גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשק הישרדות: אחת המציאות הגדולות בשוק למי שמחפש רכב רב תכליתי מהנה עם ביצועים

הקרוס-אובר הספורטיבי מבית סיאט משלב הנאה עם רב-תכליתיות שמתאימה לעיתות מצוקה

סיאט אטקה קופרה / צילום: יח"צ
סיאט אטקה קופרה / צילום: יח"צ

האווירה האפוקליפטית, שאופפת כיום את החברה והכלכלה בישראל (ולא רק), משנה באופן יסודי כמה מתפיסות היסוד, שרווחו כאן עד לאחרונה. רק לפני מספר חודשים הושקעו הרבה משאבים כדי לשכנע אותנו, שבעלות ושימוש ברכב פרטי, במקום נסיעה בתחבורה ציבורית, הם אקט אנטי-חברתי. כזה שמביא לסתימת הכבישים, מייצר למשק נזקים עקיפים במיליארדים וגורם לכדור הארץ נזק בלתי הפיך.

כיום מבינים רבים, שרכב פרטי הוא אמצעי הישרדות בסיסי. כזה שמספק מרחב בידוד נייד מפני איומים בלתי נראים, לצד מוביליות קיומית והכרחית למקרה שתשתיות התחבורה הציבורית מתחילות לקרוס (ע"ע רכבות).

שינוי הפרדיגמה עתיד להעניק רוח גבית מסיבית לשוק הרכב הפרטי כאשר תחלוף הסופה ובינתיים, אם היינו מתכוננים ברצינות לאפוקליפסה, קרוב לוודאי שאטקה קופרה הייתה נמצאת גבוה ברשימת שלנו. יש לה רזרבות כוח שמספיקות לכל שימוש הגיוני, וגם לא הגיוני, הנעה כפולה יעילה ואפילו יכולת לטפס על מדרכות ולרדת לדרכי עפר ובוץ אם נתקלים בשבט זומבים.

אטקה קופרה נועדה להיות הדגם הראשון והייצוגי של מותג ספורט-עצמאי ונגיש, שיבצע ספין-אוף מסיאט. לפיכך, למרות שהיא מבוססת על הכביש-שטח המשפחתי התמים של סיאט, הושקעו בה לא מעט מאמצים כדי לטשטש את המוצא וליצור בידול.

בעיצוב אין שום רמז גלוי למותג סיאט. הלוגו של החברה האם הוחלף בסמל נוצץ, שלקוח מעולמם של הגיימרים, הגריל מעוצב בצורה שונה ונושא עליו את השם "CUPRA" באותיות ענק, והעיצוב הקופסתי הנאיבי עטוף בערכה מסיבית של עזרים אווירודינמיים וקוסמטיים, שמוסיפים לרכב שרירים ותפיחות. זה עדיין קרוס-אובר דמוי תיבה אבל עם נוכחות כביש מרשימה.

אחת המציאות הגדולות בשוק

תא הנוסעים מתקשה להסתיר את המוצא והייעוד המשפחתי של האטקה המוכרת, למרות חבילה נדיבה ויוקרתית של אבזור וגימור. צמד מושבים ספורטיביים עמוקים ועטויים אלקנטרה חובקים את הנהג והנוסע שלצידו, הדוושות וידית ההילוכים מרגישים כמו פריטים מעולם הספורט המוטורי, לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה זהים למקור המשפחתי, אבל מציגים תפריטי ספורט ייעודיים, והכל מופעל-חשמל ועטוף בחומרים איכותיים ויוקרתיים למגע. גם השימושיות המפורסמת של האטקה נמצאת כאן, כולל סף כניסה בגובה נוח מאוד, תנוחת ישיבה מצוינת, מושב אחורי מרווח דיו לצמד מבוגרים גבוהים פלוס ותא מטען ענק.

מערכת ההנעה מוכרת לנו היטב מדגמים כמו ליאון קופרה, גולף R ושות'. היא כוללת מנוע 2 ליטר טורבו עם 300 כוח סוס ומומנט של 40 קג"מ, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים ספורטיבית. בקופרה הזו הכוח עובר לגלגלים דרך הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת ויש שלל אפשרויות תכנות אלקטרוני. כרגיל, ברירת המחדל היא מצב "אקו" למתחילים, שמרכך ומשכך את העברת ההילוכים ואת תגובת הדוושה, ומאפשר לנוע על כבישים ציבוריים בנחת מבלי להבהיל את המשפחה ואת הסביבה ואפילו להחזיר צריכת דלק סבירה.

המצבים הספורטיביים ובראשם מצב "קופרה" כבר משחררים את הרסן ומעיפים את התיבה המגודלת הזו קדימה, בקצב שדורש ריכוז ותשומת לב מהנהג. אפס ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות הם נתון שיכול להביך הרבה מכוניות ספורט ייעודיות, ו-180 קמ"ש מופיעים על השעון הרבה יותר ממה מהר ממה שמצפים לו בקרוס-אובר מגודל. אפילו אז נותרת מספיק רזרבת דחף לעוד קיקדאון, שבועט את הרכב קדימה.

הסיכון לרישיון של הנהג נובע לא רק מהכוח והביצועים נטו, אלא גם מהאופן חסר המאמץ בו השלדה מרסנת אותם. אין זכר להחלקת גלגלים בהאצה, בולמי הזעזועים שנשלטים אלקטרונית משחררים במצבם הספורטיבי מעט מאד נטיית גוף בפניות הדוקות, ואחיזת הכביש, שמייצרים צמיגי הענק וההנעה הכפולה, מפתה את הנהג לשחרר עכבות. היגוי כבד ומדויק ובלמים רציניים משלימים את החוויה, אם כי תחושת הנהיגה קצת מוזרה: אנחנו לא רגילים לחוות כוחות ג'י כאלה ברכב שממוקם כה גבוה מעל הכביש. את החבילה הרב תכליתית משלימים נוחות נסיעה ידידותית במצב התכנות המתון ומרווח גחון גבוה דיו עבור טיפוס על מדרכות.

כרגע הקופרה עדיין מזוהה עם סיאט, ו-250 אלף שקלים הם מחיר שמאתגר את תקרת הזכוכית של תדמית המותג בישראל. אבל בתמונה הרחבה זו כנראה אחת המציאות הגדולות בשוק למי שמחפש רכב רב תכליתי מהנה עם ביצועים, שיכולים להביך פורשה מקאן S, שעולה כמעט פי שניים וחצי, והרבה יותר שימושיות והיגיון מאאודי S3, שעולה 70 אלף שקל יותר. סעו בזהירות.

עוד כתבות

לשכת התעסוקה בתל אביב בחודש שעבר / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

ההקלות ששלחו מיליון ישראלים לחל"ת עומדות להסתיים, אבל באוצר עדיין לא טרחו לגבש מדיניות חדשה

בשבוע הבא יסתיימו ההקלות שהעניקה הממשלה למי שאיבד את עבודתו בתקופת הקורונה, אבל האוצר מעדיף לחכות ולא ליזום הטבות נוספות • מומחים לשוק התעסוקה מזהירים ממדיניות שתגרום לכך ששיעור האבטלה יישאר גבוה מאוד גם אחרי משבר הקורונה

עופר בלוך / צלם: רוני שיצר

ביקושים גבוהים גם בזמן משבר: חברת החשמל גייסה כמיליארד שקל

בהודעת חברת החשמל לא נמסרו פרטים לגבי זהות הרוכשים, אך צויין כי היא עוררה ביקושים ערים בשוק ההון המקומי וכי היקף הביקושים הגיע לכ-2.2 מיליארדי שקל

ג'ייסון ויליאמסון / צילום: איל יצהר, גלובס

דעה: מה אפשר ללמוד על המשבר הנוכחי מהטלפון בשפעת הספרדית

סטארט-אפים מוכנים לקחת סיכונים ואין להמעיט בחשיבותם ובתרומתם לחדשנות גם בזמנים קשים ● לכן ממשלות והחברות הגדולות צריכות לתמוך בפעילותם

סוכנות של חברת הרץ בדנבר, בסוף השבוע. קשיים כלכליים עוד מלפני המגפה / צילום: David Zalubowski, Associated Press

פרשנות - פשיטת הרגל של הרץ: כרוניקה של פעילות ממונפת

קצב ההתאוששות של ענף השכרת הרכב והליסינג, והסיכוי של החברות בענף לשרוד, תלוי במידה רבה במועד ובקצב שבו תחזור התעופה האזרחית לתקנה ובסינכרון בין המועד הזה לתקופת ההתאוששות שדרושה של תעשיית הרכב

לוי הלוי / צילום: איל יצהר

ההוצאות בגין הפסדי אשראי נסקו וחברת כאל עברה להפסד ברבעון הראשון

חברת כרטיסי האשראי שבבעלות דיסקונט והבינלאומי רשמה גידול בהכנסותיה ובמחזור העסקאות בכרטיסיה ברבעון הראשון, אך הפסידה 7 מיליון שקל בשל השלכות משבר הקורונה ● על השותפות עם אל על: "אין מקום לבצע מחיקה"

נתניהו משדר עסקים כרגיל, אולם בית המשפט / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

דעה: זה לא הימין שעומד למשפט, זו הפוליטיקה

משפט נתניהו הוא שיאו של תהליך ארוך בו מבקשות רשויות החוק לסרס את הפוליטיקה, לשעבד אותה ולהכפיף אותה לכללים משפטיים ● אלא שנתניהו, המבקש לחפות על פגמים שנפלו בהתנהלותו האישית, מבקש לצבוע את המאבק הצודק הזה בצבעי ימין ושמאל ● הטעות הזו טרגית

נתניהו משדר עסקים כרגיל, אולם בית המשפט / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

דעה: קמפיין הדה-לגיטימציה של נתניהו נכשל

מאז הגשת כתב האישום בתיקי האלפים, התחלנו לשמוע את בנימין נתניהו, בעיקר דרך כוחות פרוקסי, מפליא בביקורות על בית המשפט ועל הרכב השופטים שדן בעניינו ● רק לפני חצי שנה נתניהו התגאה שאין לו שום ביקורת על מערכת המשפט ● מה שהשתנה הוא מצבו המשפטי של נתניהו

צעירות עם מסכות בת"א / צילום: Oded Balilty, AP

למה ממשלות לא מתלהבות ממעקב הקורונה של גוגל ואפל?

למה שתי ענקיות הטכנולוגיה קבעו כללים כל כך נוקשים למערכת המעקב שלהן אחרי התפשטות הקורונה ואיך אפשר לבקש מאזרחי המדינה לשתף עם הממשלה את המיקום שלהם ומידע אישי נוסף מבלי לעורר חשדות בנוגע להגנת הפרטיות?

נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר

הערכות: מחירי המינימום במכרז הדור החמישי יגיעו לכ-200 מיליון שקל

מחיר המינימום שפרסם המשרד רחוק מההפחדות של חברות הסלולריות שהעריכו את עלות התדרים במאות מיליוני שקלים

מאיר שטרית / צילום: איל יצהר, גלובס

דעה: מאבק חסידי נתניהו במערכת המשפט פוגע בראש ובראשונה בו

"נתניהו צריך להיות הראשון לומר כי הוא מכבד את בית המשפט ומאמין בשופטים שלו ובמערכת החוק, ואני מאחל לו שיצליח להוכיח את חפותו. רבים ישמחו אם אומנם יוכח כי הוא לא עבר על החוק" ● שר המשפטים לשעבר מאיר שטרית בטור מיוחד ל"גלובס"

שדרה מרכזית בשטוקהולם, שבדיה. חנויות פתוחות והמון אנשים בחוץ, עסקים כרגיל. / צילום: David Keyton, Associated Press

דווקא בזמן מיתון: האם המודל הסקנדינבי יציל את כלכלות העולם?

בתקופה שברחבי העולם שכירים רבים הפכו מובטלים, ועצמאיים נמצאים בקשיים גדולים, נשאלת השאלה האם הגיע זמנה של הכלכלה לאמץ את הסוציאל-דמוקרטי של סקנדינביה ● האזינו

דודו זבידה מנכל דרבן / צילום: איל יצהר

מבנה פרסמה דוחות טובים לרבעון הראשון והמניה מזנקת

ה-FFO (רווח נקי תזרימי) מנכסים מניבים עלה ברבעון הראשון ב-11% לכ-103 מיליון שקל ● הרווח נקי עמד על 135 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 81 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

ווינד שליחים / צילום: נדב בן משה

חברת הקורקינטים WIND נכנסת לתחום המשלוחים בישראל

בצל משבר הקורונה, הבינו גם בחברה שתחום השליחויות הפך למשגשג במיוחד ושעליהם להמציא את עצמם מחדש למקרה שיפרוץ גל שני ● בתי העסק שיניעו את המהלך כוללים חנויות יין, מאפיות, קצביות, בתי מרקחת וסופרמרקטים ● תוך כמה זמן מתחייבים בחברה שהמשלוח יגיע?

מזכיר המדינה פומפאו (מימין) והנשיא טראמפ (משמאל) בתדרוך בבית הלבן / צילום: Evan Vucci, Associated Press

פרשנות: אמריקה נגד "המפלגה הקומוניסטית של סין"

פתאום, 50 שנה לאחר שהאידיאולוגיה נשלחה אל פינה רחוקה, ארה״ב מגלה שהסכסוך שלה עם סין הוא בעצם מאבק בין העולם החופשי לדיקטטורה הגדולה ביותר עלי אדמות ● האם זה גילוי זמני של ימי בחירות בארה״ב, או שעצם ההגדרה של היחסים בין מעצמות העל עומדת להשתנות?

סיקור משפט נתניהו ב"חדשות 13" / צילום: יח"צ

פתיחת משפט נתניהו: מה היה הרייטינג של משדרי החדשות?

פתיחת המשפט של ראש הממשלה התקיימה בשעות שאינן עתירות רייטינג, אך הרייטינג שנרשם למשדרי החדשות שיקף עלייה משמעותית בהיקפי הצפייה: 6.7% ל"חדשות 12" ו-4.3% ל"חדשות 13"

יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ, גלובס

יו״ר האופוזיציה לפיד: "משפט נתניהו התחיל בהסתה פרועה נגד שלטון החוק"

יו"ר האופוזיציה התייחס היום בישיבת סיעת יש עתיד-תלם לפתיחת המשפט נגד ראש הממשלה ● "מדינת ישראל בסכנה מבפנים, מראש הממשלה ומהשרים"

בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

בצלאל סמוטריץ' נפרד: "חוץ מרישיון נהיגה, לי ולמשרד הזה לא היה שום דבר במשותף. אבל התאהבתי בו מהר"

בתום 11 חודשים במשרד התחבורה, בצלאל סמוטריץ' עוזב, לאחר שקיבל הרבה מחמאות, ומחלק כמה עצות לשרה החדשה מירי רגב: להפנות שני שלישים מהתקציב לתחבורה הציבורית, לשקול מחדש את הצורך במטרו ולקצץ בסמכויות של ראשי הערים שתוקעים פרויקטים לאומיים

סניף של אלבר / צילום: איל יצהר, גלובס

אלי אלעזרא ובכירי אלבר נוספים זומנו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי

הפרקליטות זימנה לשימוע את מנכ"ל אלבר הקודם ינון עמית, את המנכ"ל הנוכחי אורן אלעזרא ואת היו"ר אלי אלעזרא לצד חשודים נוספים בפרשת הייבוא המקביל של רכבים ורשיונות ייבוא במירמה ● מדובר אלבר נמסר: "בעלי החברה נפלו קורבן להונאה ושמם שורבב לפרשה שהם לא חלק ממנה"

עמית משיח / צילום: יח"צ

אפקט הקורונה: פיטורים, קיצוצי שכר ושינויים בצמרת מקאן ת"א

במכתב שנשלח אמש לעובדי החברה על ידי המנכ"ל עמית משיח הוא העריך כי מדובר במשבר שיימשך עוד תקופה ארוכה ● אתמול הודיעו במשרד על פיטורי כ-35 עובדים, ושכרם של כל המשתכרים מעל 10 אלף שקל קוצץ

שלומי בן דוד, אמן אשליות / צילום: פיני סילוק

"מענקים? זה לא מכסה אפילו הופעה אחת"

שלומי בן דוד, אמן אשליות בן 34 מכפר מעש ● "לכל אמן כיסא ריק הוא כמו קרע קטן בלב" ● "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז