גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פקקים ומחסור בחניה: הפתרון הוא (גם) הסברתי

מאות חברות טכנולוגיה פועלות במטרה לסייע ולפתור בעיות תחבורה בארץ ובעולם, אולם זה לא מספיק

פקק תנועה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פקק תנועה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

תל-אביב היא עיר תוססת, בינלאומית ויפהפייה שלא ישנה לעולם. זוהי גם עיר בה התנועה והחניה הופכות עם הזמן למאתגרות יותר ויותר. לאחרונה אף הרחיבה העירייה את המגבלות על חניות לתושבי תל-אביב, מחאת התושבים לא אחרה להגיע וההחלטה לבסוף בוטלה. יחד עם זאת, למגינת ליבם של התושבים, העירייה ממשיכה להקצות מקומות חניה ברחבי העיר, שגם ככה מוגבלים, לשירותי תחבורה משותפים ולקורקינטים חשמליים. כמו כן, בימים האחרונים, הוחלט על ידי משרד התחבורה להקצות נתיבים ייעודיים לנסיעות של יותר משני אנשים ומעלה מה שלמעשה מבטל נתיב תחבורה לנוסעים הבודדים וגורם לעומס נוסף. אך תל-אביב היא רק דוגמה אחת מיני רבות לערים ומדינות ברחבי העולם הסובלות מפקקים ומחסור בחניה. במדינה שמתהדרת בשפע של יזמות טכנולוגית לרבות בתחום התחבורה החכמה, עולה השאלה מהיכן תבוא הישועה והאם החדשנות לבדה תוכל לספק מענה?

מדו"ח שפורסם באחרונה על ידי TomTom International BV, העוסק במדד התעבורה 2018, עולה כי בערים הגדולות בארצות הברית הנוסעים מבלים יותר ויותר זמן מאחורי ההגה. הדו"ח סקר את דרגות עומסי הכבישים ב- 403 ערים ברחבי 56 מדינות. תל-אביב דורגה במקום ה-19 עם 42% רמת עומס בכבישים, ועקפה ערים גדולות וידועות לשמצה בקשיי התחבורה בהן - לוס אנג'לס שדורגה במקום ה-24 וניו יורק במקום ה-42. בנוסף, על פי הדו"ח, ישנן שתי ערים אמריקאיות, סולט לייק סיטי ופורטלנד שהצליחו להקל ברמת העומסים לאחר שהחלו לאמץ פתרונות שונים כדי לפתור בעיות אלו. כחלק מהמאמצים הן השקיעו משאבים רבים באופטימיזציה של מערכת הרמזורים, בתשתיות לרכיבה על אופניים, רכבת קלה ובצמצום מקומות חניה בנסיון להפוך את הפקקים לפחות מתסכלים.

מעבר לפתרונות הללו, בשנים האחרונות נעשה מאמץ לקדם פתרונות קארפול לנסיעות משותפות במחשבה שבכך ניתן יהיה לצמצם את מספר הרכבים בכבישים הנוסעים ממילא לאותו היעד. בין אם זה באמצעות שירותי נסיעה כמו UBER POOL או LINE LYFT , או באפליקציות כמו Waze Carpool וכדומהן. תקוות רבות גם נתלות ברכבים אוטונומיים והאופציה להשתמש בעתיד ברכבים אוטונומיים כרכבים לשירותי נסיעה משותפת או לשינוי מודל הבעלות ברכבים פרטיים מיסודו. אך הדרך לאימוץ תשתית רכבים אוטונומיים עדיין ארוכה, כפי שמעדים הנסיונות בקונגרס האמריקני שכשלו בשנה שעברה לקידום תשתית רגולטורית תומכת. ביולי השנה החל מאמץ נוסף בקונגרס האמריקני לקידום חקיקה שתעסוק בין היתר בתשתית רגולטורית לרכבים אוטונומיים ותקצוב במסגרת ה- America’s Transportation Infrastructure Act ויהיה בהחלט מעניין לראות כיצד תתקדם חקיקה זו כמו גם הרגולצייה בנושא תשתית ה-5.9 GHz .

מחקרים רבים כמו למשל מחקר של Masabi Mass Transit Rider מצא כי נוחות הנסיעה הנו הפרטמר העיקרי העומד בראש סדר העדיפויות של נהגים. נתון זה מסביר למשל למה שירותי נסיעה זוכים להצלחה רבה יותר מאשר שירותי קארפול- שכן נהגים מעדיפים לשלם יותר על שירות נסיעה פרטית, מאשר לעכב את ההגעה שלהם ליעד בשל עצירות לאורך הדרך. בישראל, כאמור, שירותי נסיעה משותפת אינם מוצעים בצורה גורפת על ידי חברות המוניות ואפליקציות שירות המוניות השונות. רק לאחרונה חברת תחבורה ארצית השיקה שירות שהוא הכלאה בין נסיעה משותפת לבין קארפול שעובד באזורים מוגבלים באזור המרכז. השירות נחל הצלחה רבה בקרב תושבים מאזור הפעילות אך עדיין לא ברמות בהן ניתן לראות שינוי משמעותי בפקקים.

אז איך, אם בכלל, בכל זאת ניתן יהיה ליישם את כל הפתרונות הטכנולוגיים עליהם שוקדים טובי היזמים והמפתחים בתחום התחבורה בארץ ולשכללם לכדי הצלחה? נדמה כי יש מקום לקדם דווקא את האלמנט ההסברתי והעידוד הרגולטורי. בעוד המגזר העסקי פועל ביתר שאת על מנת לבנות חברות המבוססות על פיתוח פתרונות תחבורה חכמים, יש לעודד במקביל פעילות ענפה של המגזר הציבורי והמוניציפאלי. הפעלת מערכי חינוך הנו צורך אקוטי. בראש ובראשונה, יש להשקיע במערך חינוכי והסברתי של המגזר הציבורי והמוניציפאלי האמון על תיכנון והוצאת פרויקטי תשתית התחבורה אל הפועל ולדאוג למערכת רגולטורית המעניקה תמריצים לשימוש והטעמה של פתרונות תחבורה חכמה בערים ולבסוף, ישנה חשיבות בחינוך הציבור הרחב הן לגבי קיומם של פתרונות נגישים ויעילים והן לחשיבות השימוש בהם. נדמה שללא מאמץ הסברתי הכולל שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי, הפרטי והציבור הרחב, בליווי תמיכה רגולטורית, נשאר כולנו בפקק. 

הכותבת היא מפירמת עורכי הדין הבינלאומית Holland & Knight

עוד כתבות

אחמד טיבי מתעמת עם ראש הממשלה  / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

נתניהו: "הרשימה המשותפת דרשו לחקור אותי ואת גנץ בגין פשעי מלחמה"; טיבי: "שקרן ומסית"

ראש הממשלה אמר את הדברים במליאת הכנסת, לאחר שביקש לעלות ולנאום כדי לתת עדכונים על המצב הביטחוני

אנטנת סלולר במצפה רמון / צילום: שאטרסטוק

מקורות בשוק התקשורת: יש ניסיונות לעסקאות נדל"ן על אתרי הסלולר

ל"גלובס" נודע שבשבועות האחרונים מנסה קבוצת יזמי נדל"ן לקדם עסקת ענק לרכישת אתרי הסלולר של חלק מהחברות והחכרתן מחדש לחברות לטווח ארוך

יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה באירוע עושים שוק \ צילום: איל יצהר

רשות ני"ע ממשיכה בקידום ניהול תיקים מקוון להמונים; תאפשר לראשונה השוואת תשואות בתיקים מנוהלים

שבועות אחדים לאחר שפורסמה טיוטת ההסדרה ל"ניהול תיקים 2.0", פונה רשות ני"ע לחברות ניהול התיקים בבקשה לסיוע בגיבוש סטנדרטיזציה לאפיון הלקוחות ולחלוקה לאחד מארבעה מסלולי ההשקעה שיהיו בשירות החדש

אודי סגל / צילום: אביב חופי

טלטלה בחדשות 13? בחברה שוקלים להעביר את אודי סגל להגשת המהדורה המרכזית

על רקע נתוני הרייטינג הבעייתיים, הכוונה לערוך שינויים במהדורת החדשות עומדת על סדר היום של מנהלי רשת 13 כבר תקופה ארוכה ● חדשות 13 בתגובה: "תמר איש-שלום תמשיך להיות המגישה המרכזית"

אחמד טיבי מתעמת עם ראש הממשלה  / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

הרשימה המשותפת והמחנה הדמוקרטי נפלו למלכודת של נתניהו

בנאומו היום בצהריים, סיכל סופית נתניהו את האפשרות לממשלת מרכז-שמאל וחידד את הפערים הקיימים בין כחול לבן לשתי מפלגות השמאל ● פרשנות

פלורידה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לא רק טראמפ עובר דירה: המיליארדרים של ניו יורק עוזבים אותה לטובת פלורידה

נשיא ארה"ב, שהכריז על אימוץ המדינה הדרומית כמדינת הבית שלו במקום ניו יורק, הוא רק האחרון ברשימה מתארכת של אנשי כספים ועסקים שכבר עשו זאת בזכות מדיניות המס הנוחה ומזג האוויר החם

פאבל דורוב, מייסד טלגרם. המטבע הדיגיטלי התייקר עוד לפני שהונפק/ צילום: רויטרס

טלגרם כופרת באישומי ה-SEC שבגינם נדחתה הנפקת המטבע הדיגיטלי שלה

החברה, בעלת אפליקציית המסרים המיידיים, שביצעה בשנה שעברה מכירה מוקדמת של המטבע הדיגיטלי גרם בהיקף של 1.7 מיליארד דולר, מבקשת מבית המשפט בניו יורק להסיר את צו המניעה של רשות ניירות ערך האמריקאית, הטוענת כי המטבע נחשב לנייר ערך

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס

משרד החוץ האמריקאי: מוטרדים מאוד מהחלטת בית הדין של האיחוד האירופי

מחלקת המדינה בוושינגטון (המקבילה למשרד החוץ בארץ) שיגרה היום התייחסות רשמית להחלטת בית הדין האירופי בנוגע לסימון מוצרים ישראלים: "הנסיבות בנוגע לדרישת הסימון במקרה של יקב פסגות, כפי שהוצגו בפני בית המשפט, מראות שהיתה כאן הטיה נגד ישראל"

רפי סער / צילום:  שלומי יוסף

תמ"א אאוט, בנייה מתחמית אין: נעצרו פרויקטי תמ"א בכפר-סבא

באופן תקדימי החליטה הוועדה המחוזית מרכז לעצור שני פרויקטים שכבר החלו בהליכי תכנון ● בכך קיבלה הוועדה את עמדת עיריית כפר-סבא שיש לקדם באזור בנייה מתחמית על פני פרויקטים נקודתיים ● היזם: "הסיכוי להפלת הפרויקט הולך וגדל"

ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

פאואל: "ריבית שלילית לא מתאימה לכלכלה האמריקאית"

בעדות שנשא פאואל בסנאט, ציין יו"ר הפד לחיוב את שוק התעסוקה ובמיוחד את שיעור האבטלה הנמוך, שנמצא בשפל של 50 שנה ● לדבריו, "הסיכונים למערכת הפיננסית בארה"ב נותרו נמוכים"

מאגר הגז הטבעי "לוויתן" / צילום: אלבטרוס

"שומרי הבית" לליצמן: "תקופת ההרצה של 'לוויתן' - סכנה לבריאות הציבור"

הבוקר פנתה ח"כ חיימוביץ' בשאילתה לסגן השר ליצמן בנושא היתר הפליטה לאסדת "לוויתן" בתקופת ההרצה, בה מתוכננים להיפלט לאוויר חומרים מזהמים בכמות הגדולה פי 2.5 מזה שיותר לאסדה לפלוט במשך שנת פעילות שלמה ● ליצמן: "לא מכיר את הנושא"

כחלון בביקור בפרויקט מחיר למשתכן בלוד /  צילום: יוסי אלוני

רמ"י החליטו להאריך את תוכנית מחיר למשתכן בעוד שנה

מנתונים של רמ"י עולה כי מאז הופעלה תוכנית מחיר למשתכן ב-2015 פורסמו מכרזי קרקע עבור 115,912 יח"ד ובוצעו עסקאות עבור קרקע לבניית 90,542 יח"ד

משה ממרוד / צילום: סיון פרג'

חם לכם? שיא במכירות המזגנים של תדיראן והמניה מגיבה בהתאם

בסיכום הרבעון השלישי עלו הכנסות החברה ב-16% והגיעו ל-270 מיליון שקל ● עוד טרם פרסום הדוחות העלתה חברת מידרוג את הדירוג של תדיראן "נוכח שיפור נמשך בביצועים העסקיים תוך שמירה על פרופיל פיננסי בולט לטובה"

קורנפלקס של אלופים / צילום: תמר מצפי

ארבע שנים לרפורמת הקורנפלקס: איך קרה ששינויי המחירים לא התגלגלו לכיס של הצרכנים

דוח של משרד הכלכלה שהגיע לידי "גלובס" בוחן מהן תוצאות הרפורמה להוזלת יבוא מוצרי מזון לישראל ● העלויות של מוצרים כמו קורנפלקס אכן הוזלו, אך ביד השנייה מוצרי חלב ובשר התייקרו ● "הרגולציה על המזון הרגיש נותרה בעינה, באופן המוסיף להכביד על העסקים בתחום"

הנשיא טראמפ ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי/צילום: רויטרס

אימפיצ'מנט הנה הוא בא: אין כמעט ספק שטראמפ יזוכה

היום מתחילים הדמוקרטים בבית הנבחרים של ארה"ב את תהליך הגשת כתב אישום נגד הנשיא טראמפ על שוחד ועל "פשעים חמורים" נגד החוקה ● זה ייקח כנראה חודש וחצי ● בינואר יועמד הנשיא למשפט הסנאט, ואין כמעט ספק שיזוכה ● אבל זה מה שרצו מנסחי החוקה לפני 230 שנה

ונציה לאחר השטפון / צילום: מנואל סילבסטרי, רויטרס

ונציה מוצפת בעקבות הגאות השנייה בעוצמתה בתולדותיה

במהלך הלילה הוצפו חלקים מהעיר ונגרם לה נזק כבד ● ראש העיר הזהיר מפני נזק בלתי ניתן לתיקון והצהיר: "זוהי תוצאה של שינויי האקלים"

פרופ' משה שהם, ד"ר קירה רדינסקי ויונתן עמיר, מקימי חברת דיאגנוסטיק רובוטיקס  / צילום: יח"צ

חברת דיאגנוסטיק רובוטיקס של קירה רדינסקי ומשה שהם גייסה 24 מיליון דולר

דיאגנוסטיק רובוטיקה עוסקת בניהול עומסים בבתי חולים ● בין משקיעי הסבב נמצאים כמה מן המשקיעים הבולטים בתחום הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי: קרן הון הסיכון של קבוצת אקסלמד בשיתוף עם מבטח שמיר, ד"ר קובי ויהודית ריכטר, דיויד ודניאל אריסון, קרן Maverick Ventures Israel, קרן Alpha Capital ומארק סיגל

הבניין הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה ביציבות: טאואר צנחה, מטריקס זינקה ב-7%

מדד ת"א 90 עלה ב-0.3%, מנגד ת"א 35 ללא שינוי ● טאואר סיפקה תחזית הכנסות חלשה לרבעון הבא ● 

פורמולה מערכות זינקה ב-5.44% ● בסקטור הקנאביס טוגדר זינקה ב-15.6%

 שי וינינגר ודניאל שרייבר- למונייד / צילום: שלומי יוסף

דיווח: למונייד דוחה את ההנפקה בעקבות נפילת WeWork

באפריל האחרון החברה גייסה 300 מיליון דולר בהובלת סופטבנק, לפי שווי של למעלה ממיליארד דולר ● הכנסותיה של למונייד הן אמנם גבוהות, אך כמו יתר חברות הפורטפוליו של סופטבנק היא עדיין חברה הפסדית

מהדורת החדשות של ערוץ 12, אמש / צילום: צילום מסך

מרתון שידורי הטלוויזיה: זה לא סיקור, זה דברור

כשהתותחים רועמים, כל ערוצי הטלוויזיה מתגייסים לדובר צה"ל ומשאירים את הצופים עם שידורים חוזרים • התקשורת לא מעזה לבקר את פעילויות הצבא ואת מדיניות הביטחון של ממשלת ישראל, כל ממשלה, באופן מהותי • על התקשורת להיות ביקורתית ועניינית יותר