גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחנת כוח: קיה נירו החשמלית החדשה מציבה סטנדרטים גבוהים

עם טווח של עד כ-450 ק"מ בין טעינות בזכות סוללה מאסיבית, מנוע חשמלי נמרץ מאוד, הוצאות שוטפות אפסיות ותא נוסעים נוח ומרווח, הנירו החשמלית מציבה סטנדרטים גבוהים מאד בפני המתחרות ● אבל בינתיים עודפי ביקוש משאירים אותה בחו"ל

קיה נירו חשמלית / צילום: יח"צ
קיה נירו חשמלית / צילום: יח"צ

באמצע השנה שעברה עמדה תקופת ההמתנה לגרסה החשמלית של קיה נירו באירופה על כחמישה חודשים בממוצע, למעט בבריטניה, שבה מועדי האספקה נמתחו על פני כעשרה חודשים. בדצמבר הודיעה קיה כי היא מתגברת את הייצור כדי לקצר את ההמתנה לחצי שנה "בלבד", אבל כרגע יש רשימות המתנה ארוכות.

זו אינה תופעה שיווקית שגרתית בשוק הרכב התחרותי של ימינו, ובמיוחד לא כאשר מדובר בג'יפון קוריאני די ותיק, שעלה על הכבישים לפני כשנתיים ומחירו הממוצע באירופה נע סביב 37 אלף אירו.

כמובן שתורמות לכך הטבות המס הנדיבות, שמקבלים כיום כל כלי הרכב החשמליים באירופה. אבל הביקוש נגזר גם מהמפרט הייחודי של הקיה נירו החשמלית, שכולל סוללה מסיבית בקיבולת של 64 קילוואט-שעה עם טווח של עד כ-460 קילומטר (בתקן WLTP) ומנוע חשמלי בהספק של כ-204 כוח סוס. בהתחשב בכך שהמחיר של סוללות ליתיום בקיבולת כזו נע סביב 14 אלף דולר, רוב היצרנים מעדיפים להתקין אותן רק בדגמי פרימיום שפונים ללקוחות מבוססים. הנה שתי דוגמאות: אודי E-Tron התחלתית עם סוללה עם קיבולת דומה וטווח רשמי של כ-300 קילומטר (WLTP) עולה באירופה כ-73 אלף אירו. טסלה 3 התחלתית, עם טווח של 415 קילומטר (WLTP) יקרה יותר באירופה מהנירו בכמעט 25%.

גם העיצוב ה"שקוף" והנחבא אל הכלים מייחד את הנירו בפלח המגה-חשמליות. חיצונית היא כמעט זהה לנירו הייבריד הרגילה והמוכרת וההבדלים העיקריים הם גריל "חסום" בחזית עם פתח הטענה שמשולב בו, חישוקים שונים וכמה קישוטים קוסמטיים, שכל אחד יכול לרכוש בשוק האפטר-מרקט. בקיצור, חשמלית לצנועים. רכב ההדגמה שלנו היה היחיד מסוגו על כבישי הארץ אבל הוא זכה להתעלמות גורפת מהסביבה, בעוד שכל טסלה שנצפתה ברחוב, עוררה מהומה רבתי. לא נופתע אם יהיו ציי רכב בארץ שירצו להחצין את האג'נדה הסביבתית שלהם באמצעות סטיקרים ענקיים על הרכב.

רכב

התכליתיות בהתגלמותה

גם תא הנוסעים של הגרסה החשמלית הוא התכליתיות בהתגלמותה. לא תמצאו כאן מסכי LCD אופקיים ענקיים כמו אצל טסלה וגם לא טק-שיק כמו באודי E-Tron ומרצדס EQC. לנירו יש לוח מחוונים תכליתי על בסיס צג דיגיטלי, מערכת מולטימדיה קומפקטית שכמותה אפשר למצוא בפיקנטו, מערכת אקלים תקנית ומערך מתגים לשליטה עמוס ומבולגן, כמו אצל אחותה ההיברידית.

ההבדל החזותי הבולט הוא בורר הילוכים רוטורי בקונסול המרכזי, שמחליף את מוט ההילוכים המסורתי. הפיצ'ר הזה מכניס קצת אווירת היי-טק לתא אבל הוא מגושם לתפעול בעת תמרוני חניה הדוקים, שדורשים מעבר תכוף מהילוך קדמי לאחורי.

רמת האבזור ברכב ההדגמה הייתה מכובדת ועשירה עם ריפוד משולב עור, מושב נהג חשמלי ועוד, אבל ספק אם היא תוצע גם בכלי הרכב התקניים בארץ. האבזור כולל גם מערך מקיף של עזרי סיוע לנהג כולל היגוי סמי-אוטונומי, שעושה עבודה טובה בשליטה על ההיגוי במהירות בין עירונית. זה בוודאי לא מצב האוטו-פיילוט של טסלה, אבל בהחלט צעד חשוב בכיוון.

רמז לתחכום ההנדסי, שמסתתר מאחורי החזות התמימה, נמצא דווקא במה שאין בתא הנוסעים, כלומר בפשרות בתחום השימושיות. למרות הממדים הקומפקטיים והשימוש בסוללה מסיבית, מרחב הפנים זהה לחלוטין לגרסאות ההיברידיות עם שפע של מרחב לרגליים של נוסעים מבוגרים מאחור, מרחב ראש מכובד ותא מטען שימושי ונטול בליטות בנפח של 451 ליטר. הסוד נמצא בפלטפורמה חשמלית ייעודית, שמטמיעה את הסוללה בתוך השלדה במקור ולא בתור תוספת או הסבה מאוחרת לפלטפורמה קיימת. התכנון הזה אפילו מעניק מרווח גחון סביר, שמאפשר לדלג על מדרכות עירוניות גבוהות בקלות מבלי לגלח מהרצפה תאי ליתיום, שעולים כמו משקלם בזהב.

את הסוללה הגדולה של הנירו אפשר לטעון בשלל דרכים, כולל חיבור לכל שקע ביתי מצוי, אם כי השיטה הזו דורשת כמעט 29 שעות לטעינה מלאה. חיבור למטען קיר ביתי ייעודי, או לנקודת הטענה ברחוב, יקצרו את משך הזמן לטעינה מלאה לעשר שעות בלבד ואילו חיבור לתחנת הטענה מהירה, שכמותה כבר יש בארץ, יוסיף לסוללה טווח נסיעה של כ-160 קילומטר בתוך כחצי שעה בלבד.

כמו בכל חשמלית בה פגשנו טווח הנסיעה הריאלי תלוי בתנאי הנהיגה ובחירת הנהג. בנסיעה חורפית ללא מזגן, עם היצמדות למצב הנהיגה החסכוני - שעדיין מספק תאוצות נאות ושיוט חרישי ב-130 קמ"ש פלוס - אפשר להגיע לטווח ריאלי של כ-400 קילומטר. די והותר לכמעט שבוע של שימוש טיפוסי בלי לראות שקע, או לטיול סופ"ש ארוך מהמרכז לצפון הארץ ובחזרה ללא תכנון מוקדם של עצירות טעינה.

הפעלת המזגן מגלחת מידית כמעט 50 קילומטר מהטווח ומי שירצה לחוות לעיתים תכופות את הביצועים, שאוצר בקרבו המנוע החשמלי החזק, יצטרך לקחת בחשבון טווח ריאלי של כ-200 קילומטרים בלבד. למרות זאת המצב הספורטיבי בהחלט מומלץ למי שאינו נוסע למרחקים. אמנם גם במצב הזה התאוצות אינן עוצרות נשימה כמו בטסלה 3 או ביגואר I-PACE אבל עדיין מדובר בדחף לינארי מענג, שמשאיר מאחור את המכוניות מסביב עם כל ליטוף של הדוושה.

נוחות נסיעה מצוינת

כדי לקבל ריגוש דומה במכוניות ספורט תצטרכו להקריב 5-8 קילומטר לליטר. בנירו זה עולה בערך 10 אגורות לקילומטר, אם כי ללא רעש מרגש (למעט שלל זמזומים מוזרים בנוסח סרטי מדע בדיוני).

כמו לאיוניק החשמלית שבה פגשנו בשנה שעברה, גם הנירו החשמלית לא מתיימרת להציג התנהגות כביש מרגשת. היא מכונית קלה ונעימה לנהיגה יום יומית או לשיוט בין עירוני, ממש כמו אחותה ההיברידית, ויש לה היגוי קליל אבל די מדויק והתנהגות כביש יציבה ובטוחה תודות לסוללה, שמורידה את מרכז הכבוד ומחלקת היטב את תוספת המשקל (כמעט 250 קילו). אבל כבישים מפותלים והדוקים זה לא הסיפור שלה. הבלימה דווקא די משעשעת בזכות מערכת די אגרסיבית למחזור אנרגיית הבלימה, שבולמת את הרכב עם כל הורדת רגל מהדוושה ומאפשרת מעין נהיגה בדוושה אחת ללא נגיעה בבלמים. גם נוחות הנסיעה מצוינת, על רוב סוגי המהמורות.

נכון לעכשיו עדיין אין תאריך יעד לשיווק הרכב בארץ, וספק אם השיווק יתחיל השנה. הביקוש לרכב באירופה עולה על ההיצע והשווקים של נורבגיה, גרמניה ובריטניה שותים כל מלאי שמגיע מקוריאה. עדיין אין גם מחיר, אבל בהתחשב בכך שנירו חשמלית עולה באירופה כ-40% יותר מאחותה ההיברידית, ובשקלול הפרש מס קניה של כ-35% לטובת החשמלית בארץ, אפשר לצפות למחיר, שינוע סביב ה-200 אלף שקל בארץ לדגם בעל הטווח הארוך. אמנם מחיר שנמצא מחוץ לאזור הנוחות של הנירו, אבל זו עדיין נקודת הכניסה הנגישה, המקיפה, והשימושית ביותר מבחינת טווח, שניתן למצוא בשוק הרכב החשמלי הישראלי הצעיר.

חלק מהמתחרות

יונדאי קונה חשמלית

יונדאי קונה היא בת דודה זהה כמעט לנירו החשמלית, אם כי באריזה יותר אופנתית. באירופה היא מוצעת עם סוללה מקבילה לנירו וטווח של 480 ק"מ (לפי תקן WLTP) או עם סוללה בינונית וטווח של כ-300 קילומטר, שזולה ב-30% מהגרסה הבכירה. גם לקונה יש עודפי ביקוש ומועד הגעתה טרם נקבע

יונדאי קונה חשמלית / צילום: יח"צ

GAC GE3

ב-139 אלף שקל, המצטרף הסיני החדש לפלח הג'יפונים החשמליים בישראל מעט גדול מהנירו אבל בסיס הגלגלים שלו קצר ב-14 ס"מ ותא המטען מסתפק ב-370 ליטר. מנוע חשמלי של 177 כ"ס מעניק ביצועים נמרצים והטווח המוצהר הוא 309 ק"מ בין טעינות (WLTP). רמת האבזור גבוהה

GAC GE3 / צילום: יח"צ

MG ZS חשמלי

לגרסה החשמלית של הג'יפון ZS, גם הוא מסין, יש עיצוב אופנתי ונאה ותא נוסעים מאובזר, בנוי היטב ומרווח למרות בסיס גלגלים קצר. השלדה נוחה, סוללה של 45 קילוואט-שעה מספקת טווח של עד כ-265 ק"מ בין טעינות (WLTP) ומנוע של 143 כ"ס ו-35 קג"מ מעניק ביצועים מכובדים

MG ZS חשמלי / צילום: יח"צ

עוד כתבות

שר הבריאות יעקב ליצמן / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

פרשנות - האדמו"רים נעלמו, המנהיגים התמהמהו: כל הדרך למשבר בחברה החרדית

בשיאו של המשבר, הבינו אנשי רפואה שכדי לגרום לציבור החרדי להפנים את צו השעה יש לרתום את בכירי הקהילה למשימה • וגם: בדרך להקמת ממשלה נתניהו מוותר על מוקדי הכוח שטיפח במשך שנים

דביבונים מוערמים בכלובים צפופים בשוק לחיות בר במחוז Guangzhou. לא הסיקו מסקנות לאחר מגפת הסארס / צילום: Xinhua, Liu Dawei, Associated Press

לסוחרי חיות הבר בסין היה לובי פוליטי חזק. כך הם קיבלו הגנה מהממשלה וכך התפרצה הקורונה

ד"ר פיטר לי, מומחה למדיניות הסינית לחיות בר, מסביר כי במשך שנים שכנעה התעשייה את ההנהגה בבייג'ינג שהיא תורמת לתעסוקה, מצילה חיים ומגנה על הטבע: "קבוצה קטנה החזיקה אומה שלמה בת ערובה" • האיסורים שהוטלו אחרי התפרצות הסארס בוטלו מהר, הפעם אולי זה ייגמר אחרת

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

קוראים לזה היסטרזיס: הקורונה תעבור, השאלה היא איזה נזק יישאר לכלכלה

קוראים לזה היסטרזיס: גם מיתון חולף יכול להשאיר חותם מתמשך בכלכלה ● האתגר הדחוף, כך מסבירה שורת כלכלנים, היא למנוע מהנזק הכלכלי להתמשך גם אחרי שמגפת הקורונה תחלוף

רמי גראור / צילום: איל יצהר

מנכ"ל שירות התעסוקה: "אף אחד לא חזה כזה צונאמי של אבטלה"

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מספר על הרגע שבו התברר שיהיו יותר ממיליון מובטלים, על החלשים שפוטרו ראשונים ועל הרופאים הפרטיים שהגיעו ללשכות, ומעריך כי מאות אלפים יתקשו לחזור למעגל העבודה ● פורטפוליו

נגיד הפד - ג'רום פאוול/ צילום: רויטרס

משבר הקורונה מייצר הזדמנות נדירה לאסוף אג"ח של חברות חזקות

הירידות החדות בשוק האג"ח האמריקאי בשבועות האחרונים, לצד התמיכה המשמעותית מצד הפדרל ריזרב, הופכות את איגרות החוב של חברות איכותיות לאטרקטיביות עוד יותר להשקעה, בלי לקחת סיכונים מוגזמים

ניתוח/צילום:shutterstock

אקזיט בצל הקורונה: בכמה נמכרה חברת המכשור הרפואי אפיפיקס

החברה מקבוצת טרנדליינס פיתחה מערכת פחות פולשנית לניתוחי עקמת לבני נוער ● הרוכשת, רוב הסכום ישולם במניות של Orthopediatrics, העוסקת בתחום האורתופדיה לילדים

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מחדל בתי האבות: דיירת שישית ממשען מתה לאחר שנדבקה בקורונה

האישה, בת 84, סבלה ממחלות רקע ● מניין החולים בישראל הוא 7,851, ו-46 מתו מהנגיף ● בשעות הבוקר יתווספו מתחמי "היבדק וסע" גם בערים נוף הגליל ועראבה ● 750 מתו באיטליה בתוך יממה. המלכה אליזבת בנאום עידוד לאור התפשטות הקורונה: "נהיה חזקים"

ניר כנורי, טוטנאור / צילום: יח"צ

"סטריליזציה היא הנשק האולטימטיבי - ה-F15 כדי למנוע התפשטות חיידקים"

ניר כנורי, מנכ"ל יצרנית מכונות הסטריליזציה טוטנאור: "יש לנו נוכחות נרחבת בבתי חולים ומרפאות בעולם, ואנחנו רואים שקיים מחסור אדיר במסכות בעיקר מסוג N95 ובציוד נלווה"● "ביציאה מהמשבר יהיה ביקוש גדול לציוד שלנו"

דונלד טראמפ / רויטרס

פרשנות - נבואת הזעם והחורבן של טראמפ: "יהיה הרבה מוות בשבוע הבא"

בממשל מעריכים כי המגפה תגיע אל שיאה "בתוך ששה עד שבעה ימים" בשלושת המרכזים העירוניים המועדים ביותר לפורענות: ניו יורק, דטרויט וניו אורלינס ● 93,000 מתים הם עכשיו האומדן הזהיר, המספר עשוי להגיע ל-176,000

סר קיר סטארמר / צילום: AP

בריטניה: מנהיג חדש נבחר ללייבור; "מזדהה ותומך בציונות"

תהליך הבחירה לתפקיד התנהל בצל משבר הקורונה בממלכה המאוחדת, וחוסר שביעות בציבור מהמהלכים של הממשלה בראשות בוריס ג'ונסון ● סר קיר סטארמר יחליף בתפקיד את ג'רמי קורבין

לא נוגעים באורח החיים. סטוקהולם, בשבוע שעבר / צילום: David Keyton, AP

בשבדיה חיים כמעט כאילו אין קורונה: האם זה ייגמר באסון?

בתי הספר פתוחים, המסעדות מלאות והרחובות שוקקי חיים ● ראש הממשלה התנצל מעומק לבו כשהודיע שמעתה מותר לשבת במסעדות רק סביב שולחנות ולא על הבר ● ליאורה לויאן עוברת את משבר הקורונה בגטבורג ונפעמת מהסירוב המוחלט של השבדים לצאת מהשגרה ● האזינו לפודקאסט "דברים שרואים משם"

כך תשמרו (קצת) על הכושר / איור: אייל אונגר

כושר בסגר הביתי: מכניסים את הבטן

רוצים לפתח ריבועים בבטן בתקופת הבידוד? תמשיכו לחלום ● אבל חמשת התרגילים האלה יעזרו לכם לחזק את שרירי הבטן בדרך לשם

פעולות חיטוי נגד נגיף הקורונה בעיר העתיקה של ירושלים / צילום: Mahmoud Illean, AP

7,428 מקרי קורונה בארץ; 2,874 אנשי צוות רפואי בבידוד

357 חולים החלימו מהנגיף ● 113 במצב קשה, כולל 96 מונשמים ● מספר המתים בארץ הגיע ל-39 אנשים

אורי חפץ / צילום: נתי שוחט

הכלכלן האופטימי: "מיליון איש ייזרקו לרחוב בגלל הקורונה? אני לא רואה את זה קורה"

פרופ' אורי חפץ, מומחה לכלכלה התנהגותית, מסביר מה הממשלה צריכה לעשות כדי לאפשר לאנשים בבית לצלוח את המשבר, ומדוע היה קשה לחלקם להיענות להנחיות • לדבריו, למרות החורים, תוכנית החילוץ הכלכלית טובה, ומוכרחים לפתוח עוד את הברז התקציבי

יצחק קלפטר /  צילום: מילנר משה - לע"מ

הקלפטר בן 70: זה הזמן לחזור ל"יצחק", אלבום הבכורה

אלבום הבכורה של יצחק קלפטר חוגג השבוע יום הולדת עגול, אלבום  שהופך את ההסתגרות הביתית להרבה יותר נסבלת.

אוגוסט. ,G7 מנהיגי העולם בכנס באוגוסט / צילום: רויטרס Philippe Wojazer

האם נגיף הקורונה יביא לסוף עידן הגלובליזציה?

החודשים הקרובים ירגישו כמו סוף עידן הגלובליזציה לכאורה ● ייתכן שהם יהיו סוף השלב הראשון שלה, אבל יהיה השלב הבא, שיהיה פחות אופורי וגם פחות מכאיב ● האם התהליכים והפעילוית הכלל-עולמיות שנוצרובמאה השנים האחרונות בין מדינות העולם ימנעו נסיגה מתמשכת לאחור

בני גנץ / צילום: Sebastian Scheiner - AP

פרשנות: להיות אופציה על המדף - ולהמתין בסבלנות

החלופה לשלטון הימין הגיעה אל סוף דרכה ● האפשרות האחרונה שנותרה לאופוזיציה הישראלית היא להודות בעקרותם של קיצורי הדרך, להסכים להיות אופציה, ולדעת שמימושה יצריך דור שלם

רחוב בתל אביב תחת הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מתנדב מד"א נפגע מאבנים שהושלכו במאה שערים; מספר המתים מהנגיף בישראל עלה ל-43

מספר החולים בארץ עומד על 7851 אנשים. מספר החולים במצב קשה עומד על 115, מתוכם 98 חולים מונשמים ● מספר הנדבקים בקורונה ברחבי העולם עומד על 1,141,425 איש. 61,205 מתו מהמחלה ● חולץ היום על ידי המשטרה מטייל ששבר את רגלו בעת טיול בנחל כזיב בניגוד להוראות, בכנרת נאלצו הפקחים להרחיק 50 איש שלא נשמעו להוראות הסגר

יוסי כהן, המוסד, איל וולדמן, מלאנוקס, אמיר גל אור, INNONATION, שי ויניגר,  למונייד / צילום: Gali Tibbon, AP, כדיה לוי, קובי קנטור, שלומי יוסף

מזוודות מלאות דולרים במזומן, שומרי ראש וניסיונות שוד: כך הופך שוק הציוד הרפואי לשוק שחור

אנשי הרכש הרפואי יושבים בדרך-כלל במשרד ומתמודדים עם טפסים ורגולציה, אבל ימי הקורונה שינו לחלוטין את המצב ● העסקאות מבוצעות במזומן, ומי שממצמץ מפסיד את הסחורה ● המרוץ הבינלאומי גורם לזינוק במחירים ולמרדף נואש אחרי מכונות הנשמה ומסכות

ארץ נהדרת, ספיישל קורונה / צילום: קשת

הטלוויזיה הישראלית בקורונה: החולים, המחלימים והמתחסנים

משבר הקורונה קיבע סופית את מעמדה של קשת כמדורת השבט החדשה בישראל - ובה בעת הבליט את הגיבנת הכלכלית והאסטרטגית שנושאת על גבה המתחרה רשת ● ולמה ייתכן מאד שהתאגיד דווקא ייצא נשכר מהמגפה? ● "גלובס" עם סקירה מתחייבת ותחזית לא בהכרח קודרת