מה מחפש התייר של מחר, ומהם עשרת היעדים הכי חמים לחופשה בשנה הבאה?

מחקר שערכה ענקית התיירות בוקינג.קום בקרב כ-22 אלף מטיילים ב-29 שווקים, כולל ישראל, מגלה ממצאים מעניינים על המגמות הבולטות בתיירות בשנה הבאה

מה מחפש התייר של מחר? / צילום: Shutterstock
מה מחפש התייר של מחר? / צילום: Shutterstock

עשור חדש של תיירות בפתח - מה מחפשים התיירים? בילוי בערים משניות על פני יעדים קלאסיים, חופשה נינוחה שאליה יצרפו את חיית המחמד והתחשבות בהשלכות על הסביבה במהלך החופשה; גם הטכנולוגיה כצפוי תהווה נדבך משמעותי יותר בחופשה - ממצאים אלה עולים ממחקר שערכה ענקית התיירות בוקינג.קום בקרב כ-22,000 מטיילים ב-29 שווקים, כולל ישראל, יחד עם איסוף נתונים מ-180 מיליון חוות-דעת שפורסמו באתריה. המחקר נעשה לקראת פתיחת עשור התיירות הבא בשנת 2020. 

להפחית את ה"אובר-טוריזם"

תופעה ראשונה שקיימת כבר היום היא חיפוש אחר יעדי נישה, חופשה בערים משניות. בסעיף הזה יש אלמנט של ביצה ותרנגולת, היות שחברות הלואו קוסט בעיקר, משיקולים כלכליים, מאפשרות להגיע ליעדים שלא בהכרח ידענו על קיומם לפני שהם הופיעו על מפת היעדים בנמל התעופה. האם הן פתחו את היעדים הללו לאור ביקוש מהתיירים, או שההיצע הוא הוביל לביקוש? כנראה שהאחרון הוא הנכון.

גם עבור התייר הישראלי זוהי מגמה בולטת - לפני כמה שנים יש להניח כי בודדים יצאו לחופשה בסוצ'י שברוסיה, אבל מרגע שהיעד הזה, כמו יעדים אחרים במדינות אירופה המזרחית בעיקר, נכנס למפת היעדים של טיסות ישירות (וזולות יחסית) - הוא הופך למבוקש על-ידי התייר. 

גם הרגלי הנסיעה השתנו: אם בעבר ראשית בחרנו יעד ולאחר מכן חיפשנו טיסה - היום מוצאים טיסה (כשהמחיר הוא הטריגר) ואז בוחנים את היעד: נאנט בצרפת או באדן באדן בגרמניה, למשל.

מהמחקר של בוקינג עולה כי החיפוש אחר יעדים פחות פופולריים מונע גם במטרה להפחית את תופעת ה"אובר-טוריזם" (תיירות-היתר), שבה לתושבים נמאס מהתיירים שמציפים את עירם - מה שמתרחש בערים כמו ברצלונה, ליסבון או ונציה.

המניע השני במציאת יעדים פופולריים פחות הוא שמירה על הסביבה. לפי המחקר, 54% מהמטיילים ברחבי העולם שאופים להפחית את ה"אובר טוריזם", כאשר 51% טוענים כי יחליפו את היעד המקורי שלהם ביעד פחות ידוע אך דומה, אם הם יידעו שתהיה לכך פחות השפעה על הסביבה. 

מגמה שקיימת מזה שנים שמה את ההמלצות לחופשה במרכז שיקול-הדעת של הנופשים, כשהכוונה להמלצות שמפרסמים גולשים אחרים, המלצות של חברים, המלצות של מומחים לתיירות וכדומה. כאן מקבלת הטכנולוגיה מקום של כבוד, כשגם מוטל עליה לעשות סינון וסדר בעודף המידע שמקיף את הנוסעים. הבינה המלאכותית תהווה פקטור חשוב בהתאמת ההמלצות לכל אחד ואחת, כשהשאיפה של רוב התיירים דומה - למצוא חוויות חדשות. לפי המחקר, כ-60% מהנשאלים רוצים להיעזר בטכנולוגיה כדי לגלות אפשרויות חדשות ומפתיעות שיחשפו אותם לדברים חדשים. 

FOMO או תיירות נינוחה

תופעה מעניינת אחרת שתאפיין יותר ויותר את התייר מכונה "FOMO" - "Fear of Missing Out" - כלומר המטרה בחופשה היא להספיק כמה שיותר ולפספס כמה שפחות.

מנגד, לפי המחקר, ב-2020 התיירות תתאפיין בנינוחות במהלך החופשה: 48% מהמטיילים למשל מתכננים להשתמש בתחבורה איטית יותר אל היעד כדי להפחית את ההשפעה על הסביבה; 61% מתכוונים לבחור במסלול ארוך יותר כדי לחוות יותר במהלך הטיול עצמו. גם סוגי תחבורה שעונים על הצורך להאט את הקצב יהיו פופולריים יותר בשנה הקרובה - מאופניים ועד רכבות קלות, מזחלות שלג וסירות וכמובן הליכה ברגל.

והנה ההשפעה של גרטה טונברג, הנערה שהפכה לסמל במאבק האקלים, על המחקר: 57% מהמטיילים ציינו כי לא מפריע להם להשקיע יותר זמן בהגעה אל היעד, אם הם משתמשים בסוג תחבורה ייחודי. טונברג, נזכיר, הפליגה משבדיה לארה"ב ביאכטה מונעת אנרגיית שמש במשך 15 ימים, כדי שלא לעבור את המסע בטיסה. ויש עוד שיקול: 64% מהנשאלים ציינו כי "רוצים להרגיש כאילו הם חוזרים בזמן ולנסוע בנסיעה אייקונית ברכבת (דוגמת האוריינט אקספרס)". 

בבחירת היעדים, המטיילים יחפשו מקום שגם מציע להם מגוון פעילויות בטיול אחד: 54% מהמטיילים ברחבי העולם טוענים כי היו רוצים לצאת לטיול ארוך ביעד שמציע את כל הפעילויות האהובות עליהם באותו המקום, ו-62% מסכימים שהיו בוחרים ביעד שמציע את כל הדברים האהובים עליהם בקרבת מקום כדי לחסוך זמן. יעדי תיירות יצטרכו להתאים את עצמם לשאיפה כזו ולהציע מסלולים מגוונים שיאפשרו לתייר למצות יותר את חופשתו. המלצות הגולשים של בוקינג ליעדים ש"שיש בהם הכול" - נופים, אתרים היסטוריים, פארקים מרשימים, חופים מהנים ואוכל מקומי משובח - כוללות את מונטווידאו (אורוגוואי), איליה בלה (ברזיל) ונהה (יפן) כיעדים בהם אפשר למצוא את כל סוגי החוויות. 

חיות המחמד יצטרפו?

משאירים את בוני בבית? מה פתאום: 55% מבעלי חיות המחמד ציינו כי חיית המחמד שלהם חשובה להם במידה דומה לילדיהם, ומכאן שגם בוני יצטרף לחופשה. לפי בוקינג, שנת 2020 מסמנת גם עידן חדש בחופשות עם חיות מחמד. הצרכים של החבר ההולך על ארבע יילקחו בחשבון בבחירת היעד, מקום האירוח ובחירת הפעילויות. כ-50% מבעלי חיות המחמד אף ציינו כי הם מוכנים לשלם יותר כדי להתארח במקום אירוח שמקבל גם בעלי חיים.

בהתאם למגמה הזו, מספר מקומות האירוח שמתירים כניסה עם חיות מחמד עולה, כך מבחינים בבוקינג, ומתפתחת גם תחרות שכוללת בתי מלון שמציעים מיטות לכלבים, ספא לבעלי חיים, תפריט שירות חדרים לבעלי חיים ואפילו מסעדות מיוחדות לכלבלבים. 

מטיילים עם סבא וסבתא 

תופעה אחרת שתאפיין את עידן התיירות הקרוב היא חופשה של הנכדים עם הסבים והסבתות, כשההורים יישארו בבית לשמור על בוני. 72% מהסבים והסבתות מסכימים שזמן איכות עם הנכדים עוזר להם להרגיש צעירים, ו-71% מאמינים שהורים צריכים זמן לעצמם, בלי הילדים. הדורות המבוגרים היום בריאים יותר מתמיד, מטיילים יותר וכמהים להרגיש צעירים ולהישאר פעילים, ולכן נראה יותר חופשות עם פעילויות וחוויות המתאימות לכל הדורות.

לא רק עם הנכדים - מגמה שהולכת וצוברת תאוצה היא טיולים לפנסיונרים - ולא רק בפורמט של קרוז או חופשת בטן-גב. לפי המחקר, 47% מהמטיילים ברחבי העולם מתכננים לצאת לחופשות נועזות והרפתקניות יותר לאחר היציאה לפנסיה, כש-19% אף מתכננים לקחת שנה של חופש כדי לטייל. להורים נמליץ לחפש בייביסיטר לחופשת הפסח מעכשיו. 

היעדים החמים 

הפן הקולינרי בחופשה כבר תופס נפח משמעותי עבור התייר - לא רק כי הוא מצטלם נהדר, אלא כי הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה. מהמחקר עולה כי רבים מתכננים את החופשה שלהם סביב מסעדות מסוימות, גם כאלה שרשימות ההמתנה אצלן לשולחן נמשכות חודשים מראש. התיירים מחפשים בעיקר אחר מסעדות שהמקומיים אוהבים. אותנטיות היא שם המשחק.

המחקר גם סימן את עשרת היעדים החמים ל-2020, רשימה מעניינת ונטולת ערים גדולות. הרשימה גובשה בהתאם להזמנות שערכו 22 אלף משיבים לחופשה בשנה הקרובה: סאוגוויפו, העיר השנייה בגודלה באי ג'ז'ו בדרום קוריאה; זבליאק בצפון מונטנגרו - המדינה הקטנה שגם הישראלים גילו בשנים האחרונות; ירוואן בירת ארמניה; סלטה שבאנדים; ארגנטינה; איל גזירה במלטה; נין בין בויאטנאם; שווינואוישצ'ה בצפון מערב פולין; סן חואן פורטו ריקו; עיר הנמל טקמאצו ביפן; וג'ודפור שבהודו.

aaaaרוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988