גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו אמנון שעשוע מודה: חזון הרכב האוטונומי להמונים הולך ומתרחק

מייסד מובילאיי מצנן את הציפיות של המשקיעים והציבור לעלייתו על הכביש של הרכב ללא נהג בשנתיים הקרובות, כפי שבכירים בתעשיית הרכב העולמי מבטיחים כבר שנים • איך למרות הדחיות והבעיות, ההשקעות הכבדות ברכב האוטונומי עדיין כאן, ומה בכל זאת צופן העתיד?

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

כל מי שעקב בשנתיים האחרונות אחרי ההתבטאויות הפומביות של מייסד ומנכ"ל מובילאיי, פרופסור אמנון שעשוע, ושל בכירים אחרים תעשיית הרכב, לא אמור להיות מופתע ממפת הדרכים של הרכב האוטונומי - ואולי ניתן להגדיר אותה "מפת המכשולים" - שאותה הציג אתמול (ג') במקביל לכנס TECHCRUNCH.

כבר בשנה שעברה, בנאומו השנתי של שעשוע בתערוכת CES בלאס וגאס, ניתן היה להבחין בשינוי מגמה ברור: הנמכת ציפיות להופעה קרובה של כלי רכב סדרתיים ברמת אוטונומיה 5, כלומר כלי רכב ללא נהג. במקום זאת דובר על מתן דגש למוצרים ופתרונות של מובילאיי עבור רמות האוטונומיה הנמוכות יותר והנפוצות יותר שמסייעות לנהג, אך מחליפות אותו.

בתערוכת CES שנערכה השנה, המונח "רכב ללא נהג" כבר כמעט ולא הוזכר בהקשר של תעשיית הרכב. במקומו מצאנו שלל הכרזות על "פיתוח עסקי" - שירותי מיפוי מתקדמים, שדרוג מערכות שמסייעות לנהג (ADAS) הקיימות עבור סגמנטים שונים כמו אוטובוסים ומשאיות, התמקדות בשוק הסיני שרק נכנס לתחום ה- ADAS ועוד.

במאי השנה כבר הציגה אינטל רשמית תחום עסקי חדש לגמרי של מובילאיי, שמציב את חברת הבת הישראלית בתור ספקית/אינטגרטורית של פתרונות אוטונומיים מושלמים ללקוחות צד שלישי, שרוצים להיכנס לתחום ה"תחבורה בתור שירות". מדובר בשירותי הסעה לא מאוישים שפועלים על פי זימון באמצעות אפליקציה, מבוססים על רכב חשמלי ואמורים להשלים את שירותי התחבורה הציבורית המקובלים, בעיקר במסלולים קבועים ומוגבלים בתוך הערים. אינטל-מובילאיי החלה כבר באוקטובר אשתקד בתהליך "הוכחת היתכנות" ליכולותיה הטכנולוגיות בתחום החדש הזה באמצעות פרויקט משותף עם פולקסווגן, שהתוצר שלו אמור להיות שירות שיפעל בישראל החל מ-2022.

פניית פרסה לתעשיית הרכב

כל אלה היו איתותים פומביים ומקדימים של מובילאיי ל"פניית הפרסה" האסטרטגית, שמבצעת בחודשים האחרונים כמעט כל תעשיית הרכב. הפנייה הזו מבוצעת בהקפדה יתרה: במתינות, ללא בלימות חדות וללא התבטאויות מרחיקות לכת, שעלולות לפוצץ בפתאומיות את בלון הציפיות האדיר מהרכב הלא מאויש. אותו בלון, שעליו המריאו בארבע השנים האחרונות לשחקים מניות והשקעות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים, אם לא יותר מכך.

אומנם חלק מהשחקנים בתחום, טסלה למשל, עדיין מתכחשים לשינוי וממשיכים לתחזק את הבועה באמצעות הכרזות על פריצות דרך טכנולוגיות מדהימות ועל מסחור המוני, שנמצא מעבר ממש לפינה. גם עשרות סטארט-אפים, לא מעט מהם בישראל, ממשיכים לקדם במרץ את החזית הטכנולוגית שתאפשר הפעלה מסחרית של רכב בדרגה 5 והם ממשיכים לגרוף השקעות מכובדות.

אבל מי שקורא בין השורות במאמרו החדש של שעשוע, שגם הוא אגב נזהר שלא לטלטל יותר מדי את הספינה, מבין שהעיכובים במפת הדרכים לא קשורים ישירות לטכנולוגיה שמאפשרת רכב ללא נהג (דרגה 5). זו מתקדמת על פי הציפיות, ואולי אף יותר מכך.

המכשולים המרכזיים הם עסקיים. בראשם, העלות הנוסקת של הרכיבים שנדרשים להשגה של מערכת אוטונומית עם יתירות מלאה; בנוסף, יש גם מכשולים חיצוניים - הרגולטור ודעת הקהל.

בשיא תקופת "הבועה האוטונומית", לפני שלוש-ארבע שנים, סברו השחקנים הגדולים בענף שהרגולציה והרגולטורים "נמצאים בכיסם". תעשיית הרכב תמיד קיבלה "כתף חמה" במסדרונות השלטון, וממילא אין פוליטיקאי או מקבל החלטות שלא שמח לבשר לציבור, שאוטו-טו-טו נפטרים ממיליוני כלי רכב מזהמים, צמאים לדלק, שמסכנים חיי אדם וסותמים את הכבישים.

אלא שמאז קרו כמה דברים. התאונה המפורסמת של "אובר", שזכתה לחשיפה עולמית, לצד רצף התאונות הפחות מתוקשרות של מערכת ה"אוטופיילוט" של "טסלה", ליבתה את החרדות הציבוריות הקיימות מפני "השתלטות המכונות" וציננו את נכונות הרגולטורים לקחת אחריות.

כתוצאה מכך הוחמרו מאוד הדרישות לביצוע ניסויים ברכב לא מאויש. אפילו מדינות וערים שנחשבות לליברליות ומתקדמות נוטות כיום להגביל את מסלולי הניסוי הלא מאוישים ודורשות להציב "נהג משגיח" בכל רכב אוטונומי - מה שמייקר משמעותית את עלויות הניסוי.

גם העדר שיתוף פעולה "מקיר לקיר" בין גופי הרגולציה הגלובליים או אפילו הפדרליים בארצות-הברית לבין היצרנים לבין עצמם, מציב את השחקנים היצרנים בפני מבוך של דרישות רגולציה שונות ומשונות. והאמת היא שגם התעשייה עצמה אחראית לכך. הפיתוי של שוק בהיקף מיליארדים הצית מלחמת לוביסטים חשאית מאחורי הקלעים, כאשר כל גוף גדול ניסה ועדיין מנסה למשוך את הרגולציה לעבר הטכנולוגיה והתקנים שלו או לכל הפחות לשים רגל למתחרים.

התוצאה היא עיכובי רגולציה מתמשכים שקיצם לא נראה באופק. אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא פרויקט "קרוז" של ג'נרל מוטורס, שאמור היה להניב השנה מכוניות חשמליות אוטונומיות מייצור סדיר, כאלה שהולכות עד הסוף עם הרעיון של "בלי נהג" ומופיעות ללא גלגל הגה ודוושות שליטה.

לפני שנתיים טענה ג'נרל מוטורס כי המכוניות יתחילו לפעול מסחרית ב-2019, כולל ייצור בפס סדיר. אנחנו באמצע 2019, והמכוניות הללו עדיין לא מסיעות נוסעים ולא נמכרות בשום מקום. ג'נרל מוטורס הגישה ב-2018 לממשל האמריקאי בקשה לקבל רישיון, או לפחות לקבל החרגה מהתקנות, שיאפשרו לה להפעיל אותן במקומות נבחרים בארה"ב ללא "נהג בטיחות אנושי" (שממילא אין לו ערך במכונית ללא הגה).

בקשת GM הסתובבה ברגולציה האמריקאית כמעט שנה, ורק לאחרונה הודיעה מנהל הבטיחות האמריקאי, NHTSA, כי בכוונתו לבצע בחינה לעומק של הבקשה "ולבקש תגובות והערות מהציבור בנושא". בקיצור, הדרך עוד ארוכה ולא משנה עד כמה המכוניות האוטונומיות בטוחות ומתקדמות.

"מוביליות בתור שירות": מהיכן יגיע הכסף?

מדבריו של שעשוע עולה, ולא בפעם הראשונה, ששירותי ה"תחבורה כשירות" הם שלב ביניים הכרחי וריאלי בלוח הזמנים עד לתחילת הייצור ההמוני של כלי רכב סדירים וזמינים ללא נהג, אם וכאשר ייוצרו החל מאמצע העשור הבא.

השירותים הללו יעניקו לרעיון הרכב האוטונומי חשיפה חיובית בפני הרגולטורים, יסייעו להפיג את חרדות הציבור ועל הדרך, באופן לא רשמי, יסייעו לטפח ולתחזק בעצימות נמוכה יותר את ציפיות המשקיעים בענף. השאלה היחידה שנותרה היא האם שירותי ה"תחבורה כשירות" יהיו ברי קיימא. כלומר, יכסו את עלותם הכבדה ויפצחו את מחסום הרווחיות, שעליו התרסקו עד כה גם ענקיות ממומנות היטב כמו "אובר" ו"ליפט".

מי שצינן לאחרונה את הציפיות בתחום הזה היה דווקא תומס סדרן, האחראי על פעילות הרכב המסחרי של פולקסווגן, ומי שאמור להוביל את שירותי "הטקסי הרובוטי" המסחריים של קבוצת הרכב הגדולה בעולם.

פולקסווגן, שותפתה של מובילאיי בפרויקט המוניות הרובוטיות הישראלי, כבר טבלה את בהונותיה בבריכה הקרה הזו בשנתיים האחרונות באמצעות פיילוט של שירות מסחרי אוטונומי בהמבורג וצברה לא מעט ניסיון. לפיכך, ציפיותיה העסקיות ממנו ריאליות מאוד.

"לתחום העסקי הזה צפוי עתיד מזהיר", אמר לאחרונה סדרן לעיתונות הגרמנית, "אבל גם זמן אתחול ממושך מאוד עם הרבה ניסויים ופיתוח מכירות". הוא הוסיף כי "במהלך חמש השנים הקרובות לא תהיה לפעילות הזו תרומה חיובית לרווח התפעולי" וכי כדי שרכב הסעות אוטונומי ייצר הכנסות של 300 או 400 אירו ביום, אתה חייב להבין את השירות מהיסוד. היכן לטעון את כלי הרכב בצורה הזולה ביותר, היכן להציב את כוח האדם ועוד". המסקנה שלו הייתה ש"הדרך לשירותי הסעות אוטונומיים עוד ארוכה".

אבל לא צריך לדאוג למובילאיי או לבעלת הבית אינטל. שוק מערכות הסיוע לנהיגה "הפשוטות" בעולם (רמת אוטונומיה 2/3), שהחברה שולטת בכ-70% ממנו הוא עדיין תרנגולת שתטיל הרבה מאד ביצי זהב בשנים הקרובות. וכפי שכתבנו כאן השבוע, הרגולציה האירופית עתידה לחייב התקנה של מערכות כאלה בכל רכב בתוך כשנתיים, וייתכן שגם בכלי רכב משומשים. אז אל תמהרו להיפרד מרישיון הנהיגה כל כך מהר. סביר להניח שתיאלצו לאחוז בהגה עוד לא מעט שנים. 

עוד כתבות

בריטיש איירווייס / צילום: יחצ

בריטיש איירוויס מפסיקה את טיסותיה לסין בעקבות התפשטות נגיף הקורונה

הביטולים ייחלו באופן מיידי ● הטיסות להונג קונג יימשכו כמתוכנן ● מספר מקרי המוות כתוצאה מהנגיף הגיע ל-132

המגדל המתוכנן בקריית עתידים / צילום: משה צור אדריכלים

אזורים בשינוי: תוכנית האב שתהפוך את קריית עתידים לעיר

תוכנית האב לקריית עתידים, שנחשפת כאן לראשונה, מגלה את החזון: מגדל חדש, הרחבה של הבניינים הקיימים, בית חולים פרטי, תאטרון וחזיתות מסחריות ● מנכ"ל המתחם שגיא ניב: "אחרי תשע שעות במזגן, אנשים רוצים להסתובב"

מתוך הצילומים של ג'ון דמיאניוק שנחשפו / צילום: באדיבות מוזיאון השואה בוושינגטון

פני הרשע: נחשפו התמונות של דמיאניוק בסוביבור

את התמונות חשף מוזיאון השואה בוושינגטון, שקיבל אותן כתרומה מארגון גרמני שעוסק בתיעוד פשעי השואה

היבה יזבק / צילום: דוברות בל"ד

ועדת הבחירות פסלה את מועמדות של היבא יזבק; יזבק: "לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות"

הפסילה עברה ברוב של עשרים ושמונה בעד ושבעה נגד ● נציגי כחול לבן והעבודה הצביעו בעד וכך גם כל נציגי יהדות התורה

רה"מ בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: קובי גדעון, לע"מ

פרשנות: תוכנית המאה היא בדיוק הפרק שלו קיווה נתניהו בספרי ההיסטוריה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם הממשל הידידותי והנוח ביותר לישראל אי-פעם, עם נשיא שרק מוסיף לבקשות המגיעות מירושלים, הצליח לשנות את התפיסה האמריקאית ועימה הבינלאומית שלפיה קווי 67 הם קווי המדינה הפלסטינית בשינויים קלים ● פרשנות

החברה החדשה של שוקיט / צילום: ניר אריאלי

חברת המשלוחים שוקיט מקימה חברה חדשה ומגייסת לה 15 מיליון דולר

החברה החדשה תכלול את הטכנולוגיה של שוקיט, שמעתה תהיה זמינה ללקוחות חיצוניים ● שתי החברות יהיו חברות אחיות, ומי שמגייסת את ההון בעבור שתי הפעילויות היא החברה האם

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נתניהו: יוחל החוק הישראלי על כל היישובים הישראליים בגדה

בתדרוך לכתבים ישראליים בוושינגטון, רה"מ נתניהו ציין כמה נקודות בסיסיות שנגזרות מתוכנית המאה, אותה הציג הערב הנשיא טראמפ ● צה"ל וזרועות הביטחון יוסיפו לקיים שליטה ביטחונית - לא אזרחית - בכל השטחים שממערב לירדן ● אפשרות שיישובים במשולש יועברו לרשות הפלסטינית במסגרת חילופי שטחים

מייסדי ווייז, משמאל לימין: אהוד שבתאי, נועם ברדין ואורי לוין, בעת הענקת פרס רומאנסיאנו / צילום: קובי קנטור

קהילת המפתחים של Waze נגד המייסד: "ניכס לעצמו פרויקט שלא היה שלו"

שניים מהשותפים בקהילת המפתחים הגישו תביעה נגד ווייז וגוגל ישראל לקבל את חלקם היחסי בקניין הרוחני של החברה • לטענתם, לפי הצהרותיו של המייסד אהוד שבתאי, הפרויקט FreeMap, ששינה מאוחר יותר את שמו לווייז, היה שייך לקהילה, והוא לא התכוון למסחר אותו

הנת"צ החדש / צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו

בכמה קיצר הנת"צ החדש ברחוב קפלן בת"א את זמן הנסיעה?

הנת"צ בקפלן הושק לפני כחודש, ועיריית תל אביב מעדכנת כי הנסיעה בו מקצרת משמעותית את זמנם של הנוסעים: בין 20 דקות ועד חצי שעה ● העירייה מתכננת להקצות נתיבים נוספים לתחבורה ציבורית

אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

רשות החדשנות תעכב אישור מענקים בסכום מוערך של מאות מיליוני שקלים

זאת כיוון שלא אושר עדיין תקציב המדינה לשנת 2020 ● מאז דצמבר הוגשו 700 בקשות למענקים לשנת 2020, וטרם נדונו ● העיכוב בתקציב לא ישפיע על תשלום מענקים שאושרו כבר, אלא רק על חלוקה של מענקים חדשים

אסתר חיות  / צילום: שלומי יוסף

חוק חדלות הפירעון: מאות תיקי פשיטת רגל יידונו לפי הפקודה הישנה

בית המשפט העליון קבע היום כי בין 500 ל-800 תיקי פשיטת רגל, שהוגשו לכונס הנכסים לפני כניסת החוק לתוקף, יידונו בבית המשפט המחוזי, ולא יהיה צורך להגיש אותם מחדש לבית משפט השלום

סניף בנק דיסקונט/ צילום: תמר מצפי

אירוע חריג לפייבוקס של דיסקונט: מידע על לקוחות האפליקציה זלג החוצה

בדיסקונט מציינים כי התקלה נגרמה בשל שרת חדש וכבר תוקנה ● עוד נמסר מהבנק כי "הזליגה אינה קשורה ללקוחות הבנק עצמו", וכי "המידע שדלף אינו יכול להסב נזק כספי ללקוחות האפליקציה" ● המידע נוגע לחלק ניכר מכמיליון לקוחות פייבוקס

סניף של OTHER STORIES של H&M בברצלונה / צילום: שאטרסטוק

סיפורים אחרים: המותג היוקרתי של H&M עושה עלייה לישראל

עשור אחרי שהגיעה לישראל, צפויה הרשת לפתוח בקרוב בקניון רמת-אביב סניף ראשון של המותג OTHER STORIES &

ארנון בר–דוד/ צילום: תמר מצפי

"לא תהיה פגיעה בקרנות ההשתלמות במשמרת שלי"

באוצר שוקלים לצמצם באופן חלקי את הטבת המס על קרנות ההשתלמות ● יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מבטיח שכל הרעה בתנאי החיסכון בקרנות תהיה חציית קו אדום מבחינת ההסתדרות

מוצרי שניב / אילוסטרציה: יח"צ

שניב עשתה קפיצת מדרגה, שעוד לא באה לידי ביטוי במחיר המניה

יצרנית הנייר ביצעה ב-2017 מיזוג אסטרטגי כם עם חברת סאסאטק העוסקת במוצרי ניקיון, טיפוח וטואלטיקה ● בגלל הרכישה, החדירה לשוק המוסדי והעלייה ברווח, חברת שניב אטרקטיבית להשקעה

רון קליין, המחלקה הבינ"ל ברשות ני"ע ומוטי ימין, לשעבר יועץ לראש הרשות / צילומים:  דוברות הרשות, איל טואג עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע יוזמת: חברות שהנפיקו אג"ח בחו"ל ייסחרו גם בתל אביב

56 חברות זרות נסחרות בת"א ברישום הכפול, ומניותיהן אחראיות ללא פחות מ-30% ממחזורי המסחר המקרטעים של הבורסה המקומית ● שוק הנפקות האג"ח, לעומת זאת, משגשג, וברשות ני"ע מעוניינים לנצל זאת ולאפשר כעת לחברות זרות לרשום כאן רק את האג"ח שלהן, ולדווח לפי כללי הבורסה הזרה

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Che liang, רויטרס

אפל מכה את התחזיות בזכות האייפונים החדשים, ההכנסות משירותים אכזבו

אפל דיווחה על הכנסות של 91.8 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים - 88.5 מיליארד דולר ● אכזבה נרשמה בתחום השירותים - ההכנסות הסתכמו ב-12.7 מיליארד דולר, לעומת תחזית של 13.1 מיליארד דולר ● הציגה גם גידול של 37% בהכנסות של פעילות המכשירים הלבישים

פטריק דרהי / צילום: Gettyimages ישראל

לקראת מיזוג משמעותי ראשון בשוק הסלולר? בעלי הוט הגישו הצעה לרכישת פרטנר

המטרה של אלטיס, הבעלים של הוט, היא לרכוש את מלוא ההחזקות בפרטנר ולמזגה לתוך הוט ● המשמעות היא שככל הנראה שוק הסלולר עומד לעבור מיזוג משמעותי ראשון ● מניות פרטנר וסלקום קופצות בכ-4% ● אם המיזוג יאושר, פרטנר תיאלץ כנראה להיפרד מפעילות הטלוויזיה שלה

יואב גלנט, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

האם אוכלוסיית בקעת הירדן מונה כעשרת אלפים איש מאז 1967?

השר יואב גלנט טוען כי אוכלוסיית הבקעה מונה רק 10 אלף תושבים ולא גדלה מאז מלחמת ששת הימים. האומנם? ● המשרוקית של גלובס

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

טבע קיבלה אישור ה-FDA למזרק האוטומטי של תרופת המיגרנה שלה

התרופה עצמה אושרה לשיווק בארה"ב לפני כשנה וחצי, וכעת טבע תוכל לשווק אותה יחד עם המזרק האוטומטי, שצפוי להיות זמין למטופלים החל מסוף הרבעון הנוכחי או תחילת הרבעון הבא ● בשלב זה מחיר המזרק עדיין לא נקבע, והחברה לא מספקת הערכות בדבר השפעת האישור על מכירות התרופה