גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטלטלות בארקיע נמשכות: המנכ"ל ניר דגן פורש; אמיר ארז ימונה למנכ"ל החדש

(עדכון) - דגן, שכיהן כמנכ"ל ארקיע בשש השנים האחרונות, יוחלף ע"י מנכ"ל פזגז לשעבר ● ארקיע עוברת טלטלה בחודשים האחרונים בעקבות סגירת שדה דב והירידה בביקוש בטיסות לאילת, התחרות מול חברות לואו קוסט בקווים לאירופה והאכזבה מהפעילות בטיסות להודו ולבנגקוק

ניר דגן / צילום: תמר מצפי
ניר דגן / צילום: תמר מצפי

על רקע המשבר שאליו נקלעה ארקיע, המנכ"ל ניר דגן פורש מהחברה. אמיר ארז, לשעבר מנכ"ל פזגז, ימונה למנכ"ל החדש של חברת התעופה. 

מארקיע נמסר בתגובה: "ניר דגן הודיע לפני מספר שבועות לדירקטוריון על בקשתו לפרוש מתפקידו אחרי כהונה בת שש שנים, במהלכה התפתחה ארקיע והצטיידה במטוסים חדישים. את דגן יחליף עו"ד אמיר ארז, שניהל עד לא מכבר בהצלחה את חברת פזגז. הדירקטוריון והנהלת ארקיע מודים לניר דגן על פעולותיו המשמעותיות למען החברה, ומברכים את אמיר ארז". 

סגירת מעגל 

לפני עשרה ימים הודיע ארז על פרישתו אחרי 13 שנים בקבוצת פז. לפני תפקידו כמנכ"ל פזגז שימש ארז במשך חמש שנים כסמנכ"ל פיתוח עסקי ושירותים בבית הזיקוק של קבוצת פז באשדוד. 

נציין כי במהלך שירותו הצבאי היה ארז טייס בחיל האוויר ובעברו אף שימוש כטייס בארקיע (בין השנים 1994-2007), כך שלמעשה עם מינויו למנכ"ל החברה הוא סוגר כעת מעגל. בנוסף, ארז אף שימש כחבר דירקטוריון ארקיע ב-2006, עם מכירת החברה לאחים נקש. 

בהתייחסות ראשונה ל"גלובס" אמר ארז: "אני נרגש מהאתגר ומודע לכובד האחריות. ארקיע מותג חזק שנכון לו עתיד רחוק. זו חברה ישראלית שתמשיך להמריא כנגד הרוח, ונגיע בבטחה לכל יעד שרוצים. אין טעם לפזר כעת הבטחות, אלא אומר שבאתי לעבוד. הכוונה היא לתת שירות ולהצליח בתחרות". 

לפני כעשרה ימים שיגר ארז לעובדי פזגז מכתב פיוטי, בו הוא הודיע על פרישתו. במכתב היו שזורים מספרים בסדר יורד מ-13 שנותיו בפז ועד ל-1: "דבר 1 שעמד לנגד עיניי תמיד והוא הרווח, אבל לרגע בלי לשכוח את הבסיס והוא האדם". המספרים שאובים מאגדת פסח, והמסר שעולה מהם בעקיפין הוא שארז ייכנס לתפקידו בארקיע לפני פסח הקרוב. 

אמיר ארז / צילום: דפוס גרין

כאמור, ענף התעופה מוכר היטב לארז, שבעברו שימש כטייס בחייל האוויר ואף כטייס של ארקיע וכן כחבר דירקטוריון בארקיע בעת מכירת החברה לאחים נקש. עם השלמת המכירה אף אמר ארז בראיון ל"TheMarker" כי "חברת ארקיע הולכת לשנה קשה מאוד מבחינה תעסוקתית. לא יהיה מנוס מצמצום בכוח-האדם. מדובר ב-70-50 עובדים אשר יצטרכו לעזוב את החברה".

עוד אמר אז ארז: "תוכניתנו היא למצב את ארקיע החדשה לא כחברת תעופה הנגררת וניזונה מהשאריות של אל על וישראייר, אלא כאלטרנטיבה מועדפת לטוס עמה. בכוונתנו לא לשקוט על השמרים".

דברים ברוח דומה יכול ארז להגיד גם היום. אומנם גם הפעילות של אל על ושל ישראייר היא בממדים אחרים לחלוטין מזו שלפני כ-14 שנים, אבל הקושי של ארקיע מציב בפני ארז אתגר שהוא נכנס אליו כשהוא מודע למתרחש.

להוציא את האתגר שמציבה התחרות לארקיע, הצעד הראשון שיידרש מהמנכ"ל החדש הוא לבסס מערכת של אמון מול העובדים. מינוי מנכ"ל חיצוני (שסוגר מעגל במובן מסוים) מהווה אמירה חשובה מצד ההנהלה ביחס לנכונות ולרצון לא רק ליישם את הסכם ההבראה המתגבש בימים אלה, אלא גם למנף את החברה ולנצל את משאביה לטובת התמודדות בתחרות המחריפה בענף. 

צרות בצרורות

פרישת המנכ"ל דגן היא חלק מהטלטלה שעוברת ארקיע בחודשים האחרונים בעקבות סגירת שדה דב והירידה בביקוש בטיסות לאילת, התחרות מול חברות לואו קוסט בקווים לאירופה והאכזבה מהפעילות בטיסות ליעדים רחוקי טווח, להודו ולבנגקוק. 

את הקו לבנגקוק ארקיע סגרה בחודש אוקטובר האחרון, אחרי שנה בלבד. בשעתו הודיעה ארקיע כי מדובר בהפסקה לאור סיום מועד חכירת המטוס ששימש את החברה בטיסות לקו. אלא שההפסקה הזמנית הזו הפכה לקבועה גם אחרי קליטת מטוסי האיירבוס ניאו החדשים שהיו אמורים לשמש את ארקיע בטיסות הארוכות.

קו אחר שארקיע הימרה עליו בזירה הבינלאומית הוא לשני יעדים בהודו, גואה וקוצ'ין. הטיסות הללו פועלות נכון לעכשיו עד לחודש מאי. עם השקת הקווים להודו הצהירה ארקיע כי הטיסות יופעלו במתכונת שנתית בעונת המונסון, כלומר בחודשים יולי אוגוסט, אלא שטיסות למועד שלאחר מכן עדיין לא מופיעות במערכת ההזמנות של ארקיע - ואפשר ללמוד גם מזה באשר לעתיד הקווים.

הצרות של ארקיע ממשיכות גם בזירה המאוד תחרותית בכל הנוגע לקווי הטיסות ליעדים שונים באירופה. פתיחת השמים לפני שש שנים והכניסה המסיבית של חברות הלואו קוסט לישראל הציבה אתגר לא פשוט לשלוש החברות הישראליות, שנהנו הרבה פחות מהגידול בתנועת הנוסעים בקווים הבינלאומיים, שמספרה הגיע ל-24 מיליון נוסעים (הלוך ושוב). את 2019 סיכמו שלוש החברות הישראליות עם נתח של 30.6% מכלל הפעילות הבינלאומית: אל על תפסה נפח של 24%, לעומת 25.2% בשנה הקודמת; ישראייר צמחה מ-2.93% ב-2018 ל-3.19% ב-2019; וארקיע גדלה בשיעור נמוך, מ-3.0% ב-2018 ל-3.16% ב-2019. 

לא קראה נכון את המפה

האם ארקיע לא קראה נכון את המפה? בטיסות הפנים לאילת שולטת ארקיע ב-70% מהשוק, ואת שאר הטיסות מבצעת ישראייר. מאז שעברו הטיסות לקו נתב"ג-רמון עם סגירת שדה דב וסגירת הנמל באילת, צנח הביקוש לטיסות לאילת ב-30%. עם זאת, בניגוד לחשש כי גם ענף המלונאות ישלם את מחיר סגירת השדה, מספר הישראלים שמבקרים באילת לא ירד, המלונות ממשיכים ליהנות מתפוסה גבוהה, כשהנופשים מגיעים לאילת ברכב פרטי. הביקוש בטיסות לאילת ימשיך לרדת, ולא מן הנמנע כי גם המחיר היקר שלהן, שלא ירד במקביל, מרתיע רבים מהנוסעים, שגם עושים תחשיב לפיו הנסיעה מהמרכז ברכב משולה למשך המסע שכולל את הליך הטיסה מנתב"ג לרמון ומשם לאילת.

חודשים ארוכים לפני סגירת שדה דב ב-1 ביולי 2019, המאבקים נגד ובעד סגירת השדה לא ירדו מהכותרות. היה ברור שהחרב שהייתה מונפת מעל השדה התל-אביבי, שאמור להפוך לקרקע לאלפי דירות, תרד עליו לבסוף, והשאלה הייתה מתי. בארקיע היו זחוחים למדי ולא האמינו שמהלך כזה יקרה. ארקיע התעלמה מכך שהמדינה הפכה להיות שותפה בקרקע היקרה הזו, ולכן האינטרס הנדל"ני שלה היה חזק מהאינטרס התעופתי שלא מניב לה הכנסות באותה מידה.

סגירת שדה דב בחודש יולי האחרון הציתה את המשבר בין הנהלת ארקיע לעובדי החברה, שמספרם מנה בשעתו כ-700 עובדים. ימים לאחר סגירת שדה דב בישר אבי נקש, ששימש בשעתו כיו"ר ארקיע, לעובדים כי החברה תיאלץ לפטר כמחצית מהם. הלהבה שהוא הצית הובילה להכרזה על סכסוך עבודה, ומשם לרגיעה ולהבנה שהחברה תידרש להליך התייעלות והבראה. ההליך כלל פיטורים של 120 מעובדי החברה שקיבלו הודעה לאחרונה, במקביל לקיצוץ בשכר העובדים שנשארו. הסכם בין ההנהלה לעובדים מתגבש בימים אלה. החברה פועלת במודל ייחודי, משום שעובדי ארקיע מחזיקים ב-30% ממניות החברה.

זאת ועוד, ב-2018 התחדשה ארקיע בשלושה מטוסי איירבוס חדישים מדגם (LONG RANGE) A321neoLR. מטוסים אלה מיועדים לטיסות לטווח ארוך (עד 8 שעות), ליעדים דוגמת הודו ואיי סיישל, והם כללו השקעה כספית של עשרות מיליוני דולרים ברכישתם. המטוסים כוללים 220 מושבים במחלקה אחת, והם היו אמורים למנף את הפעילות הבינלאומית של ארקיע עם טיסות ליעדים רחוקים יותר; אלא שהפוטנציאל הזה, לפחות נכון לעכשיו, לא מוצה. יתרה מכך, מזה מספר חודשים שאחד מהמטוסים בצי החדש מושבת מפעילות בעקבות תקלה במנוע, כך שמטוס חדש לגמרי, במקום שיטוס בלי הפסקה ויגדיל את ההכנסות לחברה, עומד בהאנגר בנתב"ג ללא פעילות. 

קונסולידציה בענף התעופה? לא אצלנו

בשעה שישראייר חיזקה את מנעד המוצרים שלה לכיוון של חבילות נופש ביעדים קרובים, ארקיע מינפה את התחום הזה הרבה פחות. יש גורמים בענף הסבורים כי במציאות אחרת שבה ישראייר לא הייתה עומדת למכירה בשל הצורך במזומנים לבעליה, קבוצת אי.די.בי - מיזוג בין שתי החברות היה מוביל את שתיהן למקום אחר בתחרות בזירת התעופה המאתגרת.

קונסולידציה בענף התעופה הצילה לא מעט חברות בשווקים שונים. היא זו שהזניקה את השוק בארה"ב, שוק התעופה החזק והרווחי בעולם; ובישראל דווקא הרגולטור, דרך רשות התחרות, מנעו איחוד מתבקש כזה, כשהרשות לא אישרה לאל על למזג את ישראייר לתוכה בטענות לא רלוונטיות. גם דוחות אל על מלמדים על הקושי שהחברה חווה בתחרות המתחזקת בתעופה הישראלית, ויש להניח כי מיזוג כזה היה מאושר כיום ומאפשר לחברות הישראליות להתחזק. 

דגן: "זמן לפתוח דף חדש" 

"לפני מספר חודשים ביקשתי מהדירקטוריון, היו"ר והבעלים לסיים את תפקידי כמנכ"ל", כך כתב הבוקר (ג') דגן במכתב לעובדי ארקיע. מכתב שהוא נאלץ להוציא בעקבות הפרסומים על עזיבתו עוד לפני שהודיע לעובדים. "לאחר 28 שנים בארקיע, מתוכן 24 שנים בתפקידי ניהול, החל מטייס ראשי בצי הפ"א ודרך מנהל וסמנכ"ל מבצעים, המשנה למנכ"ל, מנכ"ל א.מ ומנכ"ל ארקיע, החלטתי שהגיע הזמן לפתוח דף חדש, לי, לכם ולארקיע היקרה והחשובה לי כל-כך. יחד עם היו"ר והדירקטוריון סיכמנו על מועד סיום לקראת האביב, אשר עד אליו נשלים את המשימות הרבות והחשובות שעומדות לפנינו, הכול כדי להביא את ארקיע ערוכה לאביב, לעונה ולשנה חדשה וטובה יותר מקודמתה".

דגן מכהן כמנכל ארקיע מזה שש שנים. קבוצת ג'ורדאש, שבבעלות האחים ג'ו רפי ואבי נקש (שהודיע לאחרונה על פרישתו מתפקיד יו"ר ארקיע, תפקיד שממלא מנכ"ל הקבוצה בישראל אבי חורמרו), מחזיקה בין היתר בבתי מלון (אורכידאה, סתאי, הרברט סמואל), בנמל אילת ובחברת אמפא נדל"ן. בפעילות הבינלאומית שלה מחזיקה הקבוצה גם בחברה העוסקת בליסינג למטוסים - פעילות שלא קשורה לארקיע או לפעילות שמתנהלת תחת חורמרו בישראל.

פרופ' ירון זליכה, שעומד בראש חברת ההחזקות של עובדי ארקיע (חברת תו"ת), מסר ל"גלובס": חברת תו"ת מודה לניר דגן על השנים הרבות שפעל למען ארקיע ועל מאמציו בחודשים האחרונים להוביל תוכנית לחידוש פניה של החברה. אנו מבינים את רצונו של ניר להמשיך הלאה ולהתקדם לעבר אתגרים חדשים. מכל מקום, התוכנית עליה עמלנו כולנו - הנהלה, הסתדרות ועובדים - תעלה את ארקיע לדרך חדשה ומוצלחת כבר השנה". 

עוד כתבות

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

חבל ההצלה של יינות ביתן מתרופף: הספקים מכנסים ישיבות חירום וסמנכ"ל הכספים המיועד מוותר על המינוי

אחרי שכבר נראה היה שיינות ביתן חוזרת למסלול בזכות ההלוואה הגדולה מקרן כלירמרק, סימני השאלה צפים שוב • לפי שעה לא ברור אם תשלים את העסקה ובאיזה מתווה • ל"גלובס" נודע שבינתיים ספקים בינוניים חוששים ומכנסים ישיבות חירום, וסמנכ"ל הכספים המיועד חוזר בו מהמינוי

בנו של עופר דקל / צילום: תמונה פרטית

"לפני משבר הקורונה תכננו להעביר את המפעל למקום גדול יותר. מה יהיה אחריו?"

איך ייראה שיקום של מפעל מושבת שהעסיק עד לפני חודש עשרות עובדים וסיפק סחורה לכל העולם? עופר דקל נערך לבקרת נזקים במפעל הטקסטיל שאותו הוא מנהל יחד עם אשתו ננה ● יומן ווהאן, פרק שני

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

נעילה מעורבת בבורסה: אלקטריאון זינקה ב-16%, מניות הביטוח קפצו

מניות הביטוח זינקו על רקע דחייה של יישום תקן חשבונאי בהוראת רשות שוק ההון ● סאמיט התחזקה בכ-6% על רקע מחיקת החברה הבת בלונדון ● בזן הודיעה על החלטת עיריית חיפה שלא לחדש היתר זמני לצנרת שבה היא משתמשת ● בי.ג'י.איי נסקה בכ-40% על רקע כניסה למלונאות ודיור מוגן

תלונה לוועדת האתיקה אינה לשון הרע / צילום: shutterstock

בית המשפט המחוזי נגד משרד הביטחון: "פעל במגמתיות כדי להסתיר פרטי ההתקשרות עם מכון מנדל"

המחוזי קיבל את בקשת ארגון לביא שטען לחוסר שקיפות מצד משרד הביטחון ● "להתעלמות מבקשות המידע יש מחיר"

רוחאני. מסר פייסני לארה"ב  / צילום: רויטרס

רוחאני: "איראן לעולם לא תנהל מו"מ תחת לחץ"

את הדברים הללו אמר חסאן רוחאני במסיבת עיתונאים לקראת הבחירות לפרלמנט האיראני שיתקיימו בשישי הקרוב

רכבת המימן של אלסטום בגרמניה / צילום: Serene Stache, AP

הסכם ראשוני: אלסטום הצרפתית תקנה את בומברדייה הקנדית ב-7 מיליארד דולר

זהו ניסיון נוסף של אלסטום להתמזג עם חברה ובכך להגדיל את התחרות מול חברת CRRC הממשלתית הסינית - ספקית הרכבות הגדולה ביותר בעולם

ניר ברקת / צילום: איל יצהר

פרשנות: על הרומן של ניר ברקת עם העובדים וההסתדרות, ומה קרה לפיל שבחדר

מאז אתמול ברקת מוביל בגאון את הקמפיין הכלכלי של הליכוד ● והסיסמאות שלו אולי לא חדשות, אבל נשמעות מצוין גם בפעם השלישית, הרביעית והחמישית שמשמיעים אותן

אולם המבואה של בורסת לונדון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

סגירה חיובית באירופה; שנחאי זינקה יותר מ-2% לאחר הורדת ריבית בסין

שורת הקלות בסין בניסיון להתמודד עם השפעות הווירוס הקטלני ● סינגפור מנמיכה את תחזית הצמיחה שלה ל-2020 ● כלכלת יפן התכווצה ברבעון הרביעי של 2019 בקצב שנתי של 6.3% ● היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום הנשיא

אלכס שניידר, בעלים משותף של מישורים / צילום: Viktor Korotayev, רויטרס

חברת מישורים מוכרת נכס בפתח תקווה ב-43 מיליון שקל

מדובר ב"בית מישורים" - מבנה בן 6 קומות שממוקם ברחוב השילוח בקריית מטלון עם שיעור תפוסה בהיקף 83% ● המבנה נרכש ע"י מישורים לפני 12 שנה בתמורה ל-19 מיליון שקל

תל אביב./  צילום: גיא ליברמן

מחירי השכירות בישראל נחשפים לראשונה: איפה הם זינקו ואיפה תמצאו 3 חדרים ב-4,000 שקל לחודש

לפי מדד של הלמ"ס המתפרסם לראשונה, אשקלון היא העיר שבה עלו מחירי השכירות בצורה החדה ביותר, למרות המצב הביטחוני • בת"א תשלמו על דירת שני חדרים כמו על דירת חמישה חדרים בב"ש • לפי הנתונים, מחירי השכירות לא מפסיקים לטפס וחצו את רף ה-4,000 שקל בממוצע

משה ברקת / צילום: רפי קוץ

ברקת דוחה יישום הוראות תקן חשבונאי לחברות הביטוח; מניותיהן קופצות בבורסה בתל אביב

הממונה על שוק ההון, משה ברקת, דוחה את יישום הוראות תקן חשבונאי 17 לחברות הביטוח ● אייל דבי, לאומי שוקי הון: "ההקלה שניתנה לחברות מהווה גם הקלה למשקיעים"

הפגנה של פעילים לאומניים במדינת ג'ורגיה שבארה"ב / צילום: רויטרס

בשנה החולפת: הוכפלה התעמולה נגד מיעוטים בארה"ב

לפי דו"ח חדש של הליגה למניעת השמצה, תועדו 2,713 מקרי תעמולה גזענית של תומכי "העליונות הלבנה" באמריקה בצורה של עלונים ומדבקות ב־2019 – יותר מפי 2 מאשר ב-2018

איציק אברכהן, מנכ”ל שופרסל, יוני שסטוביץ, בעלי חברת שסטוביץ / צילומים: שלומי יוסף, רפי דלויה

הסיפור המוזר סביב הייבוא המקביל של מותגי בישום ששסטוביץ משווקת

רשת הפארם Be החלה לייבא בשמים ביבוא מקביל, כדי להוריד מחירים ולשפר רווחיות • אלא שאז, בעיתוי ובדרך שמעוררים תהייה, משרד הבריאות נכנס לתמונה

הרכבת הקלה בירושלים. משתלבת במרקם העירוני/צילום: נחשון פיליפסון

קו הכסף: כך הרוויחו יזמי הרכבת הקלה בירושלים מיליארד שקל על חשבון המדינה

בעלי המניות של הזכיינית סיטיפס עשו עסקה חלומית בזמן שהמדינה שילמה שכר לימוד אסטרונומי ● בין המרוויחים: קרן המורים והגננות שעשתה סיבוב מדהים עם תשואה של מאות אחוזים תוך פחות מ-4 שנים

רחוב רשב"ם 3, רמת השרון / הדמיה: n-trace אנטרייס הדמיה אדריכלית

דיירי הבניין במרכז רמת השרון שיקבלו דירה חדשה ומרפסת

התחדשות עירונית ברמת השרון: משלוש קומות ו-12 דירות ל-8 קומות ו-28 דירות

ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"נוכל להתמודד טוב יותר עם העלמות מס אם נעבור לתהליך של מניעה"

מנהל רשות המסים ערן יעקב התייחס היום לחשיפת "גלובס" בנוגע לתוכנית הרשות לחייב את כל העסקים במשק לדווח על כל עסקה מעל 5,000 שקל ● "לא צריך להתלונן על התהליך אם הוא ימגר את התופעה שפוגעת בכסף של כולנו"

הפגנה של מקומיים נגד המפעל של טסלה / צילום: PAWEL KOPCZYNSKI, רויטרס

מאסק מול הגרמנים: המפעל הראשון של טסלה באירופה מעורר סערה עוד לפני שנפתח

המפעל הראשון והמדובר של טסלה באירופה, והרביעי בסך-הכול בעולם, יוקם דווקא בעיירה גרונהיידה, לא הרחק מברלין ● למה נבחרה דווקא היא, כיצד תתיישב השמרנות הגרמנית עם אחת החברות פורצות הדרך בתעשיית הרכב, ואיך זה קשור לפצצות ולנמלים ● קן לציפור, גרסת אילון מאסק

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל  יצהר

נכסים ובניין ואי.די.בי סיכמו על יחס ההמרה של הלוואת הבעלים ל-IDB

הסיכום מהווה את השלב הראשון בעסקת בעלי העניין שמקדם אדוארדו אלשטיין למכירת חלקה של אי.די.בי ב-IDBG לידי נכסים ובניין

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על לעובדים: "ימים קשים לפנינו, ייתכן שיידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות"

גונן אוסישקין שלח מייל לעובדי אל על ובו התייחס להשלכות נגיף הקורונה ● אל על הוציאה דיווח נוסף לבורסה בדבר "השלכות נגיף הקורונה על פעילות החברה"

אפליקציה של ויזה / צילום: יח"צ

האם ויזה גילתה דרך להרוג בעדינות חברות פינטק חדשות?

הבנקים מחויבים לאפשר לחברות פינטק להתקשר אל חשבונות הלקוחות שלהם, אבל איך זה מתבצע בפועל? ● חברת Plaid היא אחת מיצרניות צינורות התקשורת שעונות על הצורך ● האם ויזה קנתה את החברה כדי לפתח אותה או כדי להרוג אותה בעדינות? ● האזינו