גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משאירה את הכסף "בתוך הבית": חברות של משפחת שמלצר ימשיכו להעניק לשלמה החזקות שירותי רכב ביותר מ-300 מיליון שקל בשנה

אושר חידוש הסכם למתן שירותי תחזוקה, פחחות, גרירה, תיקוני דרך וחילוץ לחברת הליסינג הציבורית, שהתמורה עבורם עמדה על כ-1 מיליארד שקל בשלוש שנים ● דירקטוריון שלמה החזקות: "העסקאות הן לטובת החברה"

עתליה שמלצר / צילום: אביב חופי
עתליה שמלצר / צילום: אביב חופי

אישור שהעניק באחרונה דירקטוריון חברת שלמה החזקות לחידוש התקשרויות עם חברות פרטיות בהן מחזיקה עתליה שמלצר, בעלת השליטה בחברת הליסינג, מפנה זרקור להכנסות העצומות שמשפחת שמלצר מקפידה לשמור "בתוך הבית", במסגרת הסכמים שיש לחברות פרטיות שלה מול שלמה החזקות, אשר נסחרת בבורסה באמצעות אג"ח. הכנסות אלה עמדו בכל אחת מהשנים האחרונות (2016-2018) על כ-320-350 מיליון שקל והצטברו תוך שלוש שנים לסכום עתק של כ-1 מיליארד שקל.

מדובר בהסכמים לקבלת מגוון שירותים למכוניות של שלמה החזקות: תחזוקה, פחחות ותיקונים קוסמטיים, גרירה, תיקוני דרך וחילוץ, כל זאת באמצעות החברות הפרטיות אוטוקלאב ושלמה מוסכים. חידושם כעת נעשה לשלוש שנים, עד סוף שנת 2022 - מה שמבטיח לחברות הפרטיות של משפחת שמלצר הכנסות שנתיות של מאות מיליוני שקלים גם בשנים הבאות. לפי העדכון של שלמה החזקות בנושא, פרטי ההסכמים החדשים מול החברות הפרטיות  דומים להסכמים הקודמים, וכוללים עדכון תעריפים.

בדירקטוריון שלמה החזקות מדגישים כי השירותים שהחברה מקבלת מהחברות של משפחת שמלצר, "מאפשרים לחברה להתמקד בפיתוח ליבת העסקים שלה ובטיוב פעילותה". עוד ציינו שם כי "אישור ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה ניתן לאחר שהחברה ביצעה הליך תחרותי או הליך אחר, לפי העניין, בפיקוחה של ועדה מיוחדת של דירקטורים חיצוניים אשר הוקמה על-ידי ועדת הביקורת. במסגרת הליכים כאמור, בחנה הוועדה הצעות מחיר או את התנאים המקובלים בשוק ביחס לשירותים", והגיעה למסקנה כי "העסקאות הינן לטובת החברה".

לפי הדירקטוריון, שירותי ניהול התיקונים, פיקוח ובקרה על התיקונים שמעניקות לה החברות של שמלצר "לאורך שנים", מסייעים לחברה "לחסוך תשומות ניהוליות ועלויות תפעול ניכרות הכרוכות במעקב אחר היקף תיקונים של צי רכבים גדול למול מספר רב של יבואני רכב, לרבות בכל הקשור לשינוע ובקרה על ביצוע התחזוקה והתיקונים". 

פחות מורכבות לוגיסטית, יותר פיקוח 

השירותים הניתנים על-ידי החברות של שמלצר לשלמה החזקות כוללים בעיקר שירותי פחחות, תיקוני צבע ושירותי השבה לקדמות לרכבי הקבוצה. תנאי התמורה בגין השירותים נקבעים על בסיס דוחות שמאי, עלות שעות עבודה ועלות החלקים בהתאם למחירונים, ולפי ההסכמים הקודמים, על כל אלה ניתנת לשלמה החזקות הנחה של 15%. ההיקף השנתי של אותן עבודות בשלוש השנים האחרונות (2016-2018) נע בטווח של 178-198 מיליון שקל - והצטבר בשלוש שנים ליותר מ-560 מיליון שקל.

הפעילות השנייה בהיקפיה, שירותי תחזוקה, מול חברת אוטוקלאב, כוללת בין היתר "טיפולים ותיקונים מכאניים שוטפים לכלי הרכב, שינוע כלי רכב למוסכים ומהם, ביצוע מבחני רישוי שנתיים וביקורת חורף לכלי הרכב, ותיקונים שונים לפי דרישת הקבוצה, כגון תיקון נזק או פגם". התמורה בגין תחזוקת הרכבים, על בסיס ההסכם הקודם, משולמת על בסיס הקילומטרים שנוסעת כל מכונית, ולפי התאמות שונות נוספות, בהתאם לאופי הפעילות. ההיקף השנתי של אותן עבודות בשלוש השנים האחרונות (2016-2018) נע בטווח של 118-134 מיליון שקל - והצטבר בשלוש שנים ליותר מ-370 מיליון שקל.

הפעילות השלישית הנעשית מול החברות של שמלצר - שלמה מוסכים, כוללת "שירותי גרירה, תיקוני דרך וחילוץ לכלי רכב" והיא מוענקת למבוטחי שלמה ביטוח, שבבעלות שלמה החזקות, בהתאם לתנאי הפוליסה. התמורה לשלמה מוסכים של שמלצר היא על בסיס תשלום קבוע עבור כל שירות, "בהתאם לתעריף אשר הוסכם בין הצדדים", וההיקף השנתי של אותם שירותים בשלוש השנים האחרונות (2016-2018) נע בטווח של 20-26 מיליון שקל - והצטבר בשלוש שנים לכ-70 מיליון שקל.

כאמור, ועדת הביקורת ודירקטוריון שלמה החזקות מדגישות בהחלטה, שהתקבלה בשבועות האחרונים, כי "העסקאות הינן לטובת החברה", ומונות לא מעט יתרונות שהם מזהים בהתקשרות מול החברות הפרטיות של שמלצר. בין היתר הם ציינו את יכולתן להעניק מכלול שירותים המסייעים להפחתת "המורכבות הלוגיסטית מבחינת החברה" ולהגברת "הפיקוח, הבקרה והשליטה על מכלול השירותים הניתנים".

עוד ציינו את גודלן ופריסתן הגיאוגרפית, וכן את ניסיונן של החברות של שמלצר, המאפשר להעניק שירותים "בצורה טובה, מקצועית ומוכחת", וכן הזכירו סקרי שביעות רצון שנעשו בתקופת ההתקשרות הקודמת והראו כי רמת השירות היא טובה, ו"מאפשרת לחברה יתרון בהיבט השירות ללקוח הקצה". בהחלטתם גם ציינו בדירקטוריון, כי "במסגרת חידוש ההסכם נקבעו תהליכי עבודה חדשים שנועדו להוביל להפחתת מחלוקות ומוקדי 'חיכוך' בין הצדדים".

רבע משוק הליסינג בארץ

עיקר פעילותה של שלמה החזקות מתרכז בליסינג, שם היא נחשבת לאחת מהחברות הדומיננטיות בענף, עם נתח שוק שהוערך בסוף שנת 2018 בכ-25%, ומלבד זאת היא פועלת בתחום השכרת מכוניות (שלמה תחבורה), סחר בכלי רכב (באמצעות ש.מ.ר בעיקר) וביטוח רכב (בעיקר שלמה ביטוח), כמו גם כמה פעילויות מצומצמות יותר. שלמה החזקות נסחרת בבורסה באמצעות חמש סדרות אג"ח, בהיקף מצרפי של כ-1.7 מיליארד שקל, בתשואות של עד 2%.

לפי תיאור עסקיה, שלמה החזקות משתייכת לקבוצת חברות בשליטתה של עתליה שמלצר, העוסקות בענפי הרכב - הפעלת מוסכי פחחות ומכונאות, השכרת משאיות קירור וכן שירותי דרך וחילוץ מכוניות. קבוצת החברות של שלמה הוקמה ונשלטה על-ידי שלמה שמלצר, שכיהן כיו"ר שלמה החזקות, ואשר נפטר באופן מפתיע ביולי 2014, בגיל 67, מה שהעביר את מושכות הפעילות לידי יתר בני משפחתו, ואת השליטה לידי אלמנתו, עתליה, המכהנת כנשיאת שלמה החזקות. בנוסף לשלמה החזקות שולטת המשפחה, בין היתר, בחברת הפרויקטים הבורסאית אפקון החזקות, הנסחרת בשווי של 715 מיליון שקל. 

עוד כתבות

הרכבת הקלה בירושלים. משתלבת במרקם העירוני/צילום: נחשון פיליפסון

קו הכסף: כך הרוויחו יזמי הרכבת הקלה בירושלים מיליארד שקל על חשבון המדינה

בעלי המניות של הזכיינית סיטיפס עשו עסקה חלומית בזמן שהמדינה שילמה שכר לימוד אסטרונומי ● בין המרוויחים: קרן המורים והגננות שעשתה סיבוב מדהים עם תשואה של מאות אחוזים תוך פחות מ-4 שנים

ריאן מואנד / צילום: איל יצהר, גלובס

לאחר ההנפקה מגיעה התביעה: מתווך שחיבר בין גולדמן זאקס לחברת המימון החוץ בנקאי מלרן טוען כי הוא זכאי ל-50% ממניותיה תמורת 15 מיליון שקל

עו"ד ירון ברנהולץ טוען כי יזם את העסקה בה אמור בנק ההשקעות האמריקאי להעמיד למלרן מסגרת אשראי של 350 מיליון שקל ● טוען כי "בעל השליטה ריאן מואנד החליט לקטוף את פירות העסקה שיזם בחוסר תום לב קיצוני" ● מלרן: "אין בסיס לתביעה"

רוחאני. מסר פייסני לארה"ב  / צילום: רויטרס

רוחאני: "איראן לעולם לא תנהל מו"מ תחת לחץ"

את הדברים הללו אמר חסאן רוחאני במסיבת עיתונאים לקראת הבחירות לפרלמנט האיראני שיתקיימו בשישי הקרוב

מנכ"ל אלפאבית סונדר פיצ'אי ליד מחשב קוונטי של החברה/  צילום: רויטרס

אחסון מידע על דנ"א וחיקוי מערכת העצבים: כך נראים פיתוחי המחשוב החדשים

סטארט-אפים וחברות כמו גוגל ו-IBM עושות מאמצים לפתח יכולות מחשוב קוונטיות ● המטרה: לאפשר לעולם המחשוב להתקדם, כפי שהתקדם גם ב-50 השנה האחרונות

אפליקציה של ויזה / צילום: יח"צ

האם ויזה גילתה דרך להרוג בעדינות חברות פינטק חדשות?

הבנקים מחויבים לאפשר לחברות פינטק להתקשר אל חשבונות הלקוחות שלהם, אבל איך זה מתבצע בפועל? ● חברת Plaid היא אחת מיצרניות צינורות התקשורת שעונות על הצורך ● האם ויזה קנתה את החברה כדי לפתח אותה או כדי להרוג אותה בעדינות? ● האזינו 

רשות המסים תחייב דיווח בזמן אמת על כל עסקה / צילומים: איל יצהר, shutterstock. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חובת הדיווח בזמן אמת על עסקאות של 5,000 שקל: בעלי העסקים ובעלי המקצוע כמרקחה

חשיפת "גלובס" על התוכנית לחייב כל בעל עסק בדיווח בזמן אמת, מסעירה את בעלי העסקים • גם אנשי המקצוע מסכימים כי מדובר בצעד מסורבל שייצור תלות במערכת הממוחשבת של רשות המסים ולא בטוח כי יפתור את בעיית החשבוניות הפיקטיביות • ואיך התוכנית מסתדרת עם הבטחות הפוליטיקאים להקל על עסקים קטנים

רחוב רשב"ם 3, רמת השרון / הדמיה: n-trace אנטרייס הדמיה אדריכלית

דיירי הבניין במרכז רמת השרון שיקבלו דירה חדשה ומרפסת

התחדשות עירונית ברמת השרון: משלוש קומות ו-12 דירות ל-8 קומות ו-28 דירות

אלכס שניידר, בעלים משותף של מישורים / צילום: Viktor Korotayev, רויטרס

חברת מישורים מוכרת נכס בפתח תקווה ב-43 מיליון שקל

מדובר ב"בית מישורים" - מבנה בן 6 קומות שממוקם ברחוב השילוח בקריית מטלון עם שיעור תפוסה בהיקף 83% ● המבנה נרכש ע"י מישורים לפני 12 שנה בתמורה ל-19 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל  יצהר

נכסים ובניין ואי.די.בי סיכמו על יחס ההמרה של הלוואת הבעלים ל-IDB

הסיכום מהווה את השלב הראשון בעסקת בעלי העניין שמקדם אדוארדו אלשטיין למכירת חלקה של אי.די.בי ב-IDBG לידי נכסים ובניין

אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

לשון הרע לא מדבר אל ביהמ"ש: עד כמה באמת משתלם לתבוע דיבה בישראל

החוק בארץ מקל בכל הנוגע להגשה ולניהול תביעות לשון הרע ומאפשר לתבוע כ-70 אלף שקל ללא צורך בהוכחת נזק ● אולם מבדיקת "גלובס" עולה שלא תמיד משתלם לרוץ לביהמ"ש: מתוך 66 תביעות שהוגשו בינואר אשתקד, טרם ניתן פסק דין מנומק אחד, על אף שב-27 תיקים הדיון הסתיים

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 16 בפברואר

אתמול באיכילוב: 8 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

תלונה לוועדת האתיקה אינה לשון הרע / צילום: shutterstock

בית המשפט המחוזי נגד משרד הביטחון: "פעל במגמתיות כדי להסתיר פרטי ההתקשרות עם מכון מנדל"

המחוזי קיבל את בקשת ארגון לביא שטען לחוסר שקיפות מצד משרד הביטחון ● "להתעלמות מבקשות המידע יש מחיר"

החטאים של התקשורת - המודל העסקי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

חטא המודל העסקי: זמן להכיר במציאות - זהו הרגע של גופי המדיה להפסיק ולבנות על שוק הפרסום

הנגיסות הראשונות הגיעו מהאינטרנט, אחריהן באו פייסבוק וגוגל וגזרו את חלקן • אפשר להמשיך לטמון ראש בחול ולהמתין לרגולטור, אבל עדיף לכלי התקשורת להכיר בכך שהפסידו במאבק על שוק הפרסום, ולבסס את המודל העסקי על גביית תשלום עבור תוכן ● פרויקט מיוחד

אמיר נחום, מנכ”ל אורתם סהר, בבית המשפט / צילום: אמיר מאירי

תחזית מקורות ושימושים: תחזית לחוד ומציאות לחוד

תחזית מקורות ושימושים שצריך לפרסם תאגיד הנמצא בקשיים פיננסים, היא כלי חשוב למשקיעים אך בהחלט לא נטול קשיים ובעיות ● על מה נשענות התחזיות, כיצד השוק מעריך אותן, ומה נאמר על הפערים המטרידים בכמה מקרים בולטים בין התחזיות למציאות? ● כתבה ראשונה בסדרה

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

גם פתאל בפנים: יותר מ-20 חברות בבורסת ת"א כבר "נדבקו" בווירוס הקורונה וספגו ירידות חדות

בין הנפגעות הבולטות: אוריין, אל על וכנפיים ● היום הצטרפה אליהן פתאל החזקות, לאחר שדיווחה על צפי לביטול הזמנות

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על לעובדים: "ימים קשים לפנינו, ייתכן שיידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות"

גונן אוסישקין שלח מייל לעובדי אל על ובו התייחס להשלכות נגיף הקורונה ● אל על הוציאה דיווח נוסף לבורסה בדבר "השלכות נגיף הקורונה על פעילות החברה"

סמי תותח, יו"ר ומנכ"ל זמני של מטומי / צילום: יחצ

אקורד סיום: ויולה מכרה את יתרת המניות שלה במטומי; סמי תותח פרש מהחברה

ויולה החזיקה ב-9.5% ממניות מטומי, ואם מכרה אותן במחיר השוק, הרי שהיקף המכירה עומד על פחות מ-2 מיליון שקל ● למרות הצניחה החדה בשווי מטומי בשנים האחרונות, ויולה כבר החזירה למעשה את ההשקעה הראשונית שלה בחברה

ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"נוכל להתמודד טוב יותר עם העלמות מס אם נעבור לתהליך של מניעה"

מנהל רשות המסים ערן יעקב התייחס היום לחשיפת "גלובס" בנוגע לתוכנית הרשות לחייב את כל העסקים במשק לדווח על כל עסקה מעל 5,000 שקל ● "לא צריך להתלונן על התהליך אם הוא ימגר את התופעה שפוגעת בכסף של כולנו"

התחדשות נהריה  / הדמיה: עוזי גורדון אדריכלים

הוועדה המחוזית צפון אישרה היום תוכנית לפיתוח העיר נהריה ב-20 השנים הקרובות

מסמך מדיניות פיתוח העיר שאומץ על ידי הוועדה המחוזית גילה שלמרקם הקיים בעיר נהריה יש כושר נשיאה מפתיע ● על פיו, ניתן להגיע בנהריה ליעד של 200,000 תושבים במסגרת התחדשות עירונית ואינפילים

חיים כץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה את בקשת החסינות של ח"כ חיים כץ

(עדכון) - לפני כשבועיים קיבלה ועדת הכנסת את בקשתו של ח"כ כץ להעניק לו חסינות, וכעת הבקשה אושרה גם במליאה ● ח"כ גדעון סער: "כל הרטוריקה של 'עיר מקלט' לא מתאימה כאן" ● משמר הדמוקרטיה לבג"ץ: לבטל את הענקת החסינות לח"כ כץ