גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה על שניים: מהפכת הרכב החשמלי היוקרתי מחלחלת גם לכלים דו-גלגליים

האופנועים החשמליים מציעים חיסכון רב בעלויות, אפס זיהום אוויר ואפס רעש - ובכל זאת מצליחים לסובב אחריהם את הראש ברחוב

הארלי LIVEWIRE / צילום: יחצ
הארלי LIVEWIRE / צילום: יחצ

הארלי LIVEWIRE: מאצ'ו בלי רעש

האופנועים המאצ'ואיסטים והרועשים של הארלי דיווידסון האמריקאית הם הדבר הרחוק ביותר שניתן לדמיין מאופנוע חשמלי שקט וידידותי לסביבה. לפיכך, כאשר הארלי הודיעה לפני שנתיים על כוונתה להשיק אופנוע חשמלי "נאמן לרוח המותג" התייחסו לכך רבים בתור תרגיל יחסי ציבור “סביבתי” ברוח התקופה.

אבל הארלי התייחסה לפרויקט ברצינות והקיץ היא החלה בקבלת הזמנות מוקדמות לגרסת הייצור של ה-LIVEWIRE, הדו-גלגלי החשמלי הסדרתי הראשון בתולדותיה. העיצוב של הדגם הסדרתי פחות דרמטי מזה של אב הטיפוס הראשוני, אבל הוא עדיין מצליח לשמור על המראה "המכאני" המאסיבי והאופייני של המותג וכולל פריטי רטרו טיפוסיים דוגמת פנס קדמי ענק. כמקובל אצל הארלי יש גם מגוון רחב של אפשרויות התאמה אישיות, החל מצביעה ייחודית על-פי הזמנה, עבור דרך תפירת עור אישית וכלה בארגזים ומתקני נשיאה.

אבל החידוש הוא במערכת הנעה חשמלית מפיתוח עצמי, שלפחות על הנייר מציעה נתונים מרשימים. מנוע של 105 כ"ס ומומנט ברוטאלי מייצרים תאוצה מאפס ל-90 קמ"ש ב-3 שניות בלבד, מה שהופך את הכלי לבר-תחרות לדגמי סופר-ספורט מונעי בנזין. סוללות ליתיום בדחיסות גבוהה מספקות, על הנייר, טווח בין טעינות של עד 235 ק”מ בתוך העיר ועד 152 ק"מ ממוצע.

המטען הפנימי תומך גם בטעינה באמצעות תחנות הטענה ציבוריות מהירות, שמאפשרות טעינה של 80% מהקיבולת תוך 40 דקות בלבד. יש גם מחשב ניהול מתקדם ששולט במגוון מערכות בטיחות אלקטרוניות, כולל בקרת פניות, בקרת החלקה ועוד, ויש גם שלל אפשרות מתוכנתות לבחירת מצב הרכיבה כולל "מצב דראג" לזינוקים אגרסיביים במיוחד - על חשבון קיצור הטווח. את הפינה הטכנולוגית משלימה היטב מערכת טלמטריה סלולארית, שמאפשרת לבצע דיאגנוסטיקה מרחוק ולהוריד לאופנוע עדכוני תוכנה. והמחיר? החל מ-30 אלף דולר. לא משהו שיזעזע את הלקוחות הטיפוסיים של טסלה.

JOHAMMER 200: מזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני

רוב יצרני אופנועי הפרימיום החשמליים מעדיפים לנקוט ב”שיטת טסלה” בכל הנוגע לעיצוב הכלים שלהם. כלומר, כלי חשמלי שנראה ומתפקד כמו דגם בנזין רגיל - למעט המנוע. יש לשיטה הזו הרבה יתרונות בכל הנוגע לחיסכון בעלויות, ייצור ולוגיסטיקה.

אבל יש גם יצרני בוטיק שמעדיפים לזרוק את התכנון הקיים דרך החלון ולתכנן כלי שונה לחלוטין, מהבסיס מעלה, שמבטיח תשומת לב טוטאלית. דוגמה אחת היא חברת JOHAMMER האוסטרית, שהאופנוע שלה נחשף בתור קונספט עתידני כבר ב-2014 ויצא לשוק שנתיים לאחר מכן עם מעט מאוד שינויים.

בבסיס הכלי ניצבת שלדה אופקית ייחודית, שמזכירה יותר מכונית מאשר אופנוע. היא משלבת בתוכה בולמי זעזועים שנמצאים בתוך "קופסה" אופקית ומעבירים את הכוח לתוך מנוע מקורר בהספק 16 קילוואט, שמותקן בתוך הגלגל האחורי. המתלה הקדמי אופקי גם הוא ותומך בגלגל מלמטה, וכל העסק עשוי מאלומיניום תעופתי.

אבל אלה לא הפיצ'רים היחידים שמקדימים את זמנם. בשל העובדה שהעיצוב לא מותיר מקום ללוח מחוונים מקובל, מותקנת התצוגה הדיגיטלית בתוך מראות הצד. גם הפנסים ייחודיים והגלגלים האטומים מכילים בתוכם את מנגנון הבלימה. כל העסק עטוף במרכב אחוד וזורם, שנמתח לאורך 2.2 מ', על בסיס גלגלים של 1.4 מ', ומזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני.

החברה טוענת שזה לא גימיק אלא אופנוע ספורטיבי ראוי עם כובד נמוך מאוד, שמספק לו התנהגות רהוטה ויציבות רבה למרות העיצוב. יש מארזי סוללות מתקדמים, מתוצרת עצמית, שמספקים טווח של עד 200 ק"מ בממוצע בגרסה הבכירה, המהירות המרבית מוגבלת ל-120 קמ”ש, הטעינה אורכת כשעתיים ו-20 דקות ותאוצות הביניים מרשימות בזכות משקל עצמי מתון יחסית של כ-178 ק"ג כולל הסוללה.

המחיר, לעומת זאת, כלל אינו מתון: בסביבות 25 אלף אירו לדגם בעל הסוללה הגדולה.

JOHAMMER 200 / צילום: יחצ

SUPER SOCO: טכנולוגיה מתקדמת במחיר נגיש

בעלות על אופנוע חשמלי אמיתי אינה כרוכה בהכרח בלקיחת משכנתא, וכאן נכנסים לתמונה היצרנים הסינים. השוק הסיני הוא הגדול והמתקדם בעולם כיום לכלים דו-גלגליים חשמליים, ולמרות שעיקר התוצרת מתמקדת בטוסטוסים וקטנועים פשוטים, פה ושם מגיע גם יצרן עם יכולות ושאיפות בינלאומיות.

אחד מהם הוא היצרן HENZI שמתחיל לשווק כיום באירופה תחת שם המותג הקצת-מוזר SUPER SOCO. לחברה שני דגמים, שעיצובם מזכיר קצת את הדגמים של זירו האמריקאית. הדגם הראשון- TS1200R - הוא אופנוע חשמלי-ספורטיבי עם עיצוב זורם ומודרני, פנסי LED אופנתיים בחזית ולוח מחוונים דיגיטלי מתקדם.

כמו יצרני OEM סיניים רבים, גם האופנועים הללו כוללים כלומר ערב רב של רכיבים מתוצרת יצרניים גלובליים מוכרים. סוללות הליתיום, למשל, הן מתוצרת פנסוניק או LG, ואילו המנוע החשמלי, שמניע ישירות את הגלגל האחורי, הוא מפיתוח של בוש הגרמנית.

הסוללות מגיעות במארז אלומיניום נתיק, שלא רק מגן עליהן במקרה של נפילה אלא גם מאפשר החלפה מהירה נוסח “בטר פלייס”. כלומר שולפים תוך שניות את המארז שהתרוקן, מחליפים אותו במארז חלופי שהוטען מבעוד מועד ויוצאים לדרך ללא צורך להמתין לטעינה. הפטנט הזה אידיאלי עבור חברות שליחויות או סתם מי שעובד במקום שבו אין אפשרות לטעינת סוללה.

ולא רק זאת: החלל בשלדת האופנוע מותאם להכיל שני מארזים כאלה, כלומר ניתן להכפיל את הטווח האפקטיבי (בעיר) מ-80 ק"מ ל-160 ק”מ כאשר המחיר הוא תוספת של כ-11 ק"ג בלבד למשקל העצמי. פרט לכך המארזים תומכים בהטענה מהירה - תוך 20 דקות בלבד ניתן להוסיף טווח רכיבה של 30-20 ק"מ.

הכלי מותאם לתקנות האירופאיות העירוניות, שמגבילות את המהירות המרבית של כלים כאלה ל-45 קמ"ש. אבל יש להניח שהמגבלה הזו קלה להסרה. כך או כך היתרון הגדול הוא המחיר: כ-3,000 אירו בלבד. ויש גם דגם רטרו בנוסח אופנועי ה"קפה רייסר" של פעם.

SUPER SOCO/ צילום: יחצ

זירו DSR - ק"מ בין טעינות

חברת ZERO האמריקאית היא אחת החלוצות של פלח הפרימיום-דו-גלגלי-חשמלי. מה שהתחיל בתור סטארט-אפ בוטיק של מהנדס יוצא נאס"א, עם כמה כלים קצת מגושמים, הוא היום אופרציה גלובלית שמייצרת ומייצאת לעשרות מדינות ומהווה השראה ללא מעט חברות סטארט-אפ בענף הדו-גלגלי.

דגם הדגל האחרון והמתקדם של החברה, למשל, חדשני לא פחות מרכבי טסלה. הוא מצויד במנוע חשמלי בהספק של 70 כ”ס עם מומנט מאסיבי, 15.7 קג"מ, שעולה על זה של אופנועים עם מנועי בנזין בנפח 1 ליטר.

כמו רכבי טסלה זהו אופנוע IOT עם חיבור אלחוטי בין מחשב הניהול לאפליקציה בסמארטפון, שמאפשרת לרוכב לקבל נתונים שוטפים על מצב הטעינה להפעיל פונקציות בטיחות ונוחות שונות ועוד, גם מהנוחות של הבית.

מערך סוללות בעלות דחיסות גבוהה מאוד ומטען פנימי מתקדם מאפשרים לדגם החדש להיטען באמצעות מטענים מסחריים מהירים (דרגה 2) כדי להוסיף טווח נסיעה של כ-160 ק"מ בתוך שעה אחת בלבד - פי שישה מהר יותר מדגמים חשמליים מהדור הראשון.

כמו טסלה, זירו מציעה את הסדרה בשתי תצורות סוללה לבחירה, וטווח בהתאם. המארז לטווח ארוך מציע טווח של עד כ-300 ק"מ בין טעינות ברכיבה עירונית או כ-144 ק”מ מחוץ לעיר בזכות סוללה בקיבולת של כ-18 קילוואט-שעה. יש גם אופציה לחיבור של מארז ניתק נוסף של 4 קילוואט להגדלת טווח מיידית.

עם המארז המוגדל מגיע דגם ה-DSR לטווח כולל של כ-328 ק"מ בעיר ו-156 ק"מ מחוץ לעיר - טווח ממוצע של כ-212 ק”מ בין טעינות. המהירות המרבית מוגבלת ל-164 קמ"ש, מה שהופך את הכלי לאחד החשמליים המהירים בשוק המסחרי, והמשקל הכולל עומד על כ-210 ק"ג. המחיר בארה”ב בסביבות 16,500 דולר.

זירו DSR / צילום: יחצ

עוד כתבות

 מיכל קיסוס הרצוג / צילום: שלומי יוסף

פפר מתרחב: מאפשר ללקוחותיו להשקיע ישירות במאה המניות הגדולות בארה"ב

הבנק הדיגיטלי של לאומי השיק את "פפר אינווסט", שמאפשר לרכוש מניות ממדד S&P 100, בעלות של 50 שקל עד 50 אלף שקל לעסקה בודדת, עם דמי ניהול שנתיים של 0.8% וללא עמלות מינימום ● "אנחנו רוצים להנגיש את השוק"

אמזון/ צילום: Shutterstock :

הענקית נחתה: אמזון השיקה את הפעילות שלה בישראל, אבל בינתיים רק באנגלית

אמזון השיקה היום לראשונה את הפעילות הקמעונאית המקומית שלה: מסחר מקוון מישראל לתוך ישראל תחת תוכנית Local Delivery ● למרבה האכזבה ועל אף הציפיות הגדולות, ההשקה הראשונית מתבצעת בשפה האנגלית, כשההערכות הן כי האתר בעברית יעלה בתוך שבועות

שרון שפורר / צילום: שלומי יוסף

"נשרפו לי הפיוזים": לשכת עוה"ד ואפי נוה ישלמו לשרון שפורר 70 אלף שקל

זאת כהוצאות משפט, לאחר שתביעת לשון הרע שהוגשה על-ידם נדחתה לאחרונה ● "אם אתם רואים עשן כרגע שעולה מת"א, זה הפיוזים שנשרפו לי", כתבה שפורר בפייסבוק בתגובה

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

שרגא ברוש פורש מהתאחדות התעשיינים על רקע כתב האישום; אלה המועמדים להחליפו

בשבוע שעבר החליטה הפרקליטות להגיש נגד ברוש כתב אישום בכפוף לשימוע בחשד לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ● ל"גלובס" נודע כי על התפקיד צפויים להתמודד התעשיינים ד"ר רון תומר, שמואל דונרשטיין ורוני קוברובסקי וכן חה"כ לשעבר איילת נחמיאס-ורבין

קבוצות רכישה / צילום: Shutterstock

קבוצות הרכישה ספגו מכה נוספת מבית המשפט

שלילת הפטור מהיטל השבחה לקבוצת רכישה נובעת מתפיסה שכל חברי הקבוצה הם "יחידה כלכלית אחת"

 

 

חיים סבן/ צילום: אמיר מאירי

ישאיר חצי מיליארד שקל על השולחן? חיים סבן מתקרב לרגע האמת בו יוותר על השליטה בפרטנר

כפי שנחשף ב"גלובס" לסבן, ששווי החזקתו בפרטנר עומד על 753 מיליון שקל, אין הצדקה כלכלית בתשלום החוב (ש"ירש" במסגרת רכישת השליטה ב-2013) של 1.1 מיליארד שקל להאצ'יסון בינואר 2020 ● לפי הערכות, האצ'יסון לא מתכוונת לחזור לשוק המקומי, ואם תקבל את מניות פרטנר תנסה למכור אותן במהירות

מחאת גרינפיס במטה שופרסל / צילום:

פעילי גרינפיס במחאה במטה שופרסל: עצרו את הרס היערות

הפעילים טיפסו על עמוד מול מטה החברה והניפו שלט עם הכיתוב "שופרסל הורסים יערות בשבילך"; מסרבים להתפנות עד שהחברה תיענה לבקשתם להיפגש ותגיב לטענותיהם ● שופרסל הזמינה את המשטרה למקום

יואב הלדמן / צילום: סיון פרג'

המשנה למנכ"ל רשת 13, יואב הלדמן, יפרוש מתפקידו

הלדמן, אחד הבכירים מהנהלת ערוץ עשר המקורי, מודיע על עזיבה ● ניהל את מחלקת הכספים בערוץ עשר מאז 2006 ונשאר בתפקיד למרות שינויים של מנכ"לים ובעלי מניות שהתחלפו במהלך השנים

חנוך פרוינד/ צילום:שלומי יוסף

כתב אישום בפרשת "הזהב השחור": מסחר לא מדווח בזהב בהיקף של מעל חצי מיליארד שקל

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתב אישום נגד חנוך פרוינד בגין עבירות מס והלבנת הון ● עפ"י האישום, פרוינד נטל חלק בפעילות עבריינית של מסחר בזהב משטחי הרשות הפלסטינית לישראל בעסקאות שאינן מדווחות והוצאתו מהארץ באמצעות יצואני זהב במסגרת הונאת "קרוסלה"

פרופ' רות גביזון / צילום: איל יצהר, גלובס

פרופ' רות גביזון: תוצאות הבחירות מצוינות; אם תהיה ממשלת אחדות, נתניהו צריך להיות ראשון ברוטציה

כלת פרס ישראל לחקר המשפט פרסמה פוסט בפייסבוק שלה והסבירה מדוע נתניהו צריך לקבל ראשון את הובלת ממשלת האחדות ● הפוסט עורר שיח נרחב ברשת

ראשי הרשימה המשותפת / צילום: דוברות הרשימה המשותפת

הרשימה המשותפת: דוחים את ההחלטה לגבי גנץ עד לאחר ההצהרה של ליברמן

ארבעת ראשי הרשימה המשותפת החליטו לדחות את ההחלטה אם להמליץ על גנץ להקמת הממשלה ● הכוונה היא להגיע להחלטה פה אחד אף שיש ביכולת הרשימה להגיע להחלטה רק על פי רוב קולות

אדם נוימן/ צילום:רויטרס

מריחואנה על מטוסים, מסיבות טקילה ועסקאות תמוהות ב-WeWork: לאדם נוימן הולכות ואוזלות הסיבות לחייך

ריבוי עסקאות בעלי עניין, הפסדי עתק ומכפילים תמוהים שמצטרפים למסיבות טקילה וסמים, מטוסים פרטיים וחזון ששוק ההון מתקשה להכיל ● "גלובס" מפרסם במלואו את התחקיר של "וול סטריט ג'ורנל" על אדם נוימן, מייסד ענקית השכרת המשרדים

ג'ון מרטיניס / צילום: נעם מורנו

האם גוגל הצליחה להציג לראשונה "עליונות קוונטית"?

ממסמך שהופיע באתר נאס"א אך הוסר זמן קצר לאחר מכן, עולה כי מדעני מגוגל הצליחו לפתור באמצעות מחשב קוונטי שבנתה החברה משימה שלמחשב על היה לוקח עשרת אלפים שנה - תוך 20 שניות ● במקביל חשפה יבמ מערכת מחשוב קוונטי של 53 קיוביט במרכז קוונטים חדש שהוקם בניו-יורק

איתן כבל/ צילום:איל יצהר

החיים אחרי הפוליטיקה: התפקיד החדש של ח"כ ויו"ר ועדת הכלכלה לשעבר איתן כבל

כבל ימונה לדירקטור בשותפות רותם אנרגיה ● צפוי לקבל שכר חודשי קבוע של 12 אלף שקל בתוספת מע"מ שישולמו ע"י השותף הכללי, בנוסף לכתבי אופציה ● כבל: "הפרויקט של רא"מ משלב את כל מה שאני מאמין ומקדם במשך השנים, ובראש ובראשונה הפתרון הסביבתי"

אלקטריאון / צילום: סטודיו בילרדיש

חשמל באוויר: אלקטריאון דיווחה על הצלחה בניסוי טעינת רכב בכביש החשמלי שפיתחה והמניה חזרה לזנק

מניית החברה, הפועלת בתחום טעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים, זינקה היום בכ-10% במחזור ער ● המניה עלתה ביותר מ-300% השנה ושווי החברה, שטרם רשמה הכנסות, מגיע לכ-640 מיליון שקל ● ההצלחה בניסוי היא אבן דבר מרכזית לקראת התקנת המערכת בפרויקט בשבדיה, בנובמבר הקרוב

אדם נושא כיכרות לחם בקהיר על רקע שלט תעמולה בעד הנשיא סיסי /  צילום: רויטרס

בצל ההפגנות נגד א.סיסי: הופסק המסחר בבורסה המצרית לאחר צניחה של 5%

הפגנות ענק נגד נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שנמשכות מסוף השבוע האחרון, מגבירות את חששות המשקיעים ● מדובר בהפסקת מסחר ראשונה מאז המשבר של 2016 במצרים

פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן

25 מיליארד שקל זה לא מספיק: כמה המדינה צריכה להשקיע בתחבורה כדי להעלות את הפריון

אם רק נעמוד פחות בפקקים, הפריון של הכלכלה הישראלית יגדל בצורה משמעותית ● כמה משמעותית? שגם השקעה של 25 מיליארד שקל בשנה עדיין תהיה משתלמת

פקק תנועה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לתשומת לב הממשלה הבאה: השקעה אזרחית נמוכה מעידה על חוסר אמונה בעתיד

את היעדר ההשקעה כולנו יכולים להרגיש בקלות: בשעות אבודות בכבישים הפקוקים ובצביטה הקלה בלב שחש כל מי שמשאיר את ילדיו בבוקר בידי גננת וסייעת המופקדות על 35 ילדים ● אבל כשמביטים אל מנופי הענק של הרכבת הקלה, בכל זאת אפשר לחוש קצת אופטימיות ● פרשנות

ח״כ אביגדור ליברמן, יו״ר ישראל ביתנו / צילום: טל שניידר

ליברמן בטוויטר: גנץ יצר איתי קשר ואנחנו ניפגש מחר

הרשימה המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה ● בל"ד: "דוחים את ההמלצה על גנץ" ● הליכוד: "אסור שתוקם ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות שמתנגדות למדינת ישראל!"

ישראכרט וטורקיש איירליינס משיקות כרטיס אשראי למועדון הנוסע המתמיד / צילום: יח"צ

ישראכרט וטורקיש איירליינס משיקות כרטיס אשראי למועדון הנוסע המתמיד

מי שמחזיק בכרטיס אשראי של ישראכרט, ישלם כבר מהחודש השלישי; ומי שעבורו זהו כרטיס ישראכרט ראשון בארנק, יהיה פטור מדמי התשלום בשנה הראשונה ● היתרון של הכרטיס כולל צבירה בכל גיהוץ, לרבות תשלומים למוסדות ולרשויות המקומיות