גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו אמנון שעשוע מודה: חזון הרכב האוטונומי להמונים הולך ומתרחק

מייסד מובילאיי מצנן את הציפיות של המשקיעים והציבור לעלייתו על הכביש של הרכב ללא נהג בשנתיים הקרובות, כפי שבכירים בתעשיית הרכב העולמי מבטיחים כבר שנים • איך למרות הדחיות והבעיות, ההשקעות הכבדות ברכב האוטונומי עדיין כאן, ומה בכל זאת צופן העתיד?

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

כל מי שעקב בשנתיים האחרונות אחרי ההתבטאויות הפומביות של מייסד ומנכ"ל מובילאיי, פרופסור אמנון שעשוע, ושל בכירים אחרים תעשיית הרכב, לא אמור להיות מופתע ממפת הדרכים של הרכב האוטונומי - ואולי ניתן להגדיר אותה "מפת המכשולים" - שאותה הציג אתמול (ג') במקביל לכנס TECHCRUNCH.

כבר בשנה שעברה, בנאומו השנתי של שעשוע בתערוכת CES בלאס וגאס, ניתן היה להבחין בשינוי מגמה ברור: הנמכת ציפיות להופעה קרובה של כלי רכב סדרתיים ברמת אוטונומיה 5, כלומר כלי רכב ללא נהג. במקום זאת דובר על מתן דגש למוצרים ופתרונות של מובילאיי עבור רמות האוטונומיה הנמוכות יותר והנפוצות יותר שמסייעות לנהג, אך מחליפות אותו.

בתערוכת CES שנערכה השנה, המונח "רכב ללא נהג" כבר כמעט ולא הוזכר בהקשר של תעשיית הרכב. במקומו מצאנו שלל הכרזות על "פיתוח עסקי" - שירותי מיפוי מתקדמים, שדרוג מערכות שמסייעות לנהג (ADAS) הקיימות עבור סגמנטים שונים כמו אוטובוסים ומשאיות, התמקדות בשוק הסיני שרק נכנס לתחום ה- ADAS ועוד.

במאי השנה כבר הציגה אינטל רשמית תחום עסקי חדש לגמרי של מובילאיי, שמציב את חברת הבת הישראלית בתור ספקית/אינטגרטורית של פתרונות אוטונומיים מושלמים ללקוחות צד שלישי, שרוצים להיכנס לתחום ה"תחבורה בתור שירות". מדובר בשירותי הסעה לא מאוישים שפועלים על פי זימון באמצעות אפליקציה, מבוססים על רכב חשמלי ואמורים להשלים את שירותי התחבורה הציבורית המקובלים, בעיקר במסלולים קבועים ומוגבלים בתוך הערים. אינטל-מובילאיי החלה כבר באוקטובר אשתקד בתהליך "הוכחת היתכנות" ליכולותיה הטכנולוגיות בתחום החדש הזה באמצעות פרויקט משותף עם פולקסווגן, שהתוצר שלו אמור להיות שירות שיפעל בישראל החל מ-2022.

פניית פרסה לתעשיית הרכב

כל אלה היו איתותים פומביים ומקדימים של מובילאיי ל"פניית הפרסה" האסטרטגית, שמבצעת בחודשים האחרונים כמעט כל תעשיית הרכב. הפנייה הזו מבוצעת בהקפדה יתרה: במתינות, ללא בלימות חדות וללא התבטאויות מרחיקות לכת, שעלולות לפוצץ בפתאומיות את בלון הציפיות האדיר מהרכב הלא מאויש. אותו בלון, שעליו המריאו בארבע השנים האחרונות לשחקים מניות והשקעות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים, אם לא יותר מכך.

אומנם חלק מהשחקנים בתחום, טסלה למשל, עדיין מתכחשים לשינוי וממשיכים לתחזק את הבועה באמצעות הכרזות על פריצות דרך טכנולוגיות מדהימות ועל מסחור המוני, שנמצא מעבר ממש לפינה. גם עשרות סטארט-אפים, לא מעט מהם בישראל, ממשיכים לקדם במרץ את החזית הטכנולוגית שתאפשר הפעלה מסחרית של רכב בדרגה 5 והם ממשיכים לגרוף השקעות מכובדות.

אבל מי שקורא בין השורות במאמרו החדש של שעשוע, שגם הוא אגב נזהר שלא לטלטל יותר מדי את הספינה, מבין שהעיכובים במפת הדרכים לא קשורים ישירות לטכנולוגיה שמאפשרת רכב ללא נהג (דרגה 5). זו מתקדמת על פי הציפיות, ואולי אף יותר מכך.

המכשולים המרכזיים הם עסקיים. בראשם, העלות הנוסקת של הרכיבים שנדרשים להשגה של מערכת אוטונומית עם יתירות מלאה; בנוסף, יש גם מכשולים חיצוניים - הרגולטור ודעת הקהל.

בשיא תקופת "הבועה האוטונומית", לפני שלוש-ארבע שנים, סברו השחקנים הגדולים בענף שהרגולציה והרגולטורים "נמצאים בכיסם". תעשיית הרכב תמיד קיבלה "כתף חמה" במסדרונות השלטון, וממילא אין פוליטיקאי או מקבל החלטות שלא שמח לבשר לציבור, שאוטו-טו-טו נפטרים ממיליוני כלי רכב מזהמים, צמאים לדלק, שמסכנים חיי אדם וסותמים את הכבישים.

אלא שמאז קרו כמה דברים. התאונה המפורסמת של "אובר", שזכתה לחשיפה עולמית, לצד רצף התאונות הפחות מתוקשרות של מערכת ה"אוטופיילוט" של "טסלה", ליבתה את החרדות הציבוריות הקיימות מפני "השתלטות המכונות" וציננו את נכונות הרגולטורים לקחת אחריות.

כתוצאה מכך הוחמרו מאוד הדרישות לביצוע ניסויים ברכב לא מאויש. אפילו מדינות וערים שנחשבות לליברליות ומתקדמות נוטות כיום להגביל את מסלולי הניסוי הלא מאוישים ודורשות להציב "נהג משגיח" בכל רכב אוטונומי - מה שמייקר משמעותית את עלויות הניסוי.

גם העדר שיתוף פעולה "מקיר לקיר" בין גופי הרגולציה הגלובליים או אפילו הפדרליים בארצות-הברית לבין היצרנים לבין עצמם, מציב את השחקנים היצרנים בפני מבוך של דרישות רגולציה שונות ומשונות. והאמת היא שגם התעשייה עצמה אחראית לכך. הפיתוי של שוק בהיקף מיליארדים הצית מלחמת לוביסטים חשאית מאחורי הקלעים, כאשר כל גוף גדול ניסה ועדיין מנסה למשוך את הרגולציה לעבר הטכנולוגיה והתקנים שלו או לכל הפחות לשים רגל למתחרים.

התוצאה היא עיכובי רגולציה מתמשכים שקיצם לא נראה באופק. אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא פרויקט "קרוז" של ג'נרל מוטורס, שאמור היה להניב השנה מכוניות חשמליות אוטונומיות מייצור סדיר, כאלה שהולכות עד הסוף עם הרעיון של "בלי נהג" ומופיעות ללא גלגל הגה ודוושות שליטה.

לפני שנתיים טענה ג'נרל מוטורס כי המכוניות יתחילו לפעול מסחרית ב-2019, כולל ייצור בפס סדיר. אנחנו באמצע 2019, והמכוניות הללו עדיין לא מסיעות נוסעים ולא נמכרות בשום מקום. ג'נרל מוטורס הגישה ב-2018 לממשל האמריקאי בקשה לקבל רישיון, או לפחות לקבל החרגה מהתקנות, שיאפשרו לה להפעיל אותן במקומות נבחרים בארה"ב ללא "נהג בטיחות אנושי" (שממילא אין לו ערך במכונית ללא הגה).

בקשת GM הסתובבה ברגולציה האמריקאית כמעט שנה, ורק לאחרונה הודיעה מנהל הבטיחות האמריקאי, NHTSA, כי בכוונתו לבצע בחינה לעומק של הבקשה "ולבקש תגובות והערות מהציבור בנושא". בקיצור, הדרך עוד ארוכה ולא משנה עד כמה המכוניות האוטונומיות בטוחות ומתקדמות.

"מוביליות בתור שירות": מהיכן יגיע הכסף?

מדבריו של שעשוע עולה, ולא בפעם הראשונה, ששירותי ה"תחבורה כשירות" הם שלב ביניים הכרחי וריאלי בלוח הזמנים עד לתחילת הייצור ההמוני של כלי רכב סדירים וזמינים ללא נהג, אם וכאשר ייוצרו החל מאמצע העשור הבא.

השירותים הללו יעניקו לרעיון הרכב האוטונומי חשיפה חיובית בפני הרגולטורים, יסייעו להפיג את חרדות הציבור ועל הדרך, באופן לא רשמי, יסייעו לטפח ולתחזק בעצימות נמוכה יותר את ציפיות המשקיעים בענף. השאלה היחידה שנותרה היא האם שירותי ה"תחבורה כשירות" יהיו ברי קיימא. כלומר, יכסו את עלותם הכבדה ויפצחו את מחסום הרווחיות, שעליו התרסקו עד כה גם ענקיות ממומנות היטב כמו "אובר" ו"ליפט".

מי שצינן לאחרונה את הציפיות בתחום הזה היה דווקא תומס סדרן, האחראי על פעילות הרכב המסחרי של פולקסווגן, ומי שאמור להוביל את שירותי "הטקסי הרובוטי" המסחריים של קבוצת הרכב הגדולה בעולם.

פולקסווגן, שותפתה של מובילאיי בפרויקט המוניות הרובוטיות הישראלי, כבר טבלה את בהונותיה בבריכה הקרה הזו בשנתיים האחרונות באמצעות פיילוט של שירות מסחרי אוטונומי בהמבורג וצברה לא מעט ניסיון. לפיכך, ציפיותיה העסקיות ממנו ריאליות מאוד.

"לתחום העסקי הזה צפוי עתיד מזהיר", אמר לאחרונה סדרן לעיתונות הגרמנית, "אבל גם זמן אתחול ממושך מאוד עם הרבה ניסויים ופיתוח מכירות". הוא הוסיף כי "במהלך חמש השנים הקרובות לא תהיה לפעילות הזו תרומה חיובית לרווח התפעולי" וכי כדי שרכב הסעות אוטונומי ייצר הכנסות של 300 או 400 אירו ביום, אתה חייב להבין את השירות מהיסוד. היכן לטעון את כלי הרכב בצורה הזולה ביותר, היכן להציב את כוח האדם ועוד". המסקנה שלו הייתה ש"הדרך לשירותי הסעות אוטונומיים עוד ארוכה".

אבל לא צריך לדאוג למובילאיי או לבעלת הבית אינטל. שוק מערכות הסיוע לנהיגה "הפשוטות" בעולם (רמת אוטונומיה 2/3), שהחברה שולטת בכ-70% ממנו הוא עדיין תרנגולת שתטיל הרבה מאד ביצי זהב בשנים הקרובות. וכפי שכתבנו כאן השבוע, הרגולציה האירופית עתידה לחייב התקנה של מערכות כאלה בכל רכב בתוך כשנתיים, וייתכן שגם בכלי רכב משומשים. אז אל תמהרו להיפרד מרישיון הנהיגה כל כך מהר. סביר להניח שתיאלצו לאחוז בהגה עוד לא מעט שנים. 

עוד כתבות

מחיצת ההפרדה בהופעה בעפולה / צילום: שלומי גבאי, וואלה!  NEWS

טוטו, אנחנו לא בקנזס: איך קשור דיון על אפליה בארה"ב למופע בהפרדה בעפולה

מה התרסק השבוע על הגבעה בפארק העירוני של עפולה ● אחרי טיסה ארוכה מארצות הברית, ובשם איזה ערך כמעט ובוטל המופע החרדי בהפרדה ● וגם ברינגר משיב לחן מענית: "הליהוק הקבוע של המחוקק לתפקיד שולל הזכויות – מופרך" ● דעה

עמוס דבוש, מנכ"ל קרדן נדל"ן / צילום: איל יצהר, גלובס

מונה מנכ"ל חדש לקרדן נדל"ן: עמוס דבוש יחליף את מיקי זיסמן

המנכ"ל הנכנס, עמוס דבוש, כיהן ב- 13 השנים האחרונות כסמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של חברת י.ח דמרי, והוא צפוי להיכנס לתפקידו החדש ב- 1 לנובמבר, בכפוף לאישור האסיפה הכללית

סקר הסקרים - מועד ב'

סקר הסקרים: הליכוד שוב מובילה, ימינה נחלשת משמעותית; שונות גדולה בין סקרי סוף השבוע

מערכת הבחירות החדשה יצאה לדרך, וסקר הסקרים חוזר ● מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה? ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הלוהטת

אלנתן גולום ואלון טיגר בחפץ חיים / צילום: תמר מצפי, גלובס

היום שאחרי השריפה: למה החזרה הביתה של תושבי מבוא מודיעים נראית רחוקה מתמיד

בסוף מאי, תושבי מבוא מודיעים מצאו את עצמם ללא קורת גג לאחר שהמושב שלהם נשרף כליל ● בסוף אוגוסט, יהיה עליהם להתפנות מבית ההארחה בחפץ חיים שבו הם שוהים מאז, ולא נראה שהמדינה קרובה לספק להם פתרון ● המשטרה הודיעה על סגירת התיק לאחר שהראיות לא הוכיחו חשד להצתה ● מעקב G

איור של ג'פרי אפשטיין בבית המשפט / צילום: רויטרס

דוח הנתיחה קבע: ג'פרי אפשטיין תלה עצמו בתאו

חוקרת מקרי המוות הראשית בניו יורק ברברה סמפסון קבעה כי אפשטיין התאבד בתלייה ● עורכי דינו של אפשטיין כבר הודיעו כי אינם מסתפקים בכך, וכי בכוונתם להוסיף ולחקור

דור הזכוכיות השבורות / צילום: גטי אימג'ס

ילדי הזכוכיות השבורות: מה הסכנות שמחכות לצעירי האלפא ולמה החוקרים מודאגים מ"דור המסכים"?

הם לומדים להפעיל אפליקציות כבר בינקות, ונהנים מאופציות רבות מאי פעם למיצוי אישי, אבל לצד כל אלה אורבות לדור המסכים סכנות כבדות ● 'לא ישימו לב אליי אם לא אהיה שונה ופרובוקטיבי. ככל שאהיה 'יותר', כך אקבל יותר לייקים' - זו החשיבה שהחוקרים מזהים בקרב צעירים, והם מודאגים מאוד: מי שחי ברשתות עלול לפתח נכות רגשית

ארנק ביטקוין / שאטרסטוק

מחזיקי הביטקוין יוצאים לקרב נגד הבנקים: האם בקרוב יורשו להפקיד מטבע דיגיטלי?

בשורה של תביעות ופניות שהוגשו באחרונה ונחשפות כעת ב"גלובס", מתחילים מחזיקי מטבע דיגיטלי ישראלים להיאבק בסירובם הגורף של הבנקים לאפשר להם להפקיד כספים או לפתוח חשבונות ● בעתירת חופש מידע שהוגשה השבוע, נדרש בנק ישראל להציג לציבור את מדיניות הבנקים בעניין

מימין: פרופ' יוסי רוזנווקס, פרופ' ליאו קורי ויאיר סאקוב / צילום: איל יצהר, גלובס

הפילוסופיה אולי לא מתה, אך לימודי מדעי הרוח מחפשים כיוון חדש ופרקטי: "ערכי החברה במשבר"

קמפיין פרסום שהושק לפני כמה חודשים ניסה לחזות שחורות לעתיד הפילוסופיה, הוא אמנם הגזים אבל אנשי מדעי הרוח מבינים שהם צריכים להשתלב ב"עידן הפרקטי" ● באוניברסיטת תל אביב נפתחו בשנים האחרונות תוכניות המשלבות בין לימודי הרוח לתחומים אחרים גם כדי להתמודד עם הירידה במספר הנרשמים לתואר ראשון אבל גם כמענה לדרישה של תעשיית ההייטק לאנשים רחבי אופקים

עו"ד יוסי יצחק / צילום: איל יצהר, גלובס

"יש כיום מיליוני ישראלים שזכאים לקבל דרכון פורטוגלי"

הפורטפוליו של עו"ד יוסי יצחק, בן 48, שותף ב"פורטוגליס" ● "גזי קפלן מאסם היה בשבילי אב רוחני, כשאני נתקל בבעיה קורה שאני עוצם עיניים ושואל אותו מה הוא היה עושה"

הצ'יראשי של קיטו קאטו / צילום: איל יצהר, גלובס

סושי? תתקדמו לצ’יראשי, מנה שהיא תצוגת תכלית

מנת הצ’יראשי היפנית, כמו גם אחותה הצעירה והיותר משוחררת הפוקי, היא בעצם סושי מפורק: אורז בתחתית, מעליו נתחי דג, לרוב בקוביות נאות או בסשימי, לצד ירקות קצוצים וריבועי אצות. הכי מתאים לקיץ

נתניהו, טאליב, עומאר, טראמפ / צילום: רויטרס

איך סובבו שתי חברות קונגרס בלי ניסיון את טראמפ ונתניהו

בתרגיל מבריק אילהאן עומאר וראשידה טאליב הפכו את נשיא ארה"ב לנכס אלקטורלי, אילצו את המפלגה הדמוקרטית, לרבות ידידים מושבעים של ישראל, להתייצב מאחוריהן, והציגו את ישראל כמדינת אי כבוד ואת וראש ממשלתה - כמריונטה של הבית הלבן  ● דעה

רוני מאנה / צילום: תמר מצפי

התיווך שלא היה: רוני מאנה הפסיד בתביעת הענק נגד תנובה, ישלם הוצאות משפט של כחצי מיליון שקל

התביעה הוגשה לפני כחמש שנים כשמאנה דרש לקבל דמי תיווך בהיקף של 11 מיליון שקל עבור מכירת השוק הסיטונאי בת״א לגינדי-הרבוע הכחול נדל"ן ● ביום חמישי האחרון דחה בית המשפט את התביעה

מכונית האסטון מרטין של ג’יימס בונד נמכרה ב-6.4 מיליון דולר. / צילום: REUTERS/Bobby Yip

מכונית האסטון מרטין של ג’יימס בונד נמכרה ב-6.4 מיליון דולר

זה לקח 4.5 דקות: המכונית שקידמה את הסרט "כדור הרעם" משנת 1965 נמכרה בסוף השבוע במכירה פומבית לזוכה המאושר, אשר העדיף להישאר אנונימי ● המכונית מגיעה עם האביזרים הנלווים שהופיעו במקור כמו לוחיות רישוי מסתובבות וחותכן צמיגים

איור: עומר הופמן

כשהמחלה פתאום תופסת אותך. טור אישי, מאוד

מתברר שבמטוס שעומד להתרסק אין אתאיסטים. אחרי 50 שנים שבהן אלוהים ואני לא היינו בקשר, מצאתי את עצמי באישון לילה בטיפול נמרץ, מנהל איתו שיחה. אחת מרבות שהיו לי בשבועות האחרונים

איינדהובן, מרכז העיר / צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

עוף החול ההולנדי: איינדהובן, העיר שהמציאה את עצמה מחדש

עד לפני שנים אחדות, הרעיון לבקר בעיר ההולנדית איינדהובן היה מעורר גיחוך. מה יש כבר לעשות שם? ● אלא שהמהפך שעברה מעיר תעשייתית כושלת לבירת העיצוב ההולנדי ולאחת הערים היצירתיות בעולם, הפך אותה לאלטרנטיבה תיירותית אורבנית, נעימה, צעירה, ירוקה, לא צפופה ומסקרנת

איילת שקד מול עמיר פרץ / צילום: כדיה לוי

האם צריך להגביל את זכות השביתה? איילת שקד ועמיר פרץ ראש בראש

מצד אחד עקרון המשילות המהותי בימין הכלכלי, ומהצד השני המלחמה הסוציאל-דמוקרטית למען זכויות העובדים ● "גלובס" מפרסם את תפיסתם של איילת שקד ועמיר פרץ, שני פוליטיקאים משני קצוות הקשת הפוליטית, בנושא החשוב של זכות השביתה במילותיהם

עמיר פרץ/ צילום: תמר מצפי

מה חושב נפתלי בנט על המצע הכלכלי של עמיר פרץ ולמה הקמפיינים הפוליטיים מקרטעים

במערכת בחירות נטולת תכנים מהותיים בלטה השבוע התוכנית הכלכלית של מפלגת העבודה, אך גם היא התעלמה מנושא הגירעון התופח ● התגובה של נפתלי בנט לא איחרה להגיע: "יהפכו אותנו לוונצואלה" ● בינתיים, בליכוד "סומכים על נתניהו" ● פרשנות

מוח / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מחקרים חדשים מנסים לפצח: מה קורה במוח של אדם שמאמין באלוהים?

מה מביא אדם להאמין באלוהים או להיות דתי? האם מבנה המוח שלו שונה משל אדם חילוני, והאם אתיאיסטים מתאפיינים במנת משכל גבוהה יותר ודתיים הם אנשים מאושרים יותר? ● מחקרים חדשים מנסים לפצח את הקשר פצח את הקשר בין אמונה לבין מה שקורה בין האזניים שלנו ● תאמינו לנו, הקול בראש

מרצדס CLS53 / צילום: יח"צ

ספורטיבית באדום וירוק: דגם הספורט של מרצדס גם ידידותי לסביבה

עם מנוע חדש ומשופר, מרצדס מציגה מכונית ספורט חדה, קשוחה וידידותית לסביבה ● עם תא נוסעים שמרגיש כמו מלון בוטיק, מחירה מתחיל ב-830 אלף שקל

אהוד ברק/  צילום: כדיה לוי

ראשי הרשימה המשותפת תוקפים את ברק: "היה ונשאר גזען"

פוסט שפרסם ראש הממשלה לשעבר בפייסבוק לאחר מעצר אזרחים שהפגינו נגד היועמ"ש בפתח תקווה, ביניהם העוזרת שלו, העלה את חמתם של ראשי הרשימה ● בפוסט כתב ברק "פתח תקווה זה לא אום חיראן" ● איימן עודה פרסם בתגובה "תשע עשרה שנים עברו מאז שהיית אחראי להרג של שלושה עשר אזרחים ערבים בגלל שיצאו לרחובות"