סיכום על השקעת 160 מ' דולר בחידוש כריית הנחושת בתמנע בידי חברה ממקסיקו

המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, ואיש העסקים המקסיקני אלונסו אנסירה סיכמו על פתיחה מחדש של מכרות המלך שלמה בתמנע שבנגב לשם כריית והפקת נחושת. חברת AHMSA בראשותו של אנסירה תשקיע בפרויקט 160 מיליון דולר.

אנסירה, בעל החברה השנייה בגודלה בתחום הכרייה במקסיקו, פנה לפרס והעלה את רעיון פתיחת המכרות מחדש, על רקע מחקר שביצע החברה, ממנו עולה, כי בחידוש הכרייה קיים פוטנציאל כלכלי רב.

מנכ"לית משרדו, אפרת דובדבני, מסרה היום (ג'), כי כבר בשלב הראשוני ייווצרו 600 מקומות עבודה ישירים ו-1,400 מקומות עבודה עקיפים, כאשר בשלביו המתקדמים יעסיק הפרויקט 2,500 עובדים. דובדבני הוסיפה, כי המשרד יעזור בגיוס כוח אדם מקומי והכשרתו המקצועית לפרויקט.

עבודות הכרייה בתמנע הופסקו לפני למעלה מ-20 שנה, ובעקבות הגידול בביקוש לנחושת בעולם, החליט אנסירה על חידוש הכרייה במכרות בתמנע במטרה לממש את פוטנציאל הייצוא. AHMSA קיבלה רישיון מהמפקח על המכרות במשרד התשתיות לחיפוש נחושת באיזור תמנע ובדרום הנגב.

הפרויקט נמצא בשלביו הראשונים, וכבר החלו פעולות הניקוי וההכנה לכרייה. עד סוף 2005 יוקם בתמנע מפעל נסיוני להפקת נחושת, במטרה לבחון את השיטות והטכנולוגיות החדשות בתחום. החברה המקסיקנית אומדת את היקף הפקת הנחושת ב-45 אלף טון בשנה, כאשר כל התפוקה מיועדת לייצוא.

במקביל אישר פרס תוכנית להשקעה של 1.5 מיליון שקל בישוב עין תמר שבערבה. ההשקעה נועדה לאפשר את קליטתם של 20 משפחות חדשות ביישוב. פרס קיים היום (ג') ביקור עבודה ביישוב, במהלכו הניח את אבן הפינה לציון פיתוח התשתיות והכשרת האזור לבנייה. החטיבה להתיישבות תקצה קרוואנים למשפחות המעוניינות להיקלט בתחום שיפוטה של המועצה.

בשלב הראשון של הפרויקט ייקלטו 10 משפחות עד סוף שנת 2005, ובהמשך ייקלטו 10 משפחות נוספות. מנכ"לית משרד המשנה לראש הממשלה, אפרת דובדבני, ציינה כי המשפחות העתידות להיקלט מגיעות ממקומות שונים בארץ במטרה לחזק את ההתיישבות בנגב ולהקים בו את ביתם.