גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנציגה השבדית לא צריכה לייקים: עסקת החבילה של הוולוו החדשה

ביצועים של מכונית ספורט אימתנית, עידון ואיפוק של מכונית מנהלים וזיהום נמוך יחסית ● תמורת 290 אלף שקל, עד לעדכון הצפוי במס, השבדית הנטענת של וולוו מציעה תמורה מרשימה לכסף

וולוו T8 S60 / צילום: יח"צ
וולוו T8 S60 / צילום: יח"צ

כאשר קבוצת גילי הסינית השתלטה על וולוו לפני כעשור, רבים בתעשיית הרכב העריכו שמדובר בתחילת הסוף של המותג השבדי הוותיק והעצמאי. הדעה הרווחת הייתה שהסינים יחלבו את הטכנולוגיות של וולוו וישתמשו בה לפיתוח דגמים סיניים זולים שמתהדרים בתקינה אירופאית.

בדיעבד הכיבוש האסיאתי היה אחד הדברים הטובים ביותר שקרו לוולוו בעשורים האחרונים. הקבוצה הסינית העניקה לשבדים עצמאות מלאה, הזרימה לה משאבים כמעט בלתי מוגבלים למחקר וייצור וסייעה לה בחדירה לשוק הסיני הענק.

מערכות היחסים הזאת העניקה לוולוו נגישות מוקדמת לטכנולוגיה של חשמול כלי הרכב, תחום שבו סין נחשבת למובילה עולמית. כיום וולוו מקדימה בכמה שנים את רוב המתחרים בשוק ויש לה אפילו תת מותג יוקרתי-ספורטיבי (פולסטאר), שעתיד לקרוא תגר על טסלה.

בעלי הבית הסינים של וולוו השכילו לשמר את שפת העיצוב הסקנדינבית והנקייה של וולוו וה-S60 החדשה היא דוגמה קלאסית, תרתי משמע. למרות שזו אחת ממכוניות הסלון המתקדמות והמהירות ביותר (אפס ל-100 ב-4.6 שניות), שנעות כיום על הכבישים, אין לה תפיחות אגרסיביות כמו בחלק מדגמי ה-AMG של מרצדס ו-M של ב.מ.וו, אין לה גריל ענק ומושחר נוסח אאודי וגם לא קימורים דרמטיים וידיות דלתות קופצות כמו אצל יגואר.

וולוו S60

יש אמנם חישוקי ספורט עם צמיגים מסיביים, כמתחייב במכונית אולטרה מהירה, אבל בשורה התחתונה זה אותו מראה רגוע ואופייני למותג עם פרופורציות מאוזנות ונעימות - יותר מאלה של האחות הגדולה S90 - ונגיעות של עיצוב עילי שמתבטא למשל בפנסים הקדמיים החצויים. העיצוב הזה קולע לטעמנו האישי אבל לא בטוח, שזו הבחירה השיווקית הנכונה עבור דור האינסטגרם של ימינו, שרודף אחרי לייקים.

הקו הבוגר ממשיך גם לתא הנוסעים, שם הוא משכפל די במדויק את סממני העיצוב של ה-S90 ודגמי ה-XC של החברה. לוח המחוונים מבוסס כולו על מסך LCD אך הגרפיקה מונוטונית ומאופקת, מערך המתגים סימטרי והגיוני ודיפוני הפלסטיק והעץ, שעוטפים את עמדת הפיקוד, שומרים על מראה סולידי ולא מנסים להחצין עושר טכנולוגי או פיננסי.

הקריצות היחידות לשוק הסיני, השוק הגדול ביותר של וולוו בעולם, היא מסך מגע אנכי וגדול מהסוג שחביב על הסינים, שמציג מערכת תפריטים צפופה ומבולגנת (אל תשכחו את משקפי הקריאה בבית) ומוט הילוכים שראשו עטוי יציקת קריסטל זוויתית ושקופה. המוט שייך לתא הנוסעים כמו צלחת חומוס לשולחן של מסעדה עם שלושה כוכבי מישלן.

המושבים מפיגים את העייפות

כמו בכל דגמי וולוו לדורותיהם, המושבים הקדמיים מעוצבים ומתכווננים בצורה מושלמת ומפיגים את העייפות בנסיעות קצרות וארוכות. בסיס גלגלים נדיב של 2.87 מ' מעניק מרחב רגליים טוב מהממוצע לשני נוסעים מבוגרים מאחור, אך הנוסע האמצעי מאחור צריך להסתגל לריפוד קשוח יחסית ולמנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו. למרות הסוללה והמנועים החשמליים תא המטען מציע נפח סביר של 442 ליטר.

הטבה של כ-50% במס הקנייה בישראל מבטיחה, כמקובל בפלח, רמת אבזור תקנית גבוהה. זה אומר, בין השאר, ריפוד עור עשיר, גג פנורמי, מושבים חשמליים מתקדמים, מערכת קול רצינית ומערך מרשים של עזרי בטיחות עדכניים, שמתאים למוניטין של המותג. רוב מערכות הסיוע לנהיגה מבצעות את מלאכתן כהלכה אבל מערכת הבלימה האוטונומית בנסיעה לאחור סובלת מרגישות יתר ועלולה להקשות על השתלבות בתנועה הישראלית חסרת ההתחשבות, למשל בעת יציאה בהילוך אחורי ממפרצי חניה.

ה-S60 הבכירה מצוידת בדור האחרון והעדכני של מערכת ההנעה ההיברידית-נטענת של וולוו, שאותה כבר פגשנו במגוון דגמים של החברה. זה אומר מנוע 2 ליטר טורבו בנזין שמניע את הגלגלים הקדמיים, מנוע חשמלי שמניע את הגלגלים האחוריים ויוצר מעין הנעה כפולה וסוללת ליתיום של 12 קילוואט-שעה, שאותה ניתן לטעון גם מהרשת הביתית. על כל העסק מנצחת מערכת ניהול מחוכמת, שברירת המחדל שלה היא חיסכון ועידון.

מי שישמור על רגל קלה, יטען את הסוללה כמו בספר, בערך שלוש שעות לטעינה מלאה במטען ביתי, ויבחר במצב התכנות ההיברידי - כמו שעושים האזרחים המהוגנים של שבדיה - עשוי לתהות היכן 390 הסוסים המובטחים והמומנט האימתני. הרכב מחליק בשקט מוחלט על חשמל בלבד עד מהירות בין עירונית ויכול לנוע כך עשרות קילומטרים עד התרוקנות הסוללה עם צריכת דלק של עשרות קילומטרים לליטר.

אבל אנחנו כידוע בישראל ולא בשבדיה ומי שיגדיל את הלחץ על הדוושה הימנית יקבל פלאשבק לימים שבהם מכוניות הטורבו הכחולות הפרועות של קבוצת המרוצים של וולוו חרכו את מסלולי המרוצים באירופה והשאירו אבק למתחרים. התאוצות מגיעות כאן ללא דרמה של חריקות צמיגים ונביחות מפלטים אבל עם גל אדיר וחלק של כוח, שמריץ את הספרות שעל מד המהירות בקצב הזוי. זו חוויה ממכרת שמזכירה נהיגה בסימולטור במיוחד לאור העובדה, שהמכונית מבודדת את הנהג לחלוטין גם ב-180 קילומטר לשעה. אבל להבדיל מסימולטור כדי לזכור שמסביב יש נהגים אמיתיים, שוטרים אמיתיים ובתי משפט מאוד אמיתיים.

בידוד היא מילת המפתח גם בהקשר של ההתנהגות הדינמית. ההיגוי כבד ומאוזן אבל הוא לא מצטיין בכל הנוגע להיזון עדין ומדויק כפי שניתן לצפות ממכונית של 1.9 טון עם הנעה כפולה והמון אלקטרוניקה. השלדה שומרת בפניות הדוקות על התנהגות ניטרלית לחלוטין, גם אם משתדלים לעצבן אותה.

"שב, תירגע, תיהנה מהתאוצות"

בניגוד לב.מ.וו אין כאן אפשרות לשליטה ידנית על התיבה האוטומטית, למעט הורדת הילוכים לצורך בלימה והבלמים מרגישים קצת מלאכותיים ודורשים דריכה די מסיבית, כמקובל בדגמים היברידיים עם מערכות מיחזור אנרגיה. ייתכן שגרסת הפולסטאר הקרבית של המכונית הזו, שטרם הגיעה לארץ, מערבת יותר את הנהג בתהליך. אבל בינתיים המסר הוא "שב, תירגע, תיהנה מהתאוצות ותן לאלקטרוניקה לעשות את העבודה עבורך". נוחות הנסיעה טובה מאוד יחסית לביצועים ולמרות הגלגלים הקרביים. ה-T8 אולי לא נוחה כמו ה-330 אבל עדיין מנטרלת היטב כבישים משובשים.

במחיר של 290 אלף שקל על הכביש, לפחות עד עדכון הטבות המס הירוק, גרסת ה-T8 של ה-S60 מעניקה תמורה יוצאת דופן לכסף. יש לה ביצועים שקשה להשיג במכוניות שעולות 50% יותר והיא עדיין ייצוגית ירוקה וצנועה מספיק כדי לקבל את אישור מועצת המנהלים בחברות הכי שמרניות. מרשים. 

חלק מהמתחרות

פיז'ו 508 פלאג-אין

פיז'ו פעילה בשוק הסיני ואחד התוצרים הוא גרסת פלאג-אין של ה-508 החדשה, שמושקת בימים אלה באירופה. המכונית משלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת ויש לה הספק כולל של 221 כוח סוס, טווח חשמלי של יותר מ-50 קילומטר ופליטה נמוכה. באירופה היא זולה ב-20% מהוולוו.

פיז’ו 508 פלאג-אין  / צילום: יח"צ

מרצדס A סדאן פלאג-אין

מרצדס מתקיפה את שוק הפלאג-אין בשני אגפים: לגרסה הנטענת של סדרה C, שכבר משווקת בארץ, תצטרף בקרוב A קלאס סדאן בגרסת A250E, עם מנוע 3.1 ליטר טורבו בנזין, מנוע חשמלי וסוללה נטענת. הטווח החשמלי כמעט 60 קילומטר, צריכת הדלק מזערית והתאוצה ל-100 קילומטר לשעה אורכת 6.6 שניות. המחיר המשוער יעמוד על 270 אלף שקל

מרצדס A סדאן פלאג-אין / צילום: יח"צ

ב.מ.וו 330e

לגרסת הפלאג-אין של סדרה 3 החדשה יש מנוע 2 ליטר טורבו ומנוע חשמלי חזק והיא מסוגלת להגיע בשיא להספק של כ-290 כוח סוס. הביצועים נמרצים אם כי מתונים מאלה של ה-T8 אבל התחושה יותר ספורטיבית. תא הנוסעים מפואר ונהגים קלי רגל יראו את תחנת הדלק לעיתים רחוקות

ב.מ.וו 330e / צילום: יח"צ

עוד כתבות

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

האקזיט של אבי גבאי מהפוליטיקה: יקבל אופציות בשווי 12 מיליון שקל בסלקום

באסיפה שתתקיים ב-5 במרץ יתבקשו בעלי המניות של חברת התקשורת לאשר הקצאה של כ-4.2 מיליון אופציות למנכ"ל החדש, נוסף על שכר חודשי בסיסי של 110 אלף שקל

מתחם בזן בחיפה / צילום: פאול אורלייב

כל מה שצריך זה איום טוב: בזן רכשה מתקן למניעת זיהום שנה לפני שתיכננה

המשרד להגנת הסביבה החליט לסגור את פעילות מתקן הביטומן של בזן בעוד שלושה חודשים בשל גרימת זיהום ● על אף שבזן טענה כי לא תוכל לרכוש מערכת להפחתת זיהום לפני תום 2020, היום היא הודיעה על רכישת מערכת זמנית שתמנע את הסגירה ● עם זאת, טרם הוגשה למשרד תוכנית להפחתת זיהום

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, ברנדן מקדרמיד

נגיף הקורונה הכביד על וול סטריט: הדאו מחק את העליות של 2020; סגירה צורמת באירופה

המדדים המובילים בוול סטריט צנחו בעקבות החששות מהתפשטות נגיף הקורונה ● באירופה הדאקס והקאק נפלו ב-2.7% ● מניות חברות התעופה, המלונאות והמסעדנות איבדו גובה ● בורסת טוקיו ננעלה בצניחה של 2%; שווקים רבים באסיה היו סגורים היום לרגל חגים

רה"מ בנימין נתניהו / צילום: Amir Cohen, רויטרס

שאלות ותשובות: מה יקרה אחרי משיכת בקשת החסינות של נתניהו

האם יש לנתניהו עוד דרך להימנע מהעמדה לדין, האם הוא יוכל להיבחר לראשות הממשלה, מתי יתחיל משפטו, ואיך כל זה יסתיים? ● "גלובס" עושה סדר

מימין: אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: אלון רון ושלומי יוסף

המרדף אחרי הנכסים הנעלמים של אליעזר פישמן מסתבך: עובר לערכאות בינלאומיות

ביהמ"ש בת"א דחה את בקשתו של עו"ד יוסי בנקל, הנאמן על נכסי אליעזר פישמן, להצהיר כי נכסים של 100 מיליון אירו מוחזקים עבור פישמן בחו"ל • השופט הפנה את בנקל לבתי המשפט בגרמניה • בנקל: "אגיש תביעות מחוץ לישראל בדיוק כפי שעשיתי עד כה בישראל"

המגדל הלבן שבמרכז רמלה / צילום: גיא נרדי

פי חמישה דירות, פי ארבעה משרדים וגם חדרי מלון: אור ירוק לשדרוג מרכז העיר רמלה

הוועדה המחוזית מרכז אישרה את מסמך המדיניות לחידוש מרכז העיר המוזנח והנטוש בחלקו ● בתפריט: 1,250 דירות, 125 אלף מ"ר בייעוד מסחר ותעסוקה ואפילו 300 חדרי מלון ● ראש העירייה: "כבר כיום מחיר של מ"ר ברחוב הרצל עולה יותר מאשר ברחוב רוטשילד בראשון"

סוחרים בבורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס

צפי לריבאונד בוול סטריט אחרי הירידות אתמול

בשעה זו החוזים ירוקים ● התפשטות נגיף הקורונה הכבידה על הבורסות באסיה, מלבד אלו שבסין, הונג קונג, סינגפור, דרום קוריאה וטאיוואן, שסגורות לרגל חג שנקטע באיבו ● המדדים באירופה נסחרים ללא שינוי מהותי לאחר ירידות של 2.7% אתמול

טראמפ, נתניהו, אבו מאזן / צילומים: shutterstock, אלעד מלכה, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווחים בארה"ב: מדינה פלסטינית "על תנאי" ושרטוט גבולות מחדש. תוכנית המאה של טראמפ נחשפת

לפי דיווח של "וושינגטון פוסט": טראמפ יחשוף הערב את פרטי תוכנית השלום ● לפלסטינים תינתן אוטונומיה מוגבלת, אך שיעורה ילך ויגדל בתנאים מסוימים ● בסופו של דבר ישלטו הפלסטינים על 70%-80% משטח הגדה ● "אף פלסטיני או ישראלי לא יידרש לנטוש את ביתו"

פיצול תיקי השקעות מאפשר להתמקד במטרות ספציפיות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

זהירות! קנסות לפניך: הרגולציה החדשה שתחולל שינוי מהותי בכשלי הסליקה

רגולציה אירופית חדשה שתיכנס לתוקף השנה תחולל שינוי מהותי בטיפול בכשלי סליקה ● הרגולציה, שתחול על כל סוגי ניירות הערך, תטיל קנסות קבועים על הצד שיגרום לכשל ● המהלך ישפיע על גופים בישראל וגם על לקוחותיהם, שעלולים לשאת בעלויות הנובעות מכשלי סליקה בעסקאות שבוצעו עבורם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: קובי גדעון, לע"מ

יו"ר מועצת יש"ע: "נדהם שנתניהו מסכים להקמת מדינה פלסטינית"

אלחיאני נפגש אמש עם נתניהו ויחד עם גורמים נוספים החליט להתנגד לתוכנית ● גם בצד הפלסטיני מתארגנים לקרב

פעילי המרד בהכחדה והבריגדה האדומה משבשים את פעילות הבורסה לניירות ערך ובית ההשקעות פסגות בתל אביב / צילום: איילה טולקין ודורי הופמן, המרד בהכחדה, יח"צ

קרן הגידור הרווחית בעולם הופכת לאקטיביסטית אקלים

קרן הגידור TCI, המנהלת 30 מיליארד דולר, מתכננת לאלץ חברות להשתנות נוכח איומי משבר האקלים

טים קוק, / STEPHEN LAM צילום: רויטרס

בשורות רעות לאפל: נגיף הקורונה עלול לפגוע בקצב ייצור האייפונים

"אם ההתפרצות בסין תהפוך לנרחבת יותר, זה עשוי להשפיע לרעה על שרשרת הייצור ולהפוך לדאגה מרכזית עבור המשקיעים"

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 27 בינואר

אתמול באיכילוב: 11 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

בוטל גיוס ההון המתוכנן של קרן הנדל"ן האמריקאית הרץ גרופ

קרן הריט הרץ גרופ מחזיקה בבעלות מלאה על חברת הרץ פרופרטיס, שאגרות החוב שלה בהיקף של 542 מיליון שקל נסחרות בבורסה מאז דצמבר 2017

הרבט מקמסטר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"פוטין יכול ללכת ל'יד ושם' ולהתחזות לחבר שלכם, בעוד הוא מערער את ביטחונכם עם אספקה צבאית לאיראן"

בראיון ראשון לתקשורת מאז שסיים את תפקידו כיועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, חושף הרברט מקמסטר את הלך הרוחות בוושינגטון, מגן על המהלך לחיסול סולימאני ומביע פסימיות בנוגע לעתיד השלום: "האפשרות שפתרון שתי מדינות יצא לפועל, הולך ופוחת"

בנימין נתניהו/ צילום: רויטרס

מדינת ישראל נ' בנימין נתניהו: כתב האישום הוגש לבית המשפט

(עדכון) - רה"מ הודיע הבוקר כי הוא מושך את בקשת החסינות: "מאחר שלא ניתן לי הליך הוגן, החלטתי לא לתת למשחק המלוכלך הזה להימשך" ● נתניהו לא יכול להגיש בקשה חסינות חוזרת בכנסת ה-23 ● היועמ"ש: "כתב האישום הוגש למזכירות ביהמ"ש המחוזי בירושלים, כמתחייב בחוק"

כבאי מנסה לכבות שריפה באוסטרליה / צילום: STRINGER, רויטרס

קרן הפנסיה הבריטית שמאמצת מדיניות אקלים ומאיימת בפיטורים

קרן הפנסיה הבריטית הודיעה למנהלי הנכסים: הפחיתו בתוך שנתיים את החשיפה לשינויי אקלים - או הסתכנו בפיטורים ● "שינויי האקלים זו בעיה שהאימפקט שלה על השקעות מחמיר במהירות"

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

לא דיבידנד, רווח הון: תשובה ישלם לרשות המסים מאות מיליוני שקלים

העליון קיבל את ערעורה של המדינה על פס"ד המחוזי, שקבע כי התמורה של מכירת מניותיה של דלק הונגריה, בגובה 2.5 מיליארד שקל, בדלק ארה”ב, תיחשב לה כדיבידנד

מייסדי חברת תופין, רובי כיטוב (מימין) וראובן הריסון, בבורסת ניו יורק / צילום: יח"צ

הראל ביטוח הפכה לבעלת עניין בחברת הסייבר תופין

מחזיקה ב-5.4% ממניות תופין, בשווי נוכחי של 28 מיליון דולר ● ייתכן כי בהראל ניצלו את החולשה במניה, לאחר שתופין פרסמה אזהרת רווח לפני כשלושה שבועות

משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר

בהלת הקורונה ומצבה של יינות ביתן לוחצות על ביכורי שדה - שצפויה להפחית את מחיר ההנפקה

הנפקת המניות הראשונית של משווקת הירקות והפירות הטריים, שתוכננה לתחילת השבוע הבא, צפויה להידחות בכמה ימים ● שווי החברה המבוקש בהנפקה, שעמד עד כה על כ-600 מיליון שקל "לפני הכסף", צפוי לרדת בכ-10%