גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשלושה צעדים: כך אפשר להפוך את הקורונה להזדמנות של שוק הרכב

שלוש הצעות שיאפשרו להפוך את הלימון ללימונדה: לחשב מחדש, אפילו באופן זמני, את המחיר שהנהגים משלמים על דלק ● לנצל את עודפי ההיצע באיטליה כדי לרכוש רכבים בזול ולאמץ מכירה אונליין שתבטל את הצורך של הקונים להגיע לאולמי התצוגה

תחנת דלק. הנהגים בישראל זוכים לקבל רק פירורים / צילום: תמר מצפי, גלובס
תחנת דלק. הנהגים בישראל זוכים לקבל רק פירורים / צילום: תמר מצפי, גלובס

בתחילת פברואר ניתחנו כאן את השפעת משבר הקורונה על ענף הרכב וסיימנו בהמלצה "לחגור חגורות בטיחות, לחבוש קסדות ולהתכונן לנסיעה מטלטלת". הטלטולים הגיעו הרבה מהר יותר מהצפוי, הם אלימים והאופי שלהם משתנה בזריזות.

לפני שבועות בודדים נראה היה שהאיום העיקרי על הענף הוא שיבוש שרשרת האספקה של תעשיית הרכב, עקב תלות בייצור בסין מוכת המשבר וכתוצאה מפגיעה בכושר הייצור ובזמינות במלאים. התחזית הזו התממשה, ועדיין מתממשת אבל כעת די ברור, שהאיום העיקרי לא נמצא בצד ההיצע אלא דווקא בצד הביקוש. תעשיית הרכב עשויה להימחץ תחת כדור שלג, שמונע על ידי היסטריה המונית, שיבושים בסדר החיים התקין בכמה משווקי המפתח המרכזיים העשירים והמבוססים בעולם, ובעיקר קריסה של השווקים הפיננסיים שגורמת למחיקת ערך בהיקפים אדירים עם פוטנציאל לגלישה למיתון עולמי.

המשבר עדיין בעיצומו אבל הפעם ננסה לספק דווקא כמה נקודות אור, לאמץ את משל הלימון והלימונדה ולזהות כמה הזדמנויות, שטומן בחובו המצב הנוכחי עבור שוק הרכב והדלק - ברמה העסקית וברמה הלאומית.

מבחינת היבואנים הסדירים המשמעות היא שיצרני הרכב עתידים להזרים לישראל בשבועות ואולי בחודשים הקרובים מלאים משמעותיים של כלי רכב, בעיקר היברידיים וחשמליים, שנועדו במקור לשוק האירופאי

הזדמנות ראשונה: לנצל את קריסת מחירי הנפט

מחירי הנפט הגולמי צנחו השבוע בשיעור דו ספרתי. זו לא בשורה טובה עבור חברות הנפט אבל עבור הנהגים, התעשיינים והמעסיקים, שמממנים ציי רכב גדולים זו עשויה להיות קרן אור בתוך האפלה, שמשתלטת במהירות על כלכלת העולם.

אחד הכלכלנים הבכירים בארה"ב, אמר השבוע בראיון ל-CNBC כי "בכלכלה שמונעת על ידי צריכה פרטית, צניחה במחירי הדלק היא כמו קיצוץ מס, שמשחרר כסף לצריכה בסקטורים אחרים של הכלכל..אנשים יראו את המחיר של גלון דלק צונח אל מתחת ל-2 דולר בימים הקרובים והירידה במחירי הנפט הגולמי תוסיף עד חצי אחוז לצמיחת התוצר אם תימשך".

לקריסת מחירי הנפט והדלק יכולה עשויה להיות השפעה חיובית גם על צמיחת התוצר בישראל, שניצב כיום בפני פגיעה מהותית בשל המשבר. אבל בעוד שבכל העולם מנצלות מדינות רבות את מחירי הדלק בתור בלם זעזועים, בישראל האוצר עדיין שבוי בקונספציה, שמיסוי הדלק הוא טאבו. כלומר, אסור לגעת בנוסחה הישראלית העתיקה למיסוי ולתמחור הבנזין, שכוללת הטלת בלו קשיח ואגרסיבי ועדכון של המחיר המפוקח פעם בחודש. אווזת הזהב הזו הניבה לאוצר כ-19 מיליארד שקל מבלו דלק בשנה החולפת.

הנה כמה מספרים עדכניים. נכון לתחילת מרץ הבלו הקבוע על בנזין, 3.07 שקלים לליטר, כבר מהווה כ-52% מהמחיר לצרכן של ליטר 95 אוקטן. המע"מ מהווה עוד 15% מהמחיר לצרכן וכבר הגענו למיסוי מרשים של 67% על כל ליטר. הוסיפו לכך סל הוצאות שיווק, שמהווה כיום כ-9% מהמחיר של ליטר ותגלו שמחיר הדלק עצמו הוא מרכיב שולי בעלות.

יהיה מי שיגיד, שהנוסחה מסייעת ב"ספיגה" כאשר מחירי הנפט מטפסים מעלה אבל עובדה היא שלאורך כל העשור האחרון הכנסות המדינה ממיסוי דלק צמחו בקצב גבוה הרבה יותר מקצב העלייה בנסועה. זה לא אמור להפתיע בהתחשב בכך שהנהגים בישראל זוכים לקבל רק כמה פירורים, אם בכלל, מקריסת מחירי הנפט.

בחודש פברואר צנחו מחירי הבנזין המזוקק שרוכשת המדינה בשיעור של כ-8% ואילו הדולר, המטבע בו נרכשים התזקיקים, נחלש בחצי אחוז ביחס לשקל. הצרכנים נהנו באותו חודש מירידה סמלית של 2.44% במחיר הבנזין. במרץ נרשמה ירידה נוסף של כ-3.4% במחיר התזקיקים בעולם ושחיקה נוספת של כחצי אחוז בשער החליפין של הדולר. כל זה תורגם בתחילת החודש לירידה זניחה של 1.17% במחיר הבנזין שתחת פיקוח.

השבוע, כאמור, צנח מחיר הנפט הגולמי בצורה דרמטית ובהתאם צפוי מחיר התזקיקים לקרוס בשיעור של 10%-12%. בניגוד לנהגים במדינות מתוקנות, שבהן כוחות השוק מעבירים את הירידה לכיסי הנהגים, הצרכן הישראלי לא ייהנה מהירידה הזו עד תחילת אפריל מכיוון שהנוסחה קובעת כי המחיר המפוקח של הבנזין נקבע רק אחת לחודש על פי המחירים הממוצעים בסוף החודש. כתוצאה, שיעור המס הריאלי על ליטר בנזין נע כיום סביב ה-75%.

ברור שלכל מדינה, ובוודאי לישראל, יש כיום מספיק כוח מיחשוב ואלגוריתמים כדי לחשב ולפרסם מחיר דלק רציף, או לפחות שבועי - וזאת בהנחה שעדיין צריך לפקח על מחיר הבנזין. אבל למה לוותר על נוסחה שמעצימה את הכוח המונופוליסטי של המדינה על מוצר עם ביקוש קשיח?

הטענה של האוצר היא שמס הדלק הוא מס סביבתי ממדרגה ראשונה ואמצעי יעיל לצמצום הנסועה והפחתת הזיהום. גם במדינות המפותחות בעולם מאמצים את הגישה הזו אבל איכשהו כאשר מדובר במס דלק (ולא רק) אנחנו עדיין לפני כולם. נכון לחודש מרץ, המחיר של ליטר בנזין 95 בתדלוק עצמי בישראל, כ-1.71 דולר, מציב אותנו כאחת משמונה המדינות בעלות מחירי הבנזין הגבוהים בכל העולם, כ-62% מעל הממוצע העולמי וכמה אחוזים טובים מעל מדינות בעלות אג'נדה סביבתית הרבה יותר משל ישראל דוגמת גרמניה, בריטניה, שבדיה, צרפת ועוד.

אז הנה עצה לצוותי החירום, שיושבים כיום באוצר ומנסים לגבש צעדים לייצוב הכלכלה והחזרת הצמיחה לנוכח המשבר. שימו בצד, זמנית, את הפיתוי לנצל את הכוח המונופוליסטי בתחום הדלק, ומנפו - אפילו זמנית - את ירידת מחירי האנרגיה לטובת הצרכנים. מי יודע, אולי תופתעו לגלות שהמדינה יכולה לחיות גם עם מיסוי דלק בגובה 50% "בלבד".

הזדמנות שנייה: לנצל את עודפי ההיצע לרכב בחו"ל

בסוף השבוע האחרון פרסמה חברת קונטיננטל, ספקית הטיר1 הגדולה ביותר של תעשיית הרכב העולמית, תחזית שוק עדכנית וקודרת היישר מהשטח. הקונגלומרט הגרמני הענק, שנהנה מנגישות ישירה לכמעט כל יצרניות הרכב בעולם, מעריך כי המשבר יביא להתכווצות של כמעט 10% בשוק הרכב בשלושת החודשים הראשונים של השנה ולירידה של כ-5% בכלל השנה, בהנחה של התייצבות.

ספק אם אפילו ההערכות הללו לוקחות בחשבון את השפעות הלוואי של קריסת שווקי ההון על הביקוש הגלובלי לרכב, אבל עדיין מדובר במספרים גדולים מאוד. ירידה שנתית של 5% פירושה אובדן של כמעט 4.5 מיליון מכירות רכב שנתיות ביחס לשנה שעברה והמשמעות בטווח הקצר, עד שהיצרנים יצליחו לווסת את היקפי הייצור, היא עודפי רכב רציניים, שיצאו לשווקים מוכי משבר באירופה ובאסיה.

הנה דוגמה ספציפית: שוק הרכב האיטלקי בלבד, שהיקפו כ-1.9 מיליון מכוניות בשנה, משותק כיום כמעט לחלוטין עקב משבר הקורונה ומאבד כעשרת אלפים מכירות ביום. בשוק הדרום קוריאני המצב אפילו חמור יותר.

אבל עבור ציידי הזדמנויות מקומיים, ובהנחה שהביקוש לרכב בישראל ישמור על יציבות מסוימת או על ירידה מבוקרת - תסריט שכרגע אינו וודאי כלל וכלל - המצב הזה טומן בחובו הזדמנויות לא קטנות בכל מסלולי הייבוא.

מבחינת היבואנים הסדירים המשמעות היא שיצרני הרכב עתידים להזרים לישראל בשבועות ואולי בחודשים הקרובים מלאים משמעותיים של כלי רכב, בעיקר היברידיים וחשמליים, שנועדו במקור לשוק האירופאי. בשל רגולציית הפליטה החדשה באירופה השוק הישראלי קיבל הקצאות מזעריות של כלי רכב כאלה עבור 2020. סביר להניח שאם לא יחולו שיבושים בייצור, השינוי יתקבל כאן בברכה, במיוחד אם הוא ילווה בירידות מחירים, למרות שעשויות להתקזז בשל ההתחזקות של שערי המטבע ביחס לשקל.

הזדמנויות גדולות אפילו יותר נמצאות בשוק הייבוא המקביל והזעיר, בשל הצפי ליציאה של סטוקים גדולים, שנועדו במקור עבור השוק האיטלקי והגרמני, לשוק המשני באירופה ואולי גם בארצות הברית, שמתחילה להרגיש כיום סימני מיתון ראשונים. הצפת הסחורה תלווה מן הסתם בירידת מחיר משמעותית.

הזדמנות שלישית: מגרש לניסויים לשיווק אונליין

אופיו הייחודי של משבר הקורונה, שמרתק מאות אלפים לבתים ומרחיק רבים אחרים מנקודות שיווק פיזיות, עתיד להוות מקרה מבחן נדיר לאפקטיביות של שיווק אונליין של כלי רכב בישראל.

לא מעט יבואני רכב השתעשעו בתחום הזה בשנים האחרונות ופתחו אתרי שיווק מקוונים ברמה כזו או אחרת של השקעה. למרות זאת היקף המכירות המלאות של כלי רכב בערוצים הללו, כלומר מכירה משלב הבחירה, עבור דרך הסליקה וכלה במסירת הרכב, נותר זניח. התופעה אגב לא ייחודית רק לישראל והחברה הכמעט יחידה שהצליחה לפצח עד כה את הנוסחה לשיווק הרכב מקוון בכמויות משמעותיות היא טסלה, שמלכתחילה פונה לקהל בעל פתיחות טכנולוגיות ואינה פונה לשוק ה-MASS.

מדובר בהזדמנות נדירה לבחינת הפוטנציאל לשינוי הרגלי קניית הרכב בישראל או לפחות לבחינת הפוטנציאל. להערכתנו האישית, הסיכויים לשינוי יציב וארוך טווח אינם גדולים לפחות בכל הנוגע ללקוחות הפרטיים. רכישת רכב בישראל היא הוצאה כבדה יותר מאשר ברוב מדינות העולם, במיוחד ביחס לכוח הקנייה, ובהינתן אפשרות בחירה רוב הקהל הישראלי עדיין מעדיף את החוויה של ביקור באולמות תצוגה פיזיים, נסיעות מבחן ובעיקר מיקוח בשיטת הבזאר הטורקי מול אנשי מכירות בשר ודם - אלמנט שטופח בקפידה על ידי משווקי הרכב בישראל ומהווה כיום חלק מהותי מחוויית הקנייה. 

עוד כתבות

סניף של רשת עדיקה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

גל העזיבות בעדיקה: גם סמנכ"ל הכספים יסיים את תפקידו בחברה

סמנכ"ל הכספים של קמעונאית האופנה, ישי שמע, יסיים את תפקידו "בהסכמת הצדדים", כך עולה מדיווח שמסרה החברה לבורסה ● שמע שימש כסמנכ"ל הכספים של עדיקה מאז אוקטובר 2017, והוא צפוי לסיים את כהונתו בתחילת באוגוסט

למידה מהבית / צילום: שאטרסטוק

עבודה מהבית מגדילה את אי השוויון

לא הכול ורוד: העבודה מהבית תפגע בעובדים החלשים ובמי שחייבים לשהות פיזית במקום העבודה

מחאת המסעדנים שנפגעו ממגפת הקורונה מול הבונדסטג בברלין / צילום: DPA, Associated Press

המודל הגרמני לשיקום הכלכלה: לשפוך הרבה כסף על הבעיה, במהירות רבה

גרמניה החליטה על חבילת תמריצים נוספת במסגרתה היא תוציא 130 מיליארד אירו שיתווספו ל־50 מיליארד אירו לעצמאים ובעלי עסקים – פי ארבעה משיעור ההוצאה כחלק מהתמ"ג בישראל ● זאת בנוסף להלוואות וערבויות בשווי 1.5 טריליון אירו לחברות גרמניות

דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

טראמפ צדק? חורים במחקר נגד שימוש בתרופת המלריה לקורונה

האם זה אומר טראמפ צדק כשהחליט על דעת עצמו לקחת את התרופה למניעה? לא בהכרח ● מחקרים נוספים הראו כי תרופת ההידרוקסיכלורוקווין לא יעילה בטיפול בקורונה, ובימים אלה מתפרסם מחקר נוסף המעיד כי אין לה תועלת במניעה

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

זו לא אשליה אופטית – המניות בארה"ב באמת יקרות

מדד S&P 500 נסחר כעת במכפיל רווחים עתידיים של 21.6, רמה שנראתה לאחרונה בבועת הדוט.קום בתחילת שנת 2000 ● המדד אומנם חזר לאחרונה לרמתו בסוף אוקטובר, אך אז ציפיות הרווחים ל-12 החודשים קדימה היו גבוהות בכ-25% מהציפיות כעת

טיסת מטען של אל על  / צילום: יח"צ

מחזיקי אג"ח כנפיים מתנגדים להעמדת מימון לאל על

מחזיקי האג"ח דורשים מכנפיים אחזקות, בעלת השליטה באל על, להימנע מביצוע "פעולות מהותיות" ללא התראה מראש ● "החברה עלולה להיגרר להרפתקה מסוכנת אם תעמיד מימון לאל על"

בורסת טוקיו / צילום: Koji Sasahara, Associated Press

מגמה מעורבת באסיה; היום יתפרסמו נתוני האבטלה בארה"ב

קוספי הדרום קוריאני מזנק במעל ל-1% ● צפי לשיעור אבטלה של 19.8% בארה"ב וירידה של 8 מיליון איש במספר המועסקים ● מניית אמריקן איירליינס זינקה ב-41% אתמול

אורי יהודאי/ צילום:איל יצהר

יהודאי ושלושה בכירים לשעבר בפרוטרום שוחררו בתנאים מגבילים: "ממצאים המחזקים את החשד לשוחד"

לפי החשד, אורי יהודי, שהיה נשיא פרוטרום, וכן הבכירים לשעבר אלון גרנות, ארי רוזנטל וגיא גיל שיחדו פקידים ברוסיה ובאוקראינה וביצעו בנוסף עבירות דיווח, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומרמה והפרת אמונים בתאגיד

משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מועצת התאגיד: כמחצית מהגרעון הוא כתוצאה "מטעויות שונות שנעשו ע"י ההנהלה"

המועצה היוצאת הנחתה את הנהלת התאגיד להימנע מפגיעה בליבת עשיית התאגיד ובעובדים "שאינם אחראים בשום צורה לגירעון שנוצר" ● למרות זאת, היום קיבלו העובדים הודעה על צעדי צמצום

דסק הנדל"ן / צילום: שאטרסטוק

כשקצב ילודה גבוה פוגש מחסור בקרקע: איפה יגור דור העתיד של המגזר החרדי

כבר שנים רבות שקצב הבנייה לחברה החרדית נמוך משמעותית מהגידול הטבעי בה ● בני ברק, אלעד, בית"ר עילית ומודיעין עילית כבר לא מספיקות, אך המדינה גוררת רגליים במציאת קרקעות ל-200 אלף דירות חדשות

ליאור ורונה, בעלי חברת השיווק “סילקרואוד” הפועלת מול השוק הסיני / צילום: איל יצהר, גלובס

מייסד סילקרואוד: "מי שחושב שהוא יגיע לשוק הסיני ויחנך אותו, נועד לכישלון"

ליאור ורונה הוא מנכ"ל ומייסד "סילקרואוד", חברת שיווק לשוק הסיני ● "בתקופה הזו הסינים חוששים לפגוש אזרחים זרים, משום שהם חושבים שהזרים לא לוקחים את הקורונה ברצינות, למשל שהם לא עוטים מסכות"

סניף של יינות ביתן / צילום: איל יצהר, גלובס

הסכם קיבוצי בין הנהלת יינות ביתן לוועד עובדי מגה

בנוסף להסכם הקיבוצי הגיעו הצדדים להסכמות לגבי צעדי ההתייעלות בחברה ● בין צעדי ההתייעלות: סגירת המרלו"ג בקיבוץ אייל, כפי שנחשף לראשונה ב״גלובס״

חנויות סגורות בככר המדינה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

מספר החוזרים למעגל העבודה השבוע – פי עשרה ממספר היוצאים

ב-24 השעות האחרונות התקבלו בשירות התעסוקה 12,451 דיווחים על חזרה לעבודה ● במקביל, נרשמו 1,263 דורשי עבודה חדשים

ברק עילם, מנכ"ל נייס / צילום: איל יצהר

נייס רוכשת חברה מתחום מניעת הפשיעה הפיננסית

החברה מארה"ב, Guardian Analytics, מספקת פתרונות מבוססי AI בענן ● היקף הרכישה לא דווח

רון וקסלר / צילום: איל יצהר

ישראכרט: ההוצאות בגין הפסדי אשראי נסקו פי 4, והרווח הצטמק ב-86%

ישראכרט מדווחת כי עד 19 באפריל היה קיטון חד של 48.2% במחזור העסקאות באמצעות כרטיסיה, כאשר מאותו מועד ועד סוף מאי ישנה התאוששות, אך עדיין לא מדובר על חזרה לשגרה

מיכה אבני/ צילום: שלומי יוסף

בדרך למיזוג אגוד במזרחי טפחות: פנינסולה במו"מ מתקדם לרכישת תיק האשראי ליהלומנים

אגוד ומזרחי טפחות חייבים למכור את התיק על מנת לקבל את אישור רשות התחרות למיזוג ● עם השלמת מיזוג אגוד בבנק מזרחי טפחות יהיו בישראל רק 6 קבוצות בנקאות מסחריות נפרדות

רוברט אנטקול / צילום: אפי שמח

פלייטיקה מתכוננת להנפקה בנאסד"ק לפי שווי של 10 מיליארד דולר

לפי דיווח ב"רויטרס", חברת משחקי המובייל מתכוונת לגייס סכום של כמיליארד דולר ● פלייטיקה שכרה את בנק ההשקעות מורגן סטנלי ובנקים נוספים כדי להתכונן להנפקה

המדריך לזיהוי פייק ניוז / צילום: אפרת לוי, גלובס

איך מסמנים פוסטים כוזבים בטוויטר ובפייסבוק?

איך מסמנים פוסטים כוזבים בטוויטר ופייסבוק, האם לאנשי ציבור מגיע יחס מיוחד, ואיך בודקים עובדות? ● נעה ברק, מנהלת הפיתוח של "המשרוקית", ועמרי זרחוביץ', עורך מדור ההייטק של "גלובס", הגיעו לעשות קצת סדר

ההתנחלות אפרת ביו"ש / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

כמה ישפיע סיפוח? תלוי אם את ישראלית או פלסטינית

החלת החוק הישראלי על חלקים משטח C לא תהיה רק פעולה סמלית ● הניהול באמצעות צווים צבאיים יפנה מקום לרשויות אזרחיות, ולמשטר שבו קל יותר להפקיע קרקע פרטית ● ההשפעה על חיי היומיום תהיה מוגבלת אצל מתנחלים, אבל מהפכנית לפלסטינים במקרה שיקבלו תושבות

נועה קירל בפרסומת של YES  / צילום: צילום מסך

נועה תנוע: הפרסומת ל-yes עם נועה קירל ממשיכה להוביל את הדירוג

גיאוקרטוגרפיה: בראש טבלת הפרסומות הזכורות ביותר מדורגת גם השבוע הפרסומת של yes+ בכיכובה של נועה קירל ● הפרסומת של מכבי שירותי בריאות עם אדיר מילר – עדיין האהודה ביותר