גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה על שניים: מהפכת הרכב החשמלי היוקרתי מחלחלת גם לכלים דו-גלגליים

האופנועים החשמליים מציעים חיסכון רב בעלויות, אפס זיהום אוויר ואפס רעש - ובכל זאת מצליחים לסובב אחריהם את הראש ברחוב

הארלי LIVEWIRE / צילום: יחצ
הארלי LIVEWIRE / צילום: יחצ

הארלי LIVEWIRE: מאצ'ו בלי רעש

האופנועים המאצ'ואיסטים והרועשים של הארלי דיווידסון האמריקאית הם הדבר הרחוק ביותר שניתן לדמיין מאופנוע חשמלי שקט וידידותי לסביבה. לפיכך, כאשר הארלי הודיעה לפני שנתיים על כוונתה להשיק אופנוע חשמלי "נאמן לרוח המותג" התייחסו לכך רבים בתור תרגיל יחסי ציבור “סביבתי" ברוח התקופה.

אבל הארלי התייחסה לפרויקט ברצינות והקיץ היא החלה בקבלת הזמנות מוקדמות לגרסת הייצור של ה-LIVEWIRE, הדו-גלגלי החשמלי הסדרתי הראשון בתולדותיה. העיצוב של הדגם הסדרתי פחות דרמטי מזה של אב הטיפוס הראשוני, אבל הוא עדיין מצליח לשמור על המראה "המכאני" המאסיבי והאופייני של המותג וכולל פריטי רטרו טיפוסיים דוגמת פנס קדמי ענק. כמקובל אצל הארלי יש גם מגוון רחב של אפשרויות התאמה אישיות, החל מצביעה ייחודית על-פי הזמנה, עבור דרך תפירת עור אישית וכלה בארגזים ומתקני נשיאה.

אבל החידוש הוא במערכת הנעה חשמלית מפיתוח עצמי, שלפחות על הנייר מציעה נתונים מרשימים. מנוע של 105 כ"ס ומומנט ברוטאלי מייצרים תאוצה מאפס ל-90 קמ"ש ב-3 שניות בלבד, מה שהופך את הכלי לבר-תחרות לדגמי סופר-ספורט מונעי בנזין. סוללות ליתיום בדחיסות גבוהה מספקות, על הנייר, טווח בין טעינות של עד 235 ק"מ בתוך העיר ועד 152 ק"מ ממוצע.

המטען הפנימי תומך גם בטעינה באמצעות תחנות הטענה ציבוריות מהירות, שמאפשרות טעינה של 80% מהקיבולת תוך 40 דקות בלבד. יש גם מחשב ניהול מתקדם ששולט במגוון מערכות בטיחות אלקטרוניות, כולל בקרת פניות, בקרת החלקה ועוד, ויש גם שלל אפשרות מתוכנתות לבחירת מצב הרכיבה כולל "מצב דראג" לזינוקים אגרסיביים במיוחד - על חשבון קיצור הטווח. את הפינה הטכנולוגית משלימה היטב מערכת טלמטריה סלולארית, שמאפשרת לבצע דיאגנוסטיקה מרחוק ולהוריד לאופנוע עדכוני תוכנה. והמחיר? החל מ-30 אלף דולר. לא משהו שיזעזע את הלקוחות הטיפוסיים של טסלה.

JOHAMMER 200: מזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני

רוב יצרני אופנועי הפרימיום החשמליים מעדיפים לנקוט ב"שיטת טסלה" בכל הנוגע לעיצוב הכלים שלהם. כלומר, כלי חשמלי שנראה ומתפקד כמו דגם בנזין רגיל - למעט המנוע. יש לשיטה הזו הרבה יתרונות בכל הנוגע לחיסכון בעלויות, ייצור ולוגיסטיקה.

אבל יש גם יצרני בוטיק שמעדיפים לזרוק את התכנון הקיים דרך החלון ולתכנן כלי שונה לחלוטין, מהבסיס מעלה, שמבטיח תשומת לב טוטאלית. דוגמה אחת היא חברת JOHAMMER האוסטרית, שהאופנוע שלה נחשף בתור קונספט עתידני כבר ב-2014 ויצא לשוק שנתיים לאחר מכן עם מעט מאוד שינויים.

בבסיס הכלי ניצבת שלדה אופקית ייחודית, שמזכירה יותר מכונית מאשר אופנוע. היא משלבת בתוכה בולמי זעזועים שנמצאים בתוך "קופסה" אופקית ומעבירים את הכוח לתוך מנוע מקורר בהספק 16 קילוואט, שמותקן בתוך הגלגל האחורי. המתלה הקדמי אופקי גם הוא ותומך בגלגל מלמטה, וכל העסק עשוי מאלומיניום תעופתי.

אבל אלה לא הפיצ'רים היחידים שמקדימים את זמנם. בשל העובדה שהעיצוב לא מותיר מקום ללוח מחוונים מקובל, מותקנת התצוגה הדיגיטלית בתוך מראות הצד. גם הפנסים ייחודיים והגלגלים האטומים מכילים בתוכם את מנגנון הבלימה. כל העסק עטוף במרכב אחוד וזורם, שנמתח לאורך 2.2 מ', על בסיס גלגלים של 1.4 מ', ומזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני.

החברה טוענת שזה לא גימיק אלא אופנוע ספורטיבי ראוי עם כובד נמוך מאוד, שמספק לו התנהגות רהוטה ויציבות רבה למרות העיצוב. יש מארזי סוללות מתקדמים, מתוצרת עצמית, שמספקים טווח של עד 200 ק"מ בממוצע בגרסה הבכירה, המהירות המרבית מוגבלת ל-120 קמ"ש, הטעינה אורכת כשעתיים ו-20 דקות ותאוצות הביניים מרשימות בזכות משקל עצמי מתון יחסית של כ-178 ק"ג כולל הסוללה.

המחיר, לעומת זאת, כלל אינו מתון: בסביבות 25 אלף אירו לדגם בעל הסוללה הגדולה.

JOHAMMER 200 / צילום: יחצ

SUPER SOCO: טכנולוגיה מתקדמת במחיר נגיש

בעלות על אופנוע חשמלי אמיתי אינה כרוכה בהכרח בלקיחת משכנתא, וכאן נכנסים לתמונה היצרנים הסינים. השוק הסיני הוא הגדול והמתקדם בעולם כיום לכלים דו-גלגליים חשמליים, ולמרות שעיקר התוצרת מתמקדת בטוסטוסים וקטנועים פשוטים, פה ושם מגיע גם יצרן עם יכולות ושאיפות בינלאומיות.

אחד מהם הוא היצרן HENZI שמתחיל לשווק כיום באירופה תחת שם המותג הקצת-מוזר SUPER SOCO. לחברה שני דגמים, שעיצובם מזכיר קצת את הדגמים של זירו האמריקאית. הדגם הראשון- TS1200R - הוא אופנוע חשמלי-ספורטיבי עם עיצוב זורם ומודרני, פנסי LED אופנתיים בחזית ולוח מחוונים דיגיטלי מתקדם.

כמו יצרני OEM סיניים רבים, גם האופנועים הללו כוללים כלומר ערב רב של רכיבים מתוצרת יצרניים גלובליים מוכרים. סוללות הליתיום, למשל, הן מתוצרת פנסוניק או LG, ואילו המנוע החשמלי, שמניע ישירות את הגלגל האחורי, הוא מפיתוח של בוש הגרמנית.

הסוללות מגיעות במארז אלומיניום נתיק, שלא רק מגן עליהן במקרה של נפילה אלא גם מאפשר החלפה מהירה נוסח “בטר פלייס". כלומר שולפים תוך שניות את המארז שהתרוקן, מחליפים אותו במארז חלופי שהוטען מבעוד מועד ויוצאים לדרך ללא צורך להמתין לטעינה. הפטנט הזה אידיאלי עבור חברות שליחויות או סתם מי שעובד במקום שבו אין אפשרות לטעינת סוללה.

ולא רק זאת: החלל בשלדת האופנוע מותאם להכיל שני מארזים כאלה, כלומר ניתן להכפיל את הטווח האפקטיבי (בעיר) מ-80 ק"מ ל-160 ק"מ כאשר המחיר הוא תוספת של כ-11 ק"ג בלבד למשקל העצמי. פרט לכך המארזים תומכים בהטענה מהירה - תוך 20 דקות בלבד ניתן להוסיף טווח רכיבה של 30-20 ק"מ.

הכלי מותאם לתקנות האירופאיות העירוניות, שמגבילות את המהירות המרבית של כלים כאלה ל-45 קמ"ש. אבל יש להניח שהמגבלה הזו קלה להסרה. כך או כך היתרון הגדול הוא המחיר: כ-3,000 אירו בלבד. ויש גם דגם רטרו בנוסח אופנועי ה"קפה רייסר" של פעם.

SUPER SOCO/ צילום: יחצ

זירו DSR - ק"מ בין טעינות

חברת ZERO האמריקאית היא אחת החלוצות של פלח הפרימיום-דו-גלגלי-חשמלי. מה שהתחיל בתור סטארט-אפ בוטיק של מהנדס יוצא נאס"א, עם כמה כלים קצת מגושמים, הוא היום אופרציה גלובלית שמייצרת ומייצאת לעשרות מדינות ומהווה השראה ללא מעט חברות סטארט-אפ בענף הדו-גלגלי.

דגם הדגל האחרון והמתקדם של החברה, למשל, חדשני לא פחות מרכבי טסלה. הוא מצויד במנוע חשמלי בהספק של 70 כ"ס עם מומנט מאסיבי, 15.7 קג"מ, שעולה על זה של אופנועים עם מנועי בנזין בנפח 1 ליטר.

כמו רכבי טסלה זהו אופנוע IOT עם חיבור אלחוטי בין מחשב הניהול לאפליקציה בסמארטפון, שמאפשרת לרוכב לקבל נתונים שוטפים על מצב הטעינה להפעיל פונקציות בטיחות ונוחות שונות ועוד, גם מהנוחות של הבית.

מערך סוללות בעלות דחיסות גבוהה מאוד ומטען פנימי מתקדם מאפשרים לדגם החדש להיטען באמצעות מטענים מסחריים מהירים (דרגה 2) כדי להוסיף טווח נסיעה של כ-160 ק"מ בתוך שעה אחת בלבד - פי שישה מהר יותר מדגמים חשמליים מהדור הראשון.

כמו טסלה, זירו מציעה את הסדרה בשתי תצורות סוללה לבחירה, וטווח בהתאם. המארז לטווח ארוך מציע טווח של עד כ-300 ק"מ בין טעינות ברכיבה עירונית או כ-144 ק"מ מחוץ לעיר בזכות סוללה בקיבולת של כ-18 קילוואט-שעה. יש גם אופציה לחיבור של מארז ניתק נוסף של 4 קילוואט להגדלת טווח מיידית.

עם המארז המוגדל מגיע דגם ה-DSR לטווח כולל של כ-328 ק"מ בעיר ו-156 ק"מ מחוץ לעיר - טווח ממוצע של כ-212 ק"מ בין טעינות. המהירות המרבית מוגבלת ל-164 קמ"ש, מה שהופך את הכלי לאחד החשמליים המהירים בשוק המסחרי, והמשקל הכולל עומד על כ-210 ק"ג. המחיר בארה"ב בסביבות 16,500 דולר.

זירו DSR / צילום: יחצ

עוד כתבות

מירוץ הפנקייק בעיר אולני שבאנגליה / צילום: אלסטיר גרנט, AP

מקרב יריות ועד מירוץ פנקייק: 10 תמונות מהעולם שעשו לנו את השבוע

סוף השבוע הגיע וזה זמן טוב להעיף מבט אחורה על אירועי העולם ● התמונות שאספנו עבורכם פותחות צוהר לאירועים גדולים וקטנים מסביב לגלובוס ● הם לאו דווקא האירועים הכי חשובים בעולם, אלא רגעים מיוחדים שנלכדו בעדשת המצלמה ● שבוע טוב

נמל התעופה הית'רו / צילום: Shutterstock

תביעת האקלים שכיסחה את הית'רו: העליון בבריטניה ביטל הרחבת שדה התעופה

הרחבת השדה תוכננה להימשך עד 2028 בעלות של 14 מיליארד ליש"ט ● לפי דיווח של 'הגרדיאן' הבריטי הממשלה שוקלת את צעדיה הבאים אך היא איננה צפויה לערער על הכרעת הדין ● ג'ונסון עצמו התנגד לבנייה ואמר שהוא "ישכב מול הדחפורים ויפסיק את הבנייה"

ציור של ג’ונג נאנשאן / צילום: רויטרס

סופרמן הסיני: הכירו את הרופא הזקן שנלחם בסארס ועכשיו גם בנגיף הקורונה

ההצהרות שלו נתפסות כמעט כקדושות וחיוך אחד שלו מזריק אופטימיות לאומה שלמה ● ג'ונג נאננשאן, שעומד בראש ועדת המומחים לטיפול במגפת הקורונה, מחזיר לרשויות הסיניות את האמינות שאיבדו במהלך המשבר

7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: איל יצהר, גלובס

תוכניות ענק בחיפה ובקריות, וסיוט נדל"ני בבית שמש. כותרות הנדל"ן

הסכם הגג הראשון לשנת 2020 יצא לדרך ובמסגרתו ייבנו 19 אלף דירות בקריית אתא ● בחיפה הציגו תוכנית לחידוש שכונה בה מתגוררים כ-15% מתושבי העיר ● רני צים ממשיך להתרחב, ולמה מנכ"ל משרד האוצר בעבר, ויו"ר קרן הריט סלע קפיטל לא רואה רווחיות בחללי העבודה המשותפים

יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: דוברות כחול לבן, יח"צ

יועץ בכיר של כחול לבן: "לגנץ אין אומץ לתקוף באיראן"

בהקלטה שפורסמה בחדשות 12 על ידי עמית סגל נשמע ישראל בכר, יועץ אסטרטגי מוכר, טוען כי "גנץ מסכן את ישראל" ● בכר יעץ בעבר גם לליכוד ולמפלגות אחרות ● כחול לבן: "צר לנו כי תעשיית השקרים מבית היוצר של נתניהו ממשיכה לפעול גם הערב"

רצת המרתון הישראלית לונה צ’מטאי / צילום: Martin Meissner, רויטרס

כש-14 ימי בידוד מאיימים יותר מהנגיף עצמו

ליגת האלופות מוכיחה בינתיים שהיא חזקה מהקורונה ● עם זאת, הנגיף כבר מתחיל לאיים על אירועי ספורט אחרים בכל העולם - בעיקר על האולימפיאדה בטוקיו ● הדילמה של הספורטאים הישראלים בשלב זה היא איפה להתאמן והאם כשיחזרו לארץ ייאלצו להיכנס לבידוד

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

בעקבות משבר הקורונה: אל על נערכת לפיטורי 1,000 עובדים

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין הורה לסמנכ"לים בחברתו לגבש תוכנית מיידית לפיטורי עובדים ● היום דיווחה החברה על הפסקת טיסותיה לאיטליה ולבנגקוק ועל דחיית השקת הטיסה לטוקיו ● בנוסף דיווחה אל על כי נזקי משבר הקורונה עלולים להסתכם בפגיעה של עשרות מיליוני דולרים בהכנסות

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילומים: יוסי זמיר, Jack Guez/ ASSOCIATED PRESS

סקר "גלובס" ומכון שילוב: הישראלים לא מתכוונים לזוז מהגוש

שלוש מערכות בחירות רצופות בתוך שנה עשו את שלהן והציבור כבר יודע מה הוא חושב על הנושאים שעל הפרק ● רק מצביעים מעטים, כפי שנראה, שוקלים לעבור בין הגושים וגם כשהם כבר עוברים - הם מקזזים אלה את אלה משני כיווני המפה הפוליטי

דרור פויר /  צילום: יונתן בלום

דעה: קשה להיות מצונן בימים של קורונה

כשאני מתעטש, אף אחד כבר לא אומר לי לבריאות. במקום זה אני מקבל מבטי פחד ותיעוב ● גם בלי להיות בבידוד, אני מודר

יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה  / צילום: כדיה לוי

אולי את לא מבינה עד הסוף את תפקיד העיתונות? "זה מצחיק. ניהלתי מאות עיתונאים בווסטי"

ליו"רית הרשות השנייה יש בטן מלאה על התקשורת: על מיזוג רשת וערוץ עשר שיצא לדרך בניגוד להמלצתה, על הקלטות השר קרא על ערוץ 20 לפיהן הוא שולט ברשות השנייה ועל ההחלטה להדיח אותה מהתפקיד ● הזמנו אותה לפודקאסט "אוף דה רקורד" וניסינו להבין מה היא בעצם רוצה

אל על  / צילום:יחצ

תסתכל על הנפט סמוטריץ': האם אל על תופסת טרמפ על הקורונה?

החששות מהשלכות התפרצות נגיף הקורונה הביאו את חברת התעופה להזהיר מפני פגיעה בהכנסות, לפטר עובדים ולדחות את השקת הקו לטוקיו ● האם הירידה במחיר הנפט אמורה לספק אור בקצה המנהרה?

אסף אוני, ברלין / צילום: תמונה פרטית

"בברלין אני משלם כבר למעלה מעשור את אותו שכר דירה"

אסף אוני, כתב "גלובס" באירופה, הגיע לברלין לחודשיים ללימודים ונשאר 12 שנה, בינתיים ● תקופה מסוימת הוא חי חצי מהזמן שם וחצי ביפו, מדלג בין שמש ואפרוריות, סדר ובלאגן, אסף של פה ואסף של שם ● ואף מילה על מחיר המילקי - אבל על מחירי הדיור כן ● האזינו לפודקאסט "דברים שרואים משם" 

עלה המייפל הגדול / צילום: AP - Marcel Mettelsiefen

חידה בלשית: הכנופיה שגנבה את מטבע הזהב הגדול בעולם נשלחה לכלא אבל התעלומה לא נפתרה

הוא שקל 100 ק"ג, זכה לכינוי "עלה המייפל הגדול" ושוויו הוערך ב־4 מיליון דולר ● מטבע הזהב הנדיר שהוטבע לכבוד מלכת אנגליה נגנב לפני שלוש שנים ממוזיאון בברלין ● בשבוע שעבר נגזר דינם של הגנבים, אבל שאלה אחת עדיין נותרה פתוחה: איפה הוא? ● חידה בלשית עם זווית יהודית

בני גנץ ובסאם גאבר / צילום: הערוץ הערבי ואתר פאנט, יח"צ

בכחול לבן נזכרו לחזר אחרי הקול הערבי, אבל הפיצו מסרים סותרים

לאחר שנתניהו פתח בקמפיין לעידוד הצבעה בקרב החברה הערבית, גם בכחול לבן התראיינו לעיתונות הערבית ● על דף המסרים: ניסיון למזער נזקים בשל התמיכה בתוכנית טראמפ, אבל גם שתי עמדות מנוגדות לגבי חוק הלאום

עצירה בהזמנות של טיסות לסין  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כאוס תעופתי בצל הקורונה: כמה עולה היום טיסה בתוך סין ואיך ישראל מגרשת תיירים

מישהו עוד זוכר שהתייר הסיני היה הכי נחשק בענף? ואיך הגענו למצב שבו מגרשים תיירים מישראל? ● וירוס הקורונה פגע פגיעה קשה בענפי התיירות והתעופה, כך היא נראית בשטח ● צ'ק אין לסופ"ש

קרקע למכירה, בנימינה / צילום: בר אל

מדיניות רמ"י: תמריץ שלילי ליישובים חקלאיים

התמריצים המוצעים לחקלאים תמורת השבת קרקעות חקלאיות עשויים להצטמצמם משמעותית אחרי הבחירות

בדיקת נוסעים בעת הצ'ק אין בנמל תעופה בסין / צילום: רויטרס

חולה מאומת בישראל; האפיפיור נצפה חולה במיסת ענק באיטליה

האדם חזר מאיטליה לפני 4 ימים והוא יועבר לאשפוז בשיבא במתקן ייעודי ● מאתמול: כל מי שחזר מאיטליה ב-14 הימים האחרונים חייב בבידוד ● נשיא התאחדות התעשיינים: "מרגיש שהאירוע אינו מנוהל וההחלטות גורמות לנזקים גדולים להתנהלות העסקית"

סקר הסקרים

נתניהו מתחזק וכך גם הרשימה המשותפת: סקר הסקרים בפעם האחרונה לבחירות מועד ג׳

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת

ד"ר מטאנס שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד / צילום: איל יצהר, גלובס

יו"ר בל"ד אמטנס שחאדה מבקר את הצעקנים במפלגתו, חושף חילוקי דעות ברשימה המשותפת ומאותת לגנץ שאין לו על מי לבנות

יו"ר בלד, הסמן הקיצוני של הרשימה המשותפת, מותח ביקורת על התנהלותה בעבר ופועל לעשות שינוי ● "אנחנו בהחלט רוצים להמשיך ולנהל מאבק, יש כיבוש וכל עוד יש כיבוש יהיה מאבק. אבל צריך שזה יהיה מאבק פוליטי, לא מאבק צעקני של סיסמאות"

הפודקאסט קדמא / צילום: קדמא, נעם אשכולי, יח"צ

כך הפכה הדרך מחיפה לירושלים למסע מזורז להכרת העולם היהודי

לעיתים הנפש מתנקה בדרך לא שגרתית ● כך הפכה הדרך חזרה לירושלים ממשחק הכדורגל בחיפה למסע בעקבות העם היהודי ● המלצת פודקאסט ● האזינו