גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדיום לארג': הקרוס-אובר הספורטיבי של פורד גדול מהחיים

הגרסה הספורטיבית של ה"מדיום קרוס-אובר" האמריקאי מבית פורד נוטה לכיוון "לארג'" בכל הנוגע לממדים, ביצועים והספק מנוע ● תא הנוסעים אומנם משקף את גילו המתקדם של הרכב, אבל הביצועים מעניקים לו חיים חדשים

פורד ST EDGE / צילום: יח"צ
פורד ST EDGE / צילום: יח"צ

ביום שלישי השבוע התייצבה הצמרת הניהולית של קונצרן פורד בכנס הרכב השנתי של ג'יי.פי מורגן כדי להציג למשקיעים את התוכנית האסטרטגית שלה לשנתיים הקרובות. ברקע ניצבה צניחה חריגה במניית פורד אל מתחת לעשרה דולר, חשש ממיתון עולמי בעקבות מלחמת הסחר ועוד שלל בעיות קיומיות.

אבל מי שציפה להצהרה על שינוי כיוון דרמטי ויצירתי התאכזב. המצגת של פורד חזרה על המוטו המוכר של תעשיית הרכב האמריקאית "ריקוד בין ירוק לשחור". כלומר, הצהרת כוונות נלהבת על השקעות בפיתוח ובהשקה של דגמים חשמליים - הפעם, הגימיק של פורד היה הודעה על "SUV חשמלי בהשראת מוסטנג, שיתחרה בטסלה" - ומצד שני העמקת התלות העסקית בהכנסות ממכירת של דגמים גדולים, צמאים, מזהמים ורווחיים מאוד, כמו למשל סדרת הטנדרים "F", שתורמת ליותר מ-40% מהמכירות הגלובליות של הקונצרן ויותר מכך בשורת הרווח.

רכב

כאשר בוחנים את פורד EDGE המחודש, לא קשה לדעת לאיזה צד באישיותה המפוצלת של פורד הוא שייך. הקרוס-אובר "הקומפקטי" (במונחים אמריקאים) נמתח לאורך של כ-4.8 מ' ולרוחב של כ-1.92 מ' לפני מראות צד והוא גבוה כמעט כמו ב.מ.וו X5. הוא אלגנטי כמו מרים משקולות אולימפי, ובעל נוכחות אגרסיבית אך מועצמת בגרסת ה-ST הספורטיבית, שמחצינה חישוקים ענקיים, מפלטי ענק, גריל מושחר ותוספים קוסמטיים. זה לא בהכרח חיסרון בישראל. את רכב ההדגמה שלנו אף אחד לא ניסה לחסום בחניה או לחתוך מימין.

גם תא הנוסעים רחוק מלהיות קומפקטי במונחים אירופים. הטיפוס למושבים דורש דילוג מבעד לדלתות הענקיות ולמפתנים הרחבים. המושב האחורי מציע שפע של מרחב לרגליים ולכתפיים לשלושה מבוגרים בגודל מלא, כולל ליושב במרכז, ומרחב הראש הנדיב מאפשר לכוונן את המושב הקדמי בטווח רחב של גבהים. זה חיוני לאור העובדה שמכסה המנוע הרחב והקעור במרכזו מגביל את הראות לפינות הרכב. הגבהת המושב וההגה משפרת את התחושה. תא המטען מאסיבי.

מושבי ספורט עמוקים ובעלי אפשרות לכיוון חשמלי / צילום: יח"צ

עמדת הפיקוד של האדג' לא השתנתה בהרבה עם המעבר לדור המחודש, והיא כבר מתחילה להיראות מיושנת בהשוואה לדגמי הדור האחרון מאירופה ומיפן. אחראי לכך בעיקר לוח מחוונים שמשלב בתוכו צגי LCD זעירים - מה אנחנו אמורים לעשות עם מד סל"ד בגודל של שעון יד ממוצע? - ומתגי תפעול ומערכת מולטימדיה שמזכירים קצת יותר מדי את פורד פוקוס.

מותג לא מוכר לקהל המקומי

את המצב משפר טיפול "סגנון החיים" המקיף לו זכה דגם ה-ST בחטיבת הביצועים של פורד. זה כולל בין השאר מושבי ספורט עמוקים, ממותגים ועתירי כיוון חשמלי; ריפוד משודרג על ההגה, הדלתות ועמדת הפיקוד; ואבזור נוחות מקיף, שכולל בין השאר גג פנורמי ענק, מערכת קול רצינית של B&O וערכה עדכנית ולא פולשנית של מערכות סיוע לנהג מדור אחרון. איכות הייצור והגימור עברה קפיצת דרך בהשוואה לדור היוצא, אם כי עדיין נשמעים לא מעט רעשי רוח מכיוון הדלתות מעל 130 קמ"ש.

הקהל הישראלי כמעט לא נחשף עד היום למוצרים של חטיבת הספורט של פורד ולסמל המותג ST, אבל בעולם אלה נכסים שיווקיים רבי ערך שמוצמדים לדגמי ביצועים מוערכים בקרב נהגים אנינים ולמכוניות מרוץ עתירות הישגים. לפיכך, פורד לקחה הימור כשהעניקה את המיתוג הזה לקרוס-אובר אמריקאי משפחתי מגודל.

אבל צריך רק כמה דקות מאחורי ההגה כדי להבין שלא מדובר בשדרוג ולא מיתוג. ההיגוי למשל מרגיש כבד יותר מזה של האדג' הרגיל ומעביר היזון חוזר מדויק יותר, שאינו אופייני למכוניות אמריקאיות, בוודאי לא לדגמי SUV. המתלים הוקשחו ומשחררים מעט מאוד תנודות אנכיות ואופקיות מיותרות על כבישים מפותלים ומאתגרים, ומערכת ההנעה הכפולה מרסנת ביעילות את המומנט המאסיבי של המנוע ומתרגמת אותו ביעילות רבה למשיכה ולאחיזת כביש.

את "טביעת האצבע" המובהקת של מהנדסי חטיבת הביצועים של פורד מצאנו דווקא בבלמים. דוושת הבלם משדרת תחושה לינארית ונורמלית, אבל תחת עומס, כמו למשל בעת בלימת חירום או ירידה ממושכת, הבלמים מייצרים כוח עצירה אדיר, מאוזן ונטול דעיכה, שהזכיר לנו מכוניות ספורט רציניות. זה לא עניין של מה בכך בקרוס אובר של 2.1 טון לפני נוסעים. נוחות הנסיעה נוקשה יותר מזו של דגמי ה-EDGE המתונים, אבל סבירה בהחלט במונחים אירופים, במיוחד על אספלט עירוני.

לא זריז, אבל חזק במיוחד

גם מנוע ה-V6 זכה לטיפול אישי בחטיבת הביצועים של פורד, אבל מומלץ למתן את הציפיות. המנוע מייצר אומנם 330 כ"ס ומומנט מרשים של של 54 קג"מ, אבל הוא רתום, כאמור, למשקל נכבד ובעיקר לתיבה אוטומטית שמכוילת על פי קפריזות צריכת הדלק של ה-EPA האמריקאי. כלומר, ברירת המחדל היא תגובת דוושה מתונה ונינוחה.

השהיית הטורבו מוחשית ואפילו במצב התכנות הספורטיבי צריך רגל נחושה על המצערת כדי לשכנע את המנוע לצאת ממצב הרוח התרבותי שלו ולרתום את כל הסוסים והמומנט לתאוצה. כשזה כבר קורה, המהירות נצברת בקצב רציני בהחלט. היינו שמחים לצליל מנוע יותר אגרסיבי, ואפשר להניח לוודאי שאופציה כזו מסתתרת בקטלוגים של יצרני האביזרים של פורד. כאשר לוחצים על המנוע גם צריכת הדלק חוזרת לשורשיה האמריקאים הקלאסיים עם 7-8 קילומטרים לליטר.

ב-330 אלף שקל, כ-70 אלף יותר מדגם הבסיס עם מנוע 2 ליטר טורב והנעה קדמית, פורד אדג' ST הוא קרוס-אובר מעניין, שאומנם מתחיל להראות סימנים לגילו, אך עדיין יש לו לא מעט נקודות זכות. הוא שימושי ומרווח מאוד, מאובזר היטב ויכול להיות אפילו מהנה לנהיגה בזכות כיול מיומן של השלדה. יש לו גם מנוע שמרגיש הרבה יותר "מאצ'ו" ממנועי ה-2 ליטר המתוחים שרווחים כיום בפלח, ולמרות שהוא לא מרגיש זריז כפי שניתן היה לצפות הוא עדיין חזק.

בשורה התחתונה, קרוב לוודאי שהשם "פורד" לא נמצא ברשימת האופציות של לקוחות של אאודי, לקסוס ושות', אבל הדגם הזה מספק הרבה תמורה לכסף. 

חלק מהמתחרים

אאודי Q5 TFSI

ב-355 אלף שקל, דגם ה-2 ליטר טורבו של ה- Q5 החדש מסתפק ב-252 כ"ס ו-38 קג"מ, אבל משקל עצמי נמוך יחסית, הנעת קוואטרו ותיבה זריזה מאפשרים לו לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות. תא הנוסעים מרווח ואיכותי, אך חבילות אבזור וטכנולוגיה מתקדמות עשויות להקפיץ את המחיר אל על

אאודי Q5 TFSI / צילום: יח"צ

קאדילק XT5

335 אלף שקל עולה דגם ה-2X4 של הפרימיום מיד-סייז האמריקאי. הממדים דומים לאלה ה- EDGE, תא המטען ענק ותא הנוסעים מודרני ועתיר טכנולוגיות המנוע הוא V6 נטול טורבו בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ו-38 קג"מ שמשודך לתיבה בת 8 מהירויות. דגם הנעה כפולה עולה 395 אלף

קאדילק XT5 / צילום: יח"צ

ג'יפ גראנד צ'ירוקי לארדו

325 אלף שקל עולה דגם ה"לארדו" של ג'יפ גרנד צ'ירוקי. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר שמייצר 282 ו-35 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.2 שניות. תא הנוסעים עבר שדרוג בדור האחרון, והבונוס העיקרי הוא מערכת תמסורת מקצועית עם פוטנציאל שטח לא מבוטל

ג'יפ גראנד צ'ירוקי לארדו / צילום: יח"צ

עוד כתבות

חנוך פרוינד/ צילום:שלומי יוסף

כתב אישום בפרשת "הזהב השחור": מסחר לא מדווח בזהב בהיקף של מעל חצי מיליארד שקל

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתב אישום נגד חנוך פרוינד בגין עבירות מס והלבנת הון ● עפ"י האישום, פרוינד נטל חלק בפעילות עבריינית של מסחר בזהב משטחי הרשות הפלסטינית לישראל בעסקאות שאינן מדווחות והוצאתו מהארץ באמצעות יצואני זהב במסגרת הונאת "קרוסלה"

פרופ' רות גביזון / צילום: איל יצהר, גלובס

פרופ' רות גביזון: תוצאות הבחירות מצוינות; אם תהיה ממשלת אחדות, נתניהו צריך להיות ראשון ברוטציה

כלת פרס ישראל לחקר המשפט פרסמה פוסט בפייסבוק שלה והסבירה מדוע נתניהו צריך לקבל ראשון את הובלת ממשלת האחדות ● הפוסט עורר שיח נרחב ברשת

 מיכל קיסוס הרצוג / צילום: שלומי יוסף

פפר מתרחב: מאפשר ללקוחותיו להשקיע ישירות במאה המניות הגדולות בארה"ב

הבנק הדיגיטלי של לאומי השיק את "פפר אינווסט", שמאפשר לרכוש מניות ממדד S&P 100, בעלות של 50 שקל עד 50 אלף שקל לעסקה בודדת, עם דמי ניהול שנתיים של 0.8% וללא עמלות מינימום ● "אנחנו רוצים להנגיש את השוק"

בני גנץ / קרדיט צילום: שריה דיאמנט

לקראת הפגישה אצל הנשיא: פגישה של גנץ עם ראשי העבודה-גשר

הפגישה נערכה במשרדי "כחול לבן" בתל-אביב, ולפי הודעת המפלגה "הם דנו בעקרונות ותפיסות העולם אותם ברצונם לקדם. הוסכם בין הצדדים כי ייערכו פגישות המשך בין הגורמים המקצועיים לצורך קידום שיתוף הפעולה"

בנימין נתניהו, איילת שקד, איימן עודה, יאיר לפיד / צילומים: כדיה לוי, לשכת ח"כ איימן עודה, שלומי יוסף

מי רוצה שנדבר על זמן הנסיעה מאלקנה, מי שינן כמה בתים מיועדים להריסה ואיך כל זה ישפיע על המו"מ

כל פוליטיקאי יודע לדקלם "כלכלה חזקה" ו"קידום החינוך", אבל כדי להשפיע באמת על התודעה צריך להחדיר מידע חדש לשיח ● מי רצה שנדבר על זמן הנסיעה מאלקנה, ומי שינן כמה בתים מיועדים להריסה? ● העובדות שהמפלגות בחרו להפיץ מלמדות מה חשוב להן ● המשרוקית של גלובס

ריץ פלאזה, ניו יורק. לשעבר של יצחק תשובה  / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

השוק מתקרב לשיא? למשקיעים הזרים ירד התיאבון והם נפטרים מנדל"ן אמריקאי

הרבעון השני של שנת 2019 היה הראשון מאז 2013 שבו המשקיעים מכרו יותר נכסים מאשר קנו ● "הנדל"ן האמריקאי מתומחר ברמה גבוהה מאוד כעת, ואנשים חושבים שאנחנו קרובים לשיא השוק", אומר אחד המומחים בתחום

אבי שטרנשוס, מנכ"ל חברת מידרוג / צילום: יח"צ

אבי שטרנשוס מונה למנכ"ל מידרוג במקומו של ערן היימר

וגם: רדוור מבקשת להקצות לרועי זיסאפל מניות חסומות בשווי כ-2.1 מיליון דולר ● צבי לנדאו מימש אופציות ומכר מניות סולאראדג' ברווח של כ-2.2 מיליון דולר ● מבנק לאומי למיטב דש: תמר יסעור מצטרפת לדירקטוריון בית ההשקעות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הפד ג'רום פאואל/ צילום: רויטרס, CARLOS BARRIA

השבוע בשווקים: האם משבר הנזילות בארה"ב צפוי להימשך?

בצל מחסור בנזילות בשוק הכספים של ארה"ב, הפד צפוי להמשיך לעקוב מקרוב ולהזרים מיליארדים לשוק ● סעודיה מאשימה את איראן בתקיפת מתקני הנפט; טראמפ עושה שרירים ● הסינים קיצרו ביקור אצל חקלאים בארה"ב ● התחזית השבועית של "גלובס"

אפי נוה  / צילום: שלומי יוסף

מין תמורת מינוי: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את עו"ד אפי נוה והשופטת אתי כרייף

מהמשטרה נמסר כי עו"ד אפי נוה פעל בתוקף תפקידו ומעמדו הציבורי כיו"ר לשכת עורכי הדין לקידום עניינן של אחרות עמן ניהל מערכות יחסים במקביל, תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים ● כעת יועבר התיק לפרקליטות מחוז מרכז לצורך החלטה על הגשת כתב אישום נגד השניים

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

משרד התקשורת: לא חלה עלינו החובה לבטל את ההפרדה המבנית בבזק

בתגובה לעתירת בזק משיב המשרד כי בזק הפרה את חובותיה במסגרת השוק הסיטונאי, וכי סוגיית ביטול ההפרדה נמצאת תחת בחינה

אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור

שינויים ראשונים ב-IBC: ליפא אוגמן עוזב, רוני שאול ימונה במקומו

אוגמן שימש כסמנכ"ל הנדסה והיה ממקימי המיזם ● שאול מגיע מבזק אחרי ששימש כמנהל אגף בחטיבת הטכנולוגיות

תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר

בנק ישראל: אין צמצום בפער בין ישובים יהודים וערביים גדולים ברמת התחבורה הציבורית

רמת שירות האוטובוסים ביישובים הערביים עדיין נמוכה יותר מאשר ביהודים, כך עולה מדוח של חטיבת המחקר של בנק ישראל שיתפרסם בקרוב

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork / צילום: רויטרס

לאחר כישלון ההנפקה: האם פעילות WeWork בישראל בסכנה?

ענקית חללי העבודה המשותפים, שנתקלה בכתף קרה של המשקיעים בוול סטריט, שוכרת ומפעילה 10 מתחמים בישראל ומתכננת לפתוח שלושה נוספים ● שי ליפמן, ווליו בייס: "גם אם WeWork תיפול, יהיו מי שייקחו את החללים במקומה" ● ניתוח גלובס

שרון שפורר / צילום: שלומי יוסף

"נשרפו לי הפיוזים": לשכת עוה"ד ואפי נוה ישלמו לשרון שפורר 70 אלף שקל

זאת כהוצאות משפט, לאחר שתביעת לשון הרע שהוגשה על-ידם נדחתה לאחרונה ● "אם אתם רואים עשן כרגע שעולה מת"א, זה הפיוזים שנשרפו לי", כתבה שפורר בפייסבוק בתגובה

פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן

25 מיליארד שקל זה לא מספיק: כמה המדינה צריכה להשקיע בתחבורה כדי להעלות את הפריון

אם רק נעמוד פחות בפקקים, הפריון של הכלכלה הישראלית יגדל בצורה משמעותית ● כמה משמעותית? שגם השקעה של 25 מיליארד שקל בשנה עדיין תהיה משתלמת

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

קבוצת דלק: חברת סחר בינלאומית התחייבה להשקיע כ-250 מיליון דולר באיתקה

קבוצת דלק, שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, מדווחת על קבלת הצעה להשקעה הונית בחברה האם איתקה ● דלק דיווחה כי היא ממשיכה לנהל משא ומתן עם משקיעים נוספים

אמזון/ צילום: Shutterstock :

הענקית נחתה: אמזון השיקה את הפעילות שלה בישראל, אבל בינתיים רק באנגלית

אמזון השיקה היום לראשונה את הפעילות הקמעונאית המקומית שלה: מסחר מקוון מישראל לתוך ישראל תחת תוכנית Local Delivery ● למרבה האכזבה ועל אף הציפיות הגדולות, ההשקה הראשונית מתבצעת בשפה האנגלית, כשההערכות הן כי האתר בעברית יעלה בתוך שבועות

קבוצות רכישה / צילום: Shutterstock

קבוצות הרכישה ספגו מכה נוספת מבית המשפט

שלילת הפטור מהיטל השבחה לקבוצת רכישה נובעת מתפיסה שכל חברי הקבוצה הם "יחידה כלכלית אחת"

 

 

כסף/ עיצוב תמונה אפרת לוי

מועד ההכרה בהפסד הון - כבר לא בידיים שלנו?

פסק הדין של בית המשפט העליון בעניין ידין סגל מעלה את השאלה אם חל שינוי מגמה באשר להכרה בהפסדי הון ● כך או אחרת, מומלץ להשקיע מאמץ מיוחד בעיגון אובייקטיבי של מועד התגבשותו של ההפסד

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

שרגא ברוש פורש מהתאחדות התעשיינים על רקע כתב האישום; אלה המועמדים להחליפו

בשבוע שעבר החליטה הפרקליטות להגיש נגד ברוש כתב אישום בכפוף לשימוע בחשד לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ● ל"גלובס" נודע כי על התפקיד צפויים להתמודד התעשיינים ד"ר רון תומר, שמואל דונרשטיין ורוני קוברובסקי וכן חה"כ לשעבר איילת נחמיאס-ורבין