להשתמש במגזר הציבורי כחממה לפיתוחים טכנולוגיים

גופים שאינם מונעי רווח יכולים לשמש נקודת מפגש לשיתופי-פעולה ניסויים

הייטק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הייטק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

רובנו תופסים חברות מהמגזר הממשלתי כארגונים בעלי הסתגלות איטית לשינויים המתרחשים בעולם העסקי, ורואים במגזר הפרטי ובקרנות ההון הסיכון את המקור לפיתוח חדשנות. אולם מבט מעמיק יותר, חושף כי במגזר הציבורי, באמצעות משרדי הממשלה, הצבא, חברות ממשלתיות והרשות לחדשנות, נמצאים גופים המשקיעים בפרויקטים החדשניים ביותר לטווח ארוך, נמצאים בסיכון גבוה יחסית ולתועלת הציבור.

אם נחשוב לרגע על המשקיעים הראשונים בננו-טכנולוגיה, רכב חשמלי, אנרגיה ירוקה ועוד, נראה כי במקרים רבים השקעה התחלתית בפיתוח ו/או במיזם הגיעה כמימון או ליווי ממשלתי לרעיון הראשוני ואילו המימון מצד הקרנות או החברות הפרטיות הגיע בשלב מאוחר יותר לשם פיתוח הידע והמוצר בשלב המקדם לשימושים מסחריים.

מינהלי הדואר הגלובליים, למשל, הם חלק מרכזי בתשתית הכלכלית והחברתית במדינות רבות, ורשת הסניפים שלהם מהווה מערך קמעונאי ולוגיסטי רחב, הממלא תפקיד מפתח ותומך בממשקים הדיגיטליים בעידן ה"אי-קומרס". לתשתיות אלו ניתן לחבר מיזמים טכנולוגיים חיצוניים, וכך להעמיק את מגוון השירותים לאזרח על גבי הפלטפורמה הקיימת.

אם נסקור את המימון שרשות החדשנות של ישראל מעניקה לחוקרים וליזמים בשלב מוקדם מאוד של תהליך העבודה, נראה שקיימת חשיבה ארוכת טווח המכוונת לתועלת רחבה יותר של הקהילה וכערך אסטרטגי לפיתוח תשתיות טכנולוגיות במדינת ישראל ולא רק לחיפוש אחר הרווח המיידי.

"ניהול חדשנות" הוא תפקיד חדש יחסית במגזר הציבורי אשר צמח בעקבות הנחיית רשות החברות הממשלתיות לקדם חדשנות בחברות ממשלתיות, וכחלק מהתפיסה כי גם המגזר הציבורי מחויב להתאים את עצמו לשינויים המתרחשים בעולם העסקי, ועל מנת לייצר את התשתית למתן שרותים רלוונטיים יותר בעתיד לקהילה.

חברת הדואר משמשת כפלטפורמה הרחבה ביותר לחדשנות גם בישראל ויכולה להוות דוגמה לגישה זו, שכן ההחלטה האסטרטגית הרגולטורית לפיה על החברה להעניק שירות לאזרח בכל מקום ברחבי הארץ, מחייבת את הדואר להחזיק פריסת סניפים נרחבת בכל רחבי הארץ, לא רק במרכז הארץ אלא גם בפריפריה. כתוצאה מכך, הדואר מחזיק כיום במערך הלוגיסטי הרחב ביותר המונה כ-45 מיליון ביקורים ומאות מיליוני טרנזקציות בשנה.

באמצעות חדשנות פתוחה שמשמעה שיתופי-פעולה עם סטארט-אפים, הדואר מפתח מגוון רחב של פתרונות ושירותים לתועלת הציבור. תחבורה חכמה, אנרגיה, משאבי אנוש וכו - כל אלה הם תחומים לגיטימיים לחדשנות בדואר, כאשר כל סוג של חדשנות, מבוססת טכנולוגיה, יכולה להיות רלוונטית עבורנו, מה שהופך את הדואר לפלטפורמה הטובה ביותר לחדשנות.

בנוסף, לדואר יתרונות רבים בתור ארגון מותאם לניסויי פיילוט עבור גרסאות בטא של מוצרים או שירותים. השילוב של אלפי עובדים, המשרתים 9 מיליון לקוחות, וכן צי התחבורה הגדול במדינה, הרשת הקמעונאית הגדולה ביותר, ויכולות הסחר המקוון הרבות, יוצרים פוטנציאל עצום לדואר בפיתוח וניסוי מוצרים חדשניים.

האתגרים למימוש פוטנציאל זה הם עצומים, אך רק גוף ממשלתי, שאינו מונע משיקולי רווח בלבד, יוכל להרשות לעצמו להעניק מעטפת של שירותים ומימון לפיתוח מוצרים חדשנים, שיתנו ערך מוסף לאזרח ולקהילה לאורך כל מחזור החיים. 

הכותבת היא סמנכ"לית חדשנות ופיתוח עסקי בחברת דואר ישראל

aaaaרוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988