גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעשייה בהלם, שוק ההון קורס: שוק הרכב נכנס ל"מבחן לחץ"

משבר הקורונה מציב בפני הענף  - העולמי והישראלי - מבחן בהיקף בלתי מוכר, שפוגע במקביל גם בהיצע הרכב, גם בביקוש וגם במקורות המימון ● המשבר עשוי לערער את היסודות הרעועים עליהם ניצב הענף, כמו שוק האפס קילומטרים והר של מימון לרכב על בסיס בטוחות שערכן מנופח

מפעל רכב מושבת 
של GM בקוריאה הדרומית
צילום: רויטרס, Yonhap News Agency
מפעל רכב מושבת של GM בקוריאה הדרומית צילום: רויטרס, Yonhap News Agency

ענף הרכב הישראלי עבר לא מעט משברים חיצוניים ופנימיים בשני העשורים החולפים, דוגמת התפוצצות בועת הדוט-קום בשנת 2000, המשבר הפיננסי הגלובאלי של 2008, נסיקת מחירי הדלק ל-140 דולר לחבית; גלים של מתיחות ביטחונית, כולל שבועות של טילים על העורף, שינויים תכופים במיסוי רכב וכך הלאה.

כאשר בוחנים את גרף מכירות הרכב לאורך השנים מגלים, שהמשברים הללו יצרו עיכובים נקודתיים, אבל לא בלמו את השוק ולא שינו את המגמה הכללית וארוכת הטווח של עלייה עקבית במכירות רכב בישראל. הסיבה הבסיסית ליציבות היא נתוני רקע יציבים יחסית ובראשם היעדר אלטרנטיבות לניידות 24/7 בישראל, אינפלציה מרוסנת ויציבות תעסוקתית. בעשור האחרון נוספו לכך היצע גדול ואטרקטיבי של דגמי רכב, שערי מטבע נוחים וריבית מזערית.

אבל המשבר הנוכחי הוא חיה שונה ובלתי מוכרת. מדובר באירוע רב-מערכתי, שמשפיע ומערער את היציבות בשלל מעגלי השפעה חיצוניים ופנימיים, שקשורים זה לזה.

בשבועות האחרונים ראינו ירידה בהיצע וכושר הייצור של תעשיית הרכב הגלובלית ביחד עם מגמה הפוכה של פגיעה בביקוש הגנרי בשוק הרכב. במקביל התערערו עמודי תמיכה בסיסיים של הכלכלה והמשק, כמו שוק ההון, התעסוקה ושערי המטבע.

כרגע בלתי אפשרי להעריך את מלוא היקף הנזק ולספק חיזוי ארוך טווח למצב שוק הרכב המקומי. אפילו תעשיית הרכב עדיין לא הפנימו אותו בתחזיות הרבעוניות שלהם והאנליסטים הבין לאומיים שמסקרים את הענף לא מספיקים לעקוב אחרי האירועים. לפיכך, נשתדל לספק כאן תמונות מצב עדכנית ככל הניתן של זירת האיומים המורכבת, שאליה נשאב כיום הענף במהירות.

סכנה לייצור של מיליוני מכוניות

1. צד ההיצע: תעשיית הרכב בהלם

מעגל ההשפעה החיצוני הבסיסי ביותר של הענף נוגע לצד ההיצע, כלומר כושר הייצור של תעשיית הרכב הגלובלית, וכאן הנזק הולך ומתרחב מיום ליום. שרשרת האספקה הלוגיסטית בסין עדיין לא חזרה לפעול באופן מלא ומקורות פנימיים במדינה מדווחים על נצילות נמוכה יחסית של יצרני החלפים, בין 40% ל-60%.

כתוצאה מכך באירופה, ביפן, בדרום קוריאה ובארצות-הברית עדיין נערכים היצרנים להאטה בקצב הייצור, כתוצאה מקשיים באספקת חלפים ממקור סיני.

אבל מבחינת תעשיית הרכב זו כבר "הבעיה של אתמול", או לפחות של החודש שעבר. "הבעיה של היום" היא פגיעה בכושר הייצור של תעשיית הרכב במערב כתוצאה ישירה מהתפשטות הקורונה לחצר האחורית שלהם וממגבלות התנועה והפעילות העסקית, שממשלות שונות מנסות לאכוף כדי לבלום אותה.

הפגיעה לא פוסחת על מוקדי ייצור לרכב וחלפים דוגמת ארצות-הברית, איטליה, ספרד, צרפת ובהדרגה כנראה גם גרמניה.

שיתוק הפעילות בספרד, למשל, הוא מכה קשה במיוחד לתעשייה. בשנה שעברה יוצרו בספרד 2.82 מיליון כלי רכב חדשים, מתוכם כ-2.31 מיליון כלי רכב ליצוא, בעיקר לאירופה. זו קיבולת ייצור מאסיבית, שבשבועות האחרונות נפגעה בצורה חלקית בשל השבתות "זמניות", הפחתת משמרות וכדומה. על פי ההערכות, בשבועות הקרובים היא עשויה להתרחב להשבתה ממושכת כתוצאה מהסגר הפנימי במדינה.

במהלך היומיים האחרונים הודיעה סיאט כי משביתה עד להודעה חדשה את כל פעילות ייצור הרכב שלה בספרד, רנו-ניסאן הודיעה על סגירת כל מפעלי הייצור שלה באירופה וכנ"ל גם קבוצת פיז'ו-סיטרואן-אופל, אם כי בינתייים רק עוד סוף מרץ. גם תעשיית הרכב באיטליה כמעט משותקת מתחילת החודש. בגרמניה ובבריטניה הן נמצאות בדרך לשיבושים קשים בייצור וכדור השלג ממשיך לצבור תאוצה.

בינתיים יצרני הרכב לא משדרים פאניקה בגלל אובדן כושר הייצור הצפוי. גם בגלל, שהערכת הנזקים עדיין נמצאת בעיצומה, וגם בגלל, שרובם מעריכים כי ממילא הם יצטרכו להקטין מיוזמתם את המלאים ואת היקף הייצור, בשל הדעיכה המהירה בביקוש לרכב חדש באירופה.

כאן אנחנו מגיעים למעגל הפגיעה החיצוני השני, שהוא פגיעה בביקוש לרכב בתוך השווקים העשירים של אירופה. אם נחזור לספרד, זהו שוק שצורך כ-1.2 מיליון מכוניות חדשות בשנה ובפברואר צנחו המכירות בו ב-11%. שוק הרכב הגרמני "חטף" בפברואר ירידה של 10% במכירות כלי רכב פרטיים ואילו הביקוש לרכב פרטי באיטליה קרס ב-19%. גם שוק הרכב היפני והקוריאני צנחו בשיעור דו-ספרתי. כל הדוגמאות הללו נרשמו עוד לפני הקטסטרופה של חודש מרץ, שעשויה להתבטא בירידה חסרת תקדים של 30% פלוס במכירות החודשיות.

בתעשיית הרכב תולים תקווה בכך, שמחירי הדלק הנמוכים והרתיעה מתחבורה ציבורית יצרפו למעגל לקוחות חדשים, שעד כה נמנעו מרכישת רכב ואלה יאזנו במקצת את המכה. אבל לא מן הנמנע, שהמענה לביקוש "החדש" יגיע מחברות השכרה ו/או שוק הרכב המשומש.

2. שוק ההון: דלק למדורה

מעגל הפגיעה השלישי, שכרגע משפיע בעיקר על הביקוש אבל עשוי להשפיע גם על ההיצע בהמשך, הוא שוק ההון, שסופג חבטות חסרות תקדים. גם כאן יש שני מעגלי פגי.עה משניים.

בצד ההיצע, רוב יצרניות הרכב הגדולות במערב חשופות לשוק ההון במידה כזו או אחרת והפגיעה העסקית ארוכת הטווח בהם, שכנראה עוד לא תומחרה באופן מלא בשוק ההון, עשויה להקשות עליהם למחזר חובות, לגייס הון ואולי אפילו לשלם את האג"חים. כבר ראינו את זה במשבר הפיננסי של 2008.

בצד הביקוש התמונה די ברורה. בתקופות של גאות בשוק ההון וצמיחה בתמ"ג הצריכה הפרטית נוסקת, התעסוקה מתרחבת והביקוש לרכב גואה. בתקופות שפל, שמלוות בהתכווצות התעסוקה והתמ"ג ואולי אפילו מיתון, הביקוש לרכב חדש נסוג. גם את זה ראינו ב-2008.

המשמעות היא הוספת דלק סילוני למדורה, שבוערת מסיבות אחרות לגמרי. לא נופתע כלל אם בשבועות הקרובים נראה גל של אזהרות רווח חמורות ואולי אפילו בקשות לסיוע ממשלתי של יצרניות רכב גדולות, לצד תהליכים מואצים של קיצוץ, ביטול ו/או דחיית תכניות השקת דגמים

בשורה התחתונה כבר די ברור, שאף יצרן רכב גדול לא ייצא מהסיטואציה הזו ללא נזק. במיוחד לאור העובדה שתעשיית הרכב כבר נכנסת לסיטואציה כשהיא צולעת וחבולה כתוצאה משינוי השוק והחמרת דרישות הרגולציה. השאלה הגדולה היא האם - ומתי - יצליחו היצרנים לאזן בין הפגיעה בכושר הייצור שלהם כתוצאה מהמשבר לבין הירידה בביקוש, ומה גודל הרזרבות לשעת חירום שעומדות לרשותם.

3. הדילמה של המט"ח

כל המעגלים החיצוניים הללו ישפיעו ישירות על ענף הרכב הישראלי, שגם הוא יצטרך למצוא בתקופה הקרובה נקודת איזון בין הצורך להזמין ולשריין מלאים לנוכח קשיי הייצור הצפויים של יצרני הרכב לבין הצפי לפגיעה בביקוש המקומי לרכב חדש. המשימה הזו קשה לא רק בגלל פער זמנים ממוצע של שלושה חודשים בין הזמנת רכב לנחיתתו פה, אלא גם צורך בבקרת נזקים בכמה מעגלים פנימיים ייחודיים לישראל.

נקדים ונאמר, שלמזלו של הענף, משבר הקורונה הגיע בעיתוי נוח, יחסית. בינואר-פברואר כבר הספיקו להימסר בישראל כ-66 אלף כלי רכב חדשים, כמעט רבע מהמכירות הממוצעות השנתיות. יתר על כן הענף נכנס למשבר לאחר שנים ארוכות של שערי מטבע נוחים ביחס לשקל, שלא תורגמו למחירים לצרכן ולפיכך אפשרו למשווקים לצבור שכבה עבה של "שומן".

כל זה יאפשר לענף לספוג בצורה נוחה יחסית לענפי משק אחרים את הזעזועים ברבעון הראשון ואולי גם בחלק מהרבעון השני. אבל ההמשך תלוי בהתפתחות המשב ובמשתנים חיצוניים, שמהם מושפע הענף.

בטווח הזמן המיידי נאלצים כל היבואנים להתמודד עם הפיחות המואץ של השקל ביחס למטבעות היבוא העיקריים, האירו והדולר. כבר אמרנו לא פעם, שבישראל מיסוי הרכב הכבד משמש בתור מכפיל כוח של כל תזוזה בשערי המט"ח.

יבואני הרכב אמנם מבצעים הגנות שערי בהיקפים רציניים, אבל ספק אם אלה תוכננו לשינויים כל כך חדים ומהירים. לפיכך, אם המגמה הקיימת במט"ח תימשך, אפשר לצפות לעליית מחירים בטווח הזמן הקצר-בינוני. זו כנראה לא תהיה עלייה גלויה, מכיוון שרוב מחירי המחירונים הרשמיים בארץ קובעו בתקופות שבהן השקל היה הרבה יותר חלש. אבל בהחלט אפשר לחכות לעלייה סמויה, שתבוא לידי ביטוי בצמצום ההנחות הישירות והעקיפות ללקוחות פרטיים ו/או הקטנת ההנחות לחברות הליסינג, תוך ניצול החיסכון במרווחי השיווק לקידום מכירות פרטיות.

הבעיה היא, שהלחץ על המט"ח מגיע בתקופה בעייתית, שבה גם הביקוש לרכב נמצא תחת איום הן במגזר הפרטי והן במגזר הציים. הלקוחות הפרטיים ניצבים בתקופה של חוסר ודאות כלכלית ותעסוקתית, לצד פגיעה בהון הפנוי ובהשקעות של משקי הבית. לפיכך, עליית מחירים בעיתוי כזה היא דחיפה בכיוון הלא נכון ובזמן הלא נכון.

4. שוק הליסינג: סדקים ראשונים?

מנגד, הלקוחות המוסדיים, קרי חברות הליסינג וההשכרה, מתמודדים עם בעיות משלהם, כמו הכחדה של מגזר השכרה לתיירות נכנסת; צפי לצמצומים משמעותיים בתעסוקה ברוב המגזרים - וכתוצאה אולי גם גלים של החזרות מוקדמות של כלי רכב מליסינג. זהו מצב שאותו לא חווה הענף כמעט 20 שנה. זאת, לצד נסיקה חדה בריבית של האג"חים שלהם, שהיקפם מיליארדי שקלים, קשיים בגיוס הון חדש ואולי אפילו דרישות של המלווים להגדלת הלימות ההון.

וזה רק בטווח הזמן הקצר. לא מעט חברות ליסינג בנו בשנים האחרונות חלק נכבד מהמודל העסקי רכב על הכנסות ממכירת כלי רכב חדשים, כלומר שוק ה"אפס קילומטר". המודל העסקי הזה נמצא כיום במתקפה דו-כיוונית בגלל הצפי לצמצום הנחות של היבואנים מחד (ע"ע מט"ח) וירידה בביקוש של השוק הפרטי מאידך.

הדרכים המרכזיות והמוכרות "לשחרר את הלחץ" בשוק הליסינג הן הקטנת הצי הקיים באמצעות מכירת מסות של כלי רכב משומשים בהנחות משמעותיות, הארכת וזי ליסינג קיימים על חשבון רכב עתידי והגדיל את "השאיבה" מבארות האשראי של יבואני הרכב עצמם, שעד כה תמכו בענף בעיתות משבר.

אלא שהפעם שחרור "קיטור" מלחץ האשראי באמצעות הפיכת מלאי למזומנים לא יהיה משימה קלה בהתחשב בעובדה, שפיטורים המוניים עשויים להביא דווקא להגדלת צי הרכב המשומש של חברות הליסינג בטווח הקצר ושהיבואנים עצמם עשויים להיקלע למצוקה כתוצאה מדעיכת הביקוש לכל סוגי הרכב בישראל (חדשים ומשומשים) בקצב דו-ספרתי.

לפיכך, יהיו יבואנים שיבחרו לחסל את "כרית ההנחות" לחברות הליסינג ולהפוך אותה להנחות ללקוחות פרטיים, כדי לנסות לפצות על אובדן מכירות.

נסייג ונאמר, שחלק לא מבוטל משוק הליסינג נשלט על ידי חברות, שנמצאות בבעלות ישירה או עקיפה של יבואני הרכב עצמם, כך שיש להם משאבי חילוץ פיננסיים למקרי משבר. גם מידת החשיפה לשוק הליסינג שונה בין יבואנית ליבואנית.

אבל די ברור שהסיטואציה הזו יוצרת בימים אלה בשוק הרכב הישראלי את מה, שמכונה בעולם הפיננסים וההנדסה " STRESS TEST". כלומר היא מאתגרת עד לקצה את העיוותים הייחודיים של שוק הרכב הישראלי, דוגמת שוק "האפס קילומטר" והשימוש בהר של אשראי למימון רכישות רכב כנגד שווי פיקטיבי ומנופח של רכב משומש.

המבחן הזה כבר מתחיל ליצור כיום סדקים ראשונים בחוליות החלשות, כמו איום סגירה של חברות השכרת רכב קטנות, עסקת המכירה של "קל-אוטו" לקרסו שלא ברור האם, מתי ובאיזה מחיר תיסגר, ואולי גם פגיעה בחברות ליסינג ציבוריות.

האם היסודות של הענף מספיק חזקים כדי לשרוד את הסדקים הללו עד התיקון, שבוא יבוא? נצטרך לחכות ולראות. כך או כך לא מדובר ב "צרות של עשירים" וגם לא בענף ההלבשה אלא בפגיעה פוטנציאלית בענף עתיר מיסוי, שתורם הכנסות של כמעט מיליארד שקל בחודש למדינה, לא כולל את ההשלכות על הכנסות ממיסוי דלק (עוד כ-1.5 מיליארד שקל בחודש). לפיכך פגיעה מתמשכת בו תהיה טלטלת מאקרו של המשק ולא זעזוע מיקרו. 

עוד כתבות

דנה ויס / צילום : יחצ אייל בן יעיש

חדשות 12 ודנה ויס בתביעה נגד יאיר נתניהו: "התבטאויות חמורות"

השבוע כתב בנו של ראש הממשלה בטוויטר: "מישהו יודע איך דנה ויס קיבלה תפקיד כה בכיר בערוץ 2? רהוטה? לא. חכמה? לא. מעניין..." ● תביעת הדיבה תוגש בימים הקרובים

מוטי בן משה, בעל השליטה בדור אלון / צילום: אלון רון

דור אלון בוחנת העברת נדל"ן לרבוע כחול נדל"ן בתמורה להקצאת מניות

לפי דיווח לבורסה, נדל"ן מניב ונדל"ן בהקמה של חברת האנרגיה יועברו בתמורה להקצאת מניות מהחברה האחות ● הנכסים שיועברו כוללים את פרויקט אלוני ים בהרצליה פיתוח, פרויקט אלוני כפר סבא והמתחם המסחרי בעין שמר, ואינם כוללים שטחים המשמשים את מתחמי התדלוק ואת פעילות קמעונאות המזון

שוני אלבק / צילום: אלי יהב

שוני אלבק מונה למנ"כל כהן פיתוח גז ונפט

לאחרונה מכרה קבוצת דלק את מניות השליטה בכהן פיתוח לידי יצחק סוארי, ג'ורג' חורש וגדעון תדמור תמורת 207 מיליון שקל ● אלבק, לשעבר היועץ המשפטי של רשות ניירות ערך, נחשב בעבר לאחד מאנשיו של נוחי דנקנר והיה המשנה למנכ"ל אי.די.בי פתוח

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

7,500 שקל על כל עובד: כך נראית התוכנית להחזרת המשק מחל"ת

המענק ישולם בארבע פעימות חודשיות כדי להבטיח שהמעסיקים אינם קולטים את העובד רק כדי לקבל את הכסף ● יצוין כי שר האוצר ישראל כ"ץ ויתר על מספר דרישות שנועדו למנוע ניצול לרעה של המענק

מכשור רפואי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חברות המכשור הרפואי מתאגדות: "ישראל לא יכולה להיות 'מדינת חדשנות' ללא תעשייה"

ארגון מדטק החדש, בהובלת מדטרוניק, ג'נרל אלקטרוניק, טבע ופיליפס, מבקש תמיכה מהמדינה כדי להרחיב את תעשיית הייצור הרפואי, מתכוון להכניס מכשור רפואי חדשני לסל התרופות ורוצה להיות גוף שהרגולטורים מתייעצים איתו לפני קבלת החלטות בתחום המכשור הרפואי

הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום

סיבוב פרסה של הממשלה או טענות סרק של העצמאים? המחלוקת סביב המענק לעצמאים על חודש מאי

לטענת ארגוני העצמאים משרד האוצר קבע כי המענק שהובטח לעצמאים בגין חודש מאי יבוטל, בשל החזרה לשגרה של המשק ופתיחת העסקים ● גורמים באוצר טוענים כי לא התקיים דיון להעניק מענק נוסף בגין חודש מאי, וכך גם לא בוטל כל מענק מתוכנן

מתקן ההתפלה בשורק. /  צילום: מוטי יאיר

הלחץ האמריקאי עבד? IDE טכנולוגיות תקים את מתקן ההתפלה החדש בשורק

ממשל טראמפ הפעיל על ישראל לחץ כבד כדי למנוע את זכייתה של האצ'יסון הסינית במכרז ● הצעתה של IDE עמדה על מחיר של כ-1.45 שקל לקוב מים - נמוך בכ-65 אגורות מהמחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום

אלון מאסק והחללית דרגון. רושם עוד ניצחון / צילום: Jae C. Hong PA

בדרך לחלל החיצון: כשהחלום האמריקאי פוגש את התעוזה של אלון מאסק

אם הכל יעבוד כשורה ומזג האוויר לא יאכזב, ברביעי בלילה תתרחש היסטוריה בכל הקשור לכיבוש החלל על ידי האדם ● לראשונה, חללית מסחרית תטיס אסטרונאוטים של נאס"א למשימה ● זו גם תהיה אבן דרך בהשתלטותן של חברות מסחריות על תחומים שהמדינות היו האחראיות הבלעדיות להם בעבר

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

למרות הזינוק בוול סטריט, תל אביב ננעלה בירידות קלות

הזינוק בפתיחה בוול סטריט לא עזר לבורסת תל אביב להתאושש ● מדד ת"א 35 ירד ב-0.25%, מדד ת"א 125 איבד 0.33% ומדד ת"א 90 נחלש ב-0.74% ●  עונת הדוחות בעיצומה: אלקטרה צריכה רשמה זינוק של 69% ברווח הנקי ברבעון הראשון ל-27 מיליון שקל ● שגריר ספגה ברבעון שחיקה תפעולית בצל מגזר שיתוף הרכבים ● פז רשמה הפסד נטו של 125 מיליון שקל כתוצאה מנפילת מחיר הנפט

רובוט לניקוי בריכות של מיטרוניקס / צילום: יח"צ

מצליחה לשחות גם בימי קורונה: הרווח הנקי של מיטרוניקס צמח ברבעון בכ-7% ל-64 מיליון שקל

מניית יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות השלימה זינוק של 65% מהשפל שאליו צנחה ב-23 במרץ השנה, וחזרה להציג תשואה חיובית מתחילת השנה

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

אושרה תוכנית המדינה לתמרץ מוסדיים להשקיע בהייטק

המדינה נותנת הגנה של עד 40% מירידת ערך של השקעות המוסדיים ● המדינה מקווה שהמוסדיים יזרימו סכום של 2 מיליארד שקל

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה מגישה לשר האוצר ח"כ, ישראל כץ, את דוח פעילותה לשנת 2019 / אינפוגרפיקה: דוברות משרד האוצר, יח"צ

הדוח השנתי של רשות ניירות ערך: עוד קודם לקורונה - גידול בהסדרי החוב וקיטון במספר בעלי הרישיונות

שנת 2020 עלולה להביא גידול ביחס ל-2019 בהסדרי החוב בצל משבר הקורונה ● בשנה החולפת נמשכה מגמת הירידה בדמי הניהול שהציבור שילם בקרנות הנאמנות

מגדל TOHA/ צילום: אמיר מאירי

האם הקורונה והעבודה מהבית ישפיעו על הקמת הפרויקט הגרנדיוזי על איילון

טלטלת הקורונה עשויה להשפיע על ההחלטה בנוגע לעתידו של פרויקט ההמשך הגרנדיוזי, שתתקבל ב-2021 ● בינתיים משדרים היזמים עסקים כרגיל, למרות ששש קומות ב-TOHA1 מושכרות לחברת חללי העבודה המשותפים וויוורק שנקלעה לקשיים

אבי חורמרו / צילום: קבוצת נקש

ההסתדרות לארקיע: צאו מהדממה וקבלו 1.5 מיליון דולר כהלוואה

ההצעה, מסביר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי באה במטרה "לעודד את החברה ולעזור לה להשתקם והיא מותנית בחזרה לפעילות של החברה. כל עוד החברה לא מתחילה לפעול, היא לא תקבל את הכסף"

איציק בנבנישתי, רן גוראון / צילום: שלומי יוסף, יונתן בלום

ראש בראש: yes ופרטנר מציתות את התחרות בשוק הטלוויזיה האינטרנטית

yes פתחה במבצע על ממירי אנדרואיד חדשים בנוסף לשירות המוזל שלה - סטינג - וכבר חמישית מהלקוחות שלה צופים בטלוויזיה על גבי האינטרנט • פרטנר מרחיבה את שיתוף-הפעולה עם שחקנית החיזוק הגדולה נטפליקס • בין לבין, סלקום והוט מתעכבות בצעדים שעליהן לנקוט

משאית חשמלית על מסלול הניסויים של אלקטריאון בשבדיה / צילום: יח"צ

בלי הכנסות בכלל: הכירו את חברת ההייטק שנסחרת בתל אביב וכבר שווה יותר מאזורים, דלתא ובנק אגוד

חברת הטכנולוגיה אלקטריאון, הפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות "כביש חכם", הכפילה את שווייה פי 30 מאז שהצטרפה לבורסה ב-2017

שר התקשורת החדש, יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר התקשורת הנדל הורה להקים צוות הפקת לקחים מפרשת בזק

יועז הנדל הורה למנכ"ל המשרד נתי כהן להקים צוות הפקת לקחים כדי לוודא שהמשרד השיל מעליו לחלוטין את פגעי הפרשה ● "תפקיד עובדי ושליחי ציבור הוא להוות מגדלור ערכי במדינת ישראל"

רשת הספורט החדשה של פוקס, Dream Sport / צילום: תמונה פרטית

פוקס משנה את השם של רשת הספורט החדשה שתיפתח בקרוב

אחרי דחייה בעקבות משבר הקורונה, קבוצת פוקס צפויה להשיק בקרוב את רשת הספורט החדשה שלה, ובינתיים מתברר שהיא הספיקה לשנות לה את השם ● הרשת החדשה, שתוכננה להיקרא "Just Sport", תקבל את השם "Dream Sport"

יו"ר שלמה החזקות אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן

פרשת העלמת המס של חברת שלמה Sixt: תשלם כופר של 400-500 אלף שקל

קבוצת הרכב הגיעה להסדר עם רשות המסים, שלפיו התיק הפלילי בגין גביית יתר מלקוחות ייסגר בתשלום כופר, ללא העמדה לדין פלילי ● במקביל אושרה הפשרה בייצוגית שהוגשה בפרשה, ולפיה הקבוצה תעניק ימי השכרת רכבים בעלות של כ-38 מיליון שקל בחינם ללקוחות הליסינג

גן אירועים "Ocean", תל אביב. האולמות וגני האירועים יתחילו לחזור לפעילות תחת הגבלות משרד הבריאות / צילום: תמר מצפי, גלובס

פרטנר משיקה מערכת מיוחדת לקראת פתיחת המסעדות ומתחמי האירועים

המערכת תאפשר לבית העסק ולמנהל המתחם לדעת בכל רגע נתון ובזמן אמת כמה אנשים נמצאים במקום ● "המעבר לשגרת קורונה על כל המגבלות והשינויים בהרגלים שלנו כעסקים וכצרכנים, מחייב התאמה של העסק למציאות החדשה"