גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה מסתתר מאחורי החליפה המהודרת של X5 החדש של ב.מ.וו?

ה-X5 החדש נראה כמו שומר מועדונים שרירי שנכפה עליו ללבוש טוקסידו ● מאחורי החליפה מסתתרת מכונית פאר מרווחת, נוחה ומתוחכמת במיוחד, שיודעת גם לתגמל את הלקוחות חובבי הנהיגה של המותג

ב.מ.וו X5-30D / צילום: יח"צ
ב.מ.וו X5-30D / צילום: יח"צ

בשלהי שנות ה-90 לקחתי חלק בהשקה הבינלאומית של הדור הראשון של ב.מ.וו X5, שנערכה בסמוך למפעל הייצור שלו בדרום קרוליינה. הרעיון של "רכב כביש-שטח יוקרתי וספורטיבי" היה חדש אז לעיתונות הרכב העולמית, ובדיעבד גם לאנשי ב.מ.וו, שחששו כי סטייה כה גדולה מקו המוצרים המסורתי עלולה לפגוע בדימוי שלהם בתור יצרני "מכונות נהיגה לאנינים".

לפיכך, נלקחנו למסלול מרוצים מקצועי ומהנדסי ב.מ.וו האיצו בנו לבחון עליו "עד לקצה" את מגבלות האחיזה המרשימות של הרכב ואת יכולותיו האתלטיות - כאילו זה מה שמצפים הלקוחות מ-SUV יוקרתי וגדול.

בעשרים השנים שחלפו מאז נמכרו כ-2.2 מיליון מכירות של ה-X5. נראה כי אנשי ב.מ.וו למדו בינתיים את כל מה שניתן ללמוד על ההעדפות האמתיות של הלקוחות בפלח. ב-X5 מודל 2019 כבר לא תמצאו שלדה שמותאמת למסלולי מרוצים, אבל כן תמצאו בו מתלי אוויר רכים, תא נוסעים מפואר עם מתג התנעה נוצץ בנוסח "סברובסקי" וידית הילוכים שראשה עטוי בקריסטל שקוף ונוצץ בתוכו מוטבע סמל X5 מוכסף.

גם העיצוב החיצוני של מודל 2019 התרחק מרחק ניכר מהעיצוב הרזה והאתלטי של הדור הראשון. הדור החמישי הוא כיום אחד הכלים הגדולים בפלח, שמאכלס לא מעט ענקים. בהשוואה לדור הרביעי היוצא, הוא צמח בכמה סנטימטרים לאורך, לגובה ובעיקר לרוחב. עם חישוקי 21 אינץ', חלונות מושחרים מאחור, זנב שרירי והגריל הכפול של ב.מ.וו בחרטום שתפח כעת לממדי ענק, ה-X5 החדש נראה כמו שומר סף של מועדון בדאון-טאון ברלין, שנכפה עליו ללבוש טוקסידו.

אפשר לטעון - עדיף בשקט, ומרחוק - שהוא לא אלגנטי, אבל אין ויכוח שהוא מזוהה מרחוק ואפקטיבי מאוד בהשכנת שלום על סביבתו. אף אחד לא העז לחתוך אותנו מימין, וגם לא זכינו לתנועות הידיים העצבניות, שהן אמצעי התקשורת העיקרי בין נהגי ישראל ביולי-אוגוסט.

סף הכניסה לתא גבוה מהמקובל ודורש דילוג קל, אלא אם כן זכרתם להנמיך את מתלי האוויר. תנוחת הישיבה גבוהה, והחלונות הגדולים מספקים ראות מצוינת עבור מי שלא סומך על המצלמות ההיקפיות, שמגיעות כסטנדרט. מערך הפיקוד מקביל לדגמי הדור האחרון של ב.מ.וו עם לוח מחוונים דיגיטלי חד, שמציג גרפיקה נאה וניתן לתכנות לפי טעמו של הנהג. מערכת המולטימדיה מציעה מסך רוחבי ענק כמו בסדרה 7 החדשה והנדסת אנוש מוכרת מיידית לכל מי שנסע בב.מ.וו.

ב.מ

מערכת אוטונומית שמפחיתה סיכונים

מעצבי החברה לא נכנעו לטרנד האופנתי של "מסכי מגע מדורגים", כמו אאודי או ריינג'רובר למשל, והותירו כמה מתגי שליטה ידניים בתור גיבוי לתפעול פונקציות חיוניות כמו מיזוג אוויר ומערכת שמע. זה אידיאלי לנהגים כמונו שמתקשים להיטמע בעולמם של מרק צוקרברג ולארי פייג'.

מודול ההתנעה וידית ההילוכים בגרסה המפוארת שבה נסענו מעוטרים עבור חובבי ה"BLING", אך מי שזה אינו טעמו יכול להסתפק בגימור תקני מרהיב שכולל עור איכותי בתפירה בולטת, משטחים נדיבים של עץ משובח ומתכת קרירה ומלוטשת.

ב.מ.וו X5-30D / צילום: יח"צ

בסיס הגלגלים צמח בכמה סנטימטרים ועונה על כל צורך ורצון אפשריים למרחב מלפנים ומאחור. תא המטען גדל בכמה עשרות ליטרים לתא המטען, כנראה במחשבה על התקנת סוללה גדולה בדגם הפלאג-אין. התא מצויד בדלת חשמלית מפוצלת, כמו שהלקוחות האמריקנים אוהבים.

הגרסה העילית מגיעה עם אבזור מקיף מאוד ומצוידת, בין השאר, בדור האחרון של המערכת סמי-אוטונומית עתירת החיישנים מבית ב.מ.וו, שמסוגלת להתחמק עצמאית מאיומים שמגיעים מכיוונים שונים, ואפילו להוביל את הרכב עצמאית למקום חניה בטוח בשולי הכביש במקרה שמזוהה איבוד שליטה או הכרה של הנהג.

מספק את הסחורה ולא חוסך בדלק 

גרסת המבחן שלנו, X5-30D , צוידה במנוע הדיזל ההתחלתי של הסדרה עם שישה צילינדרים בנפח של 3 ליטר והספק של 265 כ"ס. לא הרבה סוסים לכלי ששוקל כמעט 2.1 טון, אבל הדיזל הגברתן הזה מייצר מומנט של 62 קג"מ בסל"ד נמוך מאוד. לאחר השתהות קצרצרה הוא דוחף את הרכב קדימה בקצב רציני תוך שהוא משמיע קול בס סמכותי, שהולם מאוד את המראה החיצוני.

הזינוק מעמידה מותיר מאחור ברמזור מכוניות חזקות וקלות יותר, עקיפות בעליות תלולות מתבצעות בביטחון מוחלט ושיוט מהיר למרחקים מתבצע בקלילות. התיבה האוטומטית מסתפקת בשמונה מהירויות בלבד, אבל היא עושה את מלאכתה ברהיטות ובלי התחכמויות מיותרות. ב.מ.וו טוענת לצריכת דלק ממוצעת של 16.4 קילומטר לליטר סולר, אבל השגת נתון קרוב לזה, אם בכלל, דורשת התנזרות משימוש במצבי הספורט הנמרצים של מחשב המנוע ומהנאה בכלל. אפשר לצפות ל-10 קילומטר לליטר בתנאים נורמליים.

שלדת ה-X5 מכוילת לספק בעיקר נוחות ובידוד, והיא מגשימה את ייעודה בצורה מרשימה בסיוע דור מתקדם של מתלי אוויר ממוחשבים, שמנטרלים היטב את המהמורות. אבל מי שיטרח לנבור קצת בתפריטי הכיול, יגלה שה-X5 לא זנח לגמרי את המורשת, ואי שם מאחורי המתלים הרכים והמתנודדים, ההגה הקליל ושלל המעבדים ומערכות הבטיחות המחוכמות, מסתתרת ב.מ.וו אמיתית. זו שיודעת לשוחח בשפתם של נהגים רציניים בלי מתורגמן. במצב התכנות הקיצוני ביותר נטיית הגוף מזערית, תגובות ההיגוי נמרצות ואפשר להפיק הנאה על כבישים מתפתלים כל עוד זוכרים, שהמרחק בין מראות הצד הוא כמעט 2.2 מ'.

גרסת הפלאג אין מרכזת עניין

ב.מ.וו טוענת של-X5 החדש יש גם פוטנציאל שטח לא מבוטל בזכות הגבהת המתלים ומערכת הנעה כפולה שחשה את פני השטח. ביום שבו נפגוש X5 מטפסת על הסלעים בנגב, נשאל את בעליו כיצד מרגישה החוויה. בינתיים זה עוד לא קרה.

המחיר של X5-30D טורבו דיזל מתחיל בכ-600 אלף שקל ונוסק עד לאזור ה-700 אלף שקל עם חבילת "סופריור" שבה נסענו. מחיר גרסת הבנזין זהה כמעט. מטבע הדברים את עיקר העניין מרכזת גרסת הפלאג-אין מוטבת המס, שהייתה להיט מכירות בדור הקודם. אולם היא טרם הגיעה אלינו וממילא בשנה הבאה היא צפויה לספוג התייקרות של עשרות אלפי שקלים בשל שינוי המס ולאבד רלוונטיות. אלה לא מחירים שירתיעו את הלקוחות בפלח, ובהתחשב ביכולות, בהנדסה ובסטטוס, קרוב לוודאי שהרכב יחזור ויתפוס את מקומו הטבעי, והראוי, בצמרת טבלת המכירות. 

חלק מהמתחרות

מרצדס GLE 2019

מרצדס GLE החדשה, שתגיע לארץ בקרוב, עברה השנה חידוש פנימי וחיצוני מקיף. היא מציעה יותר מרחב פנים, שכולל עד שבעה מקומות, ומערכת מתלי אוויר מתקדמת עם יכולת איזון עצמי של הגוף. תא הנוסעים משכפל את המערך האלקטרוני והאוטונומי של סדרת ה- S . יהיו גם דיזלים חדשים וגרסת פלאג-אין משודרגת. עדיין אין מחיר

מרצדס / צילום: יח"צ

אאודי Q7 TDI

ב-620 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת ה- TDI של ה- Q7 עם מנוע 3 ליטר, שמייצר 286 כ"ס ו-61 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות. הרכב מצויד בהנעה כפולה מתוחכמת עם אופציות שטח, מתלי אוויר, תא מפואר לשבעה נוסעים ואלקטרוניקה מתקדמת. דור משודרג נמצא מעבר לפינה

אאודי / צילום: יח"צ

פולקסווגן טוארג

קצת מתחת למחסום הסטטוס נמצא הטוארג החדש שמיועד לחמישה. הממדים החיצוניים והפנימיים מאסיביים, העיצוב אימתני, רמת האבזור גבוהה ועתירה בהייטק ותא המטען עצום בגודלו. מנוע הדיזל זהה לאאודי עם 286 כ"ס, אבל התאוצה נמרצת יותר. המחיר מתחיל ב-500 אלף

פולקסווגן טוארג / צילום: יח"צ

עוד כתבות

גיל שרון / צילום: תמר מצפי

הכנסות גולן טלקום ברבעון השלישי צמחו ב-5.6% ל-136 מיליון שקל

חברת הסלולר דיווחה על כ-923 אלפי מנויים פעילים ברבעון, גידול של כ-17,000 מנויים מהרבעון הקודם

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין בקלפי / צילום: דוברות בית הנשיא

הנשיא ריבלין גוער בנתניהו וגנץ על שלא השכילו עדיין להקים ממשלת אחדות

בסיור בדרום לאחר ירי הרקטות בשבוע שעבר אמר ריבלין: "הרף לכם! אין צורך בבחירות נוספות, התכבדו ושובו. אני קורא גם לליכוד וגם לכחול לבן להתעשת ולהבין שהעם לא רוצה בחירות נוספות. די לו בבחירות האלו"

יירוט מעל שדרות/ צילום : שי גולדן

עצמאי זה לגמרי לבד: המגזר שסובל יותר מחרדה ודיכאון

אנשים שעובדים בעסק משלהם לא תמיד חוגגים עצמאות ● חוסר ודאות ובעיות כמו לקוחות שדוחים תשלומים או אפילו רצף של חופשות וחגים, גורמים לעצמאים חרדות ● איך מתמודדים עם עסק ביש? ומה עושים עצמאים בעוטף עזה?

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

הכלכלה לא מחכה לממשלה: למה לא כדאי להתלהב מנתון הצמיחה הגבוה של הרבעון השלישי

אומדני הלמ"ס שדיווחו על צמיחה של 4.1% ברבעון השלישי של 2019 הפתיעו את השווקים שציפו למספר נמוך הרבה יותר • אלא שמבט עומק לתוך רכיבי הצמיחה מגלה כי השמחה הייתה מוקדמת מדי, והאפשרות להורדת ריבית בשבועות הקרובים עדיין על הפרק

מבלים ומלכלכים / צילום: אלירן דהוד, יערן קק"ל - ארכיון הצילומים של קק"ל

מדריך משבר האקלים: 5 דברים שאתם יכולים לעשות, והפעם צמצום אשפה

97% מהמדענים העוסקים בנושא האקלים מסכימים כי המקור לשינויי האקלים הוא פעילות אנושית ● וכאן גם טמונה הבשורה האופטימית: את מה שהאנושות קלקלה, היא יכולה גם לתקן

סמי תותח, יו"ר ומנכ"ל זמני של מטומי / צילום: יח"צ

אג"ח מטומי מזנקת: דיווחה על הסכם למכירת החברה הבת טים אינטרנט ב-46 מיליון אירו

אם המכירה תצא לפועל, תוכל החברה החבוטה לפרוע את מלוא החוב שלה למחזיקי האג"ח ● מטומי מחזיקה ב-90% ממניות טים אינטרנט, שהיא למעשה פעילותה היחידה ● כ-19.1 מיליון אירו מהסכום יועבר ל-Rainmaker, מייסדי טים אינטרנט שמכרו למטומי את ה-90%

מייסד חברת מיקרוסופט ביל גייטס / צילום: Sandrine THESILLAT, רויטרס

שוב האיש העשיר בעולם: ביל גייטס עקף את ג'ף בזוס

עפ"י דיווח ב"בלומברג", ביל גייטס הוא שוב האיש העשיר בעולם ● הונו מוערך ב-110 מיליארד דולר, בעוד שג'ף בזוס במקום השני מוערך ב-108.7 מיליארד דולר

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

כיוון חדש לביטוח ישיר: תמכור פוליסות חיסכון בדמי ניהול נמוכים

איי.די.איי ביטוח, שמחפשת מנועי צמיחה חדשים, תשווק פוליסות בדמי ניהול בגובה 0.55% מהצבירה, נמוך בהרבה ביחס למקובל בחסכונות קטנים  ● המינימום לפתיחת פוליסה - הפקדה חד–פעמית של 5,000 שקל או הפקדה חודשית של לפחות 200 שקל

יובל תמיר / צולם במרכז מיחזור, צבי כהן ואחיו, נתניה צילום: יונתן בלום

אינפימר של יובל תמיר בצרות: הודיעה על תוכנית צמצומים והתייעלות

יצרנית חומרי הגלם עדכנה כי אין לה את היכולת להמשיך את פעילותה במתכונתה הקיימת וכי תידרש לאתר מקורות נוספים כגון השקעה בהון או מקורות אחרים ● נפרדה ממרבית עובדיה וקיצצה בשכר הבכירים

ד"ר מטאנס שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד / צילום: איל יצהר, גלובס

המשותפת בתגובה לכנס החירום של הליכוד: חוששים שהסתה תביא לפגיעה באוכלוסייה הערבית

קודם לכן ח"כ איימן עודה לקצין הכנסת, למשטרת ישראל ולשר לביטחון הפנים בבקשה להצמיד לו אבטחה בעקבות איומים על חייו ופרסום תמונתו במדי הג'יהאד האיסלמי ● בפנייתו כתב: "ההיסטוריה לימדה אותנו שבכוחן של תמונות כאלה להוביל לרצח פוליטי"

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

ת"א ננעלה בעליות: ת"א 90 קפץ 1.5%, פוקס ואלקטרה צריכה זינקו לאחר פרסום הדוחות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6%, מדד הבנקים טיפס בשיעור זהה ומדד ת"א ביומד עלה ב-2.2% ● סקטור הקנאביס ריכז עניין על רקע חשיפת "גלובס" כי משרד הבריאות יפרסם מחר הנחיות ליצוא קנאביס ● טבע זינקה על רקע החלטת ביהמ"ש באוקלהומה ● הצמיחה של המשק ברבעון החולף הפתיעה לחיוב

רובי שמיר, לילך אשר טופילסקי, דני גילרמן, דני דיין, עזי שפר וגיא פרנקלין פותחים את המסחר / צילום: שחר עזרן

רגע לפני פרישתה של לילך אשר טופילסקי: הנהלת דיסקונט פתחה את המסחר במנהטן

בבורסה בני יורק ציינו בשבוע שעבר את יום ישראל, באירוע אותו ערכו הליגה לידידות אמריקה-ישראל (AIFL) ומתחמי היזמות SOSA

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

החלטת בית המשפט באוקלהומה מקפיצה את מניית טבע

בית המשפט באוקלהומה החליט להפחית קנס על חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון בהליך האופיואידים ● ברקשייר האת'וויי צמצמה במידה מסוימת את ההפסד שלה "על הנייר" מרכישת מניות טבע

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס  / צילום: שוקה כהן, יח"צ

הנשר נחת: איחוד תוצאות אמריקן איגל הקפיץ את רווחי פוקס ברבעון, למרות ירידה במכירות חנויות זהות

קבוצת האופנה סיימה את הרבעון השלישי ברווח של 116 מיליון שקל, עיקרו בגין מעבר להחזקת שליטה באמריקן איגל ● דיווחה על עלייה בפעילות במותגים החדשים ושיפור בפעילות אתר טרמינל איקס ומועדון כרטיס האשראי ● מניית פוקס קרובה לשיא ומשקפת לה שווי של כ-2 מיליארד שקל

יעקב ברדוגו וירון דקל / צילומים: תמר מצפי, יונתן בלום

בין ברדוגו לדקל: האם האג'נדה התאימה את עצמה לקומבינה?

הדי פרשת 4000 מתדפקים על דלתות גלי צה"ל - האם תיפתח בדיקה על הקשרים בין מפקדי התחנה דקל ואלקבץ לבין סביבת נתניהו? ● ומדוע מרבית עיתונאי גל"צ שותקים? ● פרשנות

צביקה שווימר, מנכ"ל אמ"צ / צילום: יחצ

רווח חד-פעמי "בגין ביטול התחייבות חוזה מכביד" הקפיץ את רווחי גולן טלקום ואלקטרה צריכה

החברה רשמה רווח הנקי הרבעוני של אמ"צ לכ-127 מיליון שקל, אחרי רווח נקי כ-14 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

ברק כהן / שלומי יוסף

העונש של ברק כהן, מוביל מחאת "באים לבנקאים": מאסר על-תנאי וצו הרחקה מרוסק-עמינח

על כהן, שהורשע בפגיעה בפרטיותה של מנכ"לית בנק לאומי לשעבר לאחר שהפרקליטות נסוגה מהאישומים היותר קשים נגדו במסגרת הסדר טיעון, נגזר גם קנס של 20 אלף שקל ● ביהמ"ש: "גרם לזילות חופש הביטוי" ● כהן: "היה שווה - הבנקאים הורתעו"

סייברארק / צילום: מתוך אתר החברה

גיוס מוצלח לסייברארק: הנפיקה אג"ח להמרה ב-500 מיליון דולר בריבית אפסית

ספקית פתרונות אבטחת הסייבר לארגונים הנפיקה למוסדיים אג"ח המיועדות לפירעון בנובמבר 2024 ● היקף הגיוס עשוי לגדול בעוד 75 מיליון דולר

קמפיין ההשקה של SKYMAX, כרטיס האשראי הראשון בישראל שמאפשר לצבור נקודות ולטוס עם כל חברות התעופה / צילום: יח"צ

כרטיס אשראי חדש של מקס יאפשר מימוש נקודות להזמנת כרטיסי טיסה

מימוש הנקודות שנצברו בקניות בכרטיס החוץ-בנקאי "סקיי מקס" ייעשה בהזמנת כרטיסי טיסה ומוצרים משלימים דרך אתר ייעודי, כשהנקודות יהוו אמצעי תשלום ● באתר הייעודי אפשר להזמין כרטיסי טיסה של כל החברות, כולל חברות לואו קוסט

מטוס איירבוס / צילום: רויטרס

מטוס איירבוס שאינו מוחכר יסב לגלובל כנפיים הפסד של 6 מיליון דולר ברבעון השלישי

גלובל כנפיים עדכנה בחודש ספטמבר, בעקבות קריסתה של תומאס קוק, כי היא מחכירה לה מטוס איירבוס 330-300, וכי יתרת דמי החכירה העתידיים להם היא זכאית ממנו עומדת על יותר מ-9 מיליון דולר