גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשעה שנתניהו יחליט האם לחלץ את אל על, הסיוע לישראייר ולארקיע מתקרב

ההחלטה של רה"מ בדבר גורלה של ה"חברה הלאומית" תגיע גם על רקע הסדרי הלוואות שהמתחרות ארקיע וישראייר צפויות לקבל מהאוצר ● ועל אף זאת, חשוב להדגיש כי הסכנה הקיומית של אל על היא גם ההזדמנות הגדולה שלה לבצע מהלך של התייעלות מהשורש

אל על דרימליינר / צילום: גלובס
אל על דרימליינר / צילום: גלובס

במהלך חג הפסח יוכל ראש הממשלה נתניהו לקחת את הזמן ולהחליט האם הוא מתכוון להיות המושיע של חברת אל על או לתת לחברה להיכנס לחדלות פירעון במשמרת שלו. בפנייה ששיגרו יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי לנתניהו הם קוראים לו להבטיח את המשך קיומה של אל על. נזכיר כי משרד האוצר, מולו ניהלה אל על דיונים בעת האחרונה במטרה לקבל הלוואה בערבות מדינה, הודיע כי לא יעמיד לאל על את הסיוע. השניים הגדירו את הסירוב להעמיד לחברה הלוואה בערבות כהחלטה 'שערורייתית שמעלה תהיות קשות'. "המציאות בעת הנוכחית הוכיחה לנו שוב ושוב כי עצמאות תעופתית חיונית ליכולת המדינה לדאוג לאזרחיה. ללא חברת תעופה כמו אל על, מדינת ישראל מסתכנת להפוך לאי במצור בשעת משבר", כך נכתב.

ארנון בר דוד. החלטת המדינה לסרב להעמיד ערבויות לאל על היא "שערורייתית שמעלה תהיות קשות" / צילום: כדיה לוי

לטענתם "ההתנערות מאל על היא זניחת כל הערכים שלאורם הוקמה המדינה, והאזרחים ישלמו על כך מחיר יקר. התוצאה הישירה של שתיקתך עלולה לעלות, כבר בטווח המיידי, בעשרת אלפים מפוטרים, באובדן הכנסה לכ-30,000 בתי אב במעגל השני ובאובדן של 2.5 מיליארד שקל בתל"ג. בתוך כך, מדינת ישראל החזקה תאבד את היכולת הבסיסית שלה לחלץ ישראלים ברחבי העולם, בשעת משבר או בחירום".

בשעה שאל על נלחמת על קיומה מדינות רבות בעולם כבר העניקו סיוע לחברות התעופה שלהן, פרטיות או לאומיות. בעניין זה ציינו במכתב כי "המדינות בעולם הפנימו כי הבטחת חוסנן של חברות התעופה הלאומיות והמקומיות, היא לא רק החלטה נכונה יותר כלכלית אלא גם נדרשת לשמירה על הביטחון הלאומי". האם פנייה זו שמצטרפת לעשרות אחרות שכבר שוגרו לנתניהו על גורמים שונים, תוביל אותו לנקוט בהחלטה הפוכה מזו של משרד האוצר?

אל על לא, ארקיע וישראייר כן?

בשעה שאל על מתמודדת עם תשובה שלילית לסיוע בהיקף של כ-400 מיליון דולר מסתמן כי בקשת הסיוע של ישראייר וארקיע ממשרד האוצר תאושר בקרוב. שתי החברות ביקשו לקבל הלוואה במימון מדינה בהיקף של 25 מיליון דולר לכל אחת. המתווה המסתמן הוא הלוואה ב-75% ערבות מדינה, 10% תמיכת בעלים והשאר בתמיכת הבנקים. שני הבנקים המלווים הם הבינלאומי ומזרחי. , אמר ל"גלובס" מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס. "אנחנו מקווים שלפני החג נקבל אישור כדי שעובדי ישראייר יוכלו לשבת בליל הסדר כבני חורין". יו"ר ארקיע אבי חורמרו מסר כי "אנחנו מקווים לבשורות טובות, לצערינו עדיין לא קיבלנו אישור סופי". בבנק הבינלאומי מוסרים "איננו מגיבים בענייני לקוחות", במשרד האוצר מציינים כי הדיונים נמשכים כל העת וכי כאשר דברים ייסגרו ייצא עדכון.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

הדיונים בכל הנוגע לסיוע שביקשו שלוש החברות הישראליות, אל על, ישראייר וארקיע פוצלו והבקשה של כל אחת מהן נידונה בנפרד. אל על כאמור תמתין להכרעת הדרג המדיני. באל על זוכרים היטב הבטחות מפורשות שנשמעו גם על ידי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וגם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו אף הזכיר באחד מנאומיו מפורשות את הנחיצות של אל על לישראל ואף הבטיח כי ענף התעופה יקבל סיוע בנפרד. אלא שמאז מעגלי החברות והענפים שנפגעו הלכו והתרחבו ונדמה שהמדינה לא רוצה לתת עדיפות לענף מסוים ולהקים עליה דרישות דומות של חברות אחרות. נזכיר כי אל על איננה חברה לאומית וכי היא הופרטה מאז 2005. אל על מקווה שמניית הזהב שבה מחזיקה המדינה בחברה, ושמשמעותה היא כי אל על היא חברה חיונית למשק הישראלי, תוביל את הדרג המדיני להפוך את החלטת האוצר.

אל על שואפת לקבל אשראי מידי בהיקף של כ-400 מיליון דולר, וזאת על-מנת שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה. האוצר פנה לבנק דיסקונט כמלווה העיקרי לחברה אלא שהבנק התנה את העמדת האשראי בהגדלת ערבויות המדינה להלוואה. חרף תכניות ההתייעלות שהציגה אל על בדיונים מול האוצר, המו"מ נכשל כשבאוצר טענו כי אל על לא תהיה מסוגלת להחזיר את ההתחייבות בשעה שצוין גם הסכסוך של העובדים מול ההנהלה כמכשול לאישור המימון. אל על טענה כי אישור הוועד יינתן ברגע שהעובדים ישתכנעו שהמדינה מוכנה לסייע לחילוץ החברה. ההוצאה הקבועה של אל על עומדת על כ-40 מיליון דולר בחודש.

"עמדנו בחלק שלנו של הצגת תכנית התייעלות", אמר ל"גלובס" מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. "על זה יש וי. על מה שאין וי הוא על סוגיה שמעלים בפניי והיא למשך המשבר. תרחיש שבו המשבר לא ייעצר אחרי 6 חודשים אלא אחרי 12 חודשים. ולזה אין לנו מענה כפי שאף אחד יודע כמה זמן המשבר יימשך. אנחנו עבדנו לפי תרחישי האוצר".

תוכנית ההתייעלות שהציגה אל על מתייחסת לשלושה שלבים, דימום - מה שקורה כעת לאור משבר הקורונה, התאוששות הדרגתית ותכנית שתאפשר לחברה לעמוד על הרגליים ביום שאחרי. התכנית כוללת צמצום בכוח האדם של החברה שעומד על כ-6,360 עובדים - קיצוץ כזה מגלם חיסכון של 150 מיליון דולר וקיצוץ רוחבי נוסף בעלויות תפעול שיגלם חיסכון של 50 מיליון דולר. "ללא סיוע ממשלתי מיידי אל על נמצאת על סף סגירה תוך פרק זמן קצר", אומר אוסישקין. פרק הזמן הזה מוערך בשבועות. לדבריו, "האינטרס של ביטחון תעופתי באמצעות אל על הוא חלק מאינטרס של ביטחון לאומי. וזו החלטה שצריכה להתקבל על ידי הממשלה". אם אל על לא תקבל את הסיוע, השלב הבא הוא ללכת לפירוק, אלא שמדובר בהליך לא פשוט. הצי של אל על ממונף בתוכניות מימון על ידי בנקים וחברות ליסינג, אם אחד הספקים יגיש בקשה לחדלות פירעון המטוסים יחזרו לבעלות של הגופים הללו שלא בהכרח יאפשרו את השמשתם על ידי גורם אחר, רוכש חדש למשל. במילים אחרות, המטוסים, בלי הסדר רשמי לא יישארו בארץ. אם ישראייר וארקיע יינצלו באמצעות הלוואה של 25 מיליון דולר לכל אחת - יוכלו לתת מענה חלקי עם צי המטוסים שלהן המונה כ-10 מטוסים. הן לא יוכלו לבצע טיסות לצפון ארה"ב עם הצי הזה ולמעשה השוק יישאר לחברות התעופה הזרות.

הליך של חדלות פירעון יכלול פנייה של אל על להגנה מפני נושים. בית הדין שימנה מנהל זמני שייתן הנחיות להנהלה או שיחליף אותה. הליך כזה יכול להתרחש גם אם אחד מספקים החברה יחליט שהוא תובע את אל על. עוד נושא שנידון "מעל ראשה של אל על", הוא להעביר את אל על למודל של 50% מהיקפה כיום עם צי של 20 מטוסים וכוח אדם בהתאם. מתווה כזה, אומרים באל על לא ישנה את גובה ההזרמה הנדרשת ויאריך את משך החזרת ההלוואה ליותר מ-10 שנים כשאלפי עובדים ייפלטו לשוק העבודה.

הסכנה הקיומית של אל על היא גם ההזדמנות הגדולה שלה. החברה תוכל לבצע מהלך של התייעלות מהשורש, מה שהיא הייתה אמורה לבצע עוד קודם לכן לנוכח תוכנית ההצטיידות הרחבה שכללה 16 מטוסי דרימליינר שהעמיקו את ההוצאה הקבועה.

בשבועות האחרונים מבצעת אל על טיסות להשבת ישראלים, כולל מיעדים שהיא מעולם לא טסה אליהם כמו פרו, קוסטה ריקה או אוסטרליה בטיסה ישירה. אל על מבצעת עשרות טיסות מטען להבאת ציוד רפואי מסין, 20 טיסות כאלה מתוכננות לשבועות הקרובים, 11 מתוכן במימון משרד הביטחון כשגם טיסות להבאת ביצים מליסבון ומקייב בוצעו לבקשת המדינה. במהלכים הללו מקווה אל על שהמדינה לא תרצה לוותר על החברה וכי תכיר בכך שיש לה זכות קיום, במודל צר ויעיל בהרבה מזה שהיא פועלת כיום. החלטה לכאן או לכאן, לאל על יש את הזכות לדעת לאן עליה להוביל את הספינה שלה שעומדת להתנגש בקרחון - האם לחוף מבטחים או להתנגשות עוצמתית ובלתי נמנעת.

עוד כתבות

תוכנית עבודה / עיבוד: גלובס

איך מחברים את קטר ההייטק לקרונות? הצטרפו לשידור החי

למה בועת ההייטק לא נפרצת, מה מונע מחברות בתחומים מסורתיים לעבוד עם סטארט-אפים ואיך מכינים את כוח האדם למאה ה-21? ● אימוץ טכנולוגיות: האתגרים הניהוליים

הונאות ברשת / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

"יצירת מצג שווא": קנס של 3 מיליון שקל על חברת "דאבל פיס"

לפי התלונות שנבדקו על ידי הרשות להגנת הצרכן, נציגי חברת דאבל פייס הונו אנשים כאשר שיווקו חבילות מזל של מפעל הפייס מבלי להזדהות באופן תקין ותוך מסירת מידע מסולף

משה גפני בדיון של וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה תוספת של 14 מיליארד שקל לתקציב החירום לטיפול בקורונה

ישיבת הועדה נעצרה כמה פעמים לאחר שיו"ר הועדה, משה גפני, לא קיבל הסברים מדויקים על סעיפי תקציב החירום ● גפני: "לא אכנס דיונים של הוועדה ולא אאשר את הצעת החוק עד שלא יתקבל דיווח מלא על הביצוע של 80 המיליארד שכבר אושרו"

ילדים רצים בקיבוץ / צילום: אייל מרגולין

אחרי חודשיים בבידוד מחפשים קהילה? הקורונה הובילה לעלייה בהתעניינות בבתים בקיבוצים וכפרים

אחרי שהציבור בישראל גילה שאפשר לעבוד מהבית, ושמשפחה עלולה להיתקע לשבועות בין ארבעה קירות, ביישובים הקהילתיים בצפון ובדרום מדווחים על עלייה בפניות אליהם: "אין ספק שמי שחשב ממילא על מעבר לצפון, הקורונה מבחינתו היא טריגר"

איתן יוחננוף, מנכ"ל החברה / צילום: תמר מצפי

משבר הקורונה הקפיץ את הרווח של יוחננוף ב-34%

המכירות של קמעונאית המזון, שבשליטת משפחת יוחננוף, צמחו בשיעור של 13% במהלך הרבעון הראשון של 2020 ● בכוונת הרשת להמשיך במכירות האונליין עמן החלה בצל משבר הקורונה גם ב" ימי שגרה"

אישור החוק הנורבגי בוועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת חוק חוקה ומשפט אישרה את "החוק הנורבגי" לקריאה ראשונה

ההצבעה על החוק במליאת הכנסת צפויה עוד היום ● החוק הנורבגי יאפשר לחברי כנסת שהתמנו לשרים להתפטר מן הכנסת, ולחזור ולכהן כחברי הכנסת מיד עם תום תקופת כהונתם בממשלה ● הוא אושר ברוב של 8 תומכים מול 6 מתנגדים

מדי מים של ארד. חקירה נגד ארבע חברות באיטליה / צילום: אתר החברה

אקזיט לקיבוץ דליה: מכר כ-12% ממניות ארד למוסדיים ב-156 מיליון שקל

הקיבוץ נותר עם החזקה של 15% בחברת מדי המים, הנסחרת בשווי של 1.4 מיליארד שקל, לצד קיבוץ רמות מנשה המחזיק 27%

אייל לפידות / צילום: תמר מצפי

הקורונה לא פגעה בשיכון ובינוי: רשמה רווח נקי של 110 מיליון שקל ברבעון הראשון

צבר העבודות של החברה בתחום הקבלנות נמצא בעלייה, והרווח הגלום שבתוכו עולה יחד איתו, הן בהיקף הרווח והן בשיעורו מההכנסות ● הסיבה לכך היא קבלנים זרים עזבו את ישראל במהלך המשבר והסכמתה של החברה לקבל על עצמה את העבודות שהם נטשו, ובמחירים גבוהים יותר

מוטי בן משה, בעל השליטה בדור אלון / צילום: אלון רון

נכסים בשווי של 730 מיליון שקל: האם מוטי בן משה יצליח לאשר עסקת בעלי עניין גדולה?

העסקה שמוביל בן משה כוללת העברת מבנים וקרקעות מדור אלון לרבוע כחול נדל"ן תמורת הקצאת מניות ● בן משה שולט בשתיים באמצעות אלון רבוע כחול, שאת פעילויות הנדל"ן שלה הוא מעוניין לרכז ברבוע כחול נדל"ן

אורי הדומי, מנכ"ל מזור / צילום: תמר מצפי

אורי הדומי מצטרף לדירקטוריון זברה מדיקל

חברת זברה מדיקל עוסקת בניתוח של תמונות הדמיה באמצעות בינה מלאכותית

קריפטו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הביטקוין שכח ממשבר הקורונה: עלה בעוד 10% בחודש מאי

שוק המטבעות הדיגיטליים הגיע בסוף מאי לשווי כולל של 268 מיליארד דולר, לאחד עלייה חודשית של 9.4% ● ביטקוין שמר על הדומיננטיות בשוק גם לאחר חציית תגמול הבלוק לכורים ● טלגרם נאלצה להיפרד מפרויקט הבלוקצ'יין שלה

חזי בצלאל בהשקת WE4G של אקספון \ צילום: איל יצהר

החזרת הניודים בסלולר היטיבה עם WE4G: גייסה 10,000 לקוחות במאי

פרטנר שהחלה בחודשים האחרונים במומנט חיובי עברה לגיוס שלילי של 5,000 לקוחות ● הניודים בשוק הסלולר חוזרים למסלולם באופן הדרגתי

דורית קדוש, ראש מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לאחר כשנתיים בלבד: המנהלת החיצונית של מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך פורשת

דורית קדוש הייתה הייבוא הבכיר של יו"רית הרשות ענת גואטה, שהביאה אותה מדלויט ● "תסיים את תפקידה בזמן הקרוב"

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

יעד חדש ל-2030: 30% מייצור החשמל יהיה מאנרגיה מתחדשת

שר האנרגיה יובל שטייניץ הציג תוכנית להגדלת היקף ייצור החשמל מהשמש, שתחייב השקעות בהיקף של 80 מיליארד שקל ● מדיניות ממשלתית תעודד התקנת פאנלים על גגות, מאגרי מים ושטחי קרקע בהיקף 140 אלף דונם

בינה מלאכותית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

האו"ם נותן חסות לכלי בינה מלאכותית למקבלי החלטות וקובעי מדיניות

הכלי, ששמו Policy Priority Inference, ישמש ממשלות וקובעי מדיניות בפתרון בעיות כמו רעב, התחממות גלובלית, עוני ואי-שוויון מגדרי

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי חזר בו מכוונתו לעבור לגור במיאמי; המניה מזנקת

בעדכון בנושא שפרסמה אחים נאוי היא ציינה, כי החלטתו של דורי נאוי התקבלה לאחר פניית דירקטוריון החברה אליו "בבקשה שיחזור בו מהכוונה להעתקת המגורים, בעיקר לאור הודעתו של שאול נאוי לחברה" על סיום תפקידו

מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף

מתווה החזרה בפלאפון: כל העובדים יחזרו מחל"ת ויקבלו מענק חד פעמי

בתמורה הוסכם על ביטול הנופש השנתי שתוכנן בחו"ל ותקציב הרווחה יקטן באופן חד פעמי ● פלאפון תקצה סכום של מיליון שקל שיחולק בין העובדים כמענק

הנשיא טראמפ  / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס

בעקבות משבר הקורונה: טראמפ דוחה את פסגת G7

נשיא ארה"ב הודיע כי בכוונתו לדחות את פסגת מנהיגי המעצמות המתועשות 7-G שהייתה אמורה להתקיים החודש ● עוד ציין כי הוא מעוניין לצרף לפסגה מדינות נוספות ולשנות את שמה ל-10-G או 11-G

בנימין נתניהו ובני גנץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"תיאוריות הקונספירציה מגיעות למקומות הזויים": רה"מ הודף את הטענות נגד "חוק הקורונה"

נתניהו: "אנחנו דיברנו על טבעת, צמיד. עם מובילאיי, קטן כזה. למדידת מרחק. משהו שהוא לגמרי וולנטרי. לא תהיה שום שתילה של חיישן באף אחד" ● עוד הבהיר רה"מ כי לא תהיה חקיקה שתאפשר למשטרה לפרוץ לתוך בתי אזרחים ● גנץ: אנחנו נגן על שלטון החוק

גן שעשועים על מסלול ההמראה של שדה התעופה הישן באילת / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

ה"תרופה" למכת הקורונה? עיריית אילת מפרסמת מכרז למתחם אטרקציות חדש בשטח שדה התעופה הישן

מדובר בשטח הדרומי של שדה התעופה הישן בעיר ● לאחר הקפאת מכרזי המגורים במתחם בשל הקורונה, מקווים בעירייה שהמכרז יפיח רוח מחודשת בכלכלה המקומית ● להערכת מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, ההפסד הכספי לעיר בחודש אפריל לבדו עומד על כחצי מיליארד שקל