גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבאיידו הסינית ועד גוגל: הפרויקט הישראלי שהצית קרב ענקים גלובלי

הכניסה של מובילאיי לפיתוח חבילה מלאה של שירותי תחבורה אוטונומיים דוחפת שחקניות ענק גלובאליות לצעדי נגד ● באיידו הסינית מנסה לאיים על ההגמוניה של מובילאיי בתחום המצלמות וגוגל מסמנת טריטוריה באירופה ● רק הרגולטור הישראלי עדיין לא מתעורר

שירות ההסעות האוטונומי־חשמלי של פולקסווגן בהמבורג/  צילום: יח"צ
שירות ההסעות האוטונומי־חשמלי של פולקסווגן בהמבורג/ צילום: יח"צ

אחת ההכרזות המעניינות שליוו את ביקורו בשבוע שעבר של היו"ר החדש של אינטל בישראל, בוב סוואן, הייתה שצי של כלי רכב חשמליים אוטונומיים יחל לנוע על כבישי המדינה כבר ב-2020. זאת כחלק משלב מתקדם בניסויים לקראת הקמת שירות מוניות "רובוטיות" בישראל, בשיתוף עם קבוצת פולקסווגן ועם יבואנית פולקסווגן צ’מפיון מוטורס, החל מ-2022.

ההכרזה סיפקה תזכורת לכך שממש מתחת לאפנו הולך ונבנה אחד הפרויקטים המתקדמים בעולם של "תחבורה בתור שירות". המשמעות היא שישראל עתידה להיות אחת החברות הראשונות במועדון יוקרתי ומצומצם של מדינות מפותחות שבהן תפעל בשנים הקרובות תשתית כזו.

הפרויקט נשמר בינתיים תחת מסך כבד של חשאיות ולא קל לדלות פרטים על התקדמותו. אולם כאשר מסתכלים על התמונה הרחבה מגלים סבך מרתק של אינטרסים צולבים, קרבות עסקיים וטכנולוגיים גלובליים ומהמורות רגולציה, שהשפעתם חורגת הרבה מעבר לכמה עשרות או מאות מוניות אוטונומיות וחשמליות, שינועו - אם וכאשר - על כבישי גוש דן. אז עד כמה ריאלי יעד הביניים של 2020?

המתחרות לא נשארות אדישות

תחום ה"תחבורה כשירות" (MAAS) במקום בעלות פרטית על רכב, נחשב "לתקווה העסקית הגדולה" של שוק הרכב האוטונומי בעולם. בניגוד לרכב פרטי ללא נהג, שיהיה מיועד בשנים הקרובות ללקוחות בעלי ממון בלבד, אם בכלל, שירותי הסעות אוטונומיים צפויים לשאוב סבסוד ממשלתי משמעותי בשנים הקרובות. סבסוד זה צפוי לכסות את עלויות הפיתוח (בישראל לא צפוי סבסוד בשלב הראשון), להניב רווחים ולהרגיע את המשקיעים. על הדרך הם יעניקו חשיפה ציבורית חיובית לרעיון של רכב ללא נהג, שעדיין מפחיד רבים בציבור, וייצרו בסיס איתן לרגולציה. בקיצור, שוק של עשרות מיליארדים במישרין ובעקיפין.

התחום מרכז עניין רב לא רק בתעשיית הרכב אלא גם בקרב ענקי IT דוגמת גוגל ובאיידו, מקבילתה הסינית. גוגל פועלת בשוק הזה באמצעות החברה-הבת WAYMO, שהתמקדה עד כה בארצות הברית, ואילו באיידו שואפת להפוך לגורם המוביל בתחום ה-MAAS בשוק התחבורה הסיני הענק ומעבר לו. מדובר בחברות רב-תחומיות עם משאבים בלתי נדלים, שיכולות להרשות לעצמן לספוג הפסדים והשקעות של מיליארדי דולרים כדי "לעמוד על שלהן". לשם המחשה, ההשקעה הרבעונית האחרונה המדווחת של גוגל (באמצעות החברה האם אלפאבית) ב-WAYMO עמדה על כ-1.2 מיליארד דולר.

"גורילות עסקיות" בקליבר הזה לא אוהבות מתחרות חדשות. אבל לפני מספר שבועות הודיעה אינטל רשמית כי החברה הבת מובילאיי הופכת מספקית טיר2 בתחום מערכות הסיוע לנהיגה (ADAS) לחטיבה שתציע ללקוחות צד ג’ פתרון מלא של תוכנה וחומרה עבור שירותי תחבורה אוטונומיים על בסיס דגמי רכב סדרתיים. הוכחת ההיתכנות היא הפרויקט שמוקם כיום בישראל בשיתוף פולקסווגן.

כצפוי, ההודעה לא התקבלה בשקט על ידי המתחרות. המהלך הראשון, שהוכרז סימבולית כמעט במקביל לביקורו של סוואן בישראל, היה הכרזה של WAYMO על חתימה על הסכם אסטרטגי עם רנו-ניסאן-מיצובישי, אחד מתאגידי הרכב הגדולים וגם לקוח ותיק של מובילאיי בתחום ה-ADAS.

המטרה המוצהרת של ההסכם היא לפתח בשלב הראשון חבילה מלאה של תשתית MASS, בדגש על השוק הצרפתי והיפני.

לא חלפו ימים בודדים ובאיידו ביצעה מהלך אגרסיבי אפילו עוד יותר, כשהכריזה על השלמת פיתוח פתרון מלא לרכב אוטונומי בדרגה 4, שמבוסס על טהרת המצלמות וראיית המכונה תחת השם "APOLO LITE". בסמינר שנלווה לאירוע החשיפה טענה באיידו שהמערכת שלה, שמבוססת על עשר מצלמות ומעבדים מהירים, מספקת לרכב אוטונומי יכולת חישה ב-360 מעלות על בסיס מצלמות בלבד, לטווח של עד 200 מטר. נטען שגם יש לה יכולת "לעבד כמויות אדירות של מידע" וכי היא כבר עברה שורה של ניסויי שטח מוצלחים על כבישי סין.

אין לנו דרך לוודא אם לטענה יש כיסוי או אם המערכת הזו כבר בשלה ומוכנה למסחור המוני במחיר סביר. אבל בהנחה שכן, מדובר בהטלת פצצה לשוק הגלובלי. זו הפעם הראשונה זה כ-15 שנה שמישהו מנסה לקרוא תיגר על ההגמוניה של מובילאיי בתחום ה-ADAS, מבוסס המצלמות והצ’יפים לראיית המכונה, שעליו נבנתה עמדת ההובלה שלה בתעשייה.

ואם למישהו נותרו ספקות מי נמצא במרכז הכוונת של הסינים, הרי שהן הוסרו כשפרסמה באיידו בחשבון ה-WeChat שלה בשבוע שעבר כי "במהלך המבחנים, הביצועים של מערכת אפולו-לייט היו ברי השוואה לאלה מערכת החישה מבוססת המצלמות של מובילאיי, הספקית הגדולה בעולם של מערכות מתקדמות לסיוע לנהיגה".

בשנה שעברה הצטרפה מובילאיי למאגד הבינלאומי המרשים של באיידו, שכולל חברות מתחום הרכב ומתחום ה-IT, שתומכות במערכת ההפעלה "הפתוחה" אפולו. היא אף חתמה על הסכם להטמיע במערכת את מודל הבטיחות שלה. אבל אז מובילאיי עוד הייתה רק ספקית טיר2 מתמחה. כיום היא קבלנית של פתרונות כוללים, שנהנית מאחיזה לא קטנה בשוק הרכב הסיני ושואפת להציע לחברות סיניות פתרון מלא לשירותי תחבורה כשירות, שיתחרו בעתיד באלה של באיידו.

הוסיפו לכך את העובדה שמובילאיי היא שלוחה של חברה אמריקאית ושהסינים כלל לא אוהבים את גישת "הקופסה השחורה" של מובילאיי, שלא מאפשרת נגישות לקוד המקור של המערכת שלה - וקיבלתם קרב עסקי מרתק.

לא נופתע כלל אם המהלך של באיידו גם בוצע בתמיכה ובעידוד ממשלתי סיני על רקע השאיפה לנתק את התלות בתעשיית הצ’יפים האמריקאית. כך או כך, הגפרור שהצית את המלחמה הגלובלית הזו הוא פרויקט המוניות האוטונומיות של ישראל.

פולקסווגן היא לא "תיירת תמימה"

לקבוצת פולקסווגן יש זה כשלוש שנים באירופה פרויקט "תחבורה כשירות" די מתקדם על בסיס מסחריות אוטונומיות שאוספות נוסעים בתשלום ברחובות המבורג.
לפיכך תהו רבים, בארץ ובאירופה, מדוע בחרה פולקסווגן להיכנס לפרויקט המשותף עם מובילאיי-אינטל בשוק הדל והטרוד של ישראל.

התהיות גברו לאחר שהתברר שמובילאיי-אינטל לא בזבזה זמן והפכה את הפרויקט עם פולקסווגן לחותם אמינות בינלאומי ליכולותיה בתחום, שיוצעו בעתיד ללקוחות צד ג’ - חלקם מתחרים ישירים של פולקסווגן.

אבל אפשר להירגע: פולקסווגן היא לא תיירת תמימה שהמקומיים בישראל "עושים עליה סיבוב עסקי". מנקודת המבט שלה הפרויקט יעניק לה נגישות, ראשוניות ושדה ניסויים הן לטכנולוגיה המתקדמת ביותר של אינטל-מובילאיי עוד לפני שיווקה הנרחב בעולם, והן לטכנולוגיות חישה ועיבוד משלימות ומתקדמות מאוד מפיתוח ישראלי.

את המידע הנצבר עתידה פולקסווגן "לשכפל" בשווקים שחשובים הרבה יותר עבורה מבחינת תזרים ההכנסות העתידי, כמו למשל השוק הסיני. זו לא תיאוריית קונספירציה תלושה. כך למשל, בסוף מאי הכריזה פולקסווגן כי חברה בת שלה חתמה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם יצרנית הרכב הסינית JAC ועם הממשל המקומי של מחוז Hefei. הצדדים סיכמו על הקמת מערך תחבורה ציבורי מבוסס רכב אוטונומי וחשמלי.

שום דבר לא בוער למשרד התחבורה

בניגוד לאינטרסים הגלובליים שישפיעו מן הסתם בטווח הבינוני-ארוך, המכשול המידי בלוח הזמנים של הפרויקט הוא הרגולציה הישראלית. ישראל עשתה לעצמה בעבר "חיים קלים" כשאימצה את הרגולציה האירופית ככתבה כלשונה.

ישראל אמורה לפרוץ דרך ולהקדים את אירופה בתחום, אבל לשם כך היא תצטרך לשנות את תקנות התעבורה הקיימות כדי לטפל בנושאים טעונים ורגישים, כמו הטלת אחריות במקרה של תאונות שבהן יהיו מעורבים כלי רכב אוטונומיים, עדיפות במסלולי נסיעה לכלי רכב כאלה, סבסוד תעריפים ועוד.

גם במצב הנורמלי, אקטיביזם רגולטורי הוא לא בדיוק הצד החזק של משרד התחבורה. במיוחד בנושא הרגיש פוליטית של שוק המוניות. הוסיפו לכך היעדר גורם ממשל יציב בתקופת ההמתנה של הבחירות הישראליות, חלק א’ וחלק ב’, וקיבלתם מהמורה רצינית בלוח הזמנים של הפרויקט. 

עוד כתבות

טראמפ וארדואן / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

טראמפ: "הסנקציות על טורקיה יבוטלו; הפסקת האש קבועה"

נשיא ארה"ב התייחס הערב להפסקת האש בסוריה ● "הסנקציות יבוטלו אלא אם יקרה משהו שאנחנו לא נהיה מרוצים ממנו"

בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון./ צילום: כדיה לוי

האם ועד עובדי "ידיעות אחרונות" ישבית את העיתון?

המאבק בין העיתונאים בקבוצת "ידיעות אחרונות" להנהלה מסלים, והוועד מאיים לנקוט צעדים ארגוניים חריפים יותר מאלה שננקטו עד כה ● בהודעה לעובדים ששוגרה הבוקר ע"י הוועד, עודכנו העיתונאים כי ההנהלה מתבצרת בעמדתה, וכי המו"מ תקוע

משה גפני/ צילום: שלומי יוסף

גפני לרשות המסים: "תציגו בתוך שבוע תוכנית לפיצוי עסקים בעוטף עזה"

יו"ר ועדת הכספים הזהיר כי אם הרשות ואגף התקציבים באוצר לא יציגו תוכנית להסדר תשלום פיצויים למסעדנים ולבעלי אולמות וגני אירועים בעוטף עזה, הוועדה תקדם חקיקה מיוחדת בנושא

קפה לנדוור, שדרות רוטשילד, ת"א / צילום: יח"צ

דג על הכוונת: לנדוור בוחנת - הסוף לטונה ברשת

ברשת בחרו לנקוט גישה זהירה בעקבות משבר הטונה של ארומה ת"א ● ל"גלובס" נודע כי לנדוור תוציא ככל הנראה את הטונה מהתפריט ובוחנת כעת חלופות למוצר שנחשב לאחד הפופולריים ב-77 סניפיה

ד"ר אלרן חבר / צילום: יח"צ

ביומיקה של אבוג'ן תפתח מוצר המבוסס על גילויים של זוכת פרס נובל עדה יונת

יונת פענחה את מבנה הריבוזום של החיידק העמיד ואילו ביומיקה מקבוצת אבוג'ן תפתח את התרופה שיכולה לפעול נגד מבנה כזה

אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר/ צילום: יוסי זמיר

אבי דיכטר מונה לסגן שר הביטחון; מחר פגישה בין כחול לבן לליכוד

התפקיד שמונה אליו דיכטר הוא ללא סמכויות מוגדרות וסגני שר ביטחון במשך השנים קיבלו את המינוי כסידור פוליטי

מפעל שבבים בישראל./ צילום: יחצ

מלחמת הסחר וחולשה בביקושים גרעו 11.5% מהכנסותיה של טקסס אינסטרומנט; הנמיכה תחזיות

יצרנית המוליכים למחצה טקסס אינסטרומנט האמריקאית הנמיכה תחזיות, מתחת לציפיות השוק ● מניות הסקטור כולו נסחרות תחת לחץ ● החברה פספסה את התחזיות לרבעון השלישי בשורה העליונה

אדם נוימן/ צילום:רויטרס

אמא של אדם נוימן: "יש הפי אנד, הוא חזר בתשובה"

"אדם אפילו לא היה עצוב כשהיה כל הבלגן", אמרה ד"ר אביבית נוימן, אמו של אדם, בראיון לאילה חסון ● זאת בוקר לאחר החלטת דירקטוריון WeWork לאשר לסופטבנק להשתלט על החברה ולשלם לנוימן 1.7 מיליארד דולר כדי שיעזוב את הדירקטוריון

פרוייקט מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר

יום לנעילת הגרלת מחיר למשתכן: מכרזי ראשל"צ והווילות באילת מככבים

מחר תינעל ההגרלה התשיעית של מחיר למשתכן ● בראשון-לציון הסיכוי לזכות בדירה עומד על אחד ל-15 ● גם בבאר יעקב הסיכויים לא גבוהים ● היענות נמוכה נכון לעכשיו לדירות בנהריה, קריית ים ומגדל העמק

מיה יניב, יו"רית ועד עובדי סלקום / כדיה לוי

רגע לפני הפיטורים: ההסתדרות גיבשה תוכנית "הצלה" לשוק הסלולר

ההסתדרות תגיש תוכנית למשרד התקשורת שקוראת לפצל את חברות בזק והוט מפעילות הסלולר שלהן, להפחית את אגרות התדרים ולאפשר הקלות בחבילות הצרכניות שיכללו דקות וגלישה פלוס מכשיר ● אולם התוכנית לא מתמודדת עם הסוגייה הבוערת ביותר - דרישת החברות להתייעלות

משה גפני/ צילום: שלומי יוסף

מחיר השיתוק הפוליטי: הממשלה עוצרת תשלומים לספקים

החשב הכללי והממונה על התקציבים בפנייה חריגה ליו"ר ועדת הכספים, משה גפני: נאלצנו לעצור תשלומים לספקים. עשרות בקשות תקציביות ממתינות על שולחנך חודשים ● גפני טען כי מאחר ונבחרה כנסת חדשה האוצר צריך להגיש מחדש לאישור את כל הבקשות שהוגשו לוועדה הקודמת

קרית שרת / הדמיה: משרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים.

10,000 דירות ברחובות: אושרה תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה בישראל

הוותמ"ל אישרה את תוכנית ההתחדשות העירונית בשכונת קריית משה ברחובות ● 10,000 דירות יחליפו כ-1,400 קיימות ● ראש עיריית רחובות ל"גלובס": "בשורה לאומית"

מלון שרונה העתידי / הדמיה: חברת נצבא

טרנד הבוטיק חלף? נצבא תקים מלון ענק סמוך לנתב"ג - וזו רק הסנונית הראשונה

"יש לנו אמון בענף התיירות בישראל", אומר ל"גלובס" מנכ"ל משותף בחברת איירפורט סיטי נצבא, פריאל אטיאס, לאור כוונת החברה לפתוח 2,200 חדרים ב-6 בתי מלון ברחבי הארץ בשנים הקרובות ● המהלך מצטרף לכניסת של חברות נדל"ן נוספות כמו ישראל קנדה לתחום

משה ברקת/ צילום: רפי קוץ

זריקת מרץ מהרגולטור: רשות שוק ההון תשחרר 100 מיליארד שקל לתשתית

הממונה על רשות שוק ההון אמר בוועדת הכספים כי הוא מתכוון לאפשר לגופים המוסדיים להחזיק בעד 49.9% מפרויקטי תשתיות מקומיים, לעומת 20% שהם הורשו להחזיק עד כה ● ברקת טען כי תקציב הרשות עומד על כשליש מתקציב רשות ני"ע, וכי יש להגדילו

מנכ“ל פייסבוק מארק צוקרברג מעיד בפני הסנאט / צילום: רויטרס Aaron P. Bernstein

צוקרברג מעיד בקונגרס: "לא יודע איך ליברה תעבוד, אבל אני מאמין שצריך לנסות"

צוקרברג מפגין נינוחות ומודה לנציגים על כל שאלה ● לשאלה מדוע כמה מן החברות פרשו מליברה ענה מייסד ומנכ"ל פייסבוק כי מדובר ב"עסק מסוכן"

 רכב של טסלה צילום:Shutterstock  א.ס.א.פ קריאייטיב

עידן חדש? כך עשויה ההתקרבות של טסלה לישראל לסיים את ההגמוניה של יבואני הרכב

ההתקרבות של טסלה לישראל שנחשפה ב"גלובס" ושיטת המכירה שלה שמייתרת את היבואנים ועשויה להיות מאומצת ע"י יצרנים נוספים - מסמנות תום עידן בשוק הרכב • גם פסיקת ביהמ"ש שמגדילה את כוחם של היבואנים העקיפים לא מבשרת טובות ליבואנים הגדולים בישראל

בניין הבימה בתל אביב / צילום: Shutterstock

50% פחות: כך נגמר המאבק של הבימה בדרישת הארנונה של עיריית ת"א

בניגוד לעמדת היועמ"ש, ביהמ"ש העליון קבע כי סיווג הארנונה של התאטרון הלאומי לא יישונה לסיווג היקר ביותר ● המשמעות: מלכ"רים נוספים יוכלו לדרוש לשלם ארנונה לפי תעריף נמוך ממה שהם משלמים היום

שרת האוצר של הודו, נירמלה סירתמן / צילום: רויטרס, Anushree Fadnavis

הזדמנות הפז של הודו: מי אמר שבמלחמות כולם מפסידים?

עוד מתקופת קדחת ה-BRIC בשנות ה-2000, נכנסה הודו לתודעת המשקיעים כיריבה כלכלית פוטנציאלית לפנומן הצמיחה הסיני ● החלק הארי מהתחזיות האוטופיות לגביה לא התממשו בשל מכשולים מהותיים, שעדיין קיימים במדינה עתירת האוכלוסין ● ייתכן כי הסביבה הגיאו-פוליטית הנוכחית - מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין - מספקת לה הזדמנות פז לפרוץ הפעם את תקרת הזכוכית הכלכלית

ביטקוין / צילום: רויטרס

שער הביטקוין ירד ל-7,500 דולר - שפל של 5 חודשים

בזמן שמארק צוקרברג משיב לשאלות הקונגרס האמריקאי בשימוע על פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, צנח הביטקוין למחירו הנמוך ביותר מאז 18 במאי

איתן יוחננוף / צילום: תמר מצפי

הרשת השישית בדרך לבורסה: יוחננוף מבקשת לגייס כ-400 מיליון שקל בהנפקת מניות

רשת המזון מציגה צמיחה מהירה ועלייה ברווחיות בשנים האחרונות, גם הודות לרכישת סניפים מרשת מגה שקרסה ● עם זאת, ספק האם יוחננוף תקבל את השווי שלו היא שואפת - כ-2 מיליארד שקל לפני הכסף ● במחצית הראשונה של 2019 קפצו הכנסות הרשת ב-26% ל-1.4 מיליארד שקל