גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבאיידו הסינית ועד גוגל: הפרויקט הישראלי שהצית קרב ענקים גלובלי

הכניסה של מובילאיי לפיתוח חבילה מלאה של שירותי תחבורה אוטונומיים דוחפת שחקניות ענק גלובאליות לצעדי נגד ● באיידו הסינית מנסה לאיים על ההגמוניה של מובילאיי בתחום המצלמות וגוגל מסמנת טריטוריה באירופה ● רק הרגולטור הישראלי עדיין לא מתעורר

שירות ההסעות האוטונומי־חשמלי של פולקסווגן בהמבורג/  צילום: יח"צ
שירות ההסעות האוטונומי־חשמלי של פולקסווגן בהמבורג/ צילום: יח"צ

אחת ההכרזות המעניינות שליוו את ביקורו בשבוע שעבר של היו"ר החדש של אינטל בישראל, בוב סוואן, הייתה שצי של כלי רכב חשמליים אוטונומיים יחל לנוע על כבישי המדינה כבר ב-2020. זאת כחלק משלב מתקדם בניסויים לקראת הקמת שירות מוניות "רובוטיות" בישראל, בשיתוף עם קבוצת פולקסווגן ועם יבואנית פולקסווגן צ’מפיון מוטורס, החל מ-2022.

ההכרזה סיפקה תזכורת לכך שממש מתחת לאפנו הולך ונבנה אחד הפרויקטים המתקדמים בעולם של "תחבורה בתור שירות". המשמעות היא שישראל עתידה להיות אחת החברות הראשונות במועדון יוקרתי ומצומצם של מדינות מפותחות שבהן תפעל בשנים הקרובות תשתית כזו.

הפרויקט נשמר בינתיים תחת מסך כבד של חשאיות ולא קל לדלות פרטים על התקדמותו. אולם כאשר מסתכלים על התמונה הרחבה מגלים סבך מרתק של אינטרסים צולבים, קרבות עסקיים וטכנולוגיים גלובליים ומהמורות רגולציה, שהשפעתם חורגת הרבה מעבר לכמה עשרות או מאות מוניות אוטונומיות וחשמליות, שינועו - אם וכאשר - על כבישי גוש דן. אז עד כמה ריאלי יעד הביניים של 2020?

המתחרות לא נשארות אדישות

תחום ה"תחבורה כשירות" (MAAS) במקום בעלות פרטית על רכב, נחשב "לתקווה העסקית הגדולה" של שוק הרכב האוטונומי בעולם. בניגוד לרכב פרטי ללא נהג, שיהיה מיועד בשנים הקרובות ללקוחות בעלי ממון בלבד, אם בכלל, שירותי הסעות אוטונומיים צפויים לשאוב סבסוד ממשלתי משמעותי בשנים הקרובות. סבסוד זה צפוי לכסות את עלויות הפיתוח (בישראל לא צפוי סבסוד בשלב הראשון), להניב רווחים ולהרגיע את המשקיעים. על הדרך הם יעניקו חשיפה ציבורית חיובית לרעיון של רכב ללא נהג, שעדיין מפחיד רבים בציבור, וייצרו בסיס איתן לרגולציה. בקיצור, שוק של עשרות מיליארדים במישרין ובעקיפין.

התחום מרכז עניין רב לא רק בתעשיית הרכב אלא גם בקרב ענקי IT דוגמת גוגל ובאיידו, מקבילתה הסינית. גוגל פועלת בשוק הזה באמצעות החברה-הבת WAYMO, שהתמקדה עד כה בארצות הברית, ואילו באיידו שואפת להפוך לגורם המוביל בתחום ה-MAAS בשוק התחבורה הסיני הענק ומעבר לו. מדובר בחברות רב-תחומיות עם משאבים בלתי נדלים, שיכולות להרשות לעצמן לספוג הפסדים והשקעות של מיליארדי דולרים כדי "לעמוד על שלהן". לשם המחשה, ההשקעה הרבעונית האחרונה המדווחת של גוגל (באמצעות החברה האם אלפאבית) ב-WAYMO עמדה על כ-1.2 מיליארד דולר.

"גורילות עסקיות" בקליבר הזה לא אוהבות מתחרות חדשות. אבל לפני מספר שבועות הודיעה אינטל רשמית כי החברה הבת מובילאיי הופכת מספקית טיר2 בתחום מערכות הסיוע לנהיגה (ADAS) לחטיבה שתציע ללקוחות צד ג’ פתרון מלא של תוכנה וחומרה עבור שירותי תחבורה אוטונומיים על בסיס דגמי רכב סדרתיים. הוכחת ההיתכנות היא הפרויקט שמוקם כיום בישראל בשיתוף פולקסווגן.

כצפוי, ההודעה לא התקבלה בשקט על ידי המתחרות. המהלך הראשון, שהוכרז סימבולית כמעט במקביל לביקורו של סוואן בישראל, היה הכרזה של WAYMO על חתימה על הסכם אסטרטגי עם רנו-ניסאן-מיצובישי, אחד מתאגידי הרכב הגדולים וגם לקוח ותיק של מובילאיי בתחום ה-ADAS.

המטרה המוצהרת של ההסכם היא לפתח בשלב הראשון חבילה מלאה של תשתית MASS, בדגש על השוק הצרפתי והיפני.

לא חלפו ימים בודדים ובאיידו ביצעה מהלך אגרסיבי אפילו עוד יותר, כשהכריזה על השלמת פיתוח פתרון מלא לרכב אוטונומי בדרגה 4, שמבוסס על טהרת המצלמות וראיית המכונה תחת השם "APOLO LITE". בסמינר שנלווה לאירוע החשיפה טענה באיידו שהמערכת שלה, שמבוססת על עשר מצלמות ומעבדים מהירים, מספקת לרכב אוטונומי יכולת חישה ב-360 מעלות על בסיס מצלמות בלבד, לטווח של עד 200 מטר. נטען שגם יש לה יכולת "לעבד כמויות אדירות של מידע" וכי היא כבר עברה שורה של ניסויי שטח מוצלחים על כבישי סין.

אין לנו דרך לוודא אם לטענה יש כיסוי או אם המערכת הזו כבר בשלה ומוכנה למסחור המוני במחיר סביר. אבל בהנחה שכן, מדובר בהטלת פצצה לשוק הגלובלי. זו הפעם הראשונה זה כ-15 שנה שמישהו מנסה לקרוא תיגר על ההגמוניה של מובילאיי בתחום ה-ADAS, מבוסס המצלמות והצ’יפים לראיית המכונה, שעליו נבנתה עמדת ההובלה שלה בתעשייה.

ואם למישהו נותרו ספקות מי נמצא במרכז הכוונת של הסינים, הרי שהן הוסרו כשפרסמה באיידו בחשבון ה-WeChat שלה בשבוע שעבר כי "במהלך המבחנים, הביצועים של מערכת אפולו-לייט היו ברי השוואה לאלה מערכת החישה מבוססת המצלמות של מובילאיי, הספקית הגדולה בעולם של מערכות מתקדמות לסיוע לנהיגה".

בשנה שעברה הצטרפה מובילאיי למאגד הבינלאומי המרשים של באיידו, שכולל חברות מתחום הרכב ומתחום ה-IT, שתומכות במערכת ההפעלה "הפתוחה" אפולו. היא אף חתמה על הסכם להטמיע במערכת את מודל הבטיחות שלה. אבל אז מובילאיי עוד הייתה רק ספקית טיר2 מתמחה. כיום היא קבלנית של פתרונות כוללים, שנהנית מאחיזה לא קטנה בשוק הרכב הסיני ושואפת להציע לחברות סיניות פתרון מלא לשירותי תחבורה כשירות, שיתחרו בעתיד באלה של באיידו.

הוסיפו לכך את העובדה שמובילאיי היא שלוחה של חברה אמריקאית ושהסינים כלל לא אוהבים את גישת "הקופסה השחורה" של מובילאיי, שלא מאפשרת נגישות לקוד המקור של המערכת שלה - וקיבלתם קרב עסקי מרתק.

לא נופתע כלל אם המהלך של באיידו גם בוצע בתמיכה ובעידוד ממשלתי סיני על רקע השאיפה לנתק את התלות בתעשיית הצ’יפים האמריקאית. כך או כך, הגפרור שהצית את המלחמה הגלובלית הזו הוא פרויקט המוניות האוטונומיות של ישראל.

פולקסווגן היא לא "תיירת תמימה"

לקבוצת פולקסווגן יש זה כשלוש שנים באירופה פרויקט "תחבורה כשירות" די מתקדם על בסיס מסחריות אוטונומיות שאוספות נוסעים בתשלום ברחובות המבורג.
לפיכך תהו רבים, בארץ ובאירופה, מדוע בחרה פולקסווגן להיכנס לפרויקט המשותף עם מובילאיי-אינטל בשוק הדל והטרוד של ישראל.

התהיות גברו לאחר שהתברר שמובילאיי-אינטל לא בזבזה זמן והפכה את הפרויקט עם פולקסווגן לחותם אמינות בינלאומי ליכולותיה בתחום, שיוצעו בעתיד ללקוחות צד ג’ - חלקם מתחרים ישירים של פולקסווגן.

אבל אפשר להירגע: פולקסווגן היא לא תיירת תמימה שהמקומיים בישראל "עושים עליה סיבוב עסקי". מנקודת המבט שלה הפרויקט יעניק לה נגישות, ראשוניות ושדה ניסויים הן לטכנולוגיה המתקדמת ביותר של אינטל-מובילאיי עוד לפני שיווקה הנרחב בעולם, והן לטכנולוגיות חישה ועיבוד משלימות ומתקדמות מאוד מפיתוח ישראלי.

את המידע הנצבר עתידה פולקסווגן "לשכפל" בשווקים שחשובים הרבה יותר עבורה מבחינת תזרים ההכנסות העתידי, כמו למשל השוק הסיני. זו לא תיאוריית קונספירציה תלושה. כך למשל, בסוף מאי הכריזה פולקסווגן כי חברה בת שלה חתמה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם יצרנית הרכב הסינית JAC ועם הממשל המקומי של מחוז Hefei. הצדדים סיכמו על הקמת מערך תחבורה ציבורי מבוסס רכב אוטונומי וחשמלי.

שום דבר לא בוער למשרד התחבורה

בניגוד לאינטרסים הגלובליים שישפיעו מן הסתם בטווח הבינוני-ארוך, המכשול המידי בלוח הזמנים של הפרויקט הוא הרגולציה הישראלית. ישראל עשתה לעצמה בעבר "חיים קלים" כשאימצה את הרגולציה האירופית ככתבה כלשונה.

ישראל אמורה לפרוץ דרך ולהקדים את אירופה בתחום, אבל לשם כך היא תצטרך לשנות את תקנות התעבורה הקיימות כדי לטפל בנושאים טעונים ורגישים, כמו הטלת אחריות במקרה של תאונות שבהן יהיו מעורבים כלי רכב אוטונומיים, עדיפות במסלולי נסיעה לכלי רכב כאלה, סבסוד תעריפים ועוד.

גם במצב הנורמלי, אקטיביזם רגולטורי הוא לא בדיוק הצד החזק של משרד התחבורה. במיוחד בנושא הרגיש פוליטית של שוק המוניות. הוסיפו לכך היעדר גורם ממשל יציב בתקופת ההמתנה של הבחירות הישראליות, חלק א’ וחלק ב’, וקיבלתם מהמורה רצינית בלוח הזמנים של הפרויקט. 

עוד כתבות

מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

האם זה אחראי מצד הביטוח הלאומי להפסיק לקנות אג"ח ממשלתיות? העימות עם האוצר מגיע לרתיחה

בביטוח הלאומי הכריזו כי על רקע החשש לגורלו של המוסד בעתיד, הוא יפסיק להעביר עודפי גבייה למדינה ● באוצר מזהירים שהדבר יגדיל את הגירעון השנה ליותר מ-4% תוצר, והעימות מידרדר לפסים אישיים ● האם יימצא פתרון בחודשיים הקרובים?

יאיר לפיד, פודקאסט לשבת / עיבוד תמונה: אפרת לוי

עם הגב לים: הפודקאסטים הטובים ביותר לסוף השבוע

כמה חם היה השבוע? ● מספיק חם כדי לקפוץ לטבילה בים, שלמרבה הצער מלא במדוזות  ● זאת הזדמנות נהדרת לשבת על הספה עם מזגן ולהינות מפודקאסטים שעשו לנו את השבוע ● פודקאסט לשבת ● האזינו

יאיר לפיד/  צילום: איל יצהר

ברק חייב לפרוש, היחסים עם בוגי תקינים ונתניהו יהיה חייב להעלות מסים: יאיר לפיד בראיון

יאיר לפיד, מס' 2 בכחול לבן, לא מאמין בתיאוריית הגושים וחושב שרק המפלגה הגדולה תנצח בבחירות ● בראיון ל"גלובס" הוא מבקר בחריפות את ההתנהלות הכלכלית של הממשלה ("יצאה מדעתה") ● מסביר שנתניהו לא יכול לטפל בגירעון כראוי ("הוא זקוק לליצמן וסמוטריץ, כדי שיגנו עליו בנושא החסינות. והוא ישלם להם הרבה יותר") ● ולא, הוא לא רוצה לחזור לתפקיד שר האוצר: "אני הולך להיות שר החוץ ואחר כך ראש ממשלה”

סנוניות של חורף / איור: עומר הופמן

השבוע של רוג'ר פדרר וסרינה וויליאמס, אגדות הטניס שמסרבות להזדקן

סרינה וויליאמס ורוג’ר פדרר, עשו לי את השבוע ● שני ילידי 1981, בני 38, שלא ערים לכך שעבר זמנם, והגיעו לגמר אליפות ווימבלדון

פורטרטים ירושלמיים/ צילום:  Thomas Coex

טיול בתוך תמונה: ירושלים, דיוקן של עיר

תערוכה חדשה במוזיאון "על התפר" מציגה פורטרט ירושלמי עכשווי ● הצלמים - מכל המגזרים והמגדרים, הדתות והעדות - חיים בעיר

הירח / צילום: shutterstock

מה המרחק וכמה זכו לצעוד עליו - כמה אתם שולטים במסע לירח?

מה שם הטיל, היכן נחתה אפולו 11 ואת מי הותירו ארמסטרונג ואולדרין מאחור בחללית? 11 שאלות על תוכנית אפולו

אורלי לוי / צילום: אוסף התצלומים הלאומי

יו"ר העבודה עמיר פרץ מצרף את אורלי לוי-אבקסיס: "המדינה שכחה שכבות שלמות"

לוי-אבקסיס היא אחת הדמויות הפוליטיות המחוזרות ביותר בשבועות האחרונים ● לוי אבקסיס: "יודעים כולם שלא ניסיתי למכור את עצמי, לא עניתי לטלפונים ולא השבתי לעיתונאים, אבל בגלל הקדמת הבחירות, הגיעה השעה" ● מרצ: "עמיר פרץ חוזר על הטעות של אבי גבאי ומרסק את האפשרות לאיחודים בגוש השמאל"

מהגרי עבודה מחכים בתור לכניסה ללשכת האוכלוסין והגירה בת"א / צילום: תמר מצפי

פחות מלבנון ומאוגנדה: מדינת היהודים לא מובילה בקליטת הגירה

גירוש האימהות הפיליפיניות עורר ויכוח על מדיניות ההגירה של שר הפנים • השר טוען להגנתו שישראל קולטת עולים יותר מאשר המדינות שקולטות מהגרים ופליטים • אבל המספרים מראים שהיתרון של ישראל הולך ונשחק, וכיום מדינות אחרות נושאות בנטל הגירה כבד מאיתנו

סוחר מודאג בוול סטריט / צילום: Brendan McDemid, רויטרס

על רקע המתיחות במפרץ הפרסי: נעילה שלילית בוול סטריט

המדדים ירדו לאחר התפוגגות הדברים שאמרו בכירי הפד אמש המצדדים בהורדת ריבית ● טראמפ שוב התנגח במדיניות הבנק הפדרלי וטען כי היא "הדוקה מדי" ● מחיר הנפט עולה על רקע הודעת משמרות המהפכה של איראן כי הם השתלטו על מכלית נפט בריטית

מגרש מכוניות של אלבר / צילום : איל  יצהר

הרשות להגנת הצרכן הודיעה לאלבר כי בכוונתה לקנוס אותה ב-3.5 מיליון שקל

הרשות להגנת הצרכן תקנוס את חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר בעקבות הטעיית צרכנים - 86 המכוניות שנמכרו לצרכנים שונים בליסינג למרות שבפועל הן שימשו בעבר להשכרה

האחים ויליגר / צילום: אביב חופי

אחרי שנתיים בתפקיד: סמנכ"ל הכספים של וילי פוד התפטר

אמיר קפלן, סמנכ"ל הכספים של וילי פוד, התפטר היום, כך מדווחת החברה לבורסה ●  מקומו מדווחת היום החברה על מינוי סמנכ"ל כספי חדש - יצחק ברבי, שהיה חשב ומשנה לסמנכ"ל הכספים בחברה ● החברה עוסקת ביבוא, ייצור ושיווק מוצרי מזון ונסחרת בשווי שוק של 323 מיליון שקל

שליח של חברת דליברו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המסחר האלקטרוני מעביר את ענף המזון מהרחובות למבני תעשייה

סטארט–אפים בארה"ב מציעים למסעדות ולמכולות לסגור את פעילותן במרכזי הערים ולהעביר אותה למטבחים משותפים בבעלותם שנמצאים בקרבת הערים הגדולות

רונאל פישר ועו"ד רות דוד/ צילום: ליאור מזרחי

קריסה ב-10 צעדים: כך השתבש תיק הדגל נגד רונאל פישר ורות דוד

החקירה נפתחה בקול רעש וצלצולים, הראיות שהצטברו היו מטלטלות • אבל אז נקלעו החקירה והמשפט לרצף של טעויות ומחדלים • מה יעלה בגורל תיק הדגל של מח"ש והפרקליטות? • האזינו לפודקאסט "הצוללת"

ג’ף בזוס, מנכ”ל אמזון /  צילום: רויטרס, JOSHUA ROBERTS

מנפלאות הפריים דיי: אמזון מכרה בטעות ציוד צילום ב-95 דולר במקום באלפי דולרים

חובבי צילום שעקבו אחרי מחיר המצלמות והעדשות הם המנצחים האמיתיים של פריים דיי - פריטים שעולים עד ל-13 אלף דולר נמכרו בטעות בפחות מ-100 דולר ● ההפתעה: אמזון תכבד את העסקאות

אסף רפפורט  / צילום: יח"צ

מנכ"ל מיקרוסופט ישראל: "לא הייתי יכול להיות משקיע, כי כמעט כל רעיון מגניב אותי"

אסף רפפורט, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, מסביר בראיון ל"גלובס" מה עומד מאחורי האקטיביזם החברתי שהוא הכניס לסניף המקומי של החברה הגדולה בעולם, מספר על הבדלי הניהול בין סטארט-אפים לחברות ענק ומתאר את השינוי בשוק העבודה: "מבחינתי עובדים יכולים לעבור לגוגל אחרי שנתיים, ואז לחזור אלינו, כמו רילוקיישן" ● האזינו ל"רוד שואו" - פודקאסט ההייטק החדש של גלובס

דונלד טראמפ / צילום: Yuri Gripas, רויטרס

המשימה: להשתחרר מהחיבוק של טראמפ (אבל בלי להגזים)

נשיא ארה"ב יצק השבוע רוטב גזעני על אומצת הבחירות שלו בהתקפה על נאמנותן של ארבע צירות קונגרס רדיקליות ● הוא מקווה כנראה להביך את המפלגה הדמוקרטית, אבל מביך גם את ישראל ואת ידידיה ● איך למזער את הנזק ארוך הטווח של הזיהוי הרעיוני עם טראמפ? המשימה הזו צריכה להעסיק את ישראל

מיקרוסופט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מיקרוסופט היכתה את התחזיות: גם ברווח וגם בהכנסות - המניה קפצה

ההכנסות הסתכמו ב-33.72 מיליארד דולר, מעל לתחזיות להכנסות של 32.77 מיליארד דולר ● החברה רשמה רווח למניה של 1.37 דולרים - מעל לתחזיות לרווח של 1.21 דולרים

נדל"ן בת"א/צילום:אייל יצהר

עסקת ענק בהרצליה והקרב על נתוני מכירת הדירות. כותרות הנדל"ן

כמה שילמה קבוצת יזמים בראשות איציק תשובה, פרשקובסקי וטריגו במסגרת התמחרות על חטיבת קרקע מבוקשת בהרצליה? מה קרה כש"גלובס" הפגיש ארבעה שמאי מקרקעין בכירים? מדוע מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון שלח מכתב חריף לסטטיסטיקן הראשי בלמ"ס ואיזה תשובה הוא קיבל? אלה כותרות הנדל"ן שלנו מהשבוע החולף

שירי דובר / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

הורים, את הספרים האלה הילדים שלכם כבר קראו?

ז'אנר ספרי ההשראה על נשים מובילות לאורך ההיסטוריה הוא מומלץ ומבורך, רק חבל שלפעמים נשכח קהל היעד החשוב ביותר שלו

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

אני ילד ירח: כל צעד קטן לאדם, גם הצעד הזה שלי, הוא קפיצה ענקית למין האנושי

50 שנה לנחיתה על הירח וגם בהווה יש מה לחגוג - אם אתם מהטיפוסים שדומעים מול פוטונים מתנשקים