גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחנת כוח: קיה נירו החשמלית החדשה מציבה סטנדרטים גבוהים

עם טווח של עד כ-450 ק"מ בין טעינות בזכות סוללה מאסיבית, מנוע חשמלי נמרץ מאוד, הוצאות שוטפות אפסיות ותא נוסעים נוח ומרווח, הנירו החשמלית מציבה סטנדרטים גבוהים מאד בפני המתחרות ● אבל בינתיים עודפי ביקוש משאירים אותה בחו"ל

קיה נירו חשמלית / צילום: יח"צ
קיה נירו חשמלית / צילום: יח"צ

באמצע השנה שעברה עמדה תקופת ההמתנה לגרסה החשמלית של קיה נירו באירופה על כחמישה חודשים בממוצע, למעט בבריטניה, שבה מועדי האספקה נמתחו על פני כעשרה חודשים. בדצמבר הודיעה קיה כי היא מתגברת את הייצור כדי לקצר את ההמתנה לחצי שנה "בלבד", אבל כרגע יש רשימות המתנה ארוכות.

זו אינה תופעה שיווקית שגרתית בשוק הרכב התחרותי של ימינו, ובמיוחד לא כאשר מדובר בג'יפון קוריאני די ותיק, שעלה על הכבישים לפני כשנתיים ומחירו הממוצע באירופה נע סביב 37 אלף אירו.

כמובן שתורמות לכך הטבות המס הנדיבות, שמקבלים כיום כל כלי הרכב החשמליים באירופה. אבל הביקוש נגזר גם מהמפרט הייחודי של הקיה נירו החשמלית, שכולל סוללה מסיבית בקיבולת של 64 קילוואט-שעה עם טווח של עד כ-460 קילומטר (בתקן WLTP) ומנוע חשמלי בהספק של כ-204 כוח סוס. בהתחשב בכך שהמחיר של סוללות ליתיום בקיבולת כזו נע סביב 14 אלף דולר, רוב היצרנים מעדיפים להתקין אותן רק בדגמי פרימיום שפונים ללקוחות מבוססים. הנה שתי דוגמאות: אודי E-Tron התחלתית עם סוללה עם קיבולת דומה וטווח רשמי של כ-300 קילומטר (WLTP) עולה באירופה כ-73 אלף אירו. טסלה 3 התחלתית, עם טווח של 415 קילומטר (WLTP) יקרה יותר באירופה מהנירו בכמעט 25%.

גם העיצוב ה"שקוף" והנחבא אל הכלים מייחד את הנירו בפלח המגה-חשמליות. חיצונית היא כמעט זהה לנירו הייבריד הרגילה והמוכרת וההבדלים העיקריים הם גריל "חסום" בחזית עם פתח הטענה שמשולב בו, חישוקים שונים וכמה קישוטים קוסמטיים, שכל אחד יכול לרכוש בשוק האפטר-מרקט. בקיצור, חשמלית לצנועים. רכב ההדגמה שלנו היה היחיד מסוגו על כבישי הארץ אבל הוא זכה להתעלמות גורפת מהסביבה, בעוד שכל טסלה שנצפתה ברחוב, עוררה מהומה רבתי. לא נופתע אם יהיו ציי רכב בארץ שירצו להחצין את האג'נדה הסביבתית שלהם באמצעות סטיקרים ענקיים על הרכב.

רכב

התכליתיות בהתגלמותה

גם תא הנוסעים של הגרסה החשמלית הוא התכליתיות בהתגלמותה. לא תמצאו כאן מסכי LCD אופקיים ענקיים כמו אצל טסלה וגם לא טק-שיק כמו באודי E-Tron ומרצדס EQC. לנירו יש לוח מחוונים תכליתי על בסיס צג דיגיטלי, מערכת מולטימדיה קומפקטית שכמותה אפשר למצוא בפיקנטו, מערכת אקלים תקנית ומערך מתגים לשליטה עמוס ומבולגן, כמו אצל אחותה ההיברידית.

ההבדל החזותי הבולט הוא בורר הילוכים רוטורי בקונסול המרכזי, שמחליף את מוט ההילוכים המסורתי. הפיצ'ר הזה מכניס קצת אווירת היי-טק לתא אבל הוא מגושם לתפעול בעת תמרוני חניה הדוקים, שדורשים מעבר תכוף מהילוך קדמי לאחורי.

רמת האבזור ברכב ההדגמה הייתה מכובדת ועשירה עם ריפוד משולב עור, מושב נהג חשמלי ועוד, אבל ספק אם היא תוצע גם בכלי הרכב התקניים בארץ. האבזור כולל גם מערך מקיף של עזרי סיוע לנהג כולל היגוי סמי-אוטונומי, שעושה עבודה טובה בשליטה על ההיגוי במהירות בין עירונית. זה בוודאי לא מצב האוטו-פיילוט של טסלה, אבל בהחלט צעד חשוב בכיוון.

רמז לתחכום ההנדסי, שמסתתר מאחורי החזות התמימה, נמצא דווקא במה שאין בתא הנוסעים, כלומר בפשרות בתחום השימושיות. למרות הממדים הקומפקטיים והשימוש בסוללה מסיבית, מרחב הפנים זהה לחלוטין לגרסאות ההיברידיות עם שפע של מרחב לרגליים של נוסעים מבוגרים מאחור, מרחב ראש מכובד ותא מטען שימושי ונטול בליטות בנפח של 451 ליטר. הסוד נמצא בפלטפורמה חשמלית ייעודית, שמטמיעה את הסוללה בתוך השלדה במקור ולא בתור תוספת או הסבה מאוחרת לפלטפורמה קיימת. התכנון הזה אפילו מעניק מרווח גחון סביר, שמאפשר לדלג על מדרכות עירוניות גבוהות בקלות מבלי לגלח מהרצפה תאי ליתיום, שעולים כמו משקלם בזהב.

את הסוללה הגדולה של הנירו אפשר לטעון בשלל דרכים, כולל חיבור לכל שקע ביתי מצוי, אם כי השיטה הזו דורשת כמעט 29 שעות לטעינה מלאה. חיבור למטען קיר ביתי ייעודי, או לנקודת הטענה ברחוב, יקצרו את משך הזמן לטעינה מלאה לעשר שעות בלבד ואילו חיבור לתחנת הטענה מהירה, שכמותה כבר יש בארץ, יוסיף לסוללה טווח נסיעה של כ-160 קילומטר בתוך כחצי שעה בלבד.

כמו בכל חשמלית בה פגשנו טווח הנסיעה הריאלי תלוי בתנאי הנהיגה ובחירת הנהג. בנסיעה חורפית ללא מזגן, עם היצמדות למצב הנהיגה החסכוני - שעדיין מספק תאוצות נאות ושיוט חרישי ב-130 קמ"ש פלוס - אפשר להגיע לטווח ריאלי של כ-400 קילומטר. די והותר לכמעט שבוע של שימוש טיפוסי בלי לראות שקע, או לטיול סופ"ש ארוך מהמרכז לצפון הארץ ובחזרה ללא תכנון מוקדם של עצירות טעינה.

הפעלת המזגן מגלחת מידית כמעט 50 קילומטר מהטווח ומי שירצה לחוות לעיתים תכופות את הביצועים, שאוצר בקרבו המנוע החשמלי החזק, יצטרך לקחת בחשבון טווח ריאלי של כ-200 קילומטרים בלבד. למרות זאת המצב הספורטיבי בהחלט מומלץ למי שאינו נוסע למרחקים. אמנם גם במצב הזה התאוצות אינן עוצרות נשימה כמו בטסלה 3 או ביגואר I-PACE אבל עדיין מדובר בדחף לינארי מענג, שמשאיר מאחור את המכוניות מסביב עם כל ליטוף של הדוושה.

נוחות נסיעה מצוינת

כדי לקבל ריגוש דומה במכוניות ספורט תצטרכו להקריב 5-8 קילומטר לליטר. בנירו זה עולה בערך 10 אגורות לקילומטר, אם כי ללא רעש מרגש (למעט שלל זמזומים מוזרים בנוסח סרטי מדע בדיוני).

כמו לאיוניק החשמלית שבה פגשנו בשנה שעברה, גם הנירו החשמלית לא מתיימרת להציג התנהגות כביש מרגשת. היא מכונית קלה ונעימה לנהיגה יום יומית או לשיוט בין עירוני, ממש כמו אחותה ההיברידית, ויש לה היגוי קליל אבל די מדויק והתנהגות כביש יציבה ובטוחה תודות לסוללה, שמורידה את מרכז הכבוד ומחלקת היטב את תוספת המשקל (כמעט 250 קילו). אבל כבישים מפותלים והדוקים זה לא הסיפור שלה. הבלימה דווקא די משעשעת בזכות מערכת די אגרסיבית למחזור אנרגיית הבלימה, שבולמת את הרכב עם כל הורדת רגל מהדוושה ומאפשרת מעין נהיגה בדוושה אחת ללא נגיעה בבלמים. גם נוחות הנסיעה מצוינת, על רוב סוגי המהמורות.

נכון לעכשיו עדיין אין תאריך יעד לשיווק הרכב בארץ, וספק אם השיווק יתחיל השנה. הביקוש לרכב באירופה עולה על ההיצע והשווקים של נורבגיה, גרמניה ובריטניה שותים כל מלאי שמגיע מקוריאה. עדיין אין גם מחיר, אבל בהתחשב בכך שנירו חשמלית עולה באירופה כ-40% יותר מאחותה ההיברידית, ובשקלול הפרש מס קניה של כ-35% לטובת החשמלית בארץ, אפשר לצפות למחיר, שינוע סביב ה-200 אלף שקל בארץ לדגם בעל הטווח הארוך. אמנם מחיר שנמצא מחוץ לאזור הנוחות של הנירו, אבל זו עדיין נקודת הכניסה הנגישה, המקיפה, והשימושית ביותר מבחינת טווח, שניתן למצוא בשוק הרכב החשמלי הישראלי הצעיר.

חלק מהמתחרות

יונדאי קונה חשמלית

יונדאי קונה היא בת דודה זהה כמעט לנירו החשמלית, אם כי באריזה יותר אופנתית. באירופה היא מוצעת עם סוללה מקבילה לנירו וטווח של 480 ק"מ (לפי תקן WLTP) או עם סוללה בינונית וטווח של כ-300 קילומטר, שזולה ב-30% מהגרסה הבכירה. גם לקונה יש עודפי ביקוש ומועד הגעתה טרם נקבע

יונדאי קונה חשמלית / צילום: יח"צ

GAC GE3

ב-139 אלף שקל, המצטרף הסיני החדש לפלח הג'יפונים החשמליים בישראל מעט גדול מהנירו אבל בסיס הגלגלים שלו קצר ב-14 ס"מ ותא המטען מסתפק ב-370 ליטר. מנוע חשמלי של 177 כ"ס מעניק ביצועים נמרצים והטווח המוצהר הוא 309 ק"מ בין טעינות (WLTP). רמת האבזור גבוהה

GAC GE3 / צילום: יח"צ

MG ZS חשמלי

לגרסה החשמלית של הג'יפון ZS, גם הוא מסין, יש עיצוב אופנתי ונאה ותא נוסעים מאובזר, בנוי היטב ומרווח למרות בסיס גלגלים קצר. השלדה נוחה, סוללה של 45 קילוואט-שעה מספקת טווח של עד כ-265 ק"מ בין טעינות (WLTP) ומנוע של 143 כ"ס ו-35 קג"מ מעניק ביצועים מכובדים

MG ZS חשמלי / צילום: יח"צ

עוד כתבות

יוסי ושלומי אמיר / צילום: יחצ

מכירות פרשמרקט זינקו ב-60% ברבעון; הרווח יותר מהכפיל את עצמו

רשת המזון שבשליטת האחים אמיר נהנתה מהשלכות משבר הקורונה, עיתוי חג הפסח וההתרחבות שביצעה במחצית השנייה של 2019 ● הרווח הנקי הסתכם ב-30 מיליון שקל ברבעון הראשון ● שיעור הרווחיות הגולמית של הרשת טיפס ל-34.6%

בנימין נתניהו ובני גנץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"תיאוריות הקונספירציה מגיעות למקומות הזויים": רה"מ הודף את הטענות נגד "חוק הקורונה"

נתניהו: "אנחנו דיברנו על טבעת, צמיד. עם מובילאיי, קטן כזה. למדידת מרחק. משהו שהוא לגמרי וולנטרי. לא תהיה שום שתילה של חיישן באף אחד" ● עוד הבהיר רה"מ כי לא תהיה חקיקה שתאפשר למשטרה לפרוץ לתוך בתי אזרחים ● גנץ: אנחנו נגן על שלטון החוק

בעלי עסקים שהשתתפו במיזם "עסק ישראלי" של "גלובס"  / עיצוב: טלי בוגדנובסקי , גלובס

עסק ישראלי: להשקיע באונליין, להרחיב את היצע המוצרים ולהבין את הלקוח

משבר הקורונה הוביל לרעידת אדמה במשק ● הסגר וחוסר הוודאות פגעו בכולם, אבל הקשו במיוחד על עסקים קטנים ● "גלובס" ובנק הפועלים הפגישו בין עשרות בעלי עסקים לבין יועצים בולטים ● הנה שישה סיפורים של מפגשים כאלה ● מיזם "עסק ישראלי" של גלובס בשיתוף בנק הפועלים

מפגין מול בית עסק להחלפת צ'קים שעולה באש ביום שישי במיניאפוליס, העיר שבה נרצח ג'ורג' פלויד בן ה-46  / צילום: John Minchillo, AP

כך משבר השמאל העולמי הוביל להפגנות האלימות בארצות הברית

לאחר שנים בהן דמם, נראה שהשמאל העולמי מתעורר ● ההפגנות הסוערות בארה"ב, כמו מחאות האקלים בהן השתתפו צעירים רבים, הן תולדה של הזנחת מעמד הביניים ע"י המערכת הקפיטליסטית ● ד"ר דב חנין מתארח בפודקאסט "קטע כלכלי", ומשוכנע שמכאן יעלה שמאל חדש ● האזינו

מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עובדי פייסבוק נגד צוקרברג: דורשים לחסום את הפרופיל של טראמפ

עובדי פייסבוק, מהזוטרים ועד כמה בכירים, מנסים לשנות את מדיניות החברה: "כל הכבוד לטוויטר" ● עובד בפייסבוק: "רבים מאיתנו מרגישים שהחברה נמצאת בצד הלא נכון"

מוקי שניידמן / צילום: תמר מצפי, גלובס

ביטול הנפקה, מעבר להפסד וצפי לעלייה בכשלי אשראי: האתגרים שיצר משבר הקורונה למימון ישיר

חברת האשראי הצרכני של משפחת שנידמן גנזה הנפקה לפי שווי של יותר מ-1.5 מיליארד שקל והוציאה עובדים רבים לחל"ת ● רשמה הפסד של 28 מיליון שקל ברבעון ומדווחת על ירידה של 50% במתן ההלוואות בחודש מאי

השריפה בבז"ן בדצמבר 2016 / צילום: ד"ר אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה

קנס של 1.2 מיליון שקל לבזן על רשלנות ועבירות זיהום אוויר

בית המשפט קנס את בזן במסגרת הסדר גישור מול המשרד להגנת הסביבה בגין רשלנות וגרימת זיהום אוויר חמור ● ארגוני הסביבה טוענים שמדובר בקנס נמוך עד כדי "מגוחך", שלא משקף את הפגיעה הבריאותית והסביבתית של פעילות החברה

הנשיא טראמפ  / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס

בעקבות משבר הקורונה: טראמפ דוחה את פסגת G7

נשיא ארה"ב הודיע כי בכוונתו לדחות את פסגת מנהיגי המעצמות המתועשות 7-G שהייתה אמורה להתקיים החודש ● עוד ציין כי הוא מעוניין לצרף לפסגה מדינות נוספות ולשנות את שמה ל-10-G או 11-G

אייל לפידות / צילום: תמר מצפי

הקורונה לא פגעה בשיכון ובינוי: רשמה רווח נקי של 110 מיליון שקל ברבעון הראשון

צבר העבודות של החברה בתחום הקבלנות נמצא בעלייה, והרווח הגלום שבתוכו עולה יחד איתו, הן בהיקף הרווח והן בשיעורו מההכנסות ● הסיבה לכך היא קבלנים זרים עזבו את ישראל במהלך המשבר והסכמתה של החברה לקבל על עצמה את העבודות שהם נטשו, ובמחירים גבוהים יותר

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - חודש מאי

גם בתקופת הקורונה: מאות פצועים מקורקינטים ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

משה גפני בדיון של וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה תוספת של 14 מיליארד שקל לתקציב החירום לטיפול בקורונה

ישיבת הועדה נעצרה כמה פעמים לאחר שיו"ר הועדה, משה גפני, לא קיבל הסברים מדויקים על סעיפי תקציב החירום ● גפני: "לא אכנס דיונים של הוועדה ולא אאשר את הצעת החוק עד שלא יתקבל דיווח מלא על הביצוע של 80 המיליארד שכבר אושרו"

קרנות ההייטק יכולות לגוון את תיק ההשקעות / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב

כיצד תעמוד תעשיית ניהול תיקי ההשקעות במבחן הקורונה?

בשנים האחרונות נבלמה הצמיחה של תעשיית ניהול התיקים, שבסוף 2019 ניהלה נכסי ציבור בהיקף של כ-295 מיליארד שקל ● יוזמות של רשות ני"ע עשויות לחולל תפנית במגמה

אולם בית המשפט העליון / צילום: ראובן קסטרו

לאחר נזיפת בג"ץ: ועדת הקורונה תהיה מורכבת מ-9 נשים ו-4 גברים

בג"ץ מתח ביקורת על חוסר הייצוג לנשים בוועדת הקורונה הקודמת, וקבע כי אין לקבל מצב של היעדר ייצוג שכזה, גם אם מדובר בשעות משבר קשה ● הוועדה החדשה להיערכות לקראת הגל השני של הקורונה, אם יגיע, תובל על ידי ד״ר ניצה קציר

מוטי בן משה, בעל השליטה בדור אלון / צילום: אלון רון

נכסים בשווי של 730 מיליון שקל: האם מוטי בן משה יצליח לאשר עסקת בעלי עניין גדולה?

העסקה שמוביל בן משה כוללת העברת מבנים וקרקעות מדור אלון לרבוע כחול נדל"ן תמורת הקצאת מניות ● בן משה שולט בשתיים באמצעות אלון רבוע כחול, שאת פעילויות הנדל"ן שלה הוא מעוניין לרכז ברבוע כחול נדל"ן

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי חזר בו מכוונתו לעבור לגור במיאמי; המניה מזנקת

בעדכון בנושא שפרסמה אחים נאוי היא ציינה, כי החלטתו של דורי נאוי התקבלה לאחר פניית דירקטוריון החברה אליו "בבקשה שיחזור בו מהכוונה להעתקת המגורים, בעיקר לאור הודעתו של שאול נאוי לחברה" על סיום תפקידו

קריפטו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הביטקוין שכח ממשבר הקורונה: עלה בעוד 10% בחודש מאי

שוק המטבעות הדיגיטליים הגיע בסוף מאי לשווי כולל של 268 מיליארד דולר, לאחד עלייה חודשית של 9.4% ● ביטקוין שמר על הדומיננטיות בשוק גם לאחר חציית תגמול הבלוק לכורים ● טלגרם נאלצה להיפרד מפרויקט הבלוקצ'יין שלה

דורית קדוש, ראש מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לאחר כשנתיים בלבד: המנהלת החיצונית של מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך פורשת

דורית קדוש הייתה הייבוא הבכיר של יו"רית הרשות ענת גואטה, שהביאה אותה מדלויט ● "תסיים את תפקידה בזמן הקרוב"

ירון אמזלג / צילום: דוברות ארקיע

הטיפול במשבר עובר ידיים: ירון אמזלג מונה למנכ"ל ארקיע החדש

שעות ספורות לפני שפקע מועד כהונתו של ניר דגן, מודיעה חברת התעופה על מינויו של המשנה למנכ"ל בשנה האחרונה ● האתגר שבפניו ניצב אמזלג הוא להגיע להסכם מול הבנקים ומול העובדים ולאושש את פעילות החברה ביום שאחרי הקורונה

מוצרי שטראוס/ צילום: תמר מצפי

שטראוס מציעה כסף בתמורה למידע על הקניות שלכם

ל"גלובס" נודע כי חברת המזון השנייה בגודלה בישראל מציעה לצרכנים לצלם את הקבלות בסופרמרקט ולתרגם אותן לקופונים ברשתות מזון ● המהלך צפוי לפתוח לחברה שלל אפשרויות ולצבור יתרון על פני המתחרות

מפגינים בהונג קונג נגד נסיונות החקיקה החדשים של סין / צילום: Vincent Yu, AP

עסקים אמריקאים שפועלים בהונג קונג נלכדו באש צולבת בין סין לארה"ב

הנשיא טראמפ הודיע כי ארה"ב תפסיק להתייחס לעיר כישות נפרדת מסין, ותבטל את מעמד הסחר המיוחד שלה לאחר שסין הצביעה על ביטול האוטונמיה בהונג קונג ● ביטול המעמד יפגע באזרחים האמריקאים הרבים שחיים ועובדים בעיר