אפסטרים גייסה 30 מיליון דולר בהובלת ענקיות רכב בינלאומיות

הגיוס התבצע בהובלת קבוצת Alliance של רנו, ניסאן ומיצובישי • החברה, המתמחה באבטחת סייבר לכלי רכב מקושרים, בוחנת התרחבות לסין וליפן

מימין: יואב לוי, מייסד-משותף ומנכ"ל, ויונתן אפל מייסד-משותף וסמנכ"ל פיתוח / צילום: ירין טרנוס, יח"צ
מימין: יואב לוי, מייסד-משותף ומנכ"ל, ויונתן אפל מייסד-משותף וסמנכ"ל פיתוח / צילום: ירין טרנוס, יח"צ

גיוס ענק בתחום הגנת הסייבר לתחום הרכב. הסטארט-אפ הישראלי אפסטרים (Upstream Security), המתמחה באבטחת סייבר לכלי רכב מקושרים, השלים סבב גיוס שלישי של 30 מיליון דולר בהובלת קבוצת Alliance של רנו, ניסאן ומיצובישי. בסבב השתתפו קבוצת וולוו, יונדאי, וחברת הביטוח האמריקאית Nationwide. בסבב הנוכחי השתתפו גם המשקיעים הקודמים גלילות קפיטל, מניב מוביליטי ו-CRV. עם ההשקעה הנוכחית מגיע סך ההשקעה בחברה ל-41 מיליון דולר.

את אפסטרים הקימו ב-2016 מנכ"ל החברה יואב לוי וסמנכ"ל הפיתוח יונתן אפל, שהכירו בצ'ק פוינט בתחילת העשור הקודם. לקוחות החברה הם גופים המנהלים שירותים של מכוניות מקושרות - יצרניות רכב, חברות שיתוף רכבים, ציי משאיות ואוטובוסים. הטכנולוגיה של החברה עושה שימוש בביג דאטה ובלמידת מכונה כדי לעבד את המידע שנוצר במכוניות שעליהן היא מגנה, ולהציג אותו בממשק אנליטיקס לשימוש מנהלי הציים. החברה מבטיחה ליצרני רכב ולמנהלי ציים לבלום מתקפות של האקרים עוד לפני שהן מגיעות לרשתות של הרכבים, ובכך למנוע השתלטות מרחוק, דליפות מידע וגניבות זהות.

בעקבות הגיוס מתכוונת החברה להכפיל בתוך שנה את מצבת העובדים העומד כעת על 40-50 עובדים. התחומים אותם מתכוונת אפסטרים לחזק הם הפיתוח, שמתנהל מישראל, וגוף המכירות. לדברי מנכ"ל החברה, יואב לוי, החברה החלה לייצר הכנסות כבר במחצית 2018, וכי לפלטפורמה של החברה מחוברים כבר כמה מיליוני רכבים. עוד לדבריו, החברה, שמפעילה כיום מרכזי מכירות בגרמניה, דטרויט וקליפורניה, בוחנת התרחבות גם ליפן ולסין.

עובדי אפסטרים  / צילום: ירין טרנוס, יח"צ
 עובדי אפסטרים / צילום: ירין טרנוס, יח"צ

לדברי לוי, "עד עתה התמקדנו בביסוס המודל והוכחנו שהטכנולוגיה עובדת ושיצרניות הרכב מוכנות לקנות אותה. עכשיו, לאחר שהיינו הראשונים בעולם שיצרו את הסגמנט של אבטחה בענן לתחום הרכב, אנו מתכננים לתפוס נתח שוק כמה שיותר גדול, לפני שיגיעו מתחרים רציניים. אנו שומעים על סטארט-אפים וחברות שמתחילות להסתכל על התחום אבל לא על חברה ספציפית שמתקדמת ושיש לה כבר מוצר".

הלקוחות המרכזיים של אפסטרים, לדברי לוי, הן יצרניות הרכב עצמן. "יצרניות הרכב מנהלות שירותי רכבים מחוברים כבר מרגע שהרכבים יוצאים מהמפעל", הוא אומר. "הרכבים יוצאים עם סים בתוכם. מי שהתקין אותו ומנהל אותו אלו הן חברות הרכב עצמן, ולכן הן אחראיות גם על האבטחה. מדובר על שירותים מגוונים, החל מהיכולת להתניע את הרכב מרחוק ולהפעיל בו מזגן, וכלה בשירותים מתקדמים, כמו בטסלה, שמאפשרת לקרוא לרכב להגיע מהחניה".

תחום הגנת הסייבר לרכב הוא אחד התחומים החמים והצומחים בסצנת הסטארט-אפים המקומית. לפחות שבע חברות סטארט-אפ ועוד כמה ותיקות פועלות בתחום הגנת הסייבר לרכב בישראל ומדובר באחת הזירות התחרותיות והצפופות ביותר בענף האוטוטק המקומי שתודלקה בין השאר מאקזיט 450 מיליון הדולר של ארגוס ב-2017.

מתחילת 2019 ועד יוני השנה גייס ענף האוטוטק הישראלי כחצי מיליארד דולר. לפני כארבעה חודשים הודיעה גארדנוקס (GuardKnox) מרמלה על גיוס של 21 מיליון דולר בהובלת קרן ההון סיכון פרייז'ר מקומבס שהביא את סך ההשקעות בחברה ל-24 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן ההון סיכון פרייז'ר מקומבס קפיטל, המתמחה בהשקעה בתחום האוטומוטיב והשתתפו בה גם פאורסיה ונצ'רס, זרוע ההשקעות של ספקית Tier1 הצרפתית פאורסיה (Faurecia).

בתחילת החודש חנכה פאורסיה רשמית גם מרכז חדשנות בתל אביב במטרה לחזק את המומחיות שלה בתחום הסייבר, באמצעות שיתופי-פעולה עם חברות מקומיות, קרנות הון סיכון, אקסלרטורים, חממות טכנולוגיות ומוסדות אקדמאים.

על הייחוד של מוצר החברה הסביר לוי בשיחה עם "גלובס", "העובדה שאנו מותקנים לא בתוך הרכב, אלא באמצעות מערכת ביג דאטה בענן של הלקוחות, מאפשרת לנו למכור אותה במחזור מכירות הרבה יותר קצר לעומת חברות אחרות שמנסות תפתור את הבעיה בתוך הרכב - שם מחזור המכירות נמשך 7-10 שנים. וזה אם בכלל התמזל מזלך להכניס טכנולוגיה לתוך הרכב".

לדברי לוי, "ההוכחה שזו הגישה הנכונה היא שחברות מהמובילות בעולם הרכב השקיעו בנו. זו פעם ראשונה ששלוש קבוצות רכב משקיעות יחד בסטארט-אפ ופעם ראשונה שחברות רכב משקיעות באבטחת סייבר, מה שבמידה מסוימת ממצב אותנו כפתרון סטנדרט. אני לא מכיר עוד חברת רכב שהשקיעה בסטארט-אפ של אוטומוטיב. את ארגוס קנתה חברת הטיר1 קונטיננטל ואת TowerSec קנתה חברת הטיר1 הרמן".

את הסיבה לשיתוף הפעולה הזה בין מתחרות לצורך השקעה, מסביר לוי בכך ש"מדובר בבעיה שמטרידה את יצרני הרכב בגלל הכמות ההולכת וגדלה של התקפות שהם חווים. נוצרה הבנה בתעשיית הרכב שסייבר זו בעיה של כל התעשייה ושככזו היא מחייבת שיתוף פעולה. בעצם הקמנו מעין סינדיקט של חברות שמתחרות אחת בשנייה אבל משתפות בפעולה בסייבר". על נסיבות גיוס החברות הללו כמשקיעות אמר לוי - "אנו עובדים עם רובן באופן פעיל וחלקן בדקו את המערכת ומשתמשים בה. אחרי שהן בדקו הן החליטו להשקיע גם כי מאמינים שלא רק יגנו עליהם, אלא גם שהן יכולות לעשות כסף מההשקעה הזאת".

צרו איתנו קשר *5988