלטה. אנחנו קוראים לראש הממשלה לקבל את המתווה של שר התחבורה".

"המדינה התנהלה בצורה גרועה אבל אין מה לבקר את מי שקיבל החלטות", אמר סמוטריץ' בדיון. נושא שעלה בדיון התייחס לאפשרות של הפקעת הקרקעות לטובת תשתיות לאומיות, אלא שגם כאן נדמה שהרכבת כבר יצאה מהתחנה וכי מאוחר מדי. סמוטריץ' מבין את זה, אלא שהוא סמוך ובטוח שאפשר לעגן את דחיית סגירת השדה ב-3 שנים לפחות. "יש מעט נושאים בבית הזה שנמצאים בקונצנזוס כל כך רחב כמו הבנת החשיבות של המשך פעילותו של שדה דב לאילת ובוודאי נכון להיום ובהתאם למצבי התחבורה הציבורית לאילת. דיברתי עם שר האוצר על חשיבות של רכבת מדימונה לאילת, מה שגם צריך לקרות יום אחד - אבל זה עוד רחוק. מדינת ישראל התנהלה בצורה שגויה בכל הטיפול שלה בסאגת שדה דב מראשית הדרך. לו היינו חושבים שנגיע לאן שהגענו היום לפני 20 ו-30 שנה - ראוי היה להתנהג אחרת. הפקעת השטח הזה אז הייתה עולה במספרים אחרים ממה שהיום ובוודאי שזה מה שצריך היה לעשות כי זו התשתית ציבורית הכי טריוויאלית בעולם. אחרי שנעשה מה שנעשה ותוכננו תכניות שעל בסיסן נבנו תכניות תקציביות לרבות העברת בסיסי צה"ל דרומה, אני אומר בצער כי את הנעשה אין להשיב. אני לא רואה אפשרות היום להחזיר את הגלגל לאחור במובן המהותי ולמנוע את תוכנית תל אביב 4444. צריך לדעת להפנים את המציאות".

סמוטריץ' הציג את המתווה שהוא גיבש בימים האחרונים שאותו אמור היה להציג אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו - האיש היחיד שיכול למנוע את סגירת שדה דב בעיתוי הנוכחי. הדיון הזה לא התכנס בסופו של דבר עם ניחוח של התחמקות מצדו של ראש הממשלה. בדיון אמר ח"כ דוד ביטן בעניין זה כי קולו של נתניהו לא נשמע כי "מפחידים אותו בעלויות של 20 מיליארד שקל למדינה".

למתווה, כך אמר סמוטריץ' יש "מקסימום יתרונות, ואפס נזק או מחיר. המתווה אומר שהמסלול לא יפונה בשטח קטן שבו יהיה טרמינל קטן שיישאר לידו, ובמקביל כל הליכי התכנון נמשכים באותה מתכונת כולל השיווק והביצוע של הקרקעות. אנחנו מרוויחים דחייה במינימום של שלוש שנים. אין פגיעה באנשי הגוש הגדול שמצבם ישתפר כי הוא יעוגן בחוק. ביום שבו יצטרך להיכנס הטרקטור הראשון - השדה יפונה". סמוטריץ' התייחס גם לפתרונות שיישומו בינתיים בנתב"ג בנושא של הנגשת תחבורה ציבורית לטסים לאילת , כמו שאטלים חינמיים מכביש המטוס ועד למרכז תל אביב, מוניות ישירות לבתי חולים וגישה לנתיב המהיר. באשר להפעלת שדה התעופה שפועל כיום ברישיון כשדה צבאי אמר כי "משרד הביטחון יקבל פקודה ויבצע אותה", הכוונה היא לפקודה שתחייב את הפעלת השדה האזרחי על ידי חיילי חיל האוויר עד להעברת הנושא באופן מלא לרשות שדות התעופה.

המתווה הזה, אמר סמוטריץ', הוא בבחינת "זה נהנה וזה אינו חסר. תושבי אילת ואחרים ייהנו מתעופת הפנים והכול מתקדם. אף אחד לא ניזוק! אם אנשי הגוש יתעקשו לתבוע את המדינה גם במקרה כזה - אני לא מכיר שופט נורמלי שיתן את הסעד. הבעיה עכשיו היא שאני צריך לשכנע את היועמ"ש שאין בזה סיכון שאין עילת תביעה ואין סיכוי לתביעה. יש 100% רווח ואפס נזק. אמרו לי שאי אפשר לקדם את השטח כשטסים ממנו ואני אומר באחריות שזה אפשרי".

עוד התייחס סמוטריץ' למשמעות המשפטית אל מול פסיקת בג"ץ לסגירת שדה דב ב-1 ביולי באומרו כי "הנשיאה חיות אמרה שמותר לכנסת לחוקק. זה לא חוק עוקף בג"ץ, גם לשיטת מי שחושב שיש מושג כזה - יש אינספור פסקי דין שאומרים שלמדינה מותר לסגת מהסכמים ומותר לה להפקיע שטחים מבלי לפגוע כלל בזכויות בעלי הקרקע הפרטיים. לא מזלזל בזכויותיהם ובאינטרס הציפיה הלגיטימי שלהם על רקע התנהלות המדינה".

סמוטריץ' זכה לתמיכה ממרבית הנוכחית. ח"כ ניר ברקת ביקש להוסיף לחקיקה התניה שהשדה לא יפונה עד שתוקם רכבת מדימונה לאילת. נציגת בעלי הקרקעות השיבה כי הם מתנגדים לחקיקה.

מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם לא תומך ברעיון לסיבוב פארסה. "היינו צריכים לפנות את שדה דב ב-1.1.19 ולא היינו ערוכים אז וביקשנו הארכה. עכשיו הגענו למצב של אל חזור. השקענו כ-2 מיליארד שקל במהלך הזה (לאיחוד טייסות וטיפול באמל"ח), ב-1 ליולי יש אנשים שהולכים הביתה או שעוברים לבסיס אחר". עוד אמר אדם כי אם תתקבל החלטה של שר הביטחון, בנימין נתניהו להשאיר את השדה - מדובר במהלך שייקח מבחינת אדם 3 חודשים להתארגנות."שלוש שנים שאני עושה דיוני מעקב על זה, לא שמעתי מילה על לדחות את זה מראש הממשלה. קיבלנו את חוות הדעת הכי מקצועיות".

כאן תקף שוב גפני את אדם היות שהמשרד לא העביר חוו"ד שעל בסיסה אפשר יהיה לקיים דיון ענייני. "אנחנו לא מאמינים שאם רה"מ יגיד שצריך לדחות ב-3 חודשים - אתם לא יודעים להתמודד עם זה".

עו"ד אריאל צבי, ראש אגף יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, השיב לגפני הכעוס שגם משרדו לא העביר חוו"ד לוועדה כי "חוו"ד שהועברה לשר הביטחון הוגדרה על ידינו כרגישה משום שיש לה השלכות משפטיות על עמדת המדינה בבית משפט".

היו גם דרמות - ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי פרץ בבכי במהלך הדיון: "אל תתעמרו בעיר אילת", זעק. "זהו מאבק שהוא בדמי. אני מדבר על פיקוח נפש ברמה הגבוהה ביותר. זה לא דיון תיאורטי אלא דיון אמיתי על אנשים חיים ונושמים. יש פה ספינים בלתי אפשריים".

גם ח"כ יואש קיש שנלחם נגד סגירת השדה הודה היום שמהלך כזה כבר אינו אפשרי. "היום לאור האילוצים אני מבין ששדה דב ייסגר למרות שכולנו נגד. אין מה להילחם על השארת השדה. היעד שיכולים וצריכים להשיג זה דחייה של 3 שנים".

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אמר את מה שכולם כנראה מרגישים: "ראש הממשלה נותן לנו להתקרקר סביב השולחן בזמן שהוא צריך לקבל את ההחלטה".

מרגי תקף את עורכת הדין זכאי ואמר לה "נקים לכם תנועה אזרחית שתצמצם לכם את אחוזי הבנייה ותגיש ערר על כל צעד שתעשו. הגעת לפה בגישה מתנשאת, תצטרכו לשנות כיוון. הנחמדות שלנו פה להגן על בעלי הגוש הגדול איננה מובנת מאליה".

אלי לנקרי סגן ראש העיר אילת ביקש להסב את תשומת לב הנוכחים לנזק הכלכלי שייגרם לעיר אילת שלא נמצא בכותרות שמתייחסות רק לעלות של המדינה במידה ומועד סגירת השדה יידחה. "ב-5 ימים הנזק לבעלי הקרקעות עלה מ-4 ל-8 מיליארד ההפסד למדינת ישראל עלה מ-8 ל-60 מיליארד. אתם מבולבלים וגם אני. אנחנו לא מבקשים לוותר על הכנסות המדינה והיא תקבל אותן אלא שזה יידחה בכמה שנים. בממשלה לא נעשתה עבודה כדי לבחון את הנזקים הכלכליים לעיר אילת - אבל אנחנו עשינו - מדובר בנזקים נוראיים שיצטברו למיליארד שקל בשנה ירידה בתוצר של העיר אילת".

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות, הוסיף כי "אנחנו מעריכים שהנזק יהיה קשה. תיירות הכנסים היא בערך חצי מהפעילות בעיר והתעשייה הזו תרד תוך חצי שנה. היא יורדת כבר כעת. אנחנו הולכים לאסון תעופתי ולקריסה של העיר אילת ללא זמן להיערכות".

עוד כתבות

בורסת שנחאי / צילום: רויטרס

פתיחה חזקה בבורסות אירופה: הדאקס מזנק ב-1%; עליות באסיה

המדדים המובילים באירופה נסחרים בנטייה לעליות ברקע לסגירה החיובית אמש בניו יורק ● קרדיט סוויס רשם רווח של 1.4 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה, לעומת רווח של 1.29 מיליארד דולר ברבעון המקביל ● החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מטפסים קלות

סופר מרקט בסיאול. לא קונים ולא מוכרים מוצרים יפניים / צילום: רויטרס, Heo Ran

מלחמת הסחר שלא הכרתם: הצרכנים בדרום קוריאה מחרימים מוצרים יפניים

סופרמרקטים, בתי ספר וסוכנויות נסיעות מצטרפים למחאה על ההגבלות שהטילה טוקיו על יצוא חומרים רגישים שחיוניים לתעשיית ההייטק

יוסף גרינפלד / תמר מצפי

התכתשויות בגזרת יוסף גרינפלד: "הנאמן נוהג בי ביד ברזל"; עו"ד שפירא: "הוא מפר החזרים"

ההליך המשפטי של איש העסקים יוסף גרינפלד, המצוי בהסדר נושים, ממשיך להיות רווי יצרים וסכסוכים בינו לבין הנאמן על נכסיו, עו"ד עופר שפירא ● גרינפלד מבקש לבטל את כל המגבלות שהוטלו עליו ועל רעייתו בהליך: "הנאמן מחזיק בי כבן-ערובה" ● שפירא מתנגד: "התקפות חסרות דרך ארץ על בעל תפקיד"

אסנת לבציון קורח/ צילום: איל יצהר

הקפאת תקנים ב"אסף הרופא": משרד הבריאות אוסר על ביה"ח לגייס עובדים במקום אלה שפורשים

בית החולים אסף הרופא מצטרף ל"רשימה השחורה" שבה מופיעים גם רמב"ם ונהריה ● ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה: המטופלים נפגעים

מטוס של וויז-אייר/ צילום: שאטרסטוק

וויז אייר לא העלתה נוסע לטיסה - ותפצה אותו ב-7,400 שקל

התובע התייצב לטיסה יחד עם עוד 12 בני משפחה בחודש אוקטובר האחרון, אך נשאר בוורשה ולא עלה על הטיסה בשל עיכוב שנגרם לטענתו ע"י וויז אייר ● חברת התעופה טענה מנגד כי סירובה להטיס את התובע היה מוצדק, אך ביהמ"ש קבע כי עליה לשאת בנזקים שנגרמו לו בגין סירוב זה

הפגנת יוצאי אתיופיה  / צילום: מאיר המאירי

למפיצי הפייק ניוז יש טקטיקה, והיא הולכת ומשתכללת

הירי בסלומון טקה ומחאת יוצאי אתיופיה בתחילת החודש עדיין מסעירים את הרשת ● כשרובנו ניסינו ללמוד את הפרטים, הרשתות החברתיות התמלאו בשמועות וספקולציות, והאמת עדיין נותרה בעלטה ● איך מייצרים פייק ניוז, ומי מפיץ אותן? ● "המשרוקית של גלובס" בדקה את הסיפורים שמנסים למכור לנו ● האזינו

הטסת חיות המחמד/ צילום: Terminal4Pets

יותר כלבים - יותר תנאים: חברות התעופה מקשיחות את מדיניות הטסת חיות המחמד

עם הגידול בתנועת הנוסעים והמודעות הגוברת להיותו של בוני הכלבלב או מיצי החתולה חלק אינטגרלי מהמשפחה, חברות התעופה מעלות את "רף הקבלה" לבעלי חיים בטיסות ● הישראלים, כצפוי, כבר גילו את הפרצה המאפשרת להטיס את הכלב בחינם ● ואיזו מדינה היא המחמירה ביותר?

יעקב ליצמן ומשה בר סימן טוב / צילום: אוריה תדמור

מנכ"ל משרד הבריאות: "האחיות הן עמוד השדרה של המערכת"

כך אמר משה בר סימן טוב במסיבת עיתונאים שנערכת בשעה זו בבית החולים תל השומר בעקבות שביתת האחיות שפרצה הבוקר ● ליצמן: "נושא הבחירות היה מערכת הבריאות. איפה כל המפלגות שדיברו על הבריאות? אף אחד לא רוצה להיות שר הבריאות פתאום"

חיים הורוביץ / צילום: אביב חופי

למרות התרסקות של 50% מהשיא: חג'ג' והורוביץ משקיעים עוד 3 מיליון שקל ביוניבו

איש העסקים עידו חג'ג' מעמיק את ההשקעה בתחום הקנאביס יחד עם משקיעים נוספים, בהם חיים הורביץ' ● סקטור הקנאביס רשם ירידות של עד 80% מהשיא למרות האישור ליצוא מישראל, שלא קורה בפועל על רקע מספר מכשולים, בהם תקנים מהיק"ר ופערים בין התקנים בישראל מול זה האירופי

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס

טעויות הקלדה מוזרות וציון חריג מחבר ועדה: כך מונה אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס

נתניהו וכחלון הכריזו על מינוי אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס החדש, ואז גילו שצריך לכנס ועדת איתור ● גם הוועדה בחרה ביצחקי, אלא שעיון במסמכיה מעלה כי ציון ההתאמה שניתן לו היה גבוה מהניקוד האמיתי שקיבל ● באוצר מסבירים זאת ב"טעות הקלדה" ובמפעל הפיס מוסרים כי ליצחקי אין חלק בהליך ● ומדוע חבר בוועדה העניק ליצחקי את הציון הנדיר 100?

כיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: כדיה לוי

חפשו את הצל: למה אחרי כל ההשקעה כיכר דיזנגוף החדשה נטושה בשעות היום?

הכיכר התל-אביבית אינה היחידה, ובחום הלוהט של הקיץ הישראלי גם ירידה של שלוש-ארבע מעלות היא משמעותית ● אז למה חסר כל-כך הרבה צל במרחב הציבורי שלנו, אף שההשקעה בו טובה לתושבים וגם חוסכת כסף למדינה?

צוות ויסיטה / צילום: vCita

vCita גייסה 15 מיליון דולר כדי לחבר נותני שירותים ללקוחותיהם

vCita מפתחת מערכת לניהול קשרי לקוחות עבור עסקים קטנים ונותני שירותים של עד כעשרה עובדים ● החברה דיווחה כי היקף הכנסותיה הוכפל בשנה האחרונה, והן עומדות על כמה עשרות מיליוני דולרים בודדים

אדורארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי / צילום: איל יצהר

הסדר חוב באי.די.בי הוא כמעט בלתי נמנע: אילו אפשרויות עומדות לפני אלשטיין?

אי.די.בי מציגה היקף חוב גבוה משווי נכסיה, וב-S&P מעלות מעריכים כי בחצי השנה הקרובה היא תידרש לבצע עצירת תשלומים, בשל הטענה להעדפת נושים ● אם זה יקרה, תיקלע החברה למצב מאתגר ביותר, שבו היא נדרשת להתמודד מול 4 סדרות אג"ח שונות ונפרדות ● להלן כמה תרחישים שיכולים לשרת את אלשטיין במניעת הסלמה והידרדרות לנקודת אל-חזור

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס Thomas Peter

אפל במגעים מתקדמים לרכוש מאינטל פעילות שבבים לסמארטפון

העסקה, שנאמדת בכמיליארד דולר וייתכן שתושג כבר בשבוע הבא, תספק ליצרנית האייפון גישה לפעילות הפיתוח של אינטל ועשויה לחסוך לה שנים של עבודה ● זאת לאחר שהמו"מ בין שתי הענקיות קרס לפני כמה חודשים, כשאפל חתמה על חוזה עם קוואלקום

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

המרצדס של שוק הגמל הגיעה לבורסה בתל-אביב

הצעת המכר של אלטושלר שחם גמל ופנסיה היא הנפקה ראויה, המשלבת פוטנציאל לתשואת דיבידנד גבוהה, מכפיל רווח חד-ספרתי הוגן ותחזית ורודה להמשך צמיחה בשנתיים הקרובות ● פרשנות

ג'ף מקלר, מנכ"ל אינטק / צילום: רויטרס

אינטק נכשלה בניסוי הקליני בגלולת האקורדיון לפרקינסון; המניה צוללת בטרום מסחר בנאסד"ק

הגלולה לא הראתה בניסוי עדיפות בהפחתת "זמן הקיפאון" (Off Time), הזמן בו חולי הפרקינסון אינם מסוגלים לזוז ● גם מדדים משניים לא הושגו ● אי הצלחת הניסוי לא פוסלת את השימוש בכל הפלטפורמה של אינטק, אולם ההשקעה הרבה בניסוי, אכזבת השוק והשאלה מדוע המוצר לא פעל כמו המצופה, יכולים להעמיד אתגרים בפני החברה

אחיות / שאטרסטוק / צילום: שאטרסטוק

חדרי ניתוח במתכונת חירום: המדריך המלא לשביתת האחיות

הסתדרות האחיות פתחה בשביתה לאחר כשלון המו''מ עם משרד הבריאות ● במסגרת השביתה יעבדו צוותי האחיות במתכונת מצומצמת ובמקרי חירום בלבד, וכן בכל מחוז תוקם ועדת חריגים ● אילו שירותי בריאות לא ינתנו וכיצד יתנהלו חדרי הלידה - כל הפרטים בפנים

אייפקס, פרבר של ראלי, בירת קרוליינה הצפונית./ צילום: /Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

הערים יקרות מדי: הפרברים האמריקאים שוב פורחים

העלייה ביוקר המחיה בערים האיצה במילניאלס לעזוב אותן לטובת ערים קטנות - בתנאי שיש בהן מקומות עבודה ומזג-אוויר טוב

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

שוב לוקח סיכון יוצא דופן בהשקעה סופר ממונפת: למה יצחק תשובה צריך את זה?

רכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני היא השקעה סופר-ממונפת אשר זכתה לאחרונה לכתף קרה מהמשקיעים הזרים, שדרשו תשואה של כ-9.5% כדי לממן את שכבת החוב הנחותה בעסקה ● האם נכון מבחינת תשובה כיום לסכן כל-כך הרבה, בסיטואציה גיאופוליטית שבה רב הנסתר על הגלוי?

airbnb / צילום: Shutterstock

מפלצות החלטורות: חברות המשלוחים הקונבנציונליות רועדות

מאות אפליקציות מניעות את עולם התעסוקה החדש, ולפי הערכות כבר בשנה הבאה כ-40% מכוח העבודה בארה"ב יהיו עצמאיים ללא מקום עבודה קבוע ● היכולת לתת לאנשים להרוויח עוד כסף, או ביתר קלות, היא הבטחה חזקה, והמימוש שלה מוביל לצמיחה אדירה