גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוהגים בניגוד לחוק בנתיבי תחבורה ציבורית? בתל אביב תקבלו קנס של 500 שקל, זה מה שיקרה לכם בחיפה

נתוני האכיפה של עיריית ת"א ל-2019, שהגיעו לידי "גלובס", חושפים כי חלה ירידה במספר הנהגים הפרטיים שנוסעים בנתיבים בניגוד לחוק • אלא שת"א היא החריגה, ובשאר הרשויות הגדולות - דוגמת ירושלים, חיפה ורמת גן - לא מוצאים לנכון לאכוף, והאוטובוסים עומדים בפקק עם כולם

נת"צ בתל אביב / צילום: shutterstock
נת"צ בתל אביב / צילום: shutterstock

לנתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית (נת"צים) ישנו תפקיד חשוב וידוע בהסעות ההמונים בעיר. בעוד מכוניות פרטיות גודשות את הכבישים, בכדי להעביר נוסעים לתחבורה הציבורית ולהקל על בעיית הפקקים בישראל, עולה הצורך לייצר נת"צים שיפנו את הדרך לאוטובוסים ולא יותירו אותם לעמוד בפקק יחד עם המכוניות הפרטיות.

גם מבקר המדינה הקדיש במרץ 2019 פרק נרחב להקמת מסלולי תחבורה ציבורית ונתיבים מהירים במטרופולין תל אביב-יפו.
אלא שבין החשיבות של טיפול בנושא הפקקים לבין המצב בשטח המרחב הוא רב. מבין 28 הערים הגדולות בישראל - אלו שבהן מתגוררים יותר מ-50 אלף תושבים - ב-24 אין כלל נתיבים לתחבורה ציבורית; ובערים שבהן יש נתיב המפנה את הדרך לאוטובוסים - לא תמיד מתבצעת אכיפה. כך עולה מבקשה שהגישה עמותת "אור ירוק" לפי חוק חופש המידע.

מבין הערים שאליהן פנתה העמותה, נתיבי תחבורה ציבורית סלולים קיימים רק בחיפה, ירושלים, רמת גן ותל אביב.

אין נתצים, לא נוסעים בתחבורה ציבורית

יש מצלמות, אכיפה קצת פחות

לגבי אכיפה, הנושא מעט מורכב יותר. עיריית חיפה אף הצליחה להפתיע גם אותנו עם התגובה הבאה: "עיריית חיפה אינה מבצעת אכיפה של נסיעה בנת"צ".

גם התשובה של עיריית ירושלים הייתה מעניינת - בעירייה אישרו כי למרות קיומם של נת"צים ברחבי העיר, לא בוצעה עד היום אכיפה של נסיעה בהם. לדברי עיריית ירושלים, הם תולים את השינוי בכניסתו לתפקיד של ראש העיר החדש, משה ליאון, שהובילה לשינוי מדיניות - ניתנה עדיפות רמזורית לתחבורה הציבורית בנת"צים, והונחה תשתית של סיבים אופטיים כחלק מההכנה להתקנת מצלמות האכיפה שתחל בחודש הבא. לדברי עיריית ירושלים, בחודש יוני 2020 כל נתיבי התחבורה הציבורית בעיר יהיו מכוסים במצלמות אכיפה.

בדומה לירושלים, גם עיריית רמת גן לא הציבה מצלמות אכיפה לנת"צים בין השנים 2017-2019, ולא נרשמו דוחות על נסיעה בהם. עיריית רמת גן מבהירה כי החלה להציב מצלמות אכיפה בחודש האחרון, והחל מחודש מרץ תחל גם אכיפה לנתיבים אלו.

היחידה שאוכפת נסיעה בנת"צים ועל הדרך מעשירה את קופתה היא עיריית תל אביב. לפי בדיקת "גלובס" בשנת 2019 רשמה העירייה 188,553 דוחות בגין נסיעה בנת"צ, מעט פחות משנת 2018. גובה הקנס על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית הינו 500 שקלים, כך שהנהגים מפרי חוק שילמו קנסות בסך 94.2 מיליון שקל לעיריית תל אביב בגין נסיעה בנת"צ בשנה החולפת.
גורם במשרד התחבורה אומר ל"גלובס", כי "לצערנו, אין כמעט אכיפה בנת"צים, ולכן אין משמעות לנת"צ כשכולם נוסעים בו. המטרה היא לתת יתרון לתחבורה הציבורית, בדגש על אוטובוסים. היינו מצפים שהערים שכבר משקיעות בנת"צ יבצעו אכיפה בדיוק כפי שהן מבצעות אכיפה בנושא החניות, גם על שימוש בניגוד לחוק בנת"צ".

דברים שגם בקהיר כבר הבינו

כדי לשפר את המצב ולאפשר לתחבורה הציבורית ליהנות מהייתרון המוקנה לה, בשנת 2015 אישרה הכנסת את החוק להגברת אכיפה בנת"צים, המעביר את סמכויות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית לידי הרשויות המקומיות. מטרת התיקון הייתה לייעל את תנועת האוטובוסים בערים הפקוקות ולהקנות עדיפות לנוסעים בתחבורה הציבורית על פני הרכבים הפרטיים המכבידים על העומס בכבישים.

יחד עם זאת, בערים בודדות אכן קיימים נתיבי תחבורה ציבורית, כאשר הקניית נתיב מיוחד לאוטובוסים נתקלת בהתנגדויות מקומיות ובמחאות תושבים הרואים בכך הפקעת נתיב כביש ממכוניותיהם שלהם. זמן לא רב לאחר חקיקת החוק, בשנת 2016 נחתמו הסכמים עם 17 רשויות במטרופולין דן על קידום נתיבים מהירים במסגרת "מהיר לעיר", ובשנים הבאות אנחנו עתידים לראות נתיבים רבים יותר של תחבורה ציבורית בתוך הערים. אך באין אכיפה מתאימה - הם יהיו חסרי משמעות ולא יצליחו להשיג את מטרתם.

נכון להיום נמצאות הערים הגדולות בישראל בנחיתת משמעותית מול ערים אחרות בעולם, בין אם בשימוש בתחבורה ציבורית ובין אם בכמות הנת"צים הסלולים. לפי מצגת של בנק ישראל בכנסת, ביולי 2018, שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית בירושלים עומד על 24% בלבד מכלל הנוסעים - רחוק מאוד מבירות גדולות בעולם כמדריד (50% שימוש בתחבורה ציבורית), בודפשט (49%), לונדון (47%), ברלין (46%) או בריסל (43%). בחיפה המצב עוד פחות טוב - רק 22% משתמשים בתחבורה ציבורית, ובת אביב 20% בלבד.

לגבי נת"צים סלולים, כאן הפער אף גדול יותר: לפי עמותת עור ירוק, בתל אביב אורך המסלולים השמורים לתחבורה ציבורית הוא 14 מטר לנפש - כעשירים מהממוצע במדינות מפותחות. כך לדוגמה, באוסלו קיימים נתיבי תחבורה ציבורית בהיקף של כ-500 מטר לנפש, בציריך מעל 350 מטר לנפש, ובמינכן מעל 250 מטר לנפש.

תל אביב, אגב, מדורגת נמוך יותר מקהיר בכל הקשור למטרים-נת"צ לנפש.

"לעיריות יש אפשרות לשים מצלמות ולאכוף את הנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית. הגיע הזמן לתת עדיפות לתחבורה הציבורית על פני הפרטית, כדי שאנשים יעדיפו להשתמש בתחבורה הציבורית. צריך לסלול הרבה יותר נת"צים, ולפתוח עבורם את הדרך - זה היתרון של אוטובוס על פני רכב פרטי", אומר עוז דרור, סמנכ"ל אסטרטגיה מעמותת אור ירוק.

דרור אומר, כי "כל אוטובוס חוסך 50 כלי רכב על הכביש, ומעבר לתחבורה ציבורית הכרחי. בסקרים שאנחנו עורכים הציבור מדגיש שהוא רוצה לעשות שימוש בתחבורה הציבורית - ככל שהיא תהיה זמינה ונוחה. המדינה חייבת לוודא שעיריות שיש להן את הסמכויות לאכוף, אכן עושות את זה. צריך לדרוש מהעיריות להציב מצלמות ופקחים, ושמתאפשרת נסיעה רצופה של אוטובוסים בנתיבים המיועדים להם".

לפי בדיקה של בנק ישראל, הנזק הכלכלי על בזבוז הזמן בעמידה בפקקים נאמד ב-15 מיליארד שקל בשנה.

מכאן גם הצורך בנת"צים ובאכיפה של נסיעה בהם. נתיבים השמורים לתחבורה ציבורית בלבד עשויים לשפר את המצב באופן דרמטי, בעיקר כאשר הם סלולים ברשת רציפה בערים וביניהן. בניגוד לסלילת מסילות רכבת תחתית או קלה, הם זולים ופשוטים יותר להקמה.

עוד כתבות

מיכאל לובושיץ / אינפוגרפיק: יח"צ

מיכאל לובושיץ, מנכ"ל וילי פוד היוצא, ימונה למנכ"ל יינות ביתן

ישמש לראשונה בתולדות יינות ביתן כמנכ"ל שכיר במקומו של נחום ביתן, הבעלים והמייסד, במטרה לבצע את נקודת המפנה שדרושה בחברה ● בנוסף ללובושיץ, גם סמנכ"ל הכספים של וילי פוד, רו"ח אמיר קפלן, מפנה את מקומו ויעבור ליינות ביתן

צ'יינג' / צילום: תמר מצפי

חשד: ארבעה ישראלים נתנו שירותי המרת מטבע דיגיטלי ללא רישיון ותוך התחמקות ממס

בפעילות משותפת של משטרת ישראל ורשות המסים נעצרו הבוקר ארבעה חשודים בחשד להמרת מטבעות דיגיטליים ללא דיווח ● עם מעצרם נתפסו סכומי כסף בשווי מיליוני שקלים

חוף הים באילת / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

בלי תאוות-בצע על חשבון הציבור: כך יכולים ענפי התיירות והתעופה לצאת נשכרים מהקורונה

אחד הענפים הנפגעים במיוחד מהתפרצות נגיף הקורונה ואי-הוודאות שהוא מביא עמו, הוא ענף התעופה והתיירות ● מה המדינה יכולה לעשות כדי לסייע, ומדוע זו גם הזדמנות למלונאים המקומיים?

"קמפוס מובילאיי".
במתחם ייבנו חמישה מבנים בני תשע קומות
הדמיה: יוסי צבקר

פרויקט המיליארד יחכה? ערר נגד תוכנית הבנייה הענקית של מובילאיי בהר חוצבים

בעיריית ירושלים אישרו לאחרונה בהליך מהיר את בקשת החברה לבטל בניית מגדל במתחם המוערך במיליארד שקל ולפזר את זכויות הבנייה במספר מבנים • בעמותה שעוסקת ברשויות מקומיות טוענים כעת לפגמים בהליך אישור הבקשה

סקר הסקרים

שישה ימים לבחירות: לראשונה במערכת הבחירות הנוכחית, שוויון בין הליכוד לכחול לבן בממוצע הסקרים

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת

עופר גרינבאום / צילום: איל יצהר

פריחת שוק ההנפקות ב-2019 הקפיצה את רווחי פועלים אי.בי.אי; התגמול השנתי המצרפי לשלושת בכירי החברה - כמעט 15 מיליון שקל

ירון מוזס, מנכ"ל פועלים אי.בי.אי, ועופר גרינבאום ושי נבו, מנהלי חברת החיתום של אי.בי.אי, מחזיקים גם כל אחד ב-5% ממניות חברת החיתום, שרשמה רווח נקי שנתי של 27.1 מיליון שקל ● החברה נהנתה בשנה שעברה מגידול מהותי בהיקפי הפעילות, בזכות הגאות בשוק ההון שאותה תירגמה להכנסות ולרווחים

מורי קסלר  / צילום: יחצ פריגו

לאחר עיכובים: פריגו תשיק גרסה גנרית למשאף ProAir של טבע – כרגע בכמות מוגבלת

מכירות המוצר המקורי ב-2019 היו 274 מיליון דולר, אך טבע משווקת אותו במקביל גם במסגרת מוזלת של גנריקה מאושרת - כהיערכות לתחרות הגנרית שהייתה אמורה להגיע כבר ב-2018 ● במקביל פריגו הודיעה על רכישת נכסי חברה בתחום בריאות השיניים, וטבע הודיעה על אישור FDA למוצר אחר מתחום הנשימה

מנכ"ל רדהיל דרור בן אשר / צילום: אריק סולטן

רדהיל קונה מ–AstraZeneca את הזכויות לתרופת Movantik תמורת 67.5 מיליון דולר

בדרך למימוש המהלך היא תקבל מימון של 115 מיליון דולר כהלוואה, ממנו 30 מיליון דולר עם החתימה על העסקה ● מכירות התרופה בארה”ב ב–2019 עמדו על 96 מיליון דולר

דירות להשכרה לטווח קצר בתל אביב / צילום: אתר החברה

התיירים בוחרים בדירות: מספר הנכסים להשכרה לטווח קצר בתל אביב זינק פי חמישה

עפ"י נתוני Airdna, מספר הדירות להשכרה בישראל ממשיך לעלות בחדות, לעומת מגמת האטה בעולם בעקבות אסדרת התחום ● מה שיעור התפוסה בירושלים, והאם עיריית תל אביב תצליח לבלום את התופעה שמכבידה על תושביה?

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 24 בפברואר

אתמול באיכילוב: 8 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר

עלתה על סיפון הבלוקצ'יין: חברת נמלי ישראל השיקה פיילוט חדשני להנפקת שטרי מטען

מערכת הבלוקצ'יין הניסיונית של חנ"י אמורה לאפשר מעקב אחרי שטר המטען מהנפקתו ועד למסירת הסחורות בנמל היעד, באופן יעיל, חסכוני ובטוח יותר ● בפרויקט הפיילוט, שהוקם בהשקעה של מאות אלפי שקלים, שותפות גם צים, אדמה וחברות נוספות

כך תיראה שכונת כ"ט בנובמבר בבת ים / הדמיה: פיבקו אדריכלים

964 דירות במקום 224 קיימות בשכונת רמת הנשיא בבת ים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א הפקידה את תוכנית התחדשות עירונית במתחם כ"ט בנובמבר בשכונת רמת הנשיא, אותה מקדמת קבוצת אלמוג בתכנונו של האדריכל אילן פיבקו

מפגינים למען שינוי במדיניות האקלים במומביי / צילום: Francis Mascarenhas, רויטרס

שוקי ההון והברבורים הירוקים: השקעה פסיבית שתוביל השפעה אקטיבית

עולם ההשקעות נמצא רק בתחילת הדרך בניסיונו להבין ולתמחר את הסיכונים הטמונים אירועים הקשורים לשינויי האקלים ● השקעה פאסיבית במדדים "ירוקים" מעניקה הזדמנות להשפעה אקטיבית על עתיד הכלכלה - וגם הזדמנות עסקית מעניינת

אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי

מחר: שביתה בקווי האוטובוס של אגד תעבורה

ועד הנהגים של 'אגד תעבורה' ישבית את התחבורה הציבורית למשך 10 שעות בנתניה, מעלה אדומים, מבשרת ציון, גבעת זאב, וכן קווים רבים בירושלים ובעוטף בנימין, במחאה על תנאי ההעסקה של הנהגים

יחיאל ספקטור / צילום: איל יצהר

חמש שנים אחרי האקזיט בספקטרוניקס: יחיאל ספקטור ינסה להנפיק בת"א חברת פיתוח בתחום גלאי האש שתתחרה בה

חברת טכנולוגיות גילוי אש וגזים שהוקמה לפני כשלוש שנים מבקשת לגייס 17-35 מיליון שקל לפי שווי של כ-170 מיליון שקל "לפני הכסף" ● לקראת ההנפקה שודרגו תנאי השכר של בעל השליטה ויתר בכירי החברה

העולם נלחם בפערי שכר מגדריים / צילום: shutterstock

עשרות משרדי עו"ד חתמו על אמנה למיגור פערי השכר המגדריים בתחום

מטרת האמנה של לשכת עוה"ד היא לפעול בצורה יעילה לצמצום פערי שכר מגדריים ולשאוף לשוויון וייצוג מגדרי הולם בכל הדרגים ובכל המשרות הבכירות בענף ● היוזמה נולדה בעקבות פרסום של "גלובס" אודות פערי שכר משמעותיים בין עורכי דין גברים לבין עורכות דין נשים

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

בורסת תל אביב ננעלה בעליות שערים; מניית אנלייבקס התרסקה

מדד ת"א 90 טיפס ב-0.77% ● אנלייבקס צנחה ברקע לגיוס הון בדיסקאונט ● מניית מזרחי טפחות עלתה לאחר פרסום הדוחות לרבעון ולשנה כולה ● פריגו זינקה בהמשך לאישור ה-FDA למשאף לאסטמה

בית אמות / צילום: איל יצהר, גלובס

השערוכים הקרובים בדוחות הנדל"ן המניב הם רק קצה הקרחון

בלידר שוקי הון מעריכים כי בתוצאות הרבעון הקרוב יציגו חברות הנדל"ן הישראליות רווחי שערוך בהיקפים של מאות מיליוני שקלים ● להערכת לידר, נדרשת ירידה הרבה יותר משמעותית בשיעורי ההיוון, שתביא לשערוכים בהיקפים משמעותיים הרבה יותר

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר

אנלייבקס ניצלה את התלהבות השוק מ"התרופה לקורונה" לגיוס הון - והמניה חזרה להתרסק

המניה זינקה אתמול בכ-50% בתל אביב, על רקע דיווח שהחברה מגדילה תפוקת ייצור של התרופה בפיתוח Allocetra, שלטענתה, עשויה להתאים כטיפול בחולי וירוס קורונה שאובחנו במצב של חוסר תפקוד איברים או קריסת מערכות ● היום צנחה בכ-40%, בעקבות גיוס של 8 מיליון דולר שביצעה החברה בדיסקאונט על מחיר המניה

החתימה, בעקבות הפרסום ב"גלובס" צילום:דוברות לשכת עורכי הדין

בעקבות פרסום "גלובס": עוה"ד חתמו על אמנה למיגור פערי השכר מגדריים בתחום

וגם: במלם תים לא אישרו את תנאי ההעסקה החדשים של המנכ"לים המשותפים אודי וינראוב ואילן טוקר, בפארק ההייטק בר לב שבגליל הושק "פורום נשים מנהלות" ומינויים ביצרנית ומפתחת הצעצועים לתינוקות טייני לאב ובאדמונד דה רוטשילד ניהול קרנות נאמנות ● השיחה