גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק קטן, צרכנים מתקדמים: מה טסלה מחפשת בישראל?

כפי שנחשף ב"גלובס", ענקית הרכב החשמלי בדרך לישראל ● אתמול נודע כי החברה אף רשמה חברת בת בבעלות מלאה בשם "טסלה מוטורוס ישראל" • השאלה היחידה שנותרה היא מה יש לה לחפש בשוק כל כך קטן ולא משמעותי, והאם הצרכן הישראלי מספיק בשל לרכוש רכבים יקרים דרך אפליקציה

רכב טסלה דגם X / צילום:  Shutterstock   א.ס.א.פ קריאייטיב
רכב טסלה דגם X / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

בשבוע שעבר פרסמה טסלה באתר הבינלאומי שלה שתי מודעות "דרושים", וזאת כחלק מהיערכותה לכניסה לפעילות ישירה בשוק הרכב הישראלי. משרה אחת שהוצעה הייתה עבור מנהל למרכז החוויה, Tesla Shop שיוקם בתל אביב, והשנייה לגיוס אנשי מכירות. שעות ספורות לאחר מכן הוסרו המודעות מהאתר בשל עודף פניות שהביא לסתימת השרת באתר. תופעה דומה התרחשה גם בתחילת החודש, אז פורסם שטסלה מחפשת מנכ"ל לפעילותה העתידית בישראל. אתמול נודע כי טסלה רשמה בישראל לפני כשבועיים חברת בת בבעלות מלאה בשם "טסלה מוטורוס ישראל".

כל אלו מצטרפים לסימנים שמפזרת טסלה לגבי כניסה לישראל. האחרון המשמעותי שבהם פורסם ב"גלובס" באוקטובר השנה, ולפיו מקורות בענף חשפו כי נציגי החברה ביקרו לאחרונה בארץ ובחנו את התאמת תשתית הטעינה והיבטי לוגיסטיקה וכוח-אדם.

ההיסטריה סביב יצרנית הרכב ממחישה היטב את כוחו של המותג "טסלה" והיא מזכירה יותר כת המונים מאשר את עולם ייצור ושיווק הרכב. זה עוד לפני שהזכרנו את פולחן האישיות סביב מייסד החברה, אלון מאסק.

מספר שאלות עולות מהמהלכים המתהווים של טסלה בשוק הישראלי. מה בעצם מחפשת טסלה בעצם כניסתה לשוק הישראלי, עם רכבים שעד היום לפחות הוגדרו ברמת מחירי פרימיום; העניין השני הוא, באיזה אופן תשפיע כניסתה של טסלה על השוק הרכב הישראלי ועל הצרכן הישראלי.

1. האם ישראל היא שוק מספיק משמעותי?

מה בכלל האינטרס העסקי של טסלה להיכנס עם מבחר מצומצם של דגמי פרימיום חשמליים לשוק רכב קטן, מבודד ונידח כישראל, שעדיין עושה את צעדיו הראשונים בתחום הרכב החשמלי.

הסיבה הראשונה היא מסכת לחצים בלתי פוסקים שהופעלו על טסלה בשנים האחרונות מצד יזמים ישראלים, במטרה לקבל את נציגות החברה בארץ. המגעים נוהלו דרך מתווכים ודרך החטיבה האירופאית של טסלה בבריסל, דרך דילרים בעולם ואפילו ישירות מול אלון מאסק באמצעות קשרים אישיים.

כל הפניות והלחצים הללו זכו לסירוב. גם בגלל שמודל השיווק של טסלה הוא שיווק אונליין ישיר לצרכנים, וגם בשל העובדה שלטסלה לא הייתה סחורה למכור בשל עודפי הביקוש והעיכובים הבלתי פוסקים בדרך להגדלת כושר הייצור שלה.

כיום, לאחר שהחברה מתחילה לשחרר את "צווארי הבקבוק" ולרשותה גם מפעל בסין שעתיד לייצר מאות אלפי כלי רכב בשנה בשיא תפוקתו - התרחבות גלובאלית היא צעד מתבקש. וזה קורה: טסלה נכנסה עם סדרה 3 שלה לאירופה באביב ומאז היא רושמת הצלחה מרשימה. בספטמבר 2019 נמכרו באירופה 17,490 מכוניות מדגם זה, שהפכו אותה למכונית החשמלית הנמכרת ביותר באותו חודש בפער מרשים מהמתחרות. בסה"כ נמכרו באירופה מתחילת השנה כ-75 אלף רכב טסלה מסוגים שונים.
בהדרגה היא גם נכנסת לשווקים קטנים. למשל, בשוק הירדני היא פעילה כבר כשלוש שנים, ועל פי הערכה מכרה שם כמה עשרות מכוניות עד היום.

הסיבה השנייה לכניסה לישראל היא שהשוק בארץ עבר בשנה החולפת בהצלחה את "מבחן הבגרות" בכל הנוגע לאימוץ רכב חשמלי, במיוחד בפלח היוקרתי. קרוב ל-500 רכבי יוקרה חשמליים נמכרו בישראל בשנה החולפת, והביקוש עלה על ההיצע. זו הוכחה שיש בארץ גרעין קשה של כמה מאות לקוחות בשנה, שרוצים ויכולים להרשות לעצמם לרכוש חשמליות בטווח המחיר של כ-100 אלף דולר לצרכן אחרי מס, פלוס מינוס.

מעבר לכך, לטסלה יש בישראל פעילות עסקית ערה ומתמשכת, אם כי בענף האוטו-טק. אמנם מדובר בשתי חטיבות נפרדות של החברה האם: הפעילות מול חברות האוטו-טק הישראליות, שכוללת שיתופי פעולה, הזמנת רכיבים לניסוי במערכות הנעה אוטונומיות עתידיות וייתכן שאף חוזי אספקה חתומים לדגמים עתידיים, מתבצעת בחשאיות מול אגף המו"פ של טסלה בפאלו אלטו, שאין לו קשר ישיר עם זרוע השיווק באירופה. אולם הטכנולוגיה הישראלית זוכה להערכה רבה בהנהלת טסלה, וכבר הביאה לכאן מנהלים בכירים של החברה, כולל של אלון מאסק (ביקורים שהוגדרו כ"פרטיים" בלבד).

כיצד תיראה הפעילות של טסלה בישראל? החברה לא נוטה לשתף מידע עם התקשורת ולא לענות לפניות ישירות. אבל יש להניח כי היא תבצע את הפעילות בדומה לכניסה שלה לירדן לפני מספר שנים: הקמת "חנות" תצוגה במרכז הארץ ושיווק אונליין ללקוחות מתעניינים. פניות, שנערכו בחודשים האחרונים לבכירים מפלח רכבי הפרמיום, מעידים שהחברה תתמקד גם בשיווק אקטיבי ללקוחות יעד.

2. הרכבים: לא זולים, לא עממיים

כמו יצרני בוטיק רבים, אימצה טסלה מבראשית אסטרטגיה של "גריפת שמנת", כלומר התחלה מהקצה העליון, העשיר והרווחי של שוק הרכב. הדגם הראשון שהשיקה החברה בתחילת העשור היה מכונית ספורט דו-מושבית חשמלית (רודסטר), שעלתה כ-112 אלף דולר. גם הדגמים הבאים בתור עלו ועדיין עולים 70-110 אלף דולר לפני מיסים והטבות מס, והם מכוונים ללקוחות המאיון העליון.

טסלה - כבר לא רק לעשירים

טסלה טוענת כיום שהמטרה המקורית שלה הייתה לפנות למובילי דעה, כדי להשיג חשיפה גבוהה ומודעות ליתרונות הרכב החשמלי. אבל האמת היא שמדובר באילוץ. כשטסלה יצאה לדרך בתחילת העשור עלות סוללה ממוצעת, שנדרשה כדי להשיג טווח נסיעה של 400-500 קילומטר בין טעינות (על הנייר), נעה סביב 30 אלף דולר.

כיום מחיר סוללות כאלה הוא כמחצית. אבל הן עדיין מייקרות מאוד את עלות הייצור של כלי הרכב החשמליים. שתי הסדרות הוותיקות בהיצע של טסלה, מכונית הספורט-מנהלים טסלה S והמיניוואן הגדול טסלה X, משווקות במחירי בסיס של 81 ו-86 אלף דולר בהתאמה. אבל מי שירצה לצייד אותן באופציות מתקדמות דוגמת מארזי סוללות מוגדלים להשגת טווח נסיעה של עד כ-600 קילומטר, יגלה שמחירי הבסיס מזנקים בעשרות אחוזים.

טקטיקת הגריפה עבדה בתחילת הדרך היטב מבחינת היקף המכירות והחשיפה, אבל לא מבחינת הרווחיות הכוללת - כפי שמגלים הדוחות הפיננסיים של החברה. בכל אחת מ-11 השנים שעברו מהקמתה, החברה רשמה הפסדים, שמסתכמים בכמעט 7 מיליארד דולר.

באמצע העשור הבינה ההנהלה שאין לה ברירה אלא להתחיל בייצור המוני של דגמים זולים ונגישים יותר. הסיבות: מרצדס, יגואר, אאודי ואחרות החלו לקדם תוכניות לפיתוח כלי רכב חשמליים יוקרתיים עבור הקצה העליון של השוק, עם מפרטים ומחירים שחתכו את טסלה משמעותית; הסיבה השנייה הייתה הפער העצום בין שווי השוק של החברה וציפיות המשקיעים ממנה לבין יכולתה לרשום רווחיות בדגמים היקרים.

כך נולדה הטסלה 3 הקומפקטית יחסית, שמחירה הרשמי בארה"ב מתחיל ב-40 אלף דולר, והקרוס-אובר טסלה Y, שתצטרף בשנה הבאה עם מחיר בסיס של 35 אלף דולר. טסלה מתחילה בימים הללו ייצור של סדרה 3 במפעל ענק וחדש לחלוטין בשנחאי, אבל מי שמצפה לירידת מחיר בעקבות הסטת ייצור מארצות הברית לסין עשוי להתבדות. בסין, דגם הטסלה 3 "המקומי" זול רק בכ-2,000 דולר מרכב זהה מיובא, וזאת למרות המכסים שמוטלים על יבוא מארה"ב.

שאלת המחיר לצרכן בישראל היא כרגע ספקולטיבית לגמרי. אבל אם לוקחים בחשבון את מבנה המחירים באירופה, ואת המיסוי הנוכחי על רכב חשמלי בארץ לפני עדכון המס הירוק בינואר הקרוב, שכולל מס קניה של 10%, הובלה ומע"מ, אפשר להגיע למחיר מקורב של 200-220 אלף שקל לדגם בסיס של טסלה S עם טווח של 400 קילומטר, ואולי פחות מכך לדגם ה-Y עם טווח של כ-300 קילומטר בתצורת הבסיס. זה מחיר נגיש יחסית, אבל הוא עדיין פונה לחלק מצומצם יחסית של שוק הרכב הישראלי שצפוף במתחרים מקובלים או היברידיים.

הדגמים הבכירים יותר של החברה, S ו-X עשויים לעלות בארץ קרוב ל-400-500 אלף שקל. זה כבר פלח שוק של כמה עשרות עד כמה מאות מכירות בשנה, שבו מתחרות ויתחרו בקרוב חשמליות אירופאיות מבית אאודי, מרצדס, יגואר ועוד רבות אחרות שבדרך. בקיצור, מדובר בנישה בתוך נישה: מותג רכב חשמלי, שמתחרה בפלח הפרמיום שהיקפו 8,000-10,000 מכוניות בשנה. בהחלט לא משהו שישנה את התמונה הכוללת.

3. שיטת השיווק: תשכחו ממיקוח

טסלה רק שכפלה את המודל של אפל וסטיב ג’ובס, ולקחה אותו משוק הסמארטפונים לשוק הרכב. שיטת השיווק של טסלה, שהחלה בארצות הברית ומיושמת בכל שוק אליו היא נכנסת, מעניקה ליצרן הרכב שליטה מלאה, ללא מתווכים, על כל חוויית הלקוח - החל מרכישה מקוונת, עבור דרך תחזוקה וכלה בשדרוג הלקוח לדגם חדש בתום תקופת הבעלות ואף מכירה חוזרת של רכבו הישן של הלקוח לחברה.

הלקוחות של טסלה יכולים רק לראות את כלי הרכב החדשים באולמות תצוגה, או "מרכזי חוויית לקוח" כפי שהם מכונים, לתאם בהם נסיעת מבחן ואז לבצע את הרכישה בצורה מקוונת מבלי לפגוש כלל איש מכירות, כולל ביצוע תשלום, סליקה ומימון באמצעות אפליקציה. מודעות ה"דרושים" שפרסמה טסלה לאחרונה מעידים כי מרכז כזה מתוכנן לקום גם בסביבת תל אביב.

בכל הנוגע לרכישות מקוונות, הלקוחות הישראלים נחשבים למתוחכמים ומיומנים. אבל מכירות הרכב המקוונות בארץ עדיין אינן מפותחות למרות כמה ניסיונות פיילוט של יבואנים. מסתבר, שכאשר מדובר ברכישה של מוצר שעולה עשרות אלפי דולרים, הישראלים עדיין לא מוותרים על המגע האנושי ועל "טקטיקת הבזאר הטורקי".
טסלה, לעומת זאת, דוגלת בשיטת מחירים קבועים ובלתי גמישים. לפיכך יהיה מעניין לראות כיצד ייפגשו שני העולמות השונים הללו.

4. שירות: שומרים הכל בבית

טסלה מציעה בעצמה את כל השירותים הנלווים לרוכשי הרכב, כולל שיווק חבילות טעינה לתחנות טעינה ייעודיות שמנוהלות מרחוק על ידה; תחזוקה ועדכונים לכלי הרכב, שחלק גדול מהם מבוצעים מרחוק באמצעות תקשורת בין שרתי החברה לרכבי הלקוחות; ושליטה מקיפה בשוק הרכב המשומש של רכבי טסלה באמצעות טרייד-אין ורכישות חוזרות.

למרות יכולות השליטה האלחוטיות מרחוק, נראה כי הקמת מרכז שירות פיזי של טסלה בישראל תהיה בלתי נמנעת. זאת, בשל המורכבות היחסית הנדרשת לתחזוקה הפיזית של כלי הרכב כמו תיקון נזקים במרכב האלומיניום הרגיש ובמערכות האלקטרוניות המורכבות. מלבד זאת, שדרישות החוק הישראלי מחייבות יבואנים לפתוח בפני מוסכים אחרים את מאגרי המידע ולאפשר התקנת חלפים תחליפיים - מה שעשוי להתנגש ישירות עם הפילוסופיה העסקית והלוגיסטית של היצרנית.

5. שוק ההון: הפיל שבחדר

לטסלה יש רומן ארוך ומורכב עם המשקיעים שלה, והיא נהנית כיום משווי שוק של כ-60 מיליארד דולר - הרבה יותר מיצרניות רכב שמייצרות ומוכרות פי 10 יותר מכוניות ממנה ורושמות רווחיות של מיליארדים.

מבחינה פיננסית, טסלה עדיין מתנהגת כמו חברת סטארט-אפ ולא הוכיחה את יכולתה לסיים שנת עבודה מלאה עם רווחיות עקבית ויציבה. יש לה היסטוריה של עיכובים בייצור ובמסירות, בעיות איכות טורדניות, סימני שאלה אודות יכולת הניהול של מאסק ונטייה לקחת הימורים מסוכנים.

יתר על כן, המתחרים מתחילים לסגור את הפער השיווקי במהירות ולהציע מוצרים מגוונים יותר - ממכוניות חשמליות עירוניות ועד רכבי SUV מפוארים - שלטסלה אין עליהם מענה.

טסלה גם ביצעה השקעה משמעותית בהקמת מפעל לייצור הדגם 3 בסין, שמתחיל לפעול כיום בדיוק כאשר שוק הרכב הסיני מבצע נסיגה חדה לאחור ובעיצומה של מלחמת סחר.

פולחן ההערצה והגימיקים התקשורתיים אמנם עדיין מסייעים לתחזק את המימון ואת האמון בחברה, אבל המשקיעים כבר הוכיחו שהם יכולים לאבד סבלנות.
לפיכך אף אחד לא מוכן להתחייב שטסלה תמשיך להתקיים כחברה עצמאית ותתמיד בתוכניות הפיתוח שלה, ובמקרה כזה היא עשויה להימכר למשקיעים חיצוניים. מה הסיכוי לכך? תשאלו את אדם נוימן מ-WeWork. 

טסלה מגיעה לישראל - למה דווקא עכשיו?

הלחצים
מסכת לחצים מצד יזמים ישראלים, במטרה לקבל את נציגות החברה בארץ. המגעים מנוהלים דרך מתווכים, ואפילו ישירות מול אלון מאסק באמצעות קשרים אישיים

התרחבות
בתחילת השנה משיקה טסלה את סדרה 3 "העממית" שלה שהופכת בספטמבר 2019 למכוניות החשמלית הנמכרת בחודש זה באירופה. ההתרחבות מתאפשרת בין היתר בזכות הקמת מפעל ענק בסין

השכנים
החברה מתרחבת למזרח אירופה ולשווקים קטנים יותר מישראל - לפני כשלוש שנים היא מגיעה גם לירדן

ישראל מתחשמלת
השוק הישראלי עובר את "מבחן הבגרות" לאימוץ רכב חשמלי: קרוב ל-500 רכבי יוקרה חשמליים נמכרו בישראל בשנה החולפת, והביקוש עלה על ההיצע

גיוס עובדים
נציגי טסלה מבקרים לאחרונה בארץ ובוחנים התאמת תשתית הטעינה בישראל, והיבטי כוח אדם. לאחרונה פרסמה טסלה מודעות דרושים למספר משרות בישראל

עוד כתבות

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

מנכ"ל רשת לעובדים: "היקף הפרסום ירד, בקרוב צעדי קיצוץ נוספים"

אבי בן טל פנה שוב במכתב לעובדי רשת וכתב כי "בימים הקרובים נודיע על צעדים נוספים שמטרתם לשמור על רשת 13 וחדשות 13 כחברות איתנות ועצמאיות מחד ועל מקום עבודתנו מנגד"

מטוס נוסעים שהוסב למטוס מטען / צילום: ישראייר, יח"צ

אל על תוציא בשבועיים הקרובים כ-20 טיסות לסין ליבוא ציוד רפואי

הטיסות יופעלו במטוסי הדרימליינר של אל על שמושבתים מפעילות מסחרית ובמטוסי ה-777 שאל על הסבה לאחרונה ממטוסי נוסעים למטוסי מטען ● אל על לא לבד: גם ישראייר וק.א.ל הטיסו ציוד מסין

דורשי עבודה חדשים שנרשמו בלשכת התעסוקה מתחילת חודש מרץ

רבע מהמדינה מובטלים באופן רשמי: מעל מיליון דורשי עבודה בישראל

בסוף השבוע נרשמו 4,710 דורשי עבודה ומאז החל המשבר בתחילת מרץ נרשמו בשירות התעסוקה 887,283 דורשי עבודה חדשים ● המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל עומד על כ-1,050,000

רומן זדורוב / צילום: חגי אהרון

לפרקליטות אין צל של ספק: מתנגדת לקיום משפט חוזר לרומן זדורוב

הפרקליטות סבורה כי חלק נכבד מבקשתו של זדורוב למשפט חוזר אינו אלא ניסיון לערעור נוסף על פסק הדין בעניינו, והוא שב וממחזר את הטענות שעלו במהלך משפטו ● "הבקשה למשפט חוזר שזורה בטענות בעלות אופי קונספירטיבי וחסרות בסיס"

חייל בבית חולים שדה לחולי קורונה באיטליה / צילום: Antonio Calanni, AP

מגמת שיפור באיטליה וספרד: איטליה דיווחה לראשונה על ירידה במספר המאושפזים

674 בני אדם מתו ביממה האחרונה מקורונה בספרד ● ספרד ואיטליה דוחפות את גוש האירו להנפקת "אג"ח קורונה" כדי לגייס מיליארדי אירו לממן את התוכנית ● היקף המתים בגרמניה נכון לעכשיו עומד על כ-1,400 בני אדם

בנק מזרחי-טפחות,?בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

מידרוג צופים כי הקורונה תפגע בבנקים בטווח הקצר אך תתרום למיתוג וליעילות בטווח הבינוני

במידרוג סבורים כי רמת הלימות ההון של הבנקים טובה וצפויה לספוג את נזקי המשבר ● עם זאת, צפוי לחץ על רווחיות הבנקים כתוצאה משחיקה בהכנסות שאינן מריבית ובהכנסות מריבית נטו, ובשל קיטון צפוי בתיק האשראי לאור התכווצות הפעילות הכלכלית

אנטנה סלולרית/ צילום: תמר מצפי

"לא לאפשר לראשי ערים להחליט האם להקים אנטנות סלולריות"

בכיר במשרד התקשורת בביקורת חריפה על ראשי ערים שמסרבים להקים אתרים סלולריים: כל ראש עיר חושב שהוא שריף, ועל הדרך פוגע בתושבים ומונע תקשורת סלולרית שהיום מבינים עד כמה היא חיונית

דוד פורר / צילום: רפי דלויה

מחלוקת בין דירקטוריון בזק לבעלי השליטה החדשים סביב תיקון תקנון החברה

דירקטוריון בזק ממליץ באופן חריג שלא להצביע בעד תיקון התקנון, אולם מדובר בתיקון המתחייב מהיתר השליטה - והדבר עלול להעמיד את בעלי השליטה בהפרה של ההיתר

אישה ישראלית עם מסכת פנים / צילום: Ammar Awad, רויטרס

פנייה למשרד הבריאות בעקבות המחירים המופרזים: פקח על מחירי המסכות

גם בתקופה זו ישנם מוכרים המנצלים את מצוקת הציבור ואת הביקוש הרב וגובים מחיר מופרז, גם על מסכות שלא רלוונטיות לתקופה זו ● המועצה לצרכנות מבקשת משר הבריאות לפרסם מחירון מומלץ ומפוקח לציבור, הכולל גם מידע בנוגע למסכות הרלוונטיות לרכישה כיום

אריק יואן מנכ"ל זום /  REUTERS/Carlo Allegri

מנכ"ל זום מכה על חטא: "ממש פישלתי בעניין האבטחה. אוי לנו אם נפשל שוב"

יחד עם היקף החשיפה הגדול והפתאומי של חברת שיחות הווידאו זום בקרב המגזר העסקי, החלו להגיע גם תלונות על בעיות של פרטיות בפלטפורמה שלה, כולל אזהרה של ה-FBI מפני "חטיפות" של ועידות וידאו

אורי חפץ / צילום: נתי שוחט

הכלכלן האופטימי: "מיליון איש ייזרקו לרחוב בגלל הקורונה? אני לא רואה את זה קורה"

פרופ' אורי חפץ, מומחה לכלכלה התנהגותית, מסביר מה הממשלה צריכה לעשות כדי לאפשר לאנשים בבית לצלוח את המשבר, ומדוע היה קשה לחלקם להיענות להנחיות • לדבריו, למרות החורים, תוכנית החילוץ הכלכלית טובה, ומוכרחים לפתוח עוד את הברז התקציבי

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

הירידות בת"א התחזקו לקראת הסיום; המדדים המובילים איבדו 2%, מדד הבנקים נחתך 4%

מדד הנפט והגז התחזק ב-3.5%; דלק זינקה יותר מ-14% אך עדיין רחוקה כ-75% מהשיא ● מניית מבנה איבדה קרוב ל-10% ● מניות חברות הבדים הלא-ארוגים המשיכו לבלוט לחיוב: אבגול קפצה ב-14%, ומניות עלבד וספאנטק טיפסו בכ-9% וב-6%, בהתאמה

חרדי תושב בני ברק עם מסכת פנים סוחב עגלת קניות  / צילום: Oded Balilty, AP

בירושלים ובבני ברק יש הכי הרבה חולי קורונה. ומה קורה בעיר שלכם?

מניין החולים בישראל הוא 8,018, ו-47 מתו מהנגיף ● היקף הנדבקים בעולם עומד על 1,205,801 בני אדם, 64,975 מתו ו-247,961 החלימו ● המשטרה חילקה למפרי צווי משרד הבריאות מעל ל-12 אלף קנסות בהיקף של 11 מיליון שקל

פריקה של ציוד רפואי חיוני ממטוס של אל על  / צילום: דוברות אל על, יח"צ

11 מטוסים של אל על יצאו לסין לביצוע רכש במבצע משותף עם משרדי החוץ והביטחון

מנהל הרכש (מנה"ר) ויחידת השינוע הבינלאומי במשרד הביטחון הובילו את מבצע הרכש בסיוע חברת כיל ונציגיה בסין ● משרד החוץ ושגרירות ישראל בבייג'ינג סייעו במאמץ הרכש ובנוסף גייסו ציוד רב מתורמים

מחאת העצמאים  / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מענק העצמאים: 72 אלף מהעסקים שנמצאו זכאים יקבלו כ-300 מיליון שקל ביומיים הקרובים

נכון להיום מספר העצמאים הזכאים למענק עומד על כבר על כ-80 אלף איש

רינה מצליח / צילום: אביב חופי

חדשות 12: "דעתה של רינה מצליח הייתה אחת מיני רבות"

בעקבות הסערה התקשורתית שעוררו דבריה של רינה מצליח על התנהלות המגזר החרדי מול סמכות המדינה, מוציאה היום חדשות 12 תגובת הבהרה, המגבה מצד אחד את הפרשנית ומבהירה כי זכותה להביע את דעתה - ומנגד מדגישה את מגוון הקולות שנשמעים בחברה

איתי הראל, שותף מנהל בקרן פיטנגו / צילום: תמר מצפי, גלובס

גיוס של 70 מיליון דולר לחברה המוציאה את הבדיקות מן המעבדה

בגיוס החברה האמריקאית השתתפה קרן פיטנגו הישראלית

 

פטר בהוצאה לפועל ללא הליך פשיטת רגל /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בנק קטן בווירג'יניה המערבית קרס; "בעיותיו קדמו למשבר"

ביום שישי השתלט התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות על בנק קטן בווירג'יניה המערבית, ששווי נכסיו הכולל הסתכם ב-152 מיליון דולר ● לכישלונו של הבנק אין קשר למשבר הפיננסי הנוכחי בארה"ב, אלא לקשיים שעימם התמודד מאז 2015

אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

"ליישובים חקלאיים או קהילתיים אין סמכות למנוע כניסה ליישוב של מי שאינם תושביו"

זאת גם אם הדבר נעשה מחשש להדבקה בנגיף הקורונה - כך מבהיר היום היועמ"ש אביחי מנדלבליט ● עמדת היועמ"ש הועברה למשטרה, שפנתה אליו בעניין

דן אריאלי / צילום: איל יצהר, גלובס

דן אריאלי נגד הקורונה: המדינה מגייסת את הכלכלה ההתנהגותית למיגור המגפה

למרות לוחות הזמנים הלא ריאליים, הערפל סביב זהות המזמין והעובדה שבמשרד הבריאות לא מכירים את הפרויקט, הצליח אריאלי להגיש הצעה למכרז הבזק החשאי