גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

35 דולר לשעתיים בניו יורק: כמה משלמים בעולם על חניה

בדיקה של מחירי החניה בעולם שנערכה ע"י אפליקציית Parkopedia מגלה כי בראש הדירוג נמצאות ניו יורק וערים גדולות באוסטרליה ● היכן ממוקמת ישראל ביחס לעולם, ואיך הגיע מחיר חודשי ממוצע של שכירת חניה בחניון בישראל ל-202 דולר?

חניון בתל אביב / צילום: איל יצהר
חניון בתל אביב / צילום: איל יצהר

מהי העיר היקרה ביותר לחניה בעולם? היכן עומדת ישראל, בתמונת החניה העולמית? עבודה משווה, שנערכה באחרונה על ידי בעלי אפליקציית החניה Parkopedia, ואשר כללה לראשונה את ישראל, הכתירה את ניו יורק ואת הערים הגדולות של אוסטרליה כערים שבהן החניות הן היקרות ביותר בעולם.

ישראל נכללה בעבודה כמקשה אחת ותוצאות המחקר לא כללו פירוט על מחירי החניה בערים השונות. אבל אפילו מחירי החניה הנהוגים בעיר היקרה ביותר בישראל, תל אביב, אינם נחשבים לגבוהים ברמות עולמיות. ישראל נמצאת במקומות בינוניים בשתי בדיקות של האפליקציה (חניה יומית ושעתית), וברמות המחירים החודשיים לחניה בחניון, הגענו למקום התשיעי בעולם.

Parkopedia היא חברה למתן שירותים דיגיטליים לחניה, שהתוצר המוכר ביותר שלה הוא אפליקציה לאיתור מקומות חניה. היא מוציאה מעת לעת פרסומים משווים על חניות, בהם מדד עולמי משווה לעלויות חניה, Global parking index, שהוצא באחרונה לאור.

הדירוג כולל השוואת מחירי חניה בין ערים ומדינות, והוא מבוסס על מחירי 70 מיליון מקומות חניה ב-115 אלף ערים ב-89 מדינות. מחיר החניה נמדד למשך שעתיים בימי רביעי בין השעות 11:00 ל-13:00; למשך שמונה שעות (חניה יומית) בין 09:30 ל-17:30; וחניה חודשית. הנתונים נאספו בין אפריל ליולי 2019, והם חולקו לשני סוגי חניות: חניות ברחובות (on street) וחניות בחניונים (off street).

כמה עולה חניה לחודש

כשמדובר בחניות לשעתיים בחניון, ניו יורק היא היקרה בעולם, עם מחיר ממוצע של 34.94 דולר לשעתיים; אחריה הערים האוסטרליות סידני (27.37 דולר לשעתיים) ובריזביין (20.55); במקום הרביעי שיקגו (20.08 דולר), אחריה עוד עיר אוסטרלית - מלבורן (19.87), במקום השישי בוסטון (18.36 דולר) וחותמת את הצמרת לונדון, שבה מחיר חניה בחניון מגיע ל-16.92 דולר בממוצע לשעתיים.

ישראל רחוקה מאוד מרמת התעריפים הללו. תעריפי החניות בחניוני אחוזות החוף בתל אביב מגיעים ל-32 שקל לשעתיים (כ-9.15 דולר); חניונים פרטיים יקרים יכולים להגיע ל-50 שקל לשעתיים (כ-14.3 דולר), כך שלפי המדד, תל אביב יכולה להגיע לסביבות המקום ה-15 בעולם, מבחינה זו.

"עוד השפעה על יוקר המחיה בישראל"

אז האם מחיר חניה בישראל יכול להיחשב להוגן, אם אלה הממצאים? גיל מעין, מנכ"ל חברת הניהול מיקדן המנהלת נכסים בישראל ובאירופה, וביניהם חניונים במגדלי משרדים ובמבני ציבור, אינו סבור כך. "ישראל נמצאת בעשירייה הפותחת של יוקר בחניה החודשית בחניונים וברשימה בינלאומית של מדינות - זו לא בהכרח מחמאה.

גיל מעין, שמאי מקרקעין ומנכ"ל חברת הניהול מיקדן / צילום: אילן ספירא

"כפי שכולנו חשים, מחירי החניה בישראל יקרים ועובדה זו מצטרפת לעלות היקרה מלכתחילה של החזקת רכב פרטי - מיסוי גבוה, דלק יקר, ביטוח ותחזוקה, והיעדר החלופה הממשית לכך - גורם המשפיע באופן ישיר על יוקר המחיה ועל הרווחה של רבים מאזרחי המדינה".

בהתייחס לתל אביב מעיר מעין כי אף שאינה כלולה בטבלה המשווה, מחירי החניות באזורים החמים של תל אביב, יכולים להגיע לשכירות חודשית של 1,500 שקל לחודש ואפילו ליותר. "זאת ככל הנראה בשל העובדה שעד שהקטינו את תקן החניה בשנים האחרונות, נבנו לכל בניין מרתפי ענק לחניה אשר אפשרו היצע משמעותי כמענה לביקוש הקיים".

עמית קדם, מנכ"ל חברת סנטרל פארק, המנהלת, מפעילה ומתכננת עשרות חניונים בישראל, אומר כי "מחקרים מראים כי 30% מזמן התנועה של רכב בתוך העיר הוא עבור חיפוש חניה. מי שכיום מממן את החניה והסבסוד שלה - למשל באמצעות חניה חינם לתושבי תל אביב בכחול לבן - הם התושבים והצרכנים החלשים והעניים ביותר, ואלה שבדרך כלל אין להם רכב. החניה בחינם בכחול לבן לתושבים באה על חשבון דברים אחרים שיכלו לשרת את הציבור כמו פארקים, ווייפיי חינם בכל העיר ואפילו דיור ציבורי.

"מחירי החניות בישראל נמוכים יחסית בגלל רמת מינוע נמוכה ביחס לאירופה וארה"ב, אבל נמצאים בעלייה בשל עלייה ברמת המינוע וכן בשל גידול באוכלוסייה. המחקר מראה אומנם כי מחירי החניה ברחוב גבוהים יותר באופן יחסי אבל בעתיד אני צופה שנראה תמונה שונה משמעותית - החניות במגרשי החניה ברחובות ייעלמו לחלוטין, ואילו בחניונים ולאורך המדרכות יהיה צורך לקבוע תעריף מבוסס ביקוש, כך שתמיד יהיה מקום חניה פנוי בכל בלוק. המחיר יעודכן אחת לרבעון לפי התפוסה".

לסיכום מעריך מעין כי בעתיד, תחילת השימוש בתחבורה אוטונומית והשיפור בתחבורה ציבורית יביאו לכך שחלק גדול מהחניונים במרכזי הערים יהפכו לפילים לבנים. השאלה, כמובן, מתי העתיד הזה יגיע. 

חניה בחניונים: ישראל במקום התשיעי בעולם

כשערכו ב-Parkopedia ממוצע כלל מדינתי לגבי תעריפי חניה לשעתיים בחניונים, ישראל הגיעה למקום ה-19, עם תעריף ממוצע של 4.34 דולר. המדינה היקרה ביותר מבחינת תעריפי החניה ברמה הלאומית היא אוסטרליה, שבה על שעתיים חניה בחניון תצטרכו להיפרד מ-15.65 דולר (כמעט 55 שקל); במקום השני נמצאת ארה"ב עם תעריף ממוצע של 9.68 דולר לשעתיים, במקום השלישי ניו זילנד, שם מחיר שעתיים חניה בחניון מגיע ל-8.16 דולר בממוצע ובמקום הרביעי יפן - עם 7.54 דולר.

כשמחיר החניה נמדד לתקופה של שמונה שעות, אוסטרליה ממשיכה לעמוד בראש עם מחיר של 29.71 דולר; אחריה שווייץ עם מחיר יומי ממוצע של 25.55 דולר; הונג קונג במקום השלישי עם מחיר חניה יומית שמגיע ל-24.69 דולר; מונקו רביעית עם מחיר חניה שמגיע ל-24.25 דולר; ובמקום החמישי נמצאת נורבגיה, עם מחיר של 24.11 דולר. ישראל מגיעה למקום ה-24 עם מחיר ממוצע שהוא חצי מזה הנהוג בנורבגיה - 12.03 דולר.

כשמדובר במחירי החניה החודשית בחניון - ישראל במקום התשיעי בעולם. מחיר ממוצע של חניה חודשית בחניון בישראל עומד על 202 דולר. זאת בעוד שבמקומות הראשונים במחירי חניה חודשית נמצאות הונג קונג, הולנד ושווייץ עם מחיר חניה חודשית של 340, 328 ו-312 דולר בהתאמה.

במחירי חניה ברחוב (כחול-לבן) נמצאת ישראל במקום ה-12 בעולם במדידה הדו־ שעתית, עם מחיר ממוצע של 3.14 דולרים לשעתיים, כחצי מחיר מהמדינה המובילה בקטגוריה זו, הולנד (6.94 דולר). 

עוד כתבות

הפגנה של מקומיים נגד המפעל של טסלה / צילום: PAWEL KOPCZYNSKI, רויטרס

מאסק מול הגרמנים: המפעל הראשון של טסלה באירופה מעורר סערה עוד לפני שנפתח

המפעל הראשון והמדובר של טסלה באירופה, והרביעי בסך-הכול בעולם, יוקם דווקא בעיירה גרונהיידה, לא הרחק מברלין ● למה נבחרה דווקא היא, כיצד תתיישב השמרנות הגרמנית עם אחת החברות פורצות הדרך בתעשיית הרכב, ואיך זה קשור לפצצות ולנמלים ● קן לציפור, גרסת אילון מאסק

ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"נוכל להתמודד טוב יותר עם העלמות מס אם נעבור לתהליך של מניעה"

מנהל רשות המסים ערן יעקב התייחס היום לחשיפת "גלובס" בנוגע לתוכנית הרשות לחייב את כל העסקים במשק לדווח על כל עסקה מעל 5,000 שקל ● "לא צריך להתלונן על התהליך אם הוא ימגר את התופעה שפוגעת בכסף של כולנו"

תל אביב./  צילום: גיא ליברמן

מחירי השכירות בישראל נחשפים לראשונה: איפה הם זינקו ואיפה תמצאו 3 חדרים ב-4,000 שקל לחודש

לפי מדד של הלמ"ס המתפרסם לראשונה, אשקלון היא העיר שבה עלו מחירי השכירות בצורה החדה ביותר, למרות המצב הביטחוני • בת"א תשלמו על דירת שני חדרים כמו על דירת חמישה חדרים בב"ש • לפי הנתונים, מחירי השכירות לא מפסיקים לטפס וחצו את רף ה-4,000 שקל בממוצע

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

חבל ההצלה של יינות ביתן מתרופף: הספקים מכנסים ישיבות חירום וסמנכ"ל הכספים המיועד מוותר על המינוי

אחרי שכבר נראה היה שיינות ביתן חוזרת למסלול בזכות ההלוואה הגדולה מקרן כלירמרק, סימני השאלה צפים שוב • לפי שעה לא ברור אם תשלים את העסקה ובאיזה מתווה • ל"גלובס" נודע שבינתיים ספקים בינוניים חוששים ומכנסים ישיבות חירום, וסמנכ"ל הכספים המיועד חוזר בו מהמינוי

תלונה לוועדת האתיקה אינה לשון הרע / צילום: shutterstock

בית המשפט המחוזי נגד משרד הביטחון: "פעל במגמתיות כדי להסתיר פרטי ההתקשרות עם מכון מנדל"

המחוזי קיבל את בקשת ארגון לביא שטען לחוסר שקיפות מצד משרד הביטחון ● "להתעלמות מבקשות המידע יש מחיר"

התחדשות נהריה  / הדמיה: עוזי גורדון אדריכלים

הוועדה המחוזית צפון אישרה היום תוכנית לפיתוח העיר נהריה ב-20 השנים הקרובות

מסמך מדיניות פיתוח העיר שאומץ על ידי הוועדה המחוזית גילה שלמרקם הקיים בעיר נהריה יש כושר נשיאה מפתיע ● על פיו, ניתן להגיע בנהריה ליעד של 200,000 תושבים במסגרת התחדשות עירונית ואינפילים

החטאים של התקשורת - המודל העסקי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

חטא המודל העסקי: זמן להכיר במציאות - זהו הרגע של גופי המדיה להפסיק ולבנות על שוק הפרסום

הנגיסות הראשונות הגיעו מהאינטרנט, אחריהן באו פייסבוק וגוגל וגזרו את חלקן • אפשר להמשיך לטמון ראש בחול ולהמתין לרגולטור, אבל עדיף לכלי התקשורת להכיר בכך שהפסידו במאבק על שוק הפרסום, ולבסס את המודל העסקי על גביית תשלום עבור תוכן ● פרויקט מיוחד

אראל סגל / צילום: איל יצהר, גלובס

ההשעיה הסתיימה: אראל סג"ל יחזור מחר להגיש את תוכניתו בתאגיד

ביום חמישי הושעה סג"ל זמנית מתאגיד השידור בעקבות השתתפותו בסרטון בחירות של הליכוד ● היום הודיע התאגיד כי "הובהר לסג"ל כי כעיתונאי בשידור הציבורי מצופה ממנו להקפיד על שמירת הקוד האתי, ובתום הבירור הוחלט כי הוא ישוב להגיש את תוכניתו החל ממחר"

מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק / צילום: Takehito Kobayashi, רויטרס

אישור עסקת המיזוג של ספרינט וטי-מובייל רחוקה מאוד מהניצחון שמייסד סופטבנק ביקש להשיג

"במיזוג של ספרינט עם טי-מובייל היה קושי אדיר", אמר מסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק, אחרי החלטת בית המשפט בארה"ב, "אבל לפחות הרווחנו ממנו המון כסף" ● כמה סאן נסוג מהיעדים השאפתניים שלו לספרינט? כנראה שמאוד

ריאן מואנד / צילום: איל יצהר, גלובס

לאחר ההנפקה מגיעה התביעה: מתווך שחיבר בין גולדמן זאקס לחברת המימון החוץ בנקאי מלרן טוען כי הוא זכאי ל-50% ממניותיה תמורת 15 מיליון שקל

עו"ד ירון ברנהולץ טוען כי יזם את העסקה בה אמור בנק ההשקעות האמריקאי להעמיד למלרן מסגרת אשראי של 350 מיליון שקל ● טוען כי "בעל השליטה ריאן מואנד החליט לקטוף את פירות העסקה שיזם בחוסר תום לב קיצוני" ● מלרן: "אין בסיס לתביעה"

רשות המסים תחייב דיווח בזמן אמת על כל עסקה / צילומים: איל יצהר, shutterstock. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חובת הדיווח בזמן אמת על עסקאות של 5,000 שקל: בעלי העסקים ובעלי המקצוע כמרקחה

חשיפת "גלובס" על התוכנית לחייב כל בעל עסק בדיווח בזמן אמת, מסעירה את בעלי העסקים • גם אנשי המקצוע מסכימים כי מדובר בצעד מסורבל שייצור תלות במערכת הממוחשבת של רשות המסים ולא בטוח כי יפתור את בעיית החשבוניות הפיקטיביות • ואיך התוכנית מסתדרת עם הבטחות הפוליטיקאים להקל על עסקים קטנים

עובדים מפרקים את השלטים של כנס המובייל בברצלונה שהתבטל בגלל וירוס הקורונה / צילום: Nacho Doce, רויטרס

הנזק מביטול כנס המובייל בברצלונה בגלל הקורונה גדול משנדמה: "שליש מהמכירות בסכנה"

ביטול כנס המובייל בברצלונה הסב נזק כלכלי ישיר לחברות שנערכו לקיומו, אך הנזק המשמעותי הוא אובדן התועלת העקיפה - הקשרים שלא נוצרו וההסכמים שלא נחתמו ● יהודית ימפולסקי מאמדוקס: "היו מתוכננות לנו מאות פגישות קריטיות" ● רפי סווירי מ-Walkme: "תעשייה שלמה פינתה זמן, יהיה קשה לשחזר את זה"

בני גנץ / צילום: דנה בר-און, יח"צ

ח"כ גנץ: דיון החסינות של כץ יהיה האחרון, אקים ועדה חיצונית

יו"ר כחול לבן הודיע כי יפעל להוציא את הדיונים על החסינות מהכנסת ולהעביר אותם לוועדה שתוכל לקבל "החלטה עניינית ומקצועית" ● "עצם הדיון של חברי הכנסת בחסינות חבריהם הוא פתח לשחיתות"

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על לעובדים: "ימים קשים לפנינו, ייתכן שיידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות"

גונן אוסישקין שלח מייל לעובדי אל על ובו התייחס להשלכות נגיף הקורונה ● אל על הוציאה דיווח נוסף לבורסה בדבר "השלכות נגיף הקורונה על פעילות החברה"

נשים בדירקטוריון - הוועדים המנהלים של האוניברסיטאות

באוניברסיטאות יש הרבה סטודנטיות - אך לא מספיק דירקטוריות

בעוד שנשים מהוות כ-60% מקרב הסטודנטים באוניברסיטאות, בוועדים המנהלים הן פחות מרבע

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

גם פתאל בפנים: יותר מ-20 חברות בבורסת ת"א כבר "נדבקו" בווירוס הקורונה וספגו ירידות חדות

בין הנפגעות הבולטות: אוריין, אל על וכנפיים ● היום הצטרפה אליהן פתאל החזקות, לאחר שדיווחה על צפי לביטול הזמנות

בנו של עופר דקל / צילום: תמונה פרטית

"לפני משבר הקורונה תכננו להעביר את המפעל למקום גדול יותר. מה יהיה אחריו?"

איך ייראה שיקום של מפעל מושבת שהעסיק עד לפני חודש עשרות עובדים וסיפק סחורה לכל העולם? עופר דקל נערך לבקרת נזקים במפעל הטקסטיל שאותו הוא מנהל יחד עם אשתו ננה ● יומן ווהאן, פרק שני

אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

לשון הרע לא מדבר אל ביהמ"ש: עד כמה באמת משתלם לתבוע דיבה בישראל

החוק בארץ מקל בכל הנוגע להגשה ולניהול תביעות לשון הרע ומאפשר לתבוע כ-70 אלף שקל ללא צורך בהוכחת נזק ● אולם מבדיקת "גלובס" עולה שלא תמיד משתלם לרוץ לביהמ"ש: מתוך 66 תביעות שהוגשו בינואר אשתקד, טרם ניתן פסק דין מנומק אחד, על אף שב-27 תיקים הדיון הסתיים

רכבת המימן של אלסטום בגרמניה / צילום: Serene Stache, AP

הסכם ראשוני: אלסטום הצרפתית תקנה את בומברדייה הקנדית ב-7 מיליארד דולר

זהו ניסיון נוסף של אלסטום להתמזג עם חברה ובכך להגדיל את התחרות מול חברת CRRC הממשלתית הסינית - ספקית הרכבות הגדולה ביותר בעולם

הראל ויזל / צילום: איל יצהר

קבוצת פוקס: אם צריך נעבור לייצר בטורקיה, הודו או בנגלדש

כך מסרה הערב ענקית האופנה הישראלית ● למרות זאת, פוקס ציינה כי אופי פעילות הקבוצה הינו במרביתו עונתי, כאשר הזמנות הקבוצה לעונת הקיץ הקרובה כבר סופקו, ולפיכך החברה אינה רואה פגיעה בטווח הקצר בפעילות הקבוצה