גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם התוכנית החדשה לפרסית סיבים אופטיים תוכל לעמוד באתגרי המציאות הישראלית

משרדי האוצר והתקשורת הראו חשיבה מחוץ לקופסה בתוכניתם להקים קרן שתממן פריסת סיבים אופטיים באזורים לא כלכליים • האם זו הדרך הנכונה להנחת התשתית לקפיצה הדיגיטלית שדרושה לישראל, והאם חברות תקשורת יכולות לוותר על הכנסות למען הקרן?

מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן ומנכ"ל בזק דודו מזרחי / צילום: כדיה לוי, רונן טופלברג
מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן ומנכ"ל בזק דודו מזרחי / צילום: כדיה לוי, רונן טופלברג

אף שהסיבים האופטיים נחשבים לתשתית הטובה ביותר של תחום התקשורת בכל העולם, ישראל נמצאת בפיגור משמעותי אחרי מדינות המערב בפריסתם. כדי להתגבר על הפער הזה גיבשו משרדי האוצר והתקשורת תוכנית מאתגרת ויצירתית. אלא שבדרך ליישום התוכנית, צפויות להתגלות מהמורות שמעמידות סימן שאלה משמעותי סביבה. 

תזכורת: למרות ניסיונותיה, המדינה לא הצליחה לחייב את בזק לבצע את פריסת סיבים אוניברסלית - בכל רחבי המדינה. אם בזק לא תפרוס סיבים אופטיים במסה ובפריסה רחבה, מדינת ישראל לא תעשה את הקפיצה הדיגיטלית המיוחלת. זאת למרות הטענות של סלקום ופרטנר שהפריסה שהן מבצעות, שהגיעה ל-22% מבתי האב, היא הפתרון.

לפי התוכנית העדכנית של משרדי האוצר והתקשורת, בזק תקבע את אזורי הפריסה שלה בעצמה ובאזורים שהיא לא תפרוס, תממן את הפריסה קרן ייעודית. המימון של הקרן יגיע מחברות התקשורת, כולל בזק, שיפרישו חצי אחוז מהכנסותיהם השנתיות לטובת הקרן. באזורים שבזק לא תפרוס בהם סיבים, ייערכו מכרזים למפעילים או גופים אחרים, שיתחרו על בסיס המחיר הנמוך על ביצוע העבודות.

משרד התקשורת חוטף ביקורות על ימין ועל שמאל כמעט על כל צעד שהוא עושה, ולכן חשוב להגיד: יש פה ניסיון לחשוב קצת מחוץ לקופסה. מומלץ לקרוא את העבודה במלואה וניכר שהושקעה בה חשיבה רבה.

לצד זאת צריך לשים לב גם לנקודות החולשה של התוכנית. בסופו של דבר הבעיה בפריסה היא האזורים הלא כלכליים והאזורים שמורכב מאוד הנדסית להגיע אליהם. מכיוון שבזק היא מונופול, היא מרוויחה באזורים הכלכליים ואלו מסבסדים את האזורים הלא כלכליים. זה המחיר על היותה מונופול רב עוצמה.

לפיכך, לא ברור מדוע המדינה בחרה להקל על בזק שהסכימה לפרוס את הסיבים ב-80% מבתי האב בישראל, ודרשה ממנה נניח לפרוס סיבים ל-85%-90% מבתי האב ועל היתר להתווכח?

לעתים אפשר להשיג את אותה התוצאה רק בצורה הרבה יותר פשוטה ובפחות בלגן. אפשר לחשוב על פתרונות לא מסובכים לאותם 10%-15% מבתי האב שלא יחוברו לסיב האופטי: השקעה משותפת של המפעילים, סבסוד על ידי המדינה, אפשרות לספק שירותים רחבי פס בגלים מילימטריים וכו'. לא חייבים לסבך כל דבר. מה גם שאנחנו נמצאים בתקופת אי ודאות גדולה מאוד מבחינה פוליטית, ותיקון והעברת רישיונות הוא סיפור מורכב. צריך לקחת בחשבון שגם לא בטוח שמספר השחקנים בשוק התקשורת יהיה זהה להיום בשנה הבאה.

קושי נוסף בדרך ליישום התוכנית הוא הדרישה מהמפעילים למימון הקרן מבלי שהמדינה תממן שקל מכיסה - במיוחד במצבן הנוכחי של חברות התקשורת. יכול להיות שמדובר דווקא במקרה שהמדינה כן צריכה לגלות בו מעורבות, אך מצד שני צריך לזכור מה קרה כאשר המדינה חשבה שהיא עוזרת לקידום תשתיות התקשורת ושמה 150 מיליון שקל במיזם IBC. אז הכסף הושקע במטרה הנכונה אבל הביצוע הלקוי של הפרויקט הביא לכך שהתרומה של המדינה הייתה שווה כקליפת השום, והכסף ירד לטמיון, או אם תרצו להסדר החוב לבעלים המקוריים שפרשו ממנו.

שאלה נוספת היא האם מישהו במשרדי הממשלה באמת חושב שהמפעילים מסוגלים לשלם את החצי אחוז למימון הקרן? סתם לדוגמה, חברות כמו פרטנר, סלקום או הוט שנעות סביב הכנסות שנתיות של כ-4 מיליארד שקל, יצטרכו לשלם בערך כ-20 מיליון שקל בשנה לקרן. מישהו חושב שדרישה כזו הגיונית בימים אלה? יש חברות בשוק שאם המשקיעים שלהם היו יודעים במה הן חוסכות כדי לשרוד לא בטוח שהיו מחכים עוד הרבה זמן לחוב שלהם.

נקודה לא פחות חשובה זו ההחלטה שלא להחיל על הוט את הדרישות לעניין הפריסה. לכאורה, הנושא עובר בשקט ומתחת לרדאר אבל העובדה שמשרד התקשורת מוותר להוט היא לא בשורה טובה, גם אם הוט קיבלה מה שרצתה. בסופו של דבר מה שמתקבע מנייר העמדה הוא שהוט כנראה כבר לא תהיה חברת התשתיות השנייה במדינת ישראל והדבר מקבל את חותמת הכשרות של המשרד. זה לא טוב. זה משאיר את בזק כחברת תשתיות התקשורת היחידה בהנחה שבעתיד הקרוב לא נראה תחרות אפקטיבית מצד IBC.

צחוק הגורל הוא שהוט נלחמה בחירוף נפש רק לאחרונה נגד ההחלטה של משרד התקשורת להקל על IBC בפריסה. הוט טענה שאם מקלים על IBC בפריסת סיבים - החברה קיבלה הקלה מפליגה לרדת לחובת פריסה של 40% בלבד - אז מדוע שלא יקלו גם עליה בחובת הפריסה ברשת הקיימת שלה.

אם כבר החליטה המדינה שהוט היא חברה שמוגבלת ביכולותיה, ולכן אין להטיל עליה חובת פריסה מלאה, מדוע במצב כזה לא מחייבים את הוט לפרוס באותו שיעור ש - IBC פורסת? שגם הוט תתחייב למשהו. כמו שהמשרד הגיע למסקנה שאי אפשר לחייב את הוט באוניברסליות כי היא לא מסוגלת, וכנ"ל גם את בזק, אז לפחות למען האיזון בואו תחייבו את הוט בהשקעה דומה ל-IBC. מדובר בחברה שיש לה רישיון כללי בדיוק כמו לבזק.

אם המדינה הייתה רוצה לעזור להוט היא הייתה צריכה לעשות הכל על מנת שהוט תתחבר עם IBC. אולי לבחון שחובות הפריסה שלה יבואו לידי ביטוי באמצעות שיתוף פעולה בין החברות. לא ברור מדוע זה לא קורה ולמה הוט מחכה, הרי שני הצדדים חייבים זה את זה.

IBC זקוקה להוט כלקוח כאוויר לנשימה והוט זקוקה לפתרון כזה או אחר של מיזוג או רשת סיבים משותפת. בסוף הדרך זהו אינטרס חשוב של המדינה שבזק לא תהיה חברת התשתיות היחידה. מפרטנר לבד לא תבוא הישועה וגם מסלקום ומ-IBC לא. היה כדאי שהגופים המתחרים לבזק פשוט יחברו ויעשו משהו ביחד. זה עדיף מאשר שברי רשתות כשכל רשת בקושי מחזירה את ההשקעה. 

עוד כתבות

שי ניצן / צילום: שריה דיאמנט

שי ניצן משיב לטענות שביצע הפיכה שלטונית: "מסע שיסוי שיביא להפלת יסודות הבית"

"אין זה מתקבל על הדעת שאדם שהקדיש את חייו המקצועיים למאבק המשפטי בטרור; למאבק בשחיתות השלטונית; למאבק בארגוני הפשיעה; למאבק על ערכיה של המדינה היהודית דמוקרטית - יקום בוקר אחד וינסה לבצע 'הפיכה שלטונית'", כך אמר פרקליט המדינה שי ניצן

ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון, שלומית ווגמן־רטנר / צילום: יונתן בלום, גלובס

הרשות לאיסור הלבנת הון מציגה: המדריך לזיהוי יעיל של מלבינים מקצועיים

בשנים האחרונות פיתחו עבריינים שיטות מתוחכמות כדי להלבין כספים המגיעים מפשיעה • כדי להתגבר עליהן, נוקטות הרשויות בעולם מגוון אמצעים, ובהם צמצום השימוש במזומן • כעת מפרסמת הרשות הישראלית יחד עם כ–160 רשויות מהעולם מדריך לזיהוי פעילות הלבנת הון מקצועית

חלל עבודה משותף / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מדעי החלל המשותף: לאן צפוי להגיע ענף שטחי העבודה ואיך זה קשור לפקקים

בתוך חמש שנים בלבד הגיע היקף השטחים בחללי העבודה המשותפים ל–1.5% משטח המשרדים בארץ ● לפי מחקר של צ'מנסקי בן שחר, כ–80 אלף איש בארץ כבר עובדים בחללים כאלו, ומשבר התחבורה צפוי להזניק את מספר החללים המשותפים גם בפריפריה

הנחה בארנונה? רק בפינוי בינוי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: יח"צ

ההכנסות מארנונה ברשויות המקומיות צפויות לצמוח בשנת 2020

הסיבה לגידול הצפוי בהכנסות של הרשויות המקומיות מארנונה, היא נוסחת העדכון של משרדי הפנים והאוצר שלפיה המס המוניציפלי יעלה החל משנת 2020 ב-2.58%

תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי / צילום: אלון רון

לנוכח ההידרדרות במצבה הפיננסי של תהל: קרן פימי נסוגה מרכישת השליטה, שיכון ובינוי מציעה לרכוש לפי שווי חברה של 12 מיליון דולר

חברת הבנייה והתשתיות מציעה להעמיד לתהל הלוואה של 11.95 מיליון דולר למשך שנתיים, אותה יהיה ניתן להמיר ל-49.9% ממניות החברה ● עוד כוללת ההצעה שתי אופציות נוספות לשיכון ובינוי לרכישת מניות נוספות של תהל ● תמיר כהן, יו"ר שו"ב: "ההשקעה תאפשר לממש את פוטנציאל הסינרגיה הרב בפעילויות שתי החברות"

שריפה בשמן תעשייה בנמל חיפה/ צילום: אילן מלסטר , המשרד להגנת הסביבה

שמן תעשיות: השריפה בחוף שמן הותירה הפסד של יותר מ-10 מיליון שקל

את הרבעון השלישי של השנה סיכמה שמן, העוסקת בייצור ושיווק של שמנים, בהפסד של 8.5 מיליון שקל ● זאת בעקבות הוצאה חד-פעמית של יותר מ-10 מיליון שקל בקשר לשריפה

ח. מר: במקום נופש באיים הקריביים - חילוט ערבות והפסד כבד

ח. מר שבשליטת קרן פימי של ישי דוידי ממשיכה לסבול מתוצאות כספיות חלשות, והפסדיה ברבעון השלישי של השנה גדלו כמעט פי שלושה והגיעו לכ-35 מיליון שקל ● ההפסד הרבעוני במגזר הגלובל הצטבר ליותר מ-14 מיליון שקל, לעומת רווח מגזרי של כ-7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

מריו קופל פרופיל / צילום: אילן בשור

ארזים זכתה במכרז רמ"י לבניית 199 דירות באור יהודה

החברה, שבשליטת האחים גילי ויואל עזריה, תבנה את הפרויקט שחלקו (60%) מחיר למשתכן וחלקו דירות שישווקו בשוק החופשי ● התמורה הכוללת עבור הקרקע והוצאות פיתוח נאמדת בכ-97 מיליון שקל

רשימת כחול לבן לכנסת. אשכנזי, לפיד, גנץ, ויעלון / צילון: כדיה לוי

מאמצים של הרגע האחרון למניעת בחירות שלישיות והקמת ממשלת אחדות

יעיקר המאבק מתנהל בשתי גזרות, פנימה בקוקפיט של כחול לבן, שם יאיר לפיד מתנגד לכל פשרה עם ראש הממשלה ומנגד, גישתו החיובית של גבי אשכנזי ● הגזרה שנייה - סירובו של ראש הממשלה להתחייב כי לא ינסה לקבל חסינות מן הכנסת ● פרשנות

רונן ניר, שותף בויולה ונצ'רס / צילום:

"למה קמים פחות סטארט-אפים? כי אנחנו לא יודעים איך ייראה עידן המכונות"

רונן ניר, שותף בקרן ההון סיכון ויולה ונצ'רס, מסביר בראיון ל"גלובס" כיצד הולך ומשתנה מודל האקזיט המוכר, למה ענקיות הטכנולוגיה דורשות מהמשקיעים לחשב מסלול מחדש, ומה קורה מאחורי הקלעים של הסטארט-אפים: "לכל משקיע יש ברגע נתון שתי חברות במשבר"

אבי ברזילי, מנכ"ל אפריקה נכסים / צילום: אירנה קוסטינסקי

ביג מגדילה את ההימור על אפי נכסים: רכשה מניות נוספות של חברת הנדל"ן המניב ביותר מ-400 מיליון שקל

בעקבות ההשקעה, שבוצעה במסגרת הנפקת מניות, הגדילה ביג את שיעור החזקתה באפי נכסים, המתנהלת ללא גרעין שליטה, ל-20% בהשקעה כוללת של 725 מיליון שקל ● מגה אור, המחזיקה ב-13% ממניות אפי נכסים, שמרה על חלקה בהשקעה של 83 מיליון שקל

צילום: איל יצהר. צולם במפעל חלל של התעשייה האווירית

הישראלית הבכירה בתחום החלל ממליצה לישראל לשגר אישה לירח

ד"ר דגנית פייקובסקי, מהדמויות הבכירות בתחום האסטרונאוטיקה בעולם, מסבירה למה כדאי להשקיע בחלל, ולמה מומלץ למדינת ישראל שהאדם הבא שתשלח לחלל יהיה דווקא אישה

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

לקראת הפתיחה בתל אביב: האם העליות בשוק יימשכו

נתוני תעסוקה חיוביים בארה"ב דחפו את השווקים לעליות ביום שישי האחרון ● אתמול בתל אביב דלק רכב בלטה בזינוק חד על רקע הגדלת ההחזקות הצפויה של בעל השליטה גיל אגמון בחברה כשירכוש 7.5% נוספים מהון מניותיה של דלק רכב מקבוצת דלק

מחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות בצרפת / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס

נמשכות שביתות התחבורה בצרפת; ביום רביעי תוצג תוכנית הרפורמה בפנסיות

היום ומחר תצומצם תנועת הרכבות ברחבי צרפת בכ-85%, ובפריז 14 קווי מטרו מתוך 16 יהיו סגורים ● הרקע למחאה - הרפורמה המקיפה שמתכננת הממשלה בפנסיות של עובדי החברות הממשלתיות

גדעון סער / צילום: טל שניידר, גלובס

גדעון סער מבקש מחברי הליכוד: הורו על פריימריז לראשות המפלגה

אחרי שכשל הסיכוי להקמת ממשלת אחדות, בליכוד נערכים לפיזור הכנסת החל מ-11 בדצמבר, ובמפלגה דורשים לקבוע התמודדות על ראשות המפלגה ● "קיום התמודדות אינה רק עמידה על זכותו של חבר התנועה, היא חובה החקוקה בחוקת התנועה", אמר סער

ריאנאייר / צילום: שאטרסטוק

אפקט בואינג: ריאנאייר תסגור את הקו לנירנברג בחודש מרץ הקרוב

חברת הלואו קוסט מנמקת את המהלך בעיכוב בקבלת מטוסי הבואינג 737 מקס 10 ● המשמעות – ביטול הקו הישיר מת"א לנירנברג שבגרמניה הפועל כיום בתדירות של שתי טיסות שבועיות

גיל אגמון / צילום: איל יצהר

גיל אגמון רוכש מקבוצת דלק עוד 7.5% ממניות דלק רכב בפרמיה של 20% על מחיר השוק

העסקה, בהיקף של 135 מיליון שקל, היא שלב נוסף של קבוצת דלק למכירת החזקות שאינן בתחום האנרגיה ● המניה הגיבה בזינוק של 15%, ובסך הכל עלתה בחודש האחרון בכ-40%

האחים יעקובי / צילום: אריק סולטן

אחים יעקובי: הניסיון לשקם את אורתם סהר הוביל להסדר חוב נוסף בחברה הבת

בדוחות של יעקובי לרבעון השלישי, החברה מחקה את יתרת השקעתה באורתם סהר בהיקף של כ-7 מיליון שקל וכן רשמה הפרשות של יותר מ-12 מיליון שקל בגין ערבויות שהעמידה "למזמיני עבודות ולספקים של אורתם סהר" ● אלה גררו את יעקובי להפסד רבעוני של 28 מיליון שקל

גל סטאל, יו"ר ובעלים באנטרופי / צילום: יונתן בלום, גלובס

אנטרופי ממליצה לדירקטוריון לאומי על דירקטור בבזק לשעבר שתמך בעסקת בזק-yes

מדוח של אנטרופי לקראת האסיפה הכללית של בנק לאומי בעוד כשבועיים, שהגיע לידי "גלובס", עולה כי יצחק (איציק) אילדמן זוכה לתמיכתה של חברת הייעוץ לכהונה נוספת כדירקטור חיצוני בבנק

סידני אוסטרליה  / צילום: shutterstock אס.איי.פי קריאייטיב

הישראלית שדיווחה על "האצה בצמיחה": מניית אפסווילאג' הנסחרת באוסטרליה זינקה 53% ביום

החברה, המפתחת פלטפורמת תוכנה כשירות לניהול אפליקציות לקידום עסקים קטנים ובינוניים, צופה הכנסות חוזרות חודשיות של כ-105 אלף דולר - צמיחה של 50% ביחס לרבעון הקודם ושל 200% לעומת הרבעון המקביל