גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם הפנים קדימה: ההנעה של סדרה 1 החדשה של ב.מ.וו

הרשת סערה כאשר ב.מ.וו החליטה לצייד את סדרה 1 בהנעה קדמית ולא אחורית ● למרות אובדן הייחוד, מדובר במכונית ספורט נעימה לנהיגה שמציעה תא נוסעים מרווח ● מחיר גבוה ואבזור בסיסי מצומצם יקשו על המכונית לנצח את המתחרים

ב.מ.וו 118  2020 / צילום: יח"צ
ב.מ.וו 118 2020 / צילום: יח"צ

מעט מאוד פרות קדושות נותרו בתעשיית הרכב. יצרני ספורט אקזוטיים כמו למבורגיני ואסטון מרטין משווקים כיום רכבי קרוסאובר מגודלים, פורשה מוכרת יותר היברידיות מדגמי טורבו מקובלים, "מכוניות שרירים" אמריקניות מגיעות עם מנועי ארבעה צילינדרים ופורד מסחרה לאחרונה את השם האייקוני מוסטנג לטובת דגם כביש-שטח חשמלי יוקרתי.

בכל זאת, פה ושם נותרו כמה כיסי התנגדות קטנים של חובבי רכב, שמסרבים להשלים עם אובדן הסמלים. לפיכך כאשר פורסם שהדור החדש של ב.מ.וו סדרה 1 יצויד בהנעה קדמית במקום אחורית, הרשתות והבלוגים סערו. עבור חובבי ההגה, הסדרה היוצאת הייתה סוד שמור ונערץ: מכונית קומפקטית עם הנדסה גרמנית ותענוגות דינמיים קלאסיים, שנותרה נגישה להמונים דלי התקציב, בעיקר בשוק היד השנייה.

הנהלת ב.מ.וו זכתה למטח של זפת ונוצות אבל את רוחות הקידמה אי אפשר לעצור. וכך אנחנו ניצבים בפני ב.מ.וו סדרה 1 עם הנעה קדמית, שמיישרת קו עם כל פלח הרכב הקומפקטי בתעשיית הרכב.

חיצונית החברה בחרה בקו עיצוב זהיר ובטוח, שנוטש את הפרופורציות המוזרות של הרכב היוצא לטובת מראה מאוזן, שפונה למכנה משותף רחב. החרטום מחצין את הגריל הכפול המוכר של ב.מ.וו, שתפח לממדים רציניים, פנסי חזית בעלי מסגרת LED בתצורת משקפיים מבשרים גם בלילה על נוכחותה של ב.מ.וו בסביבה ופרופיל הצד והזנב נראים רחבים ושריריים יותר.

עם זאת, העיצוב הכולל די גנרי והרושם שהוא מותיר על הסביבה תלוי בבחירת הלקוח. עם החבילה הקוסמטית האופציונלית "M ספורט", וצבע מטאלי ראוי, כמו ברכב המבחן, ה-118 מצליחה להיראות נחשקת. בתצורת הבסיס, בצבע לבן, רחמנא ליצלן, קצת קשה להבחין בינה לבין מאזדה 3 האצ'בק מהדור הקודם.

bmw

אווירת פרימיום

קפיצת הדרך בתא הנוסעים היא הצידוק הרשמי של ב.מ.וו למעבר לפלטפורמת הנעה קדמית, שמשותפת גם לסדרת ה-X1 ולדגמי החמש דלתות של המותג "מיני". התחושה הדחוקה והאפלולית של הדור היוצא פינתה את מקומה לחלל משפחתי שימושי, מרווח ומואר עם חלונות גדולים ושפע של מרחב למבוגרים מלפנים ומאחור. נעלמה מנהרת התמסורת הגבוהה, שפלשה למרחב הפרטי של הנוסעים מאחור, ויש כעת די מקום מאחור לשלושה נוסעים ממוצעי קומה. חבל רק שכריות המושב מאחור די נוקשות ולא ידידותיות לנסיעות ארוכות. מנגד מקבלים כעת תא מטען גדול ושימושי, שחסרונו הורגש מאוד בסדרה 1 היוצאת.

עיצוב הפנים, במיוחד עם חבילת ה-M ספורט האופציונלית, מכניס את הנוסעים לאווירת הפירמיום המתבקשת. מושבי הספורט הגבוהים תומכים היטב את הגב בפניות ומרופדים בריפוד יוקרתי, לוח המחוונים הדיגיטלי נראה כמו קלאסיקה של ב.מ.וו "מפעם" אבל עם היתרונות של צג LCD רב תכליתי וצג המולטימדיה הזעיר פינה מקומו לצג מגע גדול, נאה ומתוכנן היטב.

עיצוב הדיפונים והמתגים אמנם אינו מחצין כסף גדול, כמו במרצדסA קלאס המתחרה, אבל הוא בהחלט נראה ומרגיש איכותי וגם בידוד הרעשים אפקטיבי כמו במכוניות יוקרה. יש גם מערך בטיחותי עדכני ופחות פולשני אבל חבל שב.מ.וו, כמו כל מתחרותיה הגרמניות, מתקשה להיפטר מההרגל המגונה של שיווק מכוניות עם אבזור בסיסי חסר במטרה שהלקוחות ישלימו אותו עם חבילות" אבזור יקרות.

אפשר אולי לוותר על פינוקים כמו גג חשמלי, מושב חשמלי או פתיחה חשמלית של תא המטען אבל במכונית פרימיום קצת קשה להבין את היעדרן של מצלמת נסיעה לאחור ומערכת ניווט, שמגיעות כיום כסטנדרט גם בקיה פיקנטו שעולה שליש. ולאיפה נעלמו מתגי הטיפטרוניק לשליטה ידנית בתיבה האוטומטית מההגה?

סדרה 1 משווקת בינתיים בישראל עם שני מנועים. 2 ליטר טורבו בגרסת הספורט 135 החזקה והיקרה. וטורבו-בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר עם 140 כ"ס בגרסת ה-118 בה נסענו, אותו מנוע ששירת את סדרה 1 היוצאת ושלל דגמי "מיני".

זה לא נשמע מפרט מסעיר עבור מכונית של מותג ספורט-פרימיום. במצבי התכנות המתונים של מערכת הניהול האלקטרונית - נוחות וחיסכון - התגובה ללחיצה על הדוושה מתונה, העברת ההילוכים רדומה וקצב צבירת המהירות רחוק מלהיות מרגש.

אבל המצב הספורטיבי משנה את התחושה באופן יסודי. במצב ספורט המנוע מייצר דחף ראוי כבר מסל"ד נמוך, ההילוכים עולים ויורדים במהירות וברהיטות ויש מספיק כוח זמין לעקיפות בטוחות ושמירה על קצב בעליות ארוכות ותלולות.

התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת כ-8.5 שניות ומי שיבחר במצב התכנות הירוק, יתוגמל בצריכת דלק מכובדת של כ-15 קילומטר לליטר בתנאים ריאליים.

כצפוי, מהנדסי ב.מ.וו הרגישו על כתפיהם את מלוא כובד חובת ההוכחה בתחום הדינמי והתוצאה היא אחת ממכוניות ההנעה הקדמית הנעימות ביותר לנהיגה נמרצת, שמוצעות כיום בפלח - לפחות עם חבילת ה-M ספורט המשודרגת, שכוללת גם מרכז כובד נמוך יותר, בלמים מוקשחים והיגוי מהיר יותר.

ההיגוי מרגיש קצת כבד ומהיר מהמקובל אבל ה-118 קלת המשקל מגיבה בצורה חלקה ומיידית לכל פקודת היגוי, נכנסת ויוצאת מפניות הדוקות עם מינימום של תנודות מיותרות, שומרת על אחיזה מופתית תחת עומס ומייצרת לנהג הרבה חיוכים, פלוס בונוס של נוחות נסיעה טובה בעיר.

פתרון הגיוני ומאוזן

על כבישים תובעניים במיוחד הרגשנו בחסרון של העוקץ והליטוש של שלדת ההנעה האחורית בה צויד הדור היוצא של ה-1 - אותו דגדוג, שמפתה את הנהג לשתף את הזנב בתהליך העברת המשקל ולאתגר את מגבלות האחיזה. צריך להודות שעבור סדרי העדיפויות של 90% מהנהגים בימינו, וב-90% ממצבי הנהיגה המקובלים, סדרה 1 החדשה מציעה פתרון הגיוני ומאוזן יותר.

אז אפשר להירגע, בינתיים. הפרה הקדושה של ב.מ.וו לא הפכה להמבורגר תעשייתי. היא עדיין מכונית שמעניקה יותר הנעה מהממוצע עם בונוס של שימושיות יום יומית משודרגת. אבל אובדן הייחוד של ההנעה האחורית, ותג מחיר של כ-214 אלף שקל לגרסת 118 שכוללת את חבילת ה-M ספורט, שלדעתנו היא כמעט חובה - אסטטית ודינמית - מציבים את המכונית בתחרות לא קלה מול כמה מתחרות עם הנעה קדמית, שחלקן חזקות ומהירות יותר משמעותית. האם סמל המותג יצליח לכסות על הפער? 

חלק מהמתחרות

מרצדס A180

230 אלף שקל, לפני תוספות, עולה גרסת הבסיס של מרצדס A קלאס החדשה. תא הנוסעים גדול ומרווח בזכות בסיס גלגלים ארוך ב-6 סנטימטר מסדרה 1, השלדה נעימה לנהיגה ונמרצת אם כי פחות ספורטיבית והתא נראה ומרגיש עשיר. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו בנזין עם 136 כ"ס שמאיץ ל-100 ב-8.8 שניות

מרצדס A180 / צילום: יח"צ

אאודי A3 TFSI 2.0

ב-204 אלף שקל מקבלים את גרסת ה-2 ליטר טורבו של A3 המחודשת והנעה קדמית. המנוע מייצר 190 כ"ס ו-32 קג"מ ומאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות. תא הנוסעים פחות מרווח מסדרה 1 אך איכותי. השלדה הדוקה אך מכוילת יותר לנוחות מאשר להתנהגות מושחזת. חבילות האבזור האופציונליות יקרות

אאודי A3 TFSI 2.0 / צילום: יח"צ

פיז'ו 308 GT

175 אלף שקל עולה גרסת ה-GT של פיז'ו 308. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו עם 225 כ"ס ו-30 קג"מ ויש תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 8.3 שניות והשלדה רהוטה ומכוילת היטב. תא הנוסעים מאובזר ומרחב הפנים תואם את הממוצע המשפחתי

פיז'ו 308 GT / צילום: יח"צ

עוד כתבות

דירות להשכרה לטווח קצר בתל אביב / צילום: אתר החברה

התיירים בוחרים בדירות: מספר הנכסים להשכרה לטווח קצר בתל אביב זינק פי חמישה

עפ"י נתוני Airdna, מספר הדירות להשכרה בישראל ממשיך לעלות בחדות, לעומת מגמת האטה בעולם בעקבות אסדרת התחום ● מה שיעור התפוסה בירושלים, והאם עיריית תל אביב תצליח לבלום את התופעה שמכבידה על תושביה?

העולם נלחם בפערי שכר מגדריים / צילום: shutterstock

עשרות משרדי עו"ד חתמו על אמנה למיגור פערי השכר המגדריים בתחום

מטרת האמנה של לשכת עוה"ד היא לפעול בצורה יעילה לצמצום פערי שכר מגדריים ולשאוף לשוויון וייצוג מגדרי הולם בכל הדרגים ובכל המשרות הבכירות בענף ● היוזמה נולדה בעקבות פרסום של "גלובס" אודות פערי שכר משמעותיים בין עורכי דין גברים לבין עורכות דין נשים

כך תיראה שכונת כ"ט בנובמבר בבת ים / הדמיה: פיבקו אדריכלים

964 דירות במקום 224 קיימות בשכונת רמת הנשיא בבת ים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א הפקידה את תוכנית התחדשות עירונית במתחם כ"ט בנובמבר בשכונת רמת הנשיא, אותה מקדמת קבוצת אלמוג בתכנונו של האדריכל אילן פיבקו

שדה תעופה נטוש בבייג’ינג / צילום: Tingshu Wang, רויטרס

אפקט הדומינו של וירוס הקורונה: "אירוע של פעם בדור"

שני עשורים הספיקו לסין כדי להשתלט על שליש מהמסחר העולמי ● כאשר המדינה מתקשה לתפקד, היא גורמת לנזק גלובלי ● מפעל רכב בטקסס, חברת תוכנה בסידני ויצרן ג’ינס בבנגלדש - כולם עומדים חסרי אונים מול הנזק הכלכלי של נגיף הקורונה

אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי

מחר: שביתה בקווי האוטובוס של אגד תעבורה

ועד הנהגים של 'אגד תעבורה' ישבית את התחבורה הציבורית למשך 10 שעות בנתניה, מעלה אדומים, מבשרת ציון, גבעת זאב, וכן קווים רבים בירושלים ובעוטף בנימין, במחאה על תנאי ההעסקה של הנהגים

ניסוי קליני / צילום: SHUTTERSTOCK

חברת תרופות מארה"ב החלה בפיתוח חיסון ראשון לקורונה

חברת התרופות האמריקאית מודרנה בשיתוף המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות מידבקות צופים שעד סוף אפריל יחלו בניסוי קליני ● לפי מנהל המכון, אם הכל יילך כמתוכנן החיסון יהיה מוכן לחורף הבא

אישה צעירה עם טלפון סוללרי / צילום: שאטרסטוק

חברות הסלולר חוששות מפגיעה בהכנסות נדידה בצל הקורונה

לירידה בטיסות לחופשות במדינות אסיה התווספה השבוע גם איטליה, שהיא יעד מבוקש בקרב התיירים הישראלים, וחברות הסלולר חוששות מהירידה בהכנסות מנדידה סלולרית שמביא עימו חג הפסח

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר

אנלייבקס ניצלה את התלהבות השוק מ"התרופה לקורונה" לגיוס הון - והמניה חזרה להתרסק

המניה זינקה אתמול בכ-50% בתל אביב, על רקע דיווח שהחברה מגדילה תפוקת ייצור של התרופה בפיתוח Allocetra, שלטענתה, עשויה להתאים כטיפול בחולי וירוס קורונה שאובחנו במצב של חוסר תפקוד איברים או קריסת מערכות ● היום צנחה בכ-40%, בעקבות גיוס של 8 מיליון דולר שביצעה החברה בדיסקאונט על מחיר המניה

איימן עודה / צילום: שלומי יוסף

איימן עודה סיפר לתושבי כפר סבא כי "70% מאזרחי הנגב הם בדואים, ולמחציתם אין קלפיות". האמנם?

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה התייחס השבוע בחוג בית בכפר סבא למספר הבדואים שחיים בכפרים לא מוכרים בנגב ● המספרים לא היו לטובתו ● המשרוקית של גלובס יוצאת לשטח 

בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

נתניהו מבטיח להפשיר תוכנית לבניית 3,500 יח"ד בשטח E1

נתניהו אמר כי הוא נתן הנחייה מיידית לפרסם להפקדה את התוכנית לבנייתן של יחידות הדיור בשטח שנמצא בין ירושלים למעלה אדומים ● גנץ: "נתניהו רוצה רק דבר אחד - את 'חוק ההימלטות' שיאפשר לו להימנע מהעמדה לדין בשוחד, מרמה והפרת אמונים"

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

בורסת תל אביב ננעלה בעליות שערים; מניית אנלייבקס התרסקה

מדד ת"א 90 טיפס ב-0.77% ● אנלייבקס צנחה ברקע לגיוס הון בדיסקאונט ● מניית מזרחי טפחות עלתה לאחר פרסום הדוחות לרבעון ולשנה כולה ● פריגו זינקה בהמשך לאישור ה-FDA למשאף לאסטמה

חוסני מובארק / צילום: אמר נאביל, AP

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת

מובארק הנהיג את המדינה מ-1981 ועד שהודח באירוע "האביב הערבי" ב-2011 ● הוא נעצר ונכלא, אך שוחרר וזוכה תחת משטרו של א-סיסי ובשנים האחרונות סבל ממצב בריאותי ירוד ● הוא היה בן 91

בנימין נתניהו/ צילום: רויטרס

פרקליטי נתניהו: עלות המשפט נאמדת ב-10 מיליון שקל; ועדת ההיתרים: נדון מחדש בבקשתו לקבל תרומה

הוועדה למתן היתרים הודיעה היום כי החליטה לקיים דיון מחודש בבקשת באי-כוח רה"מ לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות, לאור שינוי הנסיבות המשמעותי מאז שהוועדה בהרכבה הוקדם דחתה את בקשתו ביוני 2019

סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר

עלתה על סיפון הבלוקצ'יין: חברת נמלי ישראל השיקה פיילוט חדשני להנפקת שטרי מטען

מערכת הבלוקצ'יין הניסיונית של חנ"י אמורה לאפשר מעקב אחרי שטר המטען מהנפקתו ועד למסירת הסחורות בנמל היעד, באופן יעיל, חסכוני ובטוח יותר ● בפרויקט הפיילוט, שהוקם בהשקעה של מאות אלפי שקלים, שותפות גם צים, אדמה וחברות נוספות

גבר מסתכל על המחשב בדאגה / צילום: רויטרס

השווקים לא נרגעים מאיום הקורונה: ירידות של 1% במדדים העיקריים בוול סטריט; בורסות אירופה מתרסקות

ירידות חדות מאוד בבורסות אירופה, הפוטסי בלונדון נופל ב-1.7% ● הבוקר באסיה הניקיי היפני צנח ב-3.3% ● UBS: "חפשו מניות Ecommerce, גיימינג ומשלוח מזון ומניות דיבידנד, והימנעו ממגזרים החשופים לנסיעות"

אבי כץ (מימין) וחנן שמש / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי

האם ביהמ"ש יחייב את קרן הגשמה להשיב למשקיעים כמיליארד שקל?

בקשה לייצוגית שהוגשה נגד קרן הגשמה ומייסדיה צפויה להכריע בשאלה התקדימית האם הצעה לציבור שנעשתה ללא תשקיף בטלה ומחייבת את השבת כל הסכום שגויס למשקיעים ● התובעים טוענים כי הקרן כשלה מלקיים את הבטחתה לקבלת תשואות ללא סיכון ● הגשמה: "מדובר בתובעת סדרתית"

דומיניק סטיבנס מנכ״ל בורסת אוסטרליה והנשיא ראובן ריבלין / צילום: קובי גדעון, לע"מ

הנשיא ריבלין בבורסת סידני: "אמנת מניעת כפל המס תאפשר להרחיב שת"פים"

נשיא המדינה צלצל בפעמון בפתיחת יום המסחר בסידני, וציין לטובה את היחסים המיוחדים בין שתי המדינות ● "אנחנו רחוקים מלהגשים את הפוטנציאל הגדול שלנו במלואו. יש עוד כל-כך הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות יחד" ● מנכ"ל בורסת אוסטרליה: "מדינת ישראל היא אחת הזירות הדינמיות והיזמיות ביותר"

נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי

נוחי דנקנר אחרי שחרורו: "היינו 6 אסירים בתא, הסתדרתי עם כולם"

יו"ר אי.די.בי לשעבר, שהורשע בהרצת מניות וזכה לקיצור עונשו, צפוי לחזור בקרוב לעולם העסקי ● על תקופתו בכלא, שם ריצה את עונשו לצד אסירי עולם ועבריינים מוכרים: "כולם שם שווים, התייחסו אליי בצורה טובה"

השופט אלכס שטיין / צילום: רפי קוץ, גלובס

בג"ץ דחה על הסף את העתירה נגד אפליקציית המרצת הבוחרים אלקטור

עפ"י השופט אלכס שטיין, אופן ההתמודדות המשפטי עם סוגיית אבטחת המידע היא בתביעה אזרחית

מפגינים למען שינוי במדיניות האקלים במומביי / צילום: Francis Mascarenhas, רויטרס

שוקי ההון והברבורים הירוקים: השקעה פסיבית שתוביל השפעה אקטיבית

עולם ההשקעות נמצא רק בתחילת הדרך בניסיונו להבין ולתמחר את הסיכונים הטמונים אירועים הקשורים לשינויי האקלים ● השקעה פאסיבית במדדים "ירוקים" מעניקה הזדמנות להשפעה אקטיבית על עתיד הכלכלה - וגם הזדמנות עסקית מעניינת