גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שעון החול הולך ואוזל: חברות התעופה זועקות לסיוע ממשלתי. מה עוצר אותו?

ממשלות שונות ברחבי העולם כבר העבירו סיוע כספי משמעותי לחברות התעופה שפועלות בארצן, אך בישראל הנושא עדיין נמצא בדיונים עם משרד האוצר ● בחברות התעופה הישראליות חוששים שעד שיתנו אור ירוק להלוואות, כבר לא יהיה למי לתת אותן

מטוסי אל על חונים בנתב"ג, שהתרוקן מנוסעים / צילום: Ariel Schalit, AP
מטוסי אל על חונים בנתב"ג, שהתרוקן מנוסעים / צילום: Ariel Schalit, AP

האם רגע לפני הפסח יקבלו חברות התעופה ובראשן אל על, את הסיוע המיוחל מהמדינה?

ענף התעופה הוא אחד מהנפגעים הראשונים ממשבר הקורונה, שצפוי להימשך עוד חודשים ארוכים. הפגיעה היא רוחבית, ונראה שאין חברת תעופה שעתידה לא מאויים בשעה שהשמיים נסגרו.

חברות התעופה בישראל כמובן לא יוצאות דופן. אל על מצידה כבר התריעה לא אחת כי כל עוד הסיוע לא מגיע, חרף הבטחות מפורשות מראש הממשלה, המשך קיומה מוטל בספק. בארקיע המצב לא שונה.

במכתב נוסף ששיגרו טייסי ארקיע לראש הממשלה ולשרי האוצר, התחבורה, התיירות והכלכלה הם מתריעים כי אם תהליך מתן הלוואה בערבות מדינה לא ייחתם בימים הקרובים "קיים חשש ממשי שחברת ארקיע לא תצליח לשרוד את המשבר, ולנו, עובדי החברה שנמצאים בחל"ת לא יהיה לאן לשוב". המכתב הזה מצטרף לפניות קודמות של עובדי ארקיע ולקריאות שמשמיעים גם עובדי חברות התעופה האחרות - שעון החול הולך ואוזל, וסיוע ממשלתי אין.

בארגון התעופה העולמי יאט"א מעריכים כי רק ברבעון האחרון של 2021 ישוב הענף לפעילות שהוא חווה לפני המשבר, בסימן צמיחה וגידול. החזרה לפעילות תלויה במדיניות של ממשלות ובקצב שבו יוחלט על פתיחת השמיים ומעבר של אזרחים בין מדינות. במקביל, ההכנסה הפנויה, שנפגעה קשות במגזר הפרטי והעסקי, תביא גם היא לעיכוב בחזרה לשגרה. 

 ביאט״א מעריכים כי חברות קטנות ובינוניות לא יוכלו לשרוד ויגיעו לחדלות פירעון ככל שהמחנק התזרימי לא ישוחרר בסיוע של ממשלות. מנכ"ל יאטא אף שיגר מכתב לראש הממשלה בנושא שבו הוא מפציר בממשלה להעביר סיוע מיידי. 

האם השבוע יקבלו גם החברות התעופה הישראליות את התשובה המיוחלת באשר לסיוע של המדינה ובכך יצטרפו לרשימה המתארכת של חברות שקיבלו תמיכה?

דיונים סביב היקף ההלוואות

נכון לעכשיו, שלוש חברות התעופה הישראליות הפסיקו לחלוטין את כל הטיסות הסדירות שלהן, והן מבצעות מעת לעת טיסות להחזרת ישראלים בתיאום מול משרד החוץ לצד הטסות מטען. יותר מ-95% מעובדי אל על כבר הוצאו לחל"ת, גם רוב-רובם של עובדי ארקיע.

בישראייר הפעילות לא הסתיימה לחלוטין כשהחברה ממשיכה לבצע שתי טיסות ביום בקו רמון-אילת לצד טיסות להשבת ישראלים מיעדים שונים באירופה. ישראייר גם מפעילה טיסות מטען במטוסי הנוסעים שלה, ואפילו שברה שיא אישי עם טיסת מטען שהביאה ציוד רפואי מסין (כולל עצירה לתדלוק בדרך), אולם חרב המשבר מונפת גם על צוואר החברה שכבר יותר משנה נמצאת על המדף.

המשבר לא צפוי לקרב קונים לישראייר, וייתכן שבסיומו גם נראה תיקון לעוול שנעשה בשעתו, כשהמדינה תאשר ותיתן את ברכת הדרך למיזוג בין ישראייר ואל על. יו"ר קבוצת נקש ויו"ר ארקיע אבי חורמרו אמר ל"גלובס" כי מבחינתו מיזוג בין שלוש החברות הוא אופציה קונקרטית שתאפשר להציל את החברות. קונסולידציה שכבר הצילה חברות תעופה בעבר. בשוק בארה"ב, למשל, שבו פועלות ארבע חברות מרכזיות אחרי מיזוגים שהתרחשו בשוק הזה ברבות השנים. גם אירופה הולכת ומתקבצת לכדי קבוצות תעופה.

אבל עד שנגיע ליום שאחרי, החברות צריכות אוויר לנשימה, וככל שהן ממונפות יותר, האוויר הזה קריטי יותר ויותר.

בקרב אנשי הנהלת אל על התעוררה תקווה. באחרונה החברה מקיימת מגעים עם בנק דיסקונט כמלווה - הדיונים מתייחסים להלוואה של 200 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 70%. הדיונים הללו עדיין לא הבשילו לכדי מהלך אולם באל על מקווים שאור ירוק יינתן להלוואה עוד לפני הפסח אחרי שאל על תצליח להוכיח את יכולתה להחזיר את ההלוואה על פני שנים לצד חוסן שהיא תציג "ליום שאחרי".

ממשלות שונות כבר העבירו סיוע כספי משמעותי לחברות התעופה שפועלות בארצן - גם לחברות ממשלתיות וגם לחברות פרטיות. כך, למשל, ארצות הברית, מדינות הסקנדינביות (שהיו הראשונות להיחלץ לטובת החברות), מדינות אסיה ומדינות המפרץ תמכו בחברות התעופה שפועלת בתחומן. הסיוע מוענק באמצעות הלוואות במימון מדינה ודרך הקלות בתשלומים השוטפים, לרבות מסים ואגרות.

מעבר לאל על ולהלוואה מבנק דיסקונט, החברה שואפת גם לסיוע מהמדינה כשהיא מבקשת לקבל מימון בהיקף של יותר מ-300 מיליון דולר, כשישראייר וארקיע מחכות להלוואה בהיקף של 25 מיליון דולר לכל אחת.

סוגיית הסיוע בישראל נמצאת בינתיים ב"דיונים" מול האוצר, בהובלת מנכ"ל המשרד שי באב"ד. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח, בשלבים מוקדמים יותר של המשבר, כי סיוע נפרד יינתן לענף התעופה כשהרושם הוא שהמדינה אכן מעוניינת לסייע לחברות הישראליות ובראשן אל על.

 הדיונים באשר לסיוע של כל חברה נעשים בנפרד ולא כמקשה של סיוע לענף בכללותו. לפני כשבועיים אף שיגר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פניה לאוצר שבה הוא ביקש לזרז את הסיוע לחברות הקטנות בשלב ראשון. הדעות במשרד האוצר חלוקות באשר להיקף הסיוע ולמהותו, בעיקר בכל הנוגע לאל על וליכולת שלה להחזיר את הכסף.

על השולחן מונחת גם אפשרות שאל על תפנה להליך של חדלות פירעון ותקום מחדש באמצעות משקיעים או רוכש שגם יוכל לרכוש את נכסיה (צי המטוסים, המתקנים בנתב"ג, סלוטים וכדומה). במסגרת הדיונים פנה האוצר גם לבנקים שדרכם תינתן ההלוואה, כשבין היתר, מתקיימים מגעים מול בנק דיסקונט כמלווה בערבות מדינה לאל על.

קרע ביחסים בין אל על לוועד העובדים

לפני שבועיים הגישה אל על למשרד האוצר תוכנית התייעלות שניסחה פירמת רואי החשבון BDO. מדובר בגרסה משופרת אחרי שהאוצר שלח את ההנהלה "לעשות שיעורי בית" ולהעמיק את מה שתיתן החברה בתמורה להלוואה בהיקף הגבוה פי 2 משוויה כיום (כ-336 מיליון שקל). מבחינת אל על, היא תיענה לכל דרישה שיציב לה האוצר במסגרת 'בדיקת נאותות' שתאשר את יכולתה להחזיר הלוואה. לפי גורמים המעורים בדיונים, אל על נשלחה להעמיק את התוכנית לא רק סביב מספר העובדים שהאוצר דרש את פיטוריהם כחלק מההתייעלות, אלא גם בקיצוץ רוחבי בכל מחלקות החברה.

באל על מועסקים 6,360 עובדים, מספר גבוה מאוד ביחס לצי שמונה כ-44 מטוסים בלבד. טרם המשבר, מספר העובדים הגיע גם ל-7,000. מספר המפוטרים, כולל עובדים זמניים וקבועים, אמור להסתכם בכ-1,500. במובן מסוים ההתדיינות מול האוצר תאפשר לאל על לבצע את ההתייעלות שהיא הייתה אמורה לעשות עוד קודם לכן. זאת מאחר שהחברה כוללת לא רק מספר גדול של עובדים ביחס לצי המטוסים, אלא גם הסכמי עבודה ישנים שבעלי אל על ירשו ב-2005 מהמדינה עם הפרטת החברה.

האם היחסים המעורערים בין הנהלת אל על ובין ועד עובדיה הם שחוסמים את הסיוע? העובדים הכריזו זה מכבר על סכסוך עבודה אחרי שלטענתם ההנהלה מתכוונת לצאת במהלכים חד צדדיים.

המחלוקת העמיקה אחרי שהעובדים, המיוצגים על ידי פרופ' ירון זליכה וההסתדרות, הגישו תוכנית התייעלות שלטענתם משקפת חיסכון של 150 מיליון דולר על פני חמש שנים. העובדים הציגו ויתורים שכוללים קיצוץ בשכר לכל עובדי החברה, ויתור על טיסות בונוס, ויתור על מתנות החג ואירועי רווחה ועוד. יו"ר אל על אלי דפס אישר בראיון ל"גלובס" שאכן הוגשה תוכנית כזו, אלא שהצדדים לא הגיעו להסכמה בנושא שהוגדר כשינוי נהלי עבודה לטובת התייעלות, לפי מתווה שההנהלה הציגה. לפי דפס, לא מדובר בהוצאה של שירותים למיקור חוץ, אלא בשינוי נהלים שיכללו קיצוץ בכוח-אדם בפעולות שונות לדוגמה בתחזוקה או בבדיקת מטוסים. כיום לא מתקיימים דיונים בין הצדדים והנושא תקוע.

במכתב ששיגרו נציגי הוועד לעובדים ב-30 במרץ הם שיתפו כי הנהלת החברה שלחה רשימה הכוללת 550 עובדים קבועים שברצונה לפטר וכי "בנוסף בכוונתה לסגור מחלקות שלמות בחברה ולעשות מיקור חוץ". הוועד ציין כי הצעת הייעול שהוגשה לחברה היא בשווי שהוא "מעל לנדרש לשם השבת ההלוואה שהחברה מבקשת מהמדינה מתוך רצון כן של העובדים לסייע להבראת החברה".

אי ההסכמה בין הנהלת החברה לוועד עובדיה מהווה סלע מחלקת ופוגעת בהתקדמות ההלוואה המיוחלת. מנגד שעון החול אוזל כשההוצאות הקבועות ממשיכות. אל על ממונפת בהלוואת בהיקף של מיליארדי דולרים במסגרת עסקות המימון לצי המטוסים החדש והחברה נמצאת במצב של אפס הכנסות. האם חברות התעופה יקבלו את הסיוע בימים הקרובים או שמא הן יצטרכו למצוא את הדרך לשרוד עד לאחר הפסח?

עוד כתבות

לפיד החירום דולק מעל אסדת לוויתן / צילום: איריס אשוח

הפרו - וישלמו: המשרד להגנת הסביבה פועל נגד נובל אנרג'י בעקבות הפרות באסדת לוויתן

חברת נובל אנרג'י הפרה את היתר הפליטה לאסדת לוויתן כאשר עיכבה את הליך החיבור הדיגיטלי של מערכות הניטור הרציף באסדה ● כעת מצויה החברה בפני נקיטה בהליך אכיפה ● נובל אנרג'י: "לומדים את המכתב שנשלח על ידי המשרד ושוקלים את צעדינו להמשך"

יו"ר שלמה החזקות אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן

פרשת העלמת המס של חברת שלמה Sixt: תשלם כופר של 400-500 אלף שקל

קבוצת הרכב הגיעה להסדר עם רשות המסים, שלפיו התיק הפלילי בגין גביית יתר מלקוחות ייסגר בתשלום כופר, ללא העמדה לדין פלילי ● במקביל אושרה הפשרה בייצוגית שהוגשה בפרשה, ולפיה הקבוצה תעניק ימי השכרת רכבים בעלות של כ-38 מיליון שקל בחינם ללקוחות הליסינג

דומיניק קאמינגס, אדריכל הברקזיט, בדרכו להיכנס לדאונינג 10 / צילום: Matt Dunham, AP

סערת היועץ של ג'ונסון והפרת סגר הקורונה: שר בריטי התפטר במחאה

בעקבות הגיבוי שמעניק ראש הממשלה הבריטי ליועצו הבכיר דומיניק קאמינגס הודיע היום שר בריטי כי לאות מחאה הוא מודיע על התפטרותו ● קאמינגס תועד כשהוא מפר את הסגר שהוטל על תושבי הממלכה, וכן שהראה תסמיני קורונה ● לטענתו, מתנהל נגדו "קמפיין" שנועד לסיים את הקריירה שלו

יאיר אבידן / צילום: רמי זרניגר, יח"צ

המפקח על הבנקים החדש לא יטפל ישירות בדיסקונט ושב"א עד אפריל 2021

ההסדר למניעת ניגודי עניינים של יאיר אבידן פורסם באתר עמותת הצלחה ● אבידן נכנס לתפקידו לאחר עיכוב של חודש שנדרש בשל משבר הקורונה

אנטנה סלולרית/ צילום: תמר מצפי

דיווח: משרד הביטחון מתנגד להשתתפות חברות סיניות בחברות תקשורת

כרגע היחידה שממתינה להיתר שליטה בפרטנר שמתמודדת במכרז הדור החמישי בסלולר היא האצ'יסון – תאגיד הונג קונגי ששלט בעבר בחברה

רובוט לניקוי בריכות של מיטרוניקס / צילום: יח"צ

מצליחה לשחות גם בימי קורונה: הרווח הנקי של מיטרוניקס צמח ברבעון בכ-7% ל-64 מיליון שקל

מניית יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות השלימה זינוק של 65% מהשפל שאליו צנחה ב-23 במרץ השנה, וחזרה להציג תשואה חיובית מתחילת השנה

מונית של אובר. העיר המארחת של משרדיה טרם נקבעה / צילום: shutterstock

"אם הייתי פוסק כי פעולות אובר אינן חוקיות, הייתי צריך אבטחה"

תביעה בארה"ב: הבורר שפסק לטובת אובר בתביעת תיאום המחירים פעל מתוך פחד ● הערעור כולל קטע מתמלול המשפט, בו אמר הבורר: "הפחד שלי הוא שאם הייתי פוסק כי פעולותיה של אובר אינן חוקיות, לא הייתי יכול ללכת ברחובות בלילה. היו רודפים אותי"

פרופ' דפנה ברק ארז, שופטת עליון / צילום: שלומי יוסף

הלכה חדשה: צירוף העתק מצולם של כתב הערבות להצעה במכרז מצדיק את פסילתו על הסף של המציע

ביהמ"ש העליון שם סוף לשנים רבות של פסיקות סותרות שנתנו בתי המשפט המחוזיים בסוגיה, וקובע כי עיקרון השוויון בין המציעים מחייב פסילת הצעה למכרז שהוגשה ללא כתב הערבות המקורי

בובות בחלון ראווה חובשות מסיכות בד / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

הישראלים לא אופטימיים: כמחצית מהאוכלוסייה נפגעה כלכלית בתקופת הקורונה, כשליש עדיין סובלים מלחץ וחרדה

בריאות, מצב נפשי ומצב כלכלי הם רק חלק מהתחומים שנבחנו בסקר שערכה הלמ"ס בעקבות משבר הקורונה ● מהי רמת האמון שהציבור נותן בהתמודדות הממשלה עם המשבר, וכמה באמת אנו חושבים כי ב-12 החודשים הבאים מצבנו הכלכלי ישתפר?

אנדרו קואומו / צילום: רויטרס

מושל ניו יורק: "אנחנו הולכים לראות כאב בכלכלה החדשה הזאת"

מושל ניו יורק אנדרו קואומו הודיע גם כי הוא ייסע לוושינגטון ביום רביעי הקרוב על-מנת להיפגש עם הנשיא דונלד טראמפ כדי לדון בתוכניות על תשתיות וכלכלה

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

אושרה תוכנית המדינה לתמרץ מוסדיים להשקיע בהייטק

המדינה נותנת הגנה של עד 40% מירידת ערך של השקעות המוסדיים ● המדינה מקווה שהמוסדיים יזרימו סכום של 2 מיליארד שקל

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: אמיל סלמן-הארץ

יצליח לשחרר את הפקק התיכנוני? דרעי רוצה להחזיר את הסופרטנקר

הכינוי שהושאל ממטוס הכיבוי מהשריפה בכרמל הוצמד לוועדות שנועדו להאיץ תכנון • הצלחתן החלקית הביאה לסגירתן, ועתה עומדת הממשלה לאשרן מחדש במשרד הפנים

המשרוקית של גלובס

"תוכיחו שלא": איך בודקי עובדות מגיבים לטענות חסרות בסיס שאין דרך לסתור

ההאשמות המרומזות בנאום של נתניהו, הרינונים על הטלפון הגנוב של גנץ, ההכנסות החסויות ממכירות הגז והשמועות על האילומינטי: תחקירני "המשרוקית" נעה ברק וארן רונדל מדברים על הדילמות הכרוכות בסיפורים מסמרי שיער שאין דרך לברר ● הצטרפו ללייב "המשרוקית של גלובס"

אלון מאסק והחללית דרגון. רושם עוד ניצחון / צילום: Jae C. Hong PA

בדרך לחלל החיצון: כשהחלום האמריקאי פוגש את התעוזה של אלון מאסק

אם הכל יעבוד כשורה ומזג האוויר לא יאכזב, ברביעי בלילה תתרחש היסטוריה בכל הקשור לכיבוש החלל על ידי האדם ● לראשונה, חללית מסחרית תטיס אסטרונאוטים של נאס"א למשימה ● זו גם תהיה אבן דרך בהשתלטותן של חברות מסחריות על תחומים שהמדינות היו האחראיות הבלעדיות להם בעבר

מארק צוקרברג מציג בקונגרס האמריקאי את פרויקט ליברה של פייסבוק  / צילום: Erin Scott, רויטרס

זוהי הסיבה לכך שפייסבוק משנה את שם הארנק הדיגיטלי שלה

הארנק הדיגיטלי קליברה, שהושק לפני פחות משנה, ייקרא מהיום "נובי" ● פייסבוק מתמודדת עם לא מעט קשיים רגולטוריים סביב פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, וארגונים כמו ויזה, מאסטרקארד ואיביי נטשו אותו חודשים ספורים לאחר השקתו

גן אירועים "Ocean", תל אביב. האולמות וגני האירועים יתחילו לחזור לפעילות תחת הגבלות משרד הבריאות / צילום: תמר מצפי, גלובס

פרטנר משיקה מערכת מיוחדת לקראת פתיחת המסעדות ומתחמי האירועים

המערכת תאפשר לבית העסק ולמנהל המתחם לדעת בכל רגע נתון ובזמן אמת כמה אנשים נמצאים במקום ● "המעבר לשגרת קורונה על כל המגבלות והשינויים בהרגלים שלנו כעסקים וכצרכנים, מחייב התאמה של העסק למציאות החדשה"

מוצרי חלב על מדפי שופרסל / צילום: תמר מצפי

רשות התחרות נגד הרבנות הראשית: דרישת הכשרות המחמירה מייקרת את מוצרי החלב

מבדיקת רשות התחרות עולה כי "דרישת הרבנות לכשרות מחמירה במוצרי חלב מקשה על היבוא ומפחיתה תחרות" ואף מגדילה את עלויות היבוא בשיעור של עד 10% ביחס לעלות המוצר ● ממליצה לאפשר מתן כשרות למוצרים המכילים חלב נוכרי, תוך יידוע הצרכנים על סוג כשרות המוצר

הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום

סיבוב פרסה של הממשלה או טענות סרק של העצמאים? המחלוקת סביב המענק לעצמאים על חודש מאי

לטענת ארגוני העצמאים משרד האוצר קבע כי המענק שהובטח לעצמאים בגין חודש מאי יבוטל, בשל החזרה לשגרה של המשק ופתיחת העסקים ● גורמים באוצר טוענים כי לא התקיים דיון להעניק מענק נוסף בגין חודש מאי, וכך גם לא בוטל כל מענק מתוכנן

כריית ביטקוין/   צילום: Shutterstock

גם לאחר החצייה: כריית ביטקוין צורכת חשמל כמעט כמו כל מדינת ישראל

בעקבות חציית תגמולי הכרייה של ביטקוין ב-11 במאי, צנח כוח החישוב העולמי של כורי המטבעות הדיגיטליים בכ-38% בשבועיים האחרונים ● אף שצריכת האנרגיה של רשת הביטקוין ירדה ברבע בתקופה הזאת, היא עדיין נותרה עצומה בהיקפה

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

למרות הזינוק בוול סטריט, תל אביב ננעלה בירידות קלות

הזינוק בפתיחה בוול סטריט לא עזר לבורסת תל אביב להתאושש ● מדד ת"א 35 ירד ב-0.25%, מדד ת"א 125 איבד 0.33% ומדד ת"א 90 נחלש ב-0.74% ●  עונת הדוחות בעיצומה: אלקטרה צריכה רשמה זינוק של 69% ברווח הנקי ברבעון הראשון ל-27 מיליון שקל ● שגריר ספגה ברבעון שחיקה תפעולית בצל מגזר שיתוף הרכבים ● פז רשמה הפסד נטו של 125 מיליון שקל כתוצאה מנפילת מחיר הנפט