גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: הכסף חייב ללכת כולו לתחבורה הציבורית

כדי ליצור מערך תחבורה אטרקטיבי שיסיט משתמשים מהרכב הפרטי, מוטב יהיה שכל הסכום שיוזרם לקופת המדינה כתוצאה מאגרות הגודש יגיע לשדרוג מערך האוטובוסים ● דעה

תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר
תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר

בזמן שצפיפות התנועה בכבישי ישראל היא הגבוהה ביותר במדינות ה-OECD עד כדי פי 3.5 מהממוצע, התחבורה הציבורית בישראל סובלת מהזנחה של שנים רבות. גם אם לאורך השנתיים האחרונות ההשקעה בתחום עלתה, סכומי עתק עדיין מושקעים בתשתיות עבור רכבים פרטיים, ולא עבור ייעול מסיבי של התחבורה הציבורית, באופן שיהפוך את המעבר לשימוש בה לקל ומובן מאליו.

המדינה מדברת על תחבורה ציבורית אך עושה את ההפך. ההשקעות אינן מספיקות, ובזמן שהיא מבשרת לנהגים שעדין הרכב הפרטי עבר, היא משקיעה עוד ועוד בפתיחת כבישים חדשים ועוד מחלפים.

כדי ליצור מערך תחבורה אטרקטיבי שיסיט משתמשים מהרכב הפרטי, מוטב יהיה שכל הסכום שיוזרם לקופת המדינה כתוצאה מאגרות הגודש יגיע לשדרוג מערך האוטובוסים. ביצירת פתרונות ל"בעיית המייל האחרון" - פתרונות תחבורה שיחברו את הרכבות למרכזי הערים ויהפכו אותן לנוחות יותר לשימוש. לא נכון להשתמש בכסף שיכנס למדינה מאגרת הגודש להפחתה של אגרה אחרת אותה משלמים בעלי הרכב הפרטי.

הצדק הפואטי איננו הקלת השימוש ברכב על תושבי הפריפריה, אלא יצירת תשתיות תחבורתיות נוחות עבור כולם, וצמצום הפריווילגיות שמקבלים בעלי הרכב הפרטי. גם הפרויקטים התשתיתיים שעל הפרק - מהמטרו ועד עבודות הרכבת הקלה - עתידים להחמיר את הכאוס התחבורתי באזור תל אביב, וזקוקים לפתרונות הולמים. הפחתה של אגרת הרכב - רחוקה מאוד מלהשפיע כמובן על הנושאים הללו.

בתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה מ-2012 דובר על תוספת של 10 מיליארד שקל לתקציבי פיתוח תחבורה ציבורית, וב-2019 תקציב הפיתוח לראשונה עבר את תקציב הכבישים. כדי לשפר את השירות באוטובוסים, יש צורך בתוספת של לפחות שני מיליארד שקל לסובסידיה.

אגרת גודש היא צעד בכיוון הנכון: היא עשויה להקל על גודש בכבישים שגדל מיום ליום, וחשוב מכך - אם תיושם באופן נכון ובתוך מערך תומך ומשמעותי של תחבורה ציבורית, היא עשויה לשנות את ההרגלים של הנהג הישראלי. אך כדי שזה יקרה הכסף שיגיע ממנה חייב להיות מוקדש כולו לחיזוק התחבורה הציבורית בישראל ולא שרובו יחזור לבעלי הרכב הפרטי. 

עוד כתבות

הבניין הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

עליות קלות בפתיחת המסחר בת"א; פרטנר מזנקת 3.5% במחזור גדול

בעלי חברת הוט הגישו הצעה לרכישת פרטנר ● מניית טבע מתחזקת ב-1% אחרי שהודיעה על אישור ה-FDA לתרופה במיגרנה ● בורסות וול סטריט ננעלו אמש בעליות ● עליות קלות נרשמו אתמול בתל אביב

סניף בנק דיסקונט/ צילום: תמר מצפי

אירוע חריג לפייבוקס של דיסקונט: מידע על לקוחות האפליקציה זלג החוצה

בדיסקונט מציינים כי התקלה נגרמה בשל שרת חדש וכבר תוקנה ● עוד נמסר מהבנק כי "הזליגה אינה קשורה ללקוחות הבנק עצמו" וש"המידע שדלף אינו יכול להסב נזק כספי ללקוחות האפליקציה" ● המידע נוגע לחלק ניכר מכמיליון לקוחות האפליקציה

משרדי ?Wix / צילום: רויטרס

מניית Wix זינקה ב-750% מאז ההנפקה; קרן מנגרוב מימשה מניות ביותר מ-400 מיליון דולר בשנתיים

מדיווח ל-SEC עולה כי בסוף 2019 החזיקה הקרן, שהייתה בעבר בעלת המניות הגדולה בחברת האינטרנט, ב-1.8% בלבד ממניות Wix, לעומת 6.3% בסוף 2018

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

טבע קיבלה אישור ה-FDA למזרק האוטומטי של תרופת המיגרנה שלה

התרופה עצמה אושרה לשיווק בארה"ב לפני כשנה וחצי, וכעת טבע תוכל לשווק אותה יחד עם המזרק האוטומטי, שצפוי להיות זמין למטופלים החל מסוף הרבעון הנוכחי או תחילת הרבעון הבא ● בשלב זה מחיר המזרק עדיין לא נקבע, והחברה לא מספקת הערכות בדבר השפעת האישור על מכירות התרופה

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נתניהו: יוחל החוק הישראלי על כל היישובים הישראליים בגדה

בתדרוך לכתבים ישראליים בוושינגטון, ראש הממשלה נתניהו ציין כמה נקודות בסיסיות שנגזרות מתוכנית המאה, אותה הציג הערב הנשיא טראמפ במעמדו ● צה"ל וזרועות הביטחון יוסיפו לקיים שליטה ביטחונית - לא אזרחית - בכל השטחים שממערב לירדן ● אפשרות שישובים במשולש יועברו לרשות הפלסטינית במסגרת חילופי שטחים

קריית אונו / צילום: שאטרסטוק

אושרה להפקדה תוכנית המתאר לקריית אונו: צפי ל-80 אלף תושבים

עד שנת 2040 יגדל שטח העיר ב-800 דונם, והאוכלוסייה תכפיל את עצמה לכדי 80 אלף תושבים ● מתנגדי התוכנית חוששים מציפוף יתר ופקקים

טראמפ / צילום: רויטרס - Mike Segar

דעה: תוכנית המאה של טראמפ מבלבלת, מלאת סתירות ולא ישימה בטווח הקרוב

בתוכנית המאה יש נקודות הקופצות מיד אל העין, ויש סתירות סמויות ומטרידות לא פחות ● האם באמת לכולם מובטח אושר ועושר וביטחון אישי ללא קץ?

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

ויקטורי ויוחננוף מרוויחות מהמשבר הפיננסי של נחום ביתן, והן לא היחידות

נחום ביתן נאבק בימים אלה כדי למצוא חבל הצלה שייחלץ אותו מהמציאות אליה נקלע, והספקים עוקבים אחריו בחשש ● בינתיים המתחרות, שנהנו מהקריסה של רשת מגה לפני כ-5 שנים, מצליחות למנף גם את הקשיים הנוכחיים של ביתן

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

בוטל גיוס ההון המתוכנן של קרן הנדל"ן האמריקאית הרץ גרופ

קרן הריט הרץ גרופ מחזיקה בבעלות מלאה על חברת הרץ פרופרטיס, שאגרות החוב שלה בהיקף של 542 מיליון שקל נסחרות בבורסה מאז דצמבר 2017

הביג בן / צילום: רויטרס

3 ימים לברקזיט: חשש בבריטניה להמשך מעמדה של לונדון כבירה פיננסית עולמית

בריטניה תלויה באישור האיחוד האירופי להמשיך ולאפשר גישה חופשית למוסדות הפיננסים שהפכו את לונדון לבירת ההשקעות העולמית ● בינתיים, מאות חברות כבר נטשו ועברו ליבשת בגלל ה"ברקזיט" ● כלי התקשורת משרטטים את העסקה העתידית עם האיחוד ומכנים אותה "דגים תמורת פיננסים"

שדה נפט של ארמקו / צילום: רויטרס

עראמקו הסעודית השקיעה 5 מיליון דולר בפלטפורמת בלוקצ'יין למסחר בנפט

ההשקעה תאפשר לענקית הנפט להצטרף לחברות המשתמשות בפלטפורמת Vakt, שפעילותה מתמקדת בשוק הנפט הגולמי המופק בים הצפוני ● מחיר הנפט הגולמי ירד מתחילת השנה בכ-13%

מקנזי בזוס / צילום: מתוך יוטיוב

מקנזי בזוס מכרה מניות אמזון בהיקף של 400 מיליון דולר

בזוס קיבלה 4% ממניות אמזון כחלק מהסכם הגירושים עם מייסד אמזון ג'ף בזוס ● היא מכרה כעת כ-200 אלף מניות מתוך 19.7 מיליון המניות שברשותה

נאור יצחק  / צילום: אדי גרצמן

קצר ונגמר: סמנכ"ל הקריאטיב בגיתם, נאור יצחק, פורש

שלושה חודשים לאחר שקודם לראש הפירמידה כחלק משינוי ארגוני במשרד הפרסום, הודיע יצחק כי הוא עוזב לטובת תפקיד בפלייטיקה ● יוחלף בתפקיד ע"י מריאן באני, שעבדה לאחרונה במלאנוקס וקודם לכן במשרד הפרסום ברוקנר-יער

חשבוניות  / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הרמת הרף להוכחת סיבה לרכישת חברה בהפסדים

ההשוואה בין פסק דין אחים נאוי, בו נקבע כי החברה לא יכולה לקזז הפסדים צבורים בשלד הבורסאי שרכשה, לבין הפסיקה הוותיקה בעניין שאלת המלאכותיות ברכישת חברה בהפסדים, מלמדת רבות על מגמותיה של פסיקת המס הישראלית ● גילוי נאות: חברת אחים נאוי היא לקוח המשרד

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

התאחדות התעשיינים תנסה לעצור את מכרז מתקן ההתפלה שורק 2

לטענת ההתאחדות במסמכי המכרז לא נכללו הפרטים הרלוונטיים להתחייבותו של הזוכה לקיים שיתוף פעולה תעשייתי

טים קוק, / STEPHEN LAM צילום: רויטרס

בשורות רעות לאפל: נגיף הקורונה עלול לפגוע בקצב ייצור האייפונים

"אם ההתפרצות בסין תהפוך לנרחבת יותר, זה עשוי להשפיע לרעה על שרשרת הייצור ולהפוך לדאגה מרכזית עבור המשקיעים"

אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

אכיפה בררנית? כך נערך היועמ"ש לטענות הנגד של הנאשם נתניהו

רה"מ עשוי לטעון לאכיפה בררנית, משום שההליך נגדו מתנהל בזמן שטרם התקבלה החלטה אם להעמיד לדין את בזק, וואלה ו"ידיעות אחרונות" ● במשרד המשפטים הכינו את הקרקע ואיתרו שורת תיקים שבהם התקבלו החלטות על העמדה לדין של נאשמים "בשר ודם" בנפרד מההחלטות על העמדה לדין של תאגידים

איי הבהאמה / צילום: שאטרסטוק

ל-Airbnb דרושים: חמישה מתנדבים שייסעו בחינם לחודשיים בבהאמאס

חברת Airbnb מחפשת חמישה אנשים להתנדבות בפרויקטים אקולוגיים באיים הקריביים, שנפגעו ע"י הוריקן דוריאן ● בחברה מחפשים אנשים שמחויבים לתרום ובעלי רמת אנגלית טובה, אך למרבה הצער התוכנית לא פתוחה למשתתפים מישראל

מייסדי ווייז, משמאל לימין: אהוד שבתאי, נועם ברדין ואורי לוין, בעת הענקת פרס רומאנסיאנו / צילום: קובי קנטור

קהילת המפתחים של Waze נגד המייסד: "ניכס לעצמו פרויקט שלא היה שלו"

שניים מהשותפים בקהילת המפתחים הגישו תביעה נגד ווייז וגוגל ישראל לקבל את חלקם היחסי בקניין הרוחני של החברה • לטענתם, לפי הצהרותיו של המייסד אהוד שבתאי, הפרויקט FreeMap, ששינה מאוחר יותר את שמו לווייז, היה שייך לקהילה, והוא לא התכוון למסחר אותו

הנת"צ החדש / צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו

בכמה קיצר הנת"צ החדש ברחוב קפלן בת"א את זמן הנסיעה?

הנת"צ בקפלן הושק לפני כחודש, ועיריית תל אביב מעדכנת כי הנסיעה בו מקצרת משמעותית את זמנם של הנוסעים: בין 20 דקות ועד חצי שעה ● העירייה מתכננת להקצות נתיבים נוספים לתחבורה ציבורית