גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית משרד התחבורה עם מסקנות ראשוניות על הקארפול: "לא פוסלים הפקעת נתיב נוסף"

אחרי שנתיבי הנסיעה המיוחדים למכוניות שבהם יותר מנוסע אחד יצאו לדרך, מציגה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר מסקנות ראשוניות מהפעלת הנתיב הייעודי ומסבירה שרק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לדעת בכמה בדיוק קוצר זמן הנסיעה

קרן טרנר /צילום :איל פישר
קרן טרנר /צילום :איל פישר

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מיהר לבשר על הקלה בתנועה בעקבות הפעלת פרויקט נתיב פלוס בכביש החוף ובנתיבי איילון, אולם בראיון ל"גלובס" מסבירה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר כי למרות שבמשרד משוכנעים כי הפרויקט אכן מביא להקלה משמעותית בזמני הנסיעה, אין למשרד בשלב זה נתונים מדוייקים המעידים על כך. לדבריה, רק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לקבל נתונים טובים יותר שיוכלו לבסס את ההערכה שהחלטה להפוך נתיב תחבורה רגיל לנתיב עבור תחבורה ציבורית ורכבים שייסעו עם יותר מנוסע אחד, הייתה מוצדקת.

"כבר כשהצגנו לשר סמוטריץ' את הפרויקט ואת החזון שלנו לשנים הקרובות, הוא הבין שאין אלטרנטיבה לתחבורה הציבורית. הוא ביקש להיערך בקמפיין הסברה, באכיפה כמו שצריך ובתוספות שירות - דיברנו בעיקר על איך לתעדף תחבורה ציבורית. הוא גיבה פה את גורמי המקצוע שזה אחלה. אגב, לא הצגנו לשר הקודם את הפרויקט הזה, כי נושא האכיפה של הפרויקט הזה באמצעות אופנוענים - ולא באמצעות מצלמות כפי שרצינו במקור - נסגר עם המשטרה רק ביוני".

זה אומר שהשר יתמוך גם בהטלת אגרת גודש בכניסות לתל אביב?

"הנתיב הזה הוא צעד לשיפור התחבורה הציבורית כדי שהיא תהווה חלופה לרכב פרטי. אם תוטל אגרת גודש היא לא תוטל על הנוסעים בנתיב".

על סמך מה סמוטריץ' אמר שהנתיב הביא להקלה בתנועה?

"אנחנו עדיין מעבדים את כל הנתונים, אבל ממה שאנחנו רואים התחבורה הפרטית בנתיב הרגיל בכביש 2 התעכבה בשיא במשהו כמו 25-20 דקות ומי שבחר לנסוע בתחבורה ציבורית ובקארפול, תלוי מאיפה הוא הגיע, אבל כנראה נחסכו לו עשרות דקות. לגבי נתיבי איילון אנחנו רואים הקלה משמעותית של עשר דקות. נכון ששם יותר מאתגר להיות בקארפול כי צריך עוד שני נוסעים ולא רק אחד, אבל פתחנו את הנת"צ".

היו תלונות שהנסיעה בנתיב המיוחד ובדרכים המובילות אליו הייתה מאוד איטית.

"אי אפשר לומר את זה. אנחנו לא מודדים את התנועה בצירים המשניים, אבל בנתיב עצמו רואים במצלמות שהנתיב זורם והאוטובוסים דיווחו לנו שהנסיעה הייתה חלקה לכל אורך הנתיב".

לא הייתה הפרעה בזרימה בשום שלב?

"ראינו הפרעה לרמפה במחלף פולג שאני לא יודעת עדיין איך מסדרים אותה, וכמובן יש אזרחים שככה מנסים, עבריינים כאלה - האופנוענים ישר ניפו אותם הצידה".

וזה לא מעכב את התנועה?

"לא, כי עוצרים אותם בהמשך. האופנוען אומר סע אחריי ומלווה את הרכב עד למקום שאפשר לעצור".

אבל אין לכם עדיין נתונים ברורים?

"לא. אנחנו עדיין מטייבים את הבדיקה שלנו ובכל יום שעובר יהיו לנו נתונים יותר מדויקים. אנחנו גם שולחים ניידות ולאוטובוסים הייתה בעיה עם ה-GPS, אבל מראש באנו וקבענו אילו קווים אנחנו רוצים לדגום כדי שנדע אם התנועה זורמת או לא".

ומה לגבי מי שנשארו בנתיב הרגיל?

"אין ספק שלאנשי הרכב הפרטי שנוסעים בשעות השיא לבד - כואב. מי שנסע בנתיב הרגיל סבל יותר מהרגיל אבל אם יהיה שינוי התנהגותי כתוצאה מהפעלת הנתיב - אז הפגיעה ברכבים הפרטיים תהיה מתונה יותר. אגב כבר היום כמות האנשים שנהנית מההסדר גדולה בהרבה מכמות האנשים שסובלת ממנו".

תסבירי.

"תיקח כלל אצבע, שבכל נתיב בכביש עוברים בשעות העומס 2,000 איש בשעה. אז יש לנו בכל שעה 140 אוטובוסים - תכפיל את זה ב-40, 50 נוסעים בכל אוטובוס, כי הם נוסעים כמעט מלאים, ותוסיף על זה עוד כמה עשרות כלי רכב עם שני נוסעים ומעלה. אז ברור שכמות הנוסעים שזכאים לנתיב הייעודי גדולה יותר מכמות הנוסעים בנתיב הרגיל. בכל מקרה מגיע להם שליש מהדרך - זו לא העדפה מתקנת, זה צדק חלוקתי".

בכביש 2 הוקצו בשני הכיוונים מקטעים באורך של 22 קילומטרים בכל כיוון עבור נתיב הנסיעה המיוחד לתחבורה הציבורית והשיתופית. בכיוון דרום השינוי היה קטן יחסית, משום שלתחבורה הציבורית יש כבר נתיב מיוחד באורך 14 ק"מ בשולי הכביש - שאותו החליף כעת נתיב של 22 קילומטר במרכז הכביש (הנתיב החדש נהנה מהארכה של 8 קילומטרים בין מחלף נתניה למחלף פולג). בכיוון צפון, לעומת זאת, לא הייתה לתחבורה הציבורית העדפה כלשהי כך שהנתיב הייעודי מהווה שינוי דרמטי גם עבור המשתמשים בתחבורה הציבורית.

"בכיוון דרום אוטובוס נהנה החל מאתמול מנסיעה מועדפת בשעות הבוקר מנתניה עד חולון", אומרת טרנר. "בכיוון צפון זו בשורה אמיתית לנוסעי התחבורה הציבורית שעד היום עמדו בפקק כמו כולם".

מה היעדים שלכם?

"אנחנו רוצים לראות תחבורה ציבורית זורמת כמו שצריך בכל שעות היממה. אנחנו רוצים לראות יותר אנשים שבוחרים לנסוע בקארפול ובתחבורה ציבורית והיינו רוצים שהמחיר לרכב פרטי לא קטסטרופלי. אם התחבורה הציבורית תיהנה מחמש דקות וכל הציבור יעמוד חצי שעה - זה לא הפרויקט שאנחנו רוצים".

אתם שוקלים להרחיב את הפרויקט גם לכביש 5 וכבישים נוספים?

"גורמי המקצוע עוד לא גיבשו עמדה לגבי החלופה הנכונה שם. בכביש 5 אנחנו מרחיבים ומוסיפים נתיב והשאלה האם בינתיים כדאי להפוך נתיב רגיל לנתיב תחבורה ציבורית ושיתופית. הבעיה שם היא שאם תעשה נת"צ שמאלי יהיו הרבה ירידות ולכלוך של הנתיבים והפרעות לתנועה. תעשה נת"צ ימני אז עם כמות הרכבים שיורדים לך ימינה יש סיכוי להרבה מאד מפירים. יש גם את 471 ו-461 - שם אנחנו מוסיפים נת"צים".

מה לגבי הקארפול - אתם שוקלים להקל קצת במגבלות?

"החוק אוסר על נסיעה שיתופית למטרות רווח. הוא מאפשר רק קבלת החזר הוצאות דלק ונסיעה בסכום של 2 שקלים לקילומטר. אנחנו רואים שאנשים מתחברים. ב-Waze, ב-Moovit, בוואטספים - בסך הכול אנחנו לא צריכים שכולם יעברו לנסוע ביחד. בכביש 2 מספיק עוד אדם אחד".

ואם יתברר לכם שהצלחתם יותר מדי והנתיב ייסתם?

החל מנובמבר התחבורה הציבורית בכביש 2 לכיוון דרום תוכל לנסוע גם בנתיב שבשול אם יהיה פקק בנתיב פלוס. לגבי התחבורה השיתופית - היא לא תוכל לנסוע בשול, אבל אנחנו יכולים להעלות את הרף משני נוסעים לשלושה, אבל אנחנו עוד לא שם. ותמיד אפשר לקחת עוד נתיב ולעשות גם אותו שניים פלוס".

עוד כתבות

 איל זמיר  נדב ארגמן  אבי בלוט בנימין נתניהו ואביב כוכבי בחדר המלחמה בבסיס מטכ”ל/ צילום: קובי גדעון לע"מ

הכין לימונדה: כך ניצל נתניהו את פירות הסיכול המוצלח בעזה

אף אחד לא חושד בדרג הצבאי כי פעל למען הצרכים הפוליטיים של ראש הממשלה בחיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי ● אבל מהרגע שהמטוסים יצאו למשימת הסיכול וחזרו בשלום, הפך נתניהו כל היבט אפשרי של ההתרחשויות הביטחוניות לכלי לצרכיו הפוליטיים ● דעה

יניב אלפי/ צילום: אלירן אביטל

"הצלחנו לשנות דפוסי התנהגות אצל נהגי מוניות. שכל נהג יעשה לעצמו את החשבון איפה משתלם לו לעבוד"

מנכ"ל יאנגו יניב אלפי מכיר היטב את הסיטואציה שבה בשעות השיא נהגי מוניות מכבים את האפליקציות, וגם את החאפרים שמנסים לנגוס לו ברווחים ●  זה לא מונע ממנו להתגאות במודל העסקי שבזכותו החברה מרחיבה את פעילותה בישראל ● "כשהשירות טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו"

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן ומנכ"ל בזק, דודו מזרחי / צילום: כדיה לוי, רונן טופלברג

האם התוכנית החדשה לפרסית סיבים אופטיים תוכל לעמוד באתגרי המציאות הישראלית

משרדי האוצר והתקשורת הראו חשיבה מחוץ לקופסה בתוכניתם להקים קרן שתממן פריסת סיבים אופטיים באזורים לא כלכליים • האם זו הדרך הנכונה להנחת התשתית לקפיצה הדיגיטלית שדרושה לישראל, והאם חברות תקשורת יכולות לוותר על הכנסות למען הקרן?

אייזיק דבח / צילום: תמר מצפי

יצרנית החזיות בוגארט הגדילה את הכנסות דלתא אך פגעה בשיעור הרווח הגולמי

הכנסות חברת ההלבשה התחתונה גדלו ב-20% ברבעון השלישי של 2019 ביחס לרבעון המקביל והגיעו ל-446 מיליון דולר ● בנטרול סעיפים חד-פעמיים הרווח הנקי נשחק ב-13% ל-14.5 מיליון דולר ● בפעילות בארה"ב הציגה דלתא שיפור רבעוני של 5% במכירות, שהגיעו ל-114 מיליון דולר

חברת סיסקו / צילום: רויטרס

סיסקו מספקת תחזית חלשה זה הרבעון השני ברציפות; המניה נפלה ביותר מ-7%

סיסקו אכזבה את המשקיעים כאשר סיפקה תחזית חלשה זה הרבעון השני ברציפות ● פסגות: "בעידן הנוכחי של ריביות נמוכות במיוחד, חברות בעלות תזרים מזומנים יציב וחזק מסוגה, המחזירות למשקיעים היקף גדול מהתזרים מהוות נכס מעניין"

רחוב שער פלמר בעיר התחתית, חיפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עם הגב לים: קמפוס נמל חיפה נפתח למגורים ומחירי הנכסים עולים

מסילת הרכבת עדיין חוצצת בין העיר חיפה לבין הים, אבל התוכנית של העירייה ל"קמפוס הנמל" מקדמת את התחדשות האזור כבר עכשיו, והיזמים שנכנסו לפני כמה שנים רואים עליות מחירים

סניף של ברגר קינג/ צילום:  יקי טל

הקרב על הקציצה עולה מדרגה: ברגר קינג בדרך להביא לישראל המבורגר צמחוני משלה

ענקית המזון המהיר החלה לשווק בארה"ב המבורגר מבוסס חלבון צמחי, ומספר הלקוחות החדשים זינק • בינתיים הקציצה הפופולרית לא יכולה לנחות באירופה בשל דרישות תקינה, וברשת מצאו פתרון יצירתי: יוניליוור תייצר עבורם גרסה לשוק האירופי • איזו גרסה תגיע לישראל?

שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה בבית המשפט לקראת הודאה / צילום: מרים צחי

המסרונים המפלילים של בעלי בזק ו-250 סמסים בין שרה נתניהו לאיריס אלוביץ': נחשפו תמלילי חקירת אשת רה"מ

בתוכנית המקור בערוץ 13 נחשפו הערב תמלילים מחקירתה של שרה נתניהו שאף מעומתת בחקירה עם תכתובות בין שאול אלוביץ ומנכ"ל וואלה דאז אילן ישועה ● אלוביץ קושר בתכתובות במפורש בין סיקור חיובי להטבות רגולטוריות ● נתניהו נדרשת להגיב על מעורבותה בענייני משרד התקשורת ובהפעלת לחץ לקבלת סיקור חיובי

שאול שני / צילום: איל יצהר

שנה לאחר כישלון ההנפקה: ספינת הדגל לשעבר של ההייטק הישראלי ECI בדרך למיזוג עם חברה אמריקאית

ריבון קומיוניקיישנס הציבורית חתמה על הסכם למיזוג עם ECI של שאול שני תמורת 32.5 מיליון ממניותיה ועוד 355 מיליון דולר במזומן ● המיזוג מגיע לאחר כישלון הנפקתה של חברת ציוד התקשורת הישראלית הוותיקה בלונדון לפני כשנה ● בעלי המניות של ריבון פחות מרוצים מהמהלך ושווי השוק שלה נחתך ברבע בארה"ב

נופר עמיקם / צילום: אופיר אייב

נופר עמיקם מונתה לשותפה בקרן ההון סיכון גלילות קפיטל

עמיקם (34) עומדת בראש מחלקת יצירת הערך תצטרף לשני המייסדים קובי סמבורסקי ואריק קלינשטיין

ברק עילם  / צילום : שלומי יוסף

צמיחה של 27% בתחום הענן דחפה את הכנסות נייס; מעלה תחזית רווח שנתית

הכנסות של 152 מיליון דולר מתחום הענן סייעו לנייס להציג ברבעון השלישי עלייה של 8% בהכנסות ל-387 מיליון דולר ● המנכ"ל ברק עילם: ההכנסות מפעילות הענן הן 40% בקירוב מהכנסות החברה ומשקפות את ההצלחה הגדולה שלנו בתחום"

אוכלים בכלים חד פעמיים בחברת הפינטק "טיפלתי" / צילום: אורי פרל

להוציא את החד"פ: כך ההייטקיסטים שוב מקבעים נורמות בשוק התעסוקה

יוזמה של עובדי הייטק שקוראת למעסיקים להוציא מחדרי האוכל את הכלים החד-פעמיים ויוזמות סביבתיות אחרות מובילות את המעסיקים לדבר בשפה אקולוגית ● האם מדובר בטרנד חולף בגלל מחאת האקלים או בשינוי כיוון?

אלונה בר און בוועידת עושים שוק \ צילום: איל יצהר

אלונה בר און, יו"רית "גלובס": יש לקיים דיון דחוף על תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור

"זוהי שעת חירום. עלינו להודות שמועצת העיתונות אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו" ● מכתב גלוי ששלחה אמש יו"רית גלובס אלונה בר און למועצת העיתונות ● מפאת חשיבות הדברים והרלוונטיות גם ל"גלובס", אנו מביאים אותו כאן כלשונו

איריס בינקוביץ', אביגיל דר ונרקיס טסלר / צילום: רונה איבר

מועדון ארוחת הבוקר: מה חושבות מנהלות בתחום הקנאביס על שבירת קירות

וגם: UMI תפחית שכרו של בני גבאי ל-60 אלף שקל לחודש

איזה נכס אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל באזור חוף הכרמל? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איזה נכס אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל באזור חוף הכרמל?

מגרש לבנייה בבנימינה, דירת 6 חדרים חדשה בטירת הכרמל, דירת בת 4 חדרים בזכרון יעקב או קוטג' בחדרה

חיילי צה"ל על גבול רצועת עזה,/ צילום: רויטרס

בשל הפרת הפסקת האש: בעוטף עזה החליטו לא לקיים מחר לימודים

(עדכונים שוטפים): למרות שפיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה, ברשויות החליטו שלא לקיים לימודים, לאחר שרקטה נורתה לישראל ויורטה על ידי כיפת ברזל ● פלסטינים מפגינים בגבול עזה נגד הפסקת האש

משרדי ?Wix / צילום: רויטרס

מנייתה של Wix צונחת בוול סטריט לאחר צמצום תחזית שנתית

הישראלית שנסחרת בוול סטריט הציגה עלייה מפתיעה ברווח ובהכנסות ברבעון השלישי של השנה, אך צמצמה את טווח התחזיות לשנת 2019 כולה ● צופה הכנסות בטווח של 763-761 מיליון דולר, לעומת התחזיות הקודמת להכנסות בטווח של 765-761 מיליון דולר

 האריה השואג / צילום: יחצ

האריה השואג נדם: אחרי 60 שנות פעילות ובצל תככים וחילופי האשמות - איגוד יחסי הציבור מתפרק

מסמכים שהגיעו לידי "גלובס" בעקבות הבקשה לפירוק איגוד משרדי היח"צ הפועלים בישראל, חושפים את מאחורי הקלעים של התנהלותו ● בין הממצאים: היעדר דיווחים ופנקס חברים וטענות לרשימת "מומלצים"

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

וול סטריט ננעלה ללא שינוי סביב רמת השיא; טבע צנחה ביותר מ-4%

הנאסד"ק והדאו ג'ונס ננעלו ללא שינוי, ומדד S&P טיפס ב-0.1% ● דחיית משפט האופיואידים בשלושה חודשים הכבידה על מניית טבע ● סיסקו נפלה לאחר תחזית חלשה שסיפקה זה הרבעון השני ברציפות ● וולמארט היכתה את תחזית הרווח למניה ● סין רכשה תוצרת חקלאית מארה"ב אך פחות מהצפוי

גדי נצר / צילום: תמר מצפי

מניית גלוברנדס הגיבה בחיוב לעלייה ברווח הרבעוני למרות קיפאון בהכנסות

עם זאת, מאז החלה מפיצת הסיגריות והממתקים להיסחר בבורסה אשתקד, רשמה מנייתה ירידה של 27%