גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא זו הדרך לשיפור התחבורה הציבורית

בתכנון תחבורה ציבורית, כמו במדיניות ציבורית בכלל, אין פתרונות קלים

תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר
תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר

הקטסטרופה התחבורתית שעליה ממונה כעת שר התחבורה הטרי והזמני בצלאל סמוטריץ' מטילה עליו אחריות רבה לשעות הפנאי והמשפחה שלנו, למיליארדים שהמשק מפסיד בשל פקקי הענק בהם אנחנו מזדחלים ולעשרות החיים שאובדים מדי שנה בכבישי ישראל.

ישנם דברים רבים שניתן ורצוי לעשות על מנת לשפר את התחבורה בישראל, אך ספק אם שר זמני בממשלת מעבר כמו השר סמוטריץ' אכן יכול לעשותם. כך לדוגמא, הסדרת תחבורה ציבורית נאותה בשבת, מהלך שסמוטריץ' כנראה לא יקדם, תאפשר למשפחות רבות לוותר על הרכב הפרטי גם באמצע שבוע ולהעדיף על פניו את התחבורה הציבורית. על פי מחקר שהתקיים לפני כמה שנים באוניברסיטת ת"א, לא פחות מרבע מהמחזיקים ברכב פרטי העידו כי ישקלו ויתור על החזקת רכב הפרטי במידה ותוסדר תחבורה ציבורית בשבת.

במאמרו "מתחבורה ציבורית להסעת המונים" (6.8.2019) העדיף אלעד מלכא להמליץ לשר התחבורה הטרי לתקן שתי תקנות אחרות, שיאפשרו לאנשים פרטיים ולבעלי אוטובוסים להסיע אנשים בתשלום גם בלי קבלת רישיון מיוחד.

לטענתו של מלכא "שירותים כגון אובר או ליפט מורידים את מחירי הנסיעה, מעודדים נסיעה רבת-משתתפים, מפחיתים את מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישים, מייצרים אפשרויות הכנסה או השלמת הכנסה לשכבות החלשות ולפי מחקרים מסוימים אף מפחיתים תאונות דרכים".

כל הטובות האלה הן אכן מה שחברות התחבורה ה"שיתופית" טוענות שהשירות שלהם גורם, אבל המציאות מוכיחה שלכולן, למעט הטענה על הורדת המחירים, אין גיבוי אמיתי במציאות. כך למשל, החליטה לאחרונה העיר ניו יורק על הגבלות וקנסות שהיא מטילה על האפליקציות ה"שיתופיות" השונות, זאת בעקבות דו"ח שפרסם ברוס שאלר, מומחה תחבורה בינלאומי ובו סקר את השפעותיהן של אובר וליפט במספר מטרופולינים בהם החלו לפעול.

הדו"ח של שאלר מצא כי לא רק שכניסת החברות לא מורידה את מספר הנסיעות ובכך מפחיתה פקקים, אלא בדיוק להיפך. כמעט ולא היו נוסעים שעברו מתחבורה פרטית לתחבורה שיתופית. 60% מהנוסעים שעברו להשתמש בשירותי החברות התניידו לפני כן ברגל, באופניים או בתחבורה ציבורית.

בנוסף, נהגי החברות נוהגים שעות רבות ברחבי העיר ללא נוסעים בחיפשו אחר כאלה. בשל שתי הסיבות האלה, כניסת החברות ה"שיתופיות" גרמה לעלייה כוללת של 160% בנסועה ברחובות העיר, וממילא גם להחמרת הפקקים. מחקר דומה, שנעשה ע"י רשות התחבורה בסן פרנסיסקו, גילה שכ-50% מהחרפת הגודש והפקקים במחוז נגרמו בשל כניסת חברות שיתופי הנסיעות. במידטאון מנהטן, אזור אליו נכנסו כ-68,000 רכבי נסיעה "שיתופית", הורע מצב התנועה למהירות ממוצעת של 7.5 קמ"ש מאז כניסת החברות, זאת לעומת יותר מ-10 קמ"ש חמש שנים לפני שנעשתה הבדיקה.

גם הסיפור על נהגים צעירים או עניים שמשלימים הכנסה בשעות הפנאי ומצליחים להרוויח יפה בזכות שירותי הנסיעות התברר כאגדה. בבדיקה של המכון למדיניות כלכלית (EPI) נמצא כי השכר החציוני עבור נהגי Uber לאחר שהוצאות ושכר טרחה הוא 9.21 דולר לשעה, שכר הנמוך משכר המינימום ברוב המקומות בהם הם נוהגים הממקם אותם בעשירון השכר התחתון במדינה. בבדיקה שנעשתה באוסטרליה התברר כי נהגי אובר מרוויחים בממוצע חצי משכר המינימום במדינה, העומד על 15$ לשעה. בנוסף, רווחי הנהגים בחברות צונחים עם השנים, ככל שהחברות גדלות, משתלטות על נתח גדול יותר מהשוק ומרשות לעצמן לגבות עמלות גבוהות הרבה יותר.

העובדים כמובן גם אינם מקבלים שום תנאים סוציאליים כמו חסכון לפנסיה, תשלום ביטוח לאומי, ימי חופשה, ימי מחלה ועוד ועוד. המציאות העגומה הזו, בה העובדים מקבלים שכר נמוך מאוד, אינם זכאים לדבר ועלולים להישאר לבד וללא שום תמיכה במקרה הצורך, גרמה לעובדי המדינה במדינות רבות לנסות להתאגד על מנת לשפר את תנאיהם.

אפילו המחשבה כאילו שירותי אובר הם בטוחים יותר משירותי חברות המוניות אינה נכונה, ודאי אל מול המציאות הישראלית בה נהגי המוניות מסתובבים כולם עם רישיון וזהות ברורה, ופעמים רבות גם עם זיהוי באפליקציה ייעודית. מקרה בו נאנסה צעירה לונדונית על ידי נהג אובר שהסיע אותה לביתה עורר סערה בבריטניה, וחשף כי 32 נהגי אובר, שבניגוד לנהגי מוניות אינם עוברים שום בדיקת אמינות או עבר פלילי, נחקרו על ידי משטרת הממלכה בחשד לתקיפות מיניות בתקופת זמן של פחות משנה.

בנוסף, נחשף כי נהגי אובר, שאינם מפוקחים ואינם נזקקים לרישיונות, מוצאים דרכים מלאכותיות ונכלוליות להגדיל את שכר הרעב שלהם. כך, נהגים רבים יוצרים מצג שווא מלאכותי של ביקוש רב ושל פקקי ענק וגובים תשלום פיצוי מנוסעים על השחתת רכבם, פונקציה מובנית באפליקציה, תוך הצגת תמונות שקריות. בתכנון תחבורה ציבורית, כמו במדיניות ציבורית בכלל, אין פתרונות קלים ואין חלופה להשקעה ועבודה ארוכת טווח. משבר התחבורה בו אנו נמצאים נובע מהשקעת חסר ארוכת שנים בתשתיות (מקום אחרון ב-OECD), השקעת חסר ארוכת שנים בתחבורה ציבורית (עשרות אחוזים פחות מהממוצע ב-OECD) ומעל הכל, מדיניות תכנון פרברית ולא מוטת תחבורה שגוזרת על כולנו לכלות את חיינו על הכביש.

רק שינוי החלטי ועקבי של אלה, ולא פתרונות מהירים שנוסו כבר לא בהצלחה, ישפר את המצב הקשה בו אנחנו נמצאים ויאפשר לכולנו לנשום לרווחה. 

הכותב הוא מנהל התוכן והדיגיטל של קרן ברל כצנלסון

עוד כתבות

מנו גבע / צילום: איל יצהר

"כ-25% מהתוצאות שדיווחו לנו היו שקר. לקחתי בחשבון שזה יתחזק הפעם, אבל זה היה מטורף"

דודי חסיד, מנכ"ל קאנטר שביצעה אתמול את המדגם של כאן 11: "הרגשתי לחץ לא נורמלי, אבל כשראיתי את שני המדגמים האחרים, נרגעתי" ● מנו גבע, שערך את מדגם חדשות 12: "חלק גדול מהעבודה לפני פרסום המדגם היה לתקן שקרים"

מזקקת נפט של ענקית הנפט הסעודית ארמקו / צילום: Ahmed Jadallah, רויטרס

סעודיה: "שאריות המל"טים מוכיחות שלאיראן היה חלק בתקיפה"

לפי משרד הביטחון הסעודי, המל"טים בהם השתמשו המורדים החותים היו מתוצרת איראן

מתוך אסון יערות האמזונס / צילום: Victor Moriyama/Greenpeace

כריתת היערות מחמירה, 5 שנים אחרי שמדינות וחברות התחייבו לפעול להפסקתה

דו"ח חדש קובע: העולם מפסיד במאבק נגד בירוא יערות, כדור הארץ מאבד שטח יער בגודל בריטניה בכל שנה עם יותר מ-64 מיליון דונם של עצים שאבדו מאז שנת 2014 ● זאת, למרות התחייבויות של ממשלות לצמצם של לפחות מחצית מאבדן היערות טבעיים עד 2020

פנל מאחורי אקזיט מוצלח בכנס ג'רני / צילום: איל יצהר, גלובס

"בישראל הרבה יותר קל להתחיל סטארט-אפ ולמכור אותו מאשר לבנות קואליציה"

כך אמר מייסד הסטארט-אפ דמיסטו גיא רינת בפאנל "הסיפור שמאחורי אקזיט מוצלח" שהתקיים בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס" ● "המטרה היא לנצח ולהיות המובילים בשוק, גם אחרי הרכישה"

שלטי המפלגות, בחירות 2019, מועד ב' / צילום: שני אשכנזי, גלובס

שלושה דברים שלא היו בבחירות, אבל הרגשנו כאילו כן

הדיווחים שלא היו, התדרוך שלא התקיים וההצהרה של ראש הממשלה שלא קרתה ● בדקנו לעומק

אג"ח BBB / צילום: shutterstock

אג"ח הזבל משגרות איתותי אזהרה מוקדמים

כשהחששות עולים, המשקיעים מאבדים תיאבון לקחת סיכונים ● מאט איגן, מנהל משותף בקרן האג"ח לומיס סיילס: "המצב הבסיסי נחלש גם אם ארה"ב תימנע ממיתון"

אזרחי ישראל מצביעים בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף

מי בכל זאת הצביע זהות? אלה המפלגות שלא עברו את אחוז החסימה

בזמן שבזירה הפוליטית מנסים להרכיב גושים מהם תיווצר ממשלה, "גלובס" בודק מה קרה לרשימות ה"מיוחדות" שלא עברו את אחוז החסימה אך בכל זאת עשו קצת רעש במהלך בחירות מועד ב'

ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

הפדרל ריזרב שוב מתערב בשוק על רקע קשיי נזילות

הפד העמיד מזומן לבנקים כך שיגיע יחד עם ההתערבות אתמול לגובה של 75 מיליארד דולר ● זאת בהמשך להודעתו אתמול על רכישת ניירות ערך בהיקף של 53 מיליארד דולר

ליאור לאמש (מימין) ושחר שמאי, מייסדי GK8  / צילום: אסנת קרסננסקי

מריוס נכט ודיסקונט קפיטל הובילו השקעה בסטארט-אפ הקריפטו GK8

מערכת האבטחה לניהול נכסים דיגיטליים של צמד היזמים ליאור לאמש ושחר שמאי נחשפת לראשונה, לאחר שגייסה השקעה של 4 מיליון דולר מקבוצת משקיעים ישראלים, בהובלת אחד ממייסדי צ'ק פוינט וזרוע ההשקעות של בנק דיסקונט ● עם לקוחות GK8 נמנית רשת ההשקעות eToro

נתניהו מדבר לבוחרים דרך הטוויטר./ צילום: מתוך טוויטר

נתניהו והאחרים צפצפו על חוק איסור התעמולה? אולי הגיע הזמן להתאים אותו לימינו

לפי חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה בהצעה שניסחו לרפורמה בדיני תעמולת הבחירות באפריל 2015, "חוק הבחירות הוא נטע זר במציאות התקשורתית והפוליטית של המאה ה-21, אין בו התייחסות רצינית לאינטרנט והוא אינו מתמודד עם סוגיות של פגיעה בפרטיות או טרגוט בוחרים"

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: לשכת ח"כ איימן עודה

בחברה החרדית והערבית יצאו להצביע, אבל זה לא מבטיח להם שלטון

אחרי החרם של הציבור הערבי בבחירות מועד א', חזרה הרשימה המשותפת לתמונה - ובגדול • השיח האזרחי על תקציבים ותשתיות מכניס אותם לפוליטיקה הישראלית • המפלגות החרדיות חזקות, אבל השאלה היא אם יוכלו להשתלב בממשלת אחדות • אולי לאריה דרעי יש דרך לשלב בין גנץ לנתניהו והחרדים

משמאל לימין: אלונה בר און, תומר בר זאב, אור בוקובזה, לו קרנר, יובל שחר וגיא יאמן / צילום: איל יצהר, גלובס

איך ייראה העתיד הטכנולוגי שלנו בעוד חמש שנים מהיום

מה צופן לנו העתיד בתחומים כמו נדל"ן, תיירות, עיתונות, קריפטו ובמזון? ● שבע תחזיות קצרות להשפעות של הטכנולוגיה על חיי היומיום שלנו ● כנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס"

 

בנימין נתניהו ונבחרת הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מפלגה בורחת מבשורה: האם בליכוד מסרבים להכיר בהפסד?

מדגמי הטלוויזיה ניסו לתת שואו • הפוליטיקאים העדיפו לשתוק ● ונדמה שבליכוד מסרבים להכיר בסיומו של עידן • טל שניידר ודוד ורטהיים התארחו באולפן "גלובסטוק" בהנחיית ליאת רון בכדי לסכם עוד ערב בחירות ● האזינו

ראש הפד, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס

הפד שוב התערב בשוקי הכספים: האם זה רק בגלל גורמים טכניים?

הפד הזרים מיליארדי דולרים לשוק הריפו כדי לבלום עליית ריביות שעוררה חשש ממחסור פתאומי במזומנים ● מה הוא שוק הריפו, מה הקשר בין הריביות שלו לריבית של הפד, ולמה האירועים האחרונים הפכו לשיחת היום בשווקים

רונן משה יועץ תקשורת / צילום: יחצ

הפרקליטות עומדת לחתום על הסכם טיעון עם רונן משה

לפי ההערכות, ההסדר יכלול את שינוי סעיף האישום נגד משה בתמורה ללקיחת אחריות של משה על התנהגותו ● יועץ התקשורת הואשם בפרשת משנה של תיק ישראל ביתנו כי נתן שוחד לשני יועצים בכירים של שרים

פאנל "העתיד של ערים חכמות ושל התחבורה" בכנס ג'רני / צילום: שאולי לנדנר, יח"צ

"בעתיד יהיה צורך להשתמש במחשוב קצה בערים חכמות

כך אמר ג'ונתן ווינר, מנכ"ל משותף בחברת Sidewalk Infrastructure Partners, בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס" ● מנכ"ל HERE Mobility ליעד יצחק : "הצמיחה של אובר וחברות שיתוף הנסיעות לא מעבירה משתמשי רכב פרטי לתחבורה שיתופית, אלא דווקא את משתמשי התחבורה הציבורית"

וול סטריט. גם אם שוק האג”ח מזהה סיכון, נראה ששוק המניות לא יודע עליו כלום / צילום: רויטרס

נמחקו הירידות בנעילה בוול סטריט לאחר ריבית הפד

בנעילת המסחר הדאו ג'ונס, מדד הנאסד"ק ומדד S&P 500 ננעלו ללא שינוי מהותי, כאשר הפד כשל לענות על הציפיות להורדה נוספת של הריבית השנה ● פאואל הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.25% ● קודם לכן הפד התערב בשוק על מנת לספק יציבות לבנקים ● הנשיא טראמפ הכריז על סנקציות נוספות על איראן בהמשך לממצאים על התקיפה בסעודיה שקושרים את הרפובליקה האיסלאמית למהלך

טראמפ ונתניהו בדאבוס / צילום: Carlos Barria, רויטרס

דונלד טראמפ: "לא דיברתי עם נתניהו מאז הבחירות"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הבהיר הערב כי לתוצאות הבחירות בישראל ולממשלה שתקום בעקבותיהן אין כל השלכה על יחסו לישראל

פרד קופמן, סגן נשיא פיתוח מנהיגות בגוגל / צילום: איל יצהר, גלובס

"אם תעשו את העבודה האמיתית שלכם כנראה שתאבדו אותה"

כך אמר פרד קופמן, סגן נשיא פיתוח מנהיגות בגוגל, בהרצאתו בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס" ● "מערכת שמתפקדת באופן הטוב ביותר תמיד תכלול תת מערכות שלא מתפקדות הכי טוב"

בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי

רוטציות, פיצולים, איחודים או ויתור על 61 ממליצים: ארבעה תרחישים להרכבת קואליציה

לאחר סיום פרסום תוצאות האמת, נתניהו יצטרך להתמודד עם העובדה שהציבור הישראלי מאס בו כראש ממשלה ● הוא עוד לא ויתר על ממשלה בראשותו וינסה לרתום אליה את כל מי שרק יסכים, אבל זה לא קל כשההכרעה נמצאת לבסוף בידיו של יריבו המושבע - הנשיא ראובן ריבלין