גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הנוסעים הישראלים מצביעים ברגליים; יש אפס ניסיונות 'להעניש' את טורקיה על התקיפות בסוריה"

סוכני הנסיעות מספרים כי מספר הנוסעים בחברות התעופה הטורקיות צומח ולא מושפע מההתרחשויות האחרונות, כשמה שמדבר עבור הנוסעים זה בעיקר המחיר ● "לא רק שלא התקבלו פניות לביטול טיסות, אלא ש-2019 תוגדר כשנת שיא בתנועת הנופשים מישראל"

טורקיש איירליינס / צילום: יח"צ
טורקיש איירליינס / צילום: יח"צ

"כל עוד אתה מוזיל לי את הטיסה ב-20 דולר ועוד בחברת תעופה טובה, ממש לא אכפת לי דרך איפה לטוס" - זו הגישה של הנוסעים כפי שמציג אותה יניב שולדנפרי, מנכ"ל משותף באתר Alice.co.il. גישה זו, לדבריו, לא השתנתה גם בימים האחרונים לאור התקיפה הטורקית של יעדים כורדיים בסוריה והקריאות ברשתות החברתיות להחרים את טורקיה בזירה התיירותית.

לדבריו, "מספר הנוסעים דרך טורקיה צומח ולא מושפע מההתרחשויות האחרונות, כשמה שמדבר עבור הנוסעים זה בעיקר המחיר".

שולדנפרי מדגיש כי לא רק טורקיש איירליינס, המפעילה 10 טיסות יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול, נהנית מהגידול בתנועת הנוסעים דרכה, אלא גם חברות התעופה הטורקיות האחרות, אטלס גלובל ופגסוס איירליינס, שזוכות לפרגון של הנוסעים הישראלים. "המחיר, מנקודה אחת לנקודה אחרת כולל עצירה באמצע, יכול לשקף גם חיסכון של 50% ויותר לעומת טיסה ישירה. זה משהו שמשחק תפקיד חשוב בחיסכון וביעילות, וזה פקטור שלנוסעים רבים הוא חשוב".

דרך אטלס ופגסוס, אומר שולנדפרי, עיקר הנוסעים ממשיכים ליעדים באירופה, כגון אמסטרדם, ברצלונה ופריז, וגם ליעדים במזרח אירופה. דרך טורקיש איירליינס - שהטיסה מתחילת השנה יותר מ-850 אלף נוסעים בקו מתל-אביב, יותר מ-85% ממשיכים בטיסות ליעדי המשך - יעדי ההמשך העיקריים הם במזרח הרחוק, דוגמת האיים המלדיביים, סינגפור, הודו, תאילנד וסין.

נציין כי גם בטורקיש איירליינס לא מזהים כל שינוי או בקשות לביטולי טיסות מכיוון הנוסעים הישראלים. "התחרות של טורקיש היא בעיקר מול חברת התעופה הרוסית אירופלוט", מסביר שולדנפרי.

גם בביקוש לטיסות דרך אירופלוט הוא לא מזהה שינוי בביקוש בעקבות קריאות אחרות שלא לטוס דרך רוסיה ואליה על רקע גזר הדין החמור שניתן לנעמה יששכר בבית המשפט ברוסיה. יששכר, נזכיר, טסה לישראל מהודו עם עצירת ביניים במוסקבה, שם נעצרה ונשפטה ל-7.5 שנות מאסר על החזקה של 9.5 גרם סמים. 

חודש ספטמבר, חברותה תעופה הטורקית שפועלות מישראל

"שנה של התעוררות גדולה לאנטליה" 

סמנכ"ל איסתא רונן קרסו מזהה מגמה דומה בכל הנוגע לנוסעים מישראל לטורקיה. לדבריו, "לא רק שלא התקבלו פניות לביטול טיסות שהוזמנו עם חברות התעופה הטורקיות, אלא ששנת 2019 תוגדר כשנת שיא מבחינת התנועה של הנופשים מישראל, שהחרימו לאורך השנים את טורקיה כיעד לנופש מאז אירועי המרמרה במשט לעזה בשנת 2010. שנה לפני המשט, תנועת הנופשים לאנטליה מישראל עמדה על 540 אלף בשנה, ומאז המספר הזה צנח עד לשפל של 80 אלף נוסעים בשנה. שם היו חרמות של ממש, והיעד הזה נמחק ממפת התיירות של ישראל.

"כעת יש מהפך - את 2019 נסיים עם כ-480 אלף נוסעים לנופש בבתי המלון באנטליה. 65% מהם נמנים עם האוכלוסייה הערבית בישראל, אבל מספר לא מבוטל הם יהודים שמגדירים את החופשה הזו כנופש אולטימטיבי. יותר מ-100 קלאבים בנתה טורקיה בשנים האחרונות, כולל אטרקציות לילדים ולמשפחות. טורקיה בעצמה החליטה לחזור למפת התיירות שנפגעה שם בשנים האחרונות, והמספרים מדברים בעד עצמם - 40 מיליון תיירים זרים ביקרו בטורקיה בשנה החולפת".

מנהל תחום חבילות הנופש באמסלם טורס, הדר כרמל, משמיע עמדה דומה. "באופן מפתיע או שלא מפתיע, אני יכול להגיד שאנחנו לא חשים השפעה של ההתרחשות בין טורקיה לסוריה בתחום התיירות היוצאת מישראל".

כרמל מחדד את האבחנה בין טורקיה כיעד לנופש, בעיקר באזור אנטליה - לבין טורקיה כיעד לטיסות המשך. עוד הוא מחדד את התזמון של פרוץ האירועים, בסוף עונת התיירות. לדבריו, "מי שכבר הזמין לסוכות ולתקופה הזו, טס כבר או שיטוס בימים אלה. בקשות לביטולים לא נרשמו בכלל". 

חדר האוכל במלון טיטניק מרדן / צילום: יח"צ

גם כרמל מגדיר את 2019 כ"שנה של התעוררות גדולה מאוד לאנטליה ולטורקיה". לדבריו, "אם התקיפה בסוריה הייתה מתרחשת לפני חצי שנה, אולי היינו רואים השפעה על התיירות לטורקיה. אבל מאז אירועי המרמרה, הסכר להערכתי נפרץ, ואנטליה חזרה לשוק ובגדול. הסיבה לכך היא שזה מוצר תיירותי כל-כך טוב שמספק את התמורה הטובה ביותר עבור הכסף. מה גם שהזמן עושה את שלו. בדומה ל'הדים' ששומעים מתיירים ישראלים שמבקרים בעקבה או בטאבה וגם בצפון קפריסין, אנשים חוזרים ומספרים בהתלהבות ומעודדים אחרים לנסוע - זה משהו שקורה גם עם טורקיה. רק מי שהיה שם יכול להבין את רמת הפאר של המלונות, את ה'הכול כלול' בשפע מטורף ובלי שום כוכביות. 

"גם המחירים מאוששים את המספרים שגדלים מכיוון התיירות מישראל ובכלל. כבר לא זול כפי שהיה בתקופות השפל בשנים האחרונות כשהביקוש היה נמוך, אבל עדיין התמורה ביחס לכסף היא עצומה. אנחנו מבחינתנו לא משווקים את טורקיה, אנטליה היא לא יעד הדגל שלנו, אבל הנופשים, ערבים ויהודים, שחוזרים משם כל-כך מרוצים, עושים את עבודת השיווק בעצמם. יש עדיין כאלה שמסרבים לטוס אידאולוגית לטורקיה, אבל הם בשוליים". 

מלון טיטניק מרדן, מלון 5 כוכבים באנטליה / צילום: יח"צ

כרמל מספר כי חבילת נופש הכול כלול למלון בדרגת 5 כוכבים עלתה לחג הפסח 800-900 דולר לאדם, ולמלון 4 כוכבים כ-600 דולר לאדם.

הרגלי הנופש באנטליה, אגב, משאירים את רוב הנופשים באזור בית המלון, "כשמקדישים יום אחד לקניות בקניון שיש באזור וזהו. בשונה מבאטומי, אנטליה היא לא יעד שמוכר גם אטרקציות מסביב. שם אין סיבה לצאת מהמלון ולהוציא את הארנק לאורך כל החופשה". 

אזור המגלשות במלון טיטניק מרדן / צילום: יח"צ

"הזיכרון של הנוסעים קצר מאוד"

כאמור, החוזקה של טורקיה בתיירות מישראל היא עדיין בטיסות קונקשן. נציין כי רק חברות טורקיות מורשות לטוס בקו, כשאל על וכמוה גם ישראייר או ארקיע לא מפעילות טיסות לטורקיה כלל. התחרות אם כך היא חד-צדדית, וכפי שאומר קרסו מאיסתא, "אין בכלל תיירות נכנסת לישראל מטורקיה, והכול הוא חד-כיווני, זה רק תן בלי קח".

הצצה על דוחות רשות שדות התעופה מלמדת על הגידול במספרים. את חודש ספטמבר סיימה טורקיש איירליינס למשל עם גידול של 13% במספר הנוסעים דרכה. אומנם הגידול מתייחס לחודש ספטמבר 2018, שבו לא תוזמנו חגי תשרי על לוח השנה, אולם עדיין המגמה ברורה: טורקיש איירליינס הטיסה בחודש שעבר לבדו כ-107 אלף נוסעים בקווים מנתב"ג ואליו, ויחד עם שתי החברות הטורקיות האחרות, פגסוס איירליינס ואטלס גלובל, המספר גדל לכ-190 אלף נוסעים. בין החודשים ינואר עד ספטמבר טסו עם שלוש החברות הטורקיות כמיליון וחצי נוסעים.

טורקיה לא במקרה גם עומדת בראש טבלת היעדים שמהם נוחתים הטסים מנתב"ג. "אני לא רואה כל חרמות או נידויים באופק בכל הנוגע לטיסות קונקשן דרך טורקיה", אומר קרסו. "הנוסעים ממשיכים להצביע ברגליים".

קרסו סבור כי הטריגר העיקרי לטסים בטיסות המשך דרך טורקיש הוא דווקא הנוחות ופחות המחיר. לדבריו, "המחיר הוא נוח, אבל כיום כבר לא ניתן להגדיר אותו כזול באופן מובהק. כשטורקיש איירליינס נכנסה לישראל, היא התחרתה חזק במחיר, אבל כיום כבר יש לה מתחרות בטיסות ההמשך, כולל חברות תעופה כמו אירופלוט ואליטליה. תדירות של 10 טיסות ביום מאפשרות לנוסעים קונקשן נוח וקצר לכל היעדים. זה יותר חשוב מהמחיר. יש אפס מודעות 'להעניש' את טורקיה, ובטח שלא מצד מי שנוסע בטיסות המשך. אנשים ממש לא מפחדים להמתין בשדה התעופה".

גם קרסו מדגיש כי בכל הנוגע לטיסות דרך אירופלוט, חברת התעופה הרוסית, הוא לא מבחין בשינוי לאור פרשת נעמה יששכר. "יכול להיות שנראה הורים של נוסעים שאמורים לעשות מסלול דומה, לחזור מיעדים במזרח הרחוק דרך מוסקבה לתל-אביב - משנים את הטיסות לטיסות ישירות או דרך יעדים אחרים; אבל אם זה יקרה, נראה את זה היום-מחר. העניין הזה ישכח תוך שבוע. היום זו דרמה סביב מוסקבה, ומחר זה יכול להיות משהו שיתרחש בירדן וישפיע לטווח של שבוע מקסימום. הזיכרון של הנוסעים הוא קצר מאוד". 

עוד כתבות

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 22 בינואר

אתמול באיכילוב: 7 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

ג’רום פאואל / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

בעזרת הפד: בנקים עולמיים שוב נוהרים לשוקי הריפו

דוח לשכת היציבות הפיננסית מצביע על האטה ניכרת בצמיחת מכשירי "בנקאות צללים" מרכזיים, שמהווים את הסיכונים הגדולים ביותר למערכת הפיננסית העולמית ● הבנקים העניקו ב-2018 הלוואות ריפו ב-5.9 טריליון דולר, זינוק של 21%, ונטלו הלוואות קצרות טווח ב-6 טריליון דולר, גידול של 15%

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס Rex Curry

האו"ם: ל-NSO הישראלית עשוי להיות קשר לפריצת הטלפון של ג'ף בזוס

הפריצה קרתה בשנת 2018, לאחר שבזוס קיבל הודעת וואטסאפ חשודה שנשלחה ככל הנראה מחשבונו האישי של יורש העצר הסעודי, כך אמרו מקורבים ל"גארדיאן" ● NSO: "לא נעשה שימוש בטכנולוגיה שלנו"

וואטסאפ (WhatsApp) / אילוסטרציה: רויטרס

הפיצ'ר החדש של וואטסאפ שייקל לכם על העיניים בדרך

מצב כהה הוא פיצ'ר שהלך וצבר פופולריות, שמשנה את הרקע של אפליקציות לכהה, כך שיהיה נח יותר להשתמש בהן בלילה או במקומות ללא הרבה תאורה

תיירים מצלמים ליד מקדש לוקסור במצרים / צילום: Mohamed Abd El Ghany, רויטרס

המלחמה במזרח התיכון שלא הכרתם: למה ישראל עדיין חלשה משכנותיה ביכולת למשוך תיירים

ישראל נהנתה בשנה החולפת ממספר שיא של תיירים, אבל ביחס למדינות הקרובות אליה - ירדן, מצרים, לבנון וקפריסין - לא מדובר במספר פנומנלי ● אז מי שיאנית האזור, ועם אילו תוכניות עתידיות שלהן משרד התיירות יצטרך להתמודד?

עמליה דואק / צילום: יוסי כהן

דעה: כשחדשות 12 מזלזלים בפגיעה בנוסעי האוטובוסים בפריפריה

פרשת ביטול מספר קווי אוטובוס בימי שישי לפני כניסת שבת היא הוכחה בדבר הבועתיות התל אביבית שמאפיינת חלק ניכר מכלי התקשורת בישראל ● דעה

בניין הקפיטול בוושינגטון / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

דעה - משפט טראמפ החל, אמריקה נקרעת לגזרים

הנשיא העדיף את האוויר הצח של דאבוס בשעה שהסנאט הפך לבית משפט ● ראשו של הנשיא לא יותז, אבל חרדה ודריכות מלוות את התהליך הפוליטי ● סקר חדש מראה כי רוב עצום של האמריקאים חוששים שהבחירות הממשמשות ובאות לא יהיו "בטוחות". לא היו עוד נתונים כאלה ● דעה

בית הדין הרבני בתל אביב. / צילום: תמר מצפי

ביהמ"ש למשפחה: בגידה ממושכת של האישה אינה עילה לחלוקת רכוש לא שוויונית

בזמן שמערכת המשפט מחכה לדיון הנוסף של העליון בהלכת "פס"ד הבוגדת", צדדים לסכסוכי גירושים מנסים לזכות בנתח גדול יותר מהרכוש בטענה לבגידה ● והפעם: שופטת ביהמ"ש למשפחה מירב אליהו דחתה בקשת בעל לשנות את חלוקת הרכוש מאחר שאשתו בגדה בו במשך 20 שנה

מייקל בלומברג  / צילום: רויטרס

מייק בלומברג: פירוק ענקיות הטכנולוגיה זו לא התשובה. וורן וסנדרס לא יודעים על מה הם מדברים

"לפרק דברים רק כדי להיות רעים (nasty) זו לא התשובה", טען בלומברג, "חייבים סיבה טובה והסבר לאיך זה הולך לעבוד, ואני לא שומע את זה מאף אחד"

בניינים חדשים באור עקיבא (הבניינים לא קשורים למדובר בכתבה) /  צילום: איל יצהר

רמ"י ביטלה מכרזי קרקעות למאות דירות באור עקיבא

הסיבה: מחלוקת סביב טיהור השפכים בשכונה שעלולה לעצור בנייה של כ-2,200 דירות נוספות ביישוב

אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

בנק ישראל שוב מתערב בשוק המט"ח

הבנק רוכש דולרים בהיקפים משמעותיים ● זאת על רקע פעילות של גורמים ספקולטיבים והתחזקות שער השקל מעבר ל"חלון" שהגדיר הבנק

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בתל אביב נפתח בירידות קלות; מניית אופקו קופצת ב-7%

טבע מזנקת 3.5%; שפיר הנדסה מתקנת ב-2% אחרי הזינוק אתמול; נייס מאבדת 1.5% ● מיטב דש מזנקת 7% לאחר שרכשה מניות פנינסולה ב-115 מיליון שקל ● ירידות חדות באסיה היום על רקע עלייה במספר מקרי המוות מהתפרצות הווירוס

בנימין נתניהו ויובל שטייניץ על אסדת הגז / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

מצעקות על ביבי ועד "לפגוע בקובי מימון זה כמו לפגוע באח של כחלון": מה מסתתר בספרו החדש של יובל שטייניץ

"סבן התקשר אליי מלוס אנג'לס. תשובה עשה את טעות חייו כשהזמין אותי לבקר באסדת הגז. חברי הליכוד הזהירו אותי מפני משה כחלון" ● שר האנרגיה יובל שטייניץ מפרסם ספר שבו הוא מציג את גרסתו למאבקי הגז ● מה שטייניץ העדיף לשכוח, איפה הוא טועה ומתי הוא מקמץ במילים

אפליקציית Envelope החדשה של גוגל / צילום: צילום מסך מיוטיוב

מנסים לצמצם את זמן השימוש בטלפון? גוגל רוצה שתכניסו אותו למעטפה

גוגל השיקה אמש אפליקציה בשם Envelope שמטרתה לסייע בהפחתת זמן השימוש בטלפון בעזרת מעטפת נייר

שר האוצר משה כחלון, ד"ר יפעת שאשא־ביטון, ראש עיריית שדרות, אלון דוידי בחנוכת פרויקט מחיר למשתכן  / צילום: דביר מלכה

ההגרלה העשירית של מחיר למשתכן יוצאת לדרך. אילו ערים בפנים?

מחר תיפתח ההרשמה להגרלה העשירית של מחיר למשתכן, שתכלול למעלה מ-2,500 יחידות דיור ב-12 יישובים ברחבי הארץ

מנור וכפיר גינדי/צילום: צילום: דן שטרן

רגע לפני מחיקתה מהמסחר ובעזרת האחים גינדי: קאנומד גייסה כ-27 מיליון שקל בדיסקאונט של 40%

בעלי מניות בביופארם שהשקיעו 3 מיליון שקל יקבלו כ-13% מהון החברה ● ביופארם תמוזג לקאנומד תמורת 50% מהמניות, ולאחר המיזוג יחזיקו בעלי ביופארם - האחים גינדי וחגית ויינשטוק ודודו זהבי - בכ-57% מהחברה הממוזגת

איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

שופרסל מתמודדת במכרז להפעלת הקנטינות של שירות בתי הסוהר

רשת המזון מבקשת מהספקים שלה הנחות גדולות על מוצרים, כדי לשפר את הצעתה

מגייסים, מוכנים למשחקי הרעב / צילום: באדיבות yes, יח"צ

המכון שמגייס את העובדים שלו בשיטת משחקי הרעב

מכון המחקר BTI ביקש ממועמדים לחבור לקבוצות לפי רצונם ולהגיש הצעת מחקר יחד, ואז שכר את הצוותים החזקים ● האם זה יעבוד גם בעסקים?

אלי כהן, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

אין תקציב מדינה מאושר. האם ההשקעה באזרחים יורדת?

שר הכלכלה אלי כהן טען שבלי תקציב מאושר וממשלה קבועה, כל המגזרים במשק מקבלים פחות כסף. למה הוא מתכוון? ● המשרוקית של גלובס

עומאר ישראק, נשיא מדטרוניק. העסקה על סף לחיצת יד / צילום: רויטרס

עומאר ישראק מונה ליו"ר אינטל העולמית

ישראק כיהן כמנכ"ל מדטרוניק, ובתקופתו החברה השקיעה 3.5 מיליארד דולר בישראל