גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק הרכב החדש: היבוא הזעיר עדיין קטן, אבל יש לו פוטנציאל

רוכשים רכב חדש? אתם כבר לא חייבים לעבור דרך הסוכנות הרשמית ● אילו אפיקי יבוא חדשים קידם משרד התחבורה בימי ישראל כ"ץ, למה הנתונים לגבי היבוא הזעיר מוסתרים מהציבור, ואיך מושפע מכך שוק היוקרה?

מספר בעלי הרישיונות ליבוא רכב במסלולים העקיפים זינק בשנים האחרונות במאות אחוזים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מספר בעלי הרישיונות ליבוא רכב במסלולים העקיפים זינק בשנים האחרונות במאות אחוזים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המקור האמין ביותר לניתוח המגמות בשוק הרכב החדש בישראל הוא הדוח החודשי של מסירות הרכב החדש, שמבוסס על דיווח שמעבירים היבואנים הסדירים למשרד הרישוי. אבל בחודשים האחרונים ניתן להבחין בשוק במגמות חריגות, שדוח המסירות המקובל מתקשה להסביר.

דוגמה אחת היא הדעיכה המואצת של מסירות רכבי יוקרה חדשים בישראל. פלח היוקרה נחשב בעשור האחרון לאחד הצומחים והיציבים, וככל הידוע לנו קצב צבירת ההון במאיון העליון בישראל לא הואט לאחרונה. נהפוך הוא: שוק ההון האיר את פניו, תעשיית ההייטק המשיכה לייצר לא מעט עושר, עסקי הנדל"ן במרכז פרחו, והאשראי הזמין והזול ממשיך לעודד צריכת ראווה.

עם זאת, דוח המסירות הרשמי משקף כיום רק את הצד הגלוי שליבוא הרכב החדש לישראל. לצדו צמח בשנים האחרונות יקום מקביל של יבוא רכב עקיף וזעיר, שנתוני המסירות שלו אינם מפורסמים, למעשה מוסתרים, על-ידי משרד התחבורה. בהיעדר נתונים מוסמכים על היבוא האלטרנטיבי, נוטים רבים בענף הרכב הממוסד להתייחס אליו כשוק נישה זניח, שאין לו השפעה מהותית על המגמות הכלליות בשוק הרכב הישראלי בהווה, וכנראה גם לא בעתיד הנראה לעין.

אלא שבדיקה עדכנית של "גלובס" מגלה כי היבוא המקביל ממשיך לצבור תאוצה הן מבחינת מספר היבואנים והן מבחינת היקפי היבוא הפוטנציאליים, והוא מתרחב כיום לכמה מהמותגים הנמכרים ביותר, בשוק הציים ובשוק הפרטי.

שלושה מסלולי יבוא חדשים 

ביוני 2016 אישרה הכנסת את "חוק רישוי שירותי רכב" של משרד התחבורה, שבמסגרתו הוסדרו רשמית שלושה מסלולי יבוא חדשים לרכב שבהם לא נדרש קשר חוזי ישיר בין היבואן לבין יצרן הרכב, זאת בניגוד למצב של יבואני הרכב הרשמיים.

הראשון הוא יבוא מקביל, או עקיף כלשון החוק, שמאפשר לבעל הרישיון לייבא למלאי שלו ולשווק בצורה מסחרית ללקוחות כמות בלתי מוגבלת של כלי רכב חדשים. יבואן כזה צריך לקבל רישיון נפרד של משרד התחבורה, לכל אחד מהמותגים שהוא מייבא.

המסלול השני הוא יבוא "זעיר", שמוגבל ליבוא של עד 20 כלי רכב חדשים או "כמעט חדשים" בשנה למלאי. היבואן הזעיר אינו מוגבל למותג ספציפי, יכול לייבא מלאי "מזדמן", וחלות עליו מעט מאוד חובות רגולציה. המסלול השלישי הוא יבוא אישי או "ייעוץ ליבוא אישי" - מסלול ותיק שהוסדר והוכנס לתוך החוק החדש ומכיל עסקאות ליבוא רכב בודד מול לקוח מוגדר.

המשותף לכל מסלולי היבוא הללו, מלבד העובדה שליצרני הרכב אין עליהם שליטה, הוא שהיבוא מתבצע במידה רבה בשיטת שגר ושכח. כלומר, האחריות מול הלקוח בכל הנוגע לתיקונים במסגרת אחריות היצרן, יבוא חלפים ומידע וכו', מוטלת על היבואנים הסדירים של אותם מותגים בישראל.

לשני המסלולים הראשונים, שהם החשובים יותר, יש השפעה פוטנציאלית שונה על השוק, ונתחיל ביבוא העקיף. בשנתיים הראשונות לתחולת החוק צמח מספר היבואנים העקיפים ומספר זיכיונות היבוא שלהם בקצב מתון מאוד. הסיבה הייתה ככל הנראה הפגנת שרירים של שלטונות המס, מיד לאחר כניסת החוק לתוקף, שכללה כמה חקירות בעלות פרופיל ציבורי גבוה של עוסקים בענף.

אבל מבדיקת "גלובס" עולה כי בשנה האחרונה גדל בקצב מואץ גם מספר הזכיינים העקיפים וגם המספר של רישיונות היבוא שהם מחזיקים. הנה כמה נתונים בסיסיים: נכון לתחילת אוגוסט 2019 פועלים בישראל שבעה יבואנים עקיפים לרכב פרטי, בערך פי שניים ממספרם ב-2017. מספר המותגים ששחקני היבוא העקיף הללו רשאים לייבא כיום צמח בעשרות אחוזים כאשר המאפיין העיקרי הוא פיזור נרחב של מותגים על פני קשת המחירים, ויציאה מחוץ לגבולות שוק רכבי היוקרה שהוא השוק הטבעי שלהם.

כל שבעת היבואנים העקיפים מחזיקים ברישיון של משרד התחבורה ליבוא כלי רכב מתוצרת טויוטה. חמישה מחזיקים ברישיון ליבוא עקיף של מרצדס, ושלושה ברישיון ליבוא המותג ג'יפ. שלושה קיבלו בחודשים האחרונים גם זיכיונות ליבוא עקיף של רכבי יונדאי, ושניים קיבלו זיכיון ליבוא עקיף של רכבי קיה. כאן כבר מדובר במותגים ששולטים בטבלת המכירות בשוק הרכב הישראלי.

קבוצת היבוא העקיף הגדולה ביותר כיום, לפחות מבחינת מספר רישיונות היבוא, היא "עמק איילון", שמחזיקה ברישיונות ליבוא עקיף של לא פחות מעשרה מותגים, ובהם מרצדס, טויוטה, יונדאי וקיה, ולאחרונה נוספו לארסנל שלה גם פורשה, ב.מ.וו, מיני, ניסאן ואפילו פיג'ו.

נכון להיום שומר השוק הזה על פרופיל נמוך עם מעט שיווק ופרסום גלוי. ערוצי ההפצה שלו מגוונים ורובם שקטים: החל ממכירה ישירה ללקוחות באולמות תצוגה, עבור דרך הפצה באמצעות סוכני משנה וכלה בשיווק ישיר לסוחרי רכב עצמאיים, בעיקר בפריפריה. ליבוא העקיף יש נוכחות לא מבוטלת גם בערוצי השיווק של ה"אפס קילומטרים", שם מופיעים כלי הרכב תחת הכותרת "רכב חדש יד ראשונה על שם הלקוח".

על-פי הערכות, שמבוססות על נתוני רשות המסים, נמכרו ב-2018 אלפים בודדים של כלי רכב מיבוא עקיף, רובם רכבי טויוטה ורכבי יוקרה. אין לנו מספרים לגבי המחצית הראשונה של 2019, אבל ככל הידוע עדיין לא מדובר במסות, וגם היבוא העקיף של רכבי קיה ויונדאי היה עד כה מזערי.

לפיכך, ניתן לשער כי ההשפעה של היבוא העקיף על כלל השוק היא מוגבלת בינתיים ותורגש בעיקר בשנה-שנתיים הקרובות. אין ספק כי הצמיחה המואצת בהיקף וב"איכות" המותגים שמורשים ליבוא מעידה על בנייה מואצת של רשת מקורות אספקה איכותית וסדירה בחו"ל ועל תוכניות נרחבות לעתיד.

בהערת אגב נציין כי שוק הרכב האירופי חווה לאחרונה לא מעט קשיים, ועוד טלטלות נמצאות בדרך: הברקזיט, תקנות ה-WLTP, הקשחת דרישות הפליטה ב-2021 ועוד. אלה הם תנאי מצוקה שאידאליים ליצירת "סטוקים" לא מכורים של דגמים בקרב דילרים ומפיצים בחו"ל. לפיכך לא נופתע אם הפער בין הפוטנציאל ליבוא בפועל נמצא כיום בתהליך של סגירה מואצת ויבוא לידי ביטוי בתחילת 2020.

להסתכל על המכפלות

גם היבוא הזעיר נחשב עדיין בעיני ממסד ענף הרכב לתופעה צדדית וחולפת. אחרי הכול, מדובר במעין יבוא בוטיק, שרוב הפועלים בו הם יזמים מקומיים קטנים מתחום סחר הרכב והשירותים הנלווים, שלרשותם משאבים מוגבלים ביחס ליבואנים הגדולים ומעליהם מרחפת מגבלת יבוא של 20 כלי רכב בלבד בשנה.

אבל כאשר מסתכלים על המכפלות, התמונה משתנה בתכלית. נכון לאוגוסט 2019 יש בישראל 145 בעלי רישיון יבוא רכב "זעיר". נחזור שוב, מאה ארבעים וחמישה. כמעט כפול ממספרם בבדיקה האחרונה שערכנו בתחילת השנה. גם אם נניח שכשליש מהזיכיונות הם רדומים, כלומר רק מתכוננים לעתיד ולא מייבאים בפועל - עדיין אנחנו מדברים על פוטנציאל יבוא של יותר מ-2,000 מכוניות בשנה. זאת בהנחה שמשרד התחבורה אכן אוכף את המגבלה של 20 כלי רכב ליבואן. אם כולם יהיו פעילים, המספר יעבור את ה-3,000 בשנה.

כאשר לוקחים בחשבון שעיקר היבוא הזעיר מתמקד ברכבי יוקרה, בשל הרווחיות הגדולה של הפלח, היקף כזה בהחלט יכול להסביר את הדעיכה המואצת במכירות רכבי הפרמיום מיבוא סדיר בשנה החולפת.

המספרים הללו יכולים להסביר אנומליות נוספות כמו ביקוש מתון יחסית לרכבי "פלאג-אין" יוקרתיים אצל היבואנים הסדירים, למרות שהדגמים הללו צפויים להתייקר בעשרות עד מאות אלפי שקלים בינואר; וגם את הקושי ההולך וגובר בדחיפת כלי רכב יוקרתיים משומשים לסוחרים. אלה נחשבו בעבר לשסתום ניקוז חיוני לגלגול רכבי יוקרה מטרייד-אין ולהמרצת מכירות הרכב היוקרתי החדש בישראל.

גם במקרה הזה, הפוטנציאל להשפעה בעתיד גדול הרבה יותר מהיקף היבוא הנוכחי בפועל. בהנחה שקצב הצמיחה של מקבלי הרישיון הזעיר ימשיך להכפיל את עצמו כל חצי שנה, פוטנציאל היבוא באפיק הזה יכול להגיע בהחלט ליותר מ-70% מהיקף המכירות של שוק הפרימיום בישראל. רחוק מאוד מהמונח "יבוא זעיר".

למה הנתונים נשארים בכספת?

הנעלם הגדול ביותר בסיפור הוא משרד התחבורה. הסדרת ערוצי היבוא העקיף והזעיר עמדה בזמנו במרכז המאמצים להעברת חוק שירותי הרכב על-ידי משרד התחבורה ועל-ידי השר ישראל כץ, שאף כינה את החקיקה לא פעם מהפכה בתחום הרכב וראה בה הישג אישי.

ניתן היה להניח שהמשרד ישמח לפרסם את מספר היבואנים העקיפים והזעירים בישראל ואת הצמיחה הנאה בהיקפי המכירות ובמספר המותגים. אם לא לשם השקיפות הציבורית, אז לפחות לטובת יחסי הציבור של השר.

אבל המשרד עדיין שומר על הנתונים עמוק בכספת ומסרב לשתף אותם עם הציבור. האם מדובר במטריית הגנה שפורש המשרד נגד ידם הארוכה של המכס ורשות המסים? האם המשרד חושש שיצרני הרכב יכרסמו בכוחו האוטוריטרי בישראל ויסכלו את היבוא? למשרד התחבורה פתרונים.

כך או כך, ברור שאחד השינויים המרכזיים בשוק הרכב בעשורים האחרונים מתרחש כיום עמוק מאחורי הקלעים. ומי שסבור שזו תופעה זניחה, פועל על סמך מידע חסר. 

עוד כתבות

פרופ' גבריאל זוקמן / צילום: Genevieve Shiffrar

פרופ' גבריאל זוקמן, רק בן 32 וכבר מצליח להסעיר את אמריקה כשהוא דורש מיסוי אגרסיבי על עשירים

בגיל 32 פרופ' גבריאל זוקמן לא רק מסעיר את אמריקה, אלא גם מסייע לעצב את מדיניות המס האגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית ● "העובדה שהמיליארדרים בארה"ב משלמים כעת, לראשונה, פחות מס מכל השאר היא כישלון", הוא אומר בראיון בלעדי ל־G

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

עקב תקלה: טיסת אל על מניו יורק תנחת ב-48 שעות עיכוב

נוסעי טיסת אל על מספר 008 ימריאו לישראל רק מחר בערב במקום היום בצהריים, וצפויים לנחות בישראל לאחר החג ● הסיבה: תקלה טכנית בהעמסת תא המטען

הג'וקר/ צילום: באדיבות טוליפ-אינטרטיי

צפוי להפליא ולא אמין להחריד: ג'וקר קלף לא ממש מנצח

מבחינה טכנית, "ג'וקר" הוא סרט מרשים במיוחד ● מבחינה תוכנית, הוא קליפה ריקה

ארומה תל אביב / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ארומה תל אביב

ויליגר: "מצרים על מחול השדים שנוצר וניסיונות השווא של ארומה ת"א להתנער מאחריות"

ממצאי בדיקת משרד הבריאות מנקים את האחריות מספקית הטונה ויליגר ● היסטמין הגבוה נבע מאופן הטיפול בטונה לאחר פתיחתה ● ארומה ת"א: "נעשה הכול על-מנת שתקלה מסוג זה לא תחזור" ● אדם נוסף הגיע לחדר מיון לאחר שאכל כריך טונה בקיוסק בנמל ת"א

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

"פרלמנט של שוטים": לתקשורת הבריטית נמאס מהברקזיט

ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון נחל מפלה נוספת בניסיון הלא נגמר להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ● לעיתונים במדינה כבר נמאס מהסאגה, והם לא מפחדים להראות את זה

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

דרמת הברקזיט: ג'ונסון שיגר לאיחוד שני מכתבים סותרים בנוגע לפרישה

(עדכון) ● אחרי שלא הצליח לאשר את הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי אתמול, ג'ונסון נאלץ לבקש דחייה מהאיחוד • כלי התקשורת בבריטניה דיווחו כי שלח בקשת הארכה בלתי-חתומה בבריסל, מלווה במכתב חתום נוסף שבו הוא מפציר באיחוד לא לאשר אותה

ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס

המס על הוואטסאפ הצית הפגנות זעם בלבנון

המס עצמו כנראה יבוטל אבל ההפגנות לא שוככות ● ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי ביטל את ישיבת הממשלה שאמורה הייתה לדון בהצעת התקציב לשנה הבאה, והקציב לקואליציה שלושה ימים לפתור את המשבר ● מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה: "נגד מסים חדשים, אבל לא תומך בהתפטרות של הממשלה"

ג'ונסון אנד ג'ונסון./ צילום:  רויטרס

שוב צרות בג'ונסון אנד ג'ונסון? החברה מודיעה על ריקול בארה"ב

הריקול יוגבל לאצווה אחת של בקבוקי טלק לתינוקות שיוצרו והופצו בארה"ב ב-2018

אליזבת וורן/ צילום:  רויטרס

היא מפחידה את וול סטריט וגם את מארק צוקרברג ויש לה תוכנית לכל בעיה: האם זו המועמדת שתצליח לנצח גם את טראמפ

אליזבת וורן, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, מובילה בסקרים ● יש לה תוכניות להכול - מפיקוח על שוקי הפיננסים, דרך מיסוי עשירים עד להפחתת פליטות הפחמן ● וורן היא פוליטיקאית מזן שונה - האם זה יספיק לה כדי לזכות בהתמודדות הדמוקרטית והאם היא תוכל לנצח את הנשיא טראמפ

לאגר אנד אייל   / צילום: אנטולי מיכאלו

“לאגר אנד אייל", בירות טובות במחיר מצוין. מתברר שאפשר

כשנפתח "לאגר אנד אייל" הייתי בטוח שלא יעברו כמה חודשים והוא ייסגר ● וראה זה פלא, המקום לא רק שורד אלא אף משגשג

שאול אולמרט / צילום: איל יצהר

״כשירדתי מאולימפוס הבנתי שהצלחה לא הופכת אותי לגאון, ולהיפך": שאול אולמרט מסכם תקופה בפלייבאז

שמונה שנים לאחר שהקים את פלייבאז, שאול אולמרט התפטר בשבוע שעבר מתפקיד המנכ"ל ● בראיון ל"גלובס" הוא מספר על המעבר מההצלחה המסחררת וההפלגות ביאכטות של מיליארדרים למציאות הכואבת של סטארט-אפ שנאלץ לפטר כשליש מעובדיו ולהמציא את עצמו כל פעם מחדש

מרקוס בקינגהאם / צילום: יח"צ

מומחה הניהול המוביל בעולם מציג: במה טעינו עם העובדים שלנו

לוחצים עליכם לטפל בחולשות שלכם בעבודה? מומחה הניהול העולמי מרקוס בקינגהאם ינסה להוריד אתכם מזה ● בראיון ל"ליידי גלובס" הוא מספר על האלגוריתם שפיתח לבדיקת אפקטיביות בעבודה, ומנסח כתב אישום נגד שיטות הניהול החדשניות: "כשאנחנו מכריחים עובדים לציית לתרבות ארגונית מומצאת, אנחנו מדכאים את היצירתיות שלהם וגורמים לבזבוז אדיר של זמן"

מנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון אלכס גורסקי (במרכז) בחגיגות 75 שנה לרישום החברה בוול סטריט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

התביעות נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון נערמות, והיא לא מצליחה לנצח

חברת הענק ניצבת בפני יותר מ-100 אלף תביעות שקשורות לבטיחות מוצריה ולטקטיקות השיווק שלה ● החברה אימצה אסטרטגיה אגרסיבית של מאבק בתביעות רבות בבתי המשפט, אך היא מפסידה – והרבה

משה יעלון ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ערעור לבית המשפט העליון: חשפו את הסכם כחלון-יעלון

מדובר בנספחים להסכם שנחתם בנובמבר 2015 בין שר האוצר משה כחלון לשר הביטחון משה יעלון שאותם סרב משרד הביטחון לחשוף במסגרת פנייה לפי חוק חופש המידע ● המידע בנספחים החסויים הוא בעיקרו תחשיבי שכר וגמלאות לאנשי הקבע בצה"ל אך במשרד הביטחון טענו כי נתונים אלה מאפשרים ללמוד על סדרי הכוחות בהווה בעתיד

דיאנה גולבי/ צילום:  כפיר זיו

"יש לי את היכולת לשלוף את קלף הרוסייה לטובתי"

השירות הצבאי מנע מדיאנה גולבי למנף את הזכייה ב"כוכב נולד" ● אולי התפקיד של חיילת רוסייה במחזה "אפס ביחסי אנוש" יהיה מעין תיקון

שונות גיאוגרפית רבה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

שיוויון גורף? למה עדיין מתעקשים להטיל על נשים עבודות בית גם במשרד

מסידור חדרי ישיבות ועד רכישת מתנות יום הולדת לקולגות - נשים מתחילות להתנגד לתפקידים הלא כתובים שמייעדים להן במקום העבודה

ראש ממשלת בוריס ג'ונסון בהצבעת הפרלמנט אתמול / צילום: Jessica Taylor, רויטרס

דיון מכריע בפרלמנט הבריטי: האם לאשר הסכם ה"ברקזיט"

זוהי הפעם הראשונה שהפרלמנט הבריטי יושב בשבת מאז המלחמה עם ארגנטינה ב-1982 ● הסיכויים שהעסקה תאושר גברו בשעות האחרונות, אחרי שקבוצת האולטרה-שמרנים בתוך המפלגה השמרנית, שקראו ל"ברקזיט" נוקשה יותר והתנגדו לעסקה של תרזה מיי, הודיעו כי יתמכו בעסקה של ג'ונסון

שחקני NBA / צילום: רויטרס

מלחמת הסחר בין סין לארה"ב מאיימת להטביע גם את ה-NBA

ציוץ אחד של הג'נרל מנג'ר של יוסטון רוקטס שהביע תמיכה במחאה בהונג קונג נגד השלטון בסין, הביא בן רגע למשבר חמור בין ה-NBA לבין המדינה שבה היא תולה תקוות כלכליות גדולות ● וליגת הכדורסל הטובה בעולם אינה לבד: עולם הספורט מושפע כעת יותר מתמיד מיחסים בינלאומיים ומשברים גיאופוליטיים

קשים מפלסטיק / צילום: Shutterstock

מקשיות לחליפות חלל - כמה אתם שולטים בחדשות?

מה מגדלים בשטחים המוחכרים מירדן, איזו מניה שברה שיאים ומה שמו של ההאקר הרוסי? 10 שאלות שיבחנו כמה אתם מעודכנים

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

עוקף מלמעלה: תנו לאנשים לעוף, והם יבינו הכל אחרת

לא הייתי צריך לטוס בגובה 800 רגל כדי לאהוב את המקום שאני חי בו, אבל עכשיו אני רואה אותו אחרת לגמרי