גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הולכים על כל הקופה: 5 מכוניות ששייכות לקטגוריה שצוברת תאוצה

כל יצרני הרכב בעולם מדברים על הנעה חשמלית, פליטה ירוקה ו"דאון-סייזינג" ● אבל כולם יודעים שהכסף הגדול נמצא בפלחים המוחצנים ביותר של השוק, כמו פלח ה–SUV קופה שזוכה לפריחה רצינית

אאודי Q3 ספורטבק / צילום: יחצ
אאודי Q3 ספורטבק / צילום: יחצ

אאודי Q3 ספורטבק: השמרנים משנים כיוון

אאודי נחשבה במשך שנים ל"סרבנית SUV קופה". קברניטיה טענו שהעיצוב המוחצן והרועש והתדמית הפרועה של הפלח הזה לא מתאימים לקו השמרני והנקי של המותג ולעיצובים הקלאסיים שלו. אבל השוק - במיוחד הסיני - אמר את דברו, ולפיכך גם אאודי קופצת כיום לנישה הזו בצורה נרחבת.

הראשון בסדרה הוא דגם הספורטבק החדש של אאודי Q3. עיצוב החלק הקדמי שלו דומה מאוד לעיצוב ה-Q3 הרגילה, למעט חרטום קצת יותר אגרסיבי. אבל מעמוד האמצע ואחורה היא מציגה אלמנטים טיפוסיים לז'אנר: גג נמוך יחסית שמשתפל לאחור בחדות ויוצר פרופיל צד דמוי דמעה, ספוילר מודגש מעל הדלת האחורית ושמשה אחורית צרה.

תא הנוסעים מקביל לזה של ה-Q3 עם לא מעט תוספות קוסמטיות-ספורטיביות, דוגמת ריפוד ייחודי ומושבי ספורט עמוקים. כרגיל, מסכי ה-LCD שולטים בעמדת הפיקוד. הספסל האחורי עדיין אמור לספק מרחב מחיה מכובד לשלושה מבוגרים ותא המטען התקני מספק 530 ליטר למרות הדלת האחורית המשופעת.

אאודי טוענת שמתחת לכסות, השינויים מהותיים יותר והרכב נהנה מ"מערכת שליטה דינמית", שמתאפיינת בהיגוי מהיר יותר משל ה-Q3 הרגיל ויכולת תמרון של מכונית ספורט תודות למרכז כובד נמוך יותר.

המנועים שמושקים באירופה בשלב הראשון הם המנועים המוכרים של ה-Q3, כולל 2 ליטרים טורבו בנזין עם 230 כ"ס וטורבו-דיזל בהספק 150 כ"ס. מעבר לפינה נמצאים מנועים עם מערכת סיוע היברידית "קלה" ומן הסתם גם גרסה קרבית נוסח SQ3. המחיר טרם פורסם, אך אפשר מן הסתם לצפות למחיר גבוה ב-15%-20% מגרסאות ה-Q3 הרגילות המקבילות.
המחיר בארצות-הברית מתחיל בכ-14,800 דולר.

פורשה קאיין קופה: עוד יותר ספורטיבי

החל מהשנה, לקאיין של פורשה יש תת-נישה מצומצמת ושמה "קאיין קופה". ההבדלים בעיצוב די מקיפים ומתחילים בעמוד A קדמי נמוך יותר, גג שניצב 20 מ"מ נמוך יותר, דלתות שעוצבו מחדש, קשתות גלגלים שהורחבו לעומת המקור, וכמובן דלת אחורית בשיפוע חד עם חלון צר יותר וספוילר רציני שנמתח חשמלית לאחור כאשר המהירות עולה - על-פי המסורת של פורשה. התוצאה היא רכב שנראה אגרסיבי וקרוב יותר אל הקרקע מהקאיין, ואם מוסיפים לכך כמה תוספות אופציונליות, כמו חישוקי סופר-ספורט עצומים וגג מסיבי פחמן, מקבלים הצהרת נוכחות בולטת מאוד.

מבחר המנועים מקביל לקאיין הרגיל ונע בין 340 כ"ס בדגם ה-V6 הבסיסי - שיכול להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות - ועד ל-V8 קרבי בגרסת הטורבו, שמייצרת 550 כ"ס ומאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות ולמהירות סופית של למעלה מ-280 קמ"ש.

תא הנוסעים די דומה לקאיין ומציע מרווח רגליים וכתפיים דומה, אם כי מטבע הדברים, מרווח הראש מוגבל יותר ותא המטען מסתפק ב-625 ליטר. מתלי אוויר הם סטנדרט. עדיין לא ברור אם המבחר יכלול בעתיד גם גרסת פלאג-אין, בהנחה שעוד תהיה רלוונטית לישראל. הקאיין קופה כבר נחת בארץ.

פורשה קאיין קופה / צילום: יח"צ

מרצדס CLG קופה: חידוש מקיף ועדכני ביותר

מרצדס הצטרפה מאוחר, יחסית, לפלח הייחודי הזה, אבל היא נחושה להשלים במרץ את הפער מול ב.מ.וו ולחסום את הדרך לאאודי. הקיץ מגיע תורה של גרסת הביניים שלה בפלח, GLC קופה, לעבור חידוש מקיף.

חיצונית, התמקדה מרצדס בחלק החשוב ביותר בכלים הללו, הזנב, שעודן משמעותית לעומת הדור הראשון, הפך להיות פרופורציונלי יותר ועדיין שמר על מידה נכבדה של אגרסיביות. החרטום מאמץ את שפת העיצוב של מרצדס כאשר בוצע בידול מובחן בין עיצוב החרטום של הגרסאות "הרגילות" לבין גרסאות ה-AMG הקרביות, שמצוידות כעת בגריל ספורטיבי אגרסיבי ובשלל ספוילרים וכונסי אוויר קרביים.

בתא הנוסעים, עמדת הפיקוד מיישרת קו עם דגמי הדור האחרון של מרצדס וכוללת שני מסכי מגע ענקיים ובמקביל את ממשק ההפעלה החכם MBUX, שכולל בתוכו סייען אישי עם יכולת למידה ויכולת קלט באמצעות מחוות ידיים.

כצפוי, מצויד הרכב בדור העדכני ביותר של מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות, כולל יכולת להפקיד את ההיגוי בידי מוח הרכב לפרקי זמן מוגבלים. מלבד המנועים של הגרסאות הרגילות, זכו גרסאות ה-AMG הקרביות לטיפול מיוחד. בראש ההיצע גרסת "63" שנבחנה רשמית במסלול נורבורגרינג והשיגה זמן הקפה מרשים מאוד - ולא שמי שרוכש רכב כזה ינסה זאת אי-פעם. מנוע ה-V8 טורבו מייצר 476 כ"ס בתצורה הרגילה או 510 כ"ס בתצורת ה-S, משודך לתיבה אוטומטית ספורטיבית ומסוגל לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-4 או ב-3.8 שניות בהתאמה. למי שזה קצת יותר מדי, יש גם גרסת 43, עם 390 כ"ס בלבד.

מרצדס CLG קופה / צילום: יח"צ

שנגאן CS85 קופה: מודרני באופן מפתיע

אחת מנקודות הביקורת שנמתחות על פלח ה-SUV קופה בעולם היא הדימוי הנובורישי שלו. אבל בסין, שבה אין כמעט "כסף ישן", להיות "מתעשר חדש" זה לא עלבון אלא משאת נפש. לפיכך, היה זה רק עניין של זמן עד שהיצרנים המקומיים יאמצו בחום את הפלח הזה וישכפלו אותו - אבל עם מחירים עממיים ונגישים.

דוגמה אחת היא הדגם החדש CS85 קופה של היצרנית הסינית שנגאן, שהושק בסין. עיצובו נראה כמו שיבוט גנטי של אלמנטים של דגמי פרימיום יוקרתיים ומוכרים היטב: זנב של מרצדס GLC קופה, פנסים של אאודי, גריל של פולקסווגן ופרופיל של X6. אבל מתחת לכסות המשוכפלת מסתתר רכב מודרני באופן מפתיע.

הרכב ניצב על פלטפורמה עדכנית, נמתח לאורך מכובד של 4.72 מ' ולרוחב 1.85 מ' ובסיס הגלגלים שלו, 2.7 מ', תואם את הממוצע האירופי בפלח המיד-סייז. תא הנוסעים, שעוצב בסטודיו האיטלקי של החברה, נראה יוקרתי ואיכותי, אם כי לא ברמה של הגרמנים, והוא עמוס במערכות חכמות כמו סייענית אישית ומערכת הפעלה שפותחה בשיתוף ענקית האלקטרוניקה TENCENT, מערכות ADAS עדכניות ועוד.

להנעה אחראים מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק 174 כ"ס או מנוע 2 ליטרים טורבו בהספק 233 כ"ס, שניהם שייכים לדור החדש, שפותח בסיוע טכנולוגיה מערבית כדי לעמוד בעתיד בתקינת יורו 6. שניהם משודכים לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 8 מהירויות מבית אייסין היפנית. כל הדגמים מצוידים כסטנדרט בהנעה כפולה-קבועה. והמחיר? מתחיל בכ-19 אלף דולר בסין, כולל מסים - משהו כמו 50% מהמחיר של המתחרים הגרמנים המקבילים.

שנגאן CS85 קופה / צילום: יח"צ

ב.מ.וו X6 מודל 2020: האב המייסד מתחדש

לב.מ.וו שמורה זכות ראשונים בנישת ה-SUV קופה וה-X6 שלה הקדים בכמה שנים טובות את המתחרים. לפיכך, כשהגיעה העת לחדש את "האב המייסד" של הפלח, הוא זכה לטיפול מקיף מאוד. מודל 2020 של X6 ניצב על הפלטפורמה של ה-X5 החדש עם בסיס גלגלים שהוארך ב-4 ס"מ לטובת מרחב הרגליים. הוא רחב יותר מקודמו ומעט נמוך יותר לטובת מראה אגרסיבי יותר, ותא המטען מציע כעת נפח שימושי יותר של כ-580 ליטר. ואם מישהו לא מסתפק בכך, הוא יכול לבחור כעת בין שני סגנונות עיצוב שונים: יוקרתי עם שלל קישוטי כרום, מגנים תחתיים מודגשים בכרום ועוד; או ספורטיבי, "M SPORT" עם שלל "תוספות אגרסיה" כמו פגושים עמוקים, ספוילרים מוגדלים ורכיבים מסיבי פחמן.

עיצוב הפנים די זהה ל-X5 החדש, כולל מערכות בטיחות סמי אוטונומיות מתקדמות, "סייען אישי" עם בינה מלאכותית שלומד את קולו והעדפותיו של הנהג, אפשרות להעברת פונקציות רבות לסמארטפון של הנהג כולל פתיחה והתנעה מרחוק וכו'.

היצע המנועים מקביל גם הוא לזה של ה-X5 עם שלל מנועי בנזין ודיזל כאשר בפסגת ההיצע נמצא מנוע V8 בנפח 4.4 ליטרים, שמייצר 530 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות. ואל חשש: יש גם אופציה לצליל מפלט רועש במיוחד ואפילו נורות LED צבעוניות שמרצדות בחרטום, למקרה שמישהו לא הבחין בכם ממרחק של 2 ק"מ.

ב.מ.וו X6 מודל 2020 / צילום: יח"צ

עוד כתבות

פולקסווגן טיגואן / צילום: יחצ

תג מחיר: טיגואן מודל 2019 מרשים, אבל יקר

הטיגואן מודל 2019 מגיע עם מנוע 1.5 טורבו ושלדה משודרגת ושומר על העיצוב המתנשא של קודמו ● המרחב הפנימי מרשים והשלדה הגרמנית מהוקצעת, אבל המחיר ממשיך לזחול כלפי מעלה

 איל זמיר  נדב ארגמן  אבי בלוט בנימין נתניהו ואביב כוכבי בחדר המלחמה בבסיס מטכ”ל/ צילום: קובי גדעון לע"מ

הכין לימונדה: כך ניצל נתניהו את פירות הסיכול המוצלח בעזה

אף אחד לא חושד בדרג הצבאי כי פעל למען הצרכים הפוליטיים של ראש הממשלה בחיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי ● אבל מהרגע שהמטוסים יצאו למשימת הסיכול וחזרו בשלום, הפך נתניהו כל היבט אפשרי של ההתרחשויות הביטחוניות לכלי לצרכיו הפוליטיים ● פרשנות

ורד רמון ריבלין / צילום: רמי זרנגר

יש לי חולשה לחוזקות

ב–2001 התפרסם המחקר של מכון גאלופ, שתפר תוכנה לזיהוי חוזקות אינדיבידואליות. ברור שרצתי לבדוק מה החוזקות שלי ● הטור הפותח בגיליון נובמבר של 'ליידי גלובס'

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

וול סטריט ננעלה ללא שינוי סביב רמת השיא; טבע צנחה ביותר מ-4%

הנאסד"ק והדאו ג'ונס ננעלו ללא שינוי, ומדד S&P טיפס ב-0.1% ● דחיית משפט האופיואידים בשלושה חודשים הכבידה על מניית טבע ● סיסקו נפלה לאחר תחזית חלשה שסיפקה זה הרבעון השני ברציפות ● וולמארט היכתה את תחזית הרווח למניה ● סין רכשה תוצרת חקלאית מארה"ב אך פחות מהצפוי

דירות חדשות/צילום: אייל יצהר

מדד המחירים עלה באוקטובר ב-0.4%; מחירי הדירות ממשיכים לטפס

כך דיווחה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ● מחירי הדירות עלו ב-0.2% ● עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי הלבשה והנעלה (6.9%), ירקות ופירות (2%) ומזון (0.7%)

סיון שלחין / צילום: גני פפרמן

“קשה להיות עסק עצמאי בישראל, ובעוטף עזה זה קשה פלוס פלוס”

לסיון שלחין (37) יש עסק לשיווק דיגיטלי והיא מלווה עסקים קטנים מאוזר עוטף עזה ● "להיות בעלת עסק בעוטף זה אומר שכל כמה חודשים צריך לעצור הכל" ● עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

חברת סיסקו / צילום: רויטרס

סיסקו מספקת תחזית חלשה זה הרבעון השני ברציפות; המניה נפלה ביותר מ-7%

סיסקו אכזבה את המשקיעים כאשר סיפקה תחזית חלשה זה הרבעון השני ברציפות ● פסגות: "בעידן הנוכחי של ריביות נמוכות במיוחד, חברות בעלות תזרים מזומנים יציב וחזק מסוגה, המחזירות למשקיעים היקף גדול מהתזרים מהוות נכס מעניין"

 מנכל IMC אורן שוסטר/ צילום:  איל יצהר

"כשמסתכלים על חברות קנדיות שמוכרות קנאביס בעשרות מיליוני דולרים ברבעון, קשה לדבר על יתרון של ניסיון בגידול. הן כבר עקפו אותנו"

בשבוע שעבר הצליחה חברת IMC מקיבוץ גליל ים לתקוע דגל ישראלי שני מעבר לים, כשהפכה לחברת גידול הקנאביס הראשונה להתחיל להיסחר בבורסה בקנדה ● בראיון ל"גלובס" מדבר המנכ"ל אורן שוסטר על הגאות של התחום והנפילה שבדרך, הקושי לגייס באקלים הנוכחי וכיצד רואים בחו"ל את ישראל: "כל הזמן קיבלנו פידבקים מהמשקיעים, שהדבר העיקרי שמטריד אותם לגבי חברות ישראליות הוא אי הוודאות"

אוכלים בכלים חד פעמיים בחברת הפינטק "טיפלתי" / צילום: אורי פרל

להוציא את החד"פ: כך ההייטקיסטים שוב מקבעים נורמות בשוק התעסוקה

יוזמה של עובדי הייטק שקוראת למעסיקים להוציא מחדרי האוכל את הכלים החד-פעמיים ויוזמות סביבתיות אחרות מובילות את המעסיקים לדבר בשפה אקולוגית ● האם מדובר בטרנד חולף בגלל מחאת האקלים או בשינוי כיוון?

גיל הפרישה / צילום: רמי זרנגר, יח"צ

הוויכוח על גיל הפרישה לנשים: להאריך או לא להאריך

העלייה בתוחלת החיים מדלדלת את קופות הפנסיה, וכבר לא מאפשרת להתעלם מהפתרון המתבקש: העלאת גיל הפרישה לנשים ● השאלה היא מה אמורות לעשות נשים שרוצות להמשיך לעבוד, אך לא מוצאות עבודה בגלל אפליה על בסיס גיל ● 'ליידי גלובס' פנה למנהלות הבכירות בישראל, כדי שיתפסו צד בוויכוח

תמר גור קראוזה, רבה רפורמית עורכת חופות / צילום: אורי אלון , גלובס

"יש לך להמליץ על מישהו שהוא ממש כמוך, אבל גבר?"

תמר גור קראוזה כבר חיתנה 300 זוגות אבל עדיין נתקלת בשאלה: 'תוכלי להמליץ על מישהו בדיוק כמוך רק גבר?' ● אבל היא בכל זאת אופטימית: "קורית כאן מהפכה גדולה שמגיעה מלמטה - הציבור קם ואומר לרבנות אנחנו לא רוצים אתכם יותר. ומהפכות כאלה קורות לאט" ● פרק שלישי בסדרה "העבודה שלי"

עדי יופה / צילום: אריק סולטן, גלובס

"כמו סטורי שנעלם תוך 24 שעות, העבר לא רלוונטי לקביעת העתיד"

אנחנו חיים בעידן אקסטטי שבו העולם כולו הופך ל'סטורי': מה שהיה רלוונטי ל-24 השעות האחרונות, יכול להיעלם עד מחר ● עדי יופה משרטטת עבור 'ליידי גלובס' קווים למגמות העל שישלטו בשנה הקרובה

חיילי צה"ל על גבול רצועת עזה,/ צילום: רויטרס

בשל הפרת הפסקת האש: בעוטף עזה החליטו לא לקיים מחר לימודים

(עדכונים שוטפים): למרות שפיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה, ברשויות החליטו שלא לקיים לימודים, לאחר שרקטה נורתה לישראל ויורטה על ידי כיפת ברזל ● פלסטינים מפגינים בגבול עזה נגד הפסקת האש

אלונה בר און בוועידת עושים שוק \ צילום: איל יצהר

אלונה בר און, יו"רית "גלובס": יש לקיים דיון דחוף על תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור

"זוהי שעת חירום. עלינו להודות שמועצת העיתונות אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו" ● מכתב גלוי ששלחה אמש יו"רית גלובס אלונה בר און למועצת העיתונות ● מפאת חשיבות הדברים והרלוונטיות גם ל"גלובס", אנו מביאים אותו כאן כלשונו

משהו לא בסדר/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

7 וידויים מטלטלים על החיים בצל חרדה. כמעט מכל דבר

שבעה אנשים בחרו להסיר את מסך הבושה כדי שתוכלו להכיר ולהבין מהי החרדה ● אלה סיפוריהם ● מרימים את מסך הבושה, פרויקט מיוחד

וורן באפט, תלמידו של בנג'מין גרהאם / צילום: ריק ווילקינג, רויטרס

ההשקעה של וורן באפט בטבע: השווי עלה, אך ברקשייר הת'אוויי עדיין הפסידה מאות מילוני דולרים

פורסמו ההחזקות הרבעוניות של ברקשייר הת'אוויי (שבבעלות וורן באפט) בחברת טבע. אין שינוי מרבעונים קודמים, עדיין מחזיק בסוף הרבעון השלישי בכ-43.2 מיליון מניות טבע ● השוני המרכזי הוא שמחיר המניה עלה מ-6.88 דולר בסוף הרבעון ל-9.37 דולר נכון לאתמול, לכן שווי ההחזקה של באפט הוא כ-405 מיליון דולר

אוהדי באיירן מינכן./ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

כמה עולה כרטיס למשחק של ברצלונה? תלוי אם מסי ישחק

בעשור האחרון נמנעו מועדוני ספורט מלייקר כרטיסים כדי לא להכעיס אוהדים ● כעת הטכנולוגיה באה לעזרתם ומאפשרת למכור כרטיסים לפי היצע וביקוש, תוך התחשבות בפרמטרים כמו השתתפות כוכבים או מזג-האוויר

עיישה באו  / צילום: באדיבות השגרירות האמריקאית בישראל

הדרך משכונת מצוקה לנאס"א: "לא ידעתי שמהנדסת חלל זה משהו שאדם באמת יכול להיות"

עיישה בואו הייתה תלמידה בינונית, חובבת ספרי מדע בדיוני בשכונת מצוקה במישיגן, שרק רצתה עבודה יציבה כפקידה ● איך בכל זאת הפכה למהנדסת בנאס"א? בראיון ל"גלובס" היא מספרת על המורה ששינה את חייה ועל הרגע שהבינה שבו הנראות שלה חשובה יותר מהמדע שהיא עושה

שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה בבית המשפט לקראת הודאה / צילום: מרים צחי

המסרונים המפלילים של בעלי בזק ו-250 סמסים בין שרה נתניהו לאיריס אלוביץ': נחשפו תמלילי חקירת אשת רה"מ

בתוכנית המקור בערוץ 13 נחשפו הערב תמלילים מחקירתה של שרה נתניהו שאף מעומתת בחקירה עם תכתובות בין שאול אלוביץ ומנכ"ל וואלה דאז אילן ישועה ● אלוביץ קושר בתכתובות במפורש בין סיקור חיובי להטבות רגולטוריות ● נתניהו נדרשת להגיב על מעורבותה בענייני משרד התקשורת ובהפעלת לחץ לקבלת סיקור חיובי

אוון שפיגל / צילום: JD Lasica

"הורי גידלו אותי בלי טכנולוגיה. הבן שלי רשאי לצפות בטלוויזיה שעה בשבוע"

אוון שפיגל, מייסד ומנכ"ל סנאפ, מספר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" על האופן שבו הוא מגדל את הילדים שלו, על העיצוב המחודש שהיה שנוי במחלוקת ("הוא הצלחה") ועל פייסבוק: "התחרות איתנו גרמה להם להציע יותר ערך ללקוחות"