גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו X1 הוא רכב פנאי משפחתי נוטף סטטוס

העיצוב החיצוני של ה־X1 זכה לטיפול VIP, שראוי לאווזה המטילה ביצי זהב • ברבע מיליון שקל, לפני חבילות אבזור, מקבלים מנוע 1.5 טורבו עם 140 כ"ס וביצועים מתונים, אבל את שוחרי הסטטוס המחיר כנראה לא ירתיע

BMW X1 / צילום: יחצ
BMW X1 / צילום: יחצ

ה-X1 הוא אחד המייצגים הנאמנים ביותר של המהפך שעברה בשנים האחרונות ב.מ.וו - ובעצם כמעט כל פלח הפרימיום. מדובר ברכב פנאי משפחתי שימושי וידידותי למראה, שהגרסה הפופולרית ביותר שלו בשוק מצוידת בהנעה קדמית ובמנוע בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר. בקיצור, הכי רחוק שאפשר מהדימוי המוכר והמושרש של ב.מ.וו כיצרנית של "מכונות נהיגה וביצועים ספורטיביות עם הנעה אחורית".

למרות זאת, ולמרות תג מחיר גבוה בעשרות אחוזים מהמחיר של דגמים פחות מיוחסים עם ממדים ומפרט מקביל, הדור האחרון של ה-X1 הוא אחד הדגמים הנמכרים ביותר של ב.מ.וו אי פעם ולהיט מכירות לא רק במונחים של שוק היוקרה אלא של שוק הרכב בכלל. יותר מ-800 אלף יחידות של רכב הפנאי התמים הזה יוצרו ונמכרו מאז הושק הדור השני ביוני 2015, וכדי לענות על הביקוש הוא מיוצר ומורכב כיום בשבעה מפעלים ברחבי הגלובוס, מהולנד ועד סין.

רכב

שינוי חיצוני מרחיק לכת

לפיכך, כאשר הגיעה העת להעניק לו את "עדכון אמצע החיים", זכה ה-X1 לטיפול VIP, שראוי לאווזה המטילה ביצי זהב. הממדים החיצוניים של הדגם היוצא לא השתנו, אבל למעלה מ-4000 רכיבים ומכלולים עודכנו או תוכננו מחדש, כולל תוספת הנדסית יקרה ולא שגרתית בפלח של גרסה היברידית-נטענת חדשה, שבה נדרש תכנון מחודש של השלדה לצורך הכלת הסוללה הגדולה.

גם השינוי החיצוני מרחיק לכת יותר מהמקובל ב"עדכון תקופתי". הפרופורציות וקווי המתאר הכלליים אמנם לא שונו מהותית, אבל החרטום עבר טרנספורמציה מקיפה עם פנסי LED חדשים ומתוחכמים, גריל ששטחו כמעט הוכפל ופגושים עמוקים יותר עם פתחי אוורור מוגדלים וקרביים.

את חבילת "תסתכלו עליי" משלימים חישוקי 18 אינץ' נאים (בדגם המבחן), פנסי זנב מודגשים ששוכפלו מה-X5 החדש, מפלטים גדולים יותר ומערכת תאורה בתוך המראות שמקרינה "X1" גדול על המדרכה, רק למקרה שמצאתם חניה בכניסה למועדון לילה אופנתי. אם כל זה עדיין לא ייצר לכם מספיק תשומת לב או זהות מותג, ב.מ.וו תשמח לשלוח את היד עמוק יותר לכיסכם ולספק לכם חבילת ספורט קוסמטית עם שלל עזרים קוסמטיים. אבל גם בלעדיה הרכב נוטף סטטוס למרחוק.

תא הנוסעים עבר שינוי מקיף הן בחומרה והן בתוכנה. עמדת הפיקוד נראית כעת כמו גרסה מוקטנת של ה-X3 החדש עם לוח מחוונים מבוסס LCD, ששומר על המראה המסורתי של ב.מ.וו, ונוסף מסך מולטימדיה שסוף סוף מיישר קו עם התעשייה ומציע קלט מגע. העיצוב הכללי עדיין נאמן לקו הסולידי של המותג, ואף שאינו מחצין פאר מסוגנן כמו אצל מרצדס, הוא משדר תחושת פרימיום בזכות שימוש נרחב בדיפונים רכים, שיבוץ נדיב של עור, עץ ומתכת כסופה, מרווחים הדוקים בין המשטחים ובידוד רעשים מרשים.

מרחב הפנים נותר ללא שינוי מהותי כולל סף כניסה ויציאה בגובה נוח מאוד לכל הגילאים, ומרחב ראש/כתפיים שיענה על רוב הדרישות של ארבעה מבוגרים ממוצעים מלפנים ומאחור פלוס נוסע חמישי מזדמן - רצוי רזה. תא המטען רחב, שימושי ונוח להטענה.

מודל 2019 זכה לשדרוג באבזור התקני ומצויד כעת במערך די מקיף של מערכות סיוע אקטיביות לנהיגה (בלימה אוטונומית) ויש גם חלון גג חשמלי וחישוקי 17 אינץ'. אבל כדי לקבל אביזרים די אלמנטריים כיום בפלח, כמו מצלמה לנסיעה לאחור, בקרת שיוט, פתיחה חשמלית לדלת האחורית (חיונית בהתחשב במשקל הדלת) ועוד, צריך לרכוש חבילות אבזור בשווי עשרות אלפי שקלים מעבר למחיר הבסיס. זו גישה שיווקית מרגיזה ואליטיסטית שטיפוסית ליצרני הפרימיום. יום אחד, די בקרוב להערכתנו, זה יעלה להם באובדן נתחי שוק למותגים עממיים.

כל סדרת המנועים בסדרת X1 המחודשת עברה התאמה לתקני הפליטה המתקדמים של אירופה, אם כי השינויים בנתוני מנוע ה-1.5 ליטר די מינוריים. ההספק צמח ב-6 כוחות סוס ל-140 כ"ס, המומנט השתפר במעט וצריכת הדלק פחתה. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש נותרה כמעט זהה, כ-9.6 שניות, אך השידוך לתיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות, כמו ב"מיני" עם המנוע הזה, מעניק כעת תחושה של מרץ נעורים מרשים שחסרה לדגם הבסיס היוצא - בעיקר בתאוצות ביניים בטווח המהירויות השימושי שבין 60 ל-140 קמ"ש.

ידידותי לנהיגה ונטול ריגושים

במצב התכנות הספורטיבי הורדות ההילוכים זריזות וחלקות ואפשר לשמור על דחף מכובד בעליות ארוכות ותלולות. השיוט במהירויות בין עירוניות גבוהות שלו מאוד ובמסלול ישראלי טיפוסי נמרץ השגנו כ-12 ק"מ לליטר - נתון מכובד לרכב פנאי של 1.5 טון. כדי להתקרב לממוצע המוצהר של כ-17 ק"מ לליטר, צריך להיצמד למצב התכנות החסכוני ביותר ולהתעלם מהפיתוי המתמיד לשחרר את פוטנציאל הביצועים.
140 כוחות סוס רחוקים מלאתגר את שלדת ההנעה הקדמית של ב.מ.וו והתחושה הכללית היא של רכב יציב, ידידותי לנהיגה לבני כל הגילאים ונטול ריגושים. כיול המתלים נוטה לצד הנוקשה אך עדיין מספק שיכוך זעזועים סביר, גם עם חישוקי 18 אינץ', על רוב המהמורות, למעט פסי הרעדה, שעשויים להקפיץ כהוגן את הרכב על יושביו.

פיצוי על הכיול הנוקשה מספקת התנהגות כביש רהוטה ונעימה על כבישים מתפתלים עם נטיית גוף מזערית, אחיזה גבוהה והעברות משקל חינניות. אין כאן תחושת "צעידה על המגבלות" של רכבי הנעה אחורית חזקים וגם לא תחושה של אחיזה אולטימטיבית, שמספקת הנעה כפולה. אבל ההיגוי מאוזן היטב והנהג נשמר בתמונה. עם מרווח גחון של כ-18 ס"מ זה לא רכב הרפתקאות, אך הוא צלח ללא קושי את מבחן הדילוג מעל מדרכה גבוהה לעבר מקום חניה מאולתר, רחוק מעיניהם של הפקחים.

מחירי רכבי הפרימיום בארץ ממשיכים בזחילה מתמדת מעלה וגם מחיר הבסיס של הב.מ.וו X1 בגרסת ה-18 ההתחלתית ניצב כעת על 245 אלף שקלים ומטפס עד 281 אלף בהתאם לחבילת האבזור. רבע מיליון שקל הם רף כניסה בהחלט לא נמוך לעולם רכבי הפנאי של ב.מ.וו ובמחיר הזה אפשר לרכוש בארץ כלים יותר גדולים, חזקים, מרווחים והרבה יותר מאובזרים ללא הסמל הנכסף בחרטום. אבל ספק אם זה יעצור את הטיפוס הבלתי נלאה של הלקוחות הטיפוסיים במעלה סולם הסטטוס. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q3

אאודי Q3 החדש, שנחת בארץ לאחרונה, עבר גם הוא טיפול קוסמטי שנועד להעניק לו נוכחות כביש בולטת יותר והוא מציע ממדים חיצוניים ופנימיים די דומים ל-X1. ב-254 אלף שקל מקבלים את דגם הבסיס עם מנוע 1.5 ליטר טורבו, שמייצר 150 כ"ס ו-25 קג"מ, אם כי גם כאן חבילות אבזור יכולות להוסיף עשרות אלפי שקלים למחיר הפתיחה

אאודי Q3/ צילום: יחצ

לקסוס UX

המתחרה החדש בפלח נמוך ב-4 ס"מ מה-X1, אך ארוך ורחב יותר ומציע תא נוסעים מרווח, מאובזר ומפואר גם בגרסת הבסיס. מלבד ההנעה ההיברידית המוכרת קיימת גם גרסת 2 ליטר בנזין, שמייצרת 173 כ"ס ו-21 קג"מ, משודכת לתיבה רציפה ומאיצה מאפס ל-100 ב-9.2 שניות. מחירה 205 אלף שקל

יח"צ / Lexus-UX-2019

וולבו XT40 T4

240 אלף שקל עולה גרסת ה-T4 ההתחלתית של ה-XT40 עם ממדים חיצוניים שתואמים את הפלח וממדים פנימיים מכובדים הודות לבסיס גלגלים של 2.7 מ'. עיצוב הפנים פחות מפואר ואיכותי משל הגרמניות אולם יש ערכה בטיחותית מקיפה ומנוע 2 ליטר טורבו עם 190 כ"ס ו-30 קג"מ כסטנדרט

וולבו XT40 T4/ צילום: יחצ

עוד כתבות

משה ממרוד / צילום: סיון פרג'

חם לכם? שיא במכירות המזגנים של תדיראן והמניה מגיבה בהתאם

בסיכום הרבעון השלישי עלו הכנסות החברה ב-16% והגיעו ל-270 מיליון שקל ● עוד טרם פרסום הדוחות העלתה חברת מידרוג את הדירוג של תדיראן "נוכח שיפור נמשך בביצועים העסקיים תוך שמירה על פרופיל פיננסי בולט לטובה"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מנכ"ל פלאפון, רן גוראון, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי, יו"ר ועד עובדי פלאפון, יחיאל שמן / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

הסכם קיבוצי חדש בחברת פלאפון בתוקף עד יולי 2022: מה יקבלו העובדים?

ההסכם כולל מענק חתימה בסך 20 מיליון שקל, תוספת שכר של 7%, מענק שנתי, קופת מלגות ללימודים ועוד ● בנוסף תינתן לעובדים אפשרות לפרישה מרצון עם תנאים מיטיבים, יוגדלו תקציבי הרווחה, ויוארכו כל הטבות ההסכם הקיבוצי הקודם ● בסך-הכול כ-400 עובדים יעזבו את החברה

אחמד טיבי מתעמת עם ראש הממשלה  / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

הרשימה המשותפת והמחנה הדמוקרטי נפלו למלכודת של נתניהו

בנאומו היום בצהריים, סיכל סופית נתניהו את האפשרות לממשלת מרכז-שמאל וחידד את הפערים הקיימים בין כחול לבן לשתי מפלגות השמאל ● פרשנות

בקבוקוני טואלטיקה של רשת המלונות הייאט / צילום: הייאט

גם רשת הייאט נרתמת למאבק בפלסטיק: תוציא את בקבוקוני השמפו מחדרי המלון

רשת בתי המלון הכריזה כי תוותר על בקבוקוני הפלסטיק שהיא מחלקת לאורחים בחדרים (שמפו, סבון, קרם גוף וכו') ותחליפם בבקבוקים גדולים, בדומה למהלך שרשתות אחרות הצהירו כי יישמו

עו"ד רונית בכר, ערן יעקב, אילן פלטו, עו"ד ירון סבר וצבי סטפק / צילום: אסף לב

על מס ועל פנס: למה צריכות חברות ציבוריות להיערך

כנס המסים השנתי של איגוד החברות הציבוריות בשיתוף עם פרמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט ועם משרד עוה"ד גולדפרב-זליגמן עסק הפעם בגירעון ובאתגרים שעומדים לקראת תקציב 2020

הסמל של גוגל כיום / צילום: רויטרס

גוגל נכנסת לבנקאות דיגיטלית: תציע חשבונות עובר ושב

מדובר בשיתוף פעולה של גוגל, בנק Citigroup ואיגוד אשראי קטן באוניברסיטת סטנפורד שיצא לפועל בשנה הבאה ● גוגל התחייבה שלא תמכור את המידע הפיננסי של המשתמשים בשירות

עדי צים / צילום: יחצ

לאחר שהכניס את זהבית כהן כשותפה: עדי צים בדרך להשתלט על השלד הבורסאי וונטייז

הציע תמורת 75% ממניות השלד סכום של 2 מיליון שקל במזומן והכנסת פעילות ריאלית בשווי מינימלי של 30 מיליון שקל, תוך שנה ממועד הקצאת המניות

בורחים למקלט,/ צילום:רויטרס

על החרדה: המחיר הסמוי של החיים במלחמה מתמדת בדרום

תושבי הדרום מתמודדים כבר שנים ארוכות עם חרדה שעלולה להופיע גם בזמני חירום וגם בזמני רגיעה, ולשבש באופן מוחלט את חייהם של הסובלים ממנה • מה ההשלכות על הנפש של מבוגרים וילדים שאינם מכירים חיים במציאות נורמלית

נפתלי בנט ובנימין נתניהו עם בכירי צה"ל במפקדת פיקוד דרום / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, יח"צ

נתניהו: "יש שינוי של המשוואה. המחבלים יודעים שהם יכולים להיות על הכוונת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט נפגשו היום עם בכירי צה"ל במפקדת פיקוד דרום ● נתניהו: "אנחנו בעיצומה של מערכה, ומקווים שהיא תהיה קצרה ככל האפשר"

ניסים ברכה /  צילום: מתן נעים

טוגדר תגדל קנאביס עבור בעלי "גרין סמוק" לשעבר תמורת 192 מיליון שקל; יוניבו בדרך לרכוש בית מרקחת

ההסכם אמור להניב לטוגדר סכום של 192 מיליון שקל על פני חמש שנים, כש-5 מיליון שקל מתוכם ישולמו מיד ● בעקבות ההודעה זינקה מניית החברה בכ-24% לשווי של 195 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

אי.די.בי פתוח: הפסד של 154 מיליון שקל ברבעון השלישי

החברה מעדכנת על תוצאות מקדמיות לרבעון השלישי של השנה, וכי קבלה לידיה שליש מהזרמות הבעלים שהבטיח אלשטיין ● אין חדש לגבי הערת עסק חי אותה יבחנו רואי החשבון בסמוך לפרסום הדוחות

פגיעה ישירה במפעל בשדרות / צילום: Ammar Awad, רויטרס

למה החמאס יושב בצד ולא מצטרף לג'יהאד?

ישראל רושמת בינתיים הצלחה, כשהיא מצליחה לבודד את הג'יהאד האסלאמי שיכולותיו לפגוע קטנות יחסית

הבניין הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה ביציבות: טאואר צנחה, מטריקס זינקה ב-7%

מדד ת"א 90 עלה ב-0.3%, מנגד ת"א 35 ללא שינוי ● טאואר סיפקה תחזית הכנסות חלשה לרבעון הבא ● 

פורמולה מערכות זינקה ב-5.44% ● בסקטור הקנאביס טוגדר זינקה ב-15.6%

אוריאל לין / צילום: תמר מצפי

אוריאל לין על המהלך של אמזון: "מבצע טורפני שנועד להשמיד מתחרים"

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה לממונה על התחרות בנוגע למבצע החדש של אמזון, המציע משלוח חינמי ברכישה מעל 49 דולר ● ככל הנראה לין לא באמת מוטרד מהצעת הערך במבצע הנקודתי הנוכחי, אלא מבטא חשש כללי מהשיטה בה אמזון נוהגת לכבוש נתחי שוק

יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה באירוע עושים שוק \ צילום: איל יצהר

רשות ני"ע ממשיכה בקידום ניהול תיקים מקוון להמונים; תאפשר לראשונה השוואת תשואות בתיקים מנוהלים

שבועות אחדים לאחר שפורסמה טיוטת ההסדרה ל"ניהול תיקים 2.0", פונה רשות ני"ע לחברות ניהול התיקים בבקשה לסיוע בגיבוש סטנדרטיזציה לאפיון הלקוחות ולחלוקה לאחד מארבעה מסלולי ההשקעה שיהיו בשירות החדש

מהדורת החדשות של ערוץ 12, אמש / צילום: צילום מסך

מרתון שידורי הטלוויזיה: זה לא סיקור, זה דברור

כשהתותחים רועמים, כל ערוצי הטלוויזיה מתגייסים לדובר צה"ל ומשאירים את הצופים עם שידורים חוזרים • התקשורת לא מעזה לבקר את פעילויות הצבא ואת מדיניות הביטחון של ממשלת ישראל, כל ממשלה, באופן מהותי • על התקשורת להיות ביקורתית ועניינית יותר

איי הבתולה/ צילום:  Shutterstock א . פ קריאייטיב

חברות האוף-שור מחפשות בית חדש: האם ישראל תצליח לנצל את ההזדמנות הכלכלית?

בימים אלה מחילים מקלטי מס רבים בעולם כללים חדשים, שגורמים לחברות אוף-שור לאבד מהאטרקטיביות שלהן ● המשמעות - משקיעים וחברות מחפשים מקום מבטחים במדינות מסודרות ● הבעיה: המשבר הפוליטי מעכב את הניסיונות של ישראל להביא לכאן חברות זרות

מאגר הגז הטבעי "לוויתן" / צילום: אלבטרוס

"שומרי הבית" לליצמן: "תקופת ההרצה של 'לוויתן' - סכנה לבריאות הציבור"

הבוקר פנתה ח"כ חיימוביץ' בשאילתה לסגן השר ליצמן בנושא היתר הפליטה לאסדת "לוויתן" בתקופת ההרצה, בה מתוכננים להיפלט לאוויר חומרים מזהמים בכמות הגדולה פי 2.5 מזה שיותר לאסדה לפלוט במשך שנת פעילות שלמה ● ליצמן: "לא מכיר את הנושא"

הנשיא טראמפ ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי/צילום: רויטרס

אימפיצ'מנט הנה הוא בא: אין כמעט ספק שטראמפ יזוכה

היום מתחילים הדמוקרטים בבית הנבחרים של ארה"ב את תהליך הגשת כתב אישום נגד הנשיא טראמפ על שוחד ועל "פשעים חמורים" נגד החוקה ● זה ייקח כנראה חודש וחצי ● בינואר יועמד הנשיא למשפט הסנאט, ואין כמעט ספק שיזוכה ● אבל זה מה שרצו מנסחי החוקה לפני 230 שנה

 שי וינינגר ודניאל שרייבר- למונייד / צילום: שלומי יוסף

דיווח: למונייד דוחה את ההנפקה בעקבות נפילת WeWork

באפריל האחרון החברה גייסה 300 מיליון דולר בהובלת סופטבנק, לפי שווי של למעלה ממיליארד דולר ● הכנסותיה של למונייד הן אמנם גבוהות, אך כמו יתר חברות הפורטפוליו של סופטבנק היא עדיין חברה הפסדית