גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד שהרובוטים יחליפו את כולנו, מישהו צריך לנהל אותם

משירותי הובלה ועד נהיגה בכביש - עד שרובוטים יהפכו אוטונומיים לגמרי, חברות יזדקקו ליותר ויותר עובדים המסוגלים להפעיל אותם מרחוק ולמנוע תאונות

רובוטים /  שי דביר
רובוטים / שי דביר

מייקל נידרמאייר היה מטיס רחפנים בצבא האמריקאי וב-CIA, ואסף מודיעין מציל חיים בזמן אמת משדות קרב בעיראק. כעת הוא "מטיס" רובוטים בסטארט-אפ באזור מפרץ סן פרנסיסקו שרוצה לחולל מהפכה במשלוחי הבוריטו.

Postmates, החברה שקיבלה במחצית אוגוסט היתר להפעיל את רובוט המשלוחים שלה Serve בסן פרנסיסקו, והיא בוחנת אותו גם למשלוחי מזון בלוס אנג'לס, מעסיקה צוות מתרחב של "טייסים" שמפקחים מרחוק, ולעתים נוהגים מרחוק בצי של משאיות הובלת מזון רובוטיות. "תהיה לנו כנראה עלייה דרסטית בכוח העבודה שלנו בחמש השנים הבאות", אומר מנכ"ל החברה, בסטיאן ליהמן.

לחולל מהפכה כזו ב"משלוחים של המייל האחרון" - תחום שנשלט מסורתית על ידי משאיות, שליחים על אופנועים/אופניים וכלי רכב אישיים - "נראה לי מתאים מאוד לרקע הצבאי שלי", אומר נידרמאייר.

הסיפור שלו לא ממש ייחודי. בתעשיות רבות, מהנדסים בונים על עבודה שנעשתה לפני דור על ידי מעצבי רחפנים או מל"טים צבאיים. בין שמדובר על רובוטים לשליחויות על הקרקע ובין שמדובר בהטסת רחפני משלוחים, רובוטים של אבטחת משרדים, רובוטים שבודקים מלאי בחנויות מזון או מכוניות ומשאיות שהנהיגה בהן היא בשליטה מרחוק, המכונות שהיו אמורות לחולל מהפכה בכל דבר בתפקוד אוטונומי צריכות לכל הפחות בני אדם שישגיחו עליהן מרחוק.

עד שהחלום הטכנו-אוטופי על אוטומציה מלאה יתממש - ואם להיות כנים, לא בטוח שזה יקרה - יהיו הרבה עבודות לבני אדם, אבל לא כאלו שהוריהם יזהו. בין שהעובדים הממונים יהיו באותה עיר או במרחק אלפי ק"מ ממנה, הופעתן של הטכנולוגיות האוטונומיות למחצה יוצרת כוח עבודה קטנטן אבל גדל במהירות.

רובוקופ אמיתי

מימי קוגנרין התחילה את משמרת הלילה שלה בחברת קולבלט רובוטיקס בפיטרול במשרדים של חברות טק וכמה חברות ייצור. עבודתה דומה לכאורה לזו של כל שומר לילה במאה שעברה - לפטפט עם פנים מוכרות, להציג את עצמה לפנים חדשות ולפקוח עין על כל דבר חריג.

אבל מה שהופך את עבודתה לבלתי רגילה היא העובדה שהיא מפטרלת בהרבה משרדים בבת אחת, וברוב המשמרת שלה, 8-12 שעות, היא לא עוזבת את השולחן שלה בסן מטאו, קליפורניה. היא מנהלת מרחוק את השומרים הרובוטיים האוטונומיים-למחצה שלה, וכך היא יכולה להוסיף מגע אנושי במידת הצורך - כמו לבקש בנימוס מעובדים לא מוכרים להציג עת התג שלהם לסריקה בסורק של הרובוט - ואגב כך לחסוך כסף למעסיק שלה.

"אנחנו מקבלים שידור חי של כל אירוע שקורה בכל אתר שאנחנו מפטרלים בו", אומרת קוגנרין, שעובדת כעת במשמרות יום. "אנחנו יכולים לדעת אם זה בן אדם, תנעה, כל דבר כזה, ולהתערב בזירה אם צריך".

כמעט כל החברות שמשתמשות ברובוטים "אוטונומיים" צריכות להיות תלויות במה שראש יחידת הטכנולוגיה של Postmates, עלי קשאני, מכנה "יחס 1 ל-N". N הוא מספר הרובוטים שאדם יחיד יכול לפקח עליהם.

בחברה כמו סימבה רובוטיקס מסן פרנסיסקו, שמייצרת רובוטים בגובה 1.50 מטרים שמתגלגלים ברחבי חנות מכולת וסופרים מלאי, N יכול להיות מספר גבוה מפני שהרובוטים שלה אוטונומיים כמעט לגמרי. כשמכניסים אותם לחנות, אומרת לורן מיליקן, מהנדסת בחברה, אדם צריך לנווט אותם כדי לבנות להם מפה. צריך התערבות אנושית גם במקרים הנדירים שיש שיפוצים בחנות, או שמישהו מטריד רובוט.

בפלייטרקס (Flytrex), חברת רחפני משלוחים שפועלת כעת באיסלנד ומשתתפת בניסוי של מנהל התעופה הפדרלי בצפון קרוליינה, היחס N-1 הוא אחד. בסופו של דבר, אדם יחיד יוכל להנהיג עדר של תריסר רחפנים, אומר המנכ"ל יריב בש, אבל בעשור הקרוב לפחות, בן אדם חייב לעקוב אחרי כל רחפן כשהוא באוויר.

"אתה יכול להיערך ל-99.9% מהמצבים, אבל יש זנב ארוך מאוד של מצבים מוזרים, שאתה צריך בן אדם בשבילם", הוא אומר. זה יכול להיות מקרי חירום באוויר, מזג אוויר חריג או התפרצויות וולקניות. תמיד צריך מפקח אנושי שיבטל את המערכת האוטונומית וינחה את הרחפן חזרה לקרקע.

האדם עולה עדיין על הבינה המלאכותית בביצועיו בשלב זה, אבל הרובוטים הנשלטים מרחוק עלולים להרוג בני אדם אם מטפלים בהם לא כמו שצריך.

"שליטה מרחוק על מכוניות היא הרעיון המטופש והלא שפוי ביותר ששמעתי עליו", אומרת מרי קמינגס, פרופסור לאלקטרוניקה ולהנדסת מחשבים ומנהלת "מעבדת האנוש והאוטונומיה" באוניברסיטת דיוק. "אני צריכה להיות העדה הראשונה שהם יזמנו כעדה מומחית במקרה של מוות בלתי נמנע".

חברות שעובדות עם רובוטים שנשלטים מרחוק מכירות את הסיכונים, ומנסות לצמצם אותם בכמה דרכים. כמה מהן בוחרות להפעיל רק מכונות איטיות בסביבה פשוטה - כמו במשלוחים על המדרכה של Postmates - כדי שאפילו האסון הגרוע ביותר לא יהיה כה נורא.

מערכות מתקדמות יותר כוללות פיקוח אנושי שבו הבינה המלאכותית של הרובוט או כלי הרכב מבצעת את הניווט הבסיסי, אבל המפעיל נותן למכונה הוראות ניווט ומשוב נוסף. פרופ' קמינגס אומרת שהטכניקה הזו בטוחה יותר מתפעול רגיל מרחוק, מפני שהבטיחות אינה תלויה בתקשורת אלחוטית מושלמת או במפעיל ערני במיוחד.

המשרה הבאה של נהגים

כמעט כל מדינה בארה"ב מחייבת היום את היצרניות שמפתחות רכב אוטונומי לצרף נהג אנושי שיהיה נוכח ברכב, או להיות מסוגלת לשלוט ברכב מרחוק. ההנחיות של מנהל הבטיחות בתחבורה על הכבישים המהירים הן זהות.

רוב החברות בתחום הזה בחרו במשהו שהוא פחות מהפעלה מרחוק, שתלויה בחיבור אלחוטי אמין ומהיר לחלוטין, וכן בכישורים של המפעיל האנושי מרחוק. וויימו, החברה הבת של אלפאבית (גוגל), פיתחה מערכת הפעלה מרחוק, כמו גם ניסאן, שנשענת על בן אדם שמאשר את הבחירות של הרכב כשהוא מהסס, או עוזר לו לעקוף מכשולים.

פנטום אוטו, חברת שמפתחת תוכנת הפעלה מרחוק לרכב ממאונטן וויו, קליפורניה, מתכננת מערכות שליטה למפקחים אנושיים על כלי רכב אוטונומיים, אך התוכנה מאפשרת למפקחים לקבל שליטה מלאה במידת הצורך. מאחר שכלי רכב אוטונומיים עדיין מוגבלים למדי ביכולות שלהם, גורמים כמו מזג אוויר קיצוני, אתרי בנייה או אזור ללא מיפוי יכולים לחייב את המפקח להתערב ולקבל שליטה.

תרחישים כאלו מדאיגים את פרופ' קמינגס. "אם יש פיקוח כזה על רכב אוטונומי ברדיוס של 150 ק"מ ממני, אני רוצה לדעת עליו כדי לרדת מהכבישים", היא אומרת.

שי מגזימוף, ממייסדי פנטום אוטו והמנכ"ל שלה, אומר שגם כאשר נהג מרחוק "מנווט ישירות" כלי רכב, יש עדיין רכיבי בטיחות שפועלים, כמו איתור אובייקטים והימנעות ממכשולים. עד היום לא היו שום תאונות שבהן היו מעורבות המערכות של החברה, הוא מוסיף.

פנטום אוטו מהמרת שהמעבר להפעלה מרחוק עשוי להפוך למקור חשוב של תעסוקה לאנשים שהתפרנסו מנהיגה. ג'וש רזניק, מפעיל מזל"טים לשעבר בצבא הישראלי, מאמן את מפעילי הרכב מרחוק של החברה ואת אלו של לקוחות החברה. הכשרת נהגים חדשים כאלו מחייבת בדרך כלל שבוע עד שלושה שבועות, הוא אומר, והדרישות היחידות הן רשיון נהיגה ועבר נקי כנהג.

מערכות התוכנה של פנטום אוטו מותקנות במקרים רבים במכונות משלוחים על מדרכות, במשאיות מגרשי ציוד ובמלגזות, שלא נוסעות על כבישים פתוחים. בעתיד, לקוחות רבים יותר יפעילו משאיות (או טנדרים), מכוניות נוסעים ושאטלים על כבישים. היישומים הללו נבדקים כעת, אומר אליוט כץ, אחד ממייסדי החברה ומנהל העסקים הראשי שלה. 

עוד כתבות

איציק שמולי, העבודה–מרצ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

האם ישראל באמת סובלת משחיקה במספר הרופאות והרופאים?

ח"כ איציק שמולי טוען כי מגפת הקורונה תפסה אותנו בגירעון רפואי - בכסף, במיטות וברופאים. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

שינוי כיוון בבורסה בתל אביב: נמחקו העליות במדד ת"א 35; הדולר מזנק ב-2%

מדד ת"א 35 עבר לירידות של 0.5%, ת"א 90 מוסיף 0.3% ● הדולר מזנק לרמה של 3.63 שקלים ● ירידות במניות הקניונים והנדל"ן: עזריאלי מאבדת 2.4%, אלוני חץ יורדת ב-3.5%, מליסרון צונחת בכ-5.5%

יואב כחלון / צילום: תמונה פרטית

"איך יכול להיות שאנחנו משמידים עגבניות וכרוב, והמדינה ממשיכה לייבא?"

יואב כחלון, חקלאי בצפון הנגב, לא מבין מדוע המדינה מאפשרת לרשתות כמו רמי לוי להמשיך לעבוד, אבל סוגרת את השווקים ● "מה הייתה הבעיה לשים פקח בקצוות השוק ולשלוט בכניסה וביציאה, לחלק מסכות וכפפות? זה פגע לנו בפרנסה"

שלט מחוץ לחנות נוחות סגורה בניו יורק  / צילום: Wong Maye-E, Associated Press

מספר מקרי הקורונה המאומתים בארה"ב עלה מעל ל-200 אלף

ארה"ב: מספר המקרים הפעילים במדינת ניו יורק עקף את מחוז חובאיי ● בריטניה: 563 קורבנות ביממה האחרונה ● ספרד: יום חמישי ברציפות עם מעל 800 קורבנות קורונה ● צרפת: חולים קשים מפונים מפריז בשל מצוקת מקום בביה"ח ● גרמניה: גיל הקורבנות הממוצע - 80

פרויקט תמ"א 38 / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

תמ"א 38: האם אי-קבלת היתר בנייה הוא כוח עליון?

ביהמ"ש המחוזי בת"א כי אי-קבלת היתר בנייה אינה בגדר כוח עליון - והיזם נאלץ למחוק את הערות האזהרה שרשם על הדירות

הראל ויזל, פוקס, שחר תורג'מן, בריל, רביב ברוקמאייר, גולף, גבי רוטר, קסטרו: / צילום:  דימה טליאנסקי, איל יצהר, ענבל מרמרי

"ענף האופנה במוות קליני, מאיפה יגיע הכסף למלאי החורף?"

קמעונאיות האופנה קורסות תחת המשבר ● החנויות נסגרו, ואין כמעט הכנסות מולן אפשר לרכוש סחורה עתידית לעונת החורף הבאה ● הקרנות של המדינה רחוקות מלסייע לחברות שזקוקות להלוואות מיידיות

פעולות חיטוי בבית חולים במדריד, ספרד / צילום: Bernat Armangue, AP

ספרד חצתה את קו 10,000 הקורבנות מקורונה; 950 אלף מקרי קורונה בעולם

סך מקרי הקורונה בעולם חצה את רף ה-950 אלף, כאשר יותר מרבע מהמקרים מגיע מארה"ב ● איטליה דיווחה אתמול על סך קורבנות בנפש של 13,155 עם שיעור תמותה מהנגיף של 11.8%

דביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: יח"צ

גם בדירוג הפרסומות: במקום פסח - חג באווירת הקורונה

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומות של בנק מזרחי טפחות היא הזכורה ביותר גם השבוע ושומרת על המקום הראשון במדד הפרסומות הזכורות ● הפרסומת של סלקום TV עם אודי כגן מצליחה לשמור על ההובלה במדד הפרסומות האהובות

תמיר פרדו/צילום: "חיילים על הקשת" יח"צ

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו מזהה פוטנציאל להשקעה בחברת אינטר תעשיות

חברת OSEG, שבה שותף פרדו עם אסי שלגי, לשעבר מנכ"ל משרד האנרגיה - תשקיע עד 21 מיליון שקל במניותיה של אינטר תעשיות, לפי שווי כפול ממחיר השוק

טיהור בית משפט השלום בבאר שבע מקורונה / צילום: יח"צ

הליכים משפטיים בימי קורונה: מה מתקיים ומה נדחה?

"גלובס" עושה סדר - באילו הליכים כדאי לפתוח כעת, ועם אילו יש להמתין עד לתום המשבר?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עומד לנאום על סכנות נגיף הקורונה / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

פרשנות: שיעור באדיבות הקורונה בפדרליזם אמריקאי

"הם עושים את זה כדי לפגוע בנשיא": איך עובד המתח היוצר בין הנשיא ל-50 המושלים ● ומדוע רפובליקאים להוטים פחות מדמוקרטים להטיל סגר

בדיקות קורונה במעבדה בסין  / צילום: Thomas Peter, רויטרס

המודל המתמטי שעשוי להחזיר את המשק לחיים

ההצעה של מכון ויצמן היא להפעיל את המשק במשך 40% מהזמן ולעבור למודל של סגר לסירוגין ● "זה עובד במודלים מתמטיים"

מבודדים בבתיהם בעיר העתיקה של ברצלונה, יוצאים למרפסות להריע לצוותים הרפואיים  / צילום: Emilio Morenatti, Associated Press

הגרף היומי: כמה אנשים ניצלו עד היום כתוצאה מהסגר?

מדענים במכללת אימפריאל בלונדון פרסמו דוח חדש המצביע על כך שההתערבויות הממשלתיות הצילו עד כה את חייהם של כ-59 אלף בני אדם ב-11 מדינות שונות באירופה

אנשים עם מסכות בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Oded Balilty, AP

מספר הנדבקים בישראל עלה ל-6,092; שישה מקרי מוות ביממה האחרונה

95 מהחולים במצב קשה, 6 מקרי מוות ביממה האחרונה ● נתניהו הנחה את משרד הביטחון להעביר את כל הבאים מחו"ל לבידוד במלוניות תחת השגחה ● קופות-החולים יפתחו מרכזים ומרפאות לבדיקות קורונה במגזר הערבי ● משרד החינוך: התלמידים ייבחנו השנה עד 5 בחינות בגרות בלבד

עסקים סגורים בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

"האנשים בחל"ת צריכים להתחיל לחפש עבודה עכשיו"

לראשונה מספר חסר תקדים של דורשי עבודה: רבע מהמועסקים במשק רשומים בשירות התעסוקה, רובם עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום • "ייצאנו משוק מועמדים מטורף לשוק של מעסיקים", אומר סמנכ"ל התוכן של אולג'ובס

ברוקר בבורסה בניו יורק / צילום: Richard Drew, Associated Press

סיטי: זה מה שצריך לעשות כדי להציל את הכלכלה והבורסות

בסקירה שפרסמו בסיטי טוענים הכלכלנים כי חברות דיאגנוסטיקה יוכלו לספק עד סוף אפריל לכ-60% מהעובדים בארה"ב ערכות בדיקה, ואלה שיימצאו בריאים יוכלו לחזור לעבודה ● עד סוף חודש מאי תוכל אספקת הבדיקות לגדול לכ-95% מהעובדים

מאה שערים, השבוע / צילום: רויטרס - Ronen Zvulun

החברה החרדית בטלטלה: עליהום מבחוץ, חשבון נפש מבפנים, והקורונה בכל מקום

שבוע קשה עבר על החברה החרדית: שיעור קורונה גבוה במיוחד, הנהגה שמגיבה באיחור ואורח חיים שמקשה במיוחד על התגוננות ● עכשיו הם צריכים להתמודד גם עם גל גדול של שנאה מבחוץ ועם חשבון נפש מבפנים

מישל סיבוני, מנכ"ל קבוצת הראל, אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: איל יצהר, ישראל הדרי

הקורונה שולחת את החוסכים לחפש נזילות: משיכות גבוהות בהרבה מהרגיל בקרנות ההשתלמות

המשבר הכלכלי והירידות החדות בשווקים גורמים לתזוזות באפיקי החסכונות של הציבור • בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות מספרים על משיכות בהיקף גבוה של אנשים שזקוקים מיידית לכסף, בעיקר בקרנות ההשתלמות ובפוליסות החיסכון, ועל העברת הפנסיה לאפיקים סולידיים

ראש הממשלה נתניהו מחמיר את ההנחיות לציבור בצל איום הקורונה על ישראל / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

נתניהו: "מענקים בסך 500 שקל לכל ילד, מהדקים את הגבלות התנועה על בני ברק"

הצעדים החדשים של רה"מ על רקע משבר הקורונה כוללים מענק של 500 שקל לכל ילד - עד הילד הרביעי במשפחה ● יוטלו הגבלות תנועה על בני ברק וממנה, ניתנה הנחיה לחבוש מסכות במרחב הציבורי, והוחלט כי כל ישראלי ששב ארצה יוכנס לבידוד במלונית

פיז'ו 2008 החדשה / צילום: יח"צ

גם בעיצומו של המשבר: הושקה בישראל פיג'ו 2008 החדשה

הג'יפון החדש ישווק באון-ליין ויוצע עם מנוע בנזין או דיזל במחיר שמתחיל ב-128 אלף