גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית משרד התחבורה עם מסקנות ראשוניות על הקארפול: "לא פוסלים הפקעת נתיב נוסף"

אחרי שנתיבי הנסיעה המיוחדים למכוניות שבהם יותר מנוסע אחד יצאו לדרך, מציגה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר מסקנות ראשוניות מהפעלת הנתיב הייעודי ומסבירה שרק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לדעת בכמה בדיוק קוצר זמן הנסיעה

קרן טרנר /צילום :איל פישר
קרן טרנר /צילום :איל פישר

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מיהר לבשר על הקלה בתנועה בעקבות הפעלת פרויקט נתיב פלוס בכביש החוף ובנתיבי איילון, אולם בראיון ל"גלובס" מסבירה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר כי למרות שבמשרד משוכנעים כי הפרויקט אכן מביא להקלה משמעותית בזמני הנסיעה, אין למשרד בשלב זה נתונים מדוייקים המעידים על כך. לדבריה, רק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לקבל נתונים טובים יותר שיוכלו לבסס את ההערכה שהחלטה להפוך נתיב תחבורה רגיל לנתיב עבור תחבורה ציבורית ורכבים שייסעו עם יותר מנוסע אחד, הייתה מוצדקת.

"כבר כשהצגנו לשר סמוטריץ' את הפרויקט ואת החזון שלנו לשנים הקרובות, הוא הבין שאין אלטרנטיבה לתחבורה הציבורית. הוא ביקש להיערך בקמפיין הסברה, באכיפה כמו שצריך ובתוספות שירות - דיברנו בעיקר על איך לתעדף תחבורה ציבורית. הוא גיבה פה את גורמי המקצוע שזה אחלה. אגב, לא הצגנו לשר הקודם את הפרויקט הזה, כי נושא האכיפה של הפרויקט הזה באמצעות אופנוענים - ולא באמצעות מצלמות כפי שרצינו במקור - נסגר עם המשטרה רק ביוני".

זה אומר שהשר יתמוך גם בהטלת אגרת גודש בכניסות לתל אביב?

"הנתיב הזה הוא צעד לשיפור התחבורה הציבורית כדי שהיא תהווה חלופה לרכב פרטי. אם תוטל אגרת גודש היא לא תוטל על הנוסעים בנתיב".

על סמך מה סמוטריץ' אמר שהנתיב הביא להקלה בתנועה?

"אנחנו עדיין מעבדים את כל הנתונים, אבל ממה שאנחנו רואים התחבורה הפרטית בנתיב הרגיל בכביש 2 התעכבה בשיא במשהו כמו 25-20 דקות ומי שבחר לנסוע בתחבורה ציבורית ובקארפול, תלוי מאיפה הוא הגיע, אבל כנראה נחסכו לו עשרות דקות. לגבי נתיבי איילון אנחנו רואים הקלה משמעותית של עשר דקות. נכון ששם יותר מאתגר להיות בקארפול כי צריך עוד שני נוסעים ולא רק אחד, אבל פתחנו את הנת"צ".

היו תלונות שהנסיעה בנתיב המיוחד ובדרכים המובילות אליו הייתה מאוד איטית.

"אי אפשר לומר את זה. אנחנו לא מודדים את התנועה בצירים המשניים, אבל בנתיב עצמו רואים במצלמות שהנתיב זורם והאוטובוסים דיווחו לנו שהנסיעה הייתה חלקה לכל אורך הנתיב".

לא הייתה הפרעה בזרימה בשום שלב?

"ראינו הפרעה לרמפה במחלף פולג שאני לא יודעת עדיין איך מסדרים אותה, וכמובן יש אזרחים שככה מנסים, עבריינים כאלה - האופנוענים ישר ניפו אותם הצידה".

וזה לא מעכב את התנועה?

"לא, כי עוצרים אותם בהמשך. האופנוען אומר סע אחריי ומלווה את הרכב עד למקום שאפשר לעצור".

אבל אין לכם עדיין נתונים ברורים?

"לא. אנחנו עדיין מטייבים את הבדיקה שלנו ובכל יום שעובר יהיו לנו נתונים יותר מדויקים. אנחנו גם שולחים ניידות ולאוטובוסים הייתה בעיה עם ה-GPS, אבל מראש באנו וקבענו אילו קווים אנחנו רוצים לדגום כדי שנדע אם התנועה זורמת או לא".

ומה לגבי מי שנשארו בנתיב הרגיל?

"אין ספק שלאנשי הרכב הפרטי שנוסעים בשעות השיא לבד - כואב. מי שנסע בנתיב הרגיל סבל יותר מהרגיל אבל אם יהיה שינוי התנהגותי כתוצאה מהפעלת הנתיב - אז הפגיעה ברכבים הפרטיים תהיה מתונה יותר. אגב כבר היום כמות האנשים שנהנית מההסדר גדולה בהרבה מכמות האנשים שסובלת ממנו".

תסבירי.

"תיקח כלל אצבע, שבכל נתיב בכביש עוברים בשעות העומס 2,000 איש בשעה. אז יש לנו בכל שעה 140 אוטובוסים - תכפיל את זה ב-40, 50 נוסעים בכל אוטובוס, כי הם נוסעים כמעט מלאים, ותוסיף על זה עוד כמה עשרות כלי רכב עם שני נוסעים ומעלה. אז ברור שכמות הנוסעים שזכאים לנתיב הייעודי גדולה יותר מכמות הנוסעים בנתיב הרגיל. בכל מקרה מגיע להם שליש מהדרך - זו לא העדפה מתקנת, זה צדק חלוקתי".

בכביש 2 הוקצו בשני הכיוונים מקטעים באורך של 22 קילומטרים בכל כיוון עבור נתיב הנסיעה המיוחד לתחבורה הציבורית והשיתופית. בכיוון דרום השינוי היה קטן יחסית, משום שלתחבורה הציבורית יש כבר נתיב מיוחד באורך 14 ק"מ בשולי הכביש - שאותו החליף כעת נתיב של 22 קילומטר במרכז הכביש (הנתיב החדש נהנה מהארכה של 8 קילומטרים בין מחלף נתניה למחלף פולג). בכיוון צפון, לעומת זאת, לא הייתה לתחבורה הציבורית העדפה כלשהי כך שהנתיב הייעודי מהווה שינוי דרמטי גם עבור המשתמשים בתחבורה הציבורית.

"בכיוון דרום אוטובוס נהנה החל מאתמול מנסיעה מועדפת בשעות הבוקר מנתניה עד חולון", אומרת טרנר. "בכיוון צפון זו בשורה אמיתית לנוסעי התחבורה הציבורית שעד היום עמדו בפקק כמו כולם".

מה היעדים שלכם?

"אנחנו רוצים לראות תחבורה ציבורית זורמת כמו שצריך בכל שעות היממה. אנחנו רוצים לראות יותר אנשים שבוחרים לנסוע בקארפול ובתחבורה ציבורית והיינו רוצים שהמחיר לרכב פרטי לא קטסטרופלי. אם התחבורה הציבורית תיהנה מחמש דקות וכל הציבור יעמוד חצי שעה - זה לא הפרויקט שאנחנו רוצים".

אתם שוקלים להרחיב את הפרויקט גם לכביש 5 וכבישים נוספים?

"גורמי המקצוע עוד לא גיבשו עמדה לגבי החלופה הנכונה שם. בכביש 5 אנחנו מרחיבים ומוסיפים נתיב והשאלה האם בינתיים כדאי להפוך נתיב רגיל לנתיב תחבורה ציבורית ושיתופית. הבעיה שם היא שאם תעשה נת"צ שמאלי יהיו הרבה ירידות ולכלוך של הנתיבים והפרעות לתנועה. תעשה נת"צ ימני אז עם כמות הרכבים שיורדים לך ימינה יש סיכוי להרבה מאד מפירים. יש גם את 471 ו-461 - שם אנחנו מוסיפים נת"צים".

מה לגבי הקארפול - אתם שוקלים להקל קצת במגבלות?

"החוק אוסר על נסיעה שיתופית למטרות רווח. הוא מאפשר רק קבלת החזר הוצאות דלק ונסיעה בסכום של 2 שקלים לקילומטר. אנחנו רואים שאנשים מתחברים. ב-Waze, ב-Moovit, בוואטספים - בסך הכול אנחנו לא צריכים שכולם יעברו לנסוע ביחד. בכביש 2 מספיק עוד אדם אחד".

ואם יתברר לכם שהצלחתם יותר מדי והנתיב ייסתם?

החל מנובמבר התחבורה הציבורית בכביש 2 לכיוון דרום תוכל לנסוע גם בנתיב שבשול אם יהיה פקק בנתיב פלוס. לגבי התחבורה השיתופית - היא לא תוכל לנסוע בשול, אבל אנחנו יכולים להעלות את הרף משני נוסעים לשלושה, אבל אנחנו עוד לא שם. ותמיד אפשר לקחת עוד נתיב ולעשות גם אותו שניים פלוס".

עוד כתבות

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס

אנשי עסקים בכירים פנו לח"כים: "לא לאפשר לנאשם נתניהו לקבל מנדט לשלוט"

120 אנשי עסקים מוכרים פנו היום במכתב ל-120 חברי הכנסת בבקשה שלא לאפשר לרה"מ נתניהו, הנאשם בעבירות חמורות, להקים את הממשלה הבאה ● "כשם שלא יעלה על דעתנו למנות נאשם בעבירות כאלה לתפקיד במוסד חינוכי - כך גם אין להטיל עליו להקים ממשלה"

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

וירוס הקורונה והשווקים: לפרק את המולקולה

התנודתיות בשוקי ההון עולה מדרגה, וסוחרים מתוחכמים יכולים לנצל זאת לטובתם, בשעה שמשקיעים סולידיים יותר עושים התאמות בתיק ● מי שבחר לצאת מיד מהשוק בגלל פאניקה - הפסיד

ראסל אלוואנגר, מנכ”ל טאואר / צילום: איל יצהר

טאואר רושמת ירידה בהכנסות הרבעון הרביעי ומספקת צפי מאכזב

החברה בניהולו של ראסל אלוונגר צופה הכנסות של 300 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 ● ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ל-306 מיליון דולר

דיור מוגן / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הדיור המוגן של רמי לוי הזניק את מניית בי.ג'י.איי 260% בארבעה ימי מסחר

זאת מאז עדכנה החברה ביום חמישי האחרון על כוונתה להיכנס לפעילות בתחומי הדיור המוגן והמלונאות

בדיקת נוסעים בעת הצ'ק אין בנמל תעופה בסין / צילום: רויטרס

ליצמן: "עד עכשיו מנענו את הגעת הקורונה, אך מניחים שהנגיף יגיע"

נערכים לקורונה בישראל: שר הבריאות וראש המל"ל מחפשים  אתרים שישמשו כמרכזי קליטה לחולי קורונה, ושר הפנים הודיע כי תימנע כניסתם של אנשים ששהו בבסין, במקאו, בתאילנד, בסינגפור ובהונג קונג בשבועיים האחרונים ושאינם אזרחי או תושבי ישראל ● לפי איסתא, "ההיסטריה בארץ מוגזמת"

שלטי השכרה ומכירה בבניין בחדרה  / צילום:  תמר מצפי

הורשע עו"ד שהעלים הכנסות בסך 1.7 מיליון שקל מהשכרת שמונה דירות

ביהמ"ש קבע כי "עו"ד שמואל אריאלי העלים את ההכנסות מהשכרת הדירות במרמה, תוך שימוש פסול בפרטיהם של קרובי משפחתו, כדי לפטור עצמו מהצורך לדווח על הכנסותיו ולשלם מסים כדין" ● "הנאשם עשה שימוש יצירתי במיוחד – אם להשתמש במילים עדינות – בידע המשפטי שברשותו"

שעוני פייר קארדן / צילום: יח"צ

רולטיים קיבלה את הזיכיון הבלעדי לייבוא מותג השעונים פייר קארדן

השעונים של המותג ישווקו ברשת חנויות אימפרס ובאתר האונליין שלה ובחנויות שעונים נוספות בטווח מחירים שינוע בין 560-880 שקלים

שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

פרשנות: אלוביץ' מקווה שהשופטים ייטו לו חסד יותר מאנשי הפרקליטות

ההחלטה לוותר על זכותו לשימוע בתיק בזק התקבלה אצל שאול אלוביץ' בראש ובראשונה בגלל האכזבה שלו מתוצאות הליך השימוע שנערך לו בתיק 4000, וגם כדי לא לחשוף את טענות ההגנה שלו בפני התביעה

הפיילוט של ווינד - אופניים חשמליים להשכרה לטווח קצר / צילום: יח"צ

לא רק קורקינט: ווינד יצאה בפיילוט - אופניים חשמליים להשכרה לטווח קצר

החברה ביצעה השקה שקטה ופיזרה עשרות אופניים חשמליים ברחבי ת"א, לצד הקורקינטים שכבר פועלים בהצלחה ● עדיין אין תאריך כניסה לפעילות שגרתית, ובשלב זה מדובר בניסוי ● האופניים יושכרו תמורת 85 אגורות לדקת שימוש ללא דמי פתיחה

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 17 בפברואר

אתמול באיכילוב: 8 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

אורי פדרמן - בעלים של קפה לנדוור  / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי 13 שנה: קפה לנדוור נפרדת מאסם-נסטלה ותופץ ע"י שסטוביץ

ל"גלובס" נודע כי מוצרי הקפה של לנדוור יעברו בהדרגה להפצת שסטוביץ • לפי הערכות, פעילות זו צפויה להביא לשסטוביץ תוספת למחזור של כ-5 מיליון שקל בשנה

גבי אשכנזי / צילום: רפי קוץ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עובדות זה לחלשים: כשהקהל בכנס של כחול לבן התקיל את גבי אשכנזי

בשבועיים הקרובים "המשרוקית" תרפה לרגע מהטלוויזיה והרדיו ותצא לשטח, כדי לבדוק כמה המתמודדים שולטים בחומר מול הבוחרות והבוחרים ● הפעם הקשבנו לטיעונים בכנס של כחול לבן בהוד השרון ● המשרוקית של גלובס יוצאת לשטח

שאול אלוביץ' / צילום ארכיון: יוסי כהן

החלטה גורלית של שאול אלוביץ': מוותר על השימוע בתיק בזק

ל"גלובס" נודע כי אלוביץ' החליט לוותר על זכותו להליך שימוע בפני פרקליטות מיסוי וכלכלה ב"תיק בזק השני" - פרשת המרמה בבזק ● המשמעות: ייאלץ להתמודד כנאשם במקביל עם שני משפטים פליליים – תיק 4000 ותיק בזק

הובלת מכולות מסין לקליפורניה / צילום: רויטרס

משבר הקורונה הוא “מהחמורים שידע ענף הספנות בעשור האחרון”

האטת הכלכלה הסינית מביאה להשעיית עשרות קווים ימיים ומעכבת את קצב הבנייה של אוניות חדשות

 

 

אלון יחזקאלי, ירון אלבוים וטל תמיר, מייסדי וויליוט / צילום: איל יצהר, גלובס

וויליוט גייסה 20 מיליון דולר כדי להפוך כל חפץ למכשיר מחובר

עד כה גייסה החברה 70 מיליון דולר ● הסכום שגויס נועד לשמש את החברה כדי לבצע פיילוטים נוספים עם לקוחות

מנור וכפיר גינדי / צילום: דן שטרן

האחים מקניון TLV שרוצים לכבוש את אירופה ב-10 אירו לגרם קנאביס: "מאמינים שאנחנו יודעים לבנות מותג"

כשכבר היה נראה שגורלה נחרץ, חברת הקנאביס קאנומד קיבלה חבל הצלה מפתיע מהאחים מנור וכפיר גינדי, בעלי חברת הנדל"ן הפרטית גינדי השקעות ● בראיון ל"גלובס", מספר מנור גינדי מה גרם להם להצטרף לתחום

שלט של אלקטרה / צילום: אייל פישר, גלובס

אפקט הקורונה: חברות מוצרי החשמל מנצלות את המומנטום ומעלות מחירים

בתוך שבוע נרשם גל עליות במחירי מוצרי החשמל בקרב ארבע חברות - אלקטרה, טורנדו, ברימאג וניופאן – אשר נע בשיעור של בין 3% ל-14% במחיר לקמעונאי ● הצעד הזה מתרחש על אף שעדיין קיימת בישראל סחורה שהגיעה לארץ טרום המשבר

מטוס הרטרו של אל על / יחצ אל על

"אל על בונה על תמיכה ממשלתית בעקבות משבר הקורונה"

בכיר באל על ל"גלובס": "אנו מברכים על היוזמה של שר התחבורה לסייע לחברות התעופה הישראליות. אנחנו חושבים שזה נכון בעת הזו מול האתגר הזה שמשלב כוח עליון והחלטות של המדינה שמשפיעות עלינו"

גדעון ורטהייזר וצמרת סיוה בפתיחת המסחר אתמול בנאסדק / צילום: נסדק

סיוה עקפה את תחזיות האנליסטים ב-2019 אך הרווח השנתי כמעט התאפס; מספקת תחזית משופרת ל-2020

ההכנסות השנה אמורות לצמוח בכ-9%, ולכלול מכירות טכנלוגיה לאייפון הבא של אפל ● החברה לא צופה השפעה של וירוס הקורונה על ההכנסות השנתיות, ונהנית לדבריה מצבר הזמנות חזק וביקוש ער למוצריה בתחום הסכמי הרישוי

בניין קבוצת NSO / צילום: AP Photo, AP

מהשב"כ ל-NSO: מינוי נוסף של איש ביטחון לחברת הסייבר התקפי

איש שירות הבטחון הכללי לשעבר, אלי עמר, ישמש כסמנכ"ל מערכות המידע בחברה ● המעבר של אנשי הבטחון  מתפקידים רגישים ובכירים לשורותיה של אחת מחברות הסייבר השנויות במחלוקת בישראל, מזכיר את המעברים של בכירי משרד האוצר לאורך השנים למשרות נחשקות בשוק הפרטי