גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישיבה הלילית שפוצצה, ההלוואה שנתקעה והתקווה בראש הממשלה: העתיד של אל על נראה קודר מתמיד

על רקע האיום של רואי החשבון לרשום בדוחותיה הערת עסק חי, באל על זקוקים בדחיפות לכ-400 מיליון דולר ● אלא שהפגישה עם מנכ"ל האוצר נכשלה, ובנק דיסקונט מתנה מימון לחברה בערבות מדינה ● הליכה לפירוק עלולה להשאיר את החברה ללא צי המטוסים שלה

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על / צילום: איל יצהר
גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על / צילום: איל יצהר

מבוי סתום במו"מ בין משרד האוצר ובין אל על על תוכנית חילוץ לחברה. החברה זקוקה לאשראי מיידי בהיקף של כ-400 מיליון דולר על-מנת שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה, על-רקע איום רואי החשבון שלה לרשום הערת עסק חי בדוחותיה הכספיים.

בישיבת מו"מ לילית שנערכה אתמול בהשתתפות מנכ"ל אל-על גונן אוסישקין מנכ"ל האוצר שי באב"ד ומנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין התברר כי דיסקונט שהיה אמור להיות המלווה העיקרי לחברה, מתנה את העמדת האשראי בהגדלת ערבויות המדינה להלוואה, בעוד האוצר מסרב לפי שעה לקבל את תוכנית ההבראה שהציגה לו החברה. באל על מעריכים בעקבות כישלון המו"מ כי ההכרעה תעבור לדרג המדיני, קרי לפתחו של ראש הממשלה שאף הבטיח כי יסייע לחברות התעופה ולאל על בפרט.

הצדדים למו"מ הציגו גרסאות שונות לגבי נסיבות הפיצוץ אתמול. באוצר טוענים כי תוכנית ההבראה שהציגה החברה אתמול אינה מאפשרת התקדמות במו"מ בין היתר משום שאינה על דעתו של וועד העובדים בחברה. לגרסת אל-על האישור של הוועד יינתן ברגע שהעובדים ישתכנעו שהמדינה מוכנה לסייע לחילוץ החברה. אל על הציגה לאוצר תוכנית התייעלות שמשקפת חיסכון של 200 מיליון דולר ברמה שנתית, שמתוכו 150 מיליון דולר בהפחתת הוצאות שכר.

"עמדנו בחלק שלנו של הצגת תוכנית התייעלות", אמר ל"גלובס" מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. "על זה יש וי. על מה שאין וי הוא על סוגיה שמעלים בפניי והיא למשך המשבר. תרחיש שבו המשבר לא ייעצר אחרי 6 חודשים אלא אחרי 12 חודשים. ולזה אין לנו מענה כפי שאף אחד יודע כמה זמן המשבר יימשך. אנחנו עבדנו לפי תרחישי האוצר".

תוכנית ההתייעלות שהציגה אל על מתייחסת לשלושה שלבים, דימום - מה שקורה כעת לאור משבר הקורונה, התאוששות הדרגתית ותוכנית שתאפשר לחברה לעמוד על הרגליים ביום שאחרי. התוכנית כולל צמצום בכוח-האדם של החברה שעומד על כ-6,360 עובדים - קיצוץ כזה מגלם חיסכון של 150 מיליון דולר וקיצוץ רוחבי נוסף בעלויות תפעול שיגלם חיסכון של 50 מיליון דולר.

"ללא סיוע ממשלתי מידי אל על נמצאת על סף סגירה תוך פרק זמן קצר", אומר אוסישקין. פרק הזמן הזה מוערך בשבועות. "האינטרס של ביטחון תעופתי באמצעות אל על הוא חלק מאינטרס של ביטחון לאומי. וזו החלטה שצריכה להתקבל על ידי הממשלה".

אל על בוחנת את הסיוע שמעניקות ממשלות בעולם לחברות תעופה שבבעלותן או לחברות פרטיות כשרשימה ארוכה של מדינות העבירו סיוע בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים. הלאמה, כפי שבחרה ממשלת איטליה למשל לעשות עם חברת אליטליה אינה על הפרק בדיונים עם האוצר. המדינה כבר הוכיחה שאין לה יכולת לנהל חברת תעופה כשהיא שואפת למדיניות של הפרטה בענפים שונים.

אל על עלולה לאבד את המטוסים

אופציה שכן עלתה על שולחן הדיונים היא לתת לאל על ללכת לפירוק או הבראה תחת מפרק או רוכש אחר. באל על סבורים שהמדינה לא מבינה את סוגיית המטוסים. הצי של אל על ממונף בתוכניות מימון על ידי בנקים וחברות ליסינג, אם אחד הספקים יגיש בקשה לחדלות פרעון המטוסים יחזרו לבעלות של הגופים הללו שלא בהכרח יאפשרו את השמשתם על ידי גורם אחר, רוכש חדש למשל. במילים אחרות, המטוסים, בלי הסדר רשמי לא יישארו בארץ. ישראייר וארקיע, אם יינצלו באמצעות הלוואה של 25 מיליון דולר לכל אחת - יוכלו לתת מענה חלקי עם צי המטוסים שלהן המונה כ-10 מטוסים. הן לא יוכלו לבצע טיסות לצפון ארה"ב עם הצי הזה ולמעשה השוק יישאר לחברות התעופה הזרות.

הליך של חדלות פירעון יכלול פנייה של אל על להגנה מפני נושים. בית הדין שימנה מנהל זמני שייתן הנחיות להנהלה או שיחליף אותה. הליך כזה יכול להתרחש גם אם אחד מספקים החברה יחליט שהוא תובע את אל על.

עוד נושא שנידון "מעל ראשה של אל על", הוא להעביר את אל על למודל של 50% מהיקפה כיום עם צי של 20 מטוסים וכוח-אדם בהתאם. מתווה כזה, אומרים באל על, לא ישנה את גובה ההזרמה הנדרשת ויאריך את משך החזרת ההלוואה ליותר מ-10 שנים כשאלפי עובדים ייפלטו לשוק העבודה.

היקף המימון הנדרש, 400 מיליון דולר משלב הלוואות וערבויות מדינה אחרי שאל על מבחינה הצליחה להוכיח כי היא תוכל להחזיר את המימון עם התייעלות של 200 מיליון דולר מדי שנה. בינתיים הודיעה החברה על דחייה בפרסום דוחותיה - לפי הנימוק שלה בהתאם להנחיות רשות ני"ע לדחיית פרסום הדוחות לכלל המשק.

המסר של אל על הוא שבלי הזרמה מידית של כספים היא לא תוכל לשרוד. הדיונים שנמשכו אל תוך הלילה אמש הסתיימו בכך שנציגי האוצר שלחו את אל על לפירוק. ברגע שהדיונים עוברים לדרג המדיני אל על נכנסת למדרון חלקלק משום שהזמן הוא פקטור קריטי בקיומה. בשבועות האחרונים מבצעת אל על טיסות להשבת ישראלים, כולל מיעדים שהיא מעולם לא טסה אליהם כמו פרו, קוסטה ריקה או אוסטרליה בטיסה ישירה. אל על מבצעת עשרות טיסות מטען להבאת ציוד רפואי מסין, 20 טיסות כאלה מתוכננות לשבועות הקרובים, 11 מתוכן במימון משרד הביטחון. במהלכים הללו מדגישה אל על את חיוניותה של חברת תעופה מקומית למדינה. מהלכים דומים מציגה גם ישראייר שכל צי המטוסים שלה פעיל בימים אלה בטיסות חילוץ ומטען, כולל טיסה היסטורית לסין.

אי אפשר להתקדם ללא הוועד

האם הסכסוך של הנהלת אל על עם הוועד הוא שמעכב את הסיוע? מבחינת אל על לא מדובר באירוע קונרקטי כשברור לה שיש משולש מחייב של הסכמה - הנהלה-ועד-מדינה ולא יתבצע כל מהלך חד צדדי. עובדי אל על הציגו מתווה שלטענתם משקף חיסכון של 150 מיליון דולר בשנה עם קיצוץ רוחבי בשכר וויתור על הטבות דוגמת טיסות הבונוס. הוועד טען שההנהלה דחתה תוכנית זו. המחלקות בין הצדדים התגלעה בעקבות דרישה של אל על לייעל הליכים קיימים בנהלי העבודה.

הפגנת ועד עובדי אל על  / צילום: ועד עובדי אל על

נושא אחר שהמדינה צריכה לקחת בחשבון הוא נכס הסלוטים של אל על - מועדי המראות ונחיתות מנמלי תעופה שונים בעולם בשעות נוחות שעליהן יש תחרות. הסלוטים הללו ילכו לאיבוד וחברה חדשה תצטרך להתחרות עליהן מחדש. זאת ועוד אל על מחזיקה גם בכ-2,000 עובדי אבטחת טיסה שגם הם יצטרפו למעגל האבטלה במידה והחברה תיכנס לפירוק.

בנק דיסקונט עדיין בתמונה

האם אפשר לצאת מהפלונטר? בנק דיסקונט עדיין בתמונה, מה שמעודד את אל על במידה מסוימת. אל על, כמו חברות תעופה רבות נקלעה למשבר בעקבות הנחיות לעצירת טיסות שניתנו מהמדינה. כעת היא מצפה שהמדינה תעמוד בהבטחה ותוציא את אל על מהבור העמוק שאליו היא צנחה - זאת בשלב ראשון עם עצירה של תשלומים. לאל על יש הוצאה קבועה של 40 מיליון דולר מדי חודש. בנק דיסקונט מרגיש שהסיכון גדול אולם אם המדינה בהחלטה של הדרך המדיני תיתן גב להלוואה כזו הבנק יאפשר אותה והמדינה תשלים את הסיוע בערבות מדינית שתכלול גם את המטוסים. התקווה של אל על מעל הכול היא שהמדינה תבין שחברת תעופה היא גם אמצעי לצאת מהמשבר בעיקר שישראל מוגדרת כאי תעופתי, כעת זה דרך הבאת ציוד אולם בעתיד התעופה תשמש את המדינה לפונקציות חיוניות בזירה העסקית והפרטית.

עוד כתבות

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 3 ביוני 2020

אתמול באיכילוב: 7 פצועים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

המדריך לזיהוי פייק ניוז / צילום: אפרת לוי, גלובס

איך מסמנים פוסטים כוזבים בטוויטר ובפייסבוק?

איך מסמנים פוסטים כוזבים בטוויטר ופייסבוק, האם לאנשי ציבור מגיע יחס מיוחד, ואיך בודקים עובדות? ● נעה ברק, מנהלת הפיתוח של "המשרוקית", ועמרי זרחוביץ', עורך מדור ההייטק של "גלובס", הגיעו לעשות קצת סדר

שדה נפט בקנדה / צילום: Todd Korol, רויטרס

עלייה של יותר מ-100%: זוכרים שמחיר הנפט ירד אל מתחת לאפס? התרגשתם? הפסדתם

העימות בין רוסיה לסעודיה הומר בהסכם, המלאי בארה"ב ירד, הנהגים חוזרים לכביש - ומחיר הזהב השחור רשם קאמבק מהשפל ההיסטורי • גיל בפמן, לאומי שוקי הון: "מי שבעיקר ירוויח הן יצרניות הנפט הגדולות עם יכולת יצוא ומגזר האנרגיה בארה"ב" • האם פגישת אופ"ק הקרובה תשנה את התמונה?

אורי יהודאי/ צילום:איל יצהר

יהודאי ושלושה בכירים לשעבר בפרוטרום שוחררו בתנאים מגבילים: "ממצאים המחזקים את החשד לשוחד"

לפי החשד, אורי יהודי, שהיה נשיא פרוטרום, וכן הבכירים לשעבר אלון גרנות, ארי רוזנטל וגיא גיל שיחדו פקידים ברוסיה ובאוקראינה וביצעו בנוסף עבירות דיווח, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומרמה והפרת אמונים בתאגיד

מטוס של אל על / צילום: יח"צ

שוב התפוצץ המו"מ בין הנהלת אל על לנציגי הטייסים

נציגי הטייסים טוענים שהפיצוץ במו"מ הגיע על רקע הסירוב של בעלי החברה להזרים הון לחברה לפי דרישות האוצר ● עוד נטען לאי נכונותם של בעלי החברה, משפחת בורוביץ המחזיקה בחברת כנפיים, לדון עם הטייסים על התמורה להשקעה הנדרשת מהם, כלומר מתווה של אופציות או חלוקה של רווחים עתידית

ח"כ עמיר פרץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הכדור בעניין היטל ההיצף על המלט עבר לידי השר פרץ - הוועדה המייעצת המליצה שלא להעלותו

עתה, משהמלצות הוועדה נמסרו לשר פרץ, עומדים לרשותו 15 ימים להחלטה, שמבחינתו כנראה שלא תהיה קלה כל כך, זאת משום שלפרץ מכריז לאורך כל דרכו הפוליטית, כי הוא מתעתד להגן על התעשייה הישראלית

ההתנחלות אפרת ביו"ש / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

כמה ישפיע סיפוח? תלוי אם את ישראלית או פלסטינית

החלת החוק הישראלי על חלקים משטח C לא תהיה רק פעולה סמלית ● הניהול באמצעות צווים צבאיים יפנה מקום לרשויות אזרחיות, ולמשטר שבו קל יותר להפקיע קרקע פרטית ● ההשפעה על חיי היומיום תהיה מוגבלת אצל מתנחלים, אבל מהפכנית לפלסטינים במקרה שיקבלו תושבות

פגישת האוצר ואל על אמש / צילום: חו"ל מהודר

שר האוצר ישראל כ"ץ במסר לבכירי משרדו: זרזו את ההליך מול אל על וסכמו את ההלוואה מולם

כדי לקבל את הסיוע המיוחל אל על תהיה חייבת להציג הסכם קיבוצי עם עובדיה, שיעבוד מניות, סגירת קווים חדשים ומכירת מטוסים ● אמש, שעות ספורות אחרי שהסתיימה הרמת הכוסית לפרידה ממנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, התכנסו נציגי האוצר ואל על בכדי לנסות ולמצוא את המתווה שייתן אור ירוק להלוואה

הון סיכון / צילום: שאטרסטוק

גלורי ונצ'רס הסינית סגרה קרן חדשה של 96 מיליון דולר להשקעה בחברות מישראל ומסין

לפי הפרסומים, הקרן, שתשקיע במטבע היואן, הגיעה לסגירה בסכום של 96 מיליון דולר ● לצד זאת, גלורי הגיעה גם לסגירה ראשונה של קרן נוספת שתשקיע בדולרים וצפויה להגיע לסכום של 100 מיליון דולר.

סניף איקאה אשתאול - כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איזה שיא נדל"ני נשבר השבוע והתסבוכת של איקאה באשתאול. כותרות הנדל"ן

איפה יפצו יזמי פינוי בינוי את השכנים במיליון שקל ומדוע ● מה עומד מאחורי התסבוכת של סניף איקאה החדש ● מכת הביורוקרטיה של היתרי הבנייה בישראל, ועסקת הנדל"ן של רומן אברמוביץ' שהדהימה את עולם הנדל"ן

ביתן של VMware בתערוכה בלאס וגאס / צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

המעבר לסביבת הענן מחזק את מעמדה של VMware

חברת הטכנולוגיה האמריקאית מתאפיינת לא רק בצמיחה עקבית וברווחיות גבוהה, אלא גם במאזן פיננסי חזק מאוד ביחס לרמה BBB שבה מדורגות האג"ח שלה

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

וול סטריט ננעלה בירידות: הנאסד"ק איבד 0.7%, אמריקן איירלינס המריאה בכ-40%

אמריקן איירליינס דיווחה על עלייה של 71% בכמות הנוסעים היומית במאי לעומת אפריל ● מספר דורשי העבודה בארה"ב בשבוע החולף עלה מעבר לצפי ● פייסבוק תחל לסמן מידע מגופים ממשלתיים ברשת, בעיקר של סוכנויות ירידות מרוסיה וסין ● חשד להלבנת כספים בקזינו בסינגפור של לאס ווגאס סאנדס בבעלות שלדון אדלסון

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

שש השנים הרעות של אדוארדו אלשטיין: יוצא להסדר חוב באי.די.בי לאחר ששפך לתוכה כ-3 מיליארד שקל

טיוטת ההצעה של אלשטיין לחיזוק מבנה ההון של חברת אי.די.בי כוללת הזרמת הון של 300 מיליון שקל ותספורת לנושים בהיקף של 600-700 מיליון שקל - כשליש מהחוב ● מניות ישראייר יירשמו למסחר בבורסה

ברק עילם, מנכ"ל נייס / צילום: איל יצהר

נייס רוכשת חברה מתחום מניעת הפשיעה הפיננסית

החברה מארה"ב, Guardian Analytics, מספקת פתרונות מבוססי AI בענן ● היקף הרכישה לא דווח

סניף איקאה חדש באשתאול / צילום: שלאגר מדיה, יח"צ

המדינה עותרת נגד פתיחת איקאה אשתאול: "תוכנית שחוסר החוקיות שלה חמור"

מתכננת מחוז ירושלים טוענת לחריגות בנייה קשות, שאושרו ע"י הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ואושרו בדיעבד ע"י ועדת הערר המחוזית ● איקאה בתגובה: "איקאה היא לא הבעלים של הנכס אלא שוכרת אותו"

מני מזוז ואורי שהם / צילום: רפי קוץ

כששופטים שופטים שופטים: הלקח שלימד אותנו השבוע השופט מני מזוז

החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים אורי שהם בתלונה שהוגשה נגד השופט מני מזוז, מדגימה את הקושי בכך שתלונות שמוגשות נגד שופטי ביהמ"ש העליון מתבררות על ידי שופט עליון בדימוס, עמית שלהם לשעבר

מחאת המסעדנים שנפגעו ממגפת הקורונה מול הבונדסטג בברלין / צילום: DPA, Associated Press

המודל הגרמני לשיקום הכלכלה: לשפוך הרבה כסף על הבעיה, במהירות רבה

גרמניה החליטה על חבילת תמריצים נוספת במסגרתה היא תוציא 130 מיליארד אירו שיתווספו ל־50 מיליארד אירו לעצמאים ובעלי עסקים – פי ארבעה משיעור ההוצאה כחלק מהתמ"ג בישראל ● זאת בנוסף להלוואות וערבויות בשווי 1.5 טריליון אירו לחברות גרמניות

דסק הנדל"ן / צילום: שאטרסטוק

כשקצב ילודה גבוה פוגש מחסור בקרקע: איפה יגור דור העתיד של המגזר החרדי

כבר שנים רבות שקצב הבנייה לחברה החרדית נמוך משמעותית מהגידול הטבעי בה ● בני ברק, אלעד, בית"ר עילית ומודיעין עילית כבר לא מספיקות, אך המדינה גוררת רגליים במציאת קרקעות ל-200 אלף דירות חדשות

תמונות מהתערוכה / צילום: הדרן יזמות

עוד קורבן לקורונה: ואן גוך נמצא בבידוד במרינה בהרצליה

וגם: עיריית תל אביב-יפו הודיעה על השלמת הנגשת החופים המוכרזים בעיר ● השיחה

 

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

שיבושים בנתב"ג: ועד רש"ת עוצר את כל הנחיתות וההמראות

ועד העובדים מוחה על כך שאין מתווה לתוכנית חזרה ואין אופק לפתיחת השמיים ● היום צפויות להתבצע 17 המראות ו-20 נחיתות בנתב"ג ● טיסות המטען והנוסעים שאמורות לנחות בקרוב יופנו לנחיתה בשדות משניים, בקרבת ישראל