גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד שהרובוטים יחליפו את כולנו, מישהו צריך לנהל אותם

משירותי הובלה ועד נהיגה בכביש - עד שרובוטים יהפכו אוטונומיים לגמרי, חברות יזדקקו ליותר ויותר עובדים המסוגלים להפעיל אותם מרחוק ולמנוע תאונות

רובוטים /  שי דביר
רובוטים / שי דביר

מייקל נידרמאייר היה מטיס רחפנים בצבא האמריקאי וב-CIA, ואסף מודיעין מציל חיים בזמן אמת משדות קרב בעיראק. כעת הוא "מטיס" רובוטים בסטארט-אפ באזור מפרץ סן פרנסיסקו שרוצה לחולל מהפכה במשלוחי הבוריטו.

Postmates, החברה שקיבלה במחצית אוגוסט היתר להפעיל את רובוט המשלוחים שלה Serve בסן פרנסיסקו, והיא בוחנת אותו גם למשלוחי מזון בלוס אנג'לס, מעסיקה צוות מתרחב של "טייסים" שמפקחים מרחוק, ולעתים נוהגים מרחוק בצי של משאיות הובלת מזון רובוטיות. "תהיה לנו כנראה עלייה דרסטית בכוח העבודה שלנו בחמש השנים הבאות", אומר מנכ"ל החברה, בסטיאן ליהמן.

לחולל מהפכה כזו ב"משלוחים של המייל האחרון" - תחום שנשלט מסורתית על ידי משאיות, שליחים על אופנועים/אופניים וכלי רכב אישיים - "נראה לי מתאים מאוד לרקע הצבאי שלי", אומר נידרמאייר.

הסיפור שלו לא ממש ייחודי. בתעשיות רבות, מהנדסים בונים על עבודה שנעשתה לפני דור על ידי מעצבי רחפנים או מל"טים צבאיים. בין שמדובר על רובוטים לשליחויות על הקרקע ובין שמדובר בהטסת רחפני משלוחים, רובוטים של אבטחת משרדים, רובוטים שבודקים מלאי בחנויות מזון או מכוניות ומשאיות שהנהיגה בהן היא בשליטה מרחוק, המכונות שהיו אמורות לחולל מהפכה בכל דבר בתפקוד אוטונומי צריכות לכל הפחות בני אדם שישגיחו עליהן מרחוק.

עד שהחלום הטכנו-אוטופי על אוטומציה מלאה יתממש - ואם להיות כנים, לא בטוח שזה יקרה - יהיו הרבה עבודות לבני אדם, אבל לא כאלו שהוריהם יזהו. בין שהעובדים הממונים יהיו באותה עיר או במרחק אלפי ק"מ ממנה, הופעתן של הטכנולוגיות האוטונומיות למחצה יוצרת כוח עבודה קטנטן אבל גדל במהירות.

רובוקופ אמיתי

מימי קוגנרין התחילה את משמרת הלילה שלה בחברת קולבלט רובוטיקס בפיטרול במשרדים של חברות טק וכמה חברות ייצור. עבודתה דומה לכאורה לזו של כל שומר לילה במאה שעברה - לפטפט עם פנים מוכרות, להציג את עצמה לפנים חדשות ולפקוח עין על כל דבר חריג.

אבל מה שהופך את עבודתה לבלתי רגילה היא העובדה שהיא מפטרלת בהרבה משרדים בבת אחת, וברוב המשמרת שלה, 8-12 שעות, היא לא עוזבת את השולחן שלה בסן מטאו, קליפורניה. היא מנהלת מרחוק את השומרים הרובוטיים האוטונומיים-למחצה שלה, וכך היא יכולה להוסיף מגע אנושי במידת הצורך - כמו לבקש בנימוס מעובדים לא מוכרים להציג עת התג שלהם לסריקה בסורק של הרובוט - ואגב כך לחסוך כסף למעסיק שלה.

"אנחנו מקבלים שידור חי של כל אירוע שקורה בכל אתר שאנחנו מפטרלים בו", אומרת קוגנרין, שעובדת כעת במשמרות יום. "אנחנו יכולים לדעת אם זה בן אדם, תנעה, כל דבר כזה, ולהתערב בזירה אם צריך".

כמעט כל החברות שמשתמשות ברובוטים "אוטונומיים" צריכות להיות תלויות במה שראש יחידת הטכנולוגיה של Postmates, עלי קשאני, מכנה "יחס 1 ל-N". N הוא מספר הרובוטים שאדם יחיד יכול לפקח עליהם.

בחברה כמו סימבה רובוטיקס מסן פרנסיסקו, שמייצרת רובוטים בגובה 1.50 מטרים שמתגלגלים ברחבי חנות מכולת וסופרים מלאי, N יכול להיות מספר גבוה מפני שהרובוטים שלה אוטונומיים כמעט לגמרי. כשמכניסים אותם לחנות, אומרת לורן מיליקן, מהנדסת בחברה, אדם צריך לנווט אותם כדי לבנות להם מפה. צריך התערבות אנושית גם במקרים הנדירים שיש שיפוצים בחנות, או שמישהו מטריד רובוט.

בפלייטרקס (Flytrex), חברת רחפני משלוחים שפועלת כעת באיסלנד ומשתתפת בניסוי של מנהל התעופה הפדרלי בצפון קרוליינה, היחס N-1 הוא אחד. בסופו של דבר, אדם יחיד יוכל להנהיג עדר של תריסר רחפנים, אומר המנכ"ל יריב בש, אבל בעשור הקרוב לפחות, בן אדם חייב לעקוב אחרי כל רחפן כשהוא באוויר.

"אתה יכול להיערך ל-99.9% מהמצבים, אבל יש זנב ארוך מאוד של מצבים מוזרים, שאתה צריך בן אדם בשבילם", הוא אומר. זה יכול להיות מקרי חירום באוויר, מזג אוויר חריג או התפרצויות וולקניות. תמיד צריך מפקח אנושי שיבטל את המערכת האוטונומית וינחה את הרחפן חזרה לקרקע.

האדם עולה עדיין על הבינה המלאכותית בביצועיו בשלב זה, אבל הרובוטים הנשלטים מרחוק עלולים להרוג בני אדם אם מטפלים בהם לא כמו שצריך.

"שליטה מרחוק על מכוניות היא הרעיון המטופש והלא שפוי ביותר ששמעתי עליו", אומרת מרי קמינגס, פרופסור לאלקטרוניקה ולהנדסת מחשבים ומנהלת "מעבדת האנוש והאוטונומיה" באוניברסיטת דיוק. "אני צריכה להיות העדה הראשונה שהם יזמנו כעדה מומחית במקרה של מוות בלתי נמנע".

חברות שעובדות עם רובוטים שנשלטים מרחוק מכירות את הסיכונים, ומנסות לצמצם אותם בכמה דרכים. כמה מהן בוחרות להפעיל רק מכונות איטיות בסביבה פשוטה - כמו במשלוחים על המדרכה של Postmates - כדי שאפילו האסון הגרוע ביותר לא יהיה כה נורא.

מערכות מתקדמות יותר כוללות פיקוח אנושי שבו הבינה המלאכותית של הרובוט או כלי הרכב מבצעת את הניווט הבסיסי, אבל המפעיל נותן למכונה הוראות ניווט ומשוב נוסף. פרופ' קמינגס אומרת שהטכניקה הזו בטוחה יותר מתפעול רגיל מרחוק, מפני שהבטיחות אינה תלויה בתקשורת אלחוטית מושלמת או במפעיל ערני במיוחד.

המשרה הבאה של נהגים

כמעט כל מדינה בארה"ב מחייבת היום את היצרניות שמפתחות רכב אוטונומי לצרף נהג אנושי שיהיה נוכח ברכב, או להיות מסוגלת לשלוט ברכב מרחוק. ההנחיות של מנהל הבטיחות בתחבורה על הכבישים המהירים הן זהות.

רוב החברות בתחום הזה בחרו במשהו שהוא פחות מהפעלה מרחוק, שתלויה בחיבור אלחוטי אמין ומהיר לחלוטין, וכן בכישורים של המפעיל האנושי מרחוק. וויימו, החברה הבת של אלפאבית (גוגל), פיתחה מערכת הפעלה מרחוק, כמו גם ניסאן, שנשענת על בן אדם שמאשר את הבחירות של הרכב כשהוא מהסס, או עוזר לו לעקוף מכשולים.

פנטום אוטו, חברת שמפתחת תוכנת הפעלה מרחוק לרכב ממאונטן וויו, קליפורניה, מתכננת מערכות שליטה למפקחים אנושיים על כלי רכב אוטונומיים, אך התוכנה מאפשרת למפקחים לקבל שליטה מלאה במידת הצורך. מאחר שכלי רכב אוטונומיים עדיין מוגבלים למדי ביכולות שלהם, גורמים כמו מזג אוויר קיצוני, אתרי בנייה או אזור ללא מיפוי יכולים לחייב את המפקח להתערב ולקבל שליטה.

תרחישים כאלו מדאיגים את פרופ' קמינגס. "אם יש פיקוח כזה על רכב אוטונומי ברדיוס של 150 ק"מ ממני, אני רוצה לדעת עליו כדי לרדת מהכבישים", היא אומרת.

שי מגזימוף, ממייסדי פנטום אוטו והמנכ"ל שלה, אומר שגם כאשר נהג מרחוק "מנווט ישירות" כלי רכב, יש עדיין רכיבי בטיחות שפועלים, כמו איתור אובייקטים והימנעות ממכשולים. עד היום לא היו שום תאונות שבהן היו מעורבות המערכות של החברה, הוא מוסיף.

פנטום אוטו מהמרת שהמעבר להפעלה מרחוק עשוי להפוך למקור חשוב של תעסוקה לאנשים שהתפרנסו מנהיגה. ג'וש רזניק, מפעיל מזל"טים לשעבר בצבא הישראלי, מאמן את מפעילי הרכב מרחוק של החברה ואת אלו של לקוחות החברה. הכשרת נהגים חדשים כאלו מחייבת בדרך כלל שבוע עד שלושה שבועות, הוא אומר, והדרישות היחידות הן רשיון נהיגה ועבר נקי כנהג.

מערכות התוכנה של פנטום אוטו מותקנות במקרים רבים במכונות משלוחים על מדרכות, במשאיות מגרשי ציוד ובמלגזות, שלא נוסעות על כבישים פתוחים. בעתיד, לקוחות רבים יותר יפעילו משאיות (או טנדרים), מכוניות נוסעים ושאטלים על כבישים. היישומים הללו נבדקים כעת, אומר אליוט כץ, אחד ממייסדי החברה ומנהל העסקים הראשי שלה. 

עוד כתבות

דונלד טראמפ, פודקאסט לשבת / עיבוד תמונה: אפרת לוי / איור: אפרת לוי, גלובס

השמש שוקעת מעל הים: המלצות האזנה לסוף השבוע

אחרי כמה ימים על שמש, הגשם חוזר ואיתו המשפחתיות ● נצלו את ימי הגשם והמנוחה עם הילדים (או לבדכם) בכדי להינות מעוד פודקאסט נהדר מבית "גלובס" ● פודקאסט לשבת ● האזינו

מאיה גורה / צילום איליה מלניקוב

"החלטתי שבמקום לראיין אסירות וזונות לדוקטורט שלי, אנסה ליצור להן פרנסה"

בגיל 40, מאיה גורה כבר אחרי אקזיט שלישי, עם מכירת הסטארט-אפ שלה מיסביז לענקית האיפור איל מקיאג', וכבר מתכננת את המיזם הבא: "בשלב זה בחיי אני יודעת שמה שמניע אותי הוא הרצון להרים אנשים מלמטה למעלה" ● ליידי גלובס

מייסד אינסייט ג'ף הורינג / צילום: מתוך flickr

צ’קים שמנים והערכות שווי נדיבות: כך הפכה אינסייט לשחקן הכי משמעותי בהייטק הישראלי

קרן אינסייט פרטנרס, שרכשה את השליטה בחברת הסייבר ארמיס, השקיעה באופן שיטתי בסטארט-אפים ישראליים מבטיחים רבים ● מאחורי ההשתלטות עומדים משקיעים תחרותיים ורעבים, שזיהו שבישראל יש הזדמנות בחברות צמיחה

מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר  / צילום: גדי דגון, יח"צ

מנהל התיקים של קוטלר מכר עבורו מניות הפועלים רגע לאחר שהחל בתפקיד המנכ"ל

מכר עבורו מניות הבנק בכ-72 אלף שקל ונותר עם מניות בהיקף 33 אלף שקל ● מקורביו של קוטלר מציינים שעוד טרם כניסתו לתפקיד המנכ"ל כל החזקותיו הועברו לנאמנות עיוורת ומנוהלים על ידי גורם בלתי תלוי וללא ידיעתו

רות צ'אנג / צילום אלבום פרטי

פרופ' רות צ'אנג הגיעה לגילוי שיאפשר לנו להיחלץ מהחלטות קשות ומייסרות

נכון שלימדו אותנו להכין טבלה של בעד ונגד, אבל זה לא עוזר במקרה של דילמה קשה באמת ● אז מה עושים כשיש לנו שתי אלטרנטיבות שאי-אפשר להכריע ביניהן? בראיון מיוחד ל"ליידי גלובס" מסבירה פרופ' צ'אנג, מהמומחיות הגדולות בעולם בקבלת החלטות, מה יעזור לנו להיחלץ ממבוי סתום

שדרות בפארק / הדמיה: סטודיו אנטון ברונשטיין, יח"צ

אור ירוק לבניית שכונה בת למעלה מאלף דירות בצפון שדרות

ארבע שנים אחרי שאושרה תוכנית לבניית שכונה חדשה בת למעלה מ-1,000 דירות בצפון העיר, חתמה הוועדה המקומית על מתן היתרי בנייה למאות דירות ● "ראש העירייה: "למרות שגרת חירום של 20 שנה העיר מתפתחת"

החוף בפוקט תאילנד / צילום:  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

200 אלף ישראלים נפשו בתאילנד ב-2019. כמה הם הוציאו בממוצע?

לפי נתוני לשכת התיירות של תאילנד, מדובר בעלייה של 6% במספר התיירים מישראל לעומת השנה הקודמת ● 69% מהישראלים שמבקרים בתאילנד הם תיירים חוזרים

קמפיין בזק עם גידי גוב ורמי פורטיס / צילום: מתוך יוטיוב

סקר הפרסומות: 9 מיליון הכי אהובה השבוע, בזק הכי זכורה

גיאוקרטוגרפיה: עם כניסת חוק סימון המוצרים לתוקף עלה לאוויר קמפיין אגרסיבי של משרד הבריאות, שנועד ליידע את הקהל ולהסביר את מהות הסימונים; הקמפיין אומנם לא זוכה לשיעורי אהדה גבוהים וממוקם רק במקום האחרון בדירוג הזכירה, אך מבחינת אהדה הוא ממוקם במקום השלישי והמכובד

טראמפ בעצרת בחירות באריזונה / צילום: Gettyimages/Anadolu Agency

דעה: כשהשקר הופך לחלק אינטגרלי ממערכת ההפעלה של הממשל

בחלוף שלוש השנים הראשונות של דונלד טראמפ בבית הלבן, אנו חייבים להזכיר לעצמנו: לא, זו אינה נשיאות נורמלית ● ברד הכזבים הבלתי פוסק שממטיר טראמפ (15,413 מאז השבעתו על פי ה'שקר-מטר' של "וושינגטון פוסט") עלול להקהות את החושים, וזו אולי המטרה ● שלוש שנות נשיאות. פרויקט מיוחד

חיים מסילתי / צילום: אילל יצהר

חיים מסילתי נבחר לקדנציה שנייה כיו"ר לשכת שמאי מקרקעין

מסילתי: אנחנו נמשיך בקדנציה הזו לחזק את מעמדו של השמאי

הכרזת סל התרופות / צילום: משרד הבריאות, יח"צ

גם בלי ממשלה: אילו תרופות נכנסו לסל התרופות ואילו נשארו בחוץ?

ועדת סל התרופות הכריעה היום אילו תרופות חדשות יכנסו לסל התרופות במימון של 500 מיליון שקל שהתווספו לסל

דונלד טראמפ / צילום:  רויטרס - Mike Segar

הסנאט אישר את הסכם הסחר בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה

ברוב של ברוב של 89 קולות מול 10 מתנגדים אושר ההסכם שיסדיר את הסחר בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה ● הוא יחליף את ההסכם הקודם בין השלוש שהיה ידוע בראשי התיבות NAFTA ושהחזיק מעמד במשך 25 שנה

צילום: יוסי זמיר

ביקור התזמורת: איך הגיעו פסנתרים לרחובות הערים בישראל ולמה השכנים מיואשים?

יזמים יצרו אותם בטכנולוגיה ייחודית, מפעל הפיס מימן והעיריות והמועצות האזוריות מתגאות בהנגשת המוזיקה במרחב ● כולם מרוצים מהפרויקט שמציב פסנתרי רחוב ביישובי ישראל, חוץ מכמה שכנים שמיואשים מהקקופוניה

לאן נעלם דוח הגירעון באתר משרד האוצר? / צילום מסך של אתר משרד האוצר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם המסמך עם תחזית הגירעון של האוצר הועלם כדי לא לפגוע בסיכויי הליכוד בבחירות?

המסמך, שהוצג השבוע בפני ישיבת הממשלה, נעדר מאתרי הממשל הרשמיים ובניגוד לשנים קודמות אינו זמין לציבור הרחב ● אולי זה קשור לכך שבליכוד רואים בו מסמך פוליטי שיכול לפגוע בסיכויי ההצלחה בבחירות

ב.מ.וו 118  2020 / צילום: יח"צ

עם הפנים קדימה: ההנעה של סדרה 1 החדשה של ב.מ.וו

הרשת סערה כאשר ב.מ.וו החליטה לצייד את סדרה 1 בהנעה קדמית ולא אחורית ● למרות אובדן הייחוד, מדובר במכונית ספורט נעימה לנהיגה שמציעה תא נוסעים מרווח ● מחיר גבוה ואבזור בסיסי מצומצם יקשו על המכונית לנצח את המתחרים

קופקסון 40 מ״ג / צילום: יחצ

הסוף של משפט טבע-פרוניורון? העליון דחה את ערעור טבע

לאחר מעל עשור של התדיינות משפטית, כשפרונוירון האשימה את טבע בסיכון חיי חולים, וטבע האשימה את מייסדת פרונוירון בסילוף תוצאות ניסויים, אושרר פסק הדין של המחוזי: טבע ביצעה ניסוי שלא תוכנן היטב, ועליה להחזיר לפרוניורון את הרישיון לקופקסון על התוויות שאינן טרשת נפוצה

 צילום: מאיר כהן

"אין לי הרבה חברים, אמירה שמצחיק להגיד בעולם של עוקבים ורשתות חברתיות, אבל זאת האמת”

לי בירן אינו רק ליבי מכוכב נולד, סלב נוער, זמר עם סינגל טרי וכוכב סדרות למבוגרים, אלא גם יזם ואיש עסקים, שסדרת היוטיוב שיצר זכתה בפרס

שורוק (מימין) וגרמן / צילום: איל יצהר, גלובס

בלי פיגומים: הרובוט מפתח תקווה שרוצה לכבוש את עולם הטיח

הסטארט-אפ הקטן Okibo פיתח רובוט שאמור להחליף חמישה זוגות ידיים עובדות, במה שהם מגדירים אחד התחומים הקשים ביותר לאיוש בתחום הבנייה - עבודות טיח בתוך מבנים

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: טום ברנר, רויטרס

בחזרה לתקופת הנייר: האיסור של טראמפ על עיתונאים למניעת זליגת מידע פנים

החל מחודש מארס השנה יאסר השימוש בטכנולוגיה כלשהי על ידי עיתונאים בחדרי הכינוס של מחלקת העבודה האמריקאית לפני פרסום הודעות, וזאת על מנת למנוע זליגת מידע טרם פרסום ההודעה לציבור

הכדורסלן ספנסר דינווידי מקבוצת ברוקלין נטס ב-NBA  / צילום: רויטרס

כוכבי ה-NBA מחממים את הביטקוין: מחירו בשיא של חודשיים

אתמול השיקה קבוצת סקרמנטו קינגס פלטפורמה למכירות פומביות המבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין ● הכדורסלן ספנסר דינווידי מנהל מגעים עם ה-NBA, שמתנגדת למכירת אג"ח דיגיטלית המגובה בחוזה שלו בברוקלין נטס ● הביטקוין עלה ב-20% מתחילת 2020